شهرها

همه چیز درباره جاده اسالم به خلخال | زیباترین جاده ایران

در این مقاله می‌خواهیم شما را به یکی از رویایی‌ترین جاده‌های ایران ببریم. جاده‌ اسالم به خلخال با عنوان زیباترین جاده در شمال کشور شناخته می‌شود و بسیاری از افراد رویای بازدید از آن را در سر دارند. اسالم به خلخال جاده‌ای است که هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده و در آرامش کامل به زندگی خود ادامه می‌دهد. رانندگی و عبور از این جاده با چشم‌اندازهای بی‌نظیر، شما را در خود غرق می‌کند. با ما همراه باشید تا با یکدیگر سفری کوتاه به این پدیده‌ی شگفت‌انگیز داشته باشیم.

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

جاده اسالم به خلخال مسیری به طول 70 کیلومتر است که از شهرستان اسالم در گیلان شروع می‌شود و به شهر خلخال در جنوب اردبیل می‌رسد. اسالم بخشی از شهرستان تالش در گیلان است. شهرستان خلخال نیز به دلیل نزدیکی به استان گیلان، طبیعت زیبایی دارد. پیشنهاد می‌کنیم هنگامی که از اسالم به سمت خلخال حرکت می‌کنید از جنگل و ساحل زیبای گیسوم نیز دیدن کنید.

آب و هوای جاده اسالم به خلخال

پس از اینکه بخشی از جاده‌ی اسالم به خلخال را طی کنید، سر از ارتفاعات زیبایی درمی‌آورید که اطراف آن را دشت‌ها و کوهپایه‌های سرسبز احاطه کرده‌اند؛ این ارتفاعات باعث شده آب‌وهوای این منطقه در تمامی فصول سال سردتر از سایر نقاط باشد. جاده‌ اسالم به خلخال در زمستان تا حدود زیادی سرد و با بارش برف و باران همراه است. به لطف دریای خزر، هوای این جاده همیشه مرطوب است و باعث ایجاد منظره‌ی بسیار زیبایی در این منطقه شده.

این جاده در فصل پاییز رنگارنک می‌شود و به همین دلیل یکی از مقاصد جذاب برای سفرهای پاییزی است.

بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال

(عکس از گلناز قمیان)

جاده اسالم به خلخال در بهار، مه‌گرفته، بارانی و کمی خنک‌تر از آن چیزی است که انتظار دارید، بنابراین اگر در این فصل به این مسیر دیدنی سفر می‌کنید، لباس گرم فراموش نکنید. فصل زمستان این منطقه با بارش‌های شدید برف و باران همراه است، به همین دلیل ممکن است رانندگی در این جاده کمی خطرناک باشد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

تصور کنید در دنیایی با رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز و ارغوانی رانندگی می‌کنید و از نم نم باران و هوای مطبوع آن لذت می‌برید! اسالم به خلخال در پاییز چنین حس‌وحالی برایتان ایجاد خواهد کرد. جاده اسالم به خلخال در تابستان نیز آب‌وهوایی دلچسب و مطبوع دارد، به همین دلیل بسیاری از مسافران در تابستان از گرما به سمت این جاده پناه می‌برند. این منطقه در فصل بهار و تابستان جانی دوباره می‌گیرد، به طوری که رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آبشارهای اطراف آن خروشان و دشت‌های آن پر گل و سرسبز هستند.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/asalem?sortingtype=OtaghakSuggestions” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در اسالم کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی در مسیر جاده اسالم به خلخال

در مسیر جاده اسالم به خلخال با چشم‌اندازهای متفاوت و شگفت‌انگیزی رو‌به‌رو خواهید شد. در ابتدای مسیر که از شهر اسالم حرکت می‌کنید درختان جنگلی را مشاهده خواهید کرد که اطراف این جاده‌ی پیچ در پیچ را احاطه کرده‌اند. هنگامی که کم کم از اسالم دور می‌شوید، چشم‌اندازهای اطراف جاده به دشت‌های وسیع سرسبز تغییر پیدا می‌کنند که کلبه‌های چوبی و گله‌های گوسفند در آن می‌درخشند. جاهای دیدنی زیادی در مسیر این جاده به طور فشرده کنار هم قرار گرفته‌اند که در یک روز امکان بازدید از همه‌ی آن‌ها وجود ندارد. بیایید تا همراه یکدیگر سری به جاهای دیدنی جاده اسالم به خلخال بزنیم.

روستاهای مسیر جاده اسالم به خلخال

(عکس از گلناز قمیان)

هنگامی که در جاده‌ی زیبای اسالم به خلخال رانندگی می‌کنید، به تابلوهایی برمی‌خورید که شما را به روستاهای مختلفی راهنمایی می‌کنند. همه‌ی روستاهای مسیر جاده اسالم به خلخال زیبا و دیدنی هستند و در میان جنگل‌ها یا دشت‌ها قرار گرفته‌اند. در هر یک از این روستاها می‌توانید با مردم محلی هم صحبت شوید و از آن‌ها محصولات محلی یا صنایع دستی را به عنوان سوغات خریداری کنید. روستای ناو و لاکه تاشون، دو تا از روستاهای زیبای جاده اسالم به خلخال هستند.

دشت شقایق

اگر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد راهی جاده اسالم به خلخال شوید، در طول مسیر دشت‌های پوشیده از گل‌های سرخ رنگ را مشاهده خواهید کرد. گل‌های شقایق در این ماه‌ها می‌رویند و زیبایی جاده اسالم به خلخال را چندبرابر می‌کنند. تصور کنید منظره‌ای از دشت‌های سبز و قرمز در مقابل چشمانتان خودنمایی می‌کنند که وجود مه در آسمان این منظره را تماشایی‌تر کرده است.

دریاچه نئور

در میان کوه‌های بلند و سرسبز جاده اسالم به خلخال، دریاچه‌ی نئور قرار دارد. وجود کوه‌های بلند در اطراف این دریاچه باعث شده آب‌وهوای آن سرد و بارانی باشد. در واقع این دریاچه از دو بخش جدا از هم تشکیل می‌شود. در فصل بهار برف کوهستان‌ها آب می‌شود و این دو بخش جدا را به هم پیوند می‌زند. عمق این دریاچه در بعضی قسمت‌ها به 13 متر می‌رسد.

جنگل‌های تالش

(عکس از گلناز قمیان)

تنوع بی‌شماردرختان، گونه‌های جانوری متنوع، جاده‌ای سرسبز و دیدنی، تماشای آهویی که می‌دود، بزی که می‌جهد؛ این‌ها رویا نیستند، همه‌ی این مناظر را می‌توانید در جنگل تالش تماشا کنید. جنگل تالش در مسیر اسالم به خلخال قرار گرفته است و شامل درختان و پوشش گیاهی خاصی است که آن‌ها را در جای دیگری نمی‌توانید ببینید.

پارک جنگلی و ساحل گیسوم

(عکس از گلناز قمیان)

گیسوم یکی از معدود جاهایی در ایران است که دریا و جنگل به هم می‌پیوندند! جاده‌ی مستقیمی از دل جنگل عبور می‌کند که اطراف آن درختان بلندقامت می‌درخشند. در این جاده‌ی جنگلی کوتاه، انواع سوغات و صنایع دستی گیلان و همچنین لباس‌های زیبایی آویزان شده‌ که حس‌وحال رنگارنگی به این جاده بخشیده‌اند. در این جاده می‌توانید ماشین خود را کنار بزنید و به دل جنگل بروید و یک ناهار یا چای خوشمزه نوش جان کنید. در جنگل گیسوم رودخانه‌ای وجود دارد که زیبایی آن را چندبرابر کرده است. پس از جنگل‌گردی می‌توانید وسایل خود را جمع کنید و فقط با چند قدم به لب ساحل بروید و از تماشای دریا لذت ببرید. جنگل گیسوم مکان مناسبی برای استراحت بین جاده است، زیرا تمامی امکانات رفاهی برایتان فراهم شده‌اند.

ییلاق لرزه

ییلاق لرزه، یکی از ییلاقات مشهور مسیر جاده اسالم به خلخال است. دشت‌های سرسبز این ییلاق در نزدیکی جاده قرار دارند و سرتاسر آن را دشت‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ احاطه کرده‌اند. هنگامی که به ییلاق لرزه می‌رسید، بهتر است با همسفران خود از ماشین پیاده شوید و عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنید.

ییلاق متش در جاده اسالم به خلخال

یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت و شب‌مانی در مسیر جاده اسالم به خلخال، ییلاق متش است. این ییلاق پر از منظره‌های بکر و دیدنی است که ارزش یک شب ماندن را دارد. اگر می‌خواهید صبح در منظره‌ای با چشم‌اندازهای فوق‌العاده چشم بگشایید، ییلاق متش را در ذهن خود نگه دارید.

دریاچه سراگاه

دریاچه سرآگاه در واقع متعلق به روستاییان است و منبع درآمدی آن‌ها به شمار می‌رود. مردم روستا به پرورش ماهی در این دریاچه می‌پردازند. نام این دریاچه به صورت «سه راه گاه» نیز نوشته می‌شود. مردم محلی به آن آبگیر سد خاکی نیز می‌گویند، اما به دلیل استقبال گردشگران و مسافران به دریاچه سرآگاه معروف شده است.

رستوران‌های جاده اسالم به خلخال

هنگام رانندگی در جاده اسالم به خلخال، با رستوران‌ها و کافه‌های کوچکی روبه‌رو خواهید شد؛ اما نکته‌ی جالبی که در این سفر نظرتان را به خود جلب می‌کند، قصابی‌های مسیر هستند. این قصابی‌ها یخچال ندارند و گوشت تازه را در جلوی مغازه‌های خود آویزان می‌کنند. شما کافیست مبلغ گوشت را به آن‌ها بپردازید و در همان مغازه یا جایی دیگر، از آن‌ها بخواهید که گوشت را برایتان کباب کنند. آن‌ها هزینه‌ی جدا برای کباب کردن گوشت از شما دریافت نمی‌کنند.

کافه رستوران عمو مهدی

کافه رستوران عمو مهدی از همان رستوران‌هایی است که می‌توانید گوشت تازه کباب شده را در آن نوش جان کنید. کافیست گوشت را از فروشگاه پایین تهیه کنید و سپس یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های عمرتان را امتحان کنید. در پشت این رستوران میز و صندلی‌هایی به سمت طبیعت قرار دارد که می‌توانید از یک غذای خوشمزه در منظره‌ای جذاب، لذت ببرید.

آدرس کافه رستوران عمو مهدی: خلخال، 15 کیلومتری جاده اسالم

شماره تماس: +98 911 707 6476

پلوکبابی مجید

پلوکبابی مجید یکی دیگر از رستوران‌های مسیر اسالم به خلخال است که گوشت تازه گوسفندی و گوساله را برای شما کباب و سرو می‌کند. در کنار این غذا می‌توانید کوبیده، جوجه کباب و انواع دورچین‌های گیلانی را سفارش دهید.

آدرس پلوکبابی مجید: جاده اسالم به خلخال، منطقه اسبه‌وونی

رستوران کادوس

در این رستوران نیز می‌توانید انواع گوشت کباب شده را در کنار کته‌ی محلی نوش جان کنید. چشم‌انداز زیبایی که این رستوران در کنار جاده برایتان فراهم می‌کند، لذت غذای خوشمزه‌تان را چندبرابر خواهد کرد. می‌توان گفت رستوران کادوس یکی از بهترین رستوران‌های اسالم به خلخال است.

آدرس رستوران کادوس: 35 کیلومتری جاده اسالم به خلخال، منطقه توریستی اسبه‌وونی

شماره تماس: 09118871710

اقامت در جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال مسیری بکر و دست‌نخورده است که در آن جایی برای هتل‌های چندستاره وجود ندارد؛ در عوض انواع اقامتگاه‌ها را برای مسافران در نظر گرفته‌اند. برای اجاره روزانه کلبه، ویلا و سوئیت در اسالم و گذراندن یک شب به‌یادماندنی در این منطقه‌ی رویایی، می‌توانید این اقامتگاه‌ها را که قیمت مناسبی هم دارند، از اتاقک رزرو کنید و از زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه لذت ببرید. اجاره کلبه اسالم به خلخال می‌تواند بهترین گزینه باشد، چرا که اقامت در یک کلبه کوچک چوبی در یک طبیعت بکر می‌تواند اوقاتی رویایی و به دور از دغدغه برایتان رقم بزند.

راه‌های دسترسی به جاده اسالم به خلخال

فاصله جاده اسالم به خلخال تا تهران حدود 450 کیلومتر است. اگر قصد دارید از تهران راهی این مسیر شوید، باید ابتدا از جاده قزوین وارد رشت شوید؛ سپس منجیل، رودبار و پلیس راه سراوان را بگذرانید و تابلوهای جاده‌ی فومن را دنبال کنید. پس از رسیدن به صومعه‌سرا باید به سمت رضوانشهر حرکت کنید و سپس وارد جاده‌ی اسالم به خلخال شوید. کافیست چشمتان به تابلوها باشد، در این صورت به راحتی می‌توانید مسیر را پیدا کنید.

نکاتی که در سفر به جاده اسالم به خلخال باید بدانید

فراموش نکنید که هدف از سفر به جاده اسالم به خلخال، لذت بردن از زیبایی‌های مسیر است؛ بنابراین هنگام رانندگی به جای فکر کردن به مقصد، مدام از ماشین پیاده شوید، استراحت کنید، چای بنوشید، غذا بخورید و لذت ببرید. مسیر جاده اسالم به خلخال پر از زیبایی‌های متنوع است که قدم به قدم آن داستانی برای گفتن دارد. لذت کباب کردن در یک فضای بهشتی، عکاسی از مناظر رویایی و قدم زدن در جنگل‌ها و تپه‌های وسیع و سرسبز را از خود دریغ نکنید. بیایید تا نکات سفر به اسالم به خلخال را با یکدیگر مرور کنیم.

  • آب‌وهوای اسالم به خلخال به خصوص در فصول سرد سال بارانی و برفی است، بنابراین قبل از سفر حتما وضعیت جاده اسالم به خلخال را بررسی کنید، حتی ممکن است راه‌ها بسته باشند.
  • در طول مسیر اسالم به خلخال پمپ بنزین وجود ندارد، بنابراین باک بنزین‌ ماشین را حتما از قبل پر کنید.
  • فراموش نکنید که این جاده مسیری پر پیچ و خم است و به مهارت بالای رانندگی نیاز دارد.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما همراه خود ببرید، زیرا در این منطقه مراکز درمانی و داروخانه وجود ندارد.
  • در جاده‌ای که گاهی شیبدار و گاهی پر پیچ و خم است، ممکن است ماشین‌تان جوش بیاورد، حتی اگر از سلامت کامل برخوردار باشد؛ بنابراین فراموش نکنید که هر چند دقیقه یکبار حتما توقف کنید و به خود و خودروی خود استراحت بدهید.
  • قبل از سفر حتما از سلامت فنی ماشین خود مطمعا شوید.

سوالات متداول درباره جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

جاده اسالم به خلخال مسیری به طول 70 کیلومتر است که از شهرستان اسالم در گیلان شروع می‌شود و به شهر خلخال در جنوب اردبیل می‌رسد.

بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال کی است؟

فصول گرم سال به خصوص از اردیبهشت تا اواخر شهریور، بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی جاده اسالم به خلخال کدام‌اند؟

پارک جنگلی گیسوم، جنگل تالش، دشت شقایق، دریاچه نئور، ییلاق متش، دریاچه سراگاه و ییلاق لرزره از معروف‌ترین جاهای دیدنی مسیر جاده اسالم به خلخال هستند.

معروف‌ترین رستوران‌های جاده اسالم به خلخال کدام‌اند؟

رستوران کادوس، پلوکبابی مجید و کافه رستوران عمو مهدی از معروف‌ترین رستوران‌های جاده اسالم به خلخال هستند.

چطور به جاده اسالم به خلخال برویم؟

کافیست خودتان را به شهر فومن رسانده و پس از گذر از صومعه سرا، به سمت رضوانشهر حرکت کنید. از این پس با توجه به تابلوها به راحتی می‌توانید وارد جاده اسالم به خلخال شوید.

3.4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. گردنه الماس در گیلان هست یا در استان اردبیل .اگه اطلاعاتی دارید به من بگید لطفا ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *