تجربه سفر

مینودشت کجاست؟ | مرتفع‌ترین استان گلستان

مینودشت کجاست؟

اولین سوال در شروع سفر به مینودشت این است که مینودشت کجا قرار دارد؟ مینودشت یکی از شهرهای استان گلستان است که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. ساکنان مینودشت ترک و فارس هستند. این شهر از گذشته میزبان قوم قزلباش بوده است و به همین دلیل اکثر ساکنان این شهر به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

مینودشت در ۱۰۰ کیلومتری شهر گرگان و در نزدیکی جاده تهران به مشهد واقع شده است. این شهر از جنوب با استان سمنان و خراسان، از غرب با شهرستان آزادشهر و از شمال با گنبدکاووس محصور می‌شود. این شهر زیبا به خاطر طبیعت زیبایی خود به مینودشت معروف است. این شهر در گذشته به نام‌های دیگری از جمله کبودجامه، حاجیلر، سنگر لر و دشت مینو معروف بود. مینودشت قدمت تاریخی طولانی دارد و در کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت این شهر به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد. باستان‌شناسان می‌گویند مینودشت یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌ها در استان گلستان بوده است.

آب‌وهوای مینودشت

مینودشت کجاست

مینودشت به‌واسطه ارتفاعات و منطقه کوهستانی دو اقلیم متفاوت دارد. نیمی از طبیعت مینودشت کوهستانی و نیمی دیگر جلگه‌ای است. قسمت کوهستانی مینودست زمستان‌ سرد و برفی دارد. تابستان‌ها و بهار هوای این مناطق خنک و مطبوع است. پاییز در مناطق کوهستانی مینودشت، بارانی و البته سرد می‌شود. اما مناطق جلگه‌ای شدت سرمای هوا کمتر است، با این حال بارش‌ها در پاییز و زمستان شروع می‌شود.

بهترین فصل سفر به مینودشت

مینودشت در چهارفصل سال زیبا و دیدنی است. براساس سلیقه و علاقه‌مندی شما، بهترین فصل سفر به مینودشت متفاوت می‌شود. در بهار و تابستان هوای مینودشت بسیار مطبوع است. اما پاییز مینودشت بسیار رنگارنگ و البته همراه با بارش باران است. اگر از قدم زدن در باران لذت می‌برید، مینودشت در پاییز می‌تواند انتخاب عالی برای شما باشد. در زمستان مینودشت و به ویژه مناطق کوهستانی آن پوشیده از برف می‌شود و اگر از برف و سرمای زمستان لذت می‌برید، زمستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنید.

دیدنی‌های مینودشت

مینودشت شهری است که به خاطر جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای بکر به بهشت گلستان معروف است. ن هنگامی‌که درباره مینودشت صحبت می‌کنیم بعید است که از طبیعت زیبا و بکر آن سخنی به میان نیاید. جنگل‌های انبوه و بکر، دشت‌ها و مراتع سرسبز، آبشارهای خروشان، غارهای شگفت‌انگیز، چشمه‌های جوشان و رودخانه‌های زنده تنها بخشی از طبیعت زیبای این شهر به حساب می‌آید. در ادامه به مهم‌ترین دیدنی‌های مینودشت اشاره می‌کنیم.

تپه باستانی بازگیر

تپه باستانی مینودشت

این تپه باستانی در روستای بازگیر و در چهار کیلومتری مینودشت قرار دارد. تپه بازگیر از مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین اثر تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. در سال ۱۳۷۹ به صورت کاملا اتفاقی بر اثر حفر چاه فاضلاب و در عمق ده متری تپه و ۲۷۱ شی تاریخی از جنس مفرغ متعلق به هزار اول پیش از میلاد کشف شد. این اشیاء به موزه گرگان منقل شد. برخی از سفالینه‌های که در این منطقه کشف شد از نوع سفالینه‌های چشمه علی بوده و قدمت آن به هزار پنجم پیش از میلاد بازمی‌گردد.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان دیدنی مینودشت

یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی مینودشت، پارک ملی گلستان است. این پارک در سال ۱۳۵۴ به عنوان اولین پارک ملی ایران ثبت شد. پارک ملی گلستان تنوع جانوری و گیاهی بالای دارد. از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به خرس قهوه‌ای، گرگ، شوکا و گراز اشاره کرد. همچنین رودخانه‌ها، آبشارها و کوه‌های متعددی در این پارک دیده می‌شود که گردشگران بسیاری به سوی خود جذب می‌کند.

جنگل چهل‌چای

جنگل چهل چای دیدنی مینودشت

از دیگر مناطق طبیعی مینودشت به جنگل چهل‌چای باید اشاره کنیم. این جنگل از مراتع سبز و پوشش انبوه درختان تشکیل می‌شود. جنگل چهل‌چای در دامنه البرز شمالی قرار دارد و رودخانه‌ها و چشمه‌های متعددی در میان آن جاری است. اگر از ارتفاعات به این جنگل نگاه کنید، مانند دامنی سبز بر دامنه البرز می‌درخشد. جنگل چهل‌چای که به تنگ چهل‌چای نیز مشهور است، امکانات متعددی از جمله آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و فروشگاه دارد و برای کمپ بسیار مکانی مناسبی است.

آبشار ریگ چشمه

یکی از زیبایی‌های مینودشت، آبشارها این شهر است. آبشار ریگ چشمه در روستایی به همین نام قرار دارد. برای بازدید از این آبشار باید از روستا عبور کرده و وارد جنگل‌های متراک روستا شوید. از میان چشمه‌سارها و درختان عبور کرده تا به آبشار نزدیک شوید. آبشار ریگ چشمه روی سنگ‌های خزه‌ای جاری است و بعد به صورت رودخانه در میان جنگل ناپدید می‌شود.

منطقه لوه

منطقه لوه دیدنی مینودشت

لوه یک منطقه جنگلی در میان شهر مینودشت. این منطقه جنگلی جزو جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود و در همسایگی پارک ملی گلستان است. این منطقه جنگلی با درختان بلوط، ممرز، افرا، زبان گنجشگ، انجلی، ولیک و ده‌های درخت دیگر دیده می‌شود. منطقه لوه در حدود ۳۵۰۰ هکتار وسعت دارد و از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جنگل‌های بلوط استان گلستان نیز به حساب می‌آید. علاوه بر درختان انبوه، در جنگل لوه آبشار پله‌ای به همین نام وجود دارد. ارتفاع آبشار  در بلندترین پله ۱۵ متر ارتفاع و آبشار در نهایت ۷۰ متر ارتفاع دارد.

قلعه قافه

در میان جاذبه‌های بی‌بدیل شهر مینودشت، روستاهای این دیار هرکدام خود یک جاذبه طبیعی تمام عیارند. در این میان روستای قلعه قافه از آن دست روستاهای شناخته شده است که حتما باید سری به آن بزنید. روستای قلعه قافه ۳۵ کیلومتر با مینودشت فاصله داشته و در زمره روستاهای کوهستانی این دیار قرار دارد. روستایی با بافت سنتی و خانه‌هایی دوشادوش یکدیگر، که متاسفانه در جریان زلزله‌های اخیر تعدادی از این خانه‌ها دچار آسیب شده و برخی تخریب شدند. این روستای کوهستانی، که یکی از ییلاقات محبوب مینودشت در فصول گرم سال است، قدمتی طولانی دارد. آنطور که به نظر می‌رسد سال‌ها قبل قلعه‌ای بر فراز یکی از کوه‌های روستا قرار داشته که محل سنگر گرفتن مردم به هنگام حمله راهزنان بوده است. در این روستا با کوچه‌های سنگ فرش، شما هوایی دلچسب و مطبوع را تجربه خواهید کرد. آنچه این روستای زیبا را بر سر زبان‌ها انداخته است، جنگل‌های بکر و زیبا، آبشار، غارهای کوچک و بزرگ و ارتفاعات زیبای اطراف آن همانند ماران است. یک زیارتگاه نیز در دل این روستا قرار دارد که در بین اهالی از قداست خاصی برخوردار است.

غار کیارام

غار کیارام دیدنی مینودشت

کیارام نام غاری در فاصله ۶ کیلومتری روستای فرنگ از توابع مینودشت است. کیارام درست در میان جنگل قرار دارد و دسترسی به آن کار سختی نیست. رودخانه فصلی نیز روبه‌روی غار جریان دارد و زیبایی‌های غار را چندبرابر می‌کند. باستان‌شناسان سکونت در غار را به دوره پارینه سنگی تخمین می‌رسانند. در این غار ۲۴ متر عمق دارد و آثاری از ابزارهای دست‌ساز انسان‌های اولیه به همراه یک مهر حجاری کشف شده است.

راه‌های دسترسی به مینودشت

دسترسی به مینودشت

برای سفر به مینودشت می‌توانید مسیرهای زمینی، هوایی و ریلی را انتخاب کنید. اولین گزینه سفر به مینودشت به وسیله اتوبوس و خودروی شخصی است. این شهر در نزدیکی جاده تهران به مشهد قرار دارد. فاصله تهران تا مینودشت از مسیر فیروزکوه ۵۲۰ کیلومتر و از مسیر سمنان ۵۶۰ کیلومتر است.

مینودشت ایستگاه قطار ندارد. درصورتی‌که قصد دارید به وسیله قطار به این شهر سفر کنید، ابتدا با قطار به گرگان رفته و سپس مابقی مسیر را از گرگان تا مینودشت به‌وسیله اتوبوس یا سواری طی کنید. ایستگاه راه‌آهن شهر گرگان بخشی از راه‌آهن سراسری ایران است که گردشگران می‌توانند با تهیه بلیت از سراسر کشور، خود را به مینودشت برسانند.

اگر سفر هوایی جزو اولویت‌های سفرتان است و آن را به سایر روش‌های سفر ترجیح می‌دهید، باید بدانید که مینودشت فاقد فرودگاه است. پس می‌توانید به فرودگاه گرگان پرواز کنید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی، راهی مقصد شوید. فاصله‌ی گرگان تا مینودشت حدود ۱۱۰ کیلومتر است.

سوغات و صنایع‌دستی مینودشت

سوغات مینودشت

شهرستان مینودشت سوغات و صنایع‌دستی متنوعی دارد که مورد استقبال گردشگران نیز قرار می‌گیرد. هنگامی که درباره سوغات و صنایع‌دستی مینودشت صحبت می‌شود ذوق هنری و هنر دیرینه مردم قزل‌باش به ذهن شنونده خطور می‌کند. این محصولات که اغلب هنر دست زنان و دختران روستایی است شامل ابریشم‌بافی، محصولات نمدی، سوزن‌دوزی، حصیربافی، گلیم‌بافی، قالی و قالیچه هستند. قالی و قالیچه‌های استان گلستان دربرگیرنده نقوش زیبا و سنتی این منطقه تاریخی است. خوراکی‌های خوشمزه و خوردنی‌های مینودشت مانند حلوای آماج، سرغربیلی، نان پادرازی و چزحلوا نیز به‌عنوان سوغات این منطقه محسوب می‌شوند.

مراکز خرید مینودشت

شهر مینودشت مراکز خرید متعددی دارد. پاساژ پرنیان در مینودشت یکی از مراکز خرید این شهر است که در آدرس چهارراه برق، خیابان ولیعصر مینودشت قرار دارد. پاساژ صاحب‌الزمان نیز در خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی مینودشت واقع شده و برای خرید می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. سه شنبه بازار مینودشت نیز یکی از مراکز خرید سنتی این شهر است که برای خرید سوغات و همچنین گشت‌وگذار در میان فرهنگ مینودشت مکان مناسبی به حساب می‌آید.

غذاهای محلی مینودشت

غذاهای محلی مینودشت

غذاهای محلی مینودشت بسیار متنوع و خوشمزه هستند و نباید در طول سفر از خوردن غذاهای محلی آن غافل شد. بولامه که ظاهری شبیه حلیم دارد، باسترما پلو، نخود پلو با کشمش، آش‌ترشی، خورشت برنج، خورشت ماش، خورشت گزنه، آش ماست و نان‌های سنتی مانند نان تاتاری از دیگر خوردنی‌ها و غذاهای محلی مینودشت هستند که باید امتحان کنید.

رستوران‌های مینودشت

مینودشت رستوران‌های متعددی دارد. کبابی و دیزی سرای حاجیلر، اکبر جوجه مینودشت، رستوران گل گندم، فست فود حامد، پیتزا ساندویچی نیلز، کافه‌رستوران چینو و پیتزا ساندویچ پسر خوب برخی از این رستوران‌ها هستند. این رستوران‌ها انواع غذاهای محلی مینودشت و البته غذاهای ایرانی و فست‌فود را به مشتریان ارائه داده و گزینه مناسبی برای صرف یک غذای خوشمزه هستند. اگر دوست دارید، غذاهای خوشمزه مینودشت امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم به اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌های محلی بزنید.

اقامت در مینودشت

اقامت در مینودشت

درمینودشت اقامتگاه‌های متنوعی برای اقامت وجود دارد. برای بررسی اقامتگاه‌ها می‌تواند به سایت اتاقک رفته و بعد از جستجوی مینودشت، تمام اقامتگاهی این شهر را مشاهده کنید. در اتاقک می‌توانید ویلا یا سوئیت در مینودشت اجاره کنید تا در سفرتان به این شهر دغدغه‌ اقامت را نداشته باشید. مینودشت علاوه بر ویلا و سوئیت‌های مبله، خانه‌های روستایی و بومگردی‌های متعددی دارد. اگر اهل اقامت در این اقامتگاه‌های سنتی هستید می‌توانید در سایت اتاقک از میان اقامتگاه‌های بومرگردی مینودشت یکی را انتخاب و رزرو کنید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.4/5 - (37 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *