آبشار هاجاهای دیدنیشهرها

اطلاعات کامل درباره آبشار کبودوال | تنها آبشار خزه‌ای ایران

آبشارها، مثل ستون‌هایی هستند که از آسمان به زمین می‌رسند. آن‌ها، گاه مسیرهایی بسیار طولانی را طی کرده‌‌اند، از میان جنگل‌ها و دشت‌ها گذشته‌اند و بعد در سقوطی تماشایی، از ارتفاع، رها می‌شوند. اطراف آبشارها معمولا نشانه‌هایی از حیات کهن را پیدا می‌کنید. چراکه آن‌ها نقش مهمی در تامین آب و ادامه حیات دارند.

اگر دوست دارید یک آبشار خاص و زیبا ببینید، آبشار کبودوال، یکی از بهترین آبشارهای زیبای سرزمین‌مان است که در استان گلستان، می‌توانید به دیدارش بروید. کبودوال یک آبشار تمام خزه‌ای است که زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد. در این مقاله از اتاقک، بیشتر درباره کبودوال بخوانید. آبشار کبودوال را از نظر زیبایی چشم‌گیرش می‌توان جزو محبوب‌ترین جاذبه های دیدنی علی آباد کتول دانست. برخی جوانان نیز در حوضچه‌های پایین آبشار شنا و آبتنی می‌کنند.

آبشار کبودوال کجاست؟

آبشار کبودوال کجاست
آبشار کبودوال حدود کیلومتر با علی‌آباد‌کتول فاصله دارد.

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد‌کتول در استان گلستان است. اگر می‌خواهید بدانید علی‌آباد‌کتول کجاست،علیبادعلی‌آباد‌کتول باید  باید برایتان بگوییم که این منطقه، در جنوب شهر گرگان قرار دارد، در همسایگی آق قلا (در شمال)، رامیان (در شرق) و شاهرود (در جنوب) واقع شده است. این آبشار تا گرگان حدود 48 کیلومتر فاصله دارد و معمولا با سرعت متوسط، برای دیدن آن، کمتر از یک ساعت در راه خواهید بود. اگر بخواهید از تهران برای دیدن کبودوال بیایید، حدود 460 کیلومتر راه دارید و باید از میان جاده‌های کوهستانی و مسیرهای جنگلی بگذرید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به گرگان زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله گرگان کجاست را بخوانید.

جاذبه‌های مهم آبشار کبودوال

آبشار کبودوال، بزرگ‌ترین آبشار تمام خزه‌ای ایران و یکی از مکان‌های دیدنی استان گلستان است. ارتفاع آن حدود شش متر و آب آن خنک و قابل شرب است. این پدیده طبیعی در کنار پارک جنگلی، چشمه و دره‌هایی جذاب در دامنه شمالی کوه هارون شکل گرفته است. ارتفاع این کوه یک هزار و هفتصدوهشتاد متر است و کبودوال نیز از همین کوه، سرچشمه می‌گیرد. در جاده جنگل به آبشار، سدهای متعدد از جمله سد زرین‌‌گل را می‌بینید و می‌توانید روی پل‌های چوبی و پله‌های سرسبز، عکس‌های زیبا بگیرید.

برای رسیدن به آبشار کبودوال، در کنار جاده، یک پیاده‌‎رو باریک و سنگ‌فرش شده (به طول هشتصدوپنجاه متر) وجود دارد که گردشگران را به پایین آبشار هدایت می‌کند. با قرار گرفتن در این مسیر، از کنار آبشارهای دیگری نیز عبور می‌کنید و پس از حدود بیست دقیقه پیاده‌روی به آبشار بزرگ کبودوال می‌رسید. جالب است بدانید، آبشارهایی که در مسیر می‌بینید نیز مانند کبودوال از کوه هارون سرچشمه گرفته‌اند. در طول زمان و در اثر فرسایش، استخرهایی در پایین آبشار کبودوال ایجاد شده است و فضایی سبز و خرم، در کنار آن‌ها دیده می‌شود.

بهترین زمان برای رفتن به آبشار کبودوال

این منطقه دارای آب‌وهوایی معتدل است و در تمامی فصل‌ها زیبایی خاص و منحصربه‌فرد خود را دارد. اواخر اسفند تا اواخر تابستان بهترین زمان برای بازدید از آبشار کبودوال است. در این مدت می‌توانید از طبیعت سرسبز لذت ببرید و حسابی خنک شوید. بعد از این بازه زمانی هم می‌توانید از جنگل پاییزی لذت ببرید و درختانی را ببینید که با ریختن برگ‌های قرمز و طلایی، از شما استقبال می‌کنند. اما حتما با خودتان لباس گرم و کفشی که کفه آن لیز نمی‌خورد ببرید. از اواخر پاییز تا حوالی اسفند، هوا خیلی سرد می‌شود و اوج بارندگی‌ها هم هست. پس پیشنهاد می‌کنیم در این مدت برای دیدن آبشار اقدام نکنید.

پوشش جانوری و گیاهی اطراف آبشار کبودوال

برخی حیوانات مانند گراز، خرس، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، خارپشت، گوزن قرمز و گوزن زرد در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین اگر تیزبین باشید، پرندگانی مانند قرقاول حلقه‌ای، کبوتر جنگلی معمولی، دارکوب و انواع مختلف پرندگان شکاری اینجا خواهید دید. یک گونه ماهی هم در این منطقه زندگی می‌کند که گاهی لابه‌لای موج‌های آرام رودخانه، می‌توانید پیدایش کنید. این منطقه پوشیده از درختان بلوط، توسکا، آلو گیلاس، سرو کوهی و زالزالک معمولی است که در عین زیبایی، غذای برخی حیوانات را هم تامین می‌کنند.

امکانات رفاهی آبشار کبودوال

وقتی به منطقه کبودوال می‌رسید می‌توانید خودرو هایتان را در پارکینگ پارک کنید و بعد به سمت آبشار حرکت کنید. در کنار پارکینگ تعدادی بوفه وجود دارد که می‌توانید غذا یا نوشیدنی خریداری کنید. بعد از پارکینگ محوطه‌ای وجود دارد که محل سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و غذاهای محلی و صنایع‌دستی است. آبشار کبودوال به تمیزترین آبشار ایران معروف است زیرا در طول مسیر تعداد زیادی سطل زباله وجود دارد.
بازدید از آبشار کبودوال به خاطر سنگ‌فرش بودن مسیر، آنقدرها که فکر می‌کنید دشوار نیست. مسیر رسیدن به آبشار شیب زیادی ندارد و از میان درختان سرسبز عبور می‌کند. همچنین برای نشستن، استراحت کردن و خوردن غذا و نوشیدنی آلاچیق‌ها و سکوهایی تعبیه شده است.

در نهایت برخی امکانات برای استراحت و کمپ‌های موقت طبیعت‌گردی نیز تعبیه شده‌اند. اما با وجود پوشش گیاهی انبوه و حضور حیوانات گوناگون، پیشنهاد می‌کنیم اگر تجربه و تجهیزات کافی ندارید، قبل از تاریکی هوا، از جنگل به سمت اقامتگاه‌های بومگردی یا ویلاهایی که رزرو کرده‌اید، بروید.

نکات مهم برای دیدن آبشار کبودوال

اگر در بهار و تابستان به دیدن این جاذبه زیبا می‌روید، دوربین عکاسی، لباس اضافی در صورت خیس شدن و خوراکی‌های لازم برای داشتن انرژی کافی همراه داشته باشید. اگرچه مسیر رسیدن به آبشار آسفالت و هموار است؛ اما محیط اطراف آبشارها لغزنده هستند. به‌خصوص اگر جمعیت زیاد باشد، تردد سخت‌تر است و ممکن است حادثه‌ای برای‌تان رخ دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، حتما کفشی بپوشید که کفه‌ای محکم دارد و لیز نیست.

همچنین از پوشیدن مانتوها و لباس‌هایی که ممکن است بین شاخه و برگ درختان گیر کند، اجتناب کنید. در نهایت به‌یاد داشته باشید که طبیعت و به‌خصوص محیط اطراف منابع آبی، جای خوبی برای شوخی‌های خطرناک نیست و باید حسابی مراقب خود و کودکانتان باشید.

اقامت در اطراف آبشار کبودوال

اگر قصد کمپ زدن ندارید و می‌خواهید تجربه اقامتگاه یا رزرو ویلا را داشته باشید، نزدیک‌ترین جا برای اقامت شما، اجاره ویلا در علی آباد‌ کتول است. در اینجا می‌توانید از سه هتل به شرح زیر کمک بگیرید:

  • هتل کانیار: این هتل در بلوار امام‌رضا (ع) واقع شده است و ۱۸ دقیقه با ماشین از آبشار کبودوال فاصله دارد.
  • هتل پارمیس: این هتل نیز در بلوار امام‌رضا (ع) است و با ۱۶ دقیقه رانندگی، از آن، به آبشار کبودوال می‌رسید.
  • اقامتگاه‌های بومگردی علی‎آباد‌کتول، از دیگر انتخاب‌هایی هستند که می‌توانید برای شب‌مانی، سراغشان بروید. در این منطقه و شهرهای اطراف، بومگردی و خانه‌های روستایی خیلی خوبی را پیدا خواهید کرد.
  • رزرو ویلا در علی‌آباد‌کتول و شهرهای اطراف، انتخاب دیگری است که می‌توانید به سراغش‌ بروید. ویلاها در قیمت‌های گوناگون و با امکانات متنوعی ارائه می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به بودجه و سلیقه‌تان، آن‌ها را در سایت اتاقک انتخاب کنید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار کبودوال

کوه چلچلی علی‌آباد‌کتول

این کوه در ۳۰ کیلومتری علی‌آباد‌کتول  واقع شده است. ارتفاع این کوه ۳،۱۲۳ متر است و رودخانه‌های بسیاری از این کوه، به مناطق دیگر رفته‌اند.

رودخانه گورجان

رودخانه مذکور از مجاورت دو رودخانه وجداره و زرین‌گل در ۸ کیلومتری آبشار کبودوال تشکیل شده است. این رودخانه پس از عبور از روستای کتول در شرق دریاچه قاسم‌خان به رودخانه چشمه‌علی می‌پیوندد و در نهایت به رودخانه گرگان می‌ریزد.

کوه تکیانو

این کوه در جنوب روستای افراشته و 22 کیلومتری علی‌آباد‌کتول قرار دارد که روستاهایی با جنگل‌های جذاب است. ارتفاع این کوه 2,901 متر است و برخی کوهنوردان برای فتح آن، صبح زود راهی می‌شوند.

سد و دریاچه کبودوال

دریاچه کبودوال از نزدیک‌ترین جاذبه‌ها در حوالی آبشار کبودوال است. اطراف دریاچه بسیار زیباست و فضای خوبی برای اتراق دارد.

موزه مردم‌شناسی علی‌آباد‌کتول

بازدید از این موزه قدیمی و جذاب شما را با آداب‌ورسوم مردم این روستا، لباس‌های محلی زنان و مردان، مراسم‌های باستانی علی‌آباد‌کتول و آثار باستانی و قدیمی شهر آشنا می‌کند. این موزه در داخل شهر و روبه‌روی هتل کانیار است. در موزه می‌توانید ماکت‌هایی با اندازه واقعی ببینید که جهت نمایش فرهنگ‌های منطقه، چیده شده‌اند.

جنگل افراتخته

در 34 کیلومتری علی‌آباد‌کتول و با فاصله‌ای 80 کیلومتری از گرگان، جنگلی بکر و مملو از درختان افرا و سوزنی برگان بسیار جذابی است. در این جنگل پوشش گیاهی بسیار خاصی را خواهید دید که درخت سرخ‌دار سوزنی‌برگ یکی از آن‌هاست. این جنگل منطقه شکارممنوع است و در آن درختان هستند که بیش از 1000 سال عمر دارند.

مراکز خرید و بازارها

در سفر به علی‌آباد‌کتول به بازارهای سنتی آن سر بزنید. تمام رنگ، صدا، تصویر و تجربه‌ای که از شمالی نیاز دارید را می‌توانید در بازارهای علی‌آباد‌کتول پیدا کنید. صنایع‌دستی، شیرینی و نان محلی و عسل این منطقه معروف است و می‌توانید برای سوغاتی نیز سراغش بروید. از سوی دیگر، با خرید از جامعه محلی به رونق اقتصادی کمک می‌کنید.

سخن آخر

علی‎آباد‌کتول منطقه‌ای پربارش و پرآب است که طبیعتی زیبا و هوایی دلپذیر دارد. در این منطقه جاذبه‌های طبیعی بسیاری را خواهید دید که آبشار کبودوال، یکی از آن‌هاست. این آبشار تمام خزه‌ای، جلوه‌ای متفاوت از آبشارها را برای‌تان به نمایش می‌گذارد و فضای خوبی برای گردش و تفریح دارد. برای سفر آبشار کبودوال حتما، به فکر اقامت شبانه‌تان باشید و پیش از سفر، ویلا، هتل یا اقامتگاهی مناسب را رزرو کنید. در سایت اتاقک با مجموعه‌ای کامل از اقامتگاه‌ها و اجاره سوئیت، کنارتان هستیم.

طبیعت میزبان شماست پس میهمان خوبی باشید. زباله هایتان را جمع کنید و در طبیعت رها نکنید، به درختان و امکانات رفاهی دیگر صدمه نرسانید. از درست کردن آتش خودداری کنید، در صورت لزوم حتما در هنگام رفتن آتش را با آب و خاک خاموش کنید. به فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن منطقه نیز احترام بگذارید.

سوالات متداول

آبشار کبودوال کجاست؟

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد‌کتول در استان گلستان است و حدود 460 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

چرا آبشار کبودوال معروف است؟

این آبشار تمام خزه‌ای است و ظاهرش با بسیاری از آبشارهای دیگر، فرق می‌کند. از سوی دیگر مسیر دسترسی به آبشار دشوار نیست و از طریق راهی آسفالته می‌توانید به آبشار برسید.

در اطراف آبشار کبودوال چه حیواناتی زندگی می‌کنند؟

گراز، خرس، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، خارپشت، گوزن قرمز و گوزن زرد و پرندگانی مانند قرقاول حلقه‌ای، کبوتر جنگلی معمولی، دارکوب و انواع مختلف پرندگان شکاری را می‌توان در جنگل‌های اطراف آبشار پیدا کرد.

نزدیک‌ترین شهرها به آبشار کبودوال کجاست؟

علی‌آباد‌کتول تنها 5 کیلومتر با آبشار کبودوال فاصله دارد و پس آن نیز، گرگان در فاصله 48 کیلومتری از آبشار است.

5/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. من توی علی اباد زندگی میکنم خرس و گراز که نداره خب شاید قشنگ باشه ولی مردم خوبی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *