جاهای دیدنیجنگل‌ها

همه چیز درباره جنگل صفارود | گل سرسبد جواهرده

استان مازندران با جاذبه‌های گردشگری فراوان چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. رامسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که یکی از جذاب‌ترین مناطق شمال، یعنی جاده مارپیچ جواهرده هم در آن قرار دارد. جواهرده با پوشش گیاهی و چشم‌انداز بی‌نظیری که دارد، هرساله توریست‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند؛ اما گل سرسبد جاذبه‌های جواهرده، پارک جنگلی جواهر ده یا جنگل صفارود است. جنگلی که پس از طی مسیری ۹ کیلومتری در جاده زیبا جواهرده، به آن می‌رسیم.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید چون می‌خواهیم شما را با جذابیت‌های این پارک جنگلی زیبا آشنا کنیم و خیالمان راحت باشد که پس از نهایی شدن تصمیمتان برای سفر به رامسر و جواهرده حتماً از آن هم دیدن می‌کنید.

پارک جنگلی صفارود کجاست؟

جنگل زیبای صفارود در جواهرده رامسر قرار دارد.
جنگل صفارود در رامسر و جواهرده پنهان شده است. – عکاس: میترا رمضان زاده

برای رسیدن به پارک جنگلی صفارود باید از میدان غربی رامسر، مسیر جواهرده را در پیش بگیرید تا پس از عبور از مسیری تقریباً کوتاه به ابتدای صفارود برسید. پس‌ازآن کافی است چند پله را پشت سر بگذارید تا بتوانید از امکانات و مناظر این جنگل سحرآمیز بهره‌مند شوید.

جنگل صفارود به دلیل قرارگیری در دل دره دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی ازجمله رودخانه، جنگل، پوشش گیاهی متنوع و چشمه‌های آب‌معدنی است که در کنار یکدیگر منظره فوق‌العاده‌ای را تشکیل می‌دهند. یکی از دلایل نام‌گذاری این بوستان جنگلی، رودی زیبا با آبی گواراست که از میان این جنگل عبور می‌کند.

آدرس جنگل صفارود: استان مازندران، شهرستان رامسر، ۹ کیلومتری جاده جواهرده-رامسر، جنگل صفارود

برای آشنایی بیشتر با روستای زیبای جواهرده، مقاله جواهرده کجاست را مطالعه کنید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب‌وهوای جنگل صفارود

جنگل صفارود در بهار و تابستان آب‌وهوایی بهشتی دارد.
آب‌وهوای جنگل صفارود در بهار و تابستان مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. – عکاس: مصطفی هادیان

جنگل صفارود یکی از جاهای دیدنی جواهرده به حساب می‌آید. جواهرده هم که جزو مناطق ییلاقی رامسر است. با این تفاسیر نتیجه می‌گیریم که آب‌وهوای جنگل صفارود شبیه جواهر ده است؛ یعنی اینکه آب‌وهوای جنگل صفارود در بهار و تابستان خنک است و شما را به‌خصوص در فصل دوم سال از گرما نجات می‌دهد. در مقابل هر چه روزها کوتاه‌تر می‌شود آب‌وهوای جنگل صفارود سرد و سردتر می‌شود. به‌طوری‌که از اواخر پاییز تا زمستان آب‌وهوای جنگل صفارود بسیار سرد است و مسیر رسیدن به آن هم که جاده‌ای پرپیچ‌وخم است خطرناک می‌شود.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به جنگل صفارود

آشنایی با مسیر دسترسی به جنگل صفارود
معرفی راه‌های دسترسی به جنگل صفارود – عکاس: علی سلیمان

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم، برای رسیدن به پارک جنگلی صفارود باید فاصله بسیار کوتاهی را از شهر رامسر طی کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به این جنگل زیبا، استفاده از خودروی شخصی است، چون حتی رانندگی در این مسیر هم یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های شما خواهد بود؛ اما اگر به هر دلیل قصد استفاده از خودروی شخصی را ندارید، می‌توانید با تاکسی‌های شهری به‌آسانی به این جنگل زیبا دسترسی داشته باشید. صفارود دارای 2 ورودی فرعی است که یکی از این ورودی‌ها پلکانی بوده و مخصوص پیاده‌روی درست شده است. ورودی دیگر مسیر ماشین‌رو است و درصورتی‌که وسایل بسیاری را همراه خود دارید، می‌توانید از این مسیر استفاده کنید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی صفارود

بهار و تابستان به ملاقات جنگل صفارود بروید.
بهترین زمان سفر به جنگل صفارود بهار و تابستان است. – عکاس: مصطفی هادیان

با توجه به موقعیت جغرافیایی جنگل صفارود و آب‌وهوای کوهستانی منطقه باید بگوییم بهترین زمان سفر به جنگل صفارود بهار و تابستان است. این جنگل از آن جنگل‌هایی است که با سرد شدن هوا و از اواسط پاییز به بعد به یک خواب زمستان عمیق فرو می‌رود. طوری که بازدید از آن تقریباً غیرممکن می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنیم هرچقدر هم که دلتان هوای سفر به جنگل صفارود را کرده است و با دیدن تصاویرش طاقت دوری از آن را ندارید ولی برای اواخر پاییز به بعد برای بازدید از جنگل صفارود برنامه‌ریزی نکنید. اگر هم نتوانستید حتماً موقع سفر از آذر تا اواخر اسفند وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به جنگل صفارود

خیلی از کسانی که قصد بازدید از جنگل صفارود را می‌کنند، دلشان برای طبیعت‌گردی و جنگل نوردی تنگ شده است. طوری که با طلوع آفتاب راهی جنگل صفارود می‌شوند و غروب آفتاب درحالی‌که هنوز دل‌تنگی‌شان برطرف نشده از جنگل خارج می‌شوند. بااین‌حال دراین‌بین کسانی هستند که دلشان می‌خواهد موقع رفع دل‌تنگی همسفرانشان سری به جاهای تفریحی نزدیک به جنگل صفارود بزنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، پس فهرست زیر را در به خاطر داشته باشید:

  • آبشارها و چشمه‌های روستای جواهرده
  • مسجد آدینه
  • مقبره شاه یحیی
  • گورهای تاریخی گبری
  • آبشار صفارود
  • دریاچه قو

فعالیت‌هایی که می‌توان در پارک جنگلی صفارود انجام داد

لذت طبیعت‌گردی در جنگل صفارود را از دست ندهید.
پیک‌نیک، جنگل‌نوردی و عکاسی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در جنگل صفارود است. – عکاس: مصطفی هادیان

جنگل صفارود امکانات رفاهی متعددی دارد که مسافران با بهره‌مندی از این امکانات می‌توانند سفری دلپذیر و لذت‌بخش را برای خود رقم بزنند. امکانات رفاهی که برای این بوستان فراهم آورده شده شامل آلاچیق‌های بزرگ، سرویس‌های بهداشتی متعدد، فروشگاه و سوپرمارکت‌های مختلف و …است؛ اما یکی از اصلی‌ترین امکانات طبیعی جنگل صفارود، چشمه آب‌معدنی است که در کنار درختان بلندقامت قرارگرفته و همین موضوع یکی از دلایلی است که پارک جنگی صفارود را به مکانی توریستی تبدیل کرده است. سایر فعالیت‌هایی که می‌توان در جنگل صفارود انجام داد عبارت‌اند از:

  • عکاسی
  • جنگل نوردی
  • پیک‌نیک

اقامت در جنگل صفارود

بررسی روش‌های اقامت در جنگل صفارود
آشنایی با راه‌های اقامت در جنگل صفارود و حوالی آن – عکاس: حسین قلی زاده

جنگل صفارود دارای پوشش گیاهی متنوع و درختان تنومند و بلندقامت ممرز، انجیلی، توسکا، افرا، ون و  است. حضور این درختان مدیون رودخانه‌ای پر آب و فیروزه‌ای است که از میان این جنگل عبور کرده است و به آن حیات و سرسبزی بخشیده است. همچنین به دلیل وجود آب‌وهوای معتدل و پوششش گیاهی مختلف، پارک جنگلی صفارود زیستگاه بسیاری از حیوانات ازجمله خرس، خوک، پلنگ، بز کوهی، روباه، خرگوش، گرگ، شوکا، سمور، میش و… است. تازه باید بگوییم در گذشته در جنگل صفارود، حیواناتی مانند ببر مازندران نیز زندگی می‌کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های مهم این بوستان جنگلی امکان مراجعه به آن در تمامی ساعات شبانه‌روز است. مسافران می‌توانند از این مکان برای اقامت موقت یا شب مانی نیز استفاده کنند. در غیر این صورت می‌توانند با اجاره ویلا و سویئت در جواهرده، اقامتگاه دلخواهشان را با توجه به زمان سفر و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اند رزرو کنند.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل صفارود بدانید

نکاتی که در سفر به جنگل صفارود باید به آن‌ها توجه کرد.
بررسی مهم‌ترین نکات قبل از سفر به جنگل صفارود- عکاس: مرتضی جزایری
  • اگر قصد کمپینگ در جنگل صفارود را ندارید، اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید.
  • در پاییز و زمستان خطر ریزش کوه و یخبندان در جاده جواهرده وجود دارد.
  • به خاطر پیچ‌وخم جاده، حتماً در سفر به جنگل صفارود از سلامت خودرو مطمئن شوید.
  • جنگل صفارود یک میراث ملی است، پس حواستان باشد به‌خوبی از آن مراقبت کنید.
  • مدارک شناسایی، پول نقد و داروهای ضروری را فراموش نکنید.
  • اگر قصد شب مانی ندارد، قبل از تاریک شدن هوا با جنگل صفارود خداحافظی کنید.
  • اگر به دل جنگل رفتید و با حیوانات ساکن آن مواجه شدید، خونسردی خود را حفظ کنید تا نه به شما آسیبی برسد نه به آن‌ها.

سخن آخر

طبیعت زیبای استان مازندران هر ساله توریست‌های بسیاری را جذب مناظر فوق‌العاده خود می‌کند. یکی از جاذبه‌های گردشگری رامسر، جنگل صفارود است که در جاده جواهرده قرار دارد. این جنگل زیبا دارای پوشش گیاهی و درختان متعددی همچون ممرز و افرا، چشمه‌های آب‌معدنی، رودخانه خروشان و آب‌وهوای فوق‌العاده‌ است که روح را نوازش می‌دهند. همچنین امکانات رفاهی این بوستان در حد استاندارد بوده و مسیرهای دسترسی به آن بسیار آسان است؛ بنابراین توصیه می‌شود حتی یک‌بار هم که شده از این جنگل سرسبز بازدید کرده و از مناظر طبیعی آن لذت ببرید. فقط به این نکته توجه کنید که آیندگان ما نیز حق استفاده از مناظر زیبا و طبیعی را دارند؛ بنابراین سعی کنید همواره در حفظ بهداشت و سلامت محیط‌زیست به‌خصوص جنگل‌ها کوشا باشید تا همگان از زیبایی آن‌ها بهره‌مند شوند. اگر هم همچنان دغدغه اجاره اقامتگاه دارید به سایت اتاقک مراجعه کنید، نام جواهرده و بازه سفر را مشخص کنید تا فهرستی از انواع اقامتگاه‌های مختلف برای شما نمایش داده شود.

سؤالات متداول

جنگل صفاورد کجاست؟

آدرس جنگل صفارود: مازندران، شهرستان رامسر، ۹ کیلومتری جاده جواهرده-رامسر، جنگل صفارود

بهترین زمان سفر به جنگل صفارود کی است؟

بهترین زمان سفر به جنگل صفارود بهار و تابستان است.

امکانات جنگل صفارود چیست؟

امکانات رفاهی پارک جنگلی صفارود شامل آلاچیق‌های بزرگ، سرویس‌های بهداشتی متعدد، فروشگاه و سوپرمارکت‌های مختلف و …می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *