سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات چالوس | گشت و گذار در بازارهای سنتی چالوس

چالوس یکی از شهرهای سرسبز شمال ایران است. این شهر علاوه بر طبیعت زیبا، صنایع دستی بسیاری دارد که اغلب گردشگران در سفر خود آنها را تهیه و به عنوان یادگار با خود همراه می‌کنند. در این مطلب از اتاقک محبوبترین صنایع دستی و سوغات چالوس را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله چالوس کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی چالوس

 

شهر چالوس یکی از شهرهای سرسبز خطه شمال است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر برای گشت و گذار به آنجا سفر می‌کنند. چالوس در شمال شهرستان چالوس واقع شده و بخشی از استان مازندران است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری از لحاظ فرهنگی نیز بسیار غنی بوده و تاریخ و گذشته بسیار کهنی دارد.

فرهنگ و تاریخ چالوس در کنار آب‌وهوای بی‌نظیر گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. یکی از بخش‌های مهم فرهنگ چالوس، صنایع دستی این شهر است. مردمان مهربان، دلسوز و هنرمند این شهر، صنایع دستی را برای تسهیل زندگی خود تهیه می‌کردند که بعدها این صنایع دستی به عنوان جاذبه شهر تبدیل شد. برخی از این صنایع امروز نیز به عنوان بخشی از زندگی مردم چالوس است اما برخی دیگر جنبه تزیینی گرفته دارد. در ادامه مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات چالوس معرفی شده است.

حصیر بافی

سه خانم در حال حصیر بافی و تعدادی مصنوعات حصیری اطراف آنها

در رابطه با معرفی چالوس باید گفت که یکی از مهم‌ترین صنایع دستی چالوس، حصیربافی است. حصیربافی در بسیاری از روستاها و شهرهای استان مازندران تهیه و استفاده می‌شود. حصیربافی در چالوس نیز رایج بوده است. مردم برای حصیربافی از گیاهانی مانند گاله و واش استفاده می‌کنند. این گیاهان در باتلاق‌ها و آب‌بندهای شمال ایران دیده می‌شود. مهم‌ترین اشیایی که با این گیاهان بافته می‌شد، زنبیل، سبد، زیرانداز بود که برای زندگی عادی مورد استفاده قرار می‌گرفت و هدف از بافت آنها تجارت و فروش نبود. اما امروزه با رشد صنایع مختلف، حصیربافی بیشتر جنبه تزیینی گرفته و محصولاتی که با این گیاهان بافته می‌شوند، اغلب به منظور سوغات چالوس به مراکز خرید عرضه می‌شود.

جاجیم بافی

پارچه ای رنگارنگ به نام جاجیمیکی از رایج‌ترین صنایع دستی مردم ایران در بسیاری از نقاط، جاجیم است. در گذشته مردم با استفاده از پشم دام‌های خود، جاجیم می‌بافتند. جاجیم‌های هر منطقه از ایران نقش متفاوتی دارند که الهام گرفته از طبیعت و فرهنگ آنجا می‌باشد. جاجیم در چالوس نیز بافته می‌شود و اغلب نقش‌های جاجیم‌های این منطقه به گیاهان و درختان است. جاجیم‌ها در چالوس به عنوان زیرانداز، پشتی، رختخواب‌پیچ و رویه کرسی استفاده می‌شد. جاجیم‌های چالوس توسط زنان بافته می‌شد و مردان تنها در تهیه پشم نقش داشتند. امروزه این هنر نیز به مانند حصیربافی جنبه تزیینی داشته و تعداد بافتندگان جاجیم در چالوس کاهش یافته است. جاجیم یکی از نفیس‌ترین سوغاتی‌های چالوس به حساب می‌آید.

موج‌بافی

نمایی نزدیک از دست یک نفر در حال موج بافی با ابزار مخصوص آن
منبع ایرنا

موج‌بافی یکی دیگر از صنایع دستی چالوس است که امروزه در مسیر فراموشی قرار دارد. موج‌بافی که با نام‌های رختخواب‌پیچ و ایزار هم شناخته می‌شود، بسیار سبک و نرم می‌باشد. ماده اولیه موج‌بافی، پشم بوده و بافت این هنر توسط زنان انجام می‌شد. موج‌بافی امروزه در بسیاری از نقاط استان مازندران به فراموشی سپرده شده ولی هنوز در برخی روستاها رواج دارد.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

لاک‌ تراشی

ظروف چوبی حاصل لز هنر لاک تراشی
منبع ایسنا

یکی دیگر از هنرهای مردم چالوس و استان مازندران، لاک‌تراشی است. لاک‌تراشی هنری است که توسط آن اقلامی مانند قاشق، قند چوله، تنباکو چوله و ملاقه با استفاده از چوب ساخته می‌شود. لاک‌تراشی هنوز نیز در بسیاری از نقاط استان مازندران و چالوس رواج دارد. لاک‌تراشی با چوب‌های درختان جنگل، ابزار کنده‌کاری و برش ساخته می‌شود.

برنج چالوس

شالیزار و آسمان آبی بر فراز آن
منبع سایت flickr

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های چالوس، برنج است. برنج ایرانی طعم بی‌نظیری دارد و همه مورد توجه گردشگران بوده است. یکی از بهترین برنج‌های ایرانی که در استان مازندران و چالوس کشت می‌شود، برنج طارمی می‌باشد. این برنج عطر و طعم بی‌نظیری دارد. در میان شالیزارهای چالوس، برنج طارمی نیز کشت می‌شود و گردشگران می‌توانند این برنج را به عنوان سوغات تهیه کنند.

سفالگری

یکی دیگر از صنایع دستی چالوس، سفال است. سفالگری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای مردم ایران است که در بسیاری از نقاط در غارها و تپه‌های باستانی آثار از آن‌ها یافت شده است. در برخی از کتاب‌های تاریخی قدمت سفال در ایران را به هفت‌هزار سال پیش نسبت می‌دهند. سفالگری در چالوس نیز رایج است و بسیاری از اقلام مانند ظرف، کوزه و گلدان با سفال ساخته و عرضه می‌شود.

 

اغوزنونمقداری شیرین محلی اغوز نان چیده شده در یک ظرف

برای تهیه سوغاتی می‌توانید به سراغ خوراکی‌های خوشمزه چالوس نیز بروید. یکی از شیرینی‌های سنتی استان مازندران و چالوس، اغوزکنا یا اغوزنون است. این شیرینی با آرد گندم، شیر، تخم‌مرغ و شکر پخته می‌شود و در برخی مناطق در هنگام پخت لای خمیز گردو نیز قرار می‌دهند.

قماقتعدادی نان محلی قماق داخل یک ظرف فلزی

یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه که در چالوس می‌توانید تهیه کنید، قماق است. قماق اغلب به عنوان میان‌وعده خورده می‌شود. برای پخت این شیرینی از شکر استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل اگر بیماری قند دارید می‌توانید آن را تست کنید. ماده اصلی قماق، آرد و سبزیجات محلی و معطر است.

 سبزیجات معطر

در شهرهای شمال به دلیل طبیعت و آب‌وهوای معتدل و مرطوبی ، گیاهان معطر بسیاری رشد می‌کند. این گیاهان توسط زنان چیده و گاهی خشک و در بازارهای هفتگی فروخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین محصولات که گیاهان معطر شمال تهیه می‌شود، سبزی دلال یا دلار است. مردم شمال به دلال، نمک شمال نیز می‌گویند.

خرید سوغات چالوس

مقدار زیادی ماهی در یک سینی فلزی
عکس از غلامرضا شمس

برای خرید سوغات چالوس بهتر است به بازارهای قدیمی و هفتگی چالوس سر بزنید. در بسیاری از روستاهای چالوس و البته شهر چالوس بازارهای فروش صنایع دستی وجود دارد اما اگر صنایع دستی یا سوغات مورد نظر خود را در این بازارهای پیدا نکردید، به بازارهای هفتگی چالوس سر بزنید.

در بازارهای هفتگی زنان و مردان چالوس، محصولات کشاورزی، ماهی‌های صید شده و دست‌بافت‌های خود را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند. در بازارهای هفتگی همچنین می‌توانید انواع لواشک، ترشی، مربا و زیتون‌های خوش‌طعم نیز تهیه کنید.

سخن نهایی

چالوس یکی از زیباترین و البته محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، سوغات چالوس را فراموش نکنید. در چالوس می‌توانید به سر زدن به بازارهای هفتگی یا بازارهای سنتی، صنایع دستی و سوغات چالوس را تهیه کنید. از مهم‌ترین سوغات چالوش می‌توان به جاجیم، موج‌بافی و شیرینی‌های سنتی اشاره کرد. شما در سفرتان به چالوس چه چیزی را به یادگار تهیه می‌کنید؟

3.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *