شهرها

سراب کجاست؟ | باغ‌سار زیبا در میان کوهستان‌های زاگرس

سراب کجاست؟

در پاسخ به سوال سراب کجاست، باید به سراغ استان آذربایجان‌شرقی رفت. سراب با وسعت 13 کیلومتر در شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهرستان به لحاظ وسعت بعد از تبریز و مراغه، سومین شهر پروسعت استان آذربایجان شرقی می‌باشد. سراب از دو منطقه به نامهای مرکزی و مهربان تشکیل شده است. جمعیت سراب در سال 1395 در حدود 45 هزار نفر بوده که باعث شده این شهر به عنوان هفتمین شهر پرجمعیت آذربایجان شرقی شناخته شود. ساکنان سراب، آذربایجانی و به زبان ترکی حرف می‌زنند. در ادامه به معرفی شهر سراب می‌پردازیم و از جاهای دیدنی این شهر می‌گوییم.

تاریخچه شهر سراب

شهرستان سراب تا سال 1324 از شهرهای استان اردبیل بود. این شهر در گذشته به نام‌های سرآو و سراره شناخته می‌شد. مورخین اعتقاد دارند، این شهر در کنار رود سرآو قرار داشته، به همین دلیل به نام سرآو معروف بود و رفته رفته نام سراب به جای سرآو استفاده شده است.

تاریخچه سراب را اگر بررسی کنیم به پیش از اسلام بازمی‌گردد. دو سنگ‌نوشته اورارتویی در نزدیک سراب دیده می‌شود که از دوره اورارتویی (مادها) باقی مانده است. این سنگ‌نوشته به خط میخی نوشته شده و از فتح شاهان اورارتور یاد می‌کند. این سنگ‌نوشته‌ها اهمیت تاریخی سراب را نشان می‌دهد.

تاریخچه شهر سراب

سراب در جاده ابریشم قرار داشته و در این زمان نیز سراب اهمیت زیادی برای تاجران و شاهان سرزمین ایران داشته است. اما در سال 617 هجری با حمله مغول‌ها این شهر تقریبا نابود و ویران شد. اما در زمان حکومت مغولان این شهر بار دیگر جان گرفت و برای حاکمان مهم شد. در زمان قاجار نیز سراب برای حاکمان بسیار مهم بود. در سال 1205 اقامحمدخان قاجار با یکی از خان‌های این منطقه وارد جنگ و درگیری شد. آقامحمدخان در این جنگ پیروز شد و شهر سراب را فتح کرد. خان شکست خورده بار دیگر در زمان فتح‌علی‌شاه با شاه قاجار درگیر شد و این‌بار نیز شکست خورد و به سراب عقب‌نشینی کرد. بعد جواهرات آقامحمدخان را به فتح‌علی‌شاه پس داد و همین باعث شد، شاه قاجار او را ببخشید و حکومت سراب را به وی بدهد.

جاهای دیدنی سراب

سراب به دلیل موقعیت جغرافیایی که داشت، همیشه مورد توجه شاهان بوده است. همین امر باعث شد، آثار تاریخی بسیار در آن دیده شود. علاوه بر دیدنی‌های تاریخی، طبیعت سراب نیز بسیار زیبا می‌باشد.

جاهای دیدنی سراب

چشمه‌های آب‌گرم سراب

استفاده از چشمه‌های آب‌گرم به دلیل وجود مواد معدنی فراوان یکی از روش‌های اصلی آب‌درمانی می‌باشند. بسیاری از گردشگران تمایل دارند تا این روش درمانی را برای بهبود یا تسکین دردهای خود امتحان کنند. شهرستان سراب یکی از قطب‌های چشمه‌های آب‌ گرم است که به همین علت هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. یکی از چشمه‌های آب‌گرم سراب در جاده باخان قرار دارد که دمای آن حدود 35 تا 75 درجه سانتی‌گراد است. این چشمه آتشفشانی دارای مواد معدنی فراوان و همچنین سولفات سدیم است. از دیگر چشمه‌های آب‌گرم سراب می‌توان به اسب فروشان، آبگرم الله حق، آبرس شالقون، اردها و نرمیق اشاره کرد.

روستاهای سراب

رودخانه‌های سراب

سراب به دلیل قرارگیری در منطقه ای کوهستانی بسیار پر آب بوده و دارای رودخانه‌های خروشان بسیاری است. رودخانه‌های که در بخش‌های مختلف سراب جاری هستند. از مهم‌ترین رودخانه‌های سراب می‌توان به رودخانه‌های سوین، آغمیون، پسلر و تاجیار، وانِق چای، آجی چای و ارزنق اشاره کرد. هر کدام از این رودخانه‌ها به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

رودخانه های سراب
عکس از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی

روستای آغمیون

یکی دیگر از جاهای دیدنی سراب، روستاهای این شهرستان است. روستای آغمیون با طبیعت زیبای خود به عنوان یک جاذبه گردشگری سراب شناخته می‌شود. روستای آغمیون در میان جاده اردبیل به سراب قرار دارد. این روستا روی کوهپایه‌های سبلان و در 10 کیلومتری شمال‌شرقی سراب قرار گرفته است. این منطقه دارای مساحتی بیش از 50 هکتار می‌باشد و به دلیل کوهستانی بودن در اغلب روزهای سال (حتی در فصل تابستان) بسیار خوش آب‌وهوا است. روستای آغمیون پوشش گیاه گسترده و باغ‌های گوناگون بسیار سرسبز و زیبا دارد. در این روستا رودخانه آغمیون‌چای جاری است و زیبایی روستا را دوچندان کرده است.

روستاهای سراب

مسجد جامع سراب

مساجد جامع در هر شهری یک جاذبه گردشگری مهم محسوب می‌شود. مسجد جامع سراب که در مرکز شهر سراب قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های شهر محسوب می‌شود. قدمت مسجد جامع سراب به قرن 9 هجری قمری باز می‌گردد. این مسجد از سال 1347 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. از ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد مسجد جامع سراب (که آن را از سایر مساجد متمایز می‌سازد) عدم وجود گلدسته، مناره و مزین نمودن محراب آن با کاشی‌کاری و نقاشی‌های اسلیمی است. همچنین شبستان مسجد جامع سراب بسیار وسیع می‌باشد و در حدود 60 ستون دارد. مسجد جامع سراب از مهم‌ترین جاهای دیدنی سراب به حساب می‌آید که نباید بازدید آن را فراموش کنید.

مسجد جامع سراب

روستای رازلیق

یکی دیگر از روستاهای زیبای سراب که از جاهای دیدنی سراب نیز به حساب می‌آید، روستای رازلیق است. رودخانه پسلر از این روستا عبور می‌کند و طبیعت زیبایی در حاشیه خود ایجاد کرده است. علاوه‌بر ان، در نزدیکی روستا، کوهی به نام زاغالان دیده می‌شود که بر قسمتی از کوه یک سنگ‌نوشته‌ وجود دارد. این سنگ‌نوشته که سنگ‌نوشته رازلیق مشهور است، به پیروزی‌های پی‌در‌پی آرگیشتی دوم، یکی پادشاهان اورارتو اشاره می‌کند. این پیروزی‌ها در طی جنگ‌های مختلف و در حدود صدسال پیش از میلاد اتفاق افتاده است.

روستای رازلیق
عکس از بهزاد قانونی

سنگ‌نوشته قیرخ قیزلار

یکی دیگر از جاهای دیدنی سراب که با تاریخ این شهرستان عجین شده، سنگ نوشته قیرخ قیزلار است. این سنگ‌نوشته در دره قراکوه، روستا نشتبان قرار دارد. سنگ‌نوشته قیرخ قیزلار به خط میخی اورارتویی نوشته شده و متن کتیبه مربوط به آرگیشتی دوم، یکی از پادشاهان اورارتو است. در این سنگ‌نوشته به پیروزی‌های او و تصرف سرزمین‌های گیردو، گیتو هانی و توایشدو اشاهر دارد.

سوغات و صنایع دستی سراب

صنایع دستی سراب بسیار متنوع و گسترده است. این صنایع از کیفیت بالای برخوردار هستند. برخی از این صنایع‌دستی سراب عبارت است از فرش و قالی شریبان و مهربان، گلیم، منبت‌کاری و حکاکی روی فلز.

سراب به دلیل دارا بودن مراکز دامداری فراوان، لبنیات و کره‌های محلی بسیار تازه و خوش‌طعمی دارد که در  سفر به این شهر توصیه می‌کنیم که آن‌ها را تهیه و میل کنید. از دیگر سوغاتی‌ها خوشمزه سراب می‌توان به انواع عسل، فتیر و غیه اشاره نمود.

سوغات سراب

مراکز خرید سراب

سراب دارای مراکز خرید بسیاری از جمله راسته بازار سراب، پاساژ اسکان، پنجشنبه بازار سراب، بازار ولیعصر و برج یادمان می‌باشد. راسته بازار یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید سراب است. این مرکز خرید در خیابان فردوسی قرار گرفته و در نزدیکی مراکز مهمی چون موزه مردم‌شناسی عشایر آذربایجان، پاساژ اسکان و مسجد جامع سراب قرار دارد.

مراکز خرید سراب

غذاهای سنتی سراب

سراب هم مانند استان آذربایجان شرقی غذاهای سنتی فراوان و خوشمزه‌ای دارد. اما یکی از بومی‌ترین و البته خوشمزه‌ترین خوراک‌های این شهرستان تاوا کبابی است. همچین آبگوشت و شیر طبیعی سراب نیز بسیار مشهور می‌باشد. لبنیات روستای طاران در کل این منطقه زبانزد است، بنابراین اگر گذرتان به این روستای زیبا افتاد، حتما لبنیات روستا را تهیه کنید.

تاوا کباب سراب

اقامت در سراب

همان طور که به آن اشاره شد، سراب دارای آب‌و‌هوایی کوهستانی است و حدودا 150 روز در کل سال دچار یخبندان می‌شود. به همین علت تصور اقامت در چادر برای سفر به شهرستان کمی غیرممکن است. در صورتی که هتل را برای اقامت در سراب انتخاب نموده‌اید، باید بگوییم که تنها هتل خوب و قابل قبول در این شهرستان مهمانسرای جهانگردی است.

اما راهی دیگر برای اقامت، اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در سراب است. اگر قصد اقامت در ویلا و سوئیت‌های سراب را دارید اتاقک امکان رزرو اینترنتی محل اقامتتان را در کوتاه‌ترین زمان فراهم نموده است.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.8/5 - (86 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *