شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی دریاچه سرآگاه تالش | تکه‌ای جامانده از بهشت

کوه‌ها را می‌نوردم، از میان جنگل‌ها و کنار شالیزارهای برنج عبور می‌کنم، مشامم پر شده از بوی خوش برنج و هوای پاک، به آبی آسمان خیره می‌شوم و صدای خوش آواز پرندگان گوشم را نوازش می‌دهد. زمانی که غرق در این همه زیبایی هستم، ناگاه مشاهده انعکاس طبیعت اطرافم، در دریاچه‌ای صاف و زلال، نفسم را بند می‌آورد. این همه زیبایی، تنها بخش کوچکی از شگفتی‌های دریاچه‌ای زیبا، معروف به سرآگاه است.

به لطف وجود دریاچه سرآگاه در این‌ خطه زیبا از تالش جایی میان کوه و جنگل و دریا، زیبایی طبیعت دو برابر شده است و چون آهنربایی قوی، طبیعت‌دوستان را از جای‌جای دنیا به سمت خود می‌کشاند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک هم می‌خواهیم زیبایی‌های این دریاچه جذاب را برای شما بیان کنیم، در این سفر ماندگار و دلچسب همراه ما باشید.

دریاچه سرآگاه کجاست؟

دریاچه سرآگاه کجاست
دریاچه سرآگاه در فاصله 10 کیلومتری شمال غرب تالش قرار گرفته است – عکاس: امیر مسیبی درچه

دریاچه سرآگاه که با نام سه راه گاه هم شناخته می‌شود از دیگر شگفتی‌های استان گیلان است که در فاصله 10 کیلومتری شمال غرب تالش و روستای سرآگاه، جاخوش کرده است. این دریاچه زیبا در دل کوه قرار گرفته و متعلق به روستاییان همان منطقه است. جالب است بدانید، سرآگاه دریاچه‌ای مصنوعی یا آبگیری کوچک و نوعی سد خاکی است که 40 سال از پیدایش آن می گذرد. آب آن هم از چشمه‌های زیرزمینی در بستر دریاچه تامین می‌شود.

اگر به داخل دریاچه خوب نگاه کنیم، ماهی‌های کوچک و بزرگی می‌بینیم که در این دریاچه پرورش یافته‌اند و منبع درآمدی برای روستاییان شده‌اند. گاهی اوقات هم روزی مرغان دریایی می‌شوند که بر فراز آسمان دریاچه سرآگاه سرمستانه پرواز می‌کنند.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای دریاچه سرآگاه

آب‌وهوای دریاچه سرآگاه
دریاچه سرآگاه در تمامی فصول زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد – عکاس: حامد چناری

دریاچه سرآگاه تالش در میان کوه‌های سربه‌فلک کشیده و جنگل‌هایی مملو از درخت استان گیلان همچون نگینی زیبا خوش می‌درخشد. با این اوصاف، دریاچه زیبا و آیینه‌نمای سرآگاه آب‌وهوایی معتدل، مرطوب و طبیعتی چهار فصل دارد و در تمامی فصول می‌توانیم شکوه و عظمت طبیعت اطراف را بر روی سطح صاف‌ و زلال دریاچه نظاره‌گر باشیم.

در فصل  بهار با دیدن درختان غرق در شکوفه زردآلو، آلوچه، تمشک وحشی و ازگیل جاودانگی نصیب‌مان می‌شود. تابستان برای ما سرسبزی درختان و هوای خنک اطراف دریاچه را به‌ارمغان می‌آورد. طبیعت هزار رنگ دریاچه سرآگاه و باران‌های گاه‌وبیگاهش در فصل پاییز هوش از سرمان می‌برد و زمستان‌های سرد و پوشیده از برف این خطه زیبا ما را غرق در رویا می‌کند.

مسیر دسترسی به دریاچه سرآگاه

مسیر دسترسی به دریاچه سرآگاه
برای رسیدن به این دریاچه زیبا باید خود را به روستای سرآگاه برسانید – عکاس: محمد امداد

در هر نقطه از ایران که هستید برای سفر به دریاچه سرآگاه باید ابتدا خود را به شهپر مرکز شهرستان تالش واقع در استان گیلان برسانید. در شهر شهپر، ابتدا به میدان هشتپر بروید (در وسط این میدان، مجسمه یک کوهنورد قرار گرفته است). سپس باید به سمت کوه‌هایی که یادبود شهدای گمنام در آن قرار دارد، حرکت کنید و از آن‌جا مسیر روستای نعلبند را در پیش گیرید.

در نزدیکی‌های روستای نعلبند جاده دو قسمت می‌شود. یک قسمت شما را به‌سمت ییلاق‌های مریان می‌برد و دیگری به‌سمت روستای سرآگاه است. این روستا را می‌توانید در میان کوه‌های بخش مرکزی تالش پیدا کنید. بعد از طی کردن مسافت سه کیلومتری به سمت روستای ریک و سرآگاه، دریاچه سرآگاه تالش روبه‌روی‌تان خودنمایی می‌کند.

بهترین زمان سفر به دریاچه سرآگاه

بهترین زمان سفر به دریاچه سرآگاه
آب‌وهوای دریاچه سرآگاه معتدل خزری است – عکاس: امیر مسیبی درچه

این خطه سرسبز شمالی از کشورمان آب‌وهوای معتدل خزری با میزان بارندگی زیاد دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از همه زیبایی‌های دریاچه و اطرافش لذت ببرید و آسوده‌خاطر بساط پیک‌نیک و کمپینگ را در کنارش بگسترانید، بهتر است به دریاچه سرآگاه در فصل‌های بهار و تابستان سفر کنید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه سرآگاه

زمانی‌که عزم سفر می‌کنید و کوله‌بارتان را برای دیدن دریاچه سرآگاه می‌بندید، حیف است از دیگر جاهای دیدنی تالش و اطراف آن غافل شوید. در این بخش از مقاله می‌خواهیم برخی از دیدنی‌های حوالی دریاچه را به شما معرفی کنیم تا در سفر چند روزه خود به این خطه سرسبز از تمام زیبایی‌های آن لذت ببرید.

پارک‌ جنگلی سیاه‌داران

پارک‌ جنگلی سیاه‌داران
در پارک جنگلی سیاه‌داران حیواناتی نظیر گوزن، آهو و غاز زندگی می‌کنند – عکاس: مهدی مولوی خیانی

پارک جنگلی سیاه‌‌داران یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان تالش است که در 4 کیلومتری جنوب غربی آن و در روستایی به‌همین نام قرار گرفته است. پوشش گیاهی متنوع و سرسبز این پارک جنگلی شما را به‌وجد می‌آورد، به‌خصوص این‌که در میان این طبیعت زیبا می‌توانید از حیواناتی نظیر گوزن، آهو و غاز هم دیدن کنید. سورتمه سواری میان درختان سربه‌فلک کشیده از دیگر تفریحات پارک‌ جنگلی سیاه‌داران است و گردشگران می‌توانند در این پارک زیبا از امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق و رستوران استفاده کنند.

جنگل گیسوم، مرزی میان جنگل و دریا

جنگل گیسوم
جنگل گیسوم پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد – عکاس: محمدرضا عبدی‌پور

گیسوم جنگلی فوق‌العاده زیبا و بکر است که در 15 کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته است. این خطه زیبا صرفا منطقه‌ای جنگلی نیست، چراکه بخشی از آن به ساحل دریا محدود می‌شود و شما می‌توانید از میان انبوه درختان به آبی بیکران دریا برسید. پوشش گیاهی و جانوری متنوع از دیگر جذابیت‌های جنگل گیسوم است. به‌طوری‌که در این خطه سرسبز حدود 76 گونه گیاهی و حیواناتی نظیر بز کوهی، گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، قرقاول و غیره وجود دارد.

از امکانات رفاهی این منطقه گردشگری می‌توان به مواردی نظیر سرویس بهداشتی، نانوایی، رستوران، جت اسکی، پارالاکس، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر و ترامپولین و پارک بادی مخصوص کودکان اشاره کرد.

منطقه‌ ییلاقی سوباتان

منطقه‌ ییلاقی سوباتان
در منطقه ییلاقی سوباتان خبری از دکل برق و آنتن‌های موبایل و آلودگی صوتی نیست – عکاس: آرش ترکمن

سوباتان منطقه‌ای ییلاقی است که در 36 کیلومتری شهر تالش قرار گرفته است. در این منطقه زمستان‌هایی بسیار سرد و تابستان‌های خنک داریم. در این‌جا خبری از دکل برق و آنتن‌های موبایل و آلودگی صوتی نیست و اهالی آن که بیشتر دامدار و عشایر هستند، به‌شکل سنتی در سیاه چادرها و خانه‌های گاه‌گلی و چوبی زندگی می‌کنند.

منطقه‌ ییلاقی دوخاله کوه

منطقه‌ ییلاقی دوخاله کوه
منطقه‌ ییلاقی دوخاله کوه از دیگر مناطق ییلاقی تالش است.

دوخاله کوه از دیگر مناطق ییلاقی و بکر استان گیلان است و تا شهر تالش فاصله چندانی ندارد. طبیعت زیبای این منطقه بسیار تماشایی است و روح انسان را طراوت می‌دهد. زمستان‌های آن سرد و طاقت‌فرساست، اما در فصل بهار و تابستان مناظری چشم‌نواز و هوایی خوش انتظارمان را می‌کشد.

غار سوباتان، مکانی مخفی میان صخره‌‌ها

غار سوباتان
گشت‌وگذار در این غار برای غارنوردان حرفه‌ای مناسب است.

غار سوباتان یا غار گنج‌خانه، از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای سوباتان است که در غرب شهر تالش قرار گرفته است. ورود به این غار چندان ساده نیست، چراکه دهانه ورودی آن در میان صخره‌های کوه قرار گرفته و تنها 30 سانتی‌متر عرض دارد. درون این غار جذاب و پر رمز‌وراز سنگ‌نوشته‌هایی پیدا شده است که نشان می‌دهد غارنشینان در روزگاران خیلی دور در آن زندگی می‌کردند. در میان غار هم دریاچه‌ای حاصل از تجمع آب‌هایی که به غار وارد می‌شوند وجود دارد.

آبشار ورزان در حوالی سوباتان

آبشار ورزان
آبشار ورزان با 100 متر ارتفاع در دل سوباتان جای دارد – عکاس: صالح آبروش

این آبشار زیبا با 100 متر ارتفاع از دیگر دیدنی‌های تالش است و حاصل امتداد رودخانه ورزان است. این جاذبه طبیعی از صخره‌های عظیم فرو می‌ریزد و ما را شگفت‌زده خواهد کرد. آبشار ورزان در فاصله 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش قرار گرفته و از منطقه ییلاقی سوباتان فقط چهار کیلومتر فاصله دارد.

کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان یا سردار امجد

کاخ ییلاقی نصرالله خان
کاخ سردار امجد از مهم‌ترین بناهای حکومتی استان گیلان است.

بنایی دو طبقه با طاق‌ها و دهلیزهای زیاد در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش قرار گرفته است. این اثر زیبا از مهم‌ترین بناهای حکومتی استان گیلان به‌شمار می‌آید که در روزگاران قدیم به نصرالله خان یا سردار امجد تعلق داشت. در این کاخ ییلاقی و قشلاقی دو ساختمان وجود دارد. ساختمان اول، متعلق به امور اداری است و ساختمان دوم، مربوط به کاخ سردار است.

مناطق باستانی تول

مناطق باستانی تول
قدمت مناطق باستانی تول به دوران پیش از تاریخ ایران باستان می‌رسد.

مناطق باستانی تول از دیگر جاهای دیدنی تالش است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام برمی‌گردد. این اثر باستانی در روستای تول واقع شده است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان
بقعه شاه میلرزان متعلق به دوره قاجار است.

این بقعه متعلق به محمود شاه دینوری یکی از عارفان قرن هشتم هجری قمری است. این بنا یادگاری از دوران قاجار است و سبک معماری آن شبیه به بناهای شمال کشور است. بقعه‌ی شاه میلرزان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

حمام قدیمی مریان

حمام قدیمی مریان
این حمام، توسط معماری آلمانی و بر روی زمینی شیب‌دار بنا شده است.

این اثر باستانی متعلق به دوره قاجار در شهرستان تالش و روستای آق اولر واقع شده است. این بنا به‌دستور سردار امجد و توسط معماری آلمانی با سبک حمام‌‌های کوهستانی گیلان ساخته شده است. حمام قدیمی مریان به ثبت آثار ملی رسیده است.

قلعه سلسال

قلعه سلسال
قلعه سلسال بر فراز کوهی سرسبز ساخته شده است – عکاس: کوروش کبیر

قلعه سلسال بر فراز کوهی در روستای قلعه از توابع شهرستان تالش قرار گرفته است و از آثار به‌جای مانده دوره ساسانیان است. برای رسیدن به این بنای تاریخی باید از میان طبیعتی زیبا و پردرخت از کوه بالا بروید و یک طبیعت‌گردی جانانه داشته باشید. این قلعه از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است و بنای آن بر روی صخره‌ای به ابعاد 40  در 50 مترمربع قرار گرفته است.

حمام قدیمی آق اولر

حمام قدیمی آق اولر
حمام قدیمی آق اولر در روستای ییلاقی به نام آق اولر واقع شده است.

بعد از گشت‌وگذار در طبیعت زیبای دریاچه چه خوب است سفرتان را با بازدید از یک اثر تاریخی، معروف به حمام قدیمی آق اولر تکمیل کنید. این بنای تاریخی بعد از حمام قدیمی مریان قرار گرفته است به دوره قاجار تعلق دارد. جالب است بدانید، حمام قدیمی آق اولر به‌منظور حفظ آثار تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی شده است.

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه سرآگاه انجام داد!

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه سرآگاه انجام داد
مهم‌ترین جاذبه دریاچه سرآگاه طبیعت چشم‌نواز آن است.

دریاچه سرآگاه گنجینه‌ای ارزشمند در شهرستان تالش است. در کنار این دریاچه زیبا می‌توان آرامشی وصف‌ناپذیر به‌دست آورد و لحظات شادی را در کنار خانواده یا دوستان تجربه کرد. فراموش نکنید، طبیعت این خطه به‌تنهایی زیباست و بدون هیچ قیدوبندی می‌توانید از زیبایی‌های لذت ببرید.

پیک‌نیک در جوار دریاچه

آب‌وهوای مناسب، طبیعت بکر و پوشش گیاهی متنوع سرآگاه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این دریاچه و جنگل‌های و شالیزارهای اطرافش مکانی مناسب برای پیک‌نیک، بازی و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه باشد.

کمپینگ

اگر اهل چادر زدن هستید و برای شمارش ستاره‌ها در آسمان صاف بالای دریاچه بی‌قرارید، می‌توانید با خیالی آسوده در اطراف دریاچه بساط کمپینگ را پهن کنید. لازم است بدانید، امکانات رفاهی اطراف دریاچه سراگاه محدود است؛ بنابراین برای کمپینگ در این منطقه حتما موادغذایی، آب و امکانات مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

پیاده‌روی در دل طبیعت

خنکای هوای دریاچه حالتان را جا می‌آورد و دل‌‌تان می‌‌خواهد دست‌ در دست یار در دل طبیعت قدم بگذارید و از سکوت و آرامش این خطه چشم‌نواز لذت ببرید.

عکاسی و ثبت خاطره‌های ماندگار

هنگام پیک‌نیک و پیاده‌روی در دل طبیعت داشتن یک دوربین عکاسی برای ثبت خاطره‌های ماندگار و به‌تصویر کشیدن زیبایی بی‌نهایت دریاچه و کوه‌های اطراف از واجبات سفر به دریاچه سرآگاه تالش است.

اقامت در نزدیکی دریاچه سرآگاه

در طبیعت اطراف دریاچه سرآگاه می‌توانید چادر برپا کنید و اقامتی دلنشین در طبیعتی بی‌نظیر داشته باشید. البته آب‌وهوای این  منطقه در شب‌های بهار و تابستان کمی خنک است و در پاییز و زمستان هم بسیار سرد است.

علاوه بر کمپ زدن می‌توانید از اقامتگاه‌های گردشگری در روستاها و شهرهای اطراف دریاچه و یا می‌توانید از اجاره ویلا در تالش در سایت اتاقک بهره‌مند شوید و با اقامتی چند روزه ضمن گشت‌وگذار در کنار دریاچه از دیگر دیدنی‌های شهر تالش و طبیعت اطرافش لذت ببرید.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که باید برای سفر به دریاچه سرآگاه بدانید!

نکاتی که باید برای سفر به دریاچه سرآگاه بدانید
هنگام سفر به دریاچه سرآگاه مراقب طبیعت زیبای آن باشید.
  • طبیعت جذاب و چشم‌نواز دریاچه سرآگاه مهم‌ترین دلیلی است که افراد را از اقصی نقاط ایران به‌سمت خود می‌کشاند. پس چه خوب است زمان سفر به این خطه دوست‌داشتنی با طبیعت مهربان باشیم و چیزی از آن کم و یا بدان اضافه نکنیم.
  • برای رسیدن به دریاچه و گشت‌وگذار در طبیعت اطراف باید مقداری پیاروی کرد. پس پوشیدن کفش مناسب فراموش‌تان نشود!
  • در دریاچه سرآگاه کارهایی نظیر ماهیگیری، شنا، آب‌تنی و قایق‌رانی ممنوع است.
  • امکانات رفاهی اطراف دریاچه محدود است؛ بنابراین زمان پیک‌نیک تجهیزات کافی داشته باشید.
  • به یاد داشته باشید، در فصل‌های پاییز و زمستان آب‌وهوای دریاچه سرآگاه سرد است. این فصول ممکن است برای کمپینگ مناسب نباشد و نتوانید مدت زیادی کنار دریاچه بمانید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با دریاچه سرآگاه جاذبه‌ای بی‌نظیر در شهرستان تالش آشنا کردیم. اگر شما هم دل در گرو زیبایی‌های این دریاچه بستید و هوس یک گشت‌وگذار جانانه در طبیعتی بکر کردید، زمان آن فرارسیده تا عزم سفر به دیار تالش کنید و از آن‌جا راهی دریاچه شوید.

البته در این سفر خاطره‌انگیز حیف است از دیدنی‌های تالش و روستاهای ییلاقی اطرافش ساده بگذرید. پس برای خاطره‌انگیزتر کردن سفرتان بهتر است برای اقامتی چند روزه برنامه‌ریزی کنید. برای اطمینان از داشتن اقامتگاهی مطمئن پیشنهاد می‌کنم، قبل از حرکت، سری به سایت گردشگری اتاقک زده و یکی از اقامتگاه‌های آن در تالش یا حوالی دریاچه را مطابق با نیاز و بودجه خود به‌صورت آنلاین اجاره کنید. در طول این سفر به‌یاد ماندنی اتاقک همراه شماست.

سوالات متداول

دریاچه سرآگاه کجاست؟

دریاچه سرآگاه در فاصله 10 کیلومتری شمال غرب تالش و روستای سرآگاه قرار گرفته است.

دریاچه سرآگاه با تهران چه‌قدر فاصله دارد؟

این دریاچه تا تهران حدود 422 کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به دریاچه سرآگاه چه زمانی است؟

بهار و تابستان

جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه سرآگاه کدام است؟

مناطق ییلاقی سوباتان و دوخاله کوه، غار سوباتان، حمام‌های تاریخی آق اولر و مریان، بقعه شاه میلرزان و غیره.

آیا دریاچه سرآگاه برای کمپینگ مناسب است؟

بله؛ فقط زمان کمپینگ تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام خدمت تمام دوستان عزیز میخوام بگم معنی روستا سراگاه در زبان تالشی گاو قرمز هستش سر :به زبان تالشی قرمز میشه به گاو هم تالش زبانان گاه میگن

  2. به لطف وجود دریاچه سرآگاه در این‌ خطه زیبا از تالش جایی میان کوه و جنگل و دریا، زیبایی طبیعت دو برابر شده است و به لطف معرفی شما این زیبایی دوامی نمی آورد و به زودی این منطقه با حجم زیادی از زباله رو به رو خواهد شد😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *