رستوران‌گردیشهرها

معرفی بهترین کباب سراهای تهران | با شکم خالی نخوانید

از زمانی که نایب غلامحسین تصمیم گرفت کسب‌وکار پدرش در بازار تهران را متحول کند و اولین و یکی از بهترین کباب سراهای تهران را تأسیس کرد، 150 سالی می‌گذرد. از آن زمان تاکنون، این غذای عزیز آن چنان در فرهنگ ما ریشه دوانده است که هم در عروسی و هم در عزا سرو می‌شود. گرچه این خوراک خوشمزه در کشورهای دیگر هم طبخ می‌شود؛ اما بعید است در هیچ فرهنگی آن‌قدر عزیز و مهم باشد که با آن ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات متعدد هم ساخته شود.

«آمدم صواب کنم، کباب شدم»، «نه سیخ بسوزد نه کباب»، «پول‌دار به کباب، بی‌پول به دود کباب»، «کباب پخته نگردد؛ مگر به گردیدن» و «به بوی کباب آمدیم، دیدیم خر داغ می‌کنند» تنها نمونه‌هایی از ضرب‌المثل‌های مربوط به کباب هستند و بعید است غذای دیگری را پیدا کنید که با آن این‌ همه ضرب‌المثل ساخته شده باشد.

اکثریت قریب به اتفاق ایرانی‌ها کباب را دوست دارند؛ اما هر کسی سلیقه خود را در مورد طعم و میزان خشکی و نرمی آن دارد. به همین دلیل در فهرست بهترین کباب سراهای تهران که در ادامه معرفی شده‌اند، سعی کرده‌ایم که سلیقه اکثریت را در نظر بگیریم و بنابراین کیفیت هیچ‌کدام از آن‌ها همه افراد را راضی نگه نمی‌دارد.

کبابی حاج فضل‌الله گلپایگانی و پسران؛ جنگ و صلح با کباب

چلوکبابی حاج فضل الله گلپایگانی و پسران
این کبابی با بورس کتاب‌فروشی‌های تهران فاصله چندانی ندارد. – عکاس: محمد نصری

کبابی حاج فضل‌الله گلپایگانی یکی از قدیمی‌ترین کباب سراهای تهران است که در محدوده انقلاب قرار دارد و فاصله آن با انتشاراتی ها و کتاب فروشی های انقلاب چندان زیاد نیست. در همان سال‌های ابتدایی فعالیت، کیفیت بالای کباب‌های حاج فضل‌الله گلپایگانی در مدت‌زمان کوتاهی مشتریان زیادی را جذب کرد و شلوغی زیاد آن باعث شد که چند کبابی دیگر نیز به امید جذب مشتریان اضافی این کبابی در اطراف آن تأسیس شوند.

تا همین چند سال پیش این کبابی مغازه‌ای کوچک و سنتی بود که ظرفیت زیادی نداشت و تعدادی میز و صندلی در پیاده‌روهای اطراف خود قرار داده بود تا بتواند مشتریان را راضی نگه دارد. فضای جدید این کبابی در چندطبقه احداث شده است و دکوراسیون امروزی دارد.

اگر در ساعات کار این کبابی وارد خیابان لبافی‌نژاد شوید، بعد از تقاطع دانشگاه رستورانی چندطبقه و شلوغ توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. جلوی این رستوران با خودروهایی که دوبل پارک شده‌اند مواجه می‌شوید و احتمالاً اول چشمتان به یخچال گوشت‌های تازه این کبابی می‌افتد که به سمت خیابان قرار داده شده است.

آدرس کبابی گلپایگانی و پسران: خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان لبافی‌نژاد، نرسیده به فخر رازی

شماره تماس: 66413306

ساعت کاری: 8 صبح تا 3 بعد از ظهر-8 شب تا 12 ظهر

محدوده قیمت: مناسب

اگر می‌خواهید به کبابی حاج فضل‌الله گلپایگانی و سایر کباب سراهای تهران دسترسی خوبی داشته باشید، به صفحه اجاره روزانه خانه در تهران در سایت اتاقک مراجعه کنید.

چلوکبابی مسلم؛ محبوب‌ترین در فضای مجازی

چلوکبابی مسلم بازار تهران
ته‌چین‌ها، کباب‌ها و غذاهای سنتی این رستوران نظیر ندارند. – عکاس: شایان گیوه‌چیان

همه ما در اطرافمان دوستان دست به دوربینی داریم که غذا پیش از معده وارد گوشی هوشمند آن‌ها می‌شود. چنین دوستانی بعید است به بازار بروند و هنگام غذا خوردن در رستوران مسلم عکس نگیرند. به همین دلیل است که با دیدن ته‌چین‌ها و کباب‌های مسلم در استوری‌ها می‌فهمیم که دوستانمان بازار هستند و ما را با خودشان نبرده‌اند.

آن‌هایی که برای اولین‌بار با همدیگر به این رستوران می‌روند هم هر چند وقت یک‌بار این سؤال را از یکدیگر می‌پرسند که «یک مسلم نرویم؟». دلیل آن هم مشخص است؛ ته‌چین‌ها، کباب‌ها و غذاهای سنتی این رستوران نظیر ندارند و وقتی یک‌بار آنجا بروید، حتماً اسیرش می‌شوید. برخلاف بهترین کباب سراهای تهران، مسلم تنها یک شعبه دارد و آن هم در سبزه‌میدان بازار واقع شده است. صف طولانی مشتریان این رستوران در پیدا کردن آن به شما کمک خواهد کرد.

مثل بیشتر کبابی‌های بازار، مسلم هم تنها از صبح تا عصر فعالیت می‌کند و برای وعده شام نمی‌توانید روی آن حساب کنید. البته حجم غذاهای این رستوران آن‌قدر زیاد است که اگر سوخت‌وساز بدنتان بالا نباشد؛ خوردن نهار در آنجا شما را تا آخر شب هم سیر نگه می‌دارد.

آدرس چلوکبابی مسلم بازار: تهران، بازار ۱۵ خرداد، نبش غربی سبزه‌میدان

شماره تماس: 55602275

ساعت کاری: 11 صبح تا 6:30 عصر

محدوده قیمت: متوسط روبه‌بالا

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

کبابی حاج مرشد چلویی؛ شاعری که بهترین کاسب قرن بود

کبابی حاج مرشد چلویی بازار
کبابی حاج مرشد هنوز هم در پشت مسجد بازار تهران پابرجا است. – عکاس: مهدی نصرتی

جمله «لطفاً تقاضای نسیه نکنید، حتی شما دوست عزیز!» پرتکرارترین جمله‌ای است که در مغازه‌های سنتی دیده می‌شود؛ اما حاج مرشد چلویی با این جمله چندان موافق نبود و بر سر در کبابی خود در بازار این جمله را نوشته بود: «نسیه و وجه دستی داده می‌شود، حتی به جنابعالی به قدر قوه».

کبابی حاج مرشد هنوز هم در پشت مسجد بازار تهران پابرجا است و گرچه جمله بالا دیگر روی تابلوی آن دیده نمی‌شود؛ اما به اعتراف بسیاری کیفیت کباب و چلوی آن هنوز تغییر نکرده است و هنوز در زمره بهترین کباب سراهای تهران قرار دارد.

حاج مرشد چلویی عارف و شاعر مشهور معاصر است که در مورد او روایت‌های زیادی وجود دارد؛ مثل این که می‌گویند همیشه در جلوی کبابی او صفی طولانی از نیازمندان وجود داشته است و حاج مرشد هر روز به هر کدام مقداری غذا و خرجی روزانه می‌داده است. همچنین اگر شاگردی برای صاحب مغازه‌ای غذا می‌برد، خود حاج مرشد لقمه‌ای کباب در دهان او می‌گذاشت تا حسرت غذای کارفرما به دلش نماند. به همین دلیل به او بهترین کاسب قرن می‌گفتند.

اگر گذارتان به بازار و مسجد آن افتاد، حتماً سری به کبابی حاج مرشد بزنید و کباب‌ها و چلوخورشت قیمه خوشمزه آن را نوش جان کنید.

آدرس حاج مرشد چلویی بازار: تهران، بازار بزرگ، بازار نوروزخان، پشت مسجد جامع

شماره تماس: 55162060

ساعت کاری: 11 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: مناسب

رستوران شرف الاسلامی؛ یکی دیگر از کبابی‌های باکیفیت بازار

چلوکبابی شرف الاسلامی بازار
این رستوران در سال 1317 تأسیس شده است. – عکاس: مهلا عبدالهی

چلوکبابی شرف الاسلامی یکی دیگر از کبابی‌های مشهور مهد کباب پایتخت یعنی بازار تهران است. این رستوران یکی از قدیمی‌ترین کباب سراهای تهران محسوب می‌شود که در سال 1317 توسط حاج علی شرف الاسلامی تأسیس شده است.

حاج علی شرف الاسلامی از بازرگانان مشهور دوران قاجار و پهلوی بود و اکنون فرزند او هر 2 شعبه کبابی شیخ الاسلامی را اداره می‌کند. هر 2 شعبه این کبابی از بهترین کباب‌ سراهای تهران هستند و از صبح تا عصر فعالیت می‌کنند. جدای از کیفیت کباب‌ها، کبابی شیخ‌الاسلامی به دکوراسیون سنتی و کاشی کاری‌های خود هم شهرت دارد. در این رستوران‌ها به غیر از انواع کباب، انواع غذاهای سنتی ایرانی مثل باقالی پلو، زرشک پلو با مرغ، ته چین مرغ و ته‌چین ماهیچه هم سرو می‌شود.

آدرس  شعبه مسجد شاه: بازار ۱۵ خرداد، داخل حیاط مسجد شاه، راهروی سمت راست

آدرس شعبه سبزه‌میدان: سبزه‌میدان، پلاک ۸۰۶

شماره تماس شعبه بازار: 55620957

شماره تماس شعبه سبزه‌میدان: 55618427

ساعت کاری: 11:30 صبح تا 3:45 بعد از ظهر، جمعه‌ها تعطیل

محدوده قیمت: مناسب

رستوران البرز؛ اصیل و پرطرفدار

رستوران البرز تهران
این رستوران از قدیم به خاطر دکوراسیون مدرن و موسیقی زنده خود شهرت دارد. – عکاس: روزبه صیادی‌نژاد

بعید است در بین اهالی باسابقه پایتخت کسی را پیدا کنید که نام رستوران البرز به گوشش نخورده باشد و دلش نخواهد به آنجا برود. این رستوران از قدیم به خاطر دکوراسیون مدرن و موسیقی زنده خود شهرت دارد؛ اما قیمت‌های به قدری بالا است که احتمالاً هر تهرانی یا گردشگری دوست دارد فقط یک‌بار رفتن به آنجا را تجربه کند. البته کیفیت غذاها و خدمات و زیبایی فضای این رستوران آن را به یکی از بهترین کباب سراهای تهران تبدیل کرده است و این قیمت بالا را توجیه می‌کند.

قدمت این رستوران به دهه 40 شمسی می‌رسد و علاوه بر انواع کباب، انواع غذاهای سنتی ایرانی و فرنگی را هم سرو می‌کند. بر خلاف کبابی‌های بازار، می‌توانید برای وعده شام هم روی رستوران البرز حساب کنید.

آدرس رستوران البرز: تهران، خیابان سهروردی شمالی، نرسیده به هویزه، نبش کوچه نیکوقدم

شماره تماس: 88534757

ساعت کاری: 11 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: گران

رستوران نایب؛ جایی که همه چیز شروع شد

رستوران نایب پارک وی تهران
این رستوران علاوه بر کباب انواع غذاهای سنتی ایرانی را هم سرو می‌کند. – عکاس: مجید مددی

شعبه بازار رستوران نایب قدیمی‌ترین کبابی تهران محسوب می‌شود و آن طور که محمدحسن اعتمادالسلطنه (مترجم ناصرالدین‌شاه) در خاطراتش نوشته است، این کبابی نخستین رستورانی بوده که غذاهای خود را به سبک رستوران‌هایی اروپایی روی میز سرو می‌کرده است. البته شعبه فعلی نایب در بازار در ابتدا حمام بود و توسط حاج علی (آشپز ناصرالدین‌شاه) به رستوران تبدیل شد.

نایب غلامحسین مؤسس مجموعه رستوران‌های نایب محسوب می‌شود؛ اما اختراع کباب‌کوبیده را به پدر او حاج علی و سایر آشپزهای ترک‌زبان دربار ناصرالدین‌شاه نسبت می‌دهند که توانستند کباب قفقازی را با ابداعات خود به کباب‌کوبیده فعلی تبدیل کنند. مثل حاج مرشد چلویی، روایت داریم که نایب غلامحسین هم به فقرا و نیازمندان کمک می‌کرد.

این رستوران در حال حاضر در خیابان وزرا، نزدیک پارک ساعی، الهیه و بالاتر از چهارراه پارک‌وی هم شعبه دارد و تمامی شعبات آن از بهترین کباب سراهای تهران محسوب می‌شوند. نایب علاوه بر کباب انواع غذاهای سنتی ایرانی را هم سرو می‌کند و از گران‌ترین کباب سراهای تهران است؛ اما کیفیت بالای کباب آن‌ها این قیمت را توجیه می‌کند.

در ادامه به اطلاعات کامل شعبه بازار رستوران نایب اشاره کرده‌ایم و برای اطلاع از ساعت کاری و آدرس دقیق شعبات دیگر، می‌توانید با شماره‌تلفن‌هایی که آورده‌ایم تماس بگیرید.

آدرس نایب بازار: تهران، خیابان ۱۵ خرداد، بازار زرگرها، بازار صحاب‌ها، پلاک‌های ۳۱ و ۳۳ و ۳۵-سایر شعبات در وزرا، ساعی، الهیه، پارک‌وی

شماره تماس نایب شعبه بازار: 55895201

شماره تماس نایب وزرا: 88707272

شماره تماس نایب ساعی: 88707272

شماره تماس نایب الهیه: 26200200

شماره تماس شعبه پارک‌وی: 26211289

ساعت کاری شعبه بازار: 10 صبح تا 3:45 بعد از ظهر

محدوده قیمت: گران

رضا لقمه؛ کباب ولی در لباس ساندویچ!

کبابی رضا لقمه تهران
این نوع کباب به درد آن‌هایی می‌خورد که زیاد در قیدوبند تشریفات کباب‌های سنتی نیستند. – عکاس: مهران شش‌برادران

کباب‌لقمه نسخه حاضر و آماده کباب گوشت قرمز است و معمولاً پیچیده در نان لواش و به همراه‌ترشی و سبزیجات سرو می‌شود. این نوع کباب به درد آن‌هایی می‌خورد که زیاد در قیدوبند تشریفات کباب‌های سنتی نیستند و به این غذای سنتی به چشم فست‌فود نگاه می‌کنند.

شعبه اصلی رضا لقمه در خیابان جمهوری تهران و محله زرتشتیان قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین کباب سراهای تهران است که قدمت آن به 70 سال پیش می‌رسد. این رستوران گنجایش چندانی ندارد و اگر در روزهای تعطیل به آنجا بروید، به احتمال زیاد مجبور می‌شوید غذای خود را در فضای بیرون اطراف آن میل کنید. آیتم اصلی منوی رضا لقمه پرس کباب‌لقمه است که 5 عدد لقمه در آن قرار دارد و اگر احساس کردید که با آن سیر نمی‌شوید، می‌توانید درخواست لقمه اضافی کنید.

آدرس رستوران رضا لقمه: تهران، خیابان جمهوری، بعد از پل حافظ، خیابان میرزا کوچک‌خان، جنب آرامگاه یپرم خان ارمنی

شماره تماس: 88534757

ساعت کاری: 11 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: مناسب

رستوران شمشیری؛ سرنوشت عجیب کبابی قهرمان قرضه ملی

چلوکباب شمشیری تهران
قدمت شعبه اصلی رستوران شمشیری به دوران پهلوی اول می‌رسد. – عکاس: رضا حاتمی

ازآنجایی‌که بسیاری از کبابی‌های بازار هنوز هم اصالت و کیفیت خود را حفظ کرده‌اند، باید باز هم کبابی دیگری از این محدوده را مثال بزنیم. رستوران شمشیری هم یکی دیگر از قدیمی‌ترین کباب سراهای تهران است که در محدوده سبزه‌میدان بازار قرار دارد. البته چند سالی می‌شود که شعبه دوم آن در بلوار اندرزگوی تهران تأسیس شده است.

قدمت شعبه اصلی رستوران شمشیری به دوران پهلوی اول می‌رسد و مؤسس آن را  حاج‌ محمدحسن شمشیری می‌دانند. حاج‌محمد حسن شمشیری یکی از تجار مشهور تهران و از حامیان دکتر مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت بود. وی با خرید اوراق قرضه ملی به دولت مصدق کمک کرد و به همین دلیل به حاج‌محمد پدر قرضه ملی هم می‌گفتند.

حاج‌محمد فرزندی نداشت و بعد از فوت او کبابی به خواهرانش رسید؛ اما آن‌ها نتوانستند کبابی شمشیری را اداره کنند و به‌ناچار آنجا را به فردی به نام عابدی حیاتی فروختند. این شخص کبابی را به فروشگاه تبدیل کرد؛ اما پسرش راه او را ادامه نداد و در دهه هشتاد مجدداً کبابی شمشیری را در محل فعلی راه‌اندازی کرد. در هر 2 شعبه رستوران شمشیری انواع و اقسام کباب، چلو خورش و غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌شود.

آدرس رستوران شمشیری شعبه بازار: تهران، بازار، سبزه‌میدان

آدرس رستوران شمشیری شعبه اندرزگو: تهران، خیابان اندرزگو، بین کاوه و قیطریه

شماره تماس شعبه بازار: 55621051

شماره تماس شعبه اندرزگو: 2419

ساعت کاری شعبه بازار: 11 صبح تا 5 عصر

ساعت کاری شعبه اندرزگو: 11:30 صبح تا 10:30 شب

محدوده قیمت: گران

کبابی شاندیز جردن؛ لذت خوردن کباب در فضایی شیک و لاکچری

رستوران شاندیز جردن
این رستوران در 11 طبقه احداث شده است. – عکاس: مریم دهخانی

رستوران شاندیز جردن یکی از مدرن‌ترین و شیک‌ترین کباب سراهای تهران است که در خیابان جردن یا همان نلسون ماندلای فعلی قرار دارد. این رستوران در 11 طبقه احداث شده است که 5 طبقه آن زیر زمین قرار دارد. دکوراسیون داخلی این رستوران به سبک کلاسیک طراحی شده است و فضای بزرگ و پارکینگ اختصاصی آن به شما این امکان را می‌دهد که جشن‌ها و مهمانی‌های خود را در آن برگزار کنید.

قیمت غذاهای این رستوران با توجه به موقعیت و فضای آن مناسب است.

آدرس رستوران شاندیز جردن: تهران، خیابان جردن (نلسون ماندلا) به سمت شمال، بلوار صبا

شماره تماس: 22054848

ساعت کاری: 11:30 صبح تا 3 بعد از ظهر-7 عصر تا 11 شب

محدوده قیمت: گران

کبابی بهار؛ خودمانی و باکیفیت

کبابی بهار تهران
نان داغ کباب داغ واقعی در این رستوران پیدا می‌شود. – عکاس: اکبر خدایی

کبابی بهار یکی دیگر از اصیل‌ترین کباب سراهای تهران است که در انتهای خیابان بهار قرار دارد و تنها کباب‌کوبیده، چنجه و جوجه را بدون برنج سرو می‌کند. هر 3 آیتم با کیفیت بالایی طبخ می‌شوند و به عقیده بسیاری از مشتریان، طعم آن با هر جای دیگری تفاوت دارد.

این رستوران فضایی خودمانی و ساده دارد و از جمله مزایای آن نان تازه‌ای است که در خود کبابی و در حضور شما پخته می‌شود. این کبابی شعبه دیگری ندارد و بنا به ادعای مالک، قدمت آن به سال 1352 می‌رسد.

آدرس کبابی بهار: تهران، بهار شمالی، نبش میدان بهار شیراز

شماره تماس: 77501953

ساعت کاری: 11:30 صبح تا 3 بعد از ظهر-7 عصر تا 11 شب

محدوده قیمت: مناسب

سخن آخر

در این مقاله 10 مورد از بهترین کباب سراهای تهران را معرفی کردیم، کباب سراهایی که اگر عاشق کباب باشید، حتماً چند موردشان را نشان می‌کنید تا در اولین فرصت سری به آن‌ها بزنید و دلی از عزا دربیاورید. برای دسترسی بهتر و اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی آن‌ها هم می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

البته تعداد کبابی‌های خوب تهران بسیار بیشتر است و هر طرفدار کباب، یک کبابی خوب می‌شناسد که جایی برای خلوت و لذت شخصی او محسوب می‌شود و به همین دلیل حاضر نیست آن را به هر کسی معرفی کند و با هر کسی آنجا نمی‌رود. اگر شما هم چنین جایی را سراغ دارید، خواهش می‌کنیم که ما را هم دوست خوب خودتان حساب کنید و در کامنت‌ها آنجا را به ما معرفی کنید.

سؤالات متداول در مورد کباب سراهای تهران

بهترین کباب سراهای تهران کدامند؟

رستوران نایب، کبابی حاج مرشد، کبابی شیخ‌الاسلامی بازار، کبابی شمشیری، چلوکبابی مسلم

قدیمی‌ترین چلوکبابی تهران کجاست؟

شعبه بازار رستوران نایب قدیمی‌ترین چلوکبابی تهران محسوب می‌شود.

چلوکبابی مسلم کجاست؟

تهران، بازار ۱۵ خرداد، نبش غربی سبزه‌میدان

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *