جاهای دیدنی

جاهای دیدنی سرعین | آرمیده در دل رشته‌کوه‌های سبلان

سرعین، شهر چشمه‌های آب گرم است و گردشگران از تمام شهرهای ایران برای بهبود بیماری‌های‌شان خود را به این شهر می‌رسانند. چشمه‌های سبلان، گاومیش گلی و بش باجیلار از معروف‌ترین مجموعه‌های آب گرم درمانی سرعین‌اند. کیفیت بالای عسل و سرشیر این شهر شهرت بسیاری دارد، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر سرعین حتماً آن‌ها را امتحان کنید. در ادامه درباره دیدنی‌های سرعین و جاذبه‌های گردشگری سرعین بیشتر می‌گوییم.

درباره سرعین

سرعین یکی از شهرهای کوچک استان اردبیل است که در غرب این استان و در دل رشته‌کوه‌های سبلان واقع شده است. مردمان عزیز و خونگرم شهر سرعین آذری زبان هستند، ریشه این زبان در کشور ما قدمت چندصدساله دارد. جمعیت حدودی سرعین 5 هزار نفر است. معنی لغوی سرعین چشمه است، در فصل تابستان دمای این شهر  به 25 درجه می‌رسد. افرادی که شیفته طبیعت سرسبز و آب‌وهوای خنک هستند و تحمل گرمای تابستان برایشان سخت است سرعین گزینه خوبی هم برای مسافرت و لذت بردن از تابستان و هم رسیدگی به سلامتی جسمشان است. سرعین دارای چشمه‌های آبگرم معدنی بوده که این آبگرم‌ها برای بدن بسیار مفید هستند به‌خصوص اگر پدر و مادر میانسال دارید حتما در برنامه‌ خود سفر به سرعین را از یاد نبرید.

برای آشنایی بیشتر مقاله سرعین کجاست؟ را مطالعه کنید.

روستای شایق یکی از دیدنی های سرعین

روستای شایق یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهر سرعین است که در 7 کیلومتری غرب سرعین قرار دارد. طبیعت زیبا و سرسبز این روستا یکی از عوامل مو‌ثر برای جذب گردشگران است. خاک این روستا حاصلخیر و مناسب کشاورزی است و به همین علت بیشتر اهالی آن به کشت سیب‌زمینی، عدس و گندم مشغول‌اند. چندصدسال پیش طایفه‌ای به نام شایق در این روستا زندگی می‌کردند نام این روستا برگرفته از خود ساکنین این روستاست. با رفتن به روستای شایق یک تیر و دو نشان می‌زنید زیرا با پیست اسکی آلوارس هم‌مسیر است. از جاذبه‌های دیدنی روستای شایق می‌توان به تپه‌های «زال تپه‌سی» و «کلک لر تپه‌سی» اشاره کرد.

آدرس: اردبیل، سرعین، روستای شایق

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب گرم های سرعین دره گلستان

منطقه گلستان دره‌ای پهناور و پوشیده از گل‌های زیبای وحشی است که در شهر سرعین و استان اردبیل قرار گرفته و با وجود منظره‌های زیبایی که دارد نام مناسبی برای آن انتخاب شده است. وجود آبگیرهای متعدد زیبایی این دره را چندین برابر کرده است. تعدادی دریاچه یخچالی نیز در دره گلستان قرار دارد که نشان‌دهنده وسعت یخچال‌های طبیعی این منطقه‌ است. در این دره پهناور یک چشمه آب گرم هم هست که استخر ندارد. دره گلستان زیستگاه مناسبی برای کبک است و در بخش شمالی آن قوچ، میش، گراز و خرس قهوه‌ای زندگی می‌کنند.

آدرس: اردبیل، حوالی سرعین، منطقه گلستان

پیست اسکی آلوارس یکی از جاذبه های گردشگری سرعین

پیست اسکی آلوارس به دلیل قرارگرفتن در ارتفاعات کوه سبلان یکی از بهترین پیست‌های اسکی ایران است. این پیست اسکی در تمام روزهای پاییز و زمستان از برف پوشیده شده و در حدود هشت‌ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تله‌سیژ و بالابر از امکانات رفاهی آن برای بالارفتن از دامنه کوه و پیست است. در فصل تابستان نیز می‌توانید تله‌سیژ سوار شوید و از دشت‌های سرسبز و خنک دیدن کنید. روستای آلوارس، که یکی از زیباترین روستاهای سرعین است، در نزدیکی این پیست قرار دارد. سرعین جز شهرهای خنک برای مسافرت در تابستان نیز محسوب می‌شود.

آدرس: اردبیل، 12 کیلومتری روستای آلوارس و 300 کیلومتری سرعین

روستای آلوارس

بهشت زمینی به نام روستای آلوارس در 12 کیلومتری غرب سرعین واقع شده است. روستایی که به دلیل داشتن طبیعت زیبا و دلنشینش زبانزد مردم بومی اردبیل و سرعین است. این روستا در دامنه‌ی کوه سبلان قرار دارد و آب‌وهوای سردی دارد پس لباس گرم یادتان نرود. اگر به این روستا سفر کردید حتما از چشمه‌ی بینظیرش به اسم «مین بلاغ» دیدن کنید تا روح‌ و روانتان به آرامش برسد و از استرس‌های روزمرگی‌تان هرچند کم دور شوید. این چشمه علاوه‌ بر طبیعت سرسبز و هوای خوبش دارای یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های خاورمیانه به نام ماهی قزل آلا است. مردم بومی این منطقه خودشان زودتر از مسافران به صید این ماهی‌ها می‌روند و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید ماهیگیری خوب و پربرکتی داشته باشید. در فصل بهار روستای آلوارس قطعه‌ای از بهشت می‌شود گل‌های رنگارنگش مثل گل شقایق، ختمی، لاله جان تازه‌‌ای به طبیعت می‌دهند.

آدرس: اردبیل، سرعین، دامنه کوه سبلان

تپه آناهیتا

تپه‌ای باستانی به نام آناهیتا در سرعین قرار دارد که در گذشته نام‌های دیگری مانند زرتشت و سارقین داشت. اشیاء و سفالینه‌های به‌دست‌آمده از این منطقه نشان‌ می‌دهد که قدمت این تپه به هزاره دوم و اول قبل از میلاد می‌رسد. در زمان ساسانیان معبد آناهیتا و چندین آتشگاه دیگر در این منطقه ساخته شد. تپه باستانی آناهیتا از آثار باستانی سرعین است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده.

آدرس: اردبیل، ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی

آبگرم گاومیش گلی

یکی از جاهای دیدنی سرعین آبگرم گاومیش‌گلی است. این آبگرم جزو قدیمی‌ترین آبگرم‌های سرعین است آب این استخر برای انواع بیماری‌های روماتیسمی، قلبی، دردهای مفصلی مفید است. آبگرم گاومیش گلی بسیار داغ بوده و هنگام ورود به استخر داغی آب را کاملا حس خواهید کرد. بعد از شنا در این استخر حس راحتی و سبکی خواهید داشت.

آدرس: اردبیل، سرعین، خیابان ولیعصر

چشمه گورگور

یکی از چشمه‌های زیبا و دلنشین سرعین، چشمه‌ی گورگور است. این چشمه در دره آلوارس قرار دارد و یکی از باصفاترین و بهترین جاهای دیدنی سرعین است. برای رفتن به پیک‌نیک و کباب و انجام انواع بازی‌ها مثل والیبال، بدمینتون بهترین مکان است. با رفتن به چشمه گورگور می‌توانید یکی از به یادماندنی‌ترین خاطرات را برای خودتان و خانواده عزیزتان رقم بزنید.

آدرس: اردبیل، سرعین، چشمه گورگور آلوارس

مجتمع آب د‌رمانی سبلان

بی‌شک یکی از بهترین آبگرم‌های سرعین، مجتمع آب درمانی سبلان است. آب درمانی سبلان امکانات و تجهیزات زیادی جهت رفاه حال مسافران و گردشگران دارد. استفاده از این آب درمانی‌ها برای انواع دردهای بدن مفید است دردهایی مثل دردهای روماتیسمی، دردهای عضلانی و بیماری‌های پوستی.

اگر بچه کم سن‌وسال به همراه دارید می‌توانید با خیال راحت او را به آب درمانی سبلان ببرید تا بچه‌ها هم از سفر خود لذت ببرند و خاطره خوبی برایشان ایجاد شود چون اکثر بجه‌ها آب بازی را دوست دارند. مجتمع آب درمانی سبلان یک مزیت خیلی خوبی دارد و آن هم این است که دارای استخر مخصوص کودکان بوده و همچنین در برنامه مشخص و ساعت مشخص استخرها را ضدعفونی می‌کنند.
مجتمع آب درمانی سبلان دارای سونای خشک، سونای بخار، حوضچه‌های آب سرد، جکوزی، سالن‌های مخصوص برای آقایان و بانوان، ماساژتراپی، باشگاه ورزشی و بوفه و رستوران است.
به نظرتان یک مجتمع آبدرمانی با این همه امکانات عالی و کامل برای گردشگرانش ارزش یک بار رفتن را ندارد؟

آدرس: اردبیل، سرعین، خیابان دانش

آبشار ورگه سران

یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین آبشار ورگه سران است که در 10 کیلومتری شمال سرعین قرار درد، این آبشار زیبا و منحصربه‌فرد از برخورد دو چشمه به نام‌های قیرخ بولاخ و چهل چشمه به وجود آمده است. گفتنی است وجود آلاچیق‌ها امکان استراحت و نشستن برای گردشگران را در کنار این آبشار فراهم کرده است.

آدرس: اردبیل، 10 کیلومتری سرعین

آبگرم قره سو و ساری سو (اعصاب سویی)

سرعین به دلیل داشتن آبگرم‌های زیاد مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. آبگرم قره سو در قسمت غربی و در نزدیکی میدان گاومیش قرار دارد. این آبگرم در طول سال داغ است و دمای آن 44 درجه سانتی‌گراد بوده و برای انواع دردهای مفصلی، روماتیسمی مفید است. این آبگرم دارای 2 استخر است که با نام‌های قره‌سو و ساری سو شناخته می‌شوند. آبگرم دو سانس متفاوت دارد سانس اول استخر قره سو برای آقایان و در سانس دوم  استخر ساری سو برای بانوان است.

آدرس: اردبیل، سرعین چهارراه قهوه سویی، جنب آبگرم ساری‌سو

آبگرم بش باجلار

آبگرم بش باجلار یکی از قدیمی‌ترین استخرهای سرعین است. بین مردم بومی اسم این آبگرم دره‌لر سویی است چرا که آب این آبگرم از دل چند دره سرچشمه می‌گیرد. دورتادور این آبگرم را فضای سبز و درختان تشکیل داده‌اند. آب این آبگرم ترش، کدر و بودار است و مثل آبگرم‌های دیگر سرعین برای دردهای عمومی، قلبی و روماتیسمی مفید است. دمای آب بش باجلار 35 درجه سانتی‌گراد است. آبگرم بش باجلار دارای امکاناتی همچون سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، دوش‌های انفرادی است.

آدرس: اردبیل، سرعین، آبگرم بش‌باجلار

روستای بیله درق (ویلا دره)

ما برای افرادی که از آلودگی هوا، ترافیک، سروصدای زندگی شهری خسته شده‌اند و دوست دارند چند روزی دور از شهر زندگی کنند و معنی واقعی آرامش را با روح و روانشان لمس کنند  پیشنهاد خوبی داریم. روستای بیله درق تکه‌ای از بهشت گمشده در زمین است. آب‌وهوای بی‌نظیرش، طبیعت بکر و سرسبزش، دره‌های آرامش‌بخشش، چشمه‌های پرآبش می‌تواند خاطره‌ی خوبی برایتان خلق کند. روستای بیله درق در 3 کیلومتری شمال سرعین قرار دارد. این روستا دارای آب‌ گازدار است و از دل کوه‌های سبلان می‌جوشد. می‌توانید از این موهبت الهی دیدن کنید و لذت ببرید. این روستا به دلیل اینکه یکی از جاهای دیدنی سرعین است جهت رفاه حال مسافران دارای کافه، رستوران هم هست.

آدرس: اردبیل، 3 کیلومتری شمال سرعین

دره جنگلی ایردموسی

یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین و صد البته بهشت سرعین دره جنگلی ایردموسی است. این دره جنگلی در 14 کیلومتری غرب اردبیل و 5 کیلومتری سرعین قرار دارد. این دره از نزدیکی‌های سرعین شروع شده و تا روستای نوران ادامه دارد. چشم‌اندازهای زیبا، نهرها، چمنزارهای انبوه، باغاتی با میوه‌های خوشمزه و رنگارنگ، هوای تمیز و پاکش از دیدنی‌های این دره به حساب می‌آید. این دره جنگلی در هر فصل از سال دیدنی و جذاب است. اگر به اردبیل یا سرعین سفر کردید این مکان بهشتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آدرس: اردبیل، 5 کیلومتری سرعین

مجتمع آبدرمانی ایرانیان

مجتمع آبدرمانی ایرانیان بی‌شک یکی از بهترین و بزرگ‌ترین آبگرم‌های سرعین و کشور است. این مجتمع امکانات متعددی را به گردشگران خود ارائه می‌دهد امکاناتی از قبیل جکوزی، سونای خشک، سونای بخار، استخر جوانان، استخر کودکان، و قسمت‌های ورزشی و درمانی را… این مجتمع دارای بخش‌های جداگانه آقایان و بانوان است.

آدرس: اردبیل، سرعین، بلوار سبلان

مرکز آبدرمانی دره‌لر سویی

یکی دیگر از آبدرمانی‌ها و جاهای دیدنی سرعین مرکز آبدرمانی دره‌لر سویی است. این آبدرمانی یکی از شیک‌ترین  مراکز آبدرمانی سرعین است که دارای امکانات خوبی نیز هست. این مرکز برای افرادی که دارای دیسک کمر و گردن، دردهای مفصلی و بیماری‌های پوستی هستند بسیار مفید است. مرکز آبدرمانی دره‌لر سویی علاوه‌ بر اینکه دارای آبگرم‌های معدنی است امکاناتی مثل: جکوزی، سونای خشک، سونای بخار، سونای نمک، تونل باران، نیز دارد. همچنین این مرکز آبدرمانی دارای سانس‌های جداگانه برای آقایان و بانوان است.

آدرس: اردبیل، سرعین، بلوار شریعتی

آب‌گرم قهوه سویی

تنوع مجتمع‌های آبگرم در سرعین خیلی زیاد است. از دیگر آبگرم‌های سرعین، آبگرم قهوه سویی است. این مجتمع شامل مجموعه‌های مجزا برای بانوان و آقایان است که هر دو دارای استخر عمومی، استخر کودکان، جکوزی، سونا بخار، سونا خشک، دوش آب گرم و سرد، رختکن، بوفه، ماساژتراپی هستند.

 آب این آبگرم بسیار داغ بوده و برای انواع دردهای مفصلی مناسب است، بعد از شنا در آبگرم قهوه سویی آرامش خاصی را در بدنتان حس خواهید کرد. کسانی که از بوی آبگرم معدنی خوششان نمی‌آید، آبگرم قهوه سویی برایش مناسب خواهد بود چراکه آب این استخر  گوگرد و گاز H2S ندارد و بی‌

آدرس: اردبیل، سرعین، خیابان طالقانی

مجتمع آبدرمانی ژنرال

مجتمع آبدرمانی ژنرال در خیابان شریعتی و کنار هتل سپید قرار دارد. کسانی که در هتل سپید اقامت دارند برایشان یک مزیت عالی محسوب می‌شود چراکه با طی کردن کمترین مسافت هم می‌توانند از تفریحات آب‌درمانی استفاده کنند و هم به راحتی در محل اقامتشان حضور یابند. آبدرمانی ژنرال یک مجتمع شیک و مدرنی است که جهت رفاه حال گردشگران امکانات خوبی را ارائه می‌دهد. استخر بزرگ، استخر کوچک، جکوزی، سونا خشک، سونا بخار، رختکن، بوفه از جمله امکانات این آبگرم است. علت نامگذاری ژنرال به این مجتمع آبدرمانی این است که یکی از فرماندهان روسی به نام ژنرال جراحت پای خود را در این چشمه آبگرم درمان کرده است.
آبگرم‌های معدنی همچون ژنرال ترش، بی‌رنگ و بودار هستند و سرشار از املاح کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلر دارند که برای بدن بسیار مفید واقع می‌شوند.

آدرس: اردبیل، سرعین، میدان گاومیش گلی، خیابان ژنرال

مجتمع آب درمانی پهنلو (مجتمع آب درمانی ارشاد)

مجتمع آبدرمانی پهنلو که با نام آبدرمانی ارشاد هم شناخته می‌شود محیطی خیلی شیک، مدرن و تمیزی دارد. آب این مجتمع از چشمه پهنلو تغذیه می‌شود و برای درمان دردهای مفصلی، قلبی، عصبی مفید عمل می‌کند. امکانات این مجتمع شامل: استخر بزرگ، استخر کودکان، سونا خشک، سونا بخار، جکوزی، وان‌های انفرادی، ماساژ، آبشار آب داغ، فیش‌تراپی، تردمیل و دوچرخه در آب، تونل مه سرد، حمام ترک، دوش، بوفه، رختکن است. آبدرمانی پهنلو در شمالی‌ترین قسمت سرعین قرار دارد. آب این آبگرم همیشه در حال جوشان است و دمای آبش بالا بوده و به رنگ سبز است.

آدرس: اردبیل، سرعین، میدان سهند، خیابان پهنلو

چشمه گوز سویی

یکی دیگر از آبگرم‌ها و جاهای دیدنی سرعین چشمه گوز سویی بوده این آبگرم در مجتمع قهوه سویی قرار دارد. دمای این آبگرم 21 درجه سانتی‌گراد، رنگش تیره و ترش و بدون بو است. جریان آب چشمه گوز سویی در حال جوشان است و دارای کلسیم، منیزیم، سدیم پتاسیم، سولفات و بی‌کربنات است. امکانات این شامل دو استخر مجزا برای بانوان و آقایان، استخر آب‌گرم، سونا خشک، سونا بخار، جکوزی، ماساژ، بوفه، امانت، استخر کودک است.

آدرس: اردبیل، سرعین، خیابان طالقانی، مجتمع آبدرمانی قهوه سویی سرعین

روستای آتشگاه

از روستاهای کهن و تاریخی سرعین می‌توان به روستای آتشگاه اشاره کرد. این روستا در شمال سرعین قرار داردو در میان مردم به آغ مام نیز شناخته می‌شود. این روستا به دلیل دارا بودن طبیعت سرسبز و معابد باستانی گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. از جاذبه‌های این روستا وجود آتشکده آذرفریق در تپه باستانی است. این آتشکده بسیار با ارزش و تاریخی بوده هرچند متاسفانه امروزه خرابه‌هایی از این آتشکده برجای مانده است، براساس تعدادی اسناد و روایت‌ها مشخص شده است که این آتشکده متعلق به دوره ساسانیان بوده و در آن زمان نیز در این آتشکده به ترویج آیین زرتشت می‌پرداختند.

آدرس: 18 کیلومتری شرق اردبیل، 5 کیلومتری شمال سرعین

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران

روستای صخره‌ای ویندکلخوران از دیگر مکان‌های شگفت‌انگیز و جاهای دیدنی سرعین است. این روستای صخره‌ای و سنگی شکل در 5 کیلومتری جنوب سرعین قرار دارد. با سفال‌هایی که از دوره ساسانیان و اشکانیان در این مکان پیدا شده است می‌توان پی به باستانی و تاریخی بودن دهکده ویند کلخوران پی برد. معماری‌ خانه‌های این روستای کم‌نظیر مکان تفریحی، تاریخی و علمی برای گردشگران محسوب می‌شود. در ارتفاع 50 متری رودخانه یک دخمه سنگی دیده می‌شود. در اطراف این دخمه نوشته‌هایی به شکل برجسته وجود دارد که متاسفانه به مرور زمان مورد فرسایش قرار گرفته‌اند. اگرچه قدمت این روستای صخره‌ای به دوره‌ی قبل از اسلام مربوط می‌شود اما اقوام این روستا تا دوره‌ی اسلامی هم سکونت داشتند.

آدرس: اردبیل، 5 کیلومتری جنوب غربی سرعین، روستای ویند کلخوران

غارها و روستای کنزق

یکی از روستاهای تاریخی، روستای کنزق است. این روستا در 3 کیلومتری شرق سرعین قرار دارد. روستای کنزق قدمت طولانی دارد در این روستا یک قبرستان تاریخی وجود دارد، دخمه‌های صخره‌ای آن دوره قبل از اسلام را به تصویر می‌کشد. خانه‌های خشتی هم حاکی از آن است که در دوره اسلامی افراد در مکان تاریخی سکونت داشتند. بیشتر غارها و جاهای دیدنی این روستا متاسفانه به دلیل زلزله از بین رفته‌اند ولی همچنان به دلیل طبیعت بکرش گردشگران هنوز هم به این روستا سفر می‌کنند. در روستای کنزق دره‌ای به نام دره زرد وجود دارد که چشمه‌های پر آبش، طبیعت سرسبزش و گلابی‌های خوشمزه‌اش میزبان گردشگران است نام این دره در زبان آذری ساری دره است.

آدرس: اردبیل، سرعین، بخش مرکزی، دهستان آبگرم، روستای کنزق

سخن نهایی

سرعین شهری است که هم می‌توان برای تفریح و سرگرمی رفت و هم برای سلامتی بدن چرا که تنها سرمایه اصلی هر آدمی است که باید برایش بها داد. با سفر کردن به سرعین هم جسمتان سالم ‌می‌شود و هم در طبیعت بکر، سرسبز و هوای بی‌نظیرش روح و روانتان جلا داده می‌شود. شناکردن در آبگرم‌های معدنی به اعصابتان آرامش تزریق می‌کند و به حال خوش می‌رسید. شاید فکر کنید که سرعین شهر کوچکی است، جاهای دیدنی زیادی ندارد و حوصله‌‌تان سر می‌رود اما باید بگوییم که سخت در اشتباهید. با یک‌بار سفرکردن به شهر سرعین پی به تنوع بالای آن خواهید برد. فصل تابستان سرعین بخاطر هوای خنکش، طبیعت سرسبز و دلبرش، چشمه‌های آبگرمش واقعا ارزش دیدن دارد و به عبارتی می‌توان گفت سرعین بهشت استان اردبیل هست. برای اجاره خانه در سرعین برای چند روز یا اجاره روزانه خانه و اجاره آپارتمان مبله و سوئیت ارزان می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.4/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *