شهرهاجاهای دیدنیجنگل‌ها

معرفی کامل جنگل های هیرکانی | به قلمرو دایناسورها خوش‌آمدید

در این مقاله به یک مهمانی دعوت هستید. آن‌هم مهمانی‌ای که میزبانانش خانواده‌ای بزرگ و پرجمعیت، با اصل و نسب و البته عجیب‌وغریب هستند. این مهمانی در جنگل های هیرکانی برگزار می‌شود و میزبانان اصلی آن خانواده‌ای از درختان هستند. درختانی که شاخه‌هایشان خمیده است پدربزرگ و مادربزرگ سرحال خانواده هستند که انتهای مجلس یا کنار درختان تازه جوانه‌زده یعنی نوه‌هایشان، نشسته‌اند.

کمی که در مهمانی بگردید درختان تپل‌تر را می‌بینید، بعضی از آن‌ها عمه، بعضی خاله یا همسرانشان هستند. خلاصه در این مهمانی همه اعضای فامیل سببی و نسبی حضور دارند و شما مهمان افتخاری هستید. اگر خرس قهوه‌ای برایتان چای آورد یا یک پلنگ کنارتان شیرینی و کلوچه خورد هم تعجب نکنید.

 راستی این مهمانی از 40 میلیون سال پیش و هر روز هفته برگزار می‌شود. به کارت دعوت هم نیازی نیست! تازه ورود کودکان هم مجاز است، به شرطی که خیلی شیطنت نکنند. من خودم یک بار به این مهمانی رفتم و راستش را بخواهید جز خاطره خوش، چیز دیگری در ذهنم باقی نمانده است. اگر شما هم می‌خواهید مهمان افتخاری این جشن باشید، بهتر است خودتان را از قبل برای مهمانی آماده کنید. در این مقاله قدم‌به‌قدم برای حاضر شدن در مهمانی کنارتان هستم. کمک می‌کنم دیر یا زود نرسید، راه را گم نکنید و جاهای دیدنی هم از قلم نیافتد.

جنگل های هیرکانی کجاست؟

جنگل های هیرکانی کجاست
جنگل هیرکانی، منطقه‌ای وسیع و سرسبز از شرق تا غرب دریای‌خزر است.

به‌احتمال‌زیاد اولین سؤالی که دارید این است که جنگل های هیرکانی کجاست؟ باید بگویم جنگل هیرکانی منطقه‌ای وسیع و سرسبز در شمال کشور است و به همین خاطر 7 در ورودی مجزا دارد. استان‌های گلستان، گرگان، گیلان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی و سمنان درهای ورودی به جنگل هیرکانی هستند. البته چون بخش بیشتر جنگل های هیرکانی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان است، اکثر مسافران و مهمانان از این در وارد جنگل می‌شوند.

حالا که با محدوده جنگل هیرکانی آشنا شدیم، وقت آن است کمی کنجکاوی بیشتری در مورد این جنگل به خرج بدهیم. درست مثل مهمانانی که قبل از رفتن به جنگل، شیطنت کردند و آمار میزبان را درآورده‌اند!

  • 7 درصد از ملک ایران با مساحت 55 هزار کیلومترمربع، به نام جنگل هیرکانی است.
  • بخشی از جنگل های هیرکانی در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.
  • نمونه‌های مشابه جنگل هیرکانی در جهان انگشت‌شمار است.
  • قدمت جنگل هیرکانی به 40 میلیون سال پیش و زمان دایناسورها می‌رسد.
  • جنگل هیرکانی در طول زندگی‌اش، سختی‌های زیادی را تحمل کرده و از عصر یخبندان جان سالم به در برده است.
  • در جنگل هیرکانی گونه‌های کمیاب و نادری از گیاهان زندگی می‌کنند که اگر جایشان را عوض کنید و به یک منطقه دیگر ببرید، دلشان می‌گیرد و دق‌مرگ می‌شوند. آن‌ها هیچ جای دیگری جز جنگل هیرکانی نمی‌توانند زندگی کنند.
  • جنگل هیرکانی لقب‌های مختلفی مثل موزه طبیعی، پارک ژوراسیک ساکت، ریه‌های ایران و غیره دارد.
  • در جنگل هیرکانی موجودات زیادی در حال زندگی هستند، منظور از زیاد یعنی 98 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده و 3 هزار و 200 گونه گیاهی!
  • با اینکه بخش عمده جنگل های هیرکانی در ایران است، ولی چون جمهوری آذربایجان هم ادعای مالکیت کرد و به توافق نرسیدند که در فهرست میراث کدام یکی باشد، جنگل هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

آب‌وهوای جنگل های هیرکانی

آب‌وهوای جنگل های هیرکانی
به‌طورکلی آب‌وهوای جنگل‌ های هیرکانی در بیشتر مناطق معتدل و مرطوب است – عکاس: اسماعیل ایزیکس کوچینیک

در بخش قبل گفتم که جنگل های هیرکانی از خراسان شمالی تا آذربایجان شرقی را در برمی‌گیرند. همین موضوع باعث شده که آب‌وهوای جنگل هیرکانی در قسمت‌های مختلف تغییر کند. برای مثال در بخش‌های مرتفع جنگل هیرکانی که تا ارتفاع 2800 متر هم می‌رسد، آب‌وهوا کوهستانی و خنک است.

به‌طورکلی آب‌وهوای جنگل‌ های هیرکانی در بیشتر مناطق معتدل و مرطوب است.

مسیر دسترسی به جنگل های هیرکانی

مسیر دسترسی به جنگل های هیرکانی
از استان‌های خراسان شمالی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی می‌توان به جنگل های هیرکانی سفر کرد.

جنگل هیرکانی از شرق تا غرب دریای‌خزر و شمال ایران را به نام خودش کرده است. تمام جنگل‌هایی که در این منطقه قرار دارند، جنگل هیرکانی هستند و به همین خاطر می‌توانید از استان گلستان، گیلان، گرگان، سمنان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و اردبیل به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

برای اینکه راحت‌تر بگویم کافی است به فهرست زیر نگاه کنید تا ببینید که حتماً در زندگی‌تان یک بار به جنگل هیرکانی رفته‌اید، فقط شاید آن موقع نمی‌دانستید که این جنگل بخشی از جنگل‌ های هیرکانی است:

  • جنگل الیمستان آمل
  • جنگل ابر شاهرود
  • جنگل واز در نور
  • جنگل بولا در ساری
  • جنگل کجور نوشهر
  • جنگل خشکه داران تنکابن
  • جنگل لاجیم سوادکوه
  • جنگل چهار باغ چالوس
  • جنگل لیسار گیلان

معرفی معروف‌ترین جنگل های هیرکانی

در ابتدای مقاله قول دادم که جاهای دیدنی جنگل هیرکانی را معرفی کنم تا در سفر به این منطقه باشکوه چیزی از قلم نیافتد. در ادامه معروف‌ترین جنگل های هیرکانی در استان‌های مختلف را معرفی می‌کنم:

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود
جنگل ابر شاهرود در استان سمنان یک نمونه از جنگل های هیرکانی است – عکاس: بهراد موعودی

در خانواده جنگل هیرکانی و در مرز استان گلستان و سمنان، جنگل ابر میزبان شما است. جنگل ابر مثل عضو قدبلند و درشت‌هیکل خانواده جنگل های هیرکانی است و حدود 35 هزار هکتار مساحت دارد. در بخش‌هایی از این جنگل، ابرها در دل درختان جا بازکرده‌اند و شما می‌توانید روی آن‌ها قدم بزنید؛ آن‌هم وقتی از کنار درختان توسکا، بلوط، افرا و گیاهان دارویی رد می‌شوید. تازه در جنگل ابر خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ و شغال روی زمین و کرکس، شاهین، کبوتر جنگلی و بلدرچین هم روی هوا زندگی می‌کنند.

آدرس جنگل ابر شاهرود: استان سمنان، 60 کیلومتری شمال شاهرود، جنگل ابر شاهرود

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان، پارکی متفاوت و بکر – عکاس: اصغر شيروانی‌پور

در جنگل هیرکانی کمی از شرق که فاصله بگیریم به پارک ملی گلستان می‌رسیم. پارک ملی گلستان در محدوده جنگل هیرکانی قرار دارد. جایی که مسافران خراسانی، 159 کیلومتر بعد از بجنورد و مسافران گلستان از جاده گرگان- شاهرود وارد آن می‌شوند.

 این پارک با تصور شما از پارک‌های سطح شهر، زمین تا آسمان فرق دارد. پارک ملی گلستان یک منطقه حفاظت‌شده است که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم نام آن می‌درخشد. وقتی در مقدمه گفتم اگر پلنگ و خرس کنارتان چای و شیرینی خوردند، شوخی نکرده بودم. در این پارک خرس و پلنگ حکمرانی می‌کنند و در کنار آن‌ها آهوی ایرانی، قوچ، روباه سرخ و 18 گونه خفاش هم زندگی می‌کنند.

آدرس پارک ملی گلستان: استان گلستان، 15 کیلومتری شهر گالیکش، پارک ملی گلستان

جنگل الیمستان آمل

جنگل الیمستان آمل
جنگل الیمستان در آمل، زیبا، مه‌آلود و بی‌رقیب – عکاس: الهام سروری

یکی از دروازه‌های ورود به جنگل‌های هیرکانی، جنگل الیمستان در آمل است. این جنگل که مقصد محبوب جنگل‌نوردان است، به‌خاطر وجود درخت الیما با میوه‌ای خوراکی، به این نام معروف شده است. قدم‌زدن در این جنگل به شما همان حسی را می‌دهد که بعد از یک صحبت حسابی با رفیقتان دارید؛ یعنی احساس سبک‌شدن، تنهانبودن، رهایی و البته آرامش.

جنگل الیمستان برای کسانی که تا ارتفاع بالاتری بروند، یک جایزه بی‌نظیر در نظر گرفته است و آن، چیزی جز یک منظره زیبا از جنگل با فضای مه‌آلود نیست.

آدرس جنگل الیمستان: استان مازندران، 50 کیلومتری جنوب آمل، جنگل الیمستان

جنگل خشکه داران تنکابن

جنگل خشکه داران تنکابن
جنگل خشکه داران، جنگلی جلگه‌ای است که پوشش گیاهی متفاوتی دارد.

اگر بخواهید به قسمتی از جنگل های هیرکانی بروید که به دریا نزدیک‌تر است، جنگل خشکه داران تنکابن انتخاب مناسبی است. جنگل خشکه داران تنکابن، یک جنگل جلگه‌ای است که به خاطر فاصله کم آن با دریا، پوشش گیاهی متفاوتی دارد. این جنگل زادگاه درختچه‌های شمشاد، ازگیل جنگلی، ممرز، یاس وحشی، بلوط، انار و … است. ساکنان در قید حیات این جنگل هم گربه وحشی، شغال، خوک، غاز، مرغابی و … است.

آدرس جنگل خشکه داران تنکابن: استان مازندران، جنوب تنکابن، بین نشتارود و عباس‌آباد، جنگل خشکه داران تنکابن

جنگل لیسار گیلان

جنگل لیسار گیلان
لیسار از دیدنی‌ترین جنگل‌ها، در گیلان – عکاس: Mohammad Pournoori

اگر بخواهید از دروازه‌های غربی جنگل هیرکانی وارد آن شوید، جنگل لیسار گیلان پیش روی شما است. این جنگل یک منطقه حفاظت‌شده در تالش گیلان است. این جنگل دو بخش کوهستانی و جلگه‌ای دارد و مثل کسی است که به خاطر لباس عجیب‌وغریبش از دور جلب توجه می‌کند.

در جنگل لیسار هم مثل سایر بخش‌های جنگل هیرکانی خرس، پلنگ، روباه، قوچ و میش زندگی می‌کنند. مناطق مرتفع جنگل لیسار مثل ییلاق سوباتان، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ایرانی در حوزه جنگل های هیرکانی است.

آدرس جنگل لیسار: استان گیلان، 20 کیلومتری شمال تالش، جنگل لیسار

بهترین زمان سفر به جنگل هیرکانی

بهترین زمان سفر به جنگل هیرکانی
بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان سفر به جنگل هیرکانی است – عکاس: محسن موسوی‌زاده

درختان جنگل هیرکانی مثل کسانی هستند که کمال هم‌نشین در آن‌ها اثر کرده است و از طرفی به کار گروهی هم علاقه دارند. آن‌ها در بهار دسته‌جمعی شکوفه می‌زنند، در تابستان میوه می‌دهند، در پاییز رنگارنگ می‌شوند و زمستان هم می‌خوابند. با اینکه نمی‌توان زیبایی‌های جنگل موقع خواب زمستانی را نادیده گرفت، ولی بهترین زمان سفر به جنگل هیرکانی بهار، تابستان و پاییز است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک به جنگل هیرکانی

همان‌طور که متوجه شدید، جنگل هیرکانی منطقه وسیعی است؛ بنابراین جاهای تفریحی نزدیک به هر منطقه با یکدیگر فرق دارند. با این حال تفریح‌های زیر بین همه جنگل های هیرکانی مشترک است:

  • جنگل نوردی
  • کمپینگ (البته در صورت مجهز بودن یا همراهی یک راهنما)
  • عکاسی (البته به‌شرط حفظ فاصله ایمنی با پلنگ و خرس!)

اقامت در جنگل هیرکانی

حالا که با جنگل های هیرکانی آشنا شدید، باید بگویم که میزبانان شما خوش‌مشرب هستند و اگر با خودتان تجهیزات لازم کمپینگ را داشته باشید، می‌توانید یک شب را در جنگل، مهمان آن‌ها باشید. تجربه‌ای لذت‌بخش و متفاوت که می‌تواند به یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های شما تبدیل شود. اگر ذهن خیال‌پردازی داشته باشید، می‌توانید شب صدای دایناسورهایی که میلیون‌ها سال پیش در جنگل زندگی می‌کردند را بشنوید و چاشنی هیجان را هم به اقامت در جنگل هیرکانی اضافه کنید.

اگر هم از آن دسته مهمانان و مسافرانی هستید که دوست ندارند خیلی به میزبان زحمت بدهند و شب به اقامتگاه برگردند، می‌توانید با توجه به منطقه‌ای که به آن سفر کردید در یکی از شهرهای اطراف مثل نور، رشت، متل قو، تنکابن، رامسر، اردبیل و … اقامتگاه رزرو کنید.

برای رزرو سقفی بالای سرتان به سایت اتاقک بروید و قبل از سفر، اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید. با این کار خیالتان راحت است که بعد از جنگل‌نوردی و معاشرت با گیاهان و جانوران، می‌توانید به اقامتگاه برگردید. یک دوش آب گرم بگیرید، یک لیوان چای بریزید و خاطرات جنگل را دوره کنید. خاطرات شمالی که محال است یادتان برود!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل هیرکانی بدانید

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل هیرکانی بدانید
نکات مهم در سفر به جنگل هیرکانی – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی
  • اگر قصد کمپ در جنگل ندارید، حتماً قبل از سفر به فکر اقامتگاه باشید.
  • در مناطق حفاظت‌شده، حواستان به حیوانات وحشی باشد.
  • در سفر به جنگل هیرکانی و بازدید از مناطق بکر، از راهنما کمک بگیرید.
  • حیواناتی که در جنگل زندگی می‌کنند، قواعد خاص خودشان را دارند پس خیلی به آن‌ها نزدیک نشوید، به‌خصوص اگر کودک هم همراه شما است.
  • اگر با گونه‌های گیاهی مختلف آشنا نیستید، به آن‌ها دست نزنید و هوس خوردن میوه‌هایشان را از ذهنتان بیرون کنید.
  • حواستان باشد که شما مهمان جنگل هستید و اینجا محل زندگی گونه‌های نادر و کمیابی از حیوانات است، پس مراقب باشید به زیستگاه آن‌ها آسیب نزنید.
  • به‌صورت کلی بهتر است در جنگل آتش روشن نکنید، ولی اگر مجبور شدید از قسمت‌هایی که معلوم است قبلاً آتش روشن‌شده، استفاده کنید.
  • در کوله خود آب‌معدنی، غذای کنسروشده، خوراکی مقوی، پماد دفع حشرات، کرم ضدآفتاب و پاوربانک داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله جنگل هیرکانی را به خانه‌ای تشبیه کردم که از دوران دایناسورها، همیشه در آن مهمانی برپا بوده است. اعضای آن یعنی درختان و حیوانات که مشابهشان در جاهای دیگر دنیا پیدا نمی‌شود، میزبان شما هستند. بعد باهم از شرق تا غرب شمال ایران رفتیم و به جنگل‌های معروف هیرکانی سر زدیم. فهمیدیم جنگل نوردی در جنگل های هیرکانی مثل سفر به کارتون‌ها است، کارتون‌هایی که حیوانات مختلف از خرس و پلنگ گرفته تا خفاش و کبوتر وحشی حرف می‌زنند، پرنده‌ها می‌رقصند و گیاهان مرتب لباس عوض می‌کنند.

به هر بخشی از جنگل هیرکانی که رفتید، با او مهربان باشید؛ چون به‌هرحال سن و سالی از او گذشته است و اگر از بین برود، چیزی جز حسرت برای ما باقی نخواهد ماند.

سؤالات متداول

جنگل های هیرکانی کجاست؟

جنگل هیرکانی بخش وسیعی از شمال کشور است که از خراسان شمالی تا آذربایجان شرقی امتداد پیدا می‌کند.

معروف‌ترین جنگل های هیرکانی کدام‌اند؟

جنگل الیمستان آمل، جنگل ابر شاهرود، جنگل فندقلو اردبیل، جنگل خشکه داران تنکابن، جنگل کجور نوشهر

قدمت جنگل هیرکانی چقدر است؟

قدمت جنگل هیرکانی به 25 تا 50 میلیون سال پیش می‌رسد.

4.4/5 - (19 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. درود شهسواربجزجنگل خشکه داران نشتارود جنگل های دوهزار وسه هزارهم دارد

  2. سلام، مگر جنگل‌های قره داغ)ارسباران (در آذربایجان شرقی از هیرکانی محسوب نمی‌شوند!؟لطفا جنگل‌های قره داغ را هم معرفی کنید

  3. بسیار عالی بنده اهل الیمستان آمل هستم ..امیدوارم مردم در حفظ جنگل و دریا دقت داشته باشن …چون فقط برا بنده نیست با وجود اینکه زادگاهم هست …حیوانات الیمستان خرس قهوه ایی که درختای سیب مونو میشکنن ولی هبچ کاری نمیکنیم چون قدر این حیوونا رو باید دونست ..گراز و پلنگ و جغدو کبک وخرگوش وگرگ ووووو

    1. سلام شما شمالی ها خودتون جنگل رو الوده نکنید ما تهرانی ها هم نمیکنیم بنده به یکی از همشهریاتون گفتم ماشین رو تو اب نمیشورند از بچه بازی میکنند کف داره برای موجودات مضره بعداز کلی فحش در اخر هم اشغالهای خودشونو با لگد شوت میکرد و حریف میطلبید متاسفم

  4. درود برشما
    از خواندن این دلنوشته زیبا لذت بردم، با وجود اینکه مازنی هستم و تقریبا تمام مناطقی که اشاره کردید رفتم و دیدم و کمپ زدم و حظ بردم، باز با خواندن
    این متن هیجانزده شدم و به وجد آمدم! تعبیر زیبای یادگار دایناسور ها را میپسندم و همیشه خودم بکارش میبرم، خیال انگیز و جادویی هستش وقتی فکر کنی جایی قدم میگذاری که زمانی زیستگاه و مامن دایناسورها بوده، شوربختانه در حفظ این میراث گرانبهاء کوتاهی شده، امیدوارم همگان در حفظ این گنجینه باستانی کمر همت ببندیم تا بیشتر از این شاهد تخریب و تجاوز و واگذاری جنگل جهت بهره برداری صنعتی نباشیم، الیما هم تا جایی که من میدونم نام یک گیاه دارویی هستش،اصطلاح محلی الیما یا سیرکوه یا همون سیرکوهی..
    پاینده و شادکام باشید.

    1. سلام، ممنون از اینکه مقاله رو خوندید و دیدگاهتون را با ما به اشتراک گذاشتید. خوشحالم که مقاله رو دوست داشتید، ممنون بابت نکاتی که اشاره کردید.

  5. درود برشما
    از خواندن این دلنوشته زیبا لذت بردم، با وجود اینکه مازنی هستم و تقریبا تمام مناطقی که اشاره کردید رفتم و دیدم و کمپ زدم و حض بردم، باز با خواندن
    این متن هیجانزده شدم و به وجد آمدم! تعبیر زیبای یادگار دایناسور ها را میپسندم و همیشه خودم بکارش میبرم، خیال انگیز و جادویی هستش وقتی فکر کنی جایی قدم میگذاری که زمانی زیستگاه و مامن دایناسورها بوده، شوربختانه در حفظ این میراث گرانبهاء کوتاهی شده، امیدوارم همگان در حفظ این گنجینه باستانی کمر همت ببندیم تا بیشتر از این شاهد تخریب و تجاوز و واگذاری جنگل جهت بهره برداری صنعتی نباشیم، الیما هم تا جایی که من میدونم نام یک گیاه دارویی هستش،اصطلاح محلی الیما یا سیرکوه یا همون سیرکوهی..
    پاینده و شادکام باشید.

  6. باسلام جنگل های هزارجریب که مربوط به شهرستانهای نکا بهشهر هست رو ازقلم انداختین جنگلهای بکر وزیبای این منطقه باارتفاع میانگین ۱۵۰۰ لذت سفر وکمپینگ تواین مناطق رو چند برابر میکنه
    من اصالتا بچه اونجام ولی ساکن مشهد هروقت اونجا میرم از طبیعت بکر وخلوت اونجا بسیار لذت میبرم کسانی که مکانهای بکر وخلوت رو دوست دارند پیشنهاد سفر به هزارجریب رو دارم

    1. سلام، ممنون از اینکه مقاله رو مطالعه کردید و پیامتون را با ما به اشتراک گذاشتید. حتما نکته ای که گفتید را مد نظر خواهیم داشت.

    1. سلام، ممنون از اینکه مقاله رو خوندید
      جان بخشی به درختان جنگل هیرکانی و اشاره به قدمت بالای اون ها بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *