شهرهاجاهای دیدنی

همه چیز درباره دشت النزه | سفر به دشت بکر و سرسبز گیلان

زمان‌هایی در زندگیمان هست که اصلا حوصله خودمان را هم نداریم. دوست داریم دکمه‌ای باشد و بزنیم و زندگی را متوقف کنیم یا برویم به دل یک دشت سرسبز و خودمان را در یک کلبه چوبی که در کنار آبشاهار و چشمه‌ها قرار دارد، پنهان کنیم. اگر واقعا دلتان همچین جایی را خواست همین الان چمدان‌هایتان را ببندید که قرار است راهی شمال، گیلان و دشت النزه شویم. همین که گفتیم این دشت در گیلان قرار دارد خودش به تنهایی گویای زیبایی‌های آن است. اما اگر می‌خواهید بهتر زیبایی‌های این دشت را تصور کنید همراه من سطر به سطر جمله‌ای را که می‌خوانید را در ذهتان تجسم کنید:

وارد یک چمنزار وسیع شده‌اید که تا چشم کار می‌کند پر از درختان و مناظر سرسبز است. یک گله گاومیش و گوسفند در یک گوشه به چرا مشغول‌اند و تعدادی اسب وحشی هم در حال دویدن هستند. وسط این همه طبیعت بکر، آبشار و چشمه‌های جاری را هم اضافه کنید تا زیبایی این دشت دوبرابر شود. در حالی‌که محو زیبایی‌های اطراف شده‌اید قدم‌زنان از میان کلبه‌ها و خانه‌های چوبی با شیروانی‌های رنگارنگ رد می‌شوید. به دوردست‌ها که نگاه کنید کوه‌های سرسبز می‌بینید.

نسیم مدام بازیگوشی می‌کند و برای اینکه خنده به لبتان بیاورد با موهایتان بازی می‌کند. موهایتان را پشت گوشتان زده، نفس عمیقی بکشید و عطر زندگی را وارد ریه‌هایتان کنید. اینجاست که احساس خواهید کرد حالتان خوب شده و شور و شوقتان دوباره برگشته است. دشت النزه دقیقا همچین جایی است، جایی که معنای واقعی کلمه بهشت است.

اگر می‌خواهید بیشتر با دشت النزه آشنا شوید من را تا آخر این مقاله از اتاقک همراهی کنید.

دشت النزه کجاست؟

دشت النزه کجاست
دشت النزه در میان کوه‌های شهر شاندرمن از توابع شهرستان ماسال قرار دارد – عکاس: محمد عالی

کم‌تر کسی هست که گیلان، بهشت ایران زمین را نشناسد. در ارتفاعات این شهر و در میان کوه‌های مرتفع آن، چندین ییلاق وجود دارند که ییلاق دشت النزه یکی از این مناطق خوش آب‌وهوا و دیدنی است. این ییلاق در غرب شهر شاندرمن و در نزدیکی ماسال واقع شده است و با شهر شاندرمن تنها 60 کیلومتر فاصله دارد که 30 کیلومتر آن جاده خاکی است.

این دشت از نظر جغرافیایی در نزدیکی حد شرقی استان اردبیل و در میان کوه‌های شهر شاندرمن جاخوش کرده و ارتفاعش از سطح زمین به حدود 1500 متر می‌رسد. همین موقعیت کوهستانی باعث شده ییلاق النزه همیشه آب‌وهوای به نسبت خنک‌تر از دیگر مناطق اطراف داشته باشد.

آدرس ییلاق النزه: استان گیلان، شهرستان ماسال، شهر شاندرمن، جاده شاندرمن- النزه، ییلاق النزه

بیشتر مردم دشت النزه بومی هستند و به زبان تالشی با یکدیگر صحبت می‌کنند. خانه‌ها و کلبه‌های مردم این منطقه از چوب ساخته شده‌اند و سقف آن‌ها نیز از جنس حلب یا لت است که به صورت شیروانی بر روی خانه‌ها قرار گرفته‌اند.

پوشش گیاهی و جانوری این منطه نیز بسیار متنوع است و در حین قدم زدن در چمنزارهای وسیع آن می‌توانید درختان افرا با قدمت 200 ساله، گاوها گاومیش، رمه‌های گوسفندان و گله‌های اسب وحشی را که به صورت آزاد و رها در حال دویدن هستند، ببینید. زندگی ساکنین این منطقه به صورت سنتی و بومی است و از بخاری هیزمی برای گرمایش و از فانوس نیز برای روشنایی استفاده می‌کنند.

ضمنا اگر دوست درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ می‌توانید مقاله درباره ماسال را مطالعه کنید.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای دشت النزه

آب‌وهوای دشت النزه
دشت النزه آب‌وهوای خنک و دلپذیری دارد – منبع عکس: Gilan kolbeh (عکاس: نامشخص)

دشت النزه جزء مناطق ییلاقی استان گیلان و جاهای دیدنی ماسال است و در منطقه مرکزی ییلاقات شاندرمن قرار گرفته است. ارتفاع این دشت از سطح زمین به 1500 متر می‌رسد و اطراف آن را هم تا چشم کار می‌کند کوه‌های سرسبز و مرتفع احاطه کرده‌اند. با این حساب حتماً خودتان حدس زده‌اید که آب‌وهوای دشت النزه چگونه است. آب‌وهوای النزه در فصل بهار و تابستان خنک و دلپذیر است به طوری که اگر به سرتان زد در تابستان یک شب را در این منطقه بگذارنید باید حتما پتو یا لباس گرم همراهتان داشته باشید.

با این اوضاع پاییز و زمستان‌های النزه که دیگر جای خود دارد. در نیمه دوم سال هوای این منطقه بسیار سرد و پربارش می‌شود، تا جایی که نه تنها اقامت؛ بلکه گشت‌وگذار در این منطقه نیز بسیار سخت می‌شود.

بهترین زمان سفر به دشت النزه

بهترین زمان سفر به دشت النزه
فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به ییلاق النزه است – عکاس: محمد عالی

در منطقه ییلاقی النزه برخلاف دیگر شهرهای شمالی در نیمه اول سال به خصوص تابستان خبری از هوای گرم و شرجی نیست؛ بنابراین با توجه به آب‌وهوای دشت النزه بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و تابستان است. پس می‌توانید با خیال راحت خودتان را برای گشت‌وگذار در طبیعت سرسبز و دیدنی النزه آن هم در هوای خنک و دلپذیر آماده کنید. البته اوایل سال یعنی فرودین ماه هوای این منطقه به دلیل اینکه تحت تاثیر زمستان است کمی سرد می‌شود؛ بنابراین اگر از آن دسته افراد سرمایی هستید بهتر است در فرودین ماه و همچنین فصل پاییز و زمستان قید رفتن به این دشت را بزنید.

چون النزه در نیمه دوم سال هوای سرد و کوهستانی دارد. البته اوایل پاییز نیز بهترین زمان برای دیدن طبیعت رنگارنگ النزه است؛ اما باید بارش‌های بیش از اندازه آن را تحمل کنید. در کل فصل بهار به خصوص ماه‌های اردیبهشت و خرداد تا اوایل پاییز بهترین زمان سفر به النزه است. زمان‌هایی از سال که می‌توانید در هوای خنک و مطبوع، طبیعت سرسبز و بکر این منطقه را در اوج زیباییش ببینید. ضمنا برای اجاره ویلا ماسال و اجاره کلبه چوبی و کلبه جنگلی ماسال می‌توانید از صفحه اصلی سایت اتاقک اقدام کنید.

جاذبه‌های دیدنی دشت النزه

پس از آشنایی با دشت النزه می‌رسیم به بخش جذاب سفر یعنی جاذبه‌های دیدنی این دشت که یکی از یکی جذاب‌تر و دیدنی‌تر است.

بقعه امامزداه ابراهیم

وجود بقعه امامزاده ابراهیم در کنار جاذبه‌های طبیعی دشت النزه حس و حال معنوی ایجاد کرده است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به مکان‌های مذهبی علاقه دارید می‌توانید در سفرتان به النزه از این بقعه نیز دیدن کنید. برای دیدن این بقعه باید پنج دقیقه پیاده‌روی در دشت النزه را به جان بخرید. ساختمان این بقعه، قدیمی و از چوب ساخته شده و دارای ضریحی کوچک است که با پارچه‌های سبز رنگ پوشیده شده است. البته دیدنی‌های این بقعه به همین جا ختم نمی‌شود و در کنار آن یک درخت کهن‌سال با قدمتی 200 ساله قامت خود را به تصویر کشیده است.

این درخت در بین مردم محلی بسیار محبوب است و بسیاری آن را مشکل‌گشا می‌دانند. اگر به دیدن این درخت قدیمی رفتید حتما پارچه‌های سبز، نخ و شمشاد که به نیت حاجت روایی از آن آویزان هستند را خواهید دید که بسیار جذاب است.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

چشمه‌های جاری دشت النزه

دشت النزه در میان ییلاق‌های اطراف ماسال بیشترین تعداد چشمه را در خود جای داده است. یکی از این چشمه‌های بزرگ و باصفای این منطقه در کنار بقعه امامزاده ابراهیم قرار دارد. چشمه‌ای روان، جذاب و بکری که اطراف آن را درختان گردو، گلابی وحشی، آلوچه وحشی و ولیک سرخ و سیاه احاطه کرده‌اند. می‌توانید در کنار این چشمه بنشینید و با نگاه کردن به منظره‌ی چشم‌نواز و طبیعت اطراف حال و هوایتان را عوض کنید.

آبشار واشیار

آبشار واشیار
آبشار واشیار در 3 کیلومتری دشت النزه قرار دارد – عکاس: majid Shahbazi

علاوه‌بر، چشمه‌های جاری در دشت النزه آبشارهای متعددی نیز وجود دارند که یکی از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین آن‌ها آبشار واشیار است. کمی که از بقعه امامزاده ابراهیم دور شوید در 3 کیلومتری ییلاق النزه به این آبشار زیبا خواهید رسید. قصه این آبشار از ارتفاع 15 متری سطح زمین و از دل کوهستان‌های زیبا آغاز می‌شود و در مسیر و اطراف خود از میان درختان سرسبز عبور می‌کند.

آدرس آبشار واشیار: استان گیلان، 40 کیلومتری ماسال، دشت النزه، آبشار واشیار

آبشار ویوز

آبشار ویوز
آبشار ویوز از دل یکی از قله‌های بلند گیلان سرچشمه می‌گیرد – عکاس: mahya mehrsa

آبشار ویوز نیز یکی دیگر از آبشارهای دیدنی منطقه النزه است که از دل یکی از قله‌های بلند گیلان سرازیر می‌شود. در مسیر و اطراف این آبشار کوه‌های مرتفع و مناظر زیبا و چشم‌نوازی قرار دارند که می‌توانید علاوه‌بر تماشای آن‌ها قاب‌های زیبایی نیز ثبت کنید.

آدرس آبشار ویوز: گیلان، شهرستان ماسال، شهر شاندرمن، جاده شاندرمن- النزه، ییلاق النزه، آبشار ویوز

کوه‌های سر به فلک کشیده ییلاق دشت النزه

ییلاق النزه در یک منطقه کوهستانی واقع شده و اطراف آن را قله‌ها و کوه‌های مرتفعی احاطه کرده‌اند. اگر به کوه‌نوردی علاقه دارید این منطقه بهترین مکان برای شما است. پس همین الان بار و بندیل سفرتان را ببندید راهی دشت النزه شوید و خودتان را برای صعود به قله‌های مرتفع آن آماده کنید. در مسیر صعود نیز زیبایی‌ها و سرسبزی‌های فراوانی را خواهید که واقعا شما را حیرت‌زده خواهند کرد.

محبوب‌ترین و بلندترین کوه دشت النزه کوه پیلم است که در شمال کوه شعله قرار گرفته است. دیه کوه و شعله کوه نیز از دیگر قله‌های مشهور و مرتفع این منطقه هستند که همه ساله کوهنوردان برای کوه‌نوردی و صعود به این قله راهی این منطقه می‌شوند.

مسیر دسترسی به دشت النزه

مسیر دسترسی به دشت النزه
بهترین مسیر دسترسی به دشت النزه جاده شاندرمن- النزه است – منبع عکس: Gilan kolbeh (عکاس: نامشخص)

اگر از تهران قصد سفر به دشت النزه را دارید، بهترین و راحت‌ترین راه برای شما مسیر دسترسی زیر است:

ابتدا از تهران به سمت اتوبان تهران- کرج بروید. در این اتوبان به مسیر خود ادامه دهید تا تا ابتدا به بزرگراه کرج قزوین و بعد از آن به بزرگراه قزوین رشت وارد شوید. در این بزرگراه از طریق خروجی جاده فومن- سروان وارد جاده منتهی به شاندرمن شوید. در این جاده با طی حدود 55 کیلومتر مسافت در نهایت به شاندرمن خواهید رسید. در میدان شهدای شاندرمن ماسال به سمت چپ تغییر مسیر دهید تا به جاده شاندرمن – النزه وارد شوید.

این جاده پر از پیچ‌وخم است؛ اما مسیر بسیار زیبا و سرسبزی دارد و باید از میان جنگل و مزارع عبور کنید. هرچقدر که ابتدای مسیر آسفالته و مناسب است به همان اندازه انتهای مسیر جاده خاکی است که برای رسیدن به النزه باید آن را تا آخر طی کنید. در نهایت با حرکت در این جاده و عبور از روستاهای سنفیه، برزف، چای خاله، استه سر، گسکیجان، بوستون گاه، چپرود، اولم، سبل خوار، معاف و بیتم به دشت زیبای النزه خواهید رسید.

اگر مبدا حرکتتان به ییلاق النزه از شهر رشت است، باید از صومعه‌سرا، طاهر گوراب و ماسال عبور کرده تا در نهایت به شاندرمن ماسال برسید. از شاندرمن نیز از مسیر سمت چپ میدان وارد جاده منتهی به النزه ‌شوید و باقی مسیر را ادامه دهید. دشت النزه در فاصله 93 کیلومتری رشت، 35 کیلومتری ماسال و 30 کیلومتی شاندرمن قرار دارد.

دسترسی به دشت النزه ازطریق ییلاق دشت دومن نیز امکان‌پذیر است. هرچند که این مسیر کوتاه‌تر از جاده شاندرمن است؛ اما دارای مسیر خاکی است و به جاده پونل به خلخال متصل می‌شود.

اقامت در دشت النزه

اقامت در دشت النزه
کلبه‌ها و خانه‌های چوبی ازجمله گزینه‌های اقامت در دشت النزه هستند – منبع عکس: Gilan kolbeh (عکاس: نامشخص)

اگر در سفرتان به ییلاق النزه خواستید بیشتر از طبیعت سرسبز و خرم این بهشت روی زمین لذت ببرید و هوای پاک و لطیف آن را وارد ریه‌هایتان کنید، می‌توانید چند شبی را مهمان دشت النزه باشید. شب‌های النزه سراسر سکوت و آرامش است و با آسمان پر ستاره شبیه شب‌های قصه‌ها است.

برای  اقامت در دشت النزه گزینه‌های مختلفی وجود دارد:

  • یکی از این گزینه‌ها اقامت در کلبه‌ها و خانه‌های چوبی و با صفای اهالی این منطقه است.
  • اجاره هتل، ویلا، سوئیت و خانه‌های بوم گردی در شهرها و روستاهای اطراف ییلاق النزه مثل شاندرمن، ماسال، رودبار، روستای چسلی و غیره نیز از دیگر گزینه‎های اقامت به شمار می‌روند. برای این کار نیز می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید. کافی است وارد سایت اتاقک شوید و با مشاهده، انتخاب و در نهایت رزرو بهترین اقامتگاه، راهی دشت النزه شوید.

همچنین می‌توانید برای اجاره ویلا شمال از سایت اقدام کنید.

نکات مهمی که قبل از سفر به دشت النزه لازم است بدانید!

نکات مهمی که قبل از سفر به دشت النزه لازم است بدانید
حتما مراقب طبیعت باشید و از آسیب رسیدن به ان جلوگیری کنید – عکاس: ali aali
  • دشت النزه با توجه به موقعیت مکانی که دارد، در فصل پاییز و زمستان دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است؛بنابراین اگر نیمه دوم سال راهی این منطقه شدید حتماً لباس گرم و تجهیزات لازم با خود به همراه داشته باشید.
  • مسیر خاکی منتهی به دشت النزه کمی سخت و پر پیچ ‌وخم است. البته پیمودن این مسیر با خودروی معمولی امکان‌پذیر است اما برای راحتی بیشتر بهتر است از خودروهای آفرودی استفاده کنید.
  • دشت النزه یک منطقه ییلاقی است و هوای آن حتی در تابستان نیز سرد و خنک است. پس اگر تصمیم دارید در تابستان شب را در این منطقه بگذرانید، ممکن است دلتان پتو بخواهد.
  • حتما قبل از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید تا در سفر به دشت النزه دغدغه جا و مکان نداشته باشید.
  • دشت النزه منطقه‌ای زیبا و بکری است، سعی کنید به طبیعت آن آسیبی نزید.
  • اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید قبل از سفر از سلامت خودرو مطمئن شوید.
اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

در این مقاله برای اینکه حال و هوایمان خوب شود با هم دل به جاده زدیم از مسیرهای آسفالتی و سرسبز و گاها خاکی و پر پیچ‌وخم خودمان را به دشت زیبای النزه رساندیم. دیدن طبیعت یکدست سبز و بکر این دشت حالمان را خوب کرد. بعد از اینکه نفسی تازه کردیم به سراغ مناظر و جاهای دیدنی النزه یعنی آبشار ویوز، آبشار واشیار و غیره رفتیم. مناظری که بی‌منت زیبایی‌ها را نثار چشمانمان کردند. در آخر نیز به اقامتگاهمان که چند روز قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک رزرو کرده بودیم، برگشتیم تا عکس‌هایمان را در صفحه مجازی‌مان به اشتراک بگذاریم.

سؤالات متداول درباره دشت النزه

دشت النزه کجاست؟

دشت النزه یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است که ما بین کوه‌های سرسبز منطقه شاندرمن قرار گرفته است.

بهترین زمان برای سفر به دشت النزه چه موقع هست؟

فصل بهار به ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد، فصل تابستان و اوایل پاییز

جاهای دیدنی دشت النزه کدام‌اند؟

بقعه امامزاده ابراهیم، آبشار ویوز، آبشار واشیار، چشمه‌های جاری متعدد و کوه‌های مرتفع نظیر کوه پیلم، دیه کوه و شعله کوه

4.9/5 - (60 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. باسلام رستوران حقدوست رودرصومعه سراوترنگ طلایی درجیرده رویادتون رفت حتما ی سری بزنید

  2. خواهشا وقتی به گیلان و استان‌های شمالی می‌آید نظافت رو رعایت کنید و طبیعت رو کثیف نکنید . از تفریح در باغها لذت ببرید اما به درختها آسیب نزنید . کاری کنید هم به شما خوش بگذره هم ساکنان استان‌های شمالی آسایش داشته باشند . کاری نکنید که کسی رو مجبور کنیم که زباله هایی رو که ریخته جمع کنه یا به جای درختی که شکسته چندتا چاله واسه کاشت نهال بکنه .

  3. با سلام و خسته نباشید
    چقدر خوب میشد اگر تصویر میوه های جنگلی منطقه گردشگردی رو برای آشنایی به نمایش میذاشتید

  4. درودبرشما خانم طاحونی که ازشاندرمن زیبارنوشتین .تشکر میکنم ازشما .لطفاباز ازهمه جاهای دیدنی شاندرمن.مثل غارآویشو.خشکه دریا.آبشاروزن .قلعه دیوه لونه.سیاه چاهای سیاهمرده خاله که بالای کوه سیاهمرد شاندرمن هست .پارک جنگلی کفود تبلیغ کنین تا مسافرین عزیز دیدن کنن .بسلامتی همه مسافرا که میان گیلان برای گردش وتفریح..

  5. یهویی حس و حال جادو بهم دست داد، انقدر که زیبا توصیفش کردی، محو کلماتت شدم 😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *