برنامه سفرچه جوری سفر برم؟

جاهای خنک در تابستان | به شهرهای خنک ایران برای مسافرت در تابستان به زیر 30 درجه سفر کنید

تصور روزهای گرم و سوزان تابستان بدون کولر بسیار دردناک است. ما در کشوری خشک و نیمه‌بیابانی زندگی می‌کنیم و با شروع فصل تابستان از گرمای هوا کلافه می‌شویم و این سوال برایمان پررنگ می‌شود که تابستان کجا بریم خنک باشد؟ جاهای خنک در تابستان کدامند؟ و برای تفریح دنبال جاهای دیدنی ایران در تابستان هستیم، چون دیگر گاهی اوقات کولر هم جوابگو نیست و تنها راه پیش رو پناه بردن به مناطق خنک است.

تابستان فصل سفر هم هست و بیشترمان تصمیم می‌گیریم که در این فصل به مسافرت برویم و برای مدت کوتاهی از کار و زندگی روزمره دور شویم تا کمی استراحت کنیم و از طرف دیگر، دلمان می‌خواهد آب و هوای مقصدمان خنک باشد تا گرمای کمتری را حس کنیم و حس کلافگی ناشی از هوای گرم سفرمان را خراب نکند.

با وجود اینکه بسیاری ایران را یک کشور گرم و خشک می‌دانند، اما آنچه پشت رشته کوه های البرز و زاگرس پنهان شده، باعث می شود که این حرف نقض شود. ایران شهرهای خنک و ییلاقی زیادی دارد که بعضی از آن‌ها معروف‌اند و بعضی‌های دیگر هنوز بکر و یا کمتر شناخته‌شده‌اند.

اگر می خواهید مقصد سفر تابستانی شما زیبا و خنک باشد و در سفر هم روحتان و جسمتان لذت ببرد، با من همراه شوید تا شهرهای خنک ایران در تابستان را به شما معرفی کنم و به شما بگویم: بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان کدام است؟

کردستان، از جاهای خنک در تابستان

یکی از جاهای خنک ایران در تابستان در شمال غرب کشور، بی‌شک استان سرسبز و زیبای کردستان است. آب و هوای معتدل، طبیعت بکر، مناظر زیبا و نفس‌گیر، مردمان خونگرم، فرهنگ غنی و پرمایه و آثار تاریخی جذاب باعث شده تا هر ساله گردشگران زیادی این منطقه را برای سفر انتخاب کنند.

کردستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص دارای جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی زیادی است که در سراسر این استان پراکنده شده‌اند و در ادامه تعدادی از جاذبه‌های گردشگری خنک این استان را معرفی می کنیم که می‌توانید بازدید از آنها را در برنامه سفر تابستانی خود قرار دهید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

چشمه آب معدنی بابا گرگر

گرگر از جاهای خنک در تابستان
چشمه گرگر، چشمه‌ای با افسانه‌های مختلف

در مجاورت مقبره‌ی امامزاده‌ای در مسیر قروه به بیجار، چند چشمه‌ آب معدنی وجود دارند که آب گرم معدنی با فشار از آن‌ها خارج می‌شود. به ‌دلیل وجود املاح مختلف در این آب‌ها، رنگ آن در زمان‌های مختلف در طیف رنگ آجری و زرد در تلاطم است. وجود این املاح در آب باعث شده که به ‌مرور، لایه‌های سنگی در اطراف دهانه‌های هر چشمه شکل بگیرد. این موضوع باعث پیدایش افسانه‌هایی در مورد حضور اژدها در این منطقه نیز شده است.

آدرس: استان کردستان، جاده قروه به بیجار، جاده بابا گرگر

منطقه تاریخی قمچیان

قمچیان، منطقه‌ای خنک در جاده مریوان به سقز
قمچیان، منطقه‌ای خنک در جاده مریوان به سقز

منطقه تاریخی قمچیان در حواشی جاده مریوان به سقز واقع شده است. جویبارها، كوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، درختان و طبیعت زیبای این روستا چشم را خیره می‌کند. قارچ، پیچك و ریواس از خوراکی‌های محلی این منطقه است. همچنین در کوه‌ها و دره‌های اطراف این منطقه حیوانات وحشی مانند خرس، روباه، خرگوش و گرگ دیده می‌شود.

آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان، جاده مریوان به سقز

دشت بیلو

دشت بیلو، دشتی که تا چشم کار می‌کند سرسبز است و خنک
دشت بیلو، دشتی که تا چشم کار می‌کند سرسبز است.

دشت بیلو در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مریوان واقع شده است. این دشت با پوشش گیاهی و جنگل زیبا و چشمه‌های فراوان، گردشگران زیادی را به سوی خود می‌خواند. این منطقه هر ساله در فصل بهار تا اواخر تابستان به دلیل شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی مناسب میزبان لک لک‌ها است. با سفر به این دشت زیبا می توانید هم از آب و هوای خنک لذت ببرید و هم یکی از کمیاب‌ترین و زیباترین گونه‌های جانوری را از نزدیک ببینید.

آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان، 15 کیلومتری مریوان

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار، دریاچه ای طبیعی و اسرارآمیز
دریاچه زریوار، دریاچه ای طبیعی و اسرارآمیز

بی‌شک دریاچه زریوار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان کردستان است. این دریاچه در فاصله سه کیلومتری از غرب مریوان قرار دارد. ویژگی جالب دریاچه زریوار این است که هیچ منبع خاصی برای آب این دریاچه وجود ندارد و این دریاچه از طریق بارش باران و چشمه‌های کف آن به‌وجود آمده است. به همین دلیل است که مردم محلی زریوار را اسرارآمیز می‌دانند. این دریاچه در تابستان و زمستان زیبایی خاص خود را دارد و در هر فصلی گردشگران را به سوی خود می‌کشد.

برای دسترسی بهتر به دریاچه زریوار، با کمک اتاقک نسبت به اجاره روزانه خانه و سوئیت در مریوان اقدام کنید.

آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان، جاده میروان به باشماق

لرستان، سرزمین دره ها و دریاچه ها

در پاسخ به سوال تابستان کجا سفر کنیم؟ می‌توان به لرستان اشاره کرد، استان لرستان به دلیل وجود کوه‌ها، آبشارها و جنگل‌های بلوط معروفش شهرت پیدا کرده است. این استان، منطقه‌ای خوش آب‌ وهوا و چهار فصل است که جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی منحصربه فردش آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تابستان برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

مانند اکثر مناطق با آب و هوای معتدل، بهترین فصل برای سفر به لرستان بهار و به ‌خصوص ماه اردیبهشت است. اما در سایر فصول سال نیز متناسب با آب‌ وهوای رایج فصلی و با همراه بردن لباس‌های متناسب فصل، می توانید سفری راحت و دلپذیر داشته باشید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه
لذت بردن از هوای دلچسب و طبیعت زیبا در آبشار بیشه – عکاس: بهنام صمدی

ابن آبشار زیبا در دهستان سپیددشت شهرستان خرم‌آباد و در ۶۴ کیلومتری این شهر واقع شده است. این منطقه با طبیعت بکر و زیبا، مکانی عالی برای طبیعت گردی و لذت بردن از هوای دلچسب و مناظر زیبای این استان است.

برای دسترسی بهتر به آبشار بیشه، وارد سایت اتاقک شوید و نسبت به اجاره سوئیت در خرم آباد اقدام کنید.

آدرس: استان لرستان، شهرستان خرم آباد، 64 کیلومتری خرم آباد

دره شیرز

دره شیرز
تنگه‌ای با صخره‌های دیدنی ولی تیز

دره شیرز یک دره در شمال شهرستان کوهدشت است. تنگه دره شیزر ۵ کیلومتر امتداد دارد، و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد. این دره که در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد واقع شده است، دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تند و تیز و میوه‌های وحشی است.

آدرس: استان لرستان، شهرستان کوهدشت،جاده کوهدشت

منطقه زیبای مخمل کوه

مخمل کوه با صخره‌های آن پوشیده از گلسنگ
صخره‌های آن پوشیده از گلسنگ، علت نام‌گذاری مخمل کوه – عکاس: رضا باجلان

مخمل‌کوه، کوهی با ارتفاع ۱۹۰۰ متر در شمال شرق خرم‌آباد است که از سنگ‌های رسوبی تشکیل شده است. صخره‌های آن پوشیده از گلسنگ این کوه باعث شده تا نام آن را مخمل کوه بگذارند. به همین علت بخش آفتابگیر این کوه رنگ سیاه دارد و بخش پشتی آن سبزرنگ است. این منطقه در حال حاضر به یک پارک جنگلی تبدیل شده است و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آدرس: استان لرستان، شهرستان خرم آباد،خ. امام خمینی،جاده خرم آباد به سپید دشت

دریاچه کیو

دریاچه کیو
دریاچه کیو، زلال و روان

این دریاچه‌ی مصنوعی که آب آن از چشمه‌های اطراف شهر تأمین می‌شود، در پارک کیو در شهر خرم‌آباد واقع شده است. کیو در زبان لری به معنای کبود است و زلال بودن آب و عمق این دریاچه باعث شده تا این نام را روی آن بگذارند.

آدرس: استان لرستان، شهرستان مریوان، جاده میروان به باشماق

گلستان، جهان نمای پرستاره، خنک و دیدنی

استان گلستان  یکی دیگر از شهرهای خنک ایران در تابستان از جمله مناطقی است که تنوع جغرافیایی زیادی دارد و بسته به میزان بارش سالانه، ممکن است بعضی از بخش های آن کویری و بخش های دیگر سرسبز باشند. منطقه زیبا و اسرارآمیز ترکمن صحرا که محل تلاقی جنگل، دشت و صحرا محسوب می شود در این استان قرار دارد.

مرکز این استان شهر گرگان است که شهری خوش آب و هوا محسوب می شود و در قسمت شمال شرق کشور قرار دارد. جنگل‌های انبوه و سرسبز گرگان هر طبیعت دوستی را به خود جذب می‌کند.  طبیعت زیبا، چشم‌نواز و دل‌انگیز این شهر به همراه جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی، آن را به یک مکان جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

دهکده جهان نما، ییلاقی در جنگل‌های گلستان

دهکده جهان نما از جاهای خنک ایران در تابستان
منطقه ییلاقی جهان نما در استان گلستان

دهکده جهان‌ نما یکی دیگر از جاهای دیدنی ایران در تابستان و یکی از منطقه‌های بکر و طبیعی است که در جنگل‌های استان گلستان و شهر کردکوی قرار گرفته و از منطقه‌‌های حفاظت‌شده به حساب می‌آید. سفر در تابستان به این منطقه به دلیل خنکی هوا می‌تواند بسیار مطبوع باشد. اگر برای مدتی از گرما دور باشید و به کوهنوردی، دره‌نوردی و تنفس در هوایی دلپذیر علاقه دارید، فرصت تجربه زندگی چند روزه در این منطقه را از دست ندهید. آسمان پرستاره این منطقه در شب‌های تابستان، فراموش نشدنی است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه حفاظت شده جهان نما

اردبیل، ترکیب شیرینی عسل، چشمه‌های آب گرم و گردنه‌های زیبا

اردبیل مرکز این استان است و در دشت اردبیل و در قلب کوه‌های سبلان و باغرو قرار دارد. این شهر که در قدیم آرتاویل نامیده می‌شد، دیدنی‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. اردبیل حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و با آب‌و‌هوای مطبوع، مردمی خونگرم و مهمان‌نواز و جاذبه‌های طبیعی بی‌شک یکی از بهترین مقاصد گردشگری در تابستان و از شهرهای خنک در تابستان است.

گذرگاه بیله‌سوار در مرز ایران و آذربایجان

گذرگاه بلیه‌سوار یکی دیگر از گذرگاه‌های مرزی زیبای ایران
یکی دیگر از گذرگاه‌های مرزی زیبای ایران – عکاس: مصطفی دشتی

گذرگاه بیله‌سوار یا بازارچه بیله‌سوار یا گمرگ بیله‌سوار در استان اردبیل، شهرستان مرزی بیله‌سوار مغان واقع شده‌است. فاصله گمرک بیله‌سوار از مرکز استان اردبیل ۱۵۹ کیلومتر و تا نزدیک‌ترین فرودگاه ۵۰ کیلومتر است؛ و فاصله آن تا باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان حدود ۱۳۰ کیلومتر است.

آدرس: استان اردبیل، شهرستان بیله سوار، شهر بیله سوار

سرعین شهر چشمه‌های آب گرم

در سرعین، دما در طول سال بالاتر از 25 درجه سانتیگراد نمی‌رود
در سرعین، دما در طول سال بالاتر از 25 درجه سانتیگراد نمی‌رود

چشمه‌های آب‌‌گرم، آب‌و‌هوای تمیز، آش دوغ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد از امتیازهای سفر به سرعین در تابستان‌ هستند. سرعین شهری کوچک و خوش‌‌آب‌و‌هوا در جنوب استان اردبیل است و یکی از شهرهای خنک برای سفر و فرار از گرمای تابستان به حساب می‌آید. در زبان عربی سرعین به معنی سرچشمه است و این شهر در گذشته با نام‌هایی مانند ساری‌قیه، سارقین، سرائین و سرقین معروف بوده است.

برای این‌که خیالتان از بابت اقامتگاه در سرعین راحت باشد، با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در سرعین اقدام کنید.

آدرس: استان اردبیل، شهرستان سرعین

دریاچه نئور

دریاچه نئور یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است
دریاچه نئور یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است

یکی از گردشگاه‌های مهم اطراف شهر اردبیل، دریاچه زیبای نئور است. این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغیرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط ۵ متری دارد که باعث شده یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران باشد. نئور مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و یک دریاچه را به وجود می‌آورند.

آدرس: استان اردبیل، مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

گیلان، استانی برای تمام فصول!

گیلان دیاری است که برای هر فصل سال چیزی برای عرضه کردن دارد. در ماه های خنک تر سال می توانید به اماکن دیدنی مشهورتر این استان مثل شهر رشت و بندر انزلی سفر کنید که خود این شهرها دیدنی های زیادی دارند و سر زدن به تمامی آن ها به چند روز زمان نیاز دارد.

در فصول گرم سال هم می توانید به ییلاقات این استان و دامنه رشته کوه البرز پناه ببرید.

ماسوله، روستای عروسک‌های رنگارنگ

ماسوله از شهرهای خنک ایران در تابستان
ماسوله، روستایی تاریخی، دیدنی و خنک!

بارها نام روستای تاریخی و پلکانی ماسوله را شنیده‌اید. شاید زمانی که قصد سفر در تابستان را داشته باشید، نام ماسوله هرگر به ذهنتان نرسد؛ چون اغلب ما تصور می‌کنیم ماسوله شهری شرجی در استان گیلان است. برخلاف این تصور، ماسوله یکی از شهرهای خنک برای مسافرت در تابستان محسوب می شود و  به دلیل قرارگیری در دامنه کوه، تابستان‌های ماسوله خنک است.

روستای ماسوله به دلیل پلکانی بودن شبیه به کندوی عسل است و شهرت جهانی دارد. اگر اهل شکم‌گردی هستید حتما به رستوران‌های محلی این روستا سر بزنید و طعم غذاهای لذیذی مثل باقلاقاتوق، میرزاقاسمی، ماهی و ترش‌ تره گیلانی را امتحان کنید و از سفرتان لذت ببرید. همچنین می توانید بازدید از قلعه رودخان را هم در برنامه سفرتان به این روستان تاریخی قرار دهید.

آدرس: استان گیلان، شهر تاریخی و توریستی ماسوله

اجاره اقامتگاه در ماسوله با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ماسال و تماشای جنگل ابر

بهترین زمان سفر به ماسال و دیدن جنگل ابر شهریور است
بهترین زمان سفر به ماسال شهریور است

ماسال یکی از جذاب‌ترین شهر‌های استان گیلان است و با شایستگی در لیست بهترین مقاصد گردشگری تابستان قرار گرفته است. این شهر در نزدیکی کوه‌های تالش واقع شده و جاذبه های طبیعی فراوانی دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین زمان سفر به ماسال در تابستان، شهریور ماه است. در ادامه چند مورد از جاذبه های ماسال را با هم مرور می کنیم.

آدرس: استان گیلان، شهر ماسال

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال، از زیباترین مناطق گردشگری استان گیلان و منطقه کوهستانی است که از آنجا می توانید علاوه بر جلگه شهر ماسال، قسمت‌هایی از مناظر زیبای شهرستان‌های صومعه‌سرا و بندرانزلی را هم ببینید.

غارهای ماسال

در ماسال  بیشتر از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد، که غار آویشو با قندیل ها و آبشارها و ستون های آهکی، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین غار ماسال است. و همین غار به تنهایی سبب جذب گردشگر این منطقه گردشگری شده است. غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال نیز از دیگر غارهای معروف ماسال هستند.

ییلاق اولسبلانگاه

ییلاق اولسبلانگاه از جاهای خنک ایران در تابستان
فاصله این ییلاق تا ماسال حدود ۲۵ کیلومتر است – عکاس: محسن قربانپور

فاصله این ییلاق تا ماسال حدود 25 کیلومتر است و استثنائا می توانید در فصول سرد هم به این جاذبه دیدنی ماسال سفر کنید. این ییلاق یک منطقه محافظت شده است و برای این که بافت آن دست نخورده باقی بماند، ساخت و ساز با مصالحی غیر از چوب در آن ممنوع اعلام شده است.

گردنه شگفت انگیز حیران

گردنه حیران ترکیب مه، جنگل و هوای خنک
گردنه حیران و نامی که برازنده آن است – عکاس: علیم محمدی

نام این گردنه خبر از زیبایی آن می دهد، یعنی آنقدر تماشایی و شگفت انگیز است که با دیدن آن حیران می شوید. آب و هوای این منطقه در ماه های تابستان هم معتدل و خنک است و هر زمانی از سال به آنجا بروید مه وجود دارد. ترکیب مه، جنگل و هوای خنک همه چیزی است که برای ثبت یک خاطره به یاد ماندنی نیاز دارید. اگر از سمت استان گیلان به این گردنه بروید مناظر کوه و جنگل شما را مسحور می کند و از سمت اردبیل هم دشت های زیبا مهمان چشمان شما خواهند شد. این گردنه هم مثل گردنه بیله سوار اردبیل، چشم اندازی به کشور آذربایجان دارد.

آدرس: استان گیلان، جاده اصلی آستارا به اردبیل، بعد از روستای حیران

آذربایجان شرقی، سرزمین مفاخر و دشت های سبز

استان آذربایجان شرقی و مرکز آن یعنی تبریز یکی از مقاصد خنک برای مسافرت‌های تابستانه است. در بخش های مختلف این استان طبیعت بکر و دشت های سرسبز زیادی وجود دارد که منطقه بستان آباد یکی از مشهورترین آن هاست. این استان علاوه بر طبیعت زیبا، مفاخر زیادی هم دارد که می توانید بازدید از مزار آن ها را در برنامه سفر تابستانی خود قرار دهید. یکی از مشهورترین مفاخر این استان، شمس تبریزی است که آرامگاه او در شهر خوی قرار دارد.

کندوان روستایی با خانه‌های صخره‌ای

روستای کندوان
روستای کندوان یکی از 3 روستای صخره‌ای جهان

یکی از این روستاهای زیبای استان آذربایجان شرقی روستای صخره‌ای کندوان است که مقصد مناسبی برای سفر در گرمای تابستان است، روستای صخره‌ای کندوان در استان آذربایجان شرقی و بین شهرهای تبریز و اسکو قرار دارد. این روستا که به شکل دست‌کند ساخته شده، یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که هنوز زندگی در آن جریان دارد.

در جهان 2 روستای صخره‌ای دیگر وجود دارد که یکی در کشور ترکیه و دیگری در آمریکا قرار دارد و کسی در آن‌ها سکونت نمی‌کند. در هنگام سفر به کندوان فراموش نکنید که حتما عسل معروف این روستا را تهیه کنید.

آدرس کندوان: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، 22 کیلومتری جاده شهرستان اسکو به کندوان

آذربایجان غربی، همسایه شمالی نجیب کردستان

متاسفانه مقاصد گردشگری استان آذربایجان غربی مهجور مانده‌اند و طبیعت بکر و مکانهای دیدنی و زیبای آن آنطور که باید قدر ندیده‌اند. تعداد جاهای دیدنی جذاب این استان آنقدر زیاد است که پرداختن به تمامی آن‌ها به یک کتاب نیاز دارد. یکی از این جاهای دیدنی، شهر مهاباد یا همان بهشت گمشده ایران است که زیبایی آن رقیب سرسخت شهرهای شمالی است.

با خنک ترین مقاصد این استان در ادامه آشنا می شوید:

چالدران، شهر بدون کولر ایران

چالدران
چالدران، منطقه‌ای خنک، تاریخی و پر از جاهای دیدنی

روستای چالدران از دیگر جاهای خنک ایران است که در شمال غرب استان آذربایجان غربی قرار دارد. این شهر تاریخی یک از خنک‌ترین شهرهای ایران است که می‌توانید در تابستان به آن سفر کنید. خانه‌های این شهر در کوهپایه‌های رشته‌کوه‌های زاگرس ساخته شده‌اند و به کولر نیاز ندارند. شاید چالدران زمستان‌های سردی داشته باشد؛ اما هوای خنک آن در تابستان باعث می‌شود که سفر دلچسبی را تجربه کنید.

آبشار عرب دیزج، مقبره شیخ صدرالدین، غار چهل پله خضرلو، قره کلیسا، دریاچه سد بارون، تالاب ناور، کلیسای زور زور و آرامگاه ساندوخت از جاذبه‌های دیدنی چالدران هستند که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را فراموش نکنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، شمال غربی شهر سیه چشمه

ماکو مرز خنک ایران

ماکو
شهر سنگی یا داش ماکو – عکاس: آرپینه گینوسیان

ماکو یکی از شهرهای خنک ایران در تابستان است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است و در گروه شهرهای مرزی ایران قرار می‌گیرد. ماکو، لقب “شهر سنگی” یا “داش ماکو” را داراست. شهر ماکو در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و به طور نسبی آب و هوای آن سرد و خشک است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، نرسیده به مرز بازرگان

قلعه قبان یا قلعه ماکو

بقایای قلعه ماکو در بلندترین نقطه شهر ماکو و در زیر صخره بلند چتر مانندی دیده می‌شود. زمان ساخت قلعه قبان به درستی مشخص نشده است؛ اما گمان می‌رود که بنای اولیه آن مربوط به قبل از اسلام ‌باشد که بعدها برج و باروهایی به آن اضافه شده است. كتيبه قلعه قبان که متعلق به دوره صفوی است نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مازندران، مقصد محبوب و خاطره‌انگیز تابستان‌ها

استان مازندران یکی از توریستی‌ترین استان‌های کشور است. استانی که بیشتر مسافران می‌دانند بعد از گذشتن از پیچ‌وخم‌های فریبنده جاده چالوس در انتظار آن‌ها است.

این استان در هر فصلی از سال زیبا است ولی جذابیت‌های آن در تابستان دوچندان می‌شود. در مازندران مناطق ییلاقی متعددی وجود دارد که هرکدام طبیعت منحصربه‌فرد خودشان را دارند.

در ادامه 3 تا از خنک‌ترین جاهای مازندران در تابستان را معرفی می‌کنیم که انتخابی مناسب برای سفرهای تابستانی شما هستند:

ییلاق آلاشت محل زندگی گل‌های پامچال

ییلاق آلاشت محل زندگی گل‌های پامچال، آویشن کوهی، بنفشه، گل‌گاوزبان و ... است
ییلاق آلاشت در ارتفاع 1900 متری ازسطح دریا قرار دارد

ییلاق آلاشت در استان مازندران، همان‌جایی است که طبیعت بی‌نظیر و هوای خنکش شما را مدهوش می‌کند. منطقه‌ای که برای سفر به آن باید 1900 متر از سطح دریا فاصله بگیرید تا ابرها شما را در آغوش بگیرند. ییلاق آلاشت محل زندگی گل‌های پامچال، آویشن کوهی، بنفشه، گل‌گاوزبان و … است؛ پس وقتی به این ییلاق سفر می‌کنید آماده باشید که قرار است عطر گیاهان هوش از سرتان ببرید.

البته مراقب باشید خیلی هوش از سرتان نرود، چون مناطق بکر این ییلاق محل زندگی گرگ، ببر، پلنگ، شغال و کبوتر وحشی هم است و قرار است در سفر به ییلاق آلاشت، در صلح و آرامش با آن‌ها زندگی کنید.

آدرس: استان مازندران، جاده دماوند-فیروزکوه، 40 کیلومتری جاده قائمشهر-فیروزکوه

ییلاق دالخانی

ییلاق دالخانی یکی دیگر از جاهای خنک ایران در تابستان
ییلاق دالخانی در مازندارن، فرصتی برای چند لحظه آرامش

منطقه ییلاقی دالخانی در همسایگی جنگل‌های دالخانی و جواهرده، یکی دیگر از خنک‌ترین جاهای ایران در استان مازندران است. این ییلاق و مناطق بکر آن، شما را از هر چه آلودگی دیداری و شنیداری در جهان وجود دارد نجات می‌دهد.

چشمانتان چیزی جز جنگل‌های سرسبز، دشت‌های چشم‌نواز و در بعضی جاها فضای مه‌آلود نمی‌بیند. قدم زدن در این جنگل و دل سپردن به آوای پرندگان یعنی یک ترکیب درست برای لحظاتی آرامش‌بخش.

آدرس: استان مازندران، رامسر، جاده رامسر-تنکابن، روستای جنب رودبار

کلاردشت همسایه مازیچال و جنگل آزو

کلاردشت از یک سمت به کوه‌های مازیچال می‌رسد و از یک‌طرف به جنگل آزو
کلاردشت، خنک ترین مقصد اهالی پایتخت

کلاردشت یکی از مناطق ییلاقی شناخته‌شده و معروف در استان مازندران است. جایی که دومین کوه بلند ایران یعنی علم‌کوه در آن قرار دارد، حتماً جای خنکی است که جان می‌دهد برای فرار از گرمای شهر. کلاردشت سال‌ها است منطقه ییلاقی محبوب برای اهالی پایتخت است. منطقه‌ای که از یک‌طرف به کوه‌های مازیچال می‌رسد و از یک‌طرف به جنگل آزو.

در سفر به این منطقه کوهستانی می‌توانید به‌جز لذت بردن از هوای خنک از دریاچه حصال چال، علم‌کوه، دریاچه ولشت و پارک جنگلی رودبارک هم دیدن کنید.

آدرس: استان مازندران، آزادراه تهران-روستای مرزن‌آباد، جاده مرزن‌آباد-کلاردشت

چهارمحال و بختیاری؛ زیبایی‌های میزبان عشایر

استان عشایر ایران در مجاورت رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و همین موضوع باعث شده که آب و هوایی مطبوع و طبیعتی زیبا داشته باشد. دیدنی های این استان فاصله زیادی تا شهر اصفهان ندارند و به همین دلیل یکی از مقاصد نزدیک برای گردشگران تهرانی و ساکنین استان‌های مرکزی محسوب می‌شوند که معمولا در فصول گرم به دنبال فرار از گرمای محل زندگی خود هستند.

شهرکرد بهشتی بر بام ایران

شهر کرد از شهرهای خنک و سرد ایران در تابستان
شهر کرد، قدم زدن در زمین‌های با قدمت چند هزار ساله

شهرکرد که در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته یکی از شهرهای خنک برای مسافرات است. این شهر ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد و از مرتفع‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید.  شهرکرد در تابستان هوای خنک و مطبوعی دارد و مکان مناسبی برای فرار از آفتاب سوزان گرم‌ترین روزهای سال است. بارش زیاد باران در این شهر دلیل به وجود آمدن این هوای خنک است. اما این شهر به جز طبیعت زیبا تاریخ و تمدنی کهن دارد و قدمت آن به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

کوهرنگ بهشت دوستداران طبیعت

کوهرنگ خنک و دیدنی
کوهرنگ، خنک‌تر از هر خنک

منطقه کوهرنگ یکی از مناطق دیدنی مشهور استان چهارمحال و بختیاری است و به دلیل اینکه رودخانه‌ها و چشمه‌های زیادی در این منطقه قرار دارند، به بهشت سفید معروف شده است. بهار و تابستان بهترین زمان سفر به کوهرنگ است. منطقه حفاظت‌شده قیصری، آبشار شیخ علی خان، پیست اسکی چلگرد، شیر سنگی، چشمه کوهرنگ، چشمه دیمه، پل چلگرد، دشت لاله‌های واژگون و غار یخی چما از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌روند. کوهرنگ یکی از بهترین شهرهای خنک برای مسافرت تابستانه است.

این دهکده ییلاقی مکانی به نام  چکل آتشان دارد و در آن چشمه‌ها و رودهای زیادی جاری است که طراوت زیادی به این منطقه بخشیده‌اند.

آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ

خراسان شمالی، مهد آجیل و خشکبار ایران

شاید با شنیدن نام خراسان شمالی فکر کنید که نام این استان به اشتباه در این مقاله ذکر شده است، اما اگر بدانید که بخشی از منطقه زیبای ترکمن صحرا در این استان قرار دارد و سرسبزی و هوای مطبوع آن مثال زدنی است، نظرتان عوض می‌شود. به جز بجنورد، شهرهای فاروج (پایتخت آجیل و خشکبار ایران)، شیروان و جاجرم هم از جاهای دیدنی خراسان شمالی محسوب می‌شوند.

سفری خنک به بجنورد در تابستان

بجنور
بجنورد، سفر به شهری خنک و پر از جاذبه‌های تاریخی

بجنورد را به عنوان یکی از شهرهای خنک برای مسافرت معرفی می‌کنند. بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است و با اینکه شهر کوچکی است جاذبه‌های دیدنی و آب‌و‌هوای مطبوعی دارد. سفر در تابستان به این شهر می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. زیرا بجنورد آب و هوایی مطبوعی در این فصل دارد. گردشگاه بش قارداش، عمارت و آیینه‌خانه مفخم، آتشکده اسپاخو، امامزاده سلطان سید عباس، حسینیه جاجرمی‌ها، کوشک باغ علی‌ آباد، دریاچه سد شیرین دره، طبیعت باغ دره، بند خاکی عبدل آباد و غار سوله قواق از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر بجنورد هستند.

فارس، خنکای استثنایی ارتفاعات مرودشت

شاید با خواندن نام استان فارس در ابتدا در ذهن شما جمله «با این گرما هیچ‌کس به این شهرهای گرم سفر نمی‌کند.» نقش ببندد. اما اگر از ما می‌شنوید استان فارس را در لیست سفرهای تابستانی خود قرار دهید؛ چون این استان چند مقصد خنک مخصوص مسافرت های تابستانی دارد دارد. شهرهای مرودشت از جمله این مقاصد هستند.

تنگ بستانک، بهشت گم‌شده در مرودشت

بستانک، بهشت گردشگران در سفر به فارس خنک و دیدنی
بستانک، بهشت گردشگران در سفر به فارس

در مرودشت منطقه‌ای به نام تنگ بستانک یا بهشت گم‌شده وجود دارد که منطقه‌ای خنک و خوش آب‌و‌هواست که به دلیل همین تفاوت دما با شهرهای دیگر استان فارس، به بهشت گردشگران تبدیل شده است. رود کر یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به حساب می‌آید که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس: استان فارس، شمال غربی شهر شیراز، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز، تنگ بستانک

تهران؛ عجیب ولی باورکردنی!

تهران هم احتمالا یکی از مهمانان عجیب لیست خنکترین مقاصد تابستانه است. به غیر لواسان که شهرت زیادی نزد پایتخت نشینان دارد، دماوند و فیروزکوه هم از جمله مقاصد تابستانی خنک این استان محسوب می‌شوند.

فیروزکوه و طبیعت بکرش

فیروز کوه
فیروز کوه، منطقه‌ای ییلاقی در فاصله نه چندان دور از تهران

فیروزکوه شهری کوچک با طبیعتی خارق‌العاده است که در نزدیکی پایتخت قرار دارد و تهرانی‌ها می‌توانند برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای سفر در تابستان به این شهر را تجربه کنند. این شهر که بین تهران و مازندران قرار گرفته است، شبیه به بهشت کوچکی است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد.

شاید بارها اسم «تنگه واشی» را شنیده باشید. جایی که تاریخ و طبیعت به هم گره خورده‌اند و تفرجگاهی محبوب را به وجود آورده‌اند. تنگه‌ واشی یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی فیروزکوه و البته مقصد مهمی برای سفرهای تابستانه است.

چشمه آب معدنی خمده، روستای لزور، دریاچه سد لزور و تنگه میشینه مرگ از جاذبه‌های دیگر شهر فیروزکو‌ه‌اند که بازدید از آن‌ها می‌تواند خاطره خوبی از سفر در ذهنتان باقی بگذارد.

جمع بندی

در این مقاله با هم به خنک ترین مقاصد تابستانی در اقصی نقاط کشور سر زدیم و بیش از 20 مقصد گردشگری مخصوص سفرهای تابستانی را شناختیم. برای اجاره ویلا شمال و در نزدیکی هر کدام از این مقاصد می‌توانید مثل همیشه روی اتاقک برای اجاره ویلا و سوئیت حساب کنید. تنوع اقامتگاه های موجود در اتاقک زیاد است و می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه‌تان، یک برنامه سفر ایدئال را برای اقامت در مقاصد خنک تابستانی تنظیم کنید.

سوالات متدوال درباره شهرهای خنک برای مسافرت در تابستان

خنک ترین مقاصد تابستانی کردستان کدامند؟

چشمه آب معدنی بابا گرگر، منطقه قمچیان، دشت بیلو، دریاچه زریوار

خنک ترین مقاصد تابستانی لرستان کدامند؟

آبشار بیشه، دریاچه شیرز، منطقه زیبای مخمل کوه، دریاچه کیو

خنک ترین مقاصد تابستانی گیلان کدامند؟

ماسوله، ماسال، گردنه حیران

خنک ترین مقاصد تابستانی چهار محال و بختیاری کدامند

شهرکرد، کوهرنگ

خنک ترین مقاصد تابستانی اردبیل کدامند؟

سرعین، گذرگاه بیله‌سوار، دریاچه نئور

4.7/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. زنجان خیلی عالیه واسه مسافرت حتما تشریف ببرید هوای خنک و عالی شهر طارم زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *