شهرهاجاهای دیدنی

همه چیز درباره تالاب میانکاله | تماشای پرندگان در مازندران

اکثر ما آدم‌ها علاقه خاصی به حیوانات داریم و این علاقه را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهیم. خیلی از افراد را می‌بینیم که با حیوان خانگی خود به پارک آمده‌اند. خیلی‌ها هم در منزلشان آکواریومی پر از آبزیان رنگارنگ دارند. یک دسته هم این علاقه را با قرار دادن پرنده‌ای مثل مرغ عشق یا طوطی در قفس نشان می‌دهند. معمولا نظرات مختلفی در این باره وجود دارد.؛ ولی من به شخصه فکر می‌کنم این کار، گرفتن آزادی از یک موجود زنده محسوب می‌شود. موجودی که پرواز کردن و رها بودن در ذات و طبیعتش وجود دارد.

خوشبختانه راه‌های سالمی وجود دارند که هم به پرندگان حق آزادی و هم به ما فرصت لذت بردن از مشاهده پرندگان را می‌دهند. یکی از این سرگرمی‌ها، به عنوان پرنده‌نگری شناخته می‌شود که حتی روز 25 آبان هم به آن اختصاص یافته است. خیلی از طبیعت‌گردان به مناطق خاصی می‌روند و در آن‌جا با استفاده از دوربین یا تلسکوپ به مشاهده زندگی سرگرم‌کننده پرندگان می‌پردازند. یکی از جاهای معروفی که در ایران به دلیل موقعیت عالی برای پرنده‌نگری، بازدیدکنندگان زیادی را به خودش جذب می‌کند، تالاب میانکاله است.

در این مقاله سعی دارم اطلاعات زیادی راجع به تالاب میانکاله به شما بدهم تا با این منطقه استثنایی بیشتر آشنا شوید. پس با من همراه باشید تا ببینیم تالاب میانکاله کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد.

تالاب میانکاله کجاست؟

تالاب میانکاله کجاست
فلامینگوهای صورتی که در تالاب میانکاله در حال گردش هستند – عکاس: مرتضی برجسته

در جنوب شرقی استان مازندران، شبه جزیره‌ای به اسم میانکاله وجود دارد که تالاب میانکاله در واقع بخشی از این شبه جزیره است. این تالاب از جاهای دیدنی بهشهر محسوب می‌شود که با شمال این شهر تقریبا 12 کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله تالاب میانکاله تا ساری چیزی حدود 55 کیلومتر است که طی کردن آن تقریبا 1 ساعت طول می‌کشد.

خیلی از طبیعت‌گردان، این منطقه را به عنوان بهشت پرنده‌نگری ایران می‌شناسند. جریان حضور زیاد پرندگان در این منطقه از این قرار است که کشور ما از نظر جغرافیایی جزو مناطق گرم و خشک محسوب می‌شود. در فصل زمستان که مناطق شمالی کره زمین با سرمای شدیدی روبه‌رو هستند، پرندگان مهاجر ناچار می‌شوند که به مناطق گرم‌تری سفر کنند.

البته همه این پرنده‌ها در زمان یکسانی مهاجرت نمی‌کنند و شما در فصل‌های مختلف با پرندگان گوناگونی روبه‌رو خواهید شد. برای مثال در اوایل فصل پاییز، بیشتر اردک‌های سیاه، اردک‌های ماهی‌خوار و غازهای خاکستری در این منطقه حضور دارند. اما با سرد شدن هوا و نزدیک شدن به زمستان، سر و کله‌ی قوها، پلیکان‌ها و چنگرها هم پیدا می‌شود. هرچند تالاب میانکاله فقط زیستگاه پرندگان نیست و حیواناتی مثل شغال، گراز، روباه، فک دریای خزر، گربه‌های وحشی و اسب‌های وحشی دم سرخ هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

قبل از بازدید از این منطقه، به یک نکته مهم توجه کنید! پناهگاه حیات‌وحش میانکاله تحت حفاظت سازمان یونسکو بوده و برای بازدید از آن، باید ابتدا از سازمان محیط‌زیست بهشهر مجوز کسب کنید. این موضوع باعث شده که میانکاله طبیعتی بکر داشته باشد و از شکار پرندگان در این منطقه جلوگیری شود. البته این تالاب متاسفانه از نظر زیست‌محیطی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و هست.

در اواخر سال 14۰۰ بود که خبر احداث یک کارخانه پتروشیمی در نزدیکی میانکاله بر سر زبان‌ها افتاد. این پروژه با مخالفت‌های گسترده‌ای از طرف دوست‌داران محیط‌زیست مواجه شد و برای مدتی از پیشروی آن جلوگیری کردند. احتمالا می‌دانید که انجام فعالیت‌های شیمیایی در نزدیکی چنین منطقه بکری از طبیعت، می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری برای موجودات زنده در اطراف تالاب به همراه داشته باشد.

متاسفانه در تیر ماه سال 14۰2 دوباره خبرهایی راجع به از سرگیری ساخت پتروشیمی میانکاله شنیدیم که باز هم با مخالفت سازمان محیط‌زیست استان مازندران مواجه شد. ما به عنوان دوست‌داران طبیعت، امیدوار هستیم حفظ محیط‌زیست در اولویت کار قرار بگیرد و در سال‌های آینده شاهد از بین رفتن این پناهگاه حیات‌وحش نباشیم.

اجاره ویلا بهشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای تالاب میانکاله

آب‌وهوای تالاب میانکاله
تالاب میانکاله به علت میزان مناسب بارندگی و آب‌وهوای معتدلش، از پوشش گیاهی غنی برخوردار است – عکاس: مریم شفیعی

معمولا انتظار می‌رود که در مناطق شمالی کشور، فصل‌ پاییز و زمستان سوزناکی را تجربه کنیم. ولی تالاب میانکاله به طور میانگین، دمایی حدود 17 درجه دارد و حتی در فصل‌های سرد سال، دمای معتدل و خنک خود را حفظ می‌کند. به خاطر همین آب‌وهوای معتدل هم هست که پرندگان این همه راه را طی می‌کنند تا در این منطقه آرامش داشته باشند. این منطقه به علت میزان مناسب بارندگی و آب‌وهوای معتدلش، منزل بسیاری از گونه‌های گیاهی مختلف هم هست. کسانی که تجربه سفر به تالاب میانکاله را دارند، حتما با درختان انار، تمشک، ازگیل و سپیدار آن مواجه شده‌اند.

مسیر دسترسی به تالاب میانکاله

مسیر دسترسی به تالاب میانکاله
فاصله تهران تا تالاب میانکاله حدودا 35۰ کیلومتر است – عکاس: Sushi

حالا که با تالاب میانکاله و احوالاتش آشنا شدیم، بیایید ببینیم اصلا چگونه می‌توانیم به این تالاب برسیم. اگر از تهران قصد رفتن به تالاب میانکاله را دارید، باید بگویم حدودا 5 ساعت در راه خواهید بود و طی آن تقریبا 35۰ کیلومتر را می‌پیمایید. مقصد اصلی شما در ابتدا شهر ساری خواهد بود که برای آن بهتر است جاده فیروزکوه را پیش بگیرید. این جاده لاین‌های متعدد و پهنی دارد که شرایط سفری امن را برای شما فراهم می‌کنند. پس از عبور از مناطقی مثل پردیس، دماوند، فیروزکوه و قائم‌شهر، به شهر زیبای ساری می‌رسید.

در اینجا دو مسیر را به شما معرفی می‌کنم که طبق شرایط و سلیقه خودتان باید یکی را پیش بگیرید تا از ساری به تالاب میانکاله برسید. اولین جاده یعنی مسیر سورک کمی طولانی‌تر است و شما را به بندر امیرآباد می‌رساند. اگر از سمت شرق بندر حدودا 5 کیلومتر جلو بروید، به مقصد زیبای خود یعنی تالاب میانکاله می‌رسید. این جاده با وجود طولانی بودن، جاذبه‌های دیدنی زیبا مثل دشت ناز و پناهگاه حیات‌وحش را دارد که در ادامه بیشتر به معرفی این مناطق زیبا می‌پردازم.

برای مسیر دوم باید ابتدا خودتان را به شهر نکا واقع در 3۰ کیلومتری ساری برسانید و سپس از آنجا به بهشهر بروید. فاصله نکا تا بهشهر هم حدودا 3۰ کیلومتر است. در اینجا مثل مسیر قبلی باید خودتان را به بندر امیرآباد برسانید. جاده نکا به علت سرراست بودنش، شما را در زمان کوتاه‌تری به مقصد می‌رساند. دیگر بستگی به خودتان دارد که بخواهید زودتر به تالاب برسید یا از مسیر طولانی‌تر ولی هیجان‌انگیزتر بروید.

اگر دوست دارید درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله درباره بهشهر را مطالعه کنید.

بهترین زمان سفر به تالاب میانکاله

بهترین زمان سفر به تالاب میانکاله
فصل پاییز و زمستان بهترین موقع برای پرنده‌نگری در تالاب میانکاله خواهد بود – عکاس: Humo Petal

هدف اکثر افراد از رفتن به تالاب میانکاله، پرنده‌نگری است. همان‌طور که اشاره کردیم، بیشتر پرندگان در فصل پاییز و زمستان به این منطقه می‌آیند. از آنجایی که این منطقه حتی در نیمه دوم سال هم آب‌وهوای معتدلی دارد، پس بهترین زمان برای بازدید از تالاب میانکاله، اوایل آبان تا اسفند ماه خواهد بود. همچنین در این دو فصل می‌توانید درختان معروف انار و تمشک این منطقه را در زیباترین و پرثمرترین حالت خود مشاهده کنید. البته شما نمی‌توانید بدون هماهنگی قبلی به این منطقه بروید و باید از قبل، مجوز اداره محیط‌زیست را کسب کنید.

ضمنا برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک تالاب میانکاله

خیلی وقت‌ها آدم حین مسافرت دوست دارد یک روز کامل را به بازدید از جاهای دیدنی مختلف بپردازد. شمال کشور ما هم که مملو از جاذبه‌های گردشگری مختلف است. در این قسمت سعی می‌کنم جاهایی که به تالاب میانکاله نزدیک هستند را به شما معرفی کنم تا سفر پربارتری داشته باشید.

دشت ناز ساری

دشت ناز ساری
گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری – عکس از: سایت خبری میزان؛ عکاس: (نامشخص)

اگر از ساری بخواهید به سمت تالاب میانکاله بروید، قبل از رسیدن به تالاب با مناطقی خیلی زیبا مواجه می‌شوید. یکی از مناظر پیش روی شما دشت ناز است که به عنوان یکی از پناهگاه‌های حیات‌وحش مهم شناخته می‌شود. اتفاقا این منطقه هم مثل تالاب میانکاله تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست است. ولی این بار به جای مشاهده پرندگان مختلف، شما می‌توانید به تماشای گونه کمیاب گوزن زرد ایرانی بپردازید.

البته دقت داشته باشید در فصل بهار که گوزن‌ها در دوران زایش خود هستند، اجازه ورود به این منطقه را نخواهید داشت. این کار به امنیت و آرامش گوزن‌ها در دوران زایمان کمک خواهد کرد و می‌تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از انقراض این گونه گوزن‌ها داشته باشد. ولی در سایر ایام سال، درهای این منطقه به روی شما باز هستند و می‌توانید از مشاهده پوشش گیاهی غنی آن لذت ببرید.

تالاب لپوی زاغمرز

تالاب لپوی زاغمرز
کلمه لپو به معنی آب راکد و آرام است – عکاس: محمدرضا شاکری

اگر بعد از تالاب میانکاله هنوز هم علاقه به پرنده‌نگری دارید، این تفریح را در تالاب لپو زاغمرز هم می‌توانید انجام بدهید. این تالاب که در قسمت غربی میانکاله قرار دارد، فرصت مشاهده پرندگانی مثل قو، قره غاز و فلامینگو را به شما می‌دهد. ساختار کلمه لپو از ترکیب دو کلمه لپ به معنی راکد و او به معنی آب تشکیل شده است. به همین خاطر خیلی‌ها به این منطقه مرداب لپو هم می‌گویند. علاوه‌بر لذت بردن از تماشای پرندگان مهاجر در این منطقه، شما می‌توانید در فصل‌های گرم‌تر سال هم به این تالاب رفته و از قایق‌سواری لذت ببرید.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده
ساحل زیبای جزیره آشوراده در فصل زمستان – عکاس: علیرضا جلالی

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در شمال کشور و نزدیکی دریای خزر، برعکس خلیج فارس، جزایر زیادی وجود ندارند. اگر علاقه به دیدن جزیره در این منطقه داشته باشید، انتخاب‌های شما محدود هستند. یکی از این انتخاب‌ها، جزیره آشوراده واقع در استان گلستان است. برای رفتن به این جزیره ابتدا باید به بندر ترکمن رفته و سپس با قایق، خود را به این منطقه زیبا برسانید. اتفاقا این قایق‌ها به ازای هزینه‌ای، شما را تا تالاب میانکاله هم خواهند برد.

در این جزیره استثنایی می‌توانید به تماشای بوته‌های تمشک و درختان انار ترش بپردازید. همچنین طیف گسترده‌ای از حیوانات مختلف مثل پرستو، قو، فلامینگو، قرقاول، انواع ماهی و اسب‌های وحشی در این منطقه زندگی می‌کنند. بنا به مستنداتی، حتی نمونه‌هایی از ببر مازندران نیز در گذشته در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند که متاسفانه امروزه به دلیل مشکلات محیط‌زیستی دیگر وجود ندارند.

اقامت در نزدیکی تالاب میانکاله

اقامت در نزدیکی تالاب میانکاله
نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به تالاب میانکاله در بهشهر قرار دارند – عکاس: محمد مسعودزاده

از آن‌جایی که تالاب میانکاله یک منطقه حفاظت شده است، افراد حق کمپ زدن و شب‌مانی در این منطقه را ندارند. به همین خاطر باید برای اقامت به فکر جایی در نزدیکی آن باشید. از آنجایی که این تالاب فاصله زیادی با شهر بهشهر ندارد، برای پیدا کردن اقامتگاهی با فاصله نزدیک با مشکل مواجه نخواهید شد. کافی است به سایت اتاقک مراجعه کرده و با اجاره روزانه خانه و ویلا در بهشهر یا هتل و اقامتگاه‌های مختلفی که در این شهر وجود دارند، سفر خود را بدون دغدغه آغاز کنید.

اجاره ویلا بهشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن پایانی

حالا که با تالاب میانکاله کاملا آشنا شدید، احتمالا جذب این منطقه شده باشید. پرنده‌نگری از آن سرگرمی‌هایی است که فرصتش همیشه و همه جا برای آدم پیش نمی‌آید. پس اگر شرایط بازدید از تالاب میانکاله را دارید، حتما این کار را در برنامه تفریحی خود بگنجانید. اگر طی سفر خود به مکانی برای اقامت نیاز داشتید، می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کرده و به سادگی، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به تالاب میانکاله چه موقعی است؟

بهترین زمان برای بازدید از تالاب میانکاله، فصل‌های پاییز و زمستان هستند که پرندگان مهاجر در این ایام به تالاب می‌آیند.

فاصله ساری تا تالاب میانکاله چقدر است؟

فاصله ساری تا تالاب میانکاله حدود 55 کیلومتر است که طی کردن آن تقریبا یک ساعت طول می‌کشد.

تالاب میانکاله کجاست؟

تالاب میانکاله در جنوب شرقی استان مازندران و 12 کیلومتری شهر بهشهر قرار دارد.

آیا تالاب میانکاله خشک شده است؟

متاسفانه به دلایل زیست‌محیطی، بخش‌هایی از این تالاب خشک شده‌اند. ولی قسمت عظیمی از این تالاب همچنان پرآب است.

3.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *