جاهای دیدنیشهرها

موزه خودروهای تاریخی ایران | آدرس، ساعت بازدید و قیمت بلیت

موزه خودروهای تاریخی ایران شبیه به خواب آشفته و عجیب یک طرفدار 2 آتشه خودرو است که در عین حال علاقه خاصی به تاریخ معاصر هم دارد. اگر می‌خواهید در این رؤیا شریک شوید، تصور کنید در حال قدم زدن در پارکینگی هستید که در آن کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه در کنار رولزرویس نوه پسرش (احمدشاه) پارک شده و در کنار آن‌ها هم خودروهای پهلوی دوم و کادوی تولد آخرین ولیعهد ایران پارک شده‌اند.

در طبقه بالا، احتمالاً صاحبان خودروها در حال جشن و پایکوبی هستند و خبر ندارند که ما داریم از خودروهای آن‌ها عکس می‌گیریم و با دقت مشغول بررسی آن‌ها هستیم. پس بهتر است تا خبردار نشده‌اند و ما را از فیض دیدن این خودروهای کمیاب و عجیب محروم نکرده‌اند، گشتی در این موزه بزنیم و ببینیم چه چیزی در انتظارمان است.

موزه خودروهای تاریخی ایران کجاست؟

موزه خودروهای تاریخی ایران کجاست
این موزه در منطقه 22 شهرداری تهران قرار دارد. – عکاس: مصطفی خان‌پور

موزه خودروهای تاریخی ایران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در جوار جاده مخصوص کرج و منطقه 22 شهرداری پایتخت قرار دارد. همچنین این موزه بخشی از شهرک استقلال تهران محسوب می‌شود که شهرکی نیمه صنعتی-نیمه مسکونی است.

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور یعنی پارس‌خودرو نیز در این شهرک واقع شده و مجاورت این کارخانه با شرکت خودروهای سفارشی ایران‌خودرو، قرارگرفتن موزه خودروهای تاریخی تهران در این منطقه را توجیه می‌کند.

آدرس نمایشگاه ماشین‌های قدیمی در تهران: تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه

قیمت بلیط موزه خودروهای تاریخی ایران+ ساعت کاری

قیمت بلیط موزه خودروهای تاریخی ایران برای بازدیدکنندگان داخلی 64 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 500 هزار تومان است. همچنین اگر بخواهید از تماشاگه کالسکه این موزه بازدید کنید باید یک بلیط مجزای 25 هزارتومانی نیز بخرید.

ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 5:30 عصر به جز شنبه‌ها که موزه تعطیل است.

شماره تماس: 44537763-021

تاریخچه موزه خودروهای تاریخی ایران

تاریخچه موزه خودروهای تاریخی ایران
این موزه در سال 1400 بازگشایی شد. – عکاس: امیررضا بهروز

موزه خودروهای تاریخی ایران در ابتدا مجموعه‌ای از خودروهای وارداتی قبل از انقلاب و برخی از خودروهای سلطنتی مربوط به دوران پهلوی و قاجار بود که در سال 1382 و توسط شهرداری تهران در مکان فعلی افتتاح شد. ساختمان قبلی در اصل یک سوله بود که شرایط مناسبی برای نگهداری از این خودروهای تاریخی و خاص نداشت و به همین دلیل در سال 1399 به منظور بازسازی تعطیل شد.

در همان سال موزه به تملک بنیاد مستضعفان درآمد و با صرف بودجه 120 میلیارد تومانی در مدت تقریباً یک سال بازسازی شد. ساختمان فعلی موزه خودروهای تاریخی ایران یک پارکینگ بتنی با طراحی مدرن است که در آبان 1400 مجدداً افتتاح شد. البته از زمان بازگشایی تاکنون انتقادات زیادی به نحوه بازسازی و مرمت خودروها وارد شده است و متخصصان این حوزه معتقدند که مسئولان این موزه می‌توانستند بسیار بهتر از این عمل کنند.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دسترسی به موزه خودروهای تاریخی تهران

نحوه دسترسی به موزه خودروهای تاریخی ایران
یکی از سرراست‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران –عکاس: مجید مددی

موزه‌های خودروهای تاریخی ایران یکی از سرراست‌ترین جاهای دیدنی شهر تهران است که به‌آسانی و با استفاده از خودروی شخصی، تاکسی، مترو و اتوبوس می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

دسترسی با مترو

راحت‌ترین روش دسترسی به موزه خودروهای تاریخی این است که در ایستگاه چیتگر خط 5 متروی تهران (مسیر صادقیه-گلشهر کرج) پیاده شوید. بعد در پایانه اتوبوس رانی این ایستگاه اتوبوس‌های شهرک دانشگاه را پیدا کنید و پس از سوار شدن در ایستگاه سپه پیاده شوید. این ایستگاه در مجاورت فروشگاه سپه و موزه قرار دارد.

دسترسی با اتوبوس

برای دسترسی به موزه ماشین‌های قدیمی با این روش، باید خودتان را با بی‌آرتی به پایانه اتوبوس‌های داخل‌شهری میدان آزادی برسانید و سوار اتوبوس‌های شهرک دانشگاه شوید. مابقی مسیر مشابه روش دسترسی با مترو است.

دسترسی با تاکسی

پایانه تاکسی داخل‌شهری میدان آزادی در مجاورت پایانه اتوبوس‌رانی داخل‌شهری این میدان قرار دارد. در این پایانه تاکسی‌های خطی شهر قدس یا اندیشه را پیدا کنید و پس از سوار شدن از راننده بخواهید که در کیلومتر 11 جاده مخصوص شما را سر خیابان 25ام پیاده کنند.

دسترسی با خودروی شخصی

خوشبختانه موزه خودروهای تاریخی ایران در محدوده طرح ترافیک یا آلودگی هوا قرار ندارد. برای دسترسی به این موزه با خودروی شخصی 3 راه دارید:

  • از مرکز یا شرق تهران خودتان را از طریق خیابان آزادی به میدان آزادی برسانید و مسیرتان را به سمت غرب مستقیم ادامه دهید. در کیلومتر 11 جاده مخصوص (لشکری) موزه را در سمت راست خود پیدا می‌کنید.
  • از شمال و غرب تهران خودتان را به بزرگراه جناح و بعد میدان آزادی برسانید و بعد از سمت راست وارد جاده مخصوص شوید.
  • از جنوب تهران وارد بزرگراه آزادگان و بعد جاده مخصوص شوید.

برای دسترسی بهتر به موزه خودروهای تاریخی ایران، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره روزانه خانه در تهران اقدام کنید.

بخش‌های مختلف موزه خودروهای تاریخی ایران

بخش های مختلف موزه خودروهای تاریخی ایران
در حال حاضر 61 خودروی تاریخی و آنتیک در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند – عکاس: امیررضا بهروز

موزه خودروهای تاریخی ایران در اصل یک پارکینگ بتنی است که در زمینی به مساحت 22 هزار متر مربع قرار دارد و 10 هزار متر مربع از این زمین توسط موزه خودرو اشغال شده است.

در حال حاضر 61 خودروی تاریخی و آنتیک در 4 سالن مجزای این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به خودروهای نایابی مثل بنز K500، فانتوم ضدگلوله، کرایسلر 300 (مجهز به یخچال و مینی گرامافون)، پنتر لیزر (حاصل همکاری مشترک پورشه، بنز و فولکس‌واگن) و … اشاره کرد. 4 موتور سیکلت و 2 کالسکه هم در میان این 61 خودرو قرار دارند.

مهم‌ترین خودروهای موزه خودروهای تاریخی تهران

تمامی خودروهای موجود در موزه خودروهای تاریخی ایران خاص و منحصربه‌فرد هستند؛ اما خودروهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم یا بسیار کمیاب هستند یا تنها یک نمونه از آن‌ها در جهان وجود دارد.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه

کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه یا کالسکه نادری احتمالاً قدیمی‌ترین کالسکه موجود در داخل کشور است. این کالسکه به دستور ناصرالدین‌شاه و توسط کارخانه واگن فابریک اتریش ساخته شد. در ساخت این کالسکه از کالسکه ملکه ویکتوریا (ملکه انگلستان در زمان ناصرالدین‌شاه) الهام گرفته شده و در بخش‌های مختلف آن طلا به کار رفته است.

این کالسکه ۱۲۰ساله چرخ‌هایی هم قد خود دارد و زمانی که شاه شهید توسط میرزا رضای کرمانی ترور شد، جنازه او را به‌صورت نشسته در این کالسکه گذاشتند تا مردم تصور کنند که شاه هنوز زنده است. به غیر از این کالسکه، کالسکه تاریخی دیگری با نام «کالسکه تاج‌گذاری» نیز در این موزه وجود دارد که در مراسم رسمی و جشن‌های تاج‌گذاری پادشاهان قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار گرفته است.

رولزرویس‌های احمدشاه قاجار

رولز رویس موزه خودروهای تاریخی ایران
رولز رویس ضد گلوله احمدشاه قاجار – عکاس: مجید مددی

احمدشاه علاقه زیادی به خودروهای انگلیسی و به‌خصوص خودروهای ساخت کارخانه رولز رویس داشت و 2 دستگاه از خودروهای کلکسیون رولز رویس این شاه قاجار در موزه خودروهای تاریخی ایران نگهداری می‌شود. یکی از آن‌ها رولز رویس مشهور به سیلورگوست دهه 20 است که به عنوان اولین خودرو وارد ایران شد و دومی رولز رویس رویس فانتوم 4 است که تنها نسخه ضدگلوله این خودرو محسوب می‌شود؛ آن هم خودرویی که تنها 18 عدد از آن در جهان ساخته شد.

فانتوم 4 از نظر داشتن 8 سیلندر و حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت نیز خودرویی خاص در میان هم نسلان خود به حساب می‌آید.

مرسدس بنز k500

بنز k500 موزه خودروهای تاریخی ایران
یکی از خودروهای کلکسیون خودروهای اسپرت محمدرضاشاه پهلوی – عکاس: مجید مددی

خودروی خاص و منحصربه‌فرد بنز K500 در سالن خودروهای سوپر اسپرت موزه خودروهای تاریخی تهران قرار دارد. این خودرو یکی از خودروهای کلکسیون شخصی آخرین پادشاه ایران یعنی محمدرضا شاه پهلوی است که به دلیل رنگ سبز و کرمی که دارد به محض ورود به این سالن توجه شما را به خود جلب می‌کند.

از این خودرو تنها 354 دستگاه در جهان تولید شده است و تنها نسخه موجود در ایران بنز k500 در موزه خودروهای تاریخی نگه‌داری می‌شود.

لیموزین‌های کلاسیک

لیموزین موزه خودروهای تاریخی ایران
در ساخت این خودرو 6 کیلو طلا به کار رفته است. – عکاس: امیررضا بهروز

در این موزه 2 لیموزین کلاسیک نگه‌داری می‌شود که یکی از آن‌ها توسط شرکت مرسدس بنز (بنز 600) و دیگری لیموزین پیرس آرو است که در ساخت آن 6 کیلو طلا به کار رفته و 6 سیلندر است. این لیموزین هم با ظاهر سورمه ای و طلایی جذاب و چراغ‌هایی که روی سپرش قرار دارد توجه شما را به خود جلب می‌کند.

تنها نمونه پنتر لیزر در جهان

نمایی از پنتر لیزر رضا پهلوی
فقط یک نسخه از این خودرو در جهان وجود دارد. – عکاس: امیررضا بهروز

موزه خودروهای تاریخی ایران از یکی از خاص‌ترین خودروهای جهان با نام پنتر لیزر میزبانی می‌کند که توسط 3 شرکت خودروسازی مشهور پورشه، فولکس‌واگن و مرسدس بنز آلمان ساخته شده است. این خودرو به سفارش صدراعظم آلمان ساخته شد تا به عنوان کادوی تولد به رضا پهلوی (آخرین ولیعهد ایران) اهدا شود.

تنها یک نسخه از این خودرو در جهان ساخته شده است و 2 سوئیچ طلایی و نقره ای دارد که سوئیچ نقره ای تنها اجازه رانندگی تا 30 کیلومتر بر ساعت را به راننده می‌دهد و سوئیچ طلایی امکان رانندگی تا سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند.

لامبورگینی کانتاش

لامبورگینی کانتاش موزه خودروهای تاریخی ایران
قدمت این خودرو به سال 1974 میلادی برمی‌گردد. – عکاس: امیررضا بهروز

لامبورگینی کانتاش یکی دیگر از خودروهای موجود در بخش خودروهای سوپر اسپرت است که قدمت آن به سال 1974 میلادی برمی‌گردد. این خودروی منحصربه‌فرد 12 سیلندر دارد و حداکثر سرعت آن 310 کیلومتر بر ساعت است.

جاهای دیدنی نزدیک موزه خودروهای تاریخی ایران

پارک ارم
پارک ارم یکی از نزدیک ترین جاهای دیدنی نزدیک موزه خودروهای تاریخی ایران است – عکاس: مجید مددی

موزه خودروهای تاریخی ایران در نزدیکی چند جاذبه گردشگری مشهور دیگر است که در فهرست زیر نام و فاصله زمانی آن‌ها تا موزه خودروهای تاریخی (با خودروی شخصی) را می‌بینید:

  • پارک چیتگر (20 دقیقه)
  • پارک آبی اُپارک (6 دقیقه)
  • ایران مال (17 دقیقه)
  • بام لند و دریاچه چیتگر (22 دقیقه)
  • شهربازی و باغ‌وحش پارک ارم (20 دقیقه)
  • نمایشگاه هوایی تهران (20 دقیقه)

نکاتی که باید پیش از رفتن به موزه خودروهای تاریخی ایران بدانید

نکات بازدید از موزه خودروهای تاریخی تهران
موزه خودروهای تاریخی پارکینگ رایگان دارد – عکاس: بهنام صمدی

توجه به نکات زیر باعث می‌شود که بازدیدی دلچسب از موزه خودروهای تاریخی تهران داشته باشید:

  • عکاسی فقط به منظور استفاده شخصی (و نه تجاری) مجاز است.
  • بایستی کیف، پالتو و سایر وسایل خود را در بدو ورود در کمدهای شخصی قرار دهید.
  • دست زدن به خودرو ها یا نشستن داخل آن‌ها ممنوع است.
  • موزه مجهز به ویلچر است.
  • امکان دارد موزه در برخی از تعطیلات رسمی تعطیل باشد.
  • موزه خودروهای تاریخی پارکینگ رایگان دارد.
  • بازدید از این موزه به یک تا یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد موزه خودروهای تاریخی ایران صحبت کردیم، موزه‌ای که در غرب شهر تهران قرار دارد و دسترسی به آن بسیار راحت است. در این موزه مجموعه از خودروهای کلاسیک، هندلی و اسپرت نگه‌داری می‌شود که برخی از آن‌ها تنها نسخه از نوع خود در جهان هستند. اگر به خودروهای کلاسیک علاقه دارید و به‌اصطلاح «ماشین‌باز» هستید، بازدید از این موزه را به شما توصیه می‌کنیم.

فراموش نکنید که برای دسترسی بهتر به این موزه اتاقک همراه شما است و اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک شما را به این هدف می‌رساند.

سؤالات متداول در مورد موزه خودروهای تاریخی ایران

موزه خودروهای تاریخی ایران کجاست؟

تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه

قیمت بلیط موزه خودروهای تاریخی ایران چقدر است؟

قیمت بلیت این موزه برای بازدیدکنندگان داخلی 64 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 500 هزار تومان است.

چگونه می‌توان به موزه خودروهای تاریخی تهران رفت؟

دسترسی به این موزه با استفاده از خودروی شخصی، مترو، تاکسی و اتوبوس امکان‌پذیر است.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *