تجربه سفرتعطیلاتجاهای دیدنی

نوروز ۱۴۰۳ کجا بریم ارزون باشه؟ | معرفی ۱۰ مقصد ارزان نوروزی + توصیه‌هایی برای کاهش هزینه سفر

اهل سفر هستید و می‌خواهید هزینه‌ها را هم کنترل کنید؟ اینجا برایتان از مقاصد گردشگری جذابی گفته‌ام که می‌توانید در سال نو و تعطیلات نوروز 1403، به سراغ‌شان بروید. شهرهایی زیبا و خوش آب و هوا که اقامتگاه‌های خوب و ارزان دارند، جاذبه‌هایشان رایگان یا ارزانند و با رستوران‌های اقتصادی، هزینه غذا و نوشیدنی سفرتان را هم کاهش می‌دهند. در اینجا بیشتر از مقاصد اقتصادی سفر بخوانید.

همدان، شهر سفال و تاریخ

یک آبشار در کنار صخره

شهر همدان یکی از مقاصد عالی برای سفر ارزان نوروزی است. اقامتگاه‌های همدان متنوع، ارزان، تمیز و راحتند، به همین دلیل می‌توانید با هر بودجه‌ای در همدان اقامت کنید و با خیال راحت به گشت‌وگذار بروید.

موزه هگمتانه، از مهم‌ترین و زیباترین دیدنی‌های همدان است. این موزه در ایام نوروز برنامه‌های ویژه‌ای دارد و اگر برای آن دو تا سه ساعت وقت بگذارید، می‌توانید اشیای ارزشمند، بناهای متنوع و محوطه‌های باستانی خاصی را ببینید. یکی از شاخص‌ترین دیدنی‌های موزه هگمتانه، گور دو عاشقی است که با هم به خاک سپرده شده‌اند. این آرامگاه با یک سقف شیشه‌ای، در ابتدای موزه قرار گرفته و شما را به بخشی از تاریخ  کهن ایران می‌برد.

آرامگاه بابا طاهر و ابن سینا نیز از دیگر دیدنی‌هایی است که در نوروز 1403 با برنامه‌های جذابی منتظرتان هستند. ورودیه این جاذبه‌ها نیز قیمت کمی دارد و می‌توانید با یک بودجه کم، همدان را خوب بگردید. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، حتما سری هم به گنجنامه همدان بزنید. این جاذبه به ثبت یونسکو رسیده و شامل کتیبه‌های هخامنشی، آبشار و چند رستوران عالی برای صرف غذاست. هوای مطبوع گنجنامه همدان در تعطیلات نوروز، اوقاتی خوش را برایتان رقم خواهد زد. ضمنا این منطقه لوکیشن‌های زیادی برای عکس سلفی، عکس‌های دونفره و حتی عکاسی از کودک دارد.

علاوه‌بر اینکه همدان یک شهر ارزان برای سفر نوروزی است، روستاها و مناطق اطرافش نیز می‌توانند برایتان جذاب باشند؛ مثلا می‌توانید به لالجین بروید. در این قسمت کارگاه‌ها و فروشگاه‌های سفال و فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که برای خرید ظروف، گلدان و وسایل دیگر عالی هستند.

رشت، مقصد سرسبز نوروزیمیدان شهرداری رشت

رشت یک مقصد ارزان برای سفر نوروزی است، چراکه در روستاهای اطرافش اقامتگاه‌های ارزان زیادی فعال هستند. عمده آن‌ها فاصله کمی تا خود رشت دارند و هزینه رفت‌وآمدتان را هم افزایش نمی‌دهند. رشت یک شهر پویا و زنده است. رستوران‌ها، کافه‌ها و حتی دکه‌های غذاهای خیابانی، تا پاسی از شب کار می‌کنند. از آنجا که رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده است، باید منتظر چشیدن طعم‌های جدید و اصیل بسیاری باشید.

خانه‌های قدیمی، میدان شهرداری و کوچه پس کوچه‌های این شهر نیز واقعا دیدنی است.  بازار رشت از دیگر جذابیت‌های این شهر است و در سفر ارزان نوروز 1403 باید سری هم به این بازار بزنید.

قیمت ماهی، زیتون و میوه‌ها، در این بازار، معمولا به صرفه است. اگر بخواهید سوغاتی هم بخرید، در کوچه‌پس‌کوچه‌های بازار، اجناس حصیری و چوبی خوبی را پیدا خواهید کرد. سفر ارزان به رشت، یک پیشنهاد به صرفه دیگر برای تعطیلات سال نو است.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

قزوین، پایتخت صفویانیک بنای تاریخی در قزوین

اگر برای تعطیلات نوروز 1403 از خود می‌پرسید، عید کجا بریم ارزون باشه؟ یکی دیگر از پیشنهادهای ما شهر قزوین است. قزوین پر از جاذبه‌های دیدنی است. این شهر، روزگاری پایتخت صفویان بوده و یادگارهای متعددی را از آن دوران در خود نگه داشته است.

عالی قاپو قزوین، موزه نسخ خطی، مسجد عتیق، آب انبارها، خیابان سپه، کلیسای کانتور، بازار قدیمی و کاروانسرای سعدالسلطنه تنها بخشی از دیدنی‌های قزوین هستند.

در سفر ارزان به قزوین، شیرینی‌های قزوین مانند باقلوا و غذاهای خوشمزه آن مثل قیمه نثار را فراموش نکنید. اگر زمان و لوازم کمپ دارید، می‌توانید بخشی از زمان سفرتان را هم در الموت بگذرانید. اگر هم چادر و کیسه خواب ندارید، نگران نباشید، اقامتگاه‌های قزوین با قیمت‌های مناسب و امکانات گوناگون در سفر اقتصادی نوروز، همراهتان خواهند بود.

اجاره سوئیت قزوین با پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبگرم لاویج، حوضچه‌هایی در میان جنگلآبگرم لاویج

بعد از یک سال کار و تلاش، وقت آن است زمانی را برای استراحت و ریلکس شدن اختصاص دهید. پس چه جایی بهتر از روستای لاویج در استان مازندران! منطقه‌ای سرسبز، دنج و خوش آب‌وهوا که با حوضچه‌های آبگرم گوگردی، اوقات خوشی را برایتان فراهم خواهد کرد. هزینه اقامت در لاویج معمولا زیاد نیست اما شما می‌توانید از دیگر اقامتگاه‌های مازندران هم کمک بگیرید و بعد با ماشین، از جاده جنگلی لاویج بگذرید و خود را به این منطقه برسانید. علاوه بر آبگرم، این روستا رودخانه، مسیرهای جنگلی برای پیاده‌روی و چند امامزاده کوچک و زیبا دارد.

در کنار این‌ها، عسل لاویج هم مشهور است و می‌توانید آن‌را به عنوان سوغاتی تهیه کنید. اگر اهل خرید هستید، فروشگاه‌های صنایع دستی لاویج برایتان جذاب خواهند بود. از قاشق چوبی گرفته تا سبدها و حصیرهای بزرگ را در این فروشگاه‌ها پیدا می‌کنید.

اگر زمان داشتید و خواستید سفر ارزان نوروزی‌تان را کمی بیشتر ادامه دهید، می‌توانید از لاویج به سمت سد و دریاچه الیمالات هم بروید. این منطقه نیز در نوروز زیبا و شگفت‌انگیز است و قایق‌ها شما را روی آبی آرام، به گردش می‌برند.

کاشان، شهر تاریخ و هنربنای تاریخی و حوزچه در کاشان

کاشان از مقاصد کم‌هزینه عید است. این شهر اقامتگاه‌های زیادی دارد و مسافران آن می‌توانند در خود شهر کاشان تا قمصر و نیاسر سکونت کنند. این شهر دیدنی‌های بسیاری دارد. تپه سیلک کاشان که بقایای تمدنی کهن را در خود جای داده است، از مهم‌ترین جاذبه‌های کاشان است. باغ فین نیز، جاذبه‌ای است که باید حتما آن‌را ببینید و داستان‌های مهمش را بشنوید. پس از آن خانه‌های تاریخی کاشان را نباید از دست داد. خانه عباسیان و خانه طباطبایی‌ها، از جمله آن‌ها هستند و پر از لوکیشن‌های زیبا برای عکاسی نوروزی هستند.

دیدنی‌های کاشان تنها منحصر به شهر آن نمی‌شود. اگر اهل طبیعتگردی هستید، به کویر مرنجاب بروید. این کویر جزئی از استان کاشان است و اقامتگاه‌های کویری زیبا و مناسبی هم دارد. در مرنجاب می‌توانید دریاچه نمک، کاروانسرا، جزیره سرگردان، شترها و رمل‌های افسانه‌ای و زیبا را ببینید. اگر هم دوست داشتید، در مسیرتان شهر زیرزمینی نوش آباد را نیز از دست ندهید.

دل‌تان سرسبزی و آبشار می‌خواهد؟ کاشان برای شما هم «نیاسر» را کنار گذاشته است. منطقه‌ای خوش آب‌وهوا با دشت‌های وسیع گل محمدی، آبشار بلند و چهارطاقی نیاسر، از دیدنی‌هایی است که در سفر اقتصادی به کاشان می‌توانید آن‌ها را ببینید.

در نیاسر یک جاذبه مهم دیگر هم هست که نقش مهمی در تاریخ ایران باستان دارد. این غار در اسناد تاریخی به عنوان محل تولد «مهر» ثبت شده است. مهر شخصیت مهم دین میتراییسم است و تولدش مصادف با خرم روز یا فردای شب یلداست، یعنی روزی که روشنی بر تاریکی پیروز شده و جهان با نور مهر روشن شده است. با این همه جاذبه متنوع و جذاب، بی ‌شک سفر به کاشان از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید به عنوان سفر اقتصادی انتخابش کنید.

اجاره سوئیت در کاشان با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ماسوله و قلعه رودخان (قلعه‌ای که هرگز فتح نشد)قلعه رودخان

سفر شمال از آن پیشنهادهایی است که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. به‌خصوص آنکه نوروز باشد و بتوانید با صرف هزینه مناسبی، سفر خوبی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید. یکی دیگر از مقاصد کم‌هزینه نوروز، ماسوله و قلعه رودخان است. برای این سفر باید عازم استان گیلان شوید و خودتان را به روستای پلکانی ماسوله برسانید. روستایی که حیاط خانه‌هایش، پشت‌بام خانه‌های پایینی است و در کوچه پس کوچه‌هایش، با غذاها، سوغات‌ها و دیدنی‌های گوناگون، انتظارتان را می‌کشد.

اقامتگاه‌های ماسوله در خود روستا و اطراف آن ساخته شده‌اند و معمولا اگر کمی زودتر آن‌ها را رزرو کنید، جای کافی برای اسکان‌تان دارند. در خود روستا می‌توانید غذاهای متنوع و ارزانی را پیدا کنید.

اگر در بین غرفه‌ها یک صف طولانی دیدید، احتمالا کلوچه‌فروشی معروف ماسوله را پیدا کرده‌اید. جایی که با کلوچه‌های داغ و خوشمزه‌اش طعم جدید و عالی را برایتان به یادگار خواهد گذاشت.

در کنار سفر به ماسوله، می‌توانید به قلعه رودخان هم بروید. این قلعه با هزار پله ساخته شده و از دژهایی است که دشمن هرگز آن‌را فتح نکرده است. در فصل بهار مسیر و دیوارهای قلعه رودخان پر از گل‌های پامچال می‌شود. داخل خود قلعه هم آنقدر سرسبز و زیباست که مطمئن می‌شوید ارزش راهی که برای دیدنش طی کرده‌اید را داشته است. به یاد داشته باشید اگر نتوانستید در ماسوله اقامتگاه مناسبی پیدا کنید، در اطراف قلعه رودخان، رشت و… هم بومگردی و اقامتگاه‌هایی هستند که در تعطیلات نوروز 1402، می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

زنجان، شهر مردان نمکیموزه در زنجان

یکی از مقاصد کم‌هزینه عید، سفر به شهر زنجان است. منطقه‌ای که در بهار آب‌وهوایی خوش، آسمانی آبی و طبیعتی جذاب و گیرا دارد. در کنار این‌ها شهر زنجان برای فرهنگ دوستان هم شهر جالبی است. از سوی دیگر، زنجان در کنار خط راه آهن قرار گرفته، پس اگر وسیله شخصی هم ندارید، می‌توانید با قطار که به صرفه و ارزان است، سفر نوروزی عالی و متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

در زنجان چه می‌بینید؟ موزه مردان نمکی یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های ایران، در زنجان است. در این موزه علاوه‌بر مردان نمکی، سفالینه‌ها و اشیای باستانی مهمی نیز نگهداری می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، ساختمان خود موزه که از خانه‌های تاریخی زنجان است، دیدنی خواهد بود.

رختشوی خانه، از دیگر دیدنی‌های زنجان است که در تعطیلات نوروزی 1403 می‌توانید به آن سر بزنید. بلیط این جاذبه ارزان است و اگر بخواهید آن‌را کامل ببنید، حداقل باید یک ساعت زمان بگذارید.

اگر اهل شکم‌گردی و امتحان کردن غذاهای مختلف هستید، زنجان بهشت شماست. رستوران‌های زنجان با قیمت عالی، بهترین غذاها را ارائه می‌کنند. تا جایی که طعم و حجم غذاهای زنجانی، برایتان تبدیل به یک خاطره خوب از سفر به این شهر خواهد شد.

قبل از بازگشت به خانه، حتما سری هم به بازار مس زنجان بزنید. این بازار پر از ظروف و اشیای مسی زیبا و بسیار با ارزش است. از پارچ و لیوان مسی گرفته تا قابلمه و قندان، در این بازار پیدا می‌شود. در بازار زنجان، یک دوچرخه قدیمی هم نگهداری می‌شود؛ دوچرخه‌ای که سال‌ها پیش کسی آن‌را به یکی از مغازه‌داران سپرد تا برود و زود برگردد. حالا سال‌هاست که آن فرد بازنگشته و دوچرخه‌اش به عنوان نمادی از وفای به عهد، در این بازار نگهداری می‌شود.

شهرکرد و کوهرنگکوهرنگ در شهزکزد

یکی دیگر از مقاصد کم هزینه عید، شهرکرد و کوهرنگ است. این شهرها در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته‌اند و به سبب شرایط جغرافیایی‌شان، خنک و پر آب هستند. شهرکرد، با جاذبه‌های فرهنگی چون، قلعه چالشتر، خانه آزاده، بازار قدیمی، پل زمانخان و…، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. از سوی دیگر، کوهرنگ با سرچشمه زاینده رود، دشت‌های سرسبز، گل‌های جذاب، رودها و چشمه‌های زیبا، برای طبیعت‌گردان، عالی است.

هزینه اقامت در شهرکرد بسیار مناسب است و اگر در زمان مناسب برای رزرو اتاق اقدام کنید، حتما می‌توانید یک اقامتگاه عالی و مناسب را داشته باشید. علاوه‌بر این، هزینه غذا در این شهرها ارزان است و ضمنا برای دیدن بسیاری از جاذبه‌ها، لازم نیست ورودی بپردازید. سفر ارزان نوروزی با انتخاب مقصدی مناسب، دیگر رویایی دور از دسترس نیست و می‌توانید به راحتی برای آن برنامه‌ریزی کنید.

دیدار با نقش اژدها در نوروزنقش اژدها

تعطیلات نوروز 1403 بهترین فرصت برای سفر به مناطق کویری است؛ اما اگر به‌دنبال سفر ارزان برای نوروز هستید، باید به کویری بروید که خیلی دور نباشد، اقامتگاه‌های مناسبی داشته باشد و جاذبه‌هایش دور و صعب‌العبور نباشد. با توجه به نکات، کویر گرمسار از بهترین انتخاب‌هاست. این کویر در نزدیکی تهران قرار دارد و با معادن نمک جذاب، کوه‌های مریخی و دریاچه‌های نمک رنگارنگ، در بهار مقصد گردشگران طبیعت‌گرد است. از سوی دیگر، اقامتگاه‌های کویری، بهترین انتخاب برای شب‌مانی در نوروز هستند.

مثلا کاروانسرای ده نمک، با اتاق‌های تجهیز شده، سرویس بهداشتی و دوش، انتخابی مناسب برای خانواده‌هاست.

کمی بعد از ده نمک، روی کوه می‌توانید نقش اژدها را هم ببینید. این جاذبه یک چین خوردگی رنگارنگ است که هزاران سال قدمت دارد.

آلاشت، سرزمین زیباییرصدخانه آلاشت

آلاشت از دیگر مقاصد ارزان گردشگری است که می‌توانید برای نوروز 1403 از دیدنش لذت ببرید. این روستای مرتفع در استان مازنداران است و طبیعت جذاب آن در بهار دیدنی‌تر خواهد بود. خانه‌های بومگردی و اقامتگاه‌‌های آلاشت با امکانات کافی و متناسب با شرایط آب‌وهوایی منطقه، برای یک سفر اقتصادی و ارزان همراه‌تان هستند.

آلاشت یک رصدخانه دارد. این بنا سال‌ها پیش برای دیدن اجرام آسمانی در نقطه‌ای مرتفع ساخته شده است. با هماهنگی قبلی می‌توانید تجربه یک شب رصدی را نیز در این رصدخانه داشته باشید. موزه مردم‌شناسی، ایستگاه هواشناسی، بافت روستایی و جنگل‌های انبوه، از دیدنی‌های آلاشت در نوروز هستند. با سفر اقتصادی به آلاشت، نوروزتان را سبز، جذاب و متفاوت شروع کنید.

سخن پایانی

علاوه بر مقاصد کم‌هزینه عید که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید با ترفندهایی هزینه سفرتان به مقاصد دیگر را هم کاهش دهید؛ مثلا می‌توانید به جای هتل به اقامتگاه یا بومگردی‌هایی بروید که آشپزخانه دارند. با این کار هزینه ناهار و شام‌تان را خیلی خوب کنترل خواهید کرد. ضمنا با اجاره ویلا در زمان مناسب، هزینه کمتری را بابت آن پرداخت می‌کنید. از سوی دیگر اگر اقامتگاه‌تان به جاذبه‌های اصلی نزدیک باشد، دیگر مبلغ زیادی را بابت کرایه تاکسی و رفت و آمد نمی‌پردازید.

می‌خواهید سوغاتی بخرید؟ به جای پاساژهای گرانقیمت به محله‌های بومی بروید و از بین صنایع دستی مردم محلی، خریدهایتان را انجام دهید. این‌ها بخشی از ترفندهایی است که می‌تواند کمک کند تا سفری کم‌هزینه را برای تعطیلات نوروز 1402 تجربه کنید. شما چه تجربیاتی برای کاهش هزینه‌های سفر دارید؟ خوشحال می‌شویم از آنها برایمان بگویید.

4.4/5 - (31 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. طبق بررسی هاهرچی پولداره میرن مازندران و هر چه فقیر مثل خودم میان گیلان

  2. ما معلم ها حقوق و اضافه کارمون را نگرفتیم سفر که هیچ پول مایحتاج روزمره هم نداریم
    لعنت به این دولت

    1. یکی از شهرهای به نام و قدیمی ایران و جهان که نام اولی و بزرگترین سازه های ابی دنیا را به هر زبان زنده دنیا سرچ کنی نام شوشتر را بالا میاره که سالانه بالای ۴۸۰۰ مهمان خارجی داره یکی از زیباترین و مناسب ترین جاهایی است برای گردشگران ایرانیم
      یا حق

  3. کلیسای وانک در شهر اصفهان و کلیسای کانتور در شهر قزوین قرار دارد لطفا تصحیح بفرمایید

  4. برای نقش اژدها درگرمسار داستان جالبی دارد.گرمساریها معتقدند که این اژدهای سنگی.را حضرت علی به سنگ تبدیل کرده اند.و داستان دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *