جاهای دیدنیجنگل‌هارامسر

جنگل دالخانی رامسر | سفر به اعماق زیبایی‌ها

جنگل دالخانی رامسر، ملقب به راه بهشت، از سرآمد‌ترین جنگل های رامسر به شمار می‌رود. این جنگل با فضایی مه‌آلود و دالانی از درختان رشید، در کنار کوه‌هایی سرسبز، تجربه‌ای بی‌نظیر از گشت‌وگذار در فضایی اسرارآمیز را برای شما پدید می‌آورد.

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل دالخانی کجاست
جنگل دالخانی بیش از 6000 متر مربع وسعت دارد – عکاس: میترا رمضان زاده

شهر زیبای رامسر، محل قرارگیری جنگلی است با مسیرهای کوهستانی. این جنگل تقریبا 6000 متر مربع وسعت و در امتداد جاده رامسر به تنکابن قرار دارد. جاده کوهستانی جنگل دالخانی با نام جاده میرزا کوچک‌خان شناخته می‌شود. این مسیر جاده کوهستانی بسیار زیبایی تلقی می‌شود. جاده جنگل دالخانی تا مناطق ییلاقی رامسر یعنی جنت رودبار، روستای گرسماسر و اکراسر امتداد پیدا می‌کند.

این مناطق از اهمیت و محبوبیت بالایی برای مردمان محلی و گردشگران برخوردار هستند. در جاده پرپیچ‌و‌خم جنگل دالخانی علاوه‌بر منظره‌ای از تونل‌های درختی شاهد جذابیت‌های طبیعی دیگری همچون، دریایی از ابر‌ها، آبشارهای متعدد، رودخانه‌ای خروشان، پرندگان رنگارنگ و گونه‌های حیوانی متعددی هستیم.

آب‌وهوای جنگل دالخانی

آب‌وهوای جنگل دالخانی
در جنگل دالخانی پاییزهای خنک و بارانی، شبیه آب‌وهوای رامسر را تجربه خواهید کرد – عکاس: محمد یعقوبی

جنگل دالخانی تقریبا در دو فصل اول سال آب‌وهوایی مطبوع و دلنشین دارد. بهار که می‌شود، نسیم خنکی لابه‌لای درختان می‌پیچد و ممکن است رگبارهای بهاری، باعث شوند به پانچو و بارانی نیاز داشته باشید. تابستان‌ها، درختان انبوه در حوالی ظهر هوایی شرجی را سبب می‌شوند. در فصل پاییز، دالخانی کمی سرد و بارانی است و تردد سخت می‌شود. زمستان‌ها هم ممکن است ابر، باران و حتی طوفان را در جنگل تجربه کنید. در مجموع آب‌وهوای این جنگل شباهت زیادی به رامسر دارد و ممکن است اختلاف دمای کمی با‌هم داشته باشند.

بهترین فصل سفر به جنگل دالخانی

بهترین فصل سفر به جنگل دالخانی
جنگل دالخانی از اواخر پاییز تا اواخر زمستان آب‌وهوایی سرد همراه با بارش‌ دارد – عکاس: میلاد

انتخاب بهترین فصل برای دیدن جنگل دالخانی به شرایط شما، تجهیزاتی که دارید و تجربیات‌تان در جنگل‌نوردی بازمی‌گردد. اگر یک اتراق و پیاده‌روی سبک را درنظر دارید، از اردیبهشت تا اوایل تیر برای‌تان مناسب خواهد بود. پس از آن هوا کمی گرم است تا اواسط شهریور که بادهای پاییزی از راه می‌رسند و تا اواخر آبان، هوا را دلچسب می‌کند. از حوالی آذر تا اواخر زمستان، هوا خنک شده و به‌سمت سرما می‌رود. بخشی از پوشش گیاهی نیز به یغما می‌رود و ممکن است برف و باران، تردد در جنگل را دشوار کنند. با تمام این‌ها پیش از حرکت به‌سمت دالخانی حتما آب‌وهوا را چک کنید و با خودتان لباس و کفش مناسب طبیعت‌گردی ببرید.

نحوه دسترسی به جنگل دالخانی

نحوه دسترسی به جنگل زیبای دالخانی
دالخانی در تمام فصل‌ها زیباست – عکاس: محمدرضا یعقوبی

برای سفر و بازدید از جنگل دالخانی در ابتدا باید خود را به شهر زیبای رامسر برسانید. رسیدن به رامسر و بازدید از جنگل دالخانی با ماشین شخصی، تجربه‌ای عالی خواهد بود. با این حال مسیر هوایی و ریلی را هم می‌توانید برای سفر به رامسر در نظر بگیرید. البته توجه داشته باشید که رامسر ایستگاه قطار ندارد و برای رسیدن به رامسر از طریق مسیر ریلی باید به قائم شهر سفر کنید.

سپس با تاکسی یا اتوبوس خود را به رامسر برسانید. پس از رسیدن به شهر رامسر به سمت جاده رامسر به سوی شهر تنکابن حرکت کنید و خود را به مسیر جنت رودبار برسانید. در یک سه راهی باید مسیر سمت راست جاده جنت رودبار را ادامه دهید تا به جاده جنگل دالخانی برسید.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی جنگل دالخانی

پیاده روی در میان درختان سرسبز
جنگل‌پیمایی و کمپ زدن از تفریحات و جاذبه‌های گردشگری این جنگل هستند – عکاس: mohammed jaber

تنها با طی کردن مسیر کوتاهی از جاده جنگل دالخانی شاهد پوشش‌های گیاهی جذابی از قبیل درختان فندق، شاه‌بلوط، اقاقیا، راش، کلهو، ازگیل، بلوط، ولیک، کوله‌خاس، زالزالک وحشی، گوجه جنگلی و… خواهید بود که جذابیت بی‌نظیری را به مسیر بخشیده‌اند. همچنین با افزایش تدریجی ارتفاع، فضای مه‌آلود جنگل افزایش می‌یابد و تصاویری رویایی‌تری در سفر به جنگل دالخانی برای شما پدید می‌آورد.

جالب است بدانید که با افزایش ارتفاع در قسمت‌هایی از جاده می‌توانید منظره‌ای باورنکردنی از دریای‌خزر را مشاهده کنید. جنگل‌پیمایی و برپایی کمپ از تفریحات و جاذبه‌های گردشگری این جنگل زیبا هستند. علاوه‌بر این، با پیمایش جاده می‌توانید به جاذبه‌های سرگرم کننده‌تر وجذاب‌تری دست پیدا کنید. در ادامه بیشتر از این دیدنی‌ها خواهیم گفت.

مزارع گل گاو زبان

مزارع گل گاو زبان
هر ساله جشنواره گل گاو زبان در این روستا برگزار می‌شود – عکس از سایت: خبر آنلاین

مزارع گل گاوزبان دهستان جنت رودبار جایی است که مرغوب‌ترین نوع گیاه پرخاصیت گل گاوزبان در این منطقه کشت می‌شود. اگر دوست دارید بیشتر درباره این مزارع بدانید یا آن‌ها را از نزدیک ببینید، خوب است بدانید که سالانه جشنواره‌ای موسوم به جشنواره گل گاوزبان در این دهستان برگزار می‌شود. این رویداد، طرفداران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

دریای ابر

دریای ابر
در دالخانی می‌توانید ابرها را در آغوش بگیرید – عکاس: محمود محمدیان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری موجود در اطراف جنگل دالخانی می‌توان به دریای ابر در روستای گرسماسر اشاره کرد. روستای گرسماسر در مرتفع‌ترین جایگاه در جنگل دالخانی قرار دارد. به همین سبب با رسیدن به این روستا شاهد یکی از کم‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری یعنی دریایی از ابر و مه خواهید بود. علاوه‌بر دریا مه، این روستا یکی از چشم‌اندازهای بی‌نظیر به جاده رامسر و تنکابن را دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آبشار سیاسرت

آبشار سیاسرت
آبشار سیاسرت مکان مناسبی برای اتراق و کمپ زدن است – عکاس: Mehdi Hezari

با پیمایش از میان جاده دالخانی و پیمودن قلب رشته‌کوه‌های البرز در مسیر جاده جنگلی به آبشاری خروشان و بسیار زیبا با نام سیاسرت مواجه می‌شوید. بازدید از این آبشار بلند و چشیدن آب پاک آن را به هیچ عنوان از دست ندهید، کمی در کنار این آبشار زیبا اتراق کنید و از صدای برخورد این آبشار با سنگ‌ها و دیدن زیبایی آن لذت ببرید.

سد میجران

سد میجران
سد میجران یک شاهکار مهندسی واقعی است – عکاس: مسعود حسینی

در مسیر رامسر و تنکابن، یکی از شاهکارهای مهندسی به نام سد میجران را شاهد خواهید بود. این سد بر روی رودخانه نسارود قرار دارد و در میان انبوهی از درختان جنگلی باعث به وجود آمدن دریاچه‌ای فیروزه رنگ شده است. البته باید بدانید که برای بازدید از این سد نیاز به راهنمای محلی نیاز دارید؛ زیرا مسیر دشواری را باید برای رسیدن به دریاچه طی کنید. متاسفانه امکان بازدید از تاج سد وجود ندارد و با رسیدن به دریاچه باید به دیدن سد از راه دور بسنده کنید.

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر
تله کابین رامسر جزو هیجان‌انگیزترین تفریحات رامسر است – عکاس: حسین محمدی

امکان ندارد کسی اسم رامسر را بشنود و تله‌کابین معروف این شهر را نشناسد. تله‌کابین رامسر در مسیر یک ساعته جنگل دالخانی قرار دارد و با پیمودن مسیر جنگلی می‌توانید به آن برسید. این تله‌کابین بر فراز جنگل و دریا حرکت کرده و امتحان کردن آن پنجره‌ای جدید از سفر را بر روی شما باز می‌کند. همچنین در اطراف تله کابین رامسر تفریحات دیگری مانند، شهربازی، گشت دریایی، کارتینگ، زیپ‌لاین و…  وجود دارد که تجربه سفر به همراه خانواده و دوستان را برای شما لذت بخش‌تر می‌کند.

جاده جنگلی دوهزار و سه هزار

جاده جنگلی دوهزار و سه هزار
جنگل‌های دو هزار و سه هزار جزو بکرترین جنگل‌ها محسوب می‌شوند.

جاده جنگلی دو هزار و سه هزار تنها 40 کیلومتر با جاده جنگل دالخانی فاصله دارد. اگر می‌خواهید تجربه خود از سفر به جاده‌های جنگلی خاص و بکر را تکمیل کنید بازدید از جاده‌های دو هزار و سه هزار را به هیچ عنوان از دست ندهید.

چگونه جنگل پیمایی کنیم؟!

چگونه جنگل پیمایی کنیم
اگر تجهیزات کمپ ندارید در نزدیکی دالخانی ویلا رزرو کنید – عکاس: علی آغاسی زاده

در وهله اول باید اشاره کنیم که به هیچ عنوان به‌صورت انفرادی و بدون تجهیزات پایه، اقدام پیمایش جنگل و یا کوه‌نوردی نکنید؛ زیرا علاوه‌بر خطرات پیمایش‌های انفرادی، وجود چند همراه به شما قوت قلب و احساس امنیت بیشتری را القا می‌کند. برای فعالیت‌هایی مانند کوه‌نوردی یا جنگل پیمایی در جنگل دالخانی نیازی نیست که کوه‌نوردی حرفه‌ای باشید. همین مقداری که از آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید و بتوانید مسیرهای شیب‌دار و طولانی را طی کنید می‌توانید بسیاری از مسیرهای جنگلی را طی کنید.

پس از طی نمودن جاده جنگلی مکانی مناسب را برای برقراری کمپ خود و اتراق خود در نظر بگیرید. پس از اطمینان از مناسب بودن محل پارک خودروهای خود و محل مناسب اتراق، می‌توانید به دل جنگل‌های کوهستانی دالخانی وارد شوید و از تجربه بی‌نظیر بازدید از قلب این جنگل زیبا لذت ببرید. اگر تجهیزات کمپ ندارید و یا نمی‌دانید در کمپ جنگلی چه کارهایی باید انجام دهید، از سایت اتاقک ویلا اجاره کنید و پس از جنگل پیمایی به خانه‌ای مناسب و امن بروید.

نکات مهم کوهپیمایی و جنگل نوردی

نکات مهم کوهپیمایی و جنگل نوردی
لباس و کفش مخصوص از نکات مهم برای کوهپیمایی و جنگل نوردی هستند – عکاس: Ahmad Baluchi

نکاتی که باید در هنگام کوهنوردی و جنگل‌پیمایی رعایت کنید ساده؛ اما بسیار مهم است. در ابتدا همراه داشتن لباس‌های مناسب و یک دست لباس اضافه را فراموش نکنید. حتما از کفش‌های مخصوص کوهنوردی یا پوتین مناسب استفاده کنید. مسیرهایی پیمایشی عموما شیب‌دار و خیس هستند. پس باید کفه کفش‌تان محکم باشد. چند وسیله ابتدایی امدادی مانند دارو، باند، گاز استریل، قیچی، چاقو، فندک، محلول‌های استریل کننده زخم را با خود همراه داشته باشید.

در هنگام پیمایش از پیمودن مسیرهایی با ریسک سقوط یا زمین خوردن جدا اجتناب کنید. سعی کنید مسیر خود را از قبل مشخص کرده و در طی روشنایی روز پیمایش خود را به اتمام برسانید.

جنگل‌ها به‌دلیل انبوه پوشش گیاهی، نسبت به مناطق دیگر زودتر تاریک می‌شوند. از این رو حتما تمام افراد با خود چراغ‌قوه و باتری‌های اضافی به همراه داشته باشند. به هیچ عنوان در حین پیمایش فاصله خود را از گروه زیاد نکنید و در صورت احتیاج به توقف، علاوه‌بر اعلام کردن به سرپرست گروه حتما با یکی از افراد گروه توقف کنید.

سعی کنید گروه را در مسیر دید خود قرار دهید و فاصله به وجود آمده را هر چه زودتر جبران کنید. در بعضی از فصل‌ها مانند بهار و تابستان احتمال برخورد با حیوانات وحشی بومی وجود دارد. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار نحوه مقابله با این حیوانات را آموخته و در صورت نیاز با حفظ خونسردی خود از آموزش‌های فرا گرفته خود استفاده کنید.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

امکانات جنگل دالخانی

امکانات جنگل دالخانی
در جنگل دالخانی می‌توانید انواع محصولات محلی را بخرید – عکاس: علیرضا کیهانی

در مسیر جنگل دالخانی رامسر، شاهد کلبه‌ها، رستوران‌ها، دکه‌ها و استراحتگاه‌هایی هستید که می‌توانید در آن‌ها برای مدتی مستقر شده و خستگی مسیر طی کرده را از تن بیرون و برای ادامه مسیر تجدید قوایی کنید. در طی مسیر افراد محلی بسیاری را خواهید دید که در حال فروش محصولاتی محلی مانند شیر، عسل، کره، پنیر، ماهی و… هستند. اگر قصد دارید که شب را در این منطقه بگذرانید و احتیاج به تهیه موادغذایی دارید، بهتر است از محلی‌ها خرید کنید تا آن‌ها نیز از حضور شما، رضایت بیشتری داشته باشند.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که شهر زیبای رامسر مملو از جاذبه‌های گردشگری جذابی است که نمی‌توانید با یک بار سفر به همه آن‌ها سر بزنید. با این حال در این مقاله سعی کردیم به شما جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری یکی از جنگل‌های آن یعنی دالخانی را معرفی کنیم. اگر قصد سفر به رامسر را دارید و می‌خواهید دیدنی‌های آن را ببینید، می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت در رامسر و یا اجاره اقامتگاه در رامسر از سایت اتاقک کمک بگیرید. در اتاقک با مجموعه‌ای کامل از ویلاها و اقامتگاه‌ها برای ساختن بهترین لحظات، کنارتان هستیم.

4.1/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. بنده هم به اتفاق همسرم آخر آبان ۱۴۰۲ به دالخانی زیبا سفر کردم واقعا بکر و بی نظیره خصوصا دریاچه میجران خیلی زیبا بود یه ساعتی رو اتراق کردیم لذت بردیم فقط چیزی که آزار دهنده بود زباله هایی بود که اطراف دریاچه و جنگل به چشم میخورد نمیدونم چرا بعضی ها ما دلسوز طبیعت کشورمون نیستن.

  2. دالخانی زیباست ولی اهالی ییلاق مسافران را به شکل دلار نگاه میکنند به نظرم هر کی میره اونجا با خودش غذا وچادر جهت اقامت در ان همراه ببرد.متاسفانه نظارتی بر قیمتها در جاهای توریستی وجود ندارد

      1. 😂عاقا خیلی هم گرون نیست ما الان ی سوئیت رو ب جنگل اجاره کردیم ۱ میلیون،تمیز ویو خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *