تجربه سفرشهرها

همه چیز درباره جاده چالوس | مسیری سرسبز و پر از خاطره

ایام تعطیلات زمان بسیار خوبی برای وقت گذراندن با خانواده و دوستان است. بسیاری از افراد علاقه دارند که این ایام را در جایی خوش آب‌و‌هوا و باصفا بگذرانند. جاده چالوس یکی از این جاذبه‌های پرطرفدار شمال کشور است که اکثر اوقات راجع به ترافیک سنگین و شلوغ بودن این منطقه در خبرها می‌شنویم. یکی از خاطراتی که از بچگی به یاد دارم، دعوای من و خواهر و برادرم بر سر این بود که کداممان در مسیر چالوس کنار پنجره بنشیند تا زیبایی‌های جاده و پیچ‌وخم‌هایش را بهتر ببیند. این جاده علاوه‌بر این که ما را به شمال دل‌انگیز کشور می‌رساند، خودش هم پر از جاذبه‌های دیدنی و مناطق تفریحی است. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا از صفر تا 100 جاده چالوس مطلع شوید و از بهترین زمان رانندگی در این جاده اطلاع پیدا کنید.

درباره جاده چالوس

درباره جاده چالوس
جاده 59 نام دیگر جاده چالوس است.

جاده 59 که ما آن را به اسم جاده چالوس می‌شناسیم، یکی از مهم‌ترین جاده‌های کشور است که دسترسی مردم تهران و کرج را به شهر چالوس، واقع در استان مازندران، امکان‌پذیر می‌کند. این جاده تا حدود صد سال پیش وجود نداشت و در آن زمان، ارتباط روستاهای این منطقه با سایر نقاط کشور از طریق مسیرهای خاکی شکل می‌گرفت. در سال 1312 بود که این جاده با اسم رسمی «راه مخصوص» افتتاح شد و بعدها با ساخت سد کرج یا امیرکبیر در این منطقه، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرد.

اگر اهل سفر باشید، احتمالا می‌دانید که اکثر جاده‌ها خسته‌کننده هستند و خیلی از افراد فقط مسیر را برای رسیدن به منطقه مورد نظر خود تحمل می‌کنند؛ ولی طبیعت همیشه سرسبز جاده چالوس و امکانات گسترده‌ای که در این جاده فراهم شده‌اند باعث شده که ما خود این جاده را به عنوان یک مقصد تفریحی ببینیم. انواع رستوران‌ها، کافه‌ها، اقامتگاه‌ها و اماکن تفریحی که در جاده چالوس ساخته شده‌اند در رشد محبوبیت آن تاثیر قابل‌توجهی داشته‌اند. همچنین در مسیر رسیدن به شهر چالوس، جاهای دیدنی زیبایی وجود دارند که در ادامه بیشتر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای جاده چالوس

آب‌وهوای جاده چالوس
در هر فصل آب‌وهوای چالوس یک جور خودنمایی می‌کند.

به طور کلی، چالوس جزو مناطق معتدل و مرطوب محسوب می‌شود. بااین‌حال؛ قاعدتا آب‌وهوای جاده چالوس در فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند. بهترین موقع برای سفر در این جاده سرسبز و باصفا، نیمه اول سال، به خصوص فصل بهار است. در این فصل، یخ رودخانه‌ها باز شده و درختان پر از شکوفه می‌شوند. پس می‌توانید زیباترین چشم‌اندازهای این جاده پر پیچ‌وخم و دوست‌داشتنی را در چند ماه اول سال تجربه کنید. دمای هوا هم در این ایام معتدل بوده و حتی در تابستان به ندرت دیده می‌شود که این دما از 35 درجه بالاتر برود. به خاطر دارم، یک بار که میخواستیم در شهریور ماه به جاده چالوس برویم، همه راجع به رطوبت بالای هوا و شرجی بودن شمال کشور به ما هشدار می‌دادند. ولی با این وجود ما که رفتیم و خیلی هم به همه خوش گذشت.

در فصل پاییز، باران به جاده چالوس امان نمی‌دهد. خیلی از افراد عاشق باران هستند و تصویر قطرات باران روی شیشه ماشین به آن‌ها حسی توصیف‌نشدنی می‌دهد. اما باید دقت داشته باشید در جاده‌ای مثل چالوس که خودش مستعد خطر است، لغزندگی ناشی از باران هم می‌تواند رانندگی را بسیار سخت‌تر کند. همچنین در این فصل، احتمال سیلاب‌های ناگهانی هم وجود دارد که باید مراقبشان باشید.

آب‌وهوای جاده چالوس در زمستان، مثل خیلی مناطق دیگر، برای سفر مناسب نیست. ‌این جمله را از کسی می‌شنوید که تجربه سفر به شمال کشور در چله زمستان را دارد. آنقدر هوا برای ما جنوبی‌ها سرد بود که فکر جاده چالوس را از سرمان بیرون انداختیم و فقط به سریع‌ترین مسیر فکر می‌کردیم. در این فصل که دمای چالوس به زیر صفر درجه می‌رود، دریاچه‌ها و جاده‌ها یخ زده و سفر در این جاده را بسیار مشکل می‌کنند. همچنین راجع به ریزش کردن کوه‌ها در این فصل، خبرهای زیادی می‌شنویم. پس بهتر است همیشه قبل از اقدام به سفر، آب‌وهوای جاده چالوس را برای چند روز آینده، از طریق هواشنایی پیگیری کنید تا آمادگی لازم را داشته باشید.

برای اجاره ویلا چالوس می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

بهترین زمان رانندگی در این جاده

بهترین زمان رانندگی در این جاده
بهترین زمان رانندگی در این جاده ساعات اولیه صبح است.

با وجود تمام تعریفاتی که از جاده چالوس کردیم، باید توجه داشته باشید که این جاده خطرات و سختی‌های خودش را هم دارد. همان پیچ‌وخم جاده که ما از دیدن زیبایی آن حیرت‌زده می‌شویم، خودش می‌تواند رانندگی را دشوار کرده و حوادث ناراحت‌کننده‌ای را به دنبال داشته باشد؛ ولی معمولا با رعایت نکات ایمنی و انتخاب بهترین زمان رانندگی در این جاده می‌توانیم تا حد امکان، احتمال وقوع حادثه را کاهش دهیم. واضح است که رانندگی در شب را برای این جاده پیشنهاد نمی‌کنیم. هنگام تاریک شدن هوا، نه‌تنها چیزی از زیبایی جاده نمی‌بینید که از آن لذت ببرید، بلکه خطر وقوع حوادث هم بسیار زیاد خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود ساعات اولیه صبح را برای سفر در این جاده زیبا انتخاب کنید.

همچنین جاده چالوس معمولا ترافیک‌های سنگینی را به چشم می‌بیند. من در این زمینه خوش‌شانس بوده‌ام و خاطره‌ای از گیر افتادن پشت قطاری از ماشین‌های کوچک و بزرگ ندارم. دلیلش هم این بود که معمولا ایام تعطیل را برای سفر به شمال انتخاب نمی‌کردیم؛ ولی کسانی که به این جاده علاقه دارند و تعطیلات زیادی را در این جاده گذرانده‌اند، به صبر کردن در ترافیک‌های طولانی عادت دارند. برای حل این مشکل، خیلی اوقات این جاده یک‌طرفه می‌شود تا بلکه از شلوغی و خطر حوادث کمی بکاهد. معمولا یک‌طرفه شدن جاده در ایام تعطیلات و به ویژه در ساعت‌های 14 تا 17 عصر از سمت چالوس به تهران صورت می‌گیرد. پس بهتر است قبل از اقدام به حرکت در جاده چالوس، اخبار را دنبال کنید تا از امکان عبور در جاده اطمینان پیدا کنید.

برای اجاره ویلا استخردار و لوکس کلیک کنید.

دیدنی های مسیر جاده چالوس

در این مقاله از ابتدای جاده چالوس حرکت می‌کنیم و جاهای دیدنی را که در مسیر هست به شما معرفی می‌کنم. هر کدام از این جاهای دیدنی خودش یک روز برای دیدن و گشتن نیاز دارد پس با من همراه باشید تا چیزی از دست ندهید.

سد امیرکبیر | پاتوق ماهیگیری کرج

سد امیرکبیر
سد امیرکبیر که به اسم سد کرج هم شناخته می‌شود.

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، یکی از اتفاقاتی که باعث شهرت بیشتر جاده چالوس شد، احداث سد امیرکبیر یا سد کرج در سال 1340 بود. این سد که به عنوان یکی از زیباترین سدهای ایران شناخته می‌شود، تفریحاتی نظیر ماهیگیری، پیاده‌روی و پیک‌نیک را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می‌کند. در زمان‌هایی که آب سد کم‌تر است، این سد مرکزی عالی برای گرفتن انواع ماهی مثل ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان یا قزل‌آلای خال قرمز خواهد بود. همچنین این سد برای وقت گذراندن در طبیعت با خانواده و دوستان فوق‌العاده است. خیلی از افراد حتی در این منطقه چادر می‌زنند و شب را در کنار دریاچه دل‌انگیز می‌گذرانند. سد امیرکبیر در 25 کیلومتری جاده چالوس قرار داشته و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را برای افرادی که به عکاسی علاقه دارند فراهم می‌کند.

آبشار خور | بهشتی پر از میوه‌های تابستانی

آبشار خور
نمایی از منطقه سرسبز خور

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های مسیر جاده چالوس، منطقه باصفای خور و آبشار زیبای آن است. برای رسیدن به این منطقه باید اول در 17 کیلومتری جاده چالوس و پیش از رسیدن به سد کرج، وارد مسیر فرعی روستای خوزنکلا بشوید. پس از گذشتن از خوزنکلا، ارنگه و سیجان، به روستای زیبای خور خواهید رسید که به خاطر داشتن درختان سیب، گیلاس و آلوی فوق‌العاده‌اش زبانزد مردم تهران شده است.

آبشار این روستا که حدودا 50 متر ارتفاع دارد، برای افراد علاقه‌مند به شنا و آبشارنوردی تجربه‌ای به یادماندنی به جا خواهد گذاشت. البته به یاد داشته باشید که تجربه این فرود هیجان‌انگیز فقط برای کسانی امکان‌پذیر است که مهارت و تجهیزات مناسب را دارند. با این حال، حتی اگر نتوانید در این آبشار آب‌تنی کنید، تماشا و وقت گذراندن در طبیعت دل‌پذیر این منطقه برای همه افراد خاطره‌انگیز خواهد بود. این روستا در تمامی فصل‌های سال، جاذبه و تفریحات خود را دارد؛ اما شاید بهترین زمان برای بازدید از روستای خور فصل تابستان باشد تا برای مدت کوتاهی هم که شده از گرمای شهر فرار کنید.

دریاچه ولشت | نگینی در قله کوه

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت، واقع در شمال شرق کلاردشت

در 25 کیلومتری جاده چالوس و نزدیکی شهر مرزن آباد، یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین کشور، یعنی دریاچه ولشت قرار دارد. این دریاچه که بیش از 900 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، به عنوان دریاچه سنار هم شناخته می‌شود. برای رسیدن به این دریاچه 2 مسیر وجود دارد که یکی از آن‌ها جاده خاکی بوده و زیاد پیشنهاد نمی‌شود. بااین‌حال، جاده اصلی به سمت مرزن‌آباد آسفالت است و با جنگل‌های کاج دل‌انگیزی که دارد، بسیاری از افراد را مجذوب خودش می‌کند. این دریاچه هم مثل سد کرج، جای خیلی خوبی برای ماهیگیری است. پس تور ماهیگیری یا سایر وسایل مورد نیاز را فراموش نکنید.

از نظر امکانات اصلا نگران نباشید که همه چیز در محیط اطراف این دریاچه فراهم است. از رستوران و مجتمع تفریحی گرفته تا اقامتگاه و سوییت برای افرادی که چادر مسافرتی با خود ندارد، تمامی امکانات لازم برای گذراندن یک روز خوب به همراه خانواده برای شما فراهم خواهد بود. همچنین این دریاچه کیوسک‌های نگهبانی 24 ساعته‌ای دارد که امنیت شما را هنگام لذت بردن از این جاذبه طبیعی تضمین می‌کنند. به یاد داشته باشید که در پاییز و زمستان به دلیل سرمای زیاد، آب دریاچه یخ می‌زند و احتمال سیلاب رودهای فصلی هم وجود دارد. پس بهترین موقع برای بازدید از این دریاچه، فصل‌های بهار و تابستان است که آب‌تنی لذت خیلی بیشتری هم دارد.

دیزین | معروف‌ترین پیست اسکی خاورمیانه

دیزین
پیست اسکی دیزین در زمستان

تا به اینجا، همه مکان‌های تفریحی که معرفی کردیم، بیشتر مناسب فصل‌های گرم‌تر سال بودند؛ اما دیزین یکی از جاهای دیدنی مسیر جاده چالوس است که در فصل زمستان محبوبیتش دوچندان هم می‌شود. با وجود اینکه در تابستان، آب‌و‌هوای این دهکده توریستی فوق‌العاده است؛ اما دیزین بیشتر به خاطر انواع پیست‌های اسکی زمستانی خود شهرت دارد. برای رسیدن به دیزین و لذت‌بردن از قله‌های معروف کوه‌نوردی آن، باید 65 کیلومتر بعد از کرج، به سمت دلکوه و روستای والیترود بروید. پیست اسکی دیزین کمی جلوتر از مجتمع‌های مسکونی روستای والیترود قرار دارد.

اگر به اسکی علاقه ندارید، ولی می‌خواهید در کنار خانواده یا دوستان خود از این مکان لذت ببرید، خیالتان راحت باشد. در این دهکده تفریحی، انواع و اقسام تفریحات مانند دوچرخه‌سواری کوهستانی، اسب‌سواری، کایت‌سواری، تیراندازی با کمان، تنیس، والیبال و زمین بازی برای کودکان وجود دارند. همچنین از تله‌‌کابین و تله‌سیژ فوق‌العاده این مجموعه غافل نشوید. فرق تله‌سیژ با تله‌کابین در نوع طراحی آن‌هاست. تله‌کابین‌ها که همان اتاقک‌های سرپوشیده‌ای هستند که رفتن به بخش‌های مختلف دهکده را برای شما آسان‌تر می‌کنند. اما تله‌سیژ اتاقک ندارد و در اصل به صندلی‌های روبازی گفته می‌شود که مجهز به کمربند ایمنی هستند.

غار یخ مراد | غار کریستالی مازندران

غار یخ مراد
آبشارهای یخ زده و تالارهای کریستالی خیره‌کننده‌ای در این غار یخ‌مراد پیدا می‌شوند.

جاده چالوس علاوه‌بر مکان‌های تفریحی، آثار باستانی کم‌نظیری هم دارد. غار یخ‌مراد که قدمتش به بیش از 50 میلیون سال پیش می‌رسد، یکی از آثار ملی کشورمان است که شما را به ماجراجویی دعوت می‌کند. این غار پر از قندیل‌های یخی زیباییست که به شکل کریستال‌های بلورین خودنمایی می‌کنند. همچنین فسیل‌هایی که قدمتشان به 100 میلیون سال می‌رسد، آبشارهای یخ زده و تالارهای کریستالی خیره‌کننده‌ای در این غار پیدا می‌شوند. البته باید در حین قدم زدن در این غار کاملا حواستان را بدهید تا این قندیل‌های زیبا؛ اما شکننده برایتان خطری ایجاد نکنند.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های دیدنی این غار، حوض کوچک پر از مواد معدنی آن است. قدیمی‌های این منطقه باور دارند که املاح موجود در این حوضچه شفابخش هستند و برای درمان بیماری‌های مختلف می‌توانیم از آن بهره ببریم.

اگر مجذوب این غار شده‌اید و می‌خواهید در مسیرتان به آن سری بزنید، باید اول در 70 کیلومتری جاده چالوس، به دنبال تابلوی روستای کهنه‌ده بگردید. با رفتن به مسیر روستای کهنه‌ده و آزادبر، در نهایت به این اثر ملی خواهید رسید. پیشنهاد می‌کنیم اواخر اسفند ماه یا فروردین را برای این کار انتخاب کنید تا در بهترین شرایط آب‌وهوایی به گردش بپردازید.

جنگل سرپوش تنگه | جنگل خوش آب‌وهوای مازندران

جنگل سرپوش تنگه
جنگل خوش آب‌و‌هوای سرپوش تنگه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مسیر جاده چالوس، جنگل سرپوش تنگه است که در نزدیکی پلیس‌راه چالوس قرار دارد. در این جنگل، تنگه‌هایی تشکیل شده از سنگ‌های بزرگ وجود دارند که انبوهی از درختان بلند روی آن‌ها را پوشانده‌اند. به همین خاطر هم هست که به این جنگل، سرپوش تنگه گفته می‌شود. این منطقه که منظره‌های شگفت‌انگیز و چشمه‌هایی آرامش‌بخش دارد، یکی از پاتوق‌های تابستانی ساکنین شمال کشور محسوب می‌شود.

قدم زدن در چنین جای باصفایی و شنیدن صدای پرندگانی مثل سهره، دارکوب و شاه‌بوف برای شما خاطراتی رقم می‌زنند که هرگز فراموش نخواهید کرد؛ ولی لذت اصلی این منطقه در آب‌تنی و قدم زدن در حوضچه‌ها و آبشارهای آن است. بهترین موقع برای بازدید از سرپوش تنگه، ابتدای اردیبهشت تا پایان تابستان است تا در هوای خنک و دل‌پذیر آن، گرمای تابستان را فراموش کنید.

آبشار هریجان | طبیعت بکر سیاه بیشه

آبشار هریجان
طبیعت زیبای هریجان

گاهی وقت‌ها آدم دوست دارد به دل طبیعت برود و مشکلات زندگی، فضای مجازی و هر درگیری فکری را برای مدتی هم که شده کنار بگذارد. روستا و آبشار هریجان یکی از همان جاهاییست که این فرصت را به شما می‌دهد. دشت‌های پر از گل‌های وحشی و رنگارنگ به شما ناب‌ترین شکل طبیعت را نشان می‌دهند. حتما شنیده‌اید که می‌گویند فلانی کبکش خروس می‌خواند. اگر خوش‌شانس باشید در این منطقه حتی کبک خروس‌خوان هم پیدا خواهید کرد.

برای رسیدن به این منطقه باید تا 4 کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه حرکت کنید تا به یک مسیر خاکی برسید. این مسیر خاکی هم خودش چیزی حدود 4 کیلومتر طول می‌کشد تا به روستای زیبای هریجان و کلبه‌های چوبی‌اش برسید. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این منطقه را در فصل بهار، به خصوص اردیبهشت ماه، انجام دهید تا زیباترین نمای این منطقه را ببینید.

برای لذت بردن از آبشار باصفای این منطقه، به کمی کوه‌نوردی نیاز دارید. اما حتما یادتان باشد که بعد از رسیدن به تاج کوه دیگر به مسیرتان ادامه ندهید. چون هم احتمال حمله حیوانات وحشی در منطقه پشت کوهستان وجود دارد و هم سازمان محیط‌زیست ورود به این منطقه را ممنوع اعلام کرده است.

کلاردشت | بهشت گمشده شمال کشور

کلاردشت
منطقه کوهستانی کلاردشت

و درنهایت، معروف‌ترین جاذبه دیدنی مسیر جاده چالوس، شهر رویایی‌ کلاردشت است که در مسیر مرزن آباد قرار دارد. این منطقه ییلاقی که در آن آبادی‌های زیادی هم وجود دارند، دارای بیش از 45 قله بوده و برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی فوق‌العاده است. از معروف‌ترین و بلندترین این قله‌ها می‌توانیم به علم‌کوه اشاره کنیم. از دریاچه و آب‌وهوای خنک گرفته تا جنگل‌ها و مناظر طبیعی بی‌نظیر، هر چیزی که برای یک تجربه طبیعت‌گردی فوق‌العاده به آن نیاز دارید در این منطقه موجود است. کلاردشت با تهران حدود 170 کیلومتر و با شهر چالوس تقریبا 50 کیلومتر فاصله دارد. در واقع این شهر با دریاچه ولشت که قبل‌تر آن را معرفی کردیم، فاصله چندانی ندارد.

یکی از رویایی‌ترین صحنه‌هایی که مردم از سفرشان به شمال کشور توصیف می‌کنند، جاده‌های پر پیچ‌وخمی است که از دو طرف توسط درخت‌های سبز و جنگل‌های انبوه احاطه شده‌اند. بهترین نمونه‌‌های این مسیرها و جنگل‌ها را می‌توانید در کلاردشت پیدا کنید. جنگل‌های باصفا و رویایی مازیچال، آزو، مجل، عباس‌آباد و آبشار آکاپل، همه در اطراف این بهشت زمینی یافت می‌شوند.

سخن پایانی

هر چه از زیبایی‌ جاهای دیدنی مسیر جاده چالوس بگوییم، کم گفته‌ایم. بسیاری از مسافران شمال کشور، این جاده را انتخاب می‌کنند تا در مسیرشان هم خاطراتی فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنند. انواع مناظر بی‌همتا مثل جنگل، کوهستان، چشمه، دریاچه و روستاهای باصفا در این جاده قرار دارند که افراد با انواع سنین و سلیقه‌ها را به سمت خود می‌کشانند. در این مقاله سعی کردیم ابتدا به معرفی جاده چالوس بپردازیم و سپس برخی از مناطق دیدنی معروف که در مسیر به آن‌ها برمی‌خورید را معرفی کنیم. همچنین اطلاعاتی راجع به آب‌وهوای جاده چالوس فراهم کردیم تا به شما در انتخاب موقع سفر خود در این جاده کمک کنیم. در پایان هم به بحث بهترین زمان رانندگی در این جاده پرداختیم تا شما بتوانید تا حد امکان از گیرافتادن پشت ترافیک جلوگیری کنید.  اگر برای اجاره ویلا در چالوس نیاز به کمک دارید، می‌توانید به راحتی از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و مناسب‌ترین اقامتگاه‌ را در منطقه مورد نظرتان بیابید.

سوالات متداول

چه زمان‌هایی جاده چالوس یک‌طرفه می‌شود؟

معمولا یک‌طرفه شدن جاده در ایام تعطیلات و به ویژه در ساعت‌های 14 تا 17 عصر از سمت چالوس به تهران صورت می‌گیرد؛ اما بهتر است قبل از اقدام به حرکت در جاده چالوس، اخبار را دنبال کنید تا از امکان عبور در جاده اطمینان پیدا کنید.

جاده چالوس کی خلوت است؟

این جاده معمولا در روزهای غیرتعطیل، صبح اول وقت و ساعات پایانی شب خلوت است؛ اما با وجود دید کم و خطر رانندگی در شب، پیشنهاد می‌کنیم که ساعات اولیه روز را برای سفر در این مسیر انتخاب کنید.

چگونه به جاده چالوس برویم؟

برای دسترسی به جاده چالوس از سمت کرج، سه راه وجود دارد: 1- اتوبان تهران کرج 2 - اتوبان خرازی که در بخش غربی اتوبان همت قرار دارد 3 – اتوبان تهران شمال

4.2/5 - (136 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *