چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

راهنمای سفر به شمال با ماشین شخصی | نصف لذت سفر به مسیرش است

به‌احتمال‌زیاد همه ما عاشق سفر به شمال با ماشین شخصی هستیم. چون می‌توانیم هر موقع که دلمان خواست بزنیم کنار، چند عکس بگیریم، قضای حاجت کنیم یا کنار ماشین، چای دم کشیده در فلاکس که بعضی وقت‌ها به خاطر ترافیک سرده شده است را با خوراکی‌هایی که از خانه آوردیم نوش جان کنیم.

خوراکی‌هایی که همیشه اعضای فامیل، دوستان یا حتی خودمان آن‌ها را در ظرف ماست و مربا ریختند و وقتی درشان را باز می‌کنیم متوجه می‌شویم در آن‌ها قند، خرما، شکر، نبات، شکلات و … است.

تازه می‌توانیم با خیال راحت کلی وسیله را که معمولاً بیشترشان اضافه هستند با خودمان بیاوریم. البته بهتر است این کار را نکنیم و فقط وسایل ضروری را ببریم، درست مثل لیست وسایل سفر که در انتهای مقاله نوشتم.

سفر به شمال با ماشین شخصی یعنی لم دادن به تکیه صندلی بعد از تماشای اولین نشانه‌های ورود به حریم شمال؛ مثل باد خنکی که به صورتمان می‌خورد، درختانی که تعدادشان بیشتر می‌شود، کوه‌هایی که گاهی مسیر را تنگ‌تر می‌کنند و احساسی که هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود.

نمی‌دانم در سفر به شمال با ماشین شخصی چه رازی نهفته است که هرچقدر هم تکراری باشد، باز مثل دفعه اول ذوق‌زده‌مان می‌کند. این‌ها را گفتم که بدانید و آگاه باشید قرار است در این مقاله از مجله اتاقک، ریز و بم سفر به شمال با ماشین شخصی را بررسی کنیم. حالا فرقی نمی‌کند مقصدمان مازندران، گیلان یا گلستان باشد.

سفر به مازندران با خودروی شخصی

برای رفتن به شهرهای چالوس، کلاردشت و نوشهر بهترین مسیر سفر به شمال با ماشین شخصی، جاده چالوس است.
جاده چالوس، مسیر محبوب و کوتاه سفر به شمال با ماشین شخصی به سمت مازندران است. – عکاس: Ronaz

سفر به شمال با ماشین شخصی را از سفر به مازندران که محبوب‌ترین استان در شمال ایران است شروع کنیم. سفر به مازندران برای اهالی پایتخت با جاده چالوس گره خورده است؛ یعنی حتی اگر فقط جمعه‌ها و به‌قصد شکم گردی در رستوران‌های جاده چالوس، تقریباً نیمی از فاصله تهران تا شمال را طی کنند، بازهم برای چند هفته روحیه خوبی دارند و حس می‌کنند به شمال رفتند.

مسیر اول، جاده چالوس

روشن‌تر از روز است که اگر مقصد شما در مازندران مرزن‌آباد، کلاردشت، چالوس و … است بهترین مسیر برای سفر به شمال با خودروی شخصی، جاده شماره 59 یعنی جاده چالوس است. از وقتی‌که جاده تهران-شمال فعال شده است، مسافران از تماشای بخش زیادی از زیبایی‌های جاده چالوس محروم هستند. با این حال این جاده فاصله اهالی پایتخت با مازندران و شهرهای آن را کمتر کرده است. البته اگر عاشق جاده چالوس و رانندگی در آن هستید و طولانی شدن مسافت برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید با استعلام باز بودن جاده، از این مسیر هم برای سفر به شمال با ماشین شخصی به نیت مازندران استفاده کنید.

هر کجای تهران که هستید برای سفر به شمال با خودروی شخصی به مقصد مازندران، کافی است وارد اتوبان همت شوید و از خروجی تهران-شمال مسیرتان را مستقیم ادامه دهید. در این مسیر و بعد از پشت سر گذاشتن چندین تونل پشت سر هم به سیاه‌بیشه می‌رسید.

حالا تصمیم با شماست که مقصدتان کدام‌یک از شهرهای مازندران است. می‌خواهید به چالوس، نور و نوشهر بروید یا می‌خواهید بازهم رانندگی کنید و به سمت آمل، بابل و بابلسر بروید؟ شاید هم مقصدتان تنکابن یا رامسر باشد؟

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مسیر دوم، جاده فیروزکوه یا جاده هراز

اگر مقصد شما در سفر به شمال با ماشین شخصی قائم‌شهر، ساری یا بابل است، بهتر است مسیر جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید. برای این کار باید از هر جای پایتخت که هستید راهی شرق تهران و جاده دماوند شود. بهترین مسیر هم بزرگراه صدر و بعد بزرگراه شهید بابایی است.

حواستان باشد در این مسیر بعد از پشت سر گذاشتن پردیس و بومهن به یک دوراهی می‌رسید.

  • اگر از سمت چپ و جاده هراز بروید به آمل می‌رسید. از اینجا به بعد هم می‌توانید به سمت راست بپیچید و راه بابل، قائم‌شهر، ساری را در پیش بگیرید یا به مسیرتان ادامه دهید و به محمودآباد بروید.
  • اگر از سمت راست و جاده فیروزکوه بپیچید، به فیروزکوه و قائم‌شهر می‌رسید. مجدد از قائم‌شهر هم اگر به سمت راست و شرق بپیچید به ساری و بهشهر و اگر به سمت غرب بروید به بابل، آمل، نوشهر و چالوس می‌رسید.
اجاره ویلا سرخرود با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

فاصله تهران تا ساری از جاده چالوس تقریباً 5 ساعت و از جاده فیروزکوه و جاده هراز حدوداً 4 ساعت است. دقت کنید که ترافیک جاده، توقف‌های بین راه و سرعت حرکت می‌تواند این مدت‌زمان را بیشتر کند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در استان مازندران به سایت اتاقک مراجعه کنید.

سفر به گیلان با خودروی شخصی

آژادراه قزوین-رشت شما را در کوتاه‌ترین زمان به رشت و بندرانزلی می‌رساند.
آزادراه قزوین-رشت، کوتاه‌ترین مسیر سفر به شمال با ماشین شخصی به شهرهای غربی گیلان است. – عکاس: مسعود تاجیک

استان گیلان سال‌هاست که مرهم دل‌تنگی‌های اهالی پایتخت برای لذت بردن از آسمان ابری یا آسمان آبی و پر ابر، هوای تمیز، بافت سنتی، خرید میوه‌های تازه و … است. تازگی‌ها در شبکه اجتماعی هم مد شده است که از هر کسی می‌پرسند که آیا نیاز داری به روانشناس مراجعه کنی می‌گوید نه به گیلان می‌روم. گیلان حال من را می‌فهمد.

اگر شما هم قصد سفر به شمال با خودروی شخصی و به مقصد گیلان را دارید پس بهترین مسیر برای شما آزادراه تهران-کرج، آزادراه کرج-قزوین، خروجی رشت و ادامه مسیر تا رشت است.

البته اگر مقصدتان رشت نیست و می‌خواهید به ملاقات سایر جاهای دیدنی گیلان مثل فومن، صومعه‌سرا، ماسال، شاندرمن و … بروید، باید نرسیده به رشت از خروجی فومن-صومعه سرا مسیرتان را ادامه دهید.

اگر می‌خواهید از شهرهای شرقی استان گیلان مثل لاهیجان و لنگرود دیدن کنید، می‌توانید از مسیر جاده چالوس هم استفاده کنید. با این تفاوت که مدت‌زمان بیشتری باید رانندگی کنید و مسافت هم طولانی‌تر می‌شود.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

از مسیر کرج-قزوین-رشت، فاصله تهران تا رشت 238 کیلومتر است. مسافتی که به‌صورت میانگین در 6 ساعت طی می‌شود. البته سرعت رانندگی، نوع خودرو، توقف‌های در طول مسیر و ترافیک می‌تواند این زمان را کمتر یا بیشتر کند.

برای اجاره ویلا گیلان از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سفر به گلستان با خودروی شخصی

تصویری از جاده فیروزکوه در مسیر سفر به شمال با ماشین شخصی
برای سفر به شمال با ماشین شخصی و به سمت شهرهای غربی گلستان، جاده فیروزکوه بهترین انتخاب است. – عکاس: Matin Matin

گلستان زیبای ما شرقی‌ترین استان شمالی است. برای سفر به شمال با خودروی شخصی و به مقصد گلستان دو راه پیش روی شماست:

  • اگر قصد سفر به شهرهای غربی این استان مثل بندر گز، بندر ترکمن، ییلاق جهان‌نما و … را دارید، بهترین مسیر برای شما از مبدأ تهران، جاده فیروزکوه است. کافی است از یکی از خروجی‌های شرق تهران راهی جاده فیروزکوه شوید. بعد از پشت سر گذاشتن قائم‌شهر، ساری، نکا و بهشهر وارد حریم گلستان می‌شوید. فاصله تهران تا گرگان از مسیر جاده فیروزکوه تقریباً 400 کیلومتر است.
  • اگر قصد سفر به شهرهای شرقی استان گلستان مثل گنبدکاووس را دارید باید بازهم راهی شرق تهران شوید. با این تفاوت که راه گرمسار، سمنان، شاهرود و آزادشهر را در پیش بگیرید.

برای اجاره ویلا در استان گلستان می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

لیست وسایل مورد نیاز سفر با ماشین شخصی

بررسی مهم ترین لوازم مورد نیاز در سفر به شمال با ماشین شخصی
مدارک شناسایی، پول نقد، شارژر، لوازم جانبی خودرو و مدارک ماشین مهم ترین وسایل مورد نیاز سفر با ماشین شخصی هستند.

فرقی نمی‌کند به دنبال لیست وسایل مورد نیاز سفر به شمال با ماشین شخصی در تابستان باشید یا در سایر فصل‌های سال. به هر حال موارد زیر جزو مهم‌ترین اقلام در لیست وسایل سفر به شمال با ماشین شخصی هستند:

  • لباس مناسب فصل: مزیت سفر به شمال با ماشین شخصی این است که می‌توانیم چندین دست لباس اضافه با خودمان بیاوریم. در فهرست وسایل مورد نیاز برای سفر به شمال با ماشین شخصی در تابستان این موضوع اهمیت بیشتری دارد. چراکه ممکن است به خاطر هیجان زیاد هر روز کنار ساحل برویم، آب‌تنی کنیم و لباس‌هایمان خیس شود! در زمستان هم که واضح است به خاطر سردتر بودن هوای شهرهای شمالی باید حتماً لباس گرم اضافی همراه داشته باشیم.
  • کفش مناسب: سفر به شمال با طبیعت‌گردی مترادف است. پس برای این‌که بتوانید با خیال راحت یک جنگل نوردی جانانه داشته باشید، حتماً کفش مناسب با خودتان ببرید.
  • داروهای ضروری: داروهای ضروری، داروهای بدون نسخه مثل مسکن‌ها، داروهای مخصوص معده و از همه مهم‌تر قرص ضد استفراغ همراه داشته باشید. به‌خصوص برای کودکان. چون ممکن است مدت‌زمان طولانی نشستن در ماشین و عبور از پیچ‌وخم‌ها، وضعیت مزاجی آن‌ها را به هم بریزد.
  • لوازم بهداشتی: در فهرست وسایل مورد نیاز سفر به شمال با ماشین شخصی در تابستان، نام کرم ضد آفتاب را پررنگ بنویسید. به‌جز این کرم مرطوب‌کننده، مسواک، خمیردندان، شامپو، شوینده دست و محلول ضدعفونی‌کننده دست همراه داشته باشید.
  • وسایل کودک: اگر کودک همراهتان است حواستان به همه وسایل او مثل پوشک، پماد سوختگی، شامپو مخصوص کودکان و … باشد.
  • پاور بانک، شارژر، چراغ‌قوه و کیسه‌خواب
  • وسایل پخت‌وپز کوچک و قابل‌حمل
  • آب‌معدنی، خوراکی‌های فاسد نشدنی و تنقلات
  • جعبه کوچک کمک‌های اولیه شامل باند پانسمان، گاز استریل، بتادین، چسب، پماد سوختگی و چسب زخم
  • پول نقد و مدارک شناسایی همه مسافران
  • مدارک شناسایی خودرو یعنی بیمه‌نامه، کارت ماشین و گواهینامه
اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

نکات مهم در سفر به شمال با خودروی شخصی

نکات مهمی که در سفر به شمال با ماشین شخصی باید رعایت کنید.
مهم‌ترین نکته در سفر به شمال با ماشین شخصی، بررسی شرایط جوی و اطمینان از سلامت خودرو است. – عکاس: مسعود تاجیک

سفر به شمال با ماشین شخصی، سفری لذت‌بخش است؛ اما اگر حواستان به یک سری نکاتی که همیشه و بارها گفته‌شده نباشد، ممکن است خدای‌نکرده به‌جای ثبت یک خاطره خوب، اتفاقی ناخوشایند و غیرقابل‌جبران رخ دهد.

  • از سلامت فنی و بدنه خودرو مطمئن شوید.
  • لاستیک زاپاس، زنجیر چرخ، قفل فرمان، جعبه‌ابزار و حداقل 4 لیتر بنزین اضافی در ماشین داشته باشید.
  • اگر موقع رانندگی احساس خواب‌آلودگی کردید، حتماً کمی استراحت کنید.
  • به‌هیچ‌وجه پشت فرمان خوراکی یا نوشیدنی میل نکنید.
  • قبل از سفر از وضعیت ترافیک جاده و شرایط آب و هوایی آن باخبر شوید. برای این کار می‌توانید با سامانه گویای 141 تماس بگیرید.
  • با احتیاط رانندگی کنید. نیمی از لذت سفر به مسیرش است پس نیازی نیست عجله کنید.
  • در زمان اوج سفر به شمال با ماشین شخصی مثل روزهای آخر سال، تعطیلات نوروز و تابستان حتماً اقامتگاهتان را از قبل رزرو کنید. برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.
  • قبل از سفر اپلیکیشن‌های مسیریاب را نصب کنید.
  • مراقب طبیعت باشید و زباله‌هایتان را پیش او جا نگذارید. قطعاً تماشای جاده‌ای پر از زباله برای هیچ‌کس خوشایند نیست.

سخن آخر

این مقاله یک راهنمای سفر به شمال با خودروی شخصی است. مبدأ حرکتمان را تهران فرض کردیم و راه‌های مختلف رسیدن به شهرهای مختلف شمالی را بررسی کردیم. امیدوارم با خواندن این مقاله کمک کرده باشم سفر به شمال با ماشین شخصی برایتان لذت‌بخش، ایمن و پرخاطره باشد.

در ضمن می‌توانید از چک لیست سفر که در این مقاله برایتان آماده کردم، اسکرین شات بگیرید تا دیگر نگران نباشید مبادا وسیله‌ای ضروری در خانه جا مانده باشد.

صدای خنده‌هایتان را بی‌دریغ در جاده‌های شمالی به یادگار بگذارید. سفر خوبی داشته باشید. راستی یادتان نرود برای اجاره ویلا روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول درباره سفر به شمال با ماشین شخصی

بهترین زمان سفر به شمال با ماشین شخصی کی است؟

اگر می‌خواهید در ترافیک جاده‌های شمالی نمانید، بهتر است در نیمه دوم سال یا اواخر بهار راهی شمال شوید. البته در این بازه باید به خاطر شرایط جوی خطرناک مثل بارش برف و باران، لغزنده بودن جاده و ریزش کوه با دقت بیشتری رانندگی کنید.

وسایل مورد نیاز سفر با ماشین شخصی چیست؟

مهم‌ترین وسایل مورد نیاز سفر با ماشین شخصی شامل وسایل خودرو، مدارک شناسایی، پول نقد، داروهای ضروری، خوراکی‌های فاسد نشدنی و جعبه کمک‌های اولیه است.

لیست وسایل سفر شامل چه مواردی می‌شود؟

مهم‌ترین وسایلی که لیست وسایل سفر به‌هیچ‌وجه نباید فراموش کنید شامل مدارک شناسایی، داروهای ضروری، کمک‌های اولیه، لباس و کفش مناسب، پاور بانک، شارژر و خوراکی‌های فاسد نشدنی می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *