تجربه سفرجاهای دیدنی

تنگ دار نوشهر | آمازون ایران در استان مازندران

تنگه‌ای را تصور کنید با دیواره‌های سنگی عظیم و بلند که انگار تا آسمان رسیده‌اند، درختان و گیاهان رونده‌ای که به داخل دره سرازیر شدند و صدای غرش رودخانه‌ای که گاهی آرام است و گاهی وحشی و درنده.

این تصور تنها گوشه‌ای از زیبایی طبیعت تنگه دار نوشهر یا تنگ دار کشکسرا را به تصویر می‌کشد. اگر با این تصور وسوسه شدید، باید بگویم حق دارد چون تنگ دار نوشهر که در استان مازندران قرار دارد، یکی از زیباترین و مهیج‌ترین جاذبه‌های گردشگری نوشهر است. شما می‌توانید با اجاره روزانه آپارتمان مبله در نوشهر یک سفر جذاب را شروع کنید. پیشنهادهای جذابی برایتان داریم، با ما در گشت‌وگذار در تنگ دار نوشهر همراه باشید.

تنگه دار نوشهر کجاست؟

تنگ دار
تنگ دار نوشهر در 8 کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر قرار دارد.

تنگه دار نوشهر در استان مازندران قرار دارد و برای رسیدن به آن باید به سمت شهرستان نوشهر حرکت کنید و پس از رد کردن روستای کشک‌ سرا وارد جاده جنگلی خانیکان بشوید.

تنگ دار نوشهر را آمازون ایران می‌نامند. تنگه‌ای بکر که تنها صدای جریان آب و پرندگان در آن شنیده می‌شود و طبیعتی دست‌نخورده و متفاوت از آنچه تا به امروز دیده‌اید دارد.

 این رودخانه سرکش در دل جنگل‌های خانیکان نوشهر قرار دارد و برای رسیدن به ابتدای تنگه، باید حدود ۴۰۰ متر را در آب پیاده‌روی کنید. در ابتدا که پاهایتان را داخل آب خنک رودخانه می‌گذارید، با ملایمت با شما برخورد می‌کند؛ اما به‌تدریج ارتفاع تغییر می‌کند تا جایی که در بعضی از مناطق تا زانوها و حتی سینه شما نیز می‌رسد. در بعضی قسمت‌ها هم باید مسافتی کوتاه اما نسبتاً سخت را در تن این رودخانه وحشی شنا کنید

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای تنگ دار نوشهر

تنگ دار نوشهر 01
بهترین آب‌و‌هوای تنگ دار نوشهر را در تابستان می‌توانید ببینید.

آب‌وهوای تنگه دار نوشهر در بهار بسیار خنک و لذت‌بخش است، اما به خاطر بارندگی‌ها و افزایش سطح آب، شنا کردن در آب و رودخانه نوردی تا قبل از خرداد غیرممکن است. تنگ دار نوشهر در تابستان در بهترین و مطبوع‌ترین حالتش قرار دارد و جان می‌دهد برای فرار از گرما و آب‌تنی در دل رودخانه. پاییز و زمستان‌های این تنگه سرد و پرباران است که عملاً اجازه ورود به ملاقات‌کنندگانش را نمی‌دهد.

مسیر دسترسی به تنگه دار نوشهر

مسیر تنگ دار
بررسی مسیر دسترسی به تنگ دار نوشهر

تنگ دار نوشهر در 8 کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به تنگ دار نوشهر برای مسافران از تهران، جاده چالوس است. بعد از اینکه خودتان را از هر جای شهر تهران به آزادراه تهران-شمال رساندید و تونل‌های پی‌درپی و بعد جاده زیبای چالوس را پشت سر گذاشتید به مسیرتان تا دوراهی چالوس به سمت نوشهر ادامه دهید.

بعد از اینکه وارد مسیر نوشهر شدید به کشک سرا بروید. جاده روستای کشکسرا تقریباً 8 کیلومتر قبل از نوشهر است. بعد از کشکسرا به یک جاده خاکی می‌رسید. در این جاده از دوراهی به سمت راست حرکت کنید. وقتی به پل رودخانه کرکو رسیدید، خودرو را پارک کنید و پیاده به مسیرتان به سمت تنگ دار نوشهر ادامه دهید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به تنگ دار نوشهر

تفریح و لذت در تنگ دار نوشهر
بهترین زمان سفر به تنگ دار نوشهر، تابستان است.

بهترین زمان سفر به تنگ دار نوشهر، تابستان است یعنی زمانی که دمای هوا برای آب‌بازی و پیمایش دره مناسب باشد. در بهار پایین بودن درجه حرارت آب و تند شدن جریان رودخانه ممکن است اذیت کننده باشد. ورود به تنگه در فصل پاییز و زمستان هم غیرممکن و خطرناک است. بهترین زمان برای شروع پیمایش نیز ساعات اولیه صبح است تا زمان کافی برای رودخانه نوردی، استراحت و برگشت به سمت خودروها را قبل از تاریک شدن هوا داشته باشید.

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به تنگ دار نوشهر

جنگل خانیکان
روستای کوشک سرا و پارک جنگلی خانی خانیکان از نزدیک‌ترین جاهای تفریحی به تنگ دار نوشهر است.
  • یکی از بهترین جاهای دیدنی در نزدیکی تنگ دار نوشهر، روستای کوشکِ سرا یا کشک سرا است. روستایی که به‌جز بافت و معماری سنتی و روستایی‌اش، 2 امامزاده قدیمی بهنام‌های خاتون رضا و حمزه رضا دارد. تازه این روستای زیبا و دیدنی، بزرگ‌ترین روستای غرب مازندران هم است. در این روستا یک موزه مردم‌شناسی هم وجود دارد که در سال 1383 افتتاح شده است.
  • بعد یا قبل از این‌که به تنگ دار نوشهر بروید، می‌توانید در دل جنگل‌های خانیکان، یک دل سیر جنگل نوردی داشته باشید و تفریحتان را با پیک‌نیک در این جنگل زیبا کامل کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی نوشهر را بخوانید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در تنگ دار نوشهر انجام داد

تنگ دار نوشهر
رودخانه‌نوردی و جنگل‌نوردی، محبوب ترین تفریح در تنگ دار نوشهر است.

محبوب‌ترین فعالیت در تنگ دار نوشهر رودخانه نوردی و گذشتن از مسیر جذاب و غیرمعمول تنگه است. برای رسیدن به تنگ دار نوشهر باید در دل جنگل‌های خانیکان و رودخانه کرکرود، جنگل نوردی و رودخانه نوردی انجام دهید. این 2 تفریح جذاب در کمتر جای دیگری به یکدیگر پیوند می‌خورند. رودخانه نوردی در این مسیر جذاب، با احتساب مسافت رفت‌وبرگشت حدود 3 تا چهار کیلومتر است.

در کنار 2 فعالیت محبوب بالا، عکاسی و خاص‌ترین خاطرات زندگی را که با همسفرانتان در این مسیر شکل می‌گیرد هم اضافه کنید.

اقامت در تنگ دار نوشهر

تنگه دار نوشهر
اقامت در شهرستان نوشهر بهترین گزینه برای اقامت در حوالی تنگ دار نوشهر است.

بسیاری سفر به تنگ دار نوشهر را در قالب برنامه‌ای یک‌روزه انجام می‌دهند، اما درصورتی‌که در بین مسیر سفر چندروزه خود، تنگه دار نوشهر را برای پیمایش انتخاب کرده‌اید، کمپینگ در جنگل خانیکان یا ماندن در واحدهای اقامتی چالوس یا نوشهر، بهترین انتخاب شما است. پیشنهاد ما به شما اجاره ویلا و سوئیت نوشهر از سایت اتاقک است.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به تنگ دار نوشهر بدانید

  • به‌جز کوله‌ای یک‌روزه، وسیله دیگری با خود به داخل تنگه نبرید.
  • عمق آب در بعضی از قسمت‌ها به بیش از 3 متر می‌رسد و راهی جز سراپا خیس شدن وجود ندارد، پس یک دست لباس خشک و حوله در ماشین داشته باشید.
  • قبل از وارد آب شدن برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه‌هایتان، به بدنتان روغن‌زیتون بمالید و ضد آفتابِ ضد آب را هم فراموش نکنید.
  • کفش مچ دار و محکم یا صندل و دمپایی‌های مخصوص به پیمایش در آب و رودخانه نوردی نیز از لوازم موردنیاز و ضروری هستند.
  • به‌هیچ‌عنوان به‌تنهایی از تنگه عبور نکنید. یک‌لحظه غفلت و برداشتن قدم اشتباه می‌تواند باعث آسیب شود، آسیبی که حتی اگر جدی هم نباشد، با تنها بودن در دره، سرد بودن آب و سخت بودن مسیر، خطرناک است
  • در طول مسیر، حوضچه و استخرهای طبیعی کوچکی دیده می‌شود که می‌توانید در آن‌ها آب‌بازی کنید، اما به هیچ عنوان شیرجه زدن را بدون رعایت اصول ایمنی امتحان نکنید. راهنماهای محلی و لیدرهای گروه‌های طبیعت‌گردی معمولاً مناطق امن برای پرش را می‌شناسند
  • از شوخی‌های نا به‌جا در داخل آب جدا خودداری کنید، خستگی و ناهموار بودن مسیر می‌تواند آسیبی جبران‌ناپذیر به همراهان شما و یا خودتان وارد کند.
  • تنگ دار نسبت به تنگه واشی فیروزکوه و یا تنگه هلت لرستان کمی بیشتر آدرنالین شما را افزایش می‌دهد و به همان نسبت هم اگر احتیاط را رعایت نکنید، خطرناک است.
  • در بعضی از قسمت‌های تنگه و به‌طور میانگین برای 3 بار، هنگام عبور از میان رودخانه و سنگ‌هایش باید شنا کرد؛ بنابراین اگر شنا بلد نیستید، از همسفران خود و با کمک از طناب و زنجیرهایی که وجود دارد با خیال راحت و با پوشیدن جلیقه نجات از قسمت‌های عمیق عبور کنید.

 سخن آخر

تنگه دار نوشهر در 8 کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر جا خوش کرده است. این فاصله نه‌چندان زیاد باعث شده است که تنگ دار نوشهر به یک مکان ایدئال برای تفریح اهالی پایتخت تبدیل شود. توصیه می‌کنم در فصل تابستان که فرصت برای یک خوش‌گذرانی به‌یادماندنی فراهم است، زمان را از دست ندهید و سری به این جاذبه طبیعی و کم رقیب در نوشهر بزنید. برای اجاره اقامتگاه هم می‎توانید با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، خیالتان را قبل از سفر بابت اقامتگاه راحت کنید.

سؤالات متداول

تنگه دار آمازون ایران کجاست؟

تنگه دار یا آمازون ایران در 8 کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر قرار دارد.

فاصله تهران تا تنگه دار چقدر است؟

فاصله تهران تا تنگه دار تقریباً 148 کیلومتر است.

فاصله نوشهر تا تنگه دار چقدر است؟

تنگه دار در 8 کیلومتری جنوب نوشهر واقع شده است.

روستای کشکسرا تنگه دار کجاست؟

تنگه دار در نزدیکی روستای کشکسرا نوشهر قرار دارد. بعد از این‌که از دوراهی چالوس نوشهر، وارد مسیر نوشهر شدید، جاده کشکسرا پیش روی شماست.

4.6/5 - (60 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *