جاهای دیدنیتجربه سفرشهرها

همه چیز درباره شاندرمن ماسال | سفر به شاه‌نشین گیلان

یکجایی در زندگی می‌رسد که آدم احساس می‌کند برای خوب شدن حالش از دست هیچ‌کس کاری برنمی‌آید. آدم احساس می‌کند در حبابی گیرکرده است و باید چند روزی همه‌چیز را رها کند و در دل جنگل، پشت آبشار، بین تنه درخت‌ها، لابه‌لای ابرها و … خودش را پنهان کند.

اگر دلتان می‌خواهد همین‌الان چمدانتان را ببندید یا اصلاً مدت‌هاست چمدانتان را برای یک سفر آرامش‌بخش که ابرها گونه‌هایتان را نوازش کنند و جنگل شما را در آغوش بگیرد بسته‌اید، پس بیایید این بار به شمال ایران، گیلان و شاندرمن ماسال برویم. جایی که همه عناصر طبیعت دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند و یک کلینیک روان‌درمانی طبیعی درست کردند. در این کلینیک یعنی شاندرمن ماسال، شما در کمترین زمان و به‌سرعت حالتان خوب می‌شود و از حباب یکنواختی و تکرار که در آن گیر کرده‌اید، نجات پیدا می‌کنید.

شاندرمن ماسال کجاست؟

نمایی از جنگل‌های اطراف شاندرمن
شهرستان ماسال در غرب گیلان، 2 شهر به نام‌های ماسال و شاندرمن دارد.- عکاس:کیان اسماعیلی

اگر دوست دارید بدانید شاندرمن ماسال کجاست، می‌توانم مثل استادهای جدی و عبوس دانشگاه بگویم: شاندر من ماسال یکی از شهرهای شهرستان ماسال در گیلان است. ولی این‌جوری کیف نمی‌دهد، بگذارید بگویم اگر ایران را به شکل گربه ببینیم، شاندرمن ماسال یک جاهایی پشت گوش راست گربه پنهان شده است.

شهرستان ماسال در غرب گیلان، 2 شهر به نام‌های ماسال و شاندرمن دارد. فاصله تهران تا شاندرمن حدود 370 کیلومتر است. فاصله شاندرمن تا شهر ماسال هم حدود 5 کیلومتر است.

از شاندرمن ماسال به غرب که برویم شهرستان خلخال و به شرق که برویم صومعه‌سرا در انتظار ماست. همسایه‌های شمالی و جنوبی شاندرمن هم به ترتیب رضوانشهر و بخش مرکزی ماسال هستند.

تاریخچه شاندرمن ماسال

اهالی شاندرمن از قوم تالش هستند و اکثر ما می‌دانیم که تالشی‌ها یکی از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی بودند. با این تفاسیر می‌توان حدس زد که وقتی قدمت زبان تالشی به بیشتر از هزار سال پیش می‌رسد، پس احتمالاً وزنه تاریخچه شاندرمن ماسال هم باید سنگین باشد.

از طرفی در این منطقه بیشتر خانه‌ها با مصالح طبیعی مثل چوب، کاه‌گل و. ساخته شده‌اند که به‌مرور زمان و با توجه به شرایط آب‌وهوایی این منطقه از بین رفته‌اند. به همین خاطر نمی‌توان به‌طور دقیق قدمت و تاریخچه شاندرمن را با عدد و قرن مشخص کرد.

در مورد معنی کلمه شاندرمن و علت انتخاب این نام‌گذاری، روایت‌های مختلفی وجود دارد. در یک روایت آمده است که چون در ایام قدیم، این منطقه محل رفت‌وآمد و اتراق کاروان‌های مختلف بوده، به شاندرمن یعنی محل رفتن معروف شده است. روایت بعدی از شاه‌نشین بودن (شاه در من) این منطقه حکایت می‌کند.

خلاصه هر روایتی پشت این نام باشد، مهم این است که ما در حال حاضر می‌توانیم از نعمت و جادویش استفاده کنیم و بدون دخل و تصرف، تحویل نسل‌های بعدی بدهیم.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

فرهنگ و آداب‌ورسوم شاندرمن ماسال

همان‌طور که در بخش قبل گفتم بیشتر اهالی شاندرمن تالشی هستند و با زبان کهن و شیرین خودشان صحبت می‌کنند. یکی از ویژگی‌های تالشی‌ها مهربانی و خوش برخوردی آن‌هاست که حتماً در شهرهای دیگر تالشی تبار هم نمونه‌های آن را زیاد دیده‌اید.

روستاهای شاندرمن ماسال

بخش شاندرمن در شهر ماسال، 2 دهستان به نام‌های دهستان شاندرمن و دهستان شیخ‌نشین دارد. از روستاهای دهستان شیخ‌نشین می‌توانم به روستای توسه سرا، دلیجان، برگسرا، پیرسرا، ملک جهان، چموش دوزان، خلورجان، کوره جان، اسطلخ زیر و میرمحله اشاره کنم.

اقتصاد شاندرمن ماسال

بررسی وضعیت اقتصاد در شاندرمن ماسال
دامپروری یکی از مشاغل اصلی مردم شاندرمن است – عکاس: کیان اسماعیلی

شاندرمن ماسال یک منطقه مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است. بیشتر مردم شاندرمن عاشقان کارشان هستند، چون حتی اگر یک روز هم حوصله کار نداشته باشند، صدای پرندگان، مه صبحگاهی، آسمان آبی و … اجازه نمی‌دهد که آن‌ها کار نکنند. این جادوگران طبیعی مثل کسانی می‌مانند که کشاورزان و دامداران این منطقه را سرحال می‌آورند و تا سر مزرعه همراهی‌شان می‌کنند. همین ذوق باعث می‌شود مردم شاندرمن در تولید صنایع‌دستی هم چیره‌دست باشند و با فروش آن‌ها، سهمی در اقتصاد شاندرمن داشته باشند.

فروش محصولات دامی مثل گوشت و فرآورده‌های لبنی، محصولات کشاورزی مثل برنج، میوه و… در بازار محلی و پروش زنبور از دیگر پایه‌های اقتصاد شاندرمن ماسال است.

آب‌وهوای شاندرمن ماسال

نمایی از جنگل شاندرمن پیش در روز
شاندرمن یکی از خنک‌ترین نقاط ایران است – عکاس: کیان اسماعیلی

خب دیگر از این بخش به بعد کم‌کم سفر مجازی ما به ماسال جدی‌تر می‌شود. تا اینجا کمی در مورد شهر شاندرمن خواندیم تا با اطلاعاتی کلی در مورد شاندرمن به این شهر سفر کنیم. حالا یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که برای سفر نیاز داریم، آب‌وهوای شاندرمن ماسال است.

شهرستان ماسال در ارتفاع 80 متری از سطح دریا قرار دارد و در دسته ییلاقات شمال ایران و بلندترین شهرستان گیلان بعد از رودبار قرار می‌گیرد. با این اوضاع حتماً حدس زده‌اید که آب‌وهوای شاندرمن چگونه است. آب‌وهوای شاندرمن در بهار تا اواخر تابستان خنک و مطبوع است طوری که شاید حتی در تابستان هم شب‌ها دلتان پتو بخواهد. در پاییز و زمستان آب‌وهوای شاندرمن بسیار سرد می‌شود، طوری که سکونت و اقامت در آن سخت و حتی در اوج زمستان غیرممکن می‌شود.

بهترین زمان سفر به شاندرمن ماسال

نمایی از روستای شاندرمن در روز
به‌طورکلی بهترین زمان سفر به شاندرمن نیمه اول سال است.- عکاس: مسعود درویشی

دیگر این بخش را خودتان بهتر از من می‌دانید، البته به شرطی که از اول مقاله مستقیم سراغ خواندن این بخش نیامده باشید که توصیه می‌کنم آن‌ها را هم بخوانید، چون به کارتان می‌آید. با این حال قدمتان روی چشم الآن به شما می‌گویم بهترین زمان سفر به شاندرمن ماسال کی است.

به‌طورکلی بهترین زمان سفر به شاندرمن نیمه اول سال است. با این حال اگر از آن دسته افراد سرمایی هستید، بهتر است از خرداد تا مرداد به شاندرمن بروید. اگر هم دلتان می‌خواهد از گرمای شهرتان به یک منطقه ییلاقی در خنک‌ترین حالت بروید، 2 ماه اول سال و شهریور، بهترین زمان سفر به شاندرمن ماسال است.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی شاندرمن ماسال

برویم سراغ یکی از زیباترین بخش‌های این مقاله یعنی معرفی جاهای دیدنی شاندرمن ماسال. جاهایی که خالقانی قدرتمند برای خاطرات یک سفر خوب به شمال هستند. خاطراتی که می‌توانید بعد از تابستان در انشای «تابستان خود را چگونه گذراندید؟» به تفسیر در موردشان بنویسید.

روستای سیاهمرد

نمایی از روستای سیاه مرد مه آلود
یک ایتالیایی به نام آقای رابینیو خیلی زودتر از ما به روستای سیاهمرد سفر کرده است – عکاس: Navid Tgh

در سفر به گیلان و شاندرمن فرصت نابی پیش روی شماست تا از وسیع‌ترین روستای گیلان یعنی سیاهمرد دیدن کنید. روستای سیاهمرد در منطقه‌ای سرسبز قرار دارد که در آن می‌توانید دید کاملی به کوه‌های اطراف روستا داشته باشید. کوه‌هایی که درختان زیادی در آن زندگی می‌کنند و تماشای آن‌ها مثل یک خوراک خوشمزه برای روح شما است. تازه برای این‌که حسودی‌تان شود باید بگویم یک ایتالیایی به نام آقای رابینیو خیلی زودتر از ما و در سال 1906 به روستای سیاهمرد سفر کرده است. به همین خاطر ما باید حتماً به عنوان یک ایرانی در فهرست سفرهایمان، به روستای سیاهمرد هم برویم.

آدرس روستای سیاهمرد: گیلان، شهرستان ماسال، شاندرمن، روستای سیاهمرد

غار آویشو

نمایی از داخل غار آویشو
این غار زیبا پرچم‌دار لقب طولانی‌ترین غار ایران است.

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهرستان ماسال که در شاندرمن قرار دارد، غار آویشو است. این غار زیبا پرچم‌دار لقب طولانی‌ترین غار ایران است که غارنوردان و افراد محلی توانسته‌اند 2000 متر از عمق آن را کشف کنند. تماشای این آبشار برای غارنوردان و طبیعت گردان یک تجربه منحصربه‌فرد است. چراکه در تمام طول این غار آب در جریان است و قندیل‌ها و دیوارهایی که به خاطر برخورد آب در غار به وجود آمده‌اند، یکی از خاص‌ترین و بی‌رقیب‌ترین صحنه‌ها را در غار آویشو به وجود آوردند.

آدرس غار آویشو: گیلان، شهرستان ماسال، شاندرمن، غار آویشو

دیوار سنگی اسبه ریسه

دیوار سنگی اسب ریسه یکی از جاهای دیدنی شاندرمن و بهشت عشاق صخره‌نوردی است. اگر در صخره‌نوردی حرفه‌ای هستید، به‌هیچ‌وجه در سفر به ماسال و شاندرمن، از دیوار سنگی اسبه ریسه غافل نشوید. اگر هم مثل من حرفه‌ای نیستید، در رودخانه پایین دیوار سنگی اسب ریسه بنشینید، چای با کلوچه فومن نوش جان کنید و همسفران صخره‌نوردتان را تشویق کنید.

آدرس دیوار سنگی اسبه ریسه: گیلان، شهرستان ماسال، شاندرمن، دیوار سنگی اسبه ریسه

ییلاق النزه

نمایی از ییلاق النزه در روز با 2 اسب
یکی از آن کلینیک‌های روان‌درمانی طبیعی – عکاس: محمد عالی

یکی از زیباترین و قشنگ‌ترین ییلاق‌های شهرستان ماسال و گیلان، ییلاق النزه است که بین کوه‌های شاندرمن قرار دارد. این ییلاق زیبا یکی از آن کلینیک‌های روان‌درمانی طبیعی است که در شاندرمن قرار دارد. برای توصیف بهتر معجزه‌ها و زیبایی ییلاق النزه، بعد از اینکه جمله زیر را خواندید، چشمانتان را ببندید و آن را در ذهنتان تجسم کنید:

وارد دشتی وسیع و سرسبز شده‌اید. چشمانتان جز رنگ سبز و درختان چیز دیگری نمی‌بیند. نسیم مدام شیطنت می‌کند و با موهایتان می‌رقصد. قدم می‌زنید و از کنار خانه‌های چوبی رد می‌شوید. مسیر تا چشم کار می‌کند بکر است و شما احساس می‌کنید دیگر آن آدم سابق نیستید. به آدمی خوشحال تبدیل شده‌اید که حالا چشمان جزئی‌نگرتان به کوچک‌ترین حرکت برگ درختان، بال زدن پرندگان و … با شعف و ذوق نگاه می‌کند.

آدرس ییلاق النزه: گیلان، شهرستان ماسال، شهر شاندرمن، جاده شاندرمن-النزه، ییلاق النزه

آبشار ویوز

آبشار ویوز در شاندرمن ماسال
قصه این آبشار زیبا از یکی از قله‌های بلند گیلان شروع می‌شود

حالا که در بخش قبل تا ییلاق النزه رفتیم، بهترین فرصت است که سری هم به آبشار ویوز بزنیم. شهرستان ماسال به شهر آبشارها معروف است و به همین خاطر در شاندرمن هم آبشارهای متعددی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها آبشار ویوز در النزه است.

قصه این آبشار زیبا از یکی از قله‌های بلند گیلان شروع می‌شود و اگر در مسیر این آبشار به پیاده‌روی‌تان ادامه دهید، تصاویر زیبایی را برای همیشه در ذهنتان ثبت خواهید کرد.

آدرس آبشار النزه: گیلان، شهرستان ماسال، شهر شاندرمن، جاده شاندرمن-النزه، ییلاق النزه، آبشار ویوز

امام‌زاده شفیع

نمایی روحانی از امامزاده شفیع شاندرمن ماسال
این امام‌زاده تنها امام‌زاده‌ای است که در مورد تاریخ آن اسناد مکتوب وجود دارد – عکاس: سلمان رنجبر

برای خیلی از افراد مذهبی، بازدید از یک مکان مذهبی در سفر اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و می‌خواهید در فضای معنوی یک مکان مذهبی، روحتان را جلا دهید، در سفر به شاندرمن به امام‌زاده شفیع بروید. این امام‌زاده تنها امام‌زاده‌ای است که در مورد تاریخ آن اسناد مکتوب وجود دارد.

آدرس امام‌زاده شفیع شاندرمن: گیلان، شهرستان ماسال، شاندرمن، 7 کیلومتری رودخانه مرغک، امام‌زاده شفیع شاندرمن

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

سوغات و صنایع‌دستی شاندرمن ماسال

تصویری از پنیر سیاه مزگی از نزدیک
از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های ماسال

اهالی شاندرمن مردمی خوش‌ذوق و هنرمند در تولید صنایع‌دستی هستند. دستان هنرمند مردم این منطقه با همراهی و تشویق برگ‌های درختان، نسیم و کوه‌ها خالق صنایع‌دستی بی‌نظیری مانند انواع وسایل چوبی مثل قاشق چوبی، قندان، تخته چوبی، داس، تبر و لباس‌های محلی، کلاه‌ها و شال‌های پشمی، نمدهای زیبا و … است.

از سوغاتی‌های خوراکی شاندرمن هم می‌توانم به محصولات لبنی مثل پنیر، ماست، کره و فرآورده‌های دامی مثل گوشت قرمز، عسل، میوه‌های تازه، برنج، مرکبات، سبزی‌های محلی و … اشاره کنم.

غذاهای محلی شاندر من ماسال

غذاهای محلی شاندرمن ماسال
در شاندرمن حتما سبزی پلو با ماهی را نوش جان کنید.

غذاهای محلی شاندرمن تا حد زیادی شبیه غذاهای محلی گیلان است. گیلانی‌ها هم که یکی از یکی، در پخت غذاهای خوشمزه هنرمندتر هستند. فرق اصلی تفاوت غذاهای محلی شاندرمن با سایر جاهای گیلان در نوع سبزی محلی، ادویه و از همه مهم‌تر سلیقه آشپز است.

توصیه می‌کنم در سفر به گیلان و شاندرمن به شکمتان یک حال اساسی بدهید و نگذارید حسرت طعمی به دلش بماند. ماهی و سیر فراوان نوش جان کنید، به‌هیچ‌وجه دست رد به کته‌های شمالی خوشمزه نزنید و تا جایی که توان دارید از ترشی‌ها، چاشنی‌ها، ماست محلی و … استفاده کنید.

البته من وقتی این‌ها را می‌نویسم که در گرسنه‌ترین حالتم هستم و ممکن است کمی در سیر شدن اغراق کرده باشم. پس به‌هرحال بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید!

رستورانهای شاندرمن ماسال

اگر می‌خواهید به‌اصطلاح سبک سفر کنید و با خودتان خیلی وسیله نبرید، یا دلتان نمی‌خواهد زمانی که در سفر هستید آشپزی کنید، می‌توانید برای صرف وعده‌های غذایی خود به رستوران‌های زیر بروید در نزدیکی شاندرمن ماسال هستند، بروید:

رستوران کاج

رستوران کاج ماسال
میعادگاه شما با غذاهای سنتی در شاندرمن- عکاس: نگین جلالیان

برای صرف یک وعده غذا در رستوران کاج باید از هر جای شاندرمن که هستید، خودتان را به خیابان ماسال- شاندرمن برسانید. در این خیابان رستوران کاج را پیدا می‌کنید و می‌توانید یک وعده غذای سنتی ایرانی مثل چلوکباب، جوجه‌کباب یا غذای محلی گیلانی را با چاشنی‌های مختلف نوش جان کنید.

آدرس رستوران کاج: گیلان، شهرستان ماسال، شاندرمن، خیابان ماسال-شاندرمن، رستوران کاج

رستوران کافه تاپ جمشید

حالا که فاصله شاندرمن تا ماسال چندان زیاد نیست، پس می‌توانید برای صرف غذا به یکی از رستوران‌های ماسال هم برید. رستوران کافه تاپ جمشید خیلی از شاندرمن دور نیست و می‌توانید برای نوش جان کردن یک غذای محلی در فضایی سنتی سراغش بروید. تازه اگر دلتان قهوه و نوشیدنی خواست، منوی کافه این رستوران را بگیرید و سریع نیازتان را برطرف کنید.

آدرس رستوران کافه تاپ جمشید: گیلان، شهرستان ماسال، شهر ماسال، طاسکوه، کوچه نجاتی

رستوران هارشید

رستوران هارشید یکی دیگر از رستوران‌های ماسال است که می‌توانید در سفر به شاندرمن سراغش بروید. در این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی و غذاهای دریایی سرو می‌شود. چشم‌انداز این رستوران هم یکی از ویژگی‌های مثبت رستوران است، چون در بام سبز ماسال قرار دارد.

آدرس رستوران هارشید: گیلان، شهرستان ماسال، بام سبز ماسال

مراکز خرید شاندرمن ماسال

بیشتر فروشندگان در بازار شاندرمن، خانم هستند.
یکی از معروف‌ترین بازارهای شاندرمن، پنجشنبه‌بازار این منطقه است.

سفر به شاندرمن ماسال یعنی سفر به یک منطقه ییلاقی خوش آب‌وهوا و بکر آن‌هم برای فرار از شلوغی شهرهای بزرگ. به همین خاطر در سفر به شاندرمن ماسال انتظار مراکز خرید لوکس و چندین طبقه را نداشته باشید. ولی اگر اهل گشت‌وگذار در بازار سنتی و محلی هستید و دلتان می‌خواهد در این بازار، هم خرید کنید و هم با فرهنگ مردم بیشتر آشنا شوید یک خبر خوب برایتان دارد. یکی از معروف‌ترین بازارهای شهرستان ماسال، پنجشنبه‌بازار شاندرمن است که به‌تنهایی می‌تواند در فهرست جاهای دیدنی این شهر هم قرار بگیرد.

اکثر فروشندگان این بازار خانم‌ها هستند که محصولات خودشان مثل سبزی‌های محلی، میوه، عسل، صنایع‌دستی و … را می‌فروشند. بافت سنتی این بازار و لذت خرید محصولات تازه، باعث شده که پنجشنبه‌بازار شاندرمن بین گردشگران محبوبیت زیادی داشته باشد.

اقامت در شاندرمن ماسال

در سفر به شهرستان ماسال و شاندرمن یکی از محبوب‌ترین روش‌های اقامت کمپ است؛ البته برای کسانی که تجهیزات لازم دارند و از این مدل اقامت خوششان می‌آید. با این‌حال خیلی از افراد کمپینگ را دوست ندارند و دلشان می‌خواهد اقامتگاهی را در مقصد اجاره کنند. برای اجاره ویلا شاندرمن می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید. حتی می‌توانید در شهرهای اطراف مثل ماسال، رضوانشهر، صومعه‌سرا و … هم اقامت کنید.

به‌هرحال به نظر من طبیعت شاندرمن به‌قدری زیباست که اگر می‌خواهید افسونش شوید، حتماً یک شب را در شاندرمن یا اطرافش بگذاردید.

برای اجاره ویلا ماسال اتاقک هم می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

راههای دسترسی به شاندرمن ماسال

جاده شاندرمن
بهترین مسیر دسترسی به شاندرمن از تهران، اتوبان قزوین است

اگر از تهران عازم سفر به شاندرمن ماسال هستید، بهترین مسیر برای شما راه دسترسی زیر است:

از هر نقطه تهران خودتان را به اتوبان تهران کرج برسانید. این مسیر را ادامه دهید تا وارد بزرگراه کرج قزوین و بعد قزوین-رشت شوید. در این بزرگراه از خروجی جاده فومن-سروان وارد جاده منتهی به شاندرمن شوید. بعد از حدود 55 کیلومتر رانندگی در این جاده به شاندرمن می‌رسید. این مسیر بدون احتساب ترافیک و توقف حدود 5 تا 5.5 ساعت زمان می‌برد.

نکاتی که در سفر به شاندر من ماسال لازم است بدانید

  • اگر اهل کمپینگ نیستید، اقامتگاه خود را قبل از سفر رزرو کنید.
  • شاندرمن منطقه‌ای زیبا و بکر، با طبیعتی منحصربه‌فرد است؛ پس شما هم بدون اینکه هیچ رد پایی از خود به‌جا بگذارید، با آن خداحافظی کنید.
  • شاندرمن در پاییز و زمستان هوای سردی دارد و سکونت در آن غیرممکن است.
  • اگر آتش روشن کردید، قبل از ترک مکان از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • در سفر با خودروی شخصی، سلامت خودرو را از همه جنبه‌ها بررسی کنید.
  • بهتر است در تعطیلات و به‌خصوص تابستان، برای اینکه در ترافیک محور قزوین- رشت گیر نکنید، قبل از سفر با شماره تلفن 141 تماس بگیرید و از وضعیت این محور باخبر شوید.
  • داروهای ضروری، مدارک شناسایی و پول نقد را فراموش نکنید.

سخن آخر

در این مقاله احساس کردیم در نقطه‌ای از زندگی‌مان هستیم که دلمان می‌خواهد به یک جای بکر برویم و به خودمان کمی آرامش جایزه بدهیم. وسایل سفر را که جمع کردیم، خیالمان که از خلوتی جاده راحت شد، راهی شاندرمن ماسال شدیم. در این شهر زیبا غار آویشو، ییلاق النزه و … حال ما را خوب کردند و زیباترین مناظر را بی چشمداشت پیشکش چشمانمان کردند. برای اقامتگاه هم که نگرانی نداشتیم، چون با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، آن‌هم چند روز قبل از سفر، همه دغدغه‌ها را برطرف کرده بودیم.

سؤالات متداول درباره شاندرمن ماسال

شاندرمن ماسال کجاست؟

شاندرمن ماسال یکی از شهرهای شهرستان ماسال در استان گیلان است.

بهترین زمان سفر به شاندرمن ماسال کی است؟

بهترین زمان سفر به شاندرمن ماسال بهار و تابستان است.

فاصله شاندرمن تا دریا چقدر است؟

اگر از جاده رضوانشهر به سمت دریا بروید، فاصله شاندرمن تا دریا حدود 55 کیلومتر است.

معروف ترین جاهای دیدنی شاندرمن ماسال کجاست؟

غار آویشو، روستای سیاهمرد، ییلاق النزه، آبشار النزه و پنجشنبه‌بازار شاندرمن از معروف ترین جاهای دیدنی شاندرمن ماسال است.

چطور به شاندرمن ماسال برویم؟

بهترین مسیر دسترسی به شاندرمن ماسال، بزرگراه قزوین رشت و بعد خروجی فومن- سروان است.

فاصله تهران تا شاندر من چقدر است؟

فاصله تهران تا شاندرمن حدود 370 کیلومتر است.

3.4/5 - (25 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫33 دیدگاه ها

  1. سلام شهرزاد ستاری شال هستم شاندر من را دوست دارم آن مردم اصیل ومهمانواز ،مردم با صفا وبا صداقت مردمی با آن زبان شیرین اصیل تالشی ….آخ از اشته را بمرم …طبیعت زیبای شاندرمن روح انسان را سیغل می بخشد …اما متاسفانه مدتی است که از شهر های مختلف بویژه تهران به شاندر من می روند و طبیعت بکر این منطقه را بیرحمانه به هم ریختند و ساخت و ساز بی رویه موجب از بین رفتن حالت طبیعی منطقه شده است . زمین های کشاورزی ، سرسبز یلاق برای ساخت و ساز در آینده نه چندان دور بفروش می رسد بی آنکه نظارتی در آن باشد . امید وارم مسئولین زیربط فراموش نکنند طبیعت گیلان و شاندرمن نیاز به حمایت دارد.حمایت یک مسئول با مسئولیت . مراقب طبیعت باشیم تا بمانیم …. ستاری خبرنگار

  2. سلام
    ممنون از توصیف زیبای شما ! همین دیروز وصف اون منطقه رو شنیدم و شما به زیبایی به تصویر کشیدید ، موفق باشید

    1. سلام، ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. خوشحالم که خاطره خوبی داشتید

  3. سلام واقعا جای قشنگی هست و قشنگ توصیف کردین من اونجا جا دارم و مرتب میرم ، با مردمانی بسیار مهربان و جاهای دیدنی ولی دوتا اشتباه داشتین
    اول اینکه ۳۷۰ کیلومتر فاصله داره تا تهران نه ۲۸۰ کیلومتر
    دوم اینکه پنجشنبه بازار داره نه جمعه بازار

  4. شاندرمن واقعا زیباست من حتی ییلاق شاندرمن رفتم درسته جاده خاکی هست ولی جای بسیار زیبایی هستش هوای عالی و مردم مهربان

  5. سلام
    من پارسال به این منطقه رفته بودم واقعا تمام توسیفی که شما کردید همین گونه بود برنامه ریزی کردیم انشالله هفته اینده هم یه سفر دیگه بریم شاندمن پارسال خیلی خوش گذشته بود

  6. سلام
    من پارسال به این منطقه رفته بودم واقعا تمام توسیفی که شما کردید همین گونه بود برنامه ریزی کردیم انشالله هفته اینده هم یه سفر دیگه بریم شاندمن پارسال خیلی خوش گذشته بود

  7. سلام خوشحالم از اینکه به شهر ساندرمن تشریف میاییدولی خواهشمندم اگر تشریف اوردید ولذت بردین زباله های خود را ده دل طبیعت ول نکنید وبروید ان را در داخل پلاستیک ریخته وبه اولین سطل زباله بریزید بعد هر تعطیلی رفتن مسافرهای عزیز طبیعت جاده های بین کوهها میشه زباله همین هم باعث شده مردم خود شهرها هم رعایت نکنن ممنون

    1. سلام خوشحالم از اینکه تجربه خوبی داشتید و ممنون که با هم در میون گذاشتید

    1. درود بریاسی عزیز نه گرم نیست هوای ماسوله بیشترموقع خنکه توتابستون..

  8. شاندرمن بسیار زیباست و من اثرش رو روی آرامش ذهن و فکرم خیلی دیدم اصلا اغراق نکردید واقعا دقیق توضیح دادید

    1. سلام، ممنون از وقتی که برای مطالعه مقاله و ارسال دیدگاهتون گذاشتید. خوشحالم تجربه خوبی داشتید.

  9. منم همین چند روز پیش اونجا بودم توی اوج تابستون هوا خنک بود خیلی جای بکر و زیبایی هست اگه رفتین حتما برید

    1. ممنون از راهنمایتون من هم تصمیم دارم چند روزه دیگه برم اگر واقعن هواش خوبه به اونجا برای چند روز برم

      1. سلام. خوشا به سعادت شما که اهل این شهر زیبا هستید و یک بار دیگر مهمان نوازی مردم شریف گیلان رو نشون دادید.

  10. درود برشما که واقعا کلماتتون درسته من چندباررفتم شاندرمن واقعا جای خوبیه واگه نرفتین حتما تشریف ببرین به شهرزیبائیهای طبیعت شاندرمن.

    1. سلام، ممنون از این که تجربتون رو با ما هم در میون گذاشتید، خوشحالم که سفر دلچسبی داشتید.

        1. حتما تشریف بیارید عزیزم قدمتون روی چشمامونه ماهمیشه دستای مسافرای عزیزرو میبوسیم .خداهمیشه پشت پناه همه مسافرای عزیزباشه تابسلامتی هرجابرن بهشون خوش بگذره..

          1. ببخشید توی ییلاق شاندرمن میشه چادر زد یعنی کمپ کرد برای دو روز؟ از نظر امنیت چطوره؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *