شهرها

سرعین کجاست؟ | مقصدی شگفت انگیز برای فصل تابستان

اگر می‌خواهید بدانید سرعین کجاست و مناطق دیدنی، راه‌های دسترسی، سوغات و صنایع دستی، مراکز خرید و غذاهای محلی آن کدام‌اند، اینجا ایستگاه خوبی برای پاسخ به تمام سوال‌های شما همراهان عزیز وبلاگ اتاقک است.

جای‌جای ایران دیدنی و زیبا است. اما برخی از مناطق آن مانند سرعین حس و حال متفاوتی دارند. این شهر کوچک در شمال غرب کشور و درست در دامنه کوه‌های سربه‌فلک کشیده سبلان مانند دُر گران‌بهایی از دل زمین بیرون زده است. چشمه‌های آب‌گرم سرعین که معرف حضور همه گردشگران است با خاصیت درمانی خود به محبوبیت این شهر افزوده‌اند. تا جایی که دلیل اصلی سفر خیلی از گردشگران به اردبیل همین چشمه‌های آبگرم هستند.

دختری ایستاده بر بالای دشتی سرسبز

اردبیل با طبیعت بکر و سراپاسبز لحظات پر از شور و شعف را برای مهمان‌های خود به ارمغال می‌آورد. نمی‌خواهیم بیشتر از این دلتان به آب بیفتد در مقاله معرفی سرعین هر آنچه را که باید پیش از سفر درباره آسرعین بدانید، به طور کامل شرح می‌دهیم.

سرعین کجاست؟

دشت سرسبز با گل های زرد در کنار کوههای پر برف

در دامنه کوه‌های سبلان شهری کوچک با مساحت حدود یک میلیون و 280 هزار مترمربع و با طبیعتی مثال‌زدنی به نام سرعین قرار دارد. اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید سرعین کجاست، باید بگویم این شهر با 48/04 درجه طول شرقی و 38/09 درجه عرض شمالی در سمت غربی اردبیل و در فاصله 30 کیلومتری از آن واقع شده است. سرعین یکی از خنک‌ترین جاهای ایران در تابستان است.

در گوشه و کنار این منطقه به برکت وجود کوه‌های سبلان، چندین چشمه آبگرم از دل زمین سر بیرون زده‌اند. این موهبت‌های طبیعی با خاصیت درمانی خود، شهر سرعین را به یکی از شهرهای توریستی نمونه کشور تبدیل کرده‌اند. البته طبیعت خرم، دشت پر از گل‌های رنگی، جاذبه‌های طبیعی متعدد، دیدنی‌های تاریخی و هوای تازه و مطبوع آن مزید بر علت شده‌اند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

انتخاب نام سرعین برای این منطقه بسیار شایسته است. معنای واژه «سرعین» به عربی یعنی «سرچشمه» و به زبان محلی «محل خنک» معنی می‌دهد. ممکن است در برخی از منابع قدیمی از سرعین با نام‌های سرائین و ساری‌قیه اسم برده باشند. این شهر با جمعیتی نزدیک به 5459 نفر (طبق آخرین سرشماری سال 1395) مردمان خونگرم و مهمان‌دوست دارد. آنها بیشتر به زبان ترکی صحبت می‌کنند. این منطقه کوهستانی و سردسیر از شرایط خوبی برای تولید عسل و گیاهان دارویی برخوردار است. با توجه به رفت‌وآمد زیاد در سرعین، مردم به جز کشاورزی و زنبورداری از مشاغل در ارتباط با گردشگری نیز کسب درآمد می‌کنند.

تاریخچه سرعین

نام سرعین در گذشته سرقین، ساری قیه و غیره بوده است. بر اساس مطالعات تاریخ‌نگاران و آثار کشف‌شده توسط باستان‌شناسان، این منطقه بخشی از سرزمین زیکرتو و ساگارتی در استان اردبیل بوده است. بعد از حمله اعراب این منطقه کم‌کم رو به فراموشی رفت؛ اما در دوران صفویه آرامگاه‌ها و بناهای متعددی در سرقین (سرعین) احداث شد که نشان‌دهنده اهمیت فراوان این منطقه در بین خاندان صفوی بود.

سرقین (سرعین) نزدیک به پانصد سال قبل به صورت دهی از توابع روستای اردی موسی به شمار می‌رفت اما بعدها به علت وجود چشمه آب گرم طبیعی در کانون توجه قرار گرفت و نام آن از سرقین به سرعین تغییر یافت. از اواخر دهه چهل نیز با انتخاب شهردار و ساخت خیابان‌ها، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و غیره حیات شهری سرعین آغاز شد و بعدها به عنوان شهر گردشگری و سیاحتی به مقصد سفر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد.

فرهنگ و آداب و رسوم سرعین

مردم شهرستان سرعین مردمی خونگرم، مهمان‌نواز و پایبند به آداب و رسوم هستند. اکثریت مردم این شهرستان مسلمان و پیرو مذهب شیعه‌اند به همین دلیل مراسمات و اعیاد اسلامی را به طور ویژه‌ای برگزار می‌کنند. یکی از رسومات جالب این شهر روزه گرفتن اهالی این منطقه از روز اول ماه ذی‌الحجه تا روز عید قربان و افطاری کردن با گوشت قربانی است. در روز عید قربان نیز اهالی این منطقه بعد از نماز عید قربان، گاو و گوسفند قربانی کرده و گوشت آن را بین اقوام به عنوان نذری پخش می‌کنند. علاوه بر این زیارت اهل قبور، دیدار از بزرگان فامیل و فرستادن هدایایی به خانه نوعروسان توسط خانواده داماد از مهم‌ترین رسومات سرعینی‌ها در روز عید قربان است.

در عید زیبای نوروز نیز اهالی این شهر سه روز مانده به عید نوروز به خانه بزرگان رفته و بعد از تحویل سال نیز به زیارت اهل قبور و امام‌زاده می‌روند. مراسم شال سال لاما در چهارشنبه آخر سال و برگزاری مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی در دهه اول محرم را نیز می‌توان از دیگر آداب و رسوم اهالی شهر سرعین برشمرد.

شهرها و روستاهای سرعین

شهرستان سرعین یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان اردبیل در شمال غربی ایران به مرکزیت شهر سرعین است. این شهرستان دارای دو بخش سبلان و مرکزی بوده و از چهار دهستان به نام‌های الوارس، آب گرم، سبلان و ارجستان و 28 روستا و آبادی تشکیل شده است. هر یک از روستاهای سرعین از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری برخوردار بوده و سالانه مقصد گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور هستند. نام برخی روستاهای شهرستان سرعین عبارت‌اند از:

  • آتشگاه
  • آق‌قلعه
  • آلوچه سبلان
  • ارجستان
  • اسب‌مرز
  • الداشین
  • الوارس
  • اندراب
  • اوجور
  • ایردموسی
  • بنمارسبلان
  • بیله‌درق
  • تازه‌کند سبلان
  • درآباد
  • سامانلوی بزرگ
  • سیین
  • شایق

اقتصاد سرعین

توسعه اقتصادی و کسب درآمد اهالی شهرستان سرعین بر پایه کشاورزی و زنبورداری است. شهرستان سرعین که در دامنه کوه‌های سبلان واقع شده است، به سبب موقعیت جغرافیایی مساعد، وجود چشمه‌ها، آب رودخانه‌ها و چاه‌ها و همچنین به دلیل گونه‌های گیاهی متنوع به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای تولیدکننده گیاهان دارویی و عسل در ایران تبدیل شده است و سالانه 98 تن عسل سبلان که یکی از راهبردی‌ترین و مرغوب‌ترین محصولات کشور است به دیگر نقاط جهان صادر می‌شود. در کنار کشاورزی و زنبورداری، گردشگری نیز مهم‌ترین منابع اقتصادی سرعین به شمار می‌رود. این شهر با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و چشمه‌های آب گرم معدنی فراوان، از نظر تفریحی، گردشگری و توریست درمانی از امتیاز بالایی نسبت به دیگر مناطق برخوردار است و سالانه گردشگران بسیاری سرعین را برای آب درمانی و گذراندن اوقات تعطیل خود انتخاب می‌کنند. همین گردشگرپذیر بودن این شهر باعث شده است که اهالی این منطقه از مشاغل در ارتباط با گردشگری نیز کسب درآمد می‌کنند.

 آب‌وهوای سرعین

سر خوردن یک مرد روی تیوپ در کوه برفی

سرعین به واسطه موقعیت جغرافیایی و همچنین ارتفاع 1650 متری آن از سطح دریا جزء شهرهای سردسیر محسوب می‌شود. این شهر کوهستانی در فصل زمستان در بیشتر روزها با بارش برف همراه بوده و اغلب هوا سرد است. در حالی که در فصل بهار و پاییز، بیشتر روزها هوا بارانی می‌باشد. آب‌وهوای سرعین در تابستان معتدل است، تا حدی که مردم این شهر نیازی به سیستم‌های سرمایشی پیدا نمی‌کنند. با توجه به این وضعیت اقلیمی دارای طبیعت سرسبز و خرم و دشت‌ پر از گل‌های وحشی است که چشم هر ببینده‌ای ساعت‌ها محو تماشای بی‌بدیل آن می‌شود.

 بهترین فصل سفر به سرعین

سرعین کجاست

همه ما می‌توانیم در هر زمانی که از نظر مالی و روحی در شرایط مساعد هستیم به سفر برویم و تعیین اصلی زمان سفر به عهده خودمان است. اما قطعاَ توجه به آب وهوای مقصد سفر می‌تواند در خاطر خوش آن تاثیر مثبتی داشته باشد. در معرفی سرعین اشاره کردیم که این شهر در دامنه‌های کوه‌های همیشه سفید سبلان قرار دارد. بنابراین آب‌وهوای آن در زمستان بسیار سرد است و تحمل آن برای هر کسی ممکن نیست.

با توجه به آب‌وهوای سرعین می‌توان گفت که فصل بهار و تابستان بهترین موقع برای سفر است. هوای خنک و مطبوع آن در این ایام چنان روح و روان آدمی را سرمت و شاد می‌کند که گویی در قطعه‌ای از بهشت پا گذاشته است. ناگفته نماند که به لطف چشمه‌های آبگرم سرعین این دیار همیشه سبز در فصل زمستان هم جذابیت خاصی برای گردشگران دارد. راستی سرعین در فصل زمستان برای علاقه‌مندان به پیست اسکی مقصد خوبی است.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/sareyn” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در سرعین کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی سرعین

برخی از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری اردبیل در شهر سرعین قرار دارند. دیدنی‌های سرعین در هر موقع از سال جذاب و ستودنی هستند. حتی اگر هنوز به این شهر سفر نکرده باشید، بی‌شک نام جاذبه‌های گردشگری آن به گوشتان رسیده است. جاذبه‌هایی که از آن سوی مرزها هم طرفداران زیادی را برای سفر به سرعین اردبیل، وسوسه می‌کنند. در این بخش مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی سرعین را به شما دوستان عزیز معرفی می‌کنیم تا زمانی که عازم سفر به این شهر شدید برای بازدید از آنها برنامه‌ریزی کنید. پیش از سفر احتمالا نیاز به اجاره سوئیت در سرعین داشته باشید، نگران نباشید. سرعین به دلیل گردشگرپذیر بودن سوئیت‌ها و خانه‌های اجاره‌ای بسیاری دارد، اگر می‌‌خواهید بدانید که بهترین دیدنی‌های سرعین کجاست؟ همچنان با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی سرعین را مطالعه کنید.

مجتمع آب‌درمانی سبلان

مجتمع آب درمانی سبلان با دو استخر پر آب

بسیاری از افراد برای درمان روماتیسم، درد عضلانی، بیماری پوستی و اسپاسم از کیلومترها آن طرف‌تر به مجتمع آب‌درمانی سبلان می‌آیند. این جاذبه درمانی و توریستی از امکانات خوبی برای گردشگران بهره‌مند است. به عنوان مثال استخر مخصوص بانوان و استخر مخصوص آقایان دارد. بخش فیزیوتراپی، سونای خشک، سونای بخار، استخر آب سرد و جکوزی برخی دیگر از امکانات این مجتمع تفریحی هستند. آب‌درمانی سبلان در تمام روزهای هفته باز است و برای بازدید از آن باید به خیابان دانش سرعین بروید.

آبگرم گاومیش گلی

تابلو آبگرم معدنی گامیش گلی با آبدهی بالا و دمای بیش از 45 درجه سانتی‌گراد

در بین دیدنی‌های شهر سرعین، آبگرم گاومیش گلی به خاطر آبدهی بالا و دمای بیش از 45 درجه سانتی‌گراد زبان‌زد است. در زمان‌های قدیم گاومیش‌ها در آب‌های اطراف این چشمه آبتنی می‌کردند و به همین خاطر به آبگرم گاومیشی گلی معروف شده است. برای بهره‌مندی از آب شفابخش این مجموعه می‌توانید به خیابان ولیعصر سرعین مراجعه کنید.

آبگرم بش‌باجیلار

استخرآبگرم بش‌باجیلار و تعدادی آقا درون آن در حال آب تنی

بش‌باجیلار در زبان ترکی به معنای پنج خواهر است که نشان‌دهنده پنج استخر تغذیه‌کننده این چشمه آبگرم هستند. آب‌معدنی بش‌باجیلار با دمای 35 درجه سانتی‌گراد در خیابان شریعتی شهر قرار دارد. این مجموعه تفریحی و درمانی شامل امکاناتی از قبیل جکوزی، سونای گرم و بخار، دوش‌های انفرادی و عمومی است.

تپه آناهیتا

تپه آناهیتا معبد قدیمی زرتشتیان

تپه آناهیتا یکی از آثار تاریخی بخش غربی شهر سرعین است که قدمت آن به بیش از 2000 سال پیش برمی‌گردد و به عنوان یکی آثار ملی ایران ثبت شده است. در گذشته این جاذبه باستانی دارای راه‌های زیرزمینی برای ورود به آن بوده است. با گذشت زمان بخش زیادی از آن رو به نابوده شده و تنها خرابه‌ای از آن باقی مانده است. تپه آناهیتا یکی از مکان عبادی زرتشتیان به حساب می‌آید.

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه سران در بین سنگ های کوچک و بزرگ عبور میکند

اگر در سفر به سرعین به دنبال مکانی بکر و با منظره دل‌انگیز هستید، آبشار ورگه سران گزینه خوبی است. این آبشار زیبا و دیدنی در کنار خود چندین چشمه و غار دارد که همگی آنها چشم‌اندازی توصیف‌نشدنی به طبیعت سرسبز و پر از گل اطراف آن بخشیده‌اند. آبشار ورگه سران و طبیعت بی‌نظیر آن فرصت مناسبی برای آرامش روح و رهایی از دغدغه‌های زندگی شهری است.

چشمه و آبشار گورگور

چشمه و آبشار گورگور در نزدیکی روستای آلوارس از بین یک دشت کوهستانی پهناور

سفر به استان اردبیل با گشت‌وگذار در کنار این چشمه دوست‌داشتنی معنی پیدا می‌کند. آبشار بلند و خروشان گورگور در نزدیکی روستای آلوارس قرار دارد و از دل صخره‌ها بیرون می‌زند. طبیعت سرسبز و پر از گل اطراف آن چنان منظره دیدنی دارد که هر بیننده‌ای به محض مشاهده آن هزاران بار از خالق مهربان جهت آفرینش این همه زیبایی قدردانی می‌کند. بی‌شک با بازدید از این مکان گردشگری لحظات سفر خود را به یادماندنی‌تر خواهید کرد.

روستای آلوارس

در 12 کیلومتری شهر سرعین یکی از زیباترین روستاهای اردبیل را خواهید دید که نام آن آلوارس است. محال می‌دانیم که این حد از زیبایی را تا به حال به طور یکجا در یک روستا دیده باشید. روستای ییلاقی آلوارس دارای منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است. به‌همین دلیل هوای آن در فصل بهار و تابستان معتدل است. این روستا علاوه‌ بر طبیعت سرسبز و خرم در اطراف خود چندین چشمه آب‌معدنی و یک مجموعه‌تفریحی با سرگرمی‌های تله‌سیژ، کارتینگ، شهربازی و اسکی دارد. چشمه گورگور و پیست اسکی آلوارس از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک این روستا هستند.

دره آلوارس

دره آلوارس یا دره گلستان یا دره قزل گل‌لر یک دشت بزرگ کوهستانی به شکل دره سرسبز

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های سرعین که در فصل بهار و تابستان خواهان زیادی دارد، دره آلوارس است. احتمالا این دره را با نام‌های دیگر آن یعنی دره گلستان یا دره قزل گل‌لر بشناسید. اطراف دره آلوارس را چمنزارهای پر از گل، دشت سرسبز و با طراوت، چشمه‌های جوشان و یخچال‌های طبیعی فرا گرفته‌اند. مشاهده تمام این زیبایی‌ها در یک قاب، شور و شعف وصف‌ناشدنی را برای بازدیدکنندگان آن به همراه دارد.

روستای شایق

این روستا در سال‌های بسیار دور به خاطر فضای سرسبز و پر از چمنزار، پناهگاه طایفه عشایری شایقی بوده است. روستای شایق در بخش جنوب‌غربی سرعین و در فاصله هفت کیلومتری آن قرار دارد. در نزدیکی این دهکده زیبا، دو جاذبه دیدنی زال تپه سی و صخره ویند کلخوران به چشم می‌خورند که مشاهده آنها از نزدیک قطعاَ شما را شگفت‌زده می‌کند.

 سوغات و صنایع دستی سرعین

گلیم رنگی

ما ایرانی‌ها از قدیم الایام رسم داریم که در بازگشت از سفر برای اقوام و آشنایان خود سوغات سفر بیاوریم. در تور سرعین برای خرید سوغات انتخاب‌های زیادی پیش رو دارید. بخش مهمی از سوغات این شهر خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی آن هستند. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید سوغات به اندازه کافی پول به همراه داشته باشید، زیرا بعید است از کنار محصولات شگفت‌انگیز آن به راحتی رد شوید.

برخی از بهترین سوغاتی‌های سرعین شامل عسل، حلوای سیاه، شکلات محلی رسته، کره و سرشیر، فطیر، شیرینی مخصوص قچکورگی و باقلوا است. زنان ترک‌زبان باسلیقه و هنرمند سرعین مانند دیگر شهرها در تولید صنایع دستی مانند ظروف مسی، کلاه و لباس نمدی، جوراب پشمی، ورنی، جاجیم، گلیم و مصنوعات چرمی دستی بر آتش دارند.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی سرعین را مطالعه کنید.

 غذاهای محلی سرعین

کاسه قرمز پز از آش دوغ در سینی مسی

قصد داریم در این بخش درباره قسمت خوشمزه سفر به سرعین صحبت کنیم. بی‌شک بعد از برگشت از سفر سرعین، برای اولین چیزی که دلتان تنگ می‌شود، غذاهای محلی آن است. تمام غذاهای سنتی این شهر عالی هستند و همه افراد با هر ذائقه‌ای از آنها استقبال می‌کنند.

آش دوغ، حلوای سیاه، پیچاق قیمه، کاسه ‌کباب، آش شیر، آش اوماج، آش گیلدیک، آش آلو، خورشت ترشی قیمه، یرکوکی خورشتی، چیغیرتما، سوتی پلو، قیساوا، لونگی و تره اسفناج از معروف‌ترین غذاهای محلی سرعین به شمار می‌روند. توصیه می‌کنیم غذاهای رنگارنگ و خوشمزه محلی آن را امتحان کنید، نظیر آن را در هیچ جای ایران پیدا نخواهید کرد. اگر می‌خواهید بدانید بهترین رستوران‌های سرعین کجاست، با چند کلیک ساده در سایت اتاقک می‌توانید لیست کامل آنها را مشاهده کنید.

رستوران‌های شهرستان سرعین

یکی از نگرانی‌ها و دغدغه اغلب مسافران در سفر، پیداکردن یک رستوران خوب است. چرا که پیدا کردن یک مکان مناسب برای صرف وعده غذایی، خاطرات خوش سفر را چند برابر می‌کند. اگر مسافر شهر سرعین هستید و به دنبال یک رستوران خوب می‌گردید باید گفت که این شهر علاوه بر جاهای دیدنی و طبیعی، رستوران‌های فراوانی نیز دارد. از رستوران‌های سنتی گرفته تا مدرن در جای‌جای این شهر به چشم می‌خورند. در ادامه به معرفی چند مورد از این رستوران‌ها پرداخته‌ایم.

رستوران عدل مینائی

رستوران عدل مینائی یکی از رستوران‌های معروف و قدیمی شهر سرعین است که در حدود 70 سال پیش تأسیس شده است. این رستوران که در خیابان ولیعصر قرار گرفته، دارای سه طبقه با محیطی زیبا و دنج و غذاهای ایرانی خوشمزه است. در منوی غذایی این رستوران انواع کباب با برنج خوش طعم ایرانی و دیزی به همراه ماست محلی به چشم می‌خورد.

آدرس رستوران عدل مینائی: ایران، اردبیل، سرعین خیابان ولیعصر، روبروی بانک سپه

رستوران فرزاد

یکی دیگر از رستوران‌های زیبایی که در خیابان ولیعصر واقع شده، رستوران فرزاد است. در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه ایرانی، انواع کباب‌ها، دسرها و نوشیدنی‌های متنوع در یکی محیطی دلنشین و ساده با کیفیت و قیمت عالی سرو می‌شود.

آدرس رستوران فرزاد: ایران، اردبیل، سرعین خیابان ولیعصر، فلکه ساری سو.

رستوران و کافه سنتی آلوارس مهرگان

در جاده آلوارس و 3 کیلومتری تله سیژ آلوارس، رستوران و کافه سنتی آلوارس مهرگان قرار دارد. این رستوران تلفیقی از رستوران سنتی و مدرن است و انواع غذاهای ایرانی، آش محلی و انواع نوشیدنی در آن سرو می‌شود. همچنین در این رستوران غرفه صنایع دستی نیز قرار گرفته که می‌توانید از این دست ساخته‌های زیبا که به دست هنرمندان و مردمان این دیار ساخته شده نیز دیدن کرده و نمادی از شهر سرعین به یادگار داشته باشید.

آدرس رستوران و کافه سنتی آلوارس مهرگان: ایران، اردبیل، سرعین

رستوران اطمینان

اگر بعد از گشت‌وگذار و تماشای جاهای دیدنی سرعین هوس خوردن غذاهای خوشمزه ایرانی به خصوص آبگوشت محلی در یک جای دنج و باصفا کرده‌اید حتماً سری به رستوران اطمینان بزنید. این رستوران دارای محیطی زیبا و دلنشین بوده و در کنار میز و صندلی، تخت‌های سنتی زیبا نیز در آن قرار داده شده است.

آدرس رستوران اطمینان: ایران، اردبیل، سرعین، خیابان ولیعصر، بالاتر از بازار اطلس.

رستوران آلاچیق ساحل سرعین

رستوران آلاچیق ساحل سرعین در میدان ولیعصر سرعین واقع شده است. این رستوران دارای یک حیاط بسیار بزرگ پر از تخت و آلاچیق‌های زیبا است که در کنار درختان سرسبز قرار گرفته‌اند. فضای داخلی این رستوران نیز به انداز فضای بیرونی زیبا و چشم نواز است و دارای دکوراسیون و تخت‌های سنتی است. در منوی غذایی این رستوران انواع کباب، کوبیده، دل و جگر، قلوه و سرویس صبحانه به چشم می‌خورد.

آدرس رستوران آلاچیق ساحل: ایران، اردبیل، سرعین، میدان ولیعصر

مراکز خرید شهر سرعین

ورودی مرکز خرید آدنا مال

مهم‌ترین چیزی که در سفر به هر شهری می‌تواند رضایت خاطر مسافران را جلب کند، مراکز خرید آن است. سرعین شهر کوچکی است اما با این حال مراکز و بازارهای خرید متعددی دارد. به طور حتم با گشت‌وگذار در پاساژها و بازارهای رنگارنگ سرعین لذت سفر بیشتر در دل و جانتان می‌نشیند. قبل از سفر به این منطقه از شمال غرب کشور، حتماً یک لیست از بازارهای خرید آن تهیه کنید تا بتوانید با برنامه‌ریزی درست از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

اگر می‌خواهید بدانید بهترین و شناخته‌ترین مراکز خرید سرعین کجاست باید بگوییم که مرکز خرید اوراپارک، مرکز خرید آتا، مرکز خرید مهستان، بازار اطلس، بازار بزرگ پردیس، مجتمع تجاری آدنامال، پاساژ لاله و بازار قدیمی سرعین با توجه به تنوع اجناس و قیمت بیش از سایر مراکز خرید در بین گردشگران شناخته شده هستند.

راه‌های دسترسی به سرعین

دسترسی به سرعین

حالا که متوجه شدید سرعین کجاست، نوبت به بررسی مسیرهای دسترسی به آن می‌رسد. برای سفر به این شهر پرگردشگر می‌توانید از طریق هوایی یا زمینی اقدام کنید. اگر رانندگی در جاده خسته‌تان می‌کند، بهتر است با اتوبوس یا قطار سفر کنید. البته ابتدا باید به شهر اردبیل بروید و سپس از آنجا برای رفتن به سرعین سوار تاکسی یا مینی‌بوس شوید.

در صورتی که شوق دیدن جاده‌های زیبای شمال غرب کشور را دارید و دلتان می‌خواهد ساعاتی از سفر را به تماشای آن بپردازید، سفر با خودروی شخصی بهترین انتخاب است. در ضمن اگر در فصل پاییز یا زمستان راهی سرعین می‌شوید، از به همراه داشتن تجهیزات زمستانی به خصوص زنجیرچرخ غافل نشوید.

راه دسترسی از تهران تا سرعین شامل سه مسیر می‌شود. در مسیر اول از تهران به رشت و سپس از جاده صومعه‌سرا و خلخال به شهر اردبیل می‌رسید. در مسیر دوم از تهران به رشت می‌روید و بعد باید به انزلی و از آنجا به جاده اسالم- خلخال بروید و سپس باید از آنجا راهی اردبیل شوید. مسیر جاده‌ای سوم کمی با دو مسیر قبلی متفاوت است. ابتدا از تهران باید به سمت زنجان حرکت کنید و بعد از طریق جاده سرچم خود را به خلخال و اردبیل برسانید. مسیر اردبیل تا سرعین را هم می‌توانید از جاده سراب- اردبیل بپیمایید. گفتنی است که مسیر جاده سراب- اردبیل بسیار جذاب و دیدنی است و در لیست بهترین دیدنی های سرعین قرار دارد. پیمودن این مسیر کوتاه حدود 33 دقیقه طول می‌کشد.

فاصله سرعین تا شهرهای مهم ایران

  •       فاصله با اردبیل: 31 کیلومتر
  •       فاصله با مشهد: 1511 کیلومتر
  •       فاصله با تهران: 616 کیلومتر
  •       فاصله با شیراز: 1387 کیلومتر
  •       فاصله با اصفهان: 891 کیلومتر
  •       فاصله با تبریز: 212 کیلومتر
  •       فاصله با ارومیه: 333 کیلومتر
  •       فاصله با  زنجان: 288 کیلومتر

 اقامت در سرعین

یکی از اولویت‌های مهم قبل از سفر به هر مقصدی، رزرو محل اقامت است. انتخاب اقامتگاه مناسب در آرامش خاطر و لذت سفر مسافران تاثیر بسزایی دارد. شهر سرعین میزبان گردشگران زیادی از داخل و حتی خارج کشور است، به همین خاطر از اقامتگاه‌های متنوعی برخوردار است.

برای اقامت در سرعین می‌توانید براساس بودجه و سطح انتظارات خود از یک اقامتگاه مناسب، از میان‌ انواع هتل‌ها و مهمانپذیرهای آن گزینه مناسب را انتخاب کنید. برای اطلاع از لیست بهترین هتل‌های سرعین، امکانات و همچنین هزینه اقامت در آنها ساده‌ترین راه مراجعه به سایت اتاقک است. در این سامانه هوشمند اجاره ویلا و سوئیت، بعد از انتخاب شهر مقصد در چشم‌برهم‌زدنی لیست تمام اقامتگاه‌های آن نمایش داده می‌شوند.

نکاتی که در سفر به سرعین لازم است بدانید

  • شهرستان سرعین شهر پر گردشگری است بنابراین بهتر است قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو نمایید، چون ممکن است زمانی که به این شهر می‌رسید اقامتگاه‌ها پر شده باشد. در آن صورت در پیدا کردن اقامت دچار مشکل خواهید شد.
  • سرعین با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن واقع شده است، دارای آب‌وهوای سرد و خشک است؛ بنابراین اگر نیمه دوم سال را برای سفر به این شهر انتخاب کردید حتماً لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.
  • قبل از آغاز سفر تمامی هزینه‌های سفر ازجمله هزینه خرید، رستوران، اقامتگاه و هزینه گشت‌وگذار را به طور کامل بررسی کنید و در سفر بر اساس بودجه‌ای که برای هریک در نظر گرفته‌اید گام بردارید.
  • شهرستان سرعین پر از چشمه‌های آب گرم معدنی است اگر برای آب درمانی به این شهر سفر می‌کنید حتماً لباس شنا با خود به همراه داشته باشید.

پرسش‌های متداول درباره سرعین

سرعین کجاست؟

سرعین در دامنه کوه‌های سبلان و در سمت غربی اردبیل و در فاصله ۳۰ کیلومتری از آن قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به سرعین کی است؟

با توجه به آب‌وهوای سرعین می‌توان گفت که فصل بهار و تابستان بهترین موقع برای سفر است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی سرعین کدام‌اند؟

دره آلوارس، آبگرم گاومیش گلی، آبگرم بش‌باجیلار

معروف‌ترین رستوران‌های سرعین کدام‌اند؟

رستوران عدل مینائی، رستوران فرزاد، رستوران آلاچیق ساحل سرعین

چطور به سرعین برویم؟

اگر با اتوبوس یا قطار سفر کنید. البته ابتدا باید به شهر اردبیل بروید و سپس از آنجا برای رفتن به سرعین سوار تاکسی یا مینی‌بوس شوید. اگر از تهران به سمت اردبیل می‌روید سه مسیر وجود دارد که در متن مقاله به آنها اشاره شده است.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.5/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *