تجربه سفرجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی کامل دریاچه شورمست | هرآنچه لازم است قبل از سفر به آن بدانید

سفر به سواحل و نشستن کنار دریا همیشه لذت خودش را دارد، اما تا به حال برای تماشای دریاچه راهی سفر شده‌اید؟ دریا با صدای امواج خود شما را به وجد می‌آورد، انگار که شخصیتی برونگرا دارد، اما دریاچه درونگرا است. در سکوت کامل قرار دارد و برای کشف ناشناخته‌های آن باید بیشتر دقت کنید. دریاچه آرامش‌بخش و مرموز است و چشم‌انداز آن از دور در مقابل چشمانتان دلبری می‌کند. دریاچه شورمسست که در میان مناظر خیره‌کننده مازندران قرار گرفته، به عنوان یک جاذبه طبیعی فریبنده شناخته شده که مسافران را با زیبایی آرام خود مسحور می‌کند. با من همراه باشید تا سفری به دریاچه شورمست و مناظر خیره‌کننده اطراف آن را آغاز و گنجینه‌های پنهان آن را کشف کنیم.

دریاچه شورمست کجاست؟

دریاچه شورمست کجاست؟
قایق‌سواری در دریاچه شورمست لذت دارد! – عکس از امیر مهتاب‌‌فر

دریاچه شورمست یکی از جاهای دیدنی سوادکوه در استان مازندران است و در روستایی به همین نام قرار دارد. این دریاچه درواقع در جنوب غربی سوادکوه و 6 کیلومتری غرب شهر پل سفید واقع شده و در ارتفاعات قرار دارد. پایتخت‌نشینان می‌توانند به راحتی خود را به دریاچه شورمست برسانند، چرا که این مقصد در جاده تهران-شمال قرار گرفته و بسیاری از طبیعت‌گردان و تورهای گردشگری را از این منطقه به خود جذب می‌کند. این شگفتی طبیعی به عنوان یک خلوتگاه آرام برای علاقه‌مندان به طبیعت و کسانی که به دنبال آرامش در دامان جنگل‌های بکر و دست‌نخورده هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. چشم‌انداز جذاب و دیدنی این دریاچه تمامی حواس شما را به خود مجذوب می‌کند. این شگفتی طبیعی توسط فضای سرسبز احاطه شده و کوه‌های باشکوه آن را در آغوش گرفته‌اند.

اجاره ویلا سوادکوه قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب و هوای دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در زمستان و برفی
به راستی که دریاچه شورمست در زمستان سرد است! – عکس از رضا کرمی

دریاچه شورمست به دلیل قرارگیری در دامنه رشته‌کوه‌های البرز، آب‌وهوای خنکی دارد. درواقع همه‌ی کوهستان‌های اطراف این دریاچه پوشیده از جنگل‌های انبوه هستند، به همین دلیل آب‌وهوای اینجا نیز ترکیبی از کوهستانی سرد و جنگلی معتدل است. در فصل زمستان، سردی هوا به اوج خود می‌رسد و کوه‌های اطراف پوشیده از برف می‌شوند. دریاچه شورمست در فصل پاییز نیز همانند یک تابلوی نقاشی است که با رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد کشیده شده. در فصل بهار و تابستان، بارندگی کمتر و آب‌وهوا در مطلوب‌ترین حالت خود قرار دارد.

این دریاچه یکی از مقاصد جذاب برای سفرهای پاییزی است.

مسیر دسترسی به دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در استان مازندران، پل ‌سفید، جنوب غربی سوادکوه و مجاورت روستای شورمست قرار دارد. برخلاف اینکه این دریاچه دور از شهر قرار دارد، با وسایل حمل‌ونقل مختلف قابل دسترسی است و می‌توانید به راحتی خود را به آن برسانید. در اینجا گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای رسیدن به این بهشت طبیعی در نظر بگیرید:

  • رانندگی با ماشین: یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای رسیدن به دریاچه شورمست رانندگی با ماشین است؛ البته اگر مبدا شما فاصله زیادی با این منطقه نداشته باشد. برای رسیدن به این مقصد باید از جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر بروید. پس از طی مسیری 65 کیلومتری از فیروزکوه، به پل سفید می‌رسید. کافیست جلوتر بروید که تابلوی شورمست را پس از گذر از پمپ بنزین ببینید. جاده شورمست در سمت چپ شما قرار دارد و برای رسیدن به آن باید جاده را دور بزنید.
  • استفاده از حمل‌ونقل عمومی: اگر مسیر شما دورتر است یا به هردلیلی حمل‌ونقل عمومی را ترجیح می‌دهید، بهتر است با اتوبوس یا تاکسی خودتان را به دریاچه شورمست برسانید. براساس محل اقامت‌تان، ممکن است ماشین‌های سواری و تاکسی‌های بین شهری شما را به شهر پل سفید برسانند و پس از آن می‌توانید با تاکسی به روستای شورمست بروید. با اتوبوس نیز می‌توانید خودتان را به شهرستان سوادکوه یا پل سفید برسانید.
  • سفر با قطار: قطار، یکی از لذت‌بخش‌ترین راه‌ها برای سفر است. بهتر است بدانید، شهرستان پل سفید که نزدیک‌ترین شهرستان به دریاچه شورمست به‌شمار می‌رود، دارای راه آهن است، پس می‌توانید با قطار نیز به این طبیعت شگفت‌انگیز سفر کنید و از تماشای مناظر سرسبز و خیره‌کننده در مسیر ریل قطار لذت ببرید.
  • سفر با تورهای گردشگری: امکان سفر به دریاچه شورمست با تورهای گردشگری نیز وجود دارد. کافیست با یک جستجوی ساده در اینترنت، تورهای طبیعت‌گرد که قصد سفر به این منطقه دارند را پیدا کنید. برای یک تجربه همه‌جانبه‌تر و داشتن یک کمک و راهنما در پیمایش منطقه، سفر با تورهای گردشگری راهی مناسب خواهد بود. راهنمای تور با منطقه آشنا هستند و می‌توانند بینش ارزشمندی در مورد دریاچه ارائه دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند حمل‌ونقل را به دریاچه شورمست ترتیب دهند.

بهترین زمان سفر به دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در فصل بهار
آب‌وهوای مطبوع دریاچه شورمست در بهار و تابستان – عکس از معین برزگر

دورتادور دریاچه را کوهستان‌های جنگلی سرسبز احاطه کرده‌اند و به همین دلیل اگر در فصل زمستان به آن سفر کنید ممکن است سرمای هوا شما را اذیت کند، حتی اگر لباس گرم به همراه خود داشته باشید! درعوض با سفر به این منطقه در فصل تابستان، از آب‌وهوای خنک و مطبوع آن لذت خواهید برد. اینجا آنقدر هوا پاکیزه است که فقط اکسیژن خالص را وارد ریه‌های خود می‌کنید. در فصل بهار نیز آب‌وهوای اینجا مطبوع است و می‌توانید با پوشیدن یک سوئی‌شرت یا هودی از هوای آن لذت ببرید. به طور کلی، بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی شورمست، فصل‌های بهار و تابستان هستند. در این مدت، هوا به طور کلی مطبوع، با دمای ملایم و بارندگی کمتر است. فضای سرسبز و گل‌های وحشی بر زیبایی محیط می‌افزایند. با این حال، ماه‌های تابستان می‌تواند شلوغ‌تر باشد، بنابراین اگر تجربه آرام‌تری را ترجیح می‌دهید، در وسط هفته یا فصول بهار و پاییز از آن بازدید کنید. اگر دوست دارید این منظره را با سمفونی رنگ‌های پاییزی شامل زرد و نارنجی و قرمز ببنید، می‌توانید در فصل پاییز نیز به آن سفر کنید، البته لباس گرم را فراموش نکنید.

جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه شورمست

هنگام بازدید از دریاچه شورمست، با مجموعه متنوعی از پوشش گیاهی روبه‌رو خواهید شد، از درختان سربه‌فلک‌کشیده تا گل‌های وحشی پرجنب‌وجوش که جذابیت طبیعی منطقه را چندبرابر می‌کنند. رشته‌کوه‌های البرز مانند یک قاب باشکوه برای دریاچه شورمست عمل می‌کنند و با ارائه چشم‌اندازی دیدنی، شما را از عظمت طبیعت شگفت زده می‌کنند. درضمن، جاهای دیدنی جذاب دیگری در نزدیکی دریاچه شورمست وجود دارند که بهتر است سری به آن‌ها نیز بزنید و از اوقات خود نهایت لذت را ببرید. این جاهای دیدنی عبارتند از:

1- پل ورسک

پل ورسک
هنگام بازدید از دریاچه شورمست، پل باشکوه ورسک را از دست ندهید – عکس از سعید امینیان

 پل باشکوه و استوار ورسک هنگام عبور از شهر پل سفید مقابل چشمتان خودنمایی خواهد کرد. این پل آنقدر زیبا و باعظمت است که وقتی آن را می‌بینید قند در دلتان آب می‌شود و دوست دارید لحظاتی را به تماشای آن بنشینید. کوهستان‌های اطراف این پل نیز بسیار باشکوه و باعظمت هستند و انگار می‌خواهند شکوه خود را به رخ بکشند و با پل ورسک رقابت کنند.

آدرس پل ورسک: تهران، جاده فیروزکوه، شهر پل سفید، پل ورسک

2- آبشار ورسک

آبشار ورسک
آبشار باشکوه ورسک دیدنی است – عکس از حمید خورشیدی

تماشای آبشار در طبیعتی که لباس سبز زیبای خود را بر تن کرده، می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد؛ به خصوص اگر در فصول گرم سال به این منطقه سفر کنید و اسپری شدن ریزقطرات آبشار روی صورتتان، حس خنکی و سرزندگی به شما ببخشد. این آبشار در روستای ورسک قرار گرفته و با آب‌های خروشان خود، هیبتش را به رخ می‌کشد. می‌توانید قبل از رفتن به دریاچه شورمست، از این آبشار نیز دیدن کنید.

آدرس آبشار ورسک: تهران، جاده فیروزکوه، شهر پل سفید، بعد از پل ورسک، روستای ورسک

3- قلعه کنگلو

قلعه کنگلو
قلعه کنگلو، همانند تاجی بر سر کوه – عکس از مرتضی هنرمند

قلعه کنگلو یک جاذبه‌ی دیدنی با قدمت بسیار بالا است که در دل طبیعتی بکر و دیدنی قرار دارد. این قلعه، مکان مناسبی برای ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها به شمار می‌رود؛ پس اگر عاشق ماجراجویی هستید، هنگام بازدید از این جاذبه حسابی لذت خواهید برد. این قلعه در شرق پل سفید و روستای کنگلو قرار دارد.

آدرس قلعه کنگلو: تهران، جاده فیروزکوه، منطقه سواد کوه، سمت شرق پل سفید، روستای کنلگو

4- جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده
جنگل ارفع ده با مناظر بهشتی

اگر در فصل پاییز به دریاچه شورمست سفر کردید، پیشنهاد می‌کنم حتما سری به جنگل ارفع ده نیز بزنید؛ چراکه این جنگل منظره‌ای تماشایی در این فصل دارد و اگر از آن دیدن نکنید، چیزهای زیادی را از دست خواهید داد. در فصل‌های دیگر سال نیز چشم‌اندازهای این جنگل سرسبز و دیدنی هستند و جان می‌دهند برای گشت‌وگذار و پیاده‌روی! یک چشمه به نام پراو نیز در این جنگل وجود دارد که بهتر است اوقاتی را کنار آن به استراحت بپردازید.

آدرس جنگل ارفع ده: تهران، جاده فیروزکوه، ۳۰ کیلومتری پل سفید سوادکوه، روستای ارفع ده

5- جنگل راش

جنگل راش
نهایت طراوت و هوای مطبوع در جنگل راش

جنگل راش در روستای سنگده قرار گرفته‌ و قدمتی طولانی دارد. در این جنگل می‌توانید درختان انبوه و سربه‌فلک‌کشیده‌ی راش را تماشا و هوای مطبوع منطقه را استشمام کنید. جنگل راش جزوی از جنگل‌های هیرکانی کشور به شمار می‌رود و چشم‌اندازهایی دل‌نواز دارد. یک آبشار خروشان به نام اوبن نیز در دل این جنگل قرار گرفته که می‌توانید با گشت‌وگذار و قدم زدن در دل جنگل خود را به آن برسانید و محو تماشای آن شوید.

آدرس جنگل راش: تهران، جاده فیروزکوه، پل سفید سوادکوه، روستای سنگده

6- غار اسپهبد خورشید

غار اسپهبد خورشید
تصویری مرموز از غار اسپهبد خورشید – عکس از حامد یعقوبی لولاکی

پیش‌تر درباره زیبایی جنگل‌های ارفع ده به شما گفتم. اگر در این جنگل قدم بزنید، در دامنه‌های سوادکوه یک غار شگفت‌انگیز و مرموز چشمتان را به خود جلب می‌کند. بازدید از این غار خالی از لطف نیست و می‌توانید از آن دیدن کنید. غار اسپهبد خورشید قدمتی بسیار طولانی دارد و یکی از بزرگ‌ترین اثرهای طبیعی است.

آدرس غار اسپهد خورشید: تهران، جاده فیروزکوه، منطقه سواد کوه، ناحیه دو آب

فعالیت‌هایی که می‌توان در سفر به دریاچه شورمست انجام داد

خیالتان راحت، هنگام سفر به دریاچه شورمست اصلا حوصله‌تان سر نخواهد رفت. چه با دوستان خود به این مقصد سفر کنید، چه با خانواده و چه تنها؛ در هرصورت فعالیت‌های زیادی در اینجا قابل انجام هستند که می‌توانند اوقاتی به‌یادماندنی برایتان رقم بزنند. اهل شکم‌گردی هستید، عاشق ورزش هستید یا ماهیگیری؟ با در نظر گرفتن علایق خود ادامه مطلب را دنبال کنید تا فعالیت‌هایی که نهایت لذت را برایتان به ارمغان می‌آورند انتخاب کنید. اینگونه بیشتر به شما خوش می‌گذرد.

  1. گشت‌وگذار و ماجراجویی در طبیعت: دریاچه شورمست فعالیت‌ها و تجربه‌های بی‌شماری را برایتان ارائه می‌کند و به شما اجازه می‌دهد خود را در زمین بازی طبیعت غرق کنید. گشت‌وگذار و ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها جزو فعالیت‌های دوست‌داشتنی ماجراجویان و طبیعت‌دوستان است.
  2. قایق‌سواری: یکی از تفریحات محبوب دریاچه شورمست، قایق‌سواری است. یک قایق کوچک کرایه کنید و در آب‌های خوش‌رنگ و آرام حرکت کنید و هنگام سر خوردن در امتداد سطح دریاچه از مناظر خیره کننده لذت ببرید. آرامش دریاچه آن را به مکانی عالی برای تجربه قایق‌سواری آرام تبدیل کرده است. این فعالیت برای کسانی که به دنبال آرامش و امتحان کردن کارهای جدید هستند، مناسب خواهد بود.
  3. ماهیگیری: آیا ماهیگیر هستید؟ قلاب ماهیگیری دارید یا می‌خواهید برای اولین بار این فعالیت دوست‌داشتنی را امتحان کنید؟ اینجا بهشتی برای شما خواهد بود. این دریاچه میزبان گونه‌های مختلف ماهی است و فرصت های زیادی برای ماهیگیری فراهم می‌کند.
  4. ورزش و پیاده‌روی: من به شخصه عاشق ورزش و فعالیت‌های بدنی در دل طبیعت هستم. این کار به من نشاط خاصی می‌بخشد و حس می‌کنم علاوه‌بر لذت بردن از طبیعت، به سلامت جسمی و روحی خودم کمک بیشتری می‌کنم. اگر شما هم ورزشکار هستید یا دوست دارید با انجام دادن فعالیت‌های فیزیکی انرژی خود را چندبرابر کنید، اطراف دریاچه شورمست قدم بزنید، بدوید یا ورزش کنید.
  5. کمپ: برای کسانی که به دنبال یک ماجراجویی شبانه هستند، کمپینگ یک گزینه عالی است. چادر خود را نزدیک ساحل دریاچه شورمست برپا کنید و شبی را زیر آسمان پرستاره بگذرانید. محیط آرام و بکر یک تجربه کمپینگ واقعا هیجان‌انگیز برایتان ایجاد می‌کند. حتما از نکات کمپینگ طبیعت‌دوستانه پیروی کنید و برای حفظ محیط طبیعی هیچ اثری از حضور خود باقی نگذارید.
  6. پیک‌نیک: اگر فرصت و تجهیزات لازم برای کمپ را ندارید، می‌توانید با امکانات کمتر، پیک‌نیک برپا کنید و به درست کردن یک کباب خوشمزه یا یک چای آتشی بسنده کنید. شکموها می‌دانند که خوردن چیزهای خوشمزه در طبیعت چه صفایی دارد!
  7. عکاسی: گیاهان و جانوران متنوع اطراف دریاچه شورمست جذابیت زیادی دارند، پس دوربین یا گوشی خود را در دسترس داشته باشید تا این شگفتی‌های طبیعت را ثبت کنید. اگر عکاس باشید که چه بهتر، می‌توانید تصاویر خارق‌العاده‌ای از این منطقه ثبت کنید.

امکانات دریاچه شورمست

امکانات دریاچه شورمست
اوج لذت با تفریحات دریاچه شورمست – عکس از رضا کرمی

درمورد پارکینگ‌ها و امکانات رفاهی، ذکر این نکته ضروری است که دریاچه شورمست یک مکان طبیعی دست‌نخورده به شمار می‌رود؛ بنابراین ممکن است امکانات در نزدیکی دریاچه وجود نداشته باشد. درمورد امکانات رفاهی، بهتر است وسایل ضروری مانند غذا، آب، کرم ضدآفتاب، دافع حشرات و لباس مناسب برای بیرون از منزل همراه باشید. دریاچه شورمست تجربه‌ای روستایی و طبیعی را ارائه می‌دهد، بنابراین توصیه می‌شود برای داشتن سفری راحت، لوازم خود را همراه داشته باشید. لازم است بدانید با طی کردن مسیری نه چندان طولانی، می‌توانید خود را به امکانات رفاهی اولیه مانند سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی، رستوران و سوپرمارکت برسانید. فضای پارکینگ اطراف این دریاچه بزرگ است، ولی برای پارک خودروی خود، نیاز به پرداخت هزینه دارید.

اقامت در دریاچه شورمست

حتما تا اینجا این سوال برایتان پیش آمده که وضعیت اقامت در این منطقه چگونه است؟ اگر می‌خواهید اقامتی در کنار دریاچه داشته باشید، بهترین گزینه کمپ است؛ اما اگر شرایط کمپ را ندارید، در شهرها و روستاهای اطراف این دریاچه امکان رزرو اقامتگاه وجود دارد. این شهرها عبارتند از سوادکوه، پل سفید و قائمشهر. فراموش نکنید که اگر نیاز به اجاره ویلا شمال داشته باشید، اتاقک می‌تواند به شما کمک کند.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه شورمست بدانید

قبل از بازدید از دریاچه شورمست نیاز است نکاتی را رعایت کنید تا سفری بدون دغدغه و لذت‌بخش داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • پوشیدن لباس مناسب: لباس‌های سبک و قابل تنفس مناسب برای شرایط آب‌وهوایی بپوشید. در تابستان، لباس‌های خنک و راحت توصیه می‌شود، درحالی که بهار و پاییز ممکن است به یک ژاکت یا هودی برای دماهای خنک‌تر نیاز داشته باشید.
  • وسایل ضدآفتاب: برای محافظت از خود در برابر نور خورشید، کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را در ساک خود قرار دهید.
  • کفش مناسب: کفش‌های محکم و راحت را برای پیاده‌روی زمین‌های ناهموار انتخاب کنید. کفش‌های ضدآب یا مقاوم در برابر آب ممکن است مفید باشند، به خصوص اگر قصد دارید در فعالیت‌های قایق‌رانی شرکت یا اطراف دریاچه را کشف کنید.
  • وسایل کمپینگ: اگر قصد دارید در نزدیکی دریاچه شورمست کمپ بزنید، مطمئن شوید که چادر، کیسه خواب و وسایل کمپینگ مناسب دارید. علاوه بر این، یک چراغ قوه، اجاق کمپینگ و سایر لوازم موردنیاز را برای یک تجربه کمپینگ راحت همراه داشته باشید.
  • دافع حشرات: مانند هر سفر در فضای باز، توصیه می‌شود برای محافظت از خود در برابر پشه‌ها و سایر حشرات موجود در منطقه، دافع حشرات همراه داشته باشید.
  • آب و تنقلات سبک: مقدار کافی آب همراه داشته باشید تا در طول بازدید خود تشنه نمانید. میان وعده‌ها یا نوشیدنی‌های سبک را بردارید، به خصوص اگر قصد دارید فعالیت‌های فیزیکی انجام دهید.

با در نظر گرفتن این نکات کاربردی، برای لذت بردن از یک سفر راحت و لذت‌بخش از دریاچه شورمست، به خوبی آماده خواهید شد تا تجربه‌ای به‌یادماندنی در میان زیبایی‌های طبیعی مازندران داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردم هرچیزی که لازم است قبل از سفر به دریاچه شورمست بدانید را برایتان شرح دهم. از جاهای دیدنی اطراف آن گرفته تا نکات قبل از سفر و فعالیت‌های لذت‌بخش منطقه، همه چیز را درباره این منطقه آموختید. حالا وقت این است برنامه‌ریزی خود را برای سفر به این منطقه دیدنی و شگفت‌انگیز انجام دهید، کوله‌بار خود را ببندید و سفر لذت‌بخش خود را آغاز کنید. قبل از سفر می‌توانید برای راحتی هرچه بیشتر، نسبت به اجاره ویلا توسط اتاقک اقدام کنید.

سوالات متداول درباره دریاچه شورمست

دریاچه شورمست کجاست؟

دریاچه شورمست در جنوب استان مازندران، در شهرستان سوادکوه در روستایی به نام شورمست قرار دارد، همچنین در 6 کیلومتری غرب پل سفید واقع شده است.

در دریاچه شورمست چه امکانات رفاهی وجود دارند؟

در نزدیکی دریاچه شورمست امکانات رفاهی متنوعی مانند سوپرمارکت، رستوران، سرویس بهداشتی و پارکینگ وجود دارند.

بهترین زمان سفر به دریاچه شورمست کی است؟

بهترین زمان سفر به دریاچه شورمست فصل‌های بهار و تابستان هستند.

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. توصیفتون از برون گرا و درون گرا بودن دریا و دریاچه فوق العاده بود.
    تا به حال به اینجا سفر نکرده بودم. ممنون برای معرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *