شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنیرامسر

معرفی کامل ییلاق گرسماسر | روستایی بالاتر از بهشت

شما را نمی‌دانم ولی من گاهی وقت‌ها به مردم یک سری از نقاط کشور حسودی‌ام می‌شود. درست است که کشور ما جاذبه‌های دیدنی متنوعی دارد و هر کدام در فصل‌های خاصی از سال، طرفداران خودشان را دارند. اما بعضی مناطق هستند که انگار همه زیبایی‌های طبیعت در آن‌ها جمع شده است. یک شعری هم با همین مضمون هست که می‌گوید: «آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری».

رامسر یکی از آن شهرهاییست که واقعا می‌توانیم این شعر را به آن نسبت بدهیم. از کوه و جنگل‌های سرسبز و شالیزارهای زیبا گرفته تا دریای بی‌کران خزر و انواع آبشارها و دریاچه‌ها در این منطقه پیدا می‌شوند. بی‌جهت هم نیست که آن را عروس شهرهای ایران می‌نامند. حتی در بعضی روستاها و ییلاق‌های اطراف این شهر هم همه این زیبایی‌های طبیعی وجود دارند. یکی از این روستاها، ییلاق گرسماسر است که قدمت خیلی زیادی هم دارد. امروز سعی دارم که این ییلاق را که برای سفرهای تابستانه فوق‌العاده است، به صورت مفصل معرفی کنم. پس با من همراه باشید!

ییلاق گرسماسر کجاست؟

ییلاق گرسماسر کجاست
این روستا حدود 2۰۰۰ متر نسبت به سطح دریا ارتفاع دارد – عکاس: رامتین جوانبخت

کم‌تر کسی هست که رامسر، عروس شهرهای شمال کشور را نشناسد. در ارتفاعات این شهر و کوه‌پایه‌های البرز، چندین روستا وجود دارند که ییلاق گرسماسر یکی از این روستاهای بسیار زیباست. این ییلاق در جنوب غرب شهرستان رامسر واقع شده و با خود شهر حدود 4۰ کیلومتر فاصله دارد. از روستاهای مجاور این ییلاق می‌توانیم به بزشی محله در سمت شرق و رستم‌سر در غرب آن اشاره کنیم.

این روستا از نظر جغرافیایی حدود 2 هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همین ارتفاعات باعث رخ دادن اتفاقات قشنگی در این منطقه شده که در ادامه بیشتر به آن‌ها اشاره می‌کنم. این روستا از شمال و جنوب توسط رشته‌ کوه‌های البرز احاطه شده و به همین دلیل مورد استقبال خیلی از کوهنوردان و طبیعت‌گردان قرار گرفته است. اگر می‌خواهید راجع به این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله درباره رامسر را مطالعه کنید.

تاریخچه ییلاق گرسماسر

از همان اول که راجع به این ییلاق شنیدم، اسم آن توجهم را جلب کرد، چون تا به حال کلمه‌ای شبیهش نشنیده بودم. در واقع این ییلاق ابتدا گرزمان‌سر نام داشته که به معنی جایی بالاتر از بهشت است. وقتی خود ییلاق را ببینید، معنی اسم آن کاملا منطقی به نظر می‌رسد. واقعا هم گرسماسر مثل قطعه‌ای از بهشت می‌ماند. در کنار این روستا، بقایای یک قلعه به همین اسم را خواهید یافت. تاریخ‌شناسان احتمال می‌دهند که این قلعه از دوره حسن صباح به جا مانده باشد. یعنی این روستا قدمتی بیش از هزار سال دارد و نام آن در سفرنامه معروف رابینو ذکر شده است.

ضمنا جاهای دیدنی عروس مازندران تنها به گرسماسر محدود نمی‌شود؛ می‌توانید با خواندن مقاله جاهای دیدنی رامسر اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

اقتصاد ییلاق گرسماسر

مانند خیلی از دیگر روستاهای شمال کشور، اهالی ییلاق گرسماسر هم از طریق کشاورزی، باغداری و دامداری امرار معاش می‌کنند. با توجه به آب‌وهوای مطلوب این منطقه، کشاورزی رونق زیادی در ییلاق به همراه دارد. کشاورزان در این منطقه بیشتر به کشت گندم، جو، سیب‌زمینی، گل گاوزبان و سبزیجات مشغول هستند.

آن‌هایی که باغ دارند هم بیشتر در پرورش درخت گردو، سیب و فندق فعالیت می‌کنند. دام‌داری از دیگر فعالیت‌های اقتصادی مردم گرسماسر است که بخش مهمی از زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. علاوه‌بر داشتن گوسفند و طیور خانگی، برخی از اهالی روستا به پرورش زنبور عسل هم مشغول هستند.

آب‌وهوای ییلاق گرسماسر

آب‌وهوای ییلاق گرسماسر
در فصل بهار و زنده شدن طبیعت، این ییلاق در زیباترین حالت خود خواهد بود – عکاس: فرزانه مارکوئی

یادتان هست که گفتم قرار داشتن این روستا در ارتفاعات یک سری مزایا به همراه دارد؟ چه مزیتی بهتر از آب‌وهوای خوب؟ ییلاق گرسماسر از آب‌وهوای کوهستانی برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود که حتی در تابستان هم شاهد وزش نسیم‌های خنک باشیم. در فصل بهار و زنده شدن طبیعت، این ییلاق در زیباترین حالت خود خواهد بود. در فصل تابستان هم که خیلی از مناطق کشور گرمایی آزاردهنده دارند، در ییلاق گرسماسر خبری از هوای گرم نیست.

نشستن زیر درختان پر از میوه و لذت بردن از هوای خنک در این فصل، باعث می‌شود همه دنیای بیرون از ییلاق را فراموش کنید. اما احتمالا حدس بزنید جایی که تابستانش خنک است، چه روزهای سردی را در نیمه دوم سال تجربه می‌کند. البته پاییز نسبت به زمستان پوشیده از برف، هوای مطلوب‌تری دارد.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به ییلاق گرسماسر

بهترین زمان سفر به ییلاق گرسماسر
این منطقه کوهستانی و سردسیر است و بیشتر برای اقامت در بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود – عکاس: جلال حسینی

در دبستان راجع به ییلاق و قشلاق یک چیزهایی به ما یاد دادند. اینکه عشایر و مردم چادرنشین در نیمه اول سال و فصل‌های گرم‌تر به ییلاق می‌روند و فصل‌های پاییز و زمستان را برای زندگی در قشلاق انتخاب می‌کنند. همین مسئله راجع به ییلاق گرسماسر هم صدق می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، این منطقه کوهستانی و سردسیر است و بیشتر برای اقامت در بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود.

در این فصل‌ها، مراتع و طبیعت در زیباترین و سرسبزترین حالت خود خواهند بود. البته در فصل پاییز و زمستان هم این منطقه به علت پوشیده شدن ارتفاعات از برف، جلوه خیلی زیبایی دارد. ولی خب اگر در این فصل‌ها قصد سفر دارید، باید برای سردی هوا هم فکری بکنید.

جاهای دیدنی ییلاق گرسماسر

با وجود اینکه ییلاق گرسماسر از نظر وسعت خیلی بزرگ نیست، ولی از تعداد جاهای دیدنی آن تعجب خواهید کرد. نه تنها می‌توانید از تماشای طبیعت بکر و پوشش گیاهی غنی گرسماسر لذت ببرید، بلکه می‌توانید به قسمت‌های مختلف این روستا سر زده و خاطرات خوشی را رقم بزنید.

چشمه‌های گرسماسر

راجع به ارتفاع ییلاق گرسماسر و قرار داشتن آن در کوه‌پایه‌های البرز صحبت کردیم. همین ارتفاع از سطح دریا باعث شده که چشمه‌هایی زلال و نشاط‌آور متعددی در این ییلاق به وجود بیایند. اگر می‌خواهید حال و هوایی عوض کنید، حتما به چشمه‌های راه کنار، رستم‌سر، چهارپیچ و پولاد سر بزنید. بعضی از چشمه‌های این ییلاق از نظر غنی بودن از مواد معدنی شهرت دارند که شناخته شده‌ترین آن‌ها چشمه امیرخانی است. برای بازدید از این چشمه‌ها، از ساکنین خوش‌برخورد روستای گرسماسر کمک بگیرید تا شما را در زمانی کوتاه به سمت این چشمه‌ها راهنمایی کنند.

قله دزکول

قله دزکول
وقتی به قله دزکول برسید، منظره فوق‌العاده‌ای از تمامی شهرهای اطراف را خواهد دید – عکس از سایت: آرگا

یکی از کارهایی که واقعا در مناطق ییلاقی و ارتفاعات سرسبز لذت دارد، کوه‌نوردی است. ییلاق گرسماسر هم کوه‌های مرتفعی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توانیم به دزکول اشاره کنیم. اگر خاطرتان باشد گفتم که بقایای قلعه گرزمان‌سر در نزدیکی این روستا پیدا می‌شوند. این بقایا در ارتفاعات دزکول قرار دارند و شما می‌توانید در حین کوه‌نوردی از این بقایا هم دیدن کنید. وقتی به قله دزکول برسید، منظره فوق‌العاده‌ای از تمامی شهرهای اطراف مثل تنکابن و رامسر را خواهد دید. احتمالا قلعه را هم به این دلیل بر روی کوه دزکول ساخته‌اند تا نگهبانان آن زمان بتوانند تا فرسنگ‌ها فاصله را هم زیر نظر داشته باشند.

اماکن مذهبی

اماکن مذهبی
حسینیه روستای گرسماسر – عکاس: Omid msr

از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گرسماسر صحبت کردیم. فقط یک موضوع دیگر می‌تواند جاذبه‌های دیدنی یک منطقه را کامل کند و آن هم اماکن زیارتی است. ییلاق گرسماسر هم از این مکان‌های مقدس بی‌نصیب نبوده و آرامگاه‌هایی مثل امام‌زاده رستم‌سر و مسجد آبجی در آن قرار دارند. جالب است بدانید امام‌زاده رستم سر در دامنه کوه قرار گرفته و شما می‌توانید در حین سیاحت و کوه‌نوردی، زیارتی هم در این بقعه مذهبی بکنید.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی
این جنگل بکر به عنوان دالان بهشت هم شناخته می‌شود – عکاس: بنیامین رضایی

شاید معروف‌ترین جاذبه دیدنی در نزدیکی ییلاق گرسماسر، جنگل دالخانی باشد. جاده این جنگل در واقع از جاده میرزا کوچک خان شروع شده و انتهای آن به منطقه جنت رودبار، در نزدیکی ییلاق گرسماسر ختم می‌شود. این جنگل بکر که به عنوان دالان بهشت هم شناخته می‌شود، برای کمپ زدن و پیاده‌روی فوق‌العاده است. همچنین به علت ارتفاعی که نسبت به سطح دریا دارد، بین افراد علاقه‌مند به کوه‌نوردی محبوبیت خودش را دارد. این جاده جنگلی پیچ‌وخم‌های زیبایی دارد و شما در مسیر خود، گونه‌های متنوع گیاهی مثل شاه‌بلوط، شمشاد، راش، اقاقیا، زرشک و زالزالک وحشی را مشاهده خواهید کرد.

و همه این جاهای دیدنی فقط بخشی از جاذبه‌های ییلاق گرسماسر بودند. در این روستا می‌توانید از مناطق زیبای دیگری مثل کوه سماموس، تله بن، راه کنار و … دیدن کنید و خاطرات فراموش نشدنی برای خود و همراهانتان بسازید.

سوغات و صنایع‌دستی ییلاق گرسماسر

قبل‌تر گفتم که اقتصاد اهالی روستای گرسماسر بیشتر وابسته به کشاورزی، باغداری و دام‌پروری است. اما در کنار کشاورزان زحمتکش، همسران و دختران آن‌ها نیز از طریق ساختن صنایع‌دستی و پخت غذاهای محلی به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند. اگر به این ییلاق سر زدید، حتما با خرید از صنایع‌دستی زیبای این منطقه مثل چادر شب، نمد، سبد چوبی، زنبیل، ظروف کوزه‌گری، شولا و جاجیم از زحمت زنان روستایی قدردانی کنید.

غذاهای محلی ییلاق گرسماسر

خوشمزگی غذاهای شمالی زبانزد خاص و عام است. با وجود اینکه ییلاق گرسماسر در استان مازندران قرار دارد، اما به علت نزدیکی به استان گیلان، غذاهایش بیشتر شبیه غذاهای گیلانی هستند. همان‌طور که اشاره کردم، زنان این ییلاق از طریق پخت غذاهای محلی به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند. بهترین نمونه‌های خوراک سنتی مثل شیرین‌تره، ترشی‌تره، بورانی، میرزا قاسمی، بامجان قلیه، ماهی ملاقه، ماهی تنوری و سرواویج در این ییلاق طبخ می‌شوند.

اقامت در ییلاق گرسماسر

اقامت در ییلاق گرسماسر
برای شب‌مانی می‌توانید از اقامتگاه‌های گرسماسر استفاده کنید – عکاس: افشین ایزدی

برای اقامت در ییلاق گرسماسر انتخاب‌های خیلی زیادی پیش رویتان هست. اگر اهل طبیعت‌گردی و کمپ‌زدن هستید، می‌توانید جنگل‌های دالخانی را برای شب‌مانی و چادر زدن انتخاب کنید. ولی اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید و به دنبال جای امن‌تری هستید، اقامتگاه‌های زیادی در خود ییلاق گرسماسر وجود دارند که پذیرای شما هستند. همچنین اگر با کمی فاصله داشتن محل اقامتتان تا ییلاق مشکلی ندارید، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسبی در مسیر جاده جنت رودبار پیدا می‌شوند. در نهایت از آنجایی که شهر رامسر با این روستا فاصله زیادی ندارد، می‌تواند بهترین هتل‌ها و ویلاها در رامسر را برای اقامت خود رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به ییلاق گرسماسر

خوشبختانه مسیر دسترسی به ییلاق گرسماسر آسفالت است و برای پیدا کردن آن به مشکلی برنخواهید خورد، چون پیچیدگی خاصی ندارد. برای رسیدن به این روستا باید ابتدا به جاده رامسر- تنکابن رفته و سپس در جاده جنت رودبار پیش بروید. در این مسیر، یک جاده بن بست از جاده رودبار منشعب می‌شود که همان مسیر رسیدن به روستاست. این تنها جاده برای رسیدن به ییلاق گرسماسر است که طی آن حدود 5۰ کیلومتر را می‌پیمایید.

سخن پایانی

فکر می‌کنم حالا که با این قطعه از بهشت روی زمین آشنا شدید، شما هم مثل من مجذوب ییلاق گرسماسر شده باشید. اگر روزی از گرما و روزمرگی زندگی خسته شدید و دوست داشتید به جایی بروید که همه غم و غصه‌ها را از یادتان ببرد، حتما به بازدید از ییلاق گرسماسر فکر کنید. دسترسی به این روستا آسان است و خیلی هم جاهای دیدنی زیبایی در اطراف آن وجود دارد. اگر هم نگران اقامت در ییلاق گرسماسر هستید، با اقدام از طریق سایت اتاقک، کار خودتان را راحت کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به ییلاق گرسماسر چه زمانی است؟

روستای گرسماسر که آب‌وهوای کوهستانی دارد، برای بازدید در فصل‌های بهار و تابستان فوق‌العاده است.

ییلاق گرسماسر کجاست؟

ییلاق گرسماسر از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر است و با شهر رامسر حدود 4۰ کیلومتر فاصله دارد.

چطور به ییلاق گرسماسر برویم؟

ابتدا به جاده رامسر – تنکابن بروید و سپس مسیر جنت رودبار را پیش بگیرید. در این جاده، یک جاده فرعی وجود دارد که به سمت روستای گرسماسر می‌رود.

4.2/5 - (62 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. من در محله همدشت گرسماسر ویلا دارم به نظر من بهترین جای تفریح در گرسماسر کوه رستم سر است از قله این کوه میتوان جواهرده.جنت رودبار .قله سماموس و جاهای دیگر را تماشا کرد این کوه ۲۶۰۰ متر ارتفاع دارد

  2. من در محله همدشت گرسماسر ویلا دارم به نظر من بهترین جای تفریح در گرسماسر کوه رستم سرآن است از قله این کوه میتوان جواهرده.جنت رودبار .قله سماموس و جاهای دیگر را تماشا کرد این کوه ۲۶۰۰ متر ارتفاع دارد

  3. من خودم درمحله همدشت این ییلاق زیبا ویلا دارم به نظر من بهترین جای تفریح در گرسماسر کوه رستم سر آن است که دارای ارتفاعی به ۲۶۰۰ متر در غرب گرسماسر است و از اون میشه جواهرده .جنت رودبار و قله سماموس را تماشا کرد

  4. ما نان نداریم بخوریم! مسافرت برایمان رویا شده! طبقه متوسط بودیم الان رفتیم زیر خط فقر

  5. ما نان نداریم بخوریم! مسافرت برایمان رویا شده! طبقه متوسط بودیم الان رفتیم زیر خط فقر

    1. سلام خیلی ممنونم از شما.
      باعث خوشحالیه که از خواندن مقاله لذت ببرید.

  6. سلام وقت بخیر 🌹
    از اماکن متبرکه گرسماسر مسجد ا) جی را ننوشتی آقا محمدنوک قله وفوق العاده حس آرام بخشی به آدم میده

    1. سلام خیلی ممنونم که به کامل شدن مقاله کمک میکنید‌. در آپدیت بعدی حتما این مورد رو اضافه میکنم.

  7. استان های شمالی خیلی زیبا هستند بخاطر مناظرسبز،دریاچه،جنگل،ومردمان بافرهنگ و مهمان نواز،درگزارش فوق گفتید روستای گرسماسراازبهشت بالاتر است ،مگرشما بهشت دیدید،که اظهار نظر می کنی،۱

    1. ممنون از نظرتون. همونطور که توی مقاله اشاره کردم، این ییلاق در ابتدا گرزمانسر نام داشته که به معنی جایی بالاتر از بهشت است. این لقب رو من شخصا روی این مکان نذاشتم.

    2. نکنه تو دیدی؟
      بهشت یعنی مکانی زیبا که ازش لذت ببری نه تخیلات مذهبی بعد مرگ با معنی کلمات اشنا باش بعد اظهارنظر کن

      1. بله دوست گرامی توهمات وتخیلات ایدئولژیک مردم نا آگاه وکم سواد رو اسیر کرده وبا این سرعت وپیشرفت علم وتکنولوژی هنوز هم باور ندارند که بهشت وجهنم ساخته ذهن بشر است برای سرکیسه کردن مردم

        1. برای فهمیدن اینکه بهشت و جهنم وجود داره یا نه خیلی زمان نمیبره که این رو متوجه بشی .چشاتو بزاری رو هم متوجهش میشی .در ضمن اینجا و توی این مقاله به طبیعت پرداخته میشه نه به مسائل ایدئولژیک و سیاسی ،دعواهای سیاسیتون رو ببرید یه جای دیگه هی بزنید تو سر همدیگه تا بترکید

      2. معلومه شما آدم کم سوادی هستی
        امروزه از ژاپن تا اروپا پروفسورهایی بخاطر آیه هایی از قرآن مرتبط با رشته های علمی خودشان مسلمان شده اند اما کم سواد هایی مثل شما مذهب رو با تخیلات خودشون قضاوت می کنید

        1. این دانشمند سازی ها مال زمان سلطه مارکسیسم در بخشهای زیادی از جهان بود .با شکست مارکسیسم سازمان سیا این پروژه را تعطیل کرد .دکتر الکسیس کارل ووووووشریعنی ها یادتون هست؟

        2. آخه مرد حسابی چرا اسیر توهمات صداسیمای میلی هستید سلمان فارسی تمام زیبایی های ایران مخصوصا شمال رو برای اعراب بازگو کرد اونا هم اونو عربی کردن در قالب بهشت برای مردمان عقب مانده آن زمان ؛
          دین داشته باش اما توهماتش رو بازگو نکن

    3. سلام دوست عزیز اره اب وهوای خوبی داره دزیا وجنگل داره اما سال قبل باخانواده کلی مسیر رو طی کردیم تا رسیدیم بابلسر.ساحل که بی حد کثیف بود وبرخورد مردم اونجا خیلی بد بود به خاطر همین کلا بعد دوروز رفتم سمت گیلان وبند انزلی عالی بود هم هوا هم دریا هم برخوردها واقعا بافرهنگ وعالی بودن.

      1. سعی کنید بیش تر به غرب مازندران سفر کنید از نظر مردم و زیبایی خیلی بهتر از مناطق مرکزی مازندران هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *