چه جوری سفر برم؟برنامه سفر

بهترین زمان سفر به شمال | بهترین فصل برای دیدن جنگل و دریا

شمال جایی است که نه‌تنها ساکنین استان‌های نزدیک به این خطه، بلکه حتی اهالی استان‌های مرکزی و دورتر ایران هنگام برنامه‌ریزی برای سفر آن را به عنوان اولین گزینه در نظر می‌گیرند و انتخاب استان مازندران به عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری ایران برای سال‌های پیاپی، این موضوع را ثابت می‌کند.

شمال همه ویژگی‌های لازم برای یک مقصد سفر ایدئال را دارد؛ چون طرفداران هر سبک از سفر را راضی نگه می‌دارد و هر کس مناسب با خلق و خویش می‌تواند روش متفاوتی را برای سفر به شمال انتخاب کند. به عنوان مثال آن‌هایی که از شمال فقط دریا و آرامش می‌خواهند، یک ویلای ساحلی رزرو می‌کنند و بیشتر وقتشان را آنجا می‌گذرانند و آن‌هایی هم که اهل طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار هستند هم سراغ کلبه‌های چوبی و اقامتگاه‌های روستایی می‌روند.

برای لذت ‌بردن از هر سبک سفر و انتخاب بهترین زمان سفر به شمال، باید به آب‌وهوا هم دقت کرد؛ چون این آب‌وهوا است که تعیین می‌کند کدام افراد در چه زمانی بیشترین لذت را از زیبایی‌های شمال می‌برند.

در این مطلب بهترین زمان سفر به شمال در هر فصل را هم بررسی می‌کنیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که بالاخره بهترین زمان سفر به شما کی است؟

بهترین زمان سفر به شمال کی است؟

زیباترین شهر شمال
برای تجربه تفریحات آبی، اواسط فروردین تا خرداد بهترین زمان سفر به شمال محسوب می‌شود

برای این که بتوانید به این سؤال پاسخ درستی بدهید، باید ببینید که هدفتان از سفر چیست و دوست دارید چه تفریحی در شمال انجام دهید. مسلماً برای شنا در دریا و تجربه تفریحات آبی، اواسط فروردین تا خرداد بهترین زمان سفر به شمال محسوب می‌شود؛ چون در این زمان هم دمای آب دریا و هم هوا ایدئال است. با کمی اغماض می‌توان ماه‌های تابستان را هم برای این تفریحات مناسب دانست؛ البته به شرطی که بتوانید هوای شرجی و گرمای بالای 35 درجه شهرهایی مثل چالوس، رامسر، متل قو و … را تحمل کنید.

اگر هم اهل طبیعت‌گردی هستید و از سکوت و آرامش لذت می‌برید، باید بخش‌های کوهستانی و جنگلی شمال را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید که بهترین زمان سفر به شمال برای دیدن این مقاصد، از اواسط فروردین تا شهریور است که اگر میانه‌تان با سرما خوب باشد، می‌توانید اوایل پاییز هم به این مناطق سفر کنید و از تماشای طبیعت زیبای آن‌ها در این فصل لذت ببرید. برای این که از سکوت طبیعت بیشتر استفاده کنید، می‌توانید به صفحه‌ای مثل اجاره ویلا ماسال در سایت اتاقک مراجعه و کلبه‌های جنگلی آن را رزرو کنید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهترین زمان سفر به شمال در بهار

بهترین زمان سفر به گلستان
بازه طلایی سفر به شمال در بهار، از اواسط فروردین تا اوایل خرداد است

بهترین زمان سفر به شمال در بهار، شامل میانه فروردین تا اواسط خرداد می‌شود. در این بازه طلایی آب‌وهوای بیشتر مناطق شمال ایدئال است و فرقی نمی‌کند که مقصد سفر شما مناطق ییلاقی یا ساحلی باشد.

بارش برف و باران در مناطق ییلاقی شمال از نیمه فروردین‌ماه به‌مرور کم می‌شود و طبیعت این مناطق در زیباترین حالت خود قرار می‌گیرد و دمای هوا هم در بیشتر روزها مطلوب است. البته اگر بخواهید هوا کمی گرم‌تر و دلچسب‌تر باشد، باید خرداد و اوایل تابستان را برای سفر به ییلاقات شمال انتخاب کنید.

برای سفر به شهرهای ساحلی مثل بابلسر، محمودآباد، بهتر است ریسک نکنید و زمان سفر خود را از همان نیمه فروردین تا اوایل خرداد تنظیم کنید تا به هوای گرم و شرجی نخورید و بتوانید از قدم زدن در ساحل و آب‌تنی در دریا لذت ببرید. همچنین ازآنجایی‌که در این فصول شهرهای ساحلی شلوغ هستند، باید از چند هفته قبل از سفر نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در محمودآباد و دیگر شهرها اقدام کنید.

بهترین زمان سفر به شمال در تابستان

بهترین زمان سفر به شمال
ییلاقات شمال بهترین مقصد برای سفر به شمال در تابستان هستند

فصل تابستان بهترین زمان سفر به شمال برای خانواده‌هایی است که فرزندان آن‌ها به مدرسه می‌روند و در این فصل می‌توانند بدون دغدغه درس و امتحانات آن‌ها به شمال سفر کنند. تعداد این خانواده‌ها کم نیست و علاوه بر این، پدر و مادر خانواده هم تمایل دارند روزهای تعطیل را برای سفر انتخاب کنند تا دغدغه کار را هم نداشته باشند.

این عوامل باعث می‌شود که شهرهای ساحلی شمال در تابستان مملو از گردشگر باشند و اضافه شدن هوای شرجی هم باعث می‌شود که سفر به شهرهای ساحلی در تابستان چندان دلچسب نباشد. بنابراین فقط درصورتی‌که شما هم شرایط خاص بالا را دارید، این فصل را بهترین زمان سفر به شمال در نظر بگیرید.

البته تجربه تفریحات آبی در شهرهایی مثل متل قو و رامسر می‌تواند لذت سفر به شمال در تابستان را بیشتر کند. همچنین اگر ریسک آب‌وهوای متغیر شمال در شهریور را بپذیرید، می‌توانید این ماه را برای سفر به شهرهای ساحلی انتخاب کنید.

ییلاقات شمال مثل ماسال می‌توانند بهترین مقصد برای سفر به شمال در تابستان باشند؛ چون آب‌وهوای آن‌ها تا اواخر تابستان معتدل است و شما را از گرما نجات می‌دهند.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به شمال در پاییز

بهترین زمان سفر به مازندران
طبیعت هزاررنگ شمال در پاییز دیدنی است

اگر شمال را فقط برای دریا و آب‌تنی دوست دارید، متأسفانه باید بگوییم که پاییز بهترین زمان سفر به شمال برای شما نیست. البته در اوایل این فصل آب‌وهوای شهرهای ساحلی و حتی ییلاق‌ها مطلوب است؛ اما آب دریا برای آب‌تنی کمی سرد می‌شود. همچنین از اوایل پاییز باید انتظار بارش باران در بیشتر مناطق شمال را داشته باشید و حتی ممکن است بارش باران در شهرهای استان گیلان مثل رشت و انزلی چند روزی پشت‌سرهم ادامه پیدا کند که با وجود طبیعت هزار رنگ این شهرها، تحمل باران هم آسان می‌شود.

اگر عاشق حال و هوای پاییز و تماشای برگ‌های رنگارنگ درخت‌ها و باران هستید، اوایل پاییز را برای سفر به ییلاقات شمال و تا اوایل آذر را برای سفر به شهرهای ساحلی انتخاب کنید. در این زمان هزینه اجاره اقامتگاه در شهرهایی مثل رامسر کم می‌شود و با مراجعه به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در رامسر می‌توانید یک سفر اقتصادی به این شهر زیبا داشته باشید.

بهترین زمان سفر به شمال در زمستان

طرفداران سفر به شمال در زمستان چندان زیاد نیستند و معمولاً آن‌هایی این فصل را برای سفر به شمال انتخاب می‌کنند که عاشق برف و سرما هستند و در محل زندگی خودشان از این نعمت بهره چندانی نبرده‌اند. همچنین برای زوج‌ها هم زمستان می‌تواند بهترین زمان سفر به شمال باشد، چون هوای برفی و بارانی و هم‌جوار بودن با طبیعت، فضای رمانتیکی به وجود می‌آورد.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

با این حال اگر دوست دارید شهرهای ساحلی را در خلوت‌ترین حالت خود ببینید و از طرف دیگر نمی‌خواهید در راه برف‌گیر شوید، می‌توانید نیمه اسفندماه به بعد را به عنوان بهترین زمان سفر به شمال در نظر بگیرید.

پیشنهاد ما به شما این است که به دلیل مسدود و خطرناک شدن راه‌ها، قید سفر به ییلاقات شمال در این فصل را بزنید.

بهترین زمان سفر به شمال از نظر هزینه

بهترین زمان سفر به گیلان
در فصول سرد هزینه سفر به شمال کم می‌شود

بهترین زمان سفر به شمال از نظر هزینه، زمانی است که متأسفانه آب‌وهوا چندان مطلوب نیست. اکثر مسافران شمال معمولاً نیمه دوم سال را برای سفر به این خطه سرسبز انتخاب نمی‌کنند و به همین دلیل هرچه هوا سردتر می‌شود، شهرهای شمالی هم خلوت‌تر می‌شوند و طبق قانون عرضه و تقاضا، زمانی که مسافر کم می‌شود هزینه اجاره ویلا شمال و تفریحاتی که قیمت مصوب و ثابتی برای آن‌ها وجود ندارد هم کاهش پیدا می‌کند.

البته اگر در فصل پیک سفر اواسط هفته را برای سفر به شمال انتخاب کنید، امکان دارد هزینه اجاره ویلا و تفریحات کمی سبک‌تر باشد.

بهترین زمان سفر به شمال برای دیدن رویدادهای مختلف

معمولاً اقوام شمالی رویدادهای مهم خود را در فصل‌هایی برگزار می‌کنند که آب‌وهوا مطلوب باشد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به شمال برای دیدن رویدادهای مختلف از عید نوروز شروع می‌شود و تا اوایل پاییز ادامه دارد. برخی از آیین‌های سنتی رایج در استان‌های شمالی مثل کشتی لوچو (مازندران) و کشتی گیله‌مردی مخصوص گذراندن روزهای بلند تابستان هستند و به همین دلیل برای دیدن آن‌ها باید ماه‌های تیر و مرداد را برای سفر به شمال انتخاب کنید.

از معدود رویدادهای سنتی شمال که در فصل پاییز برگزار می‌شود، کورس پاییزه اسب‌دوانی ترکمن‌ها است که روستای قره قاشلی در نزدیکی بندر ترکمن میزبان آن است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به سؤال «بهترین زمان سفر به شمال کی است» پاسخ بدهیم و بهترین زمان سفر به شمال را بر اساس استان و فصل تفکیک کردیم. اگر برای این سؤال یک جواب سرراست بخواهید، باید به فهرست مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر سفر به شمال نگاهی بیندازید:

  • آب‌وهوا
  • شلوغی
  • نوع تفریح موردنظر
  • محل اقامت

به‌صورت کلی اگر دوست دارید آب‌وهوا ایدئال باشد، باید اواسط فروردین تا خرداد را برای سفر به شهرهای ساحلی و اواسط فروردین تا اواخر شهریور را برای سفر به شهرهای ییلاقی انتخاب کنید. اگر هم به دنبال خلوتی هستید، باید در دوره‌های زمانی بالا وسط هفته‌ها را برای سفر انتخاب کنید یا به فکر سفر به شمال در پاییز و زمستان باشید.

سؤالات متداول درباره بهترین زمان سفر به شمال

بهترین زمان سفر به شمال چه زمانی است؟

اواسط فروردین تا خرداد برای شهرهای ساحلی و اواسط فروردین تا شهریور برای مناطق ییلاقی

بهترین شهر شمال برای مسافرت در پاییز کدام است؟

شهرهای استان گیلان و شهرهایی که در مجاورت جنگل‌های هیرکانی قرار دارند.

هوای شمال در شهریور چگونه است؟

هوای مناطق مختلف شمال در شهریور متغیر است و بهتر است پیش از سفر آب‌وهوا را چک کنید.

3.1/5 - (35 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. من پارسال با خانواده کلا رفتیم کل شمال کشور رو رفتیم اردبیل و مازندران و گیلان همه رو رفیتم البته تا لب مرز با ماشین رفتیم جاتون خالی خیلی خوش گذشت البته ماشینمون با گاز بود وگرنه نمیتونستیم اینقد راه بریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *