شهرهاجاهای دیدنی

تالاب سوستان را بیشتر بشناسیم! | سفر به زیست‌بوم نیلوفرهای آبی

تقریبا همه‌ی آدم‌ها، لاهیجان را با زیبایی، سرسبزی، بکر بودن و طبیعت خاصش می‌شناسند. از آن مکان‌هایی که به محض رسیدن به آنجا، عطر سبزه و خاک نم‌زده مشامتان را پر می‌کند و چشم‌اندازهای تماشایی‌اش، نگاهتان را به خودش خیره می‌کند. این بار هم قرار است به گیلان زیبا و لاهیجان منحصربه‌فردش سفر کنیم و در میان نیلوفرهای آبی تالاب سوستان پرسه بزنیم‌. جایی که برای مدتی شما را از شلوغی، زشتی‌ها و آلودگی شهر دور می‌کند و به دل یک جذابیت اصیل و دیدنی می‌برد.

در این مطلب از سایت گردشگری اتاقک قصد داریم کامل‌ترین اطلاعات را درباره‌ی تالاب سوستان و زیبایی‌های خاصش به شما بگوییم. اگر دوست دارید به یک مکان جدید سفر کرده و لذت تماشای نیلوفرهای آبی را از نزدیک تجربه کنید، در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

تالاب سوستان کجاست؟

تالاب سوستان کجاست
یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین تالاب‌های شمال کشور – عکاس: صادق ندیمی

اگر به شهرها و مناطق شمالی ایران سر بزنید، مجموعه‌ای از زیباترین تالاب‌ها را خواهید دید که در هیچ کجا آن‌ها را پیدا نمی‌کنید. یکی از زیباترین، تماشایی‌ترین تالاب‌های شمال کشور و جاهای دیدنی لاهیجان، تالاب سوستان است. یک تالاب با زیست‌بوم منحصربه‌فرد و مناظر بکر که در نزدیکی روستایی به نام سوستان قرار دارد و در فاصله‌ی پنج کیلومتری جنوب شرق لاهیجان واقع شده است.

نکته‌ی بسیار جالبی که درباره‌ی تالاب سوستان وجود دارد این است که تالاب به‌طور طبیعی به‌وجود نیامده است! در حقیقت مردم روستای سوستان در حدود ۱۰۰ سال پیش، برای تامین آب شالیزارهایشان آن را حفر کردند و تا به امروز به صورت تالابی زیبا باقی مانده است. باید بدانید که آب داخل تالاب سوستان از طریق بارش‌های فصلی و همچنین رودی که از سرچشمه‌ی آن منطقه‌ی کته‌چال است تامین می‌شود.

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تفریحات و دیدنی‌های تالاب سوستان

تفریحات و دیدنی‌های تالاب سوستان
نیلوفرهای آبی، نقطه‌ی عطف این تالاب هستند – عکاس: ایمان انصاری 

اگر از گردشگران و عاشقان طبیعت و طرفدار طبیعت‌گردی باشید، این تالاب بکر و تماشایی به مکان مورد علاقه‌ی شما تبدیل خواهد شد. کافیست یک بار به آنجا سفر کنید و چشمتان از زیبایی محیط، جذابیت زیست‌بوم منطقه و طبیعت منحصربه‌فرد آن پر شود. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این شهر سرسبز بدانید؛ مقاله درباره لاهیجان را مطالعه کنید. ازجمله تفریحات و دیدنی‌های تالاب سوستان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چشم‌انداز نیلوفرهای آبی

چشم‌انداز نیلوفرهای آبی
نمایی زیبا از نیلوفرهای آبی – عکاس: حمید فرهومند

تا حالا تعداد زیادی نیلوفر آبی در یک مکان دیده‌اید؟ جمع این گل‌های زیبا داخل تالاب شبیه به پیراهنی با گل‌های بزرگ صورتی‌رنگ است. نیلوفرهای آبی، نقطه‌ی عطف این تالاب هستند و آن‌جا را بسیار تماشایی و خاص کرده‌اند. این گل که یک نماد باستانی در ایران است، علاوه‌بر برخی مناطق شمالی کشور، در مکان‌های بسیار کمی در سراسر جهان می‌روید. به همین دلیل همیشه از آن به‌عنوان یک گلِ خاص و بسیار ارزشمند یاد می‌شود. اکر در فصل رویش نیلوفرها به تالاب سوستان سفر کنید، می‌توانید مدت‌ها به تماشای جذابیت آن‌ها بنشینید. ترکیب تالاب، نیلوفرهای آبی، آسمان پاک و غروب باشکوه خورشید، همان چیزی است که این منطقه را برای گردشگران به یک مکان تراز اول تبدیل کرده است.

تماشای پرندگان مهاجر

رقص پرندگان مهاجر بر فراز آسمان تالاب سوستان، چیزی است که با سفر در فصل‌های پاییز و زمستان خواهید دید. چنگر و خوتکا ازجمله پرندگان مهاجری هستند که در این دو فصل به سمت تالاب سوستان می‌آیند و لذت تماشای مناظر تالاب را برای گردشگران دوچندان می‌کنند.

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ماهیگیری

اگر اهل ماهیگیری هستید و یا دوست دارید یک بار این تفریح جذاب را تجربه کنید، می‌توانید به تالاب سوستان بروید‌. درون تالاب ماهی‌هایی زندگی می‌کنند که امکان صید آن‌ها وجود دارد و گردشگران منطقه آن‌ها را شکار می‌کنند. البته نکته‌ی بسیار مهم درباره‌ی ماهیگیری در تالاب سوستان این است که در فصل تابستان به‌دنبال کاهش آب تالاب، میزان ماهی‌ها هم کم می‌شود؛ بنابراین بهتر است ماهیگیری را به صورت محدود و فقط برای یک سرگرمی کوتاه انجام دهید.

طبیعت تالاب سوستان

طبیعت تالاب سوستان
توسکا، ماز و بید از جمله درختان این منطقه به‌شمار می‌روند – عکاس: مصطفی راسته مقدم

با سفر به تالاب سوستان علاوه‌بر اینکه از زیبایی تالاب و نیلوفرهای آبی آن لذت می‌برید، می‌توانید به تماشای طبیعت خاص آن‌جا هم بنشینید. انبوه درختانی که در اطراف تالاب وجود دارند، زیبایی آن را چندین برابر کرده است. توسکا، ماز و بید از جمله درختان این منطقه به‌شمار می‌روند.

راستی یادتان باشد اگر به تالاب سوستان سفر کردید، پسته‌های دریایی و خوشمزه‌ی این منطقه را هم بچشید. پسته دریایی پس از فصل رویش نیلوفرهای آبی در این منطقه دیده می‌شود و گیاه آن طعمی شبیه به پسته دارد. این گیاه خوراکی مقادیر زیادی ویتامین B و C و همچنین مواد مغذی مثل فسفر و پتاسیم را درون خودش جای داده است.

بهترین زمان سفر به تالاب سوستان

بهترین زمان سفر به تالاب سوستان
بهترین فصل سفر به تالاب سوستان اوایل بهار و همچنین اوایل پاییز است – عکاس: Omid Persian

هر گردشگری دوست دارد در فصول طلایی هر منطقه به آنجا سفر کند. بهترین فصل سفر به جاهای مختلف را می‌توان از نظر آب‌وهوایی، زیبایی و رویش گیاهان طبیعی و … دسته‌بندی کرد.

به‌طور کلی بهترین فصل سفر به تالاب سوستان اوایل بهار و همچنین اوایل پاییز است. در این دو زمان دمای هوای تالاب بسیار جذاب و مطلوب می‌شود و می‌توانید از حضور در آنجا لذت ببرید.

چنانچه دوست دارید در زمان رویش نیلوفر آبی به تالاب سوستان سفر کنید و به تماشای طبیعت منحصربه‌فرد آن بنشینید، بهتر است سفر خود را در بازه‌ی زمانی اواخر خرداد تا اواخر شهریور ترتیب دهید. یادتان باشد که اوج شکوفایی نیلوفر آبی از اواخر تیرماه تا اواسط مردادماه است.

همچنین برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

مسیر دسترسی به تالاب سوستان

مسیر دسترسی به تالاب سوستان
تالاب سوستان در استان گیلان و نزدیک به لاهیجان قرار گرفته است – عکاس: سعید نازی

همان‌طور که اشاره کردیم، تالاب سوستان در استان گیلان و نزدیک به لاهیجان قرار گرفته است؛ بنابراین در هر کجای کشور که هستید، ابتدا باید خودتان را به شمال کشور و استان گیلان برسانید. اگر از پایتخت به سمت لاهیجان سفر می‌کنید، در حدود 385 کیلومتر فاصله پیش روی شماست و این بدان معنی است که باید 4 ساعت و 30 دقیقه رانندگی کنید. پس از آنکه به گیلان رسیدید، به طرف لاهیجان حرکت کنید. پس از آن از میدان دانشگاه آزاد لاهیجان به سمت تالاب بروید و پس از طی یک مسافت 5 کیلومتری به آنجا برسید.

به خاطر داشته باشید زیبایی تالاب آنقدر زیاد است که ارزش طی این مسافت را دارد.

اقامت در تالاب سوستان

اقامت در تالاب سوستان
اطراف تالاب سوستان مکان مناسب و حفاظت‌شده‌ای جهت برپایی کمپ و شب‌ماندن در طبیعت نیست – عکاس: مرتضی ریاضی

انتخاب اقامتگاه مناسب یک دغدغه‌ی بسیار مهم برای گردشگران و مسافران است؛ بنابراین بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند که محل اقامت خود را پیش از سفر انتخاب کنند تا با خیال راحت به سمت مقصد رهسپار شوند.

بسیاری از افراد طرفدار برپایی کمپ و خوابیدن زیر نور مهتاب هستند. اما باید به شما هشدار دهیم که اطراف تالاب سوستان مکان مناسب و حفاظت‌شده‌ای جهت برپایی کمپ و شب‌ماندن در طبیعت نیست. پس به خاطر داشته باشید که حتی حرفه‌ای بودن شما در کمپینگ هم دلیل موجهی برای ماندن در اطراف تالاب نیست.

همچنین برای اجاره ویلا و سوئیت لاهیجان می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید. برای انتخاب اقامتگاه مناسب، بهتر است از ویلاها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مانند آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک مکان مناسب با بودجه، تعداد نفرات و فاکتورهایی که در ذهن دارید پیدا کنید، بهتر است ریش و قیچی را به اتاقک بسپارید.

برای این کار کافیست وارد سایت گردشگری اتاقک شوید، نام مکان مورد نظر، تعداد نفرات و تاریخ سفرتان را وارد کنید. خواهید دید که تنوعی از اقامتگاه‌های مختلف پیش چشمتان قرار می‌گیرد که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید. رزرو اجاره سوئیت و پرداخت آنلاین، تنوع بالا، پشتیبانی ۲۴ ساعته و قیمت‌های متفاوت از جمله برتری‌های انتخاب ویلا و اقامتگاه از سایت گردشگری اتاقک هستند که هر گردشگری را برای این کار ترغیب می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب سوستان

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب سوستان
تالاب سوستان در نزدیکی لاهیجان و رشت قرار دارد – عکاس: ایمان انصاری

بهتر است در همه‌ی سفرهای خود، با یک تیر چند نشان بزنید! بنابراین می‌توانید علاوه‌بر یه مکان یا منطقه‌ی خاص، بازدید از مناطق نزدیک به آنجا را هم در برنامه‌ی سفر خود بگنجانید. تالاب سوستان در نزدیکی لاهیجان و رشت قرار دارد. دو مکان زیبا، با تماشایی‌ترین مناظر و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی که چشم شما را به خودشان خیره می‌کنند. شهر رشت، میدان شهرداری، خانه میرزا کوچک خان جنگلی، جنگل اسپیلی در لاهیجان، شالی‌های کاشت برنج، جنگل سیاهکل و … از جمله دیدنی‌های بسیار پرطرفدار و خاص در نزدیکی تالاب سوستان به شمار می‌روند.

نکات مهم سفر به تالاب سوستان

نکات مهم سفر به تالاب سوستان
طبیعت تالاب سوستان جان می‌دهد برای عکاسی – عکاس: شایا نیک
  • به‌هیچ‌عنوان گل‌های نیلوفر آبی را نچینید. یادتان باشد که زیبایی این گل درون تالاب خودش را نشان می‌دهد و علاوه‌بر آن چیدن این گل‌ها به زیست‌بوم منطقه آسیب می‌رساند و گل نیلوفر آبی را در معرض خطر و انقراض قرار می‌دهد.
  • از رفتن به داخل تالاب پرهیز و به تماشای زیبایی و جذابیت آن از دور بسنده کنید.
  • اطراف تالاب مکان مناسبی برای برپایی کمپ نیست و بهتر است از این کار صرف نظر کنید.
  • در سفر به این منطقه یک دوربین عکاسی‌ به همراه داشته باشید. طبیعت تالاب سوستان جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت زیبایی بی‌شمار آن.
  • اگر در فصل گرما به آن‌جا سفر می‌کنید، لباس‌های تخی و خنک، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید.
  • شکار پرندگان مهاجر در این منطقه ممنوع است. لطفا از انجام این کار اجتناب کنید.
  • در آخر مراقب طبیعت بکر و محیط زیست تالاب باشید و زباله‌های خود را از منطقه خارج کنید.

سخن آخر

سفر به هر منطقه و هر جای دنیا، شبیه به پر کردن صفحه‌های سفیدی است که کوله‌باری از تجربه را به شما هدیه می‌کنند. پس در هر زمانی که می‌توانید، به گوشه‌گوشه‌ی کشور سفر کنید و از کشف زیبایی‌های آن لذت ببرید. در این مقاله تلاش کردیم کامل‌ترین اطلاعات را درباره‌ی تالاب سوستان و سفر به آن‌جا در اختیارتان قرار دهیم. اگر نکات تکمیلی و یا پیشنهادی برای سفر به آنجا دارید، می‌توانید آن را با ما و دیگر دوستان اتاقکی خود در میان بگذارید.

سوالات متداول

تالاب سوستان کجاست؟

تالاب سوستان در استان گیلان و پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر لاهیجان قرار گرفته است. فاصله این منطقه با تهران 385 کیلومتر معادل 4 ساعت و 30 دقیقه است.

چه زمانی به تالاب سوستان سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به این تالاب اوایل بهار و اوایل پاییز است.

فصل رویش گل‌های نیلوفر چه زمانی است؟

گل نیلوفر آبی از اواخر خرداد تا اواسط مرداد می‌روید و زمان اوج شکوفایی آن از اواخر تیرماه تا اواسط مردادماه است.

آیا می‌توان در اطراف تالاب سوستان کمپ برپا کرد؟

خیر؛ اطراف تالاب مکان مناسبی برای برپایی کمپ و شب ماندن در طبیعت نیست.

Rate this post

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *