بازار‌ها و مراکز خریدشهرها

بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان کجاست | معرفی کامل ایران مال

شاید تصور کنید که تیتر این مقاله شایعه‌ای است که مالکان ایران مال و شرکت‌های سازنده آن درست کرده‌اند تا برای این مرکز خرید بازارگرمی کنند و نگارنده این مقاله هم گول آن‌ها را خورده است؛ اما ازآنجایی‌که این ادعا بسیار بزرگ است، نگارنده حسابی وقت گذاشته است و بعد از زیرورو کردن چندین منبع خارجی و مستقل به این نتیجه رسیده که بله؛ این ادعا درست است.

ایران مال از نظر وسعت (چیزی حدود 2 میلیون متر مربع) در صدر جدول بزرگ‌ترین مراکز خرید جهان قرار گرفته است؛ اما اگر بخواهیم آن را با مراکز خرید بزرگی که تمامی واحدهای آن فعال هستند مقایسه کنیم، کمی پایین‌تر می‌ایستد.

از این حرف‌ها که بگذریم، شما اینجا نیامده‌اید که در مورد وسعت ایران مال و قرارداشتن آن در صدر جدول بزرگ‌ترین مراکز خرید دنیا مطمئن شوید؛ چون بر اساس یک شایعه دیدن همه بخش‌ها و فروشگاه‌های این مرکز خرید چیزی حدود 3 روز طول می‌کشد و کمتر کسی 3 روز از عمر خود را برای یک مرکز خرید می‌گذارد.

به همین دلیل در ادامه مقاله مختصری به موقعیت جغرافیایی، تاریخچه، مسیر دسترسی به بازار بزرگ ایران و … می‌پردازیم و بعد بخش‌های مختلف آن را معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید از میان‌ها گلچین کنید و یک روز پربار را در این مرکز خرید بگذرانید.

ایران مال کجاست؟

نمایی از فضای داخلی ایران مال در یکی از روزهای شلوغ
این مرکز خرید در غرب تهران قرار دارد. –عکاس: سپهر عربی

اگر آدرس ایران مال را در گوگل جستجو کنید، معمولاً آدرسی آن برای شما نمایش داده می‌شود که به شرح زیر است:

آدرس ایران مال تهران: تهران، انتهای بزرگراه شهید همت، اتوبان شهید خرازی، بعد از دریاچه چیتگر، خروجی ایران مال

شاید این آدرس برای آن‌هایی که مدت‌ها است ساکن تهران هستند آشنا به نظر برسد؛ اما آنهایی که تازه ساکن پایتخت شده‌اند یا می‌خواهند برای اولین‌بار به دیدن بازار بزرگ ایران بروند، دوست دارند در مورد موقعیت جغرافیایی آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

برای این دسته از افراد باید بگوییم که این مورد از جاهای دیدنی تهران در غرب و در منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده است و تقریباً در انتهای یکی از طولانی‌ترین اتوبان‌های تهران (شهید همت) قرار دارد. این بازار از شرق با دریاچه و محله چیتگر و دهکده المپیک، از جنوب با پارک چیتگر، از شمال با منطقه لتمال (دامنه جنوبی کوه البرز) و از غرب با شهرک دانشگاه شریف و وردآورد همسایه است.

اگر می‌خواهید بدانید که برای رسیدن بازار بزرگ ایران باید چقدر در غرب تهران پیشروی کنید، این را بدانید که فاصله آن تا شهر کرج با خودروی شخصی نیم ساعت است؛ یعنی این بازار در انتهای مناطق غربی تهران قرار دارد.

هزینه ورودی ایران مال

ایران مال هزینه ورودی ندارد. همچنین هزینه استفاده از پارکینگ بزرگ آن نیز رایگان است و به همین دلیل یکی از به‌صرفه‌ترین مراکز تفریحی تهران محسوب می‌شود.

ساعات کاری ایران مال

بر اساس اعلام سایت ایران مال، ساعت کاری آن همه‌روزه از 10 صبح تا 10 شب است و هایپرمارکت آن نیز کار خود را یک ساعت زودتر شروع می‌کند. البته ممکن است در ایام تعطیل این ساعات کاری کمی تغییر کند و نوع روز تعطیل (عزا یا عید) هم موثر است.

همچنین این مرکز خرید در روزهای اول فروردین، 21 رمضان، 28 صفر، تاسوعا، عاشورا و اربعین تعطیل است.

تاریخچه ایران مال

نمایی از ساختمان ایران مال از بالا
تغییر چندباره نقشه یکی از حواشی ایران مال است. – عکاس: مجید مددی

ایران مال یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه‌های ملی (به گواه برخی خصوصی) است. این پروژه بازار بزرگ ایران هنوز به اتمام نرسیده است و با راه‌اندازی فاز دوم در آینده نزدیک، وسعت آن 2 برابر می‌شود؛ به این دلیل از زمان حال برای جمله بالا استفاده کردیم.

ساخت فاز اول این مرکز خرید از سال 1389 و با بودجه هنگفت 22 هزار میلیاردی آغاز شد و بعد از گذشت حدود 8 سال و حواشی فراوان، بالاخره در سال 1397 افتتاح شد. فهرست زیر تنها بخشی از حواشی ساخت این پروژه را نشان می‌دهد:

  • تغییر چندباره نقشه
  • حفر تونل دسترسی غیرقانونی از بزرگراه خرازی
  • تغییر چندباره شیوه قیمت‌گذاری واحدهای تجاری
  • پرداخت جریمه 500 میلیاردی به شهرداری برای تغییر نقشه و پارکینگ‌ها
  • گمنام بودن مالک واقعی
  • کشته شدن چندین کارگر در زمان ساخت به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی

بسیاری از واحدهای تجاری بزرگ‌ترین مرکز خرید ایران و جهان تا سال 1400 خالی بود و تعدادی از بخش‌های آن مثل باغ رستوران ملل به صورت نصفه و نیمه کار می‌کردند.

ایران مال برای کیست؟

همان‌طور که گفتیم ایران مال مالک مشخصی ندارد، ولی شایعات متعددی وجود دارد که مالکیت آن را به علاءالدین میرمحمد صادقی، معروف به حاج علاء و از کسبه مشهور بازار تهران و همچنین علی انصاری (مؤسس بانک تات) نسبت می‌دهند. سازندگان اصلی بازار بزرگ ایران هم شرکت کیسون و NORR کانادا هستند.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دسترسی به ایران مال با مترو، خودروی شخصی و تاکسی

نمایی از تاکسی های خطی ایران مال
ایران مال به مقصد میادین مهم تهران و ایستگاه‌های مترو تاکسی خطی دارد. – عکاس: مهرداد اشرف السادات

موقعیت جغرافیایی ایران مال تقریباً خارج از شهر محسوب می‌شود؛ اما دسترسی به این مرکز خرید به‌راحتی و با استفاده از مترو، خودروی شخصی، تاکسی و اتوبوس امکان‌پذیر است.

دسترسی با مترو

مترو ارزان‌ترین و راحت‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی برای دسترسی به ایران مال است. برای رفتن به این مرکز خرید با مترو، می‌توانید در ایستگاه‌های چیتگر، ایران‌خودرو و وردآورد پیاده شوید؛ اما ایستگاه ایران‌خودرو (خط 5) از همه این ایستگاه‌ها به بازار بزرگ ایران نزدیک‌تر است و در پایانه مسافربری آن می‌توانید با استفاده از تاکسی یا شاتل باس خودتان را به ایران مال برسانید.

دسترسی به تاکسی

اگر حال‌وحوصله مترو سواری و شلوغی آن را ندارید یا می‌خواهید سریع‌تر (البته اگر ترافیک نباشد) به ایران مال برسید، می‌توانید از اقامتگاه، هتل یا محل زندگی خود با تاکسی‌های اینترنتی یا تلفنی به بازار بزرگ ایران بروید. همچنین اگر به ایستگاه‌های مترویی که در بالا معرفی کردیم نزدیک هستید، می‌توانید به پایانه‌های تاکسی‌رانی آن‌ها مراجعه کنید و سوار تاکسی‌های خطی ایران مال شوید.

دسترسی با خودروی شخصی

ساده‌ترین راه برای دسترسی با خودروی شخصی به ایران مال این است که وارد اتوبان همت غرب شوید و این اتوبان را همین‌طور ادامه بدهید تا بعد از محله‌های پونک، شهران، کن، دهکده المپیک و چیتگر تابلوی خروجی این مرکز خرید را در اتوبان خرازی ببینید.

البته می‌توانید وارد اتوبان موازی با همت (حکیم) هم بشوید که معمولاً خلوت‌تر است و آن را هم همین‌طور ادامه بدهید و بعد از دریاچه چیتگر وارد خروجی شهرک چیتگر شوید. برای دسترسی از جنوب شهر تهران هم بهترین مسیر بزرگراه آزادگان و وارد شدن به بزرگراه خرازی یا حکیم است.

اگر قصد دارید از غرب یا شهر کرج هم به بازار بزرگ ایران بروید، راهی جز اتوبان خرازی یا مسیر آزادراه تهران کرج و خروجی بزرگراه همدانی (حکیم) یا خرازی در پیش ندارید.

برای اجاره روزانه خانه در تهران و دسترسی بهتر به ایران مال، می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

امکانات ایران مال

ایران مال هر امکاناتی که از یک مرکز خرید انتظار می‌رود را دارد. سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه، آسانسور و پله‌برقی جزء امکانات پیش‌پاافتاده این مرکز خرید هستند و از میان سایر امکانات آن می‌توان به هتل، باشگاه، شهربازی، هایپرمارکت، فودکورت، کافه، رستوران و اورژانس اشاره کرد.

بخش‌های مختلف ایران مال

ایران مال در 4 طبقه وسیع احداث شده که جاهای دیدنی آن در این طبقات پخش شده است. در ادامه با مهم‌ترین و محبوب‌ترین بخش‌ها و جاهای دیدنی ایران مال آشنا می‌شوید:

کتابخانه جندی‌شاپور

نمای کتابخانه جندی شاپور ایران مال از بالای راه پله ها
این کتابخانه 3.300 متر مربع وسعت دارد. –
عکاس: مرتضی نعیمی

این کتابخانه مشهورترین جای دیدنی بازار بزرگ ایران است. وقتی وارد آن می‌شوید صفی طولانی از بازدیدکنندگان را می‌بینید که جلوی راه‌پله مشهور آن صف کشیده‌اند و مشغول عکس گرفتن هستند. در روزهای شلوغ برای عکس گرفتن با این راه‌پله زیبا و بزرگ باید در صف بایستید.

این کتابخانه 3.300 متر مربع وسعت دارد و با سبک معماری نئوکلاسیک طراحی شده است و شما را یاد کتابخانه‌های فیلم‌ها می‌اندازد. سقف بلند شیشه‌ای این کتابخانه هم بسیار دیدنی است و در کنار فرش کاشان 350 متری جذابیت کتابخانه جندی‌شاپور را دوچندان کرده است. این کتابخانه یک فروشگاه کتاب دارد و میزبان بیش از 50 هزار جلد کتاب است که می‌توانید آن‌ها را در فضای کتابخانه مطالعه کنید.

باغ ایرانی

نمایی باغ ماهان ایران مال از بالا
این باغ با الهام از باغ شازده ماهان کرمان طراحی شده است. – عکاس: مسعود تاجیک

باغ ایرانی یا باغ شاهزاده ماهان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های ایران مال است که ورودی شمالی را به آب‌نمای موزیکال و دریاچه متصل می‌کند که در جنوب این بازار قرار دارند. این باغ با الهام از باغ شازده ماهان کرمان طراحی شده که به دلیل طراحی شگفت‌انگیزش یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان و ایران است. باغ شازده ماهان اصلی در دل کویر واقع شده؛ اما نهر طبقاتی وسط و درختان انبوه آن باعث شده که آب و هوایی دلپذیر داشته باشد.

در این باغ ایرانی می‌توانید قدم بزنید، از هوای دلپذیر آن لذت ببرید یا عکس‌های زیبا بگیرید. علاوه بر این در بالکن‌هایی که این باغ را احاطه کرده‌اند، فروشگاه‌های متعددی قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید.

باغ دیدار

نمایی از سقف و محیط داخلی باغ دیدار ایران مال
ویژگی اصلی این باغ درختان نخل است – عکاس: مینا افجه

بر خلاف باغ شاهزاده ماهان، باغ دیدار به سبک باغ‌های غربی و اروپایی طراحی شده است. قدم زدن در آن شما را یاد باغ‌های اسپانیایی می‌اندازد؛ چون طراحی کف، سقف و دیوارهای آن شباهت زیادی به باغ‌های اسپانیایی دارد. البته طراحی این باغ عاری از المان‌های ایرانی نیست و با دیدن نخل‌های بزرگ در آن  احساس غریبی نمی‌کنید.

این باغ 3 هزار متری در همسایگی بازار سنتی یا تیمچه حاج علی‌اکبر ایران مال قرار دارد و وقتی از این بازار سنتی وارد باغ دیدار می‌شوید، باید خودتان را برای یک شوک فرهنگی دلپذیر آماده کنید. آبشار پلکانی و پلی شیشه‌ای که از زیر آن آب جریان دارد، از جمله جذابیت‌های باغ دیدار هستند.

مثل باغ ایرانی، در اطراف این باغ هم می‌توانید فروشگاه‌های مختلف را پیدا کنید.

تیمچه حاج علی‌اکبر

نمایی از گچ بری ها و چلچراغ های تیمچه حاج علی اکبر ایران مال
در این بازار می‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که سوغات شهرهای مختلف را می‌فروشند – عکاس: مینا افجه

بازار سنتی یا همان تیمچه حاج علی‌اکبر در بخش غربی ایران مال قرار دارد و وقتی وارد آن می‌شوید، حال و هوای بازارهای سنتی شهرهایی مثل تهران، تبریز، کاشان، اصفهان، شیراز و قزوین برایتان زنده می‌شود. در این بازار می‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که سوغات شهرهای مختلف، صنایع دستی، وسایل آنتیک، فرش دستباف، زیورآلات سنتی و … می‌فروشند.

تیمچه حاج علی‌اکبر هم مثل بیشتر بازارهای سنتی ایران به سبک چهارسو یا چهارسوق طراحی شده است و گچ‌بری‌های زیبا باعث شده‌اند که تبدیل به یک جاذبه گردشگری شود.

باغ رستوران ملل

نمایی از یکی از رستوران‌های باغ رستوران ملل ایران مال
در حال حاضر تمامی رستوران‌های باغ رستوران ملل فعال نیستند. – عکاس: حسام کرمی

باغ رستوران ملل پیاده‌راهی است که در آن ساختمان‌هایی را با طراحی‌های متنوع و متفاوت مشاهده می‌کنید. این ساختمان‌ها رستوران‌هایی هستند که به سبک رستوران‌های ایرانی، شرقی و غربی طراحی شده‌اند. با قدم زدن در باغ رستوران ملل می‌توانید شکم گردی را با سیاحت همراه کنید.

در نگاه اول این بخش از ایران مال سوژه مناسبی برای عکاسی به نظر می‌رسد؛ اما متأسفانه سقف سرپوشیده و نورپردازی ضعیف آن باعث می‌شود نتوانید عکس‌های چندان واضحی از آنجا بگیرید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که تصاویر این بخش از بازار بزرگ ایران را با چشمانتان ثبت کنید.

در حال حاضر تمامی رستوران‌های باغ رستوران ملل فعال نیستند.

تالار آیینه

نمایی از داخل تالار آیینه ایران مال و تزیینات آن
تالار آیینه به سبک خانه‌های تاریخی و اماکن مذهبی با آیینه‌کاری تزیین شده است. – عکاس: علیرضا اخلاقی

همان‌طور که از نام آن انتظار می‌رود، تالار آیینه به سبک خانه‌های تاریخی و برخی از اماکن مذهبی با آیینه‌کاری تزیین شده و غرق نور است. در این تالار بیش از 38 میلیون قطعه آینه به کار رفته است و پنج دری‌ها و ارسی‌های چوبی و یک فرش نفیس 126 متری سوغات نیشابور آن را به یک خانه قاجاری اصیل تبدیل کرده است که نظیر آن را فقط می‌توانید در کاخ گلستان و فیلم‌های علی حاتمی پیدا کنید.

شربت خانه

نمایی از فضای داخلی شربت خانه ایران مال
کف این شربت‌خانه با کاشی‌های رنگی تزیین شده است. – عکاس: امین محمودی

شربت خانه همان کافه سنتی خودمان است، با این تفاوت که در قدیم در شربت خانه‌ها قلیان سرو نمی‌شد و ازآنجایی‌که مسئولان ایران مال به اصل هر چیزی پایبند مانده‌اند، در شربت خانه این مرکز خرید هم خبری از سرو قلیان نیست.

این شربت خانه فضایی شبیه رستوران‌های سنتی شیک دارد و برای این که حال و هوای معماری ایرانی در شربت خانه زنده شود، کف آن را با کاشی‌های سنتی رنگارنگ پوشانده‌اند و دیوارها را هم با نقش‌ونگار و گچ‌بری تزیین کرده‌اند. مکمل این تزیینات، میز و صندلی‌های چوبی و کلاسیکی است که شما را به دل دوران قاجار و پهلوی می‌برند.

همان‌طور که از نامش مشخص است، در شربت خانه انواع شربت و عرقیجات سنتی سرو می‌شود.

دریاچه و آب‌نمای موزیکال

نمایی از فواره های موزیکال و چراغ های دریاچه ایران مال
دریاچه و آب‌نمای موزیکال ایران مال در ضلع جنوبی و طبقه همکف آن قرار دارد. – عکاس: علی خندان

دریاچه و آب‌نمای موزیکال ایران مال در ضلع جنوبی و طبقه همکف آن قرار دارد و اگر در شب‌های تابستان به این مرکز خرید رفتید، توصیه می‌کنیم که دیدن آن را از دست ندهید. فواره‌ها و چراغ‌های این دریاچه همراه با موسیقی می‌رقصند و تماشای آن‌ها لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز را برای شما فراهم می‌کند.

این جاذبه با نام «آب نوا» هم شناخته می‌شود و در اطراف آن رستوران‌های متعددی قرار دارد که غذا خوردن در آن‌ها با نمای این دریاچه، قطعاً تجربه‌ای متفاوت خواهد بود.

ایوان اشراق

نمایی از ایوان شاراق ایران مال در یکی از طبقات
ارتفاع این ایوان زیبا 25 متر است – عکاس: Amir N

ایوان اشراق بنایی شیشه‌ای، زردرنگ و چهارگوش است که در بخش تجاری ایران مال و از طبقه همکف تا سقف ادامه دارد. ارتفاع این ایوان زیبا 25 متر است و معمولاً بهترین رستوران‌ها و بزرگ‌ترین و مشهورترین فروشگاه‌های هر طبقه در اطراف آن قرار دارند. طراحی خاص و کریستالی ایوان اشراق گزینه ای مناسب برای گرفتن عکس و ثبت خاطرات است.

جاهای دیدنی نزدیک ایران مال

نمایی از دریاچه چیتگر در روز
دریاچه چیتگر؛ مهم‌ترین جای دیدنی نزدیک ایران مال – عکاس: فرید جوادنژاد

درست است که بازدید از خود ایران مال به 3 روز زمان نیاز دارد؛ اما اگر دوست نداشتید کل روز را در یک فضای بسته بمانید و خواستید کمی تنوع داشته باشید، می‌توانید به جاهای دیدنی نزدیک این مرکز خرید هم سری بزنید. در فهرست زیر نام این جاهای دیدنی و فاصله آن‌ها با بازار بزرگ ایران را آورده ایم:

  • دریاچه چیتگر و مجموعه بام لند (15 دقیقه با خودروی شخصی)
  • پارک چیتگر (19 دقیقه با خودروی شخصی)
  • پارک آبشار تهران (10 دقیقه با خودروی شخصی)
  • ده سولقان (42 دقیقه با خودروی شخصی)

تفریحاتی که می‌توان در ایران مال انجام داد

به غیر از بازدید از بخش‌های مختلفی که در بالا معرفی کردیم، در ایران مال می‌توانید فعالیت‌های زیر را هم انجام دهید.

خرید

نمایی از یکی از فروشگاه های فروش لوازم الکترونیکی ایران مال
برای کالای دیجیتال باید به طبقه همکف مراجعه کنید. – عکاس: سعید زمانی

در ایران مال تقریباً هر کالایی پیدا می‌شود و فهرست زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید که هر کالایی را باید از کدام بخش بخرید:

  • مایحتاج اولیه زندگی و مواد غذایی (طبقه G1)
  • پوشاک مردانه و زنانه و لوازم ورزشی، آلات موسیقی و اسباب‌بازی (طبقه G3)
  • محصولات زیبایی و سلامت (طبقه G1 تا G3)
  • لوازم منزل و دکوراسیون (طبقه G0 تا G3)
  • جواهرات و زیورآلات (طبقات G0 و G1)
  • کالای دیجیتال (طبقه G0)

شکم گردی

نمایی از فضای داخلی فکرکده ردمون ایران مال
فکرکده ردمون؛ از جذاب‌ترین کافه‌های ایران مال – عکاس: آریا تاج‌الدین

به غیر از باغ رستوران ملل، می‌توانید برای صرف غذا به فودکورت ایران مال یا شعبات رستوران‌های مشهوری مثل هانی (باغ ماهان) که در طبقات مختلف این بازار قرار دارند مراجعه کنید. برخی از کافه‌های این مجموعه مثل فکرکده ردمون هم جاذبه‌های خاص خود را دارند؛ چون به جز صرف قهوه و کیک می‌توانید در آن‌ها بازی کنید یا از دیدن دکوراسیون خاص آن‌ها لذت ببرید.

از سایر رستوران‌ها و کافه‌های مشهور بازار بزرگ ایران مال می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • کافه سینما (طبقه G2)
  • کافه ورزش (طبقه G2)
  • کافه لانژ سینما (طبقه G3)
  • رستوران اِم شریف (طبقه G0)
  • رستوران قریشی (طبقه G3)
  • فست‌فود مانچ باکس (طبقه G3)

تماشای فیلم

نمایی از فضای داخلی یکی از سالن های پردیس سینمایی ایران مال
این پردیس سینمایی مجهز به 9 سالن عمومی و 3 سالن VIP است. – عکاس: مجید مددی

یکی از بزرگ‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران در ایران مال قرار دارد. این پردیس سینمایی در غرب این مجموعه واقع شده و مجهز به 9 سالن عمومی و 3 سالن VIP است و 1800 نفر ظرفیت دارد. پردیس سینمایی ایران مال هر ساله میزبان جشنواره‌های ملی و بین المللی است.

ورزش

نمایی از پدر و دختری که بولینگ بازی می کنند
بولینگ یک ورزش خانوادگی مفرح است. –
عکاس: مسعود بخارایی

فرقی نمی‌کند که ورزشکار حرفه‌ای باشید یا آماتور، در ایران مال امکانات مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش در هر سطحی موجود است. مرکز آمادگی جسمانی (باشگاه بدنسازی) این مجموعه 24 ساعته و هر روز هفته فعال است و 2 سالن مجزا برای آقایان و خانم‌ها دارد. اگر اهل ورزش سنگین نیستید و ترجیح می‌دهید با پیاده روی کالری‌های اضافه را بسوزانید، می‌توانید به پشت بام این مرکز خرید بروید و در جاده تندرستی 1.6 کیلومتری آن پیاده روی کنید.

از سایر امکانات ورزشی ایران مال می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • سالن بولینگ
  • مجموعه استخر و اسپا
  • پیست یخ
  • استادیوم چندمنظوره برای ورزش‌های توپی و راکتی
  • مجموعه اسکواش

تفریح و بازی

ایران مال یکی از بزرگ‌ترین شهربازی‌های سرپوشیده تهران را دارد که تمامی اعضای خانواده می‌توانند در آن تفریح کنند. این شهربازی امکاناتی مثل ترن هوایی، بازی‌های لیزری، سالن نمایش فیلم کودکان و بازی‌های معمول سایر شهربازی‌ها را دارد و می‌توانید در آن جشن تولد هم برگزار کنید.

نکاتی که باید پیش از رفتن به ایران مال بدانید

پیش از رفتن به ایران مال، حواستان به نکات زیر باشد:

  • آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل این مرکز شلوغ است.
  • قیمت کالاها (به‌خصوص پوشاک) در بازار بزرگ ایران از سایر مراکز خرید بیشتر است. این قاعده در مورد رستوران‌ها و کافه‌ها هم صدق می‌کند.
  • در ساعات پایانی روز رفت‌وآمد به ایران مال با مترو و تاکسی کمی دشوار است.
  • حتماً پس از پارک خودرو در پارکینگ از ردیف و نام طبقه که در ستون‌های مجاور قرار دارند عکس بگیرید تا هنگام بازگشت سردرگم نشوید.
  • در تمامی طبقات نمازخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله ایران مال، بزرگ‌ترین مرکز خرید ایران و جهان را به شما معرفی کردیم؛ مجموعه‌ای ایدئال برای خرید، تفریح و گشت‌وگذار در آخر هفته‌ها و تعطیلات که می‌توانید با خانواده ساعاتی خوشی را در آن بگذرانید.

اگر اهل تهران نیستید، اتاقک در این شهر همراه شما است و با اجاره ویلا و سوئیت از این سایت می‌توانید دسترسی مناسبی به بازار بزرگ ایران داشته باشید.

سؤالات متداول در مورد ایران مال

ایران مال کجاست؟

تهران، انتهای بزرگراه شهید همت، اتوبان شهید خرازی، خروجی ایران مال

هزینه ورودی ایران مال چقدر است؟

این مجموعه هزینه ورودی ندارد.

ساعات کاری ایران مال چگونه است؟

همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *