جاهای دیدنی

معرفی سوغات و صنایع دستی بوشهر

معرفی صنایع دستی استان بوشهر

از آنجایی که شرایط برای کشاورزی در بوشهر فراهم نیست تولید صنایع دستی یکی از اصلی‌ترین راه‌های امرار معاش مردم در این استان است. این شهر که تاریخچه‌اش به دوران ساسانی برمی‌گردد با جاذبه‌های گردشگری، سواحلی زیبا، صنایع دستی و غذاهای خوش‌طعم یکی از دیدنی‌ترین منطقه‌های جنوبی ایران است. 

به هر کجای این استان زیبا که سفر کنید از هنر و ذوق مردم محلی شگفت‌زده خواهید شد. هر گوشه از این استان سرشار از هنری است که سینه به سینه به ارث رسیده و مردم آن را مثل گنج حفظ کرده اند. به عنوان مثال در بندر گناوه می توانید کارگاه‌های صنایع دستی فراوانی را در سطح شهر مشاهده نمایید، به گونه ای که اقتصاد این بندر زیبا تا حدی بر پایه صنایع دستی می‌گردد.

دست‌سازه‌های روستایی‌های این منطقه تنوع زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

صنایع دستی قدیمی استان بوشهر
عکس از گوگل

گبه‌ بافی

گبه نوعی فرش و از محصولات شاخص صنایع دستی استان بوشهر است و به شیوه قالی و به‌صورت ذهنی بافته می‌شود. در گذشته برای بافت گبه از رنگ طبیعی پشم و نخ استفاده می‌کردند و به آن گبه خودرنگ می‌گفتند. روستاهای شول، سرمک، رود فاریاب و ده‌کنه از منطقه‌های معروف در تولید گبه‌اند. طرح‌های گبه از طبیعت الهام گرفته می‌شود و در بافت آن از نقش‌هایی مثل دو لوزی سماور، وسط چنگ،‌ حسین خانی، کنگره‌ای، چنگ، نقش چنار،‌ بغل خوسی و حیوانات استفاده می‌شود.

گبه صنایع استان بوشهر
عکس از گوگل

عبا بافی

بافت عبا یکی از هنرهای ظریف بافندگان بوشهری است که تاریخچه تولید آن به پانصد سال گذشته برمی‌گردد. این محصول منحصربه‌فرد از پشم خالص شتر تهیه می‌شود و به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود. از ویژگی‌های آن خودرنگ و لطیف بودن است و تولید آن در منطقه‌هایی مانند کردوان علیا و سفلی، بردخون، زیارت، سعدآباد، بنار آزادگان و تنگ ارم رواج دارد.

عبا بافی یکی از پرطرفدار ترین فعالیت ها در شهر بوشهر است. که پیشنهاد می کنیم در زمان مسافرت به بوشهر حتما از عبا بافی مردم این شهر دیدن کنید. همچنین می توانید برای اقامت در بوشهر اجاره سوئیت در بوشهر و یا اجاره روزانه خانه در بوشهر خود را از سامانه اتاقک انجام دهید.

عبابافی
عکس از گوگل

گلیم‌ بافی

گلیم بوشهر از صنایع دستی معروف این استان بعد از گبه است که از نقش‌های هندسی و رنگ‌های شاد و زیبا تشکیل می‌شود و زنان روستایی آن را می‌بافند. مواد اولیه گلیم به شیوه سنتی و گیاهی رنگرزی می‌شود و در بافت آن از نقش‌هایی مانند خراسانی، دانه بیگی، حوض، آیینه گل، چنگ و تهرانی استفاده می‌شود. تولید گلیم در منطقه‌هایی مثل سرمک، طسوج، ممریز، حناشور، اژدرخواب، سنا، چاهگاه و درویشی رواج دارد.

گلیم بافی
عکس از گوگل

صنعت لنج سازی

لنج‌سازی یا گلافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی است که میتوان آن را معرف شهر بوشهر دانست، جالب است بدانید که قدمت آن به دوران افشاریه برمی‌گردد. با مبادلات دریایی، صید ماهی و سفرهای طولانی به هند و آفریقا نیاز به این صنعت احساس شد. این لنج‌ها مانند قایق بزرگ باری و مسافرتی یا کشتی کوچکی است که از چوب‌های مقاوم در برابر رطوبت مثل ساج، کهور، کنار، توت، چنار و تخته‌های هندی به نام سای ساخته می‌شود.

لنج‌ها موتوری بنزینی یا دیزلی دارند و عمر بعضی‌ از این غول‌های دست‌ساز به صد سال نیز می‌رسد.

لنج سازی
عکس از گوگل

حصیر بافی

بافته حصیر اولین زیرانداز و سرپناهی بود که انسان‌ها آن را ساختند. حصیربافی در بوشهر به دلیل وجود ساقه‌های خرما رواج پیدا کرد و هنوز در بیشتر روستاهایی که درخت نخل دارند تولید می‌شود. تک نوعی فرش حصیری و از تولیدات مهم‌ این صنعت است. کیف، انواع سبد، زنبیل، کلاه و بادبزن از محصولات و گناوه، دشتی، دشتستان و کنگان از منطقه‌های تولیدکننده حصیرند.

حصیربافی
عکس از گوگل

گرگور

به قفس‌های ماهیگیری و ابزارهای صید تله‌ای گرگور می‌گویند. هر گرگور از سه جزء بدنه، کف و دریچه ورودی تشکیل شده و در حال حاضر از سیم فلزی گالوانیزه و به شکل نیم‌کره تولید می‌شود. این ابزار برای صید انواع ماهی، سخت‌پوستان و نرم‌تنان استفاده می‌شود. تولید گرگور در منطقه‌هایی مانند دیلم، کنگان، بوشهر، گناوه و دیر رواج دارد.

گرگور
عکس از گوگل

ساخت مصنوعات دستی با شاخ و برگ نخل

نخل از درختانی است که همه اجزای آن قابل استفاده و مفید است. از شاخ و برگ خشک و تر نخل برای تولید پوشش سقف خانه، ساخت خانه‌های کپری، انواع فرش، ظرف، وسایل زندگی و هیزم استفاده می‌شود. از محصولات تولیدی دیگر می‌توان به بازن و دموک (انواع بادبزن)، بی‌دری و پری (ظرف‌هایی برای نگهداری خرما)، پروند و دوز(انواع طناب)، تک (نوعی فرش) و جامش (نوعی جارو) نیز اشاره کرد.

دست سازه‌های بوشهری
عکس از گوگل

سوزن‌دوزی

سوزن‌دوزی از هنرهای دستی و قدیمی زنان بوشهری‌ است که نوعی گل‌دوزی روی پارچه‌های ساده و رنگی است. در این هنر که جنبه تز‌ئینی دارد از طرح‌های سنتی، محلی، ساده و هندسی استفاده می‌شود. سوزن‌دوزی در تولید کوسن، رومیزی، زیربشقابی، درِ قندان، رویه پشتی و لبه پرده نیز کاربرد دارد.

سوزن دوزی
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.2/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. به نظرم سوزن‌دوزی بهترین صنایع دستی بوشهره.
    خیلی خاص و ظریف و پر از رنگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *