جاهای دیدنی

دریاچه چورت | دریاچه‌ای که بعد از یک زلزله متولد شد

دریاچه چورت جاذبه طبیعی باشکوهی است که بعد از یک زلزله متولد شد و این روزها آرامش را به مسافران هدیه می‌کند. دریاچه‌ای که ثابت می‌کند، طبیعت در همه حال بخشنده است. دریاچه میانشه یا همان دریاچه چورت، در سال ۱۳۱۸ پدید آمده است. زلزله‌ی آن سال و رانش زمین، راه چشمه‌ای را بست و تجمع آب، دریاچه و زیستگاهی جدید برای حیوانات و تکه‌ای از بهشت را برای ما به وجود آورد.

دریاچه چورت کجاست؟

دریاچه چورت کجاست
دریاچه چورت بین کیاسر و ساری

دریاچه چورت در استان مازندران و بین 2 شهر ساری و کیاسر قرار دارد. در سال‌های اخیر این دریاچه به یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران تبدیل شده است؛ بنابراین با ما در گذر از میان جنگل‌های انبوه تا رسیدن به دریاچه چورت همراه باشید.

اولین برخوردتان با دریاچه چورت، می‌تواند یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین لحظات زندگی شما را رقم بزند. وقتی‌که از میان درختان انبوه و در میان فضایی مه‌آلود، برق دریاچه‌ای چشمانتان را می‌گیرد. جلوتر که می‌روید، با درختانی که سر از آب بیرون آورده‌اند روبروی می‌شوید. درختان شکسته‌ای که بازمانده‌های زلزله هستند.

 گوش‌هایتان که به صداهای عجیب‌وغریب و بلند شهر عادت دارند، چند دقیقه اول فقط سکوتی سنگین را تشخیص می‌دهند و بعد کم‌کم صدای باد، پرندگان و جریان زندگی در جنگل را می‌شنوید.

با تمامی این اوصاف، بی‌دلیل نیست که دریاچه میانشه یا همان دریاچه چورت، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مازندران و جاهای دیدنی ساری باشد.

 از دور که دریاچه را تماشا کنید، متوجه ظاهر بیضی‌شکل آن خواهید شد. عمق و ابعاد دریاچه هم در فصل‌های مختلف سال متفاوت است؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت که دریاچه چورت، حدود ۳۸۰ متر طول و ۱۴۰ متر عرض دارد.
ناگفته نماند که هرچند نام اصلی دریاچه، میانشه است اما به علت نزدیکی به روستای چورت، آن را با نام چورت هم می‌شناسند.

آب‌وهوای دریاچه چورت

آب‌وهوای دریاچه چورت
آب‌وهوای دریاچه در فصل بهار خنک است – عکاس: ahmad karimi

اگر می‌خواهید بدانید که آب‌وهوای دریاچه چورت در فصل‌های مختلف به چه صورت است، باید بگوییم که هوای این دریاچه در فصل بهار خنک بوده و رطوبت هوا نسبت به دیگر ماه‌های سال کمتر است. با این حال، هر چقدر به فصل تابستان نزدیک‌تر می‌شویم دمای هوای این دریاچه رو به گرمی می‌رود. از طرفی، آب دریاچه کم شده و میزان بارش‌ها هم کمتر می‌شود. در فصل پاییز نیز دمای هوای دریاچه خنک بوده و رو به سردی می‌رود. در نهایت، فصل زمستان نیز با بارش برف مواجهیم و طبیعتی یک‌دست سفیدپوش را نظاره‌گر خواهید بود.

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت
بهار و پاییز، دریاچه چورت دیدنی است

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت ساری یکی از بهترین دریاچه‌های شمال، بهار و اوایل تابستان است. هرچند که بسیاری پاییز را بهترین زمان برای سفر می‌دانند، یعنی همان زمانی که طبیعت زیباترین لباس خود را بر تن کرده است. همان فصلی که می‌توانید رنگ‌های سرخ، زرد و نارنجی را بر تن دریاچه و امواج آن تماشا کنید.

زیبایی زمستانِ دریاچه و سکوت باشکوهش را اما تنها عاشقان واقعی طبیعت درک می‌کنند؛ یعنی همان زمانی که دریاچه دست‌نیافتنی می‌شود. همان وقتی‌که مثل درختان اطرافش تنها آسمان را دارد، دانه‌های برفی که با آن یکی می‌شوند و صدای گاه و بی گاه پرندگانی که از لانه گرم خود، تن نقره‌فام دریاچه را تماشا می‌کنند. برای دسترسی بهتر به دریاچه چورت در بهترین فصل آن، می‌توانی از سایت اتاقک اقامتگاه‌های شهر ساری را رزرو کنید.

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه چورت انجام داد

عکاسی

دریاچه‌ای که با درختان سربه‌فلک‌کشیده پوشانده شده است.
دریاچه چورت، فرصتی ناب برای عکاسی

حیات را در نزدیکی دریاچه چورت می‌توان نفس کشید، بویید، لمس کرد و به چشم دل دید. درختان شکسته‌ای که سر از آب بیرون آورده‌اند، همان‌هایی هستند که بعد از زلزله و بسته شدن راه چشمه، به زیر آب رفتند اما هنوز هم پابرجایند.
تصویر دریاچه‌ای پنهان‌شده در مه با درختانی تنومند در اطراف و درختانی غرق‌شده در میان خود، می‌تواند بهترین قاب برای عکسی بی‌نظیر باشد.

به همین خاطر هم عکاسی یکی از تفریحاتی است که مسافران در بازدید از دریاچه چورت از آن غافل نمی‌شوند.

جنگل نوردی

جنگل نوردی
جنگل نوردی، تفریحی لذت بخش در دریاچه چورت

جنگل نوردی هم یکی دیگر از تفریحات محبوب در این دریاچه است که به شما فرصت می‌دهد طبیعت را از نزدیک لمس کنید.. در میان درختان که قدم می‌زنید، بوی نعنا و پونه به‌راحتی حس می‌شود و اگر مهرماه باشد و شانس همراهتان، می‌توانید از درختان ولیک و ازگیل هم میوه بچینید.

کمپینگ

کمپینگ
دریاچه چورت و لذت کمپینگ

هدف بسیاری از مسافرانی که با تجهیزات کامل راهی دریاچه می‌شوند، کمپینگ است. حواستان باشد اصلاً هوس قایق‌سواری و شنا در دریاچه را به دلتان راه ندهید، چون باوجود تنه درختان شکسته شده، بی‌نهایت خطرناک است.

ماهیگیری

 ماهیگیری
ماهیگیری در دیاچه چورت

دریاچه چورت نه‌تنها خودش با قصه عجیبی متولد شد، بلکه ماهی‌هایی که در آن زندگی می‌کنند هم عجیب هستند. این ماهی‌ها را مردم محلی در این دریاچه رها کردند. تخم بعضی از ماهی‌ها را هم پرندگان دیگر به این دریاچه آورده‌اند. حالا و بعد از این‌همه سال، این دریاچه پر از ماهی‌های مختلف است.

اقامت در دریاچه چورت

اقامت در دریاچه چورت
برای اقامت در دریاچه، کمپ برپا کنید یا اقامتگاه‌های اطراف را رزرو کنید.

ازآنجایی‌که مسیر دسترسی به دریاچه دشوار است، عده‌ای همراه با ماشین‌های دو دیفرانسیل و مناسب آفرود، با تجهیزات کامل برای کمپینگ خودشان را به چورت می‌رسانند. بعضی دیگر هم مهمان ‌خانه‌های روستایی اطراف می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، دریاچه چورت بین دو شهر ساری و کیاسر قرار دارد، بنابراین اقامتگاه‌های ساری و اقامتگاه‌های کیاسر، می‌توانند بهترین انتخاب شما برای شب مانی باشند. برای اجاره ویلا و سوئیت ساری هم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به دریاچه چورت ساری

مسیر دسترسی به دریاچه چورت
راه‌های دسترسی به دریاچه چورت
  • مسیر دسترسی به دریاچه چورت از ساری

برای رسیدن به دریاچه میانشه باید در جاده کیاسر-ساری به دنبال تابلوی روستای چورت باشید. از روستا تا دریاچه، ۱۰ کیلومتر فاصله و جاده خاکی پیش روی شما است که عده‌ای آن را با ماشین‌های مناسب برای آفرود، بعضی سوار بر وانت محلی‌ها و بعضی با پای پیاده طی می‌کنند. اگر با وسیله نقلیه خودتان را از روستا به دریاچه برسانید، مسیر ۲۰ دقیقه  طول می‌کشد ولی اگر پیاده بروید، حدود 2 ساعت زمان می‌برد.

  • مسیر دسترسی به دریاچه چورت از سمنان

از سمنان هم می‌توانید به این دریاچه بروید. اگر این مسیر را انتخاب کردید، 25 کیلومتر که طی کنید به شهمیرزاد می‌رسید و از آنجا حدود 150 کیلومتر تا ساری راه دارید. بعد از فولاد محله و کیاسر، ورودی جاده روستای چورت را می‌بینید. 15 کیلومتر که در جاده رانندگی کنید به روستا می‌رسید و 10 کیلومتر بعد از روستا هم دریاچه در انتظار شما است.

  • مسیر دسترسی به دریاچه چورت از تهران

از تهران می توانید از جاده فیروزکوه به سمت دریاچه چورت بروید. در کیلومتر ۳۰ جاده ساری ـ کیاسر (به سمت کیاسر) یک تابلوی کوچک که اسم چورت روی آن نوشته شده را می‌بینید. از ابتدای این جاده تا دریاچه چورت حدودا ۲ ساعت راه است.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه چورت

اگر قصد کمپینگ در اطراف دریاچه چورت را ندارید، یک روز برای تماشای این دریاچه کافی است. برای باقی روزهای سفر می‌توانید از جاهای دیدنی زیر که به این دریاچه نزدیک هستند دیدن کنید:

چشمه طبقاتی و پله‌ای باداب سورت

چشمه طبقاتی و پله‌ای باداب سورت
باداب سورت طبقاتی از جاهای دیدنی نزدیک دریاچه سورت – عکاس: احمد بلوچی

باداب سورت یکی از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه است. این باداب دومین چشمه آب‌شور دنیا است که در این منطقه قرار دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی بخش زیادی از این چشمه از بین رفته است. از طرفی به دلیل محبوبیت توریستی این باداب، بسیاری از گردشگران برای تماشای چشمه از پله‌های طبقاتی طبیعی باداب استفاده کردند و امروزه بیشتر آن‌ها تخریب شده است. همین موضوع باعث شد تا مدت‌ها بازدید از باداب سورت ممنوع باشد. این چشمه‌ها یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شوند.

سد سلیمان تنگه و الندان

سد سلیمان تنگه و الندان از جاهای دیدنی نزدیک دریاچه چورت
سد سلیمان تنگه از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه چورت – عکاس: مهدی آقا جانی

سد سلیمان تنگه یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه سورت است. الندان نام آب‌بندان و دریاچه‌ای است که در بخش سالار دره قرار دارد. اگر اهل جنگل نوردی و قایق‌سواری هستید، این جای دیدنی حسابی شما را جذب می‌کند. برای رسیدن به الندان باید از دل جنگلی سرسبز بگذرید و وقتی به آنجا رسیدید، می‌توانید خستگی راه را با یک قایق‌سواری از تنتان به در کنید.

جنگل کیاسر

جنگل کیاسر
جنگل کیاسر از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه چورت

همان‌طور که گفتم، دریاچه چورت بین 2 شهر ساری و کیاسر قرار دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم اگر فرصت دارید، حتماً موقع بازدید از دریاچه چورت، سری هم به جنگل کیاسر بزنید. در این جنگل گیاهان مختلفی زندگی می‌کنند که موقع قدم زدن توجهتان را جلب می‌کنند. جنگل کیاسر طبیعتی بکر دارد؛ پس شما هم به سهم خودتان موقع جنگل نوردی، مراقب محیط‌زیستش باشید.

دریاچه چورت در بهار

دریاچه چورت در بهار
در فصل بهار به هر سوی دریاچه بنگرید سرسبزی خواهید دید – عکاس: Mohammad Hossein

بهار فصلی است که همه جا سرسبز و خرم می‌شود. دریاچه چورت نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما به دنیای سرسبزی قدم خواهید گذاشت. اگر انتظار دارید، هوای خنک، لطیف و در عین حال سرسبزی را در این منطقه مشاهده کنید، حتما فصل بهار به این دریاچه سفر کنید.

دریاچه چورت در تابستان

دریاچه چورت در تابستان
تابستان منظره‌ای خاص از دریاچه خواهید دید – عکاس: Javad Sadati

بیایید آن سوی ماجرا را نیز برایتان بگوییم! اگر دوست دارید منظره‌ای شگفت‌انگیز و خاص را ببینید، حتما در تابستان سفر کنید چرا که در این فصل آب دریاچه کم شده و درختان مرده در وسط آن دیده می‌شوند. بدون شک تابستان هم زیبایی‌ها و دلربایی‌های خاص خودش را دارد.

دریاچه چورت در پاییز

دریاچه چورت در پاییز
طبیعتی منحصربه‌فرد با ترکیبی از رنگ‌های مختلف در فصل پاییز منتظر شما هستند – عکاس: Mohammad Gaeini

این دریاچه در فصل پاییز ترکیبی از زیباترین رنگ‌ها و چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد می‌شود. بدون شک پاییز نیز یکی از بهترین زمان‌های سفر به این دریاچه است. پس اگر دوست دارید جشنواره‌ای از رنگ‌های مختلف را نظاره‌گر باشید، حتما پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

دریاچه چورت در زمستان

دریاچه چورت در زمستان
شیفتگان هوای برفی حتما فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنند.

همانطور که مشخص است در فصل زمستان طبیعتی سفید را نظاره‌گر خواهید بود که زیبایی خاص خود را دارد. اگر دوست دارید زمان خلوت به این مکان بروید و از طرفی عاشق و شیفته هوای برفی هستید، حتما این فصل را برای سفر انتخاب کنید. اما باید بگوییم که تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

نکاتی که در زمان بازدید از دریاچه چورت لازم است بدانید!

  • از شنا کردن و قایق‌سواری در دریاچه پرهیز کنید. همان‌طور که گفتیم این دریاچه در اثر زلزله به وجود آمده و به همین خاطر در آب آن شاخه‌های شکسته، بوته گیاهان و… وجود دارد.
  • برای اینکه طبیعت دریاچه بکر و دست‌نخورده بماند، لطفاً هیچ زباله‌ای جا نگذارید.
  • اگر قصد دارید مسیر روستا تا دریاچه را پیاده طی کنید، حتماً کفش مناسب بپوشید.
  • در این منطقه آب آشامیدنی وجود ندارد، به همین خاطر حتماً با خودتان آب‌معدنی ببرید.
  • همه‌چیز درباره دریاچه زیبای چورت به شکلی است که آدم دلش می‌خواهد هیچ آسیبی به آن وارد نشود. از قصه شکل‌گیری‌اش تا ماهی‌هایی که در آن هستند و … پس لطفاً شما هم از این دریاچه مثل ته‌تغاری خانواده‌تان مراقبت کنید.

سخن آخر

هرچند که دریاچه میانشه در برابر سایر جاذبه‌های طبیعی سن کمتری دارد، اما بازهم احترام آن واجب است. طبیعت هر روز و هر ثانیه در حال مرگ و تولد به شکلی جدید است و ما هم وظیفه محافظت از آن را داریم.

برای سفر به ساری و اقامت هم نیازی نیست نگران باشید. سایت اتاقک با انواع اقامتگاه‌ها  و امکان اجاره ویلا شمال، همراه شما است تا با توجه به بودجه، زمان سفر و انتظاراتتان، بهترین اقامتگاه را رزرو کنید.

سؤالات متداول

دریاچه چورت در کدام استان قرار دارد؟

دریاچه چورت در استان مازندران و بین 2 شهر ساری و کیاسر در 10 کیلومتری روستای چورت قرار دارد.

دریاچه چورت ساری چگونه شکل گرفت؟

بعد از زلزله‌ای که در سال 1318 رخ داد و با بسته شدن مسیر عبور آب، دریاچه چورت شکل گرفت.

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت کی است؟

دریاچه چورت در هر فصلی زیبا است اما بسیاری از گردشگران بهار و اوایل پاییز را بهترین زمان سفر به دریاچه چورت می‌دانند.

امکانات تفریحی در دریاچه چورت چیست؟

کمپینگ، جنگل نوردی، عکاسی، ماهیگیری و قدم زدن در طبیعت، از محبوب‌ترین تفریحات در دریاچه چورت است.

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه چورت کدامند؟

جنگل کیاسر، باداب سورت، سد سلیمان تنگه

5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *