تجربه سفر

معرفی جنگل های سیاهکل | جنگل‌های ترانه‌سرا

چه معجزه‌ای در سفر است که سعدی با این قطعیت گفت بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، طوری که انگار سفر را یکی از دروازه‌های بلوغ انسان می‌دانست. من فکر می‌کنم همه ما بعد از سفرهایمان و تجربه‌هایی که داشتیم، بیشتر یاد این حرف سعدی می‌افتیم ولی کمی که از سفر می‌گذرد، درگیر روزمرگی می‌شویم و باید منتظر چند روز تعطیلی باشیم تا برنامه سفر جور شود. اگر این بار می‌خواهید در برنامه سفرتان، صحت گفته سعدی را بسنجید، بیایید کلیشه‌ها را کنار بگذاریم و به‌جای سفر به شهرهای معروف شمال، این بار به سیاهکل و جنگل های سیاهکل برویم. جایی کمتر شناخته‌شده که می‌تواند تجربه‌های جدیدی را برای ما رقم بزند.

جنگل های سیاهکل کجاست؟

تصویری زیبا از طبیعت بکر جنگل های سیاهکل
جنگل های سیاهکل در شهر سیاهکل گیلان قرار دارند.

جنگل های سیاهکل در شهر سیاهکل در استان گیلان قرار دارند. اگر بخواهم از معنی سیاهکل برایتان بگویم باید به 2 روایت اشاره کنم. روایت اول می‌گوید در قدیم نام این منطقه به خاطر وجود خاک تیره‌رنگ، سیاه گل بوده است که بعدها به‌مرورزمان به سیاهکل تبدیل شده است. روایت دوم به تلفظ سیاهکل در گویش محلی یعنی بیه پیش که یکی از گویش‌های زبان گیلکی است اشاره می‌کند. در این گویش به سیاهکل، سی کل می‌گویند که سی یعنی صخره بزرگ و کوه‌های پرشیب و کل به معنی آبادی است. پس با این روایت سیاهکل به معنای آبادی کنار کوه است. این‌ها را گفتم تا بتوانید تصوری ذهنی از موقعیت سیاهکل و جذابیت‌های آن در ذهنتان بسازید. جنگل های سیاهکل یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی در دل این منطقه است که عشاق طبیعت‌گردی و جنگل نوردی را شیفته و مجنون خودش می‌کند.

بگذارید یک رازی بهتان بگویم، یک جادویی در جنگل های سیاهکل وجود دارد که به موسیقی مربوط می‌شود. در این جنگل‌ها بود که استاد ابوالحسن صبا قطعه‌ای به نام زرد ملیجه را در سفر به سیاهکل و با الهام از آوازهای گنجشک سینه زرد به تحریر درآوردند. اگر بدانید آهنگ معروف «آها بوگو» و «رعنا» را هم استاد ناصر وحدتی (از دیگر مشاهیر سیاهکل) بارها به زیبایی اجرا کردند و شهرت جهانی دارد، دیگر به احتمال زیاد برای سفر به سیاهکل و بازدید از جنگل های سیاهکل حسابی وسوسه می‌شوید.

 مطمئنم در حین خواندن این مقاله و تا چند ساعت بعد، مرتب گوشه‌هایی از آهنگ «آها بوگو» در ذهنتان پخش می‌شود و همین باعث می‌شود نتوانید فکر سفر به جنگل های سیاهکل را از ذهنتان بیرون کنید.

آب‌وهوای جنگل های سیاهکل

تلفیق طبیعت سبز جنگل های سیاهکل و آسمان مه گرفته و ابری
بررسی آب‌و‌هوای جنگل های سیاهکل

سیاهکل یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای استان گیلان است که شامل 3 منطقه جغرافیایی جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی می‌شود. جنگل های سیاهکل در شرق و غرب و در بخش‌های مختلف این شهر پخش شده‌اند. به همین خاطر نمی‌توان به‌صورت کلی آب‌وهوای آن‌ها را توضیح داد، ولی برای اینکه سرنخی بدهم می‌توانم به آب‌وهوای معروف‌ترین آن‌ها یعنی جنگل های سیاهکل که در جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان قرار دارند اشاره کنم.

وقتی برای رسیدن به جنگل های سیاهکل به دل جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان می‌زنید، با افزایش ارتفاع از منطقه کوهپایه‌ای وارد منطقه کوهستانی می‌شوید و هوا به‌تدریج خنک‌تر می‌شود. جمله قبل به این معنا است که در این بخش آب‌وهوا در بهار و تابستان خنک، در پاییز بارانی و مه‌گرفته و در زمستان‌ها سرد و برفی است. جنگل‌های این منطقه از گردهمایی درختان راش، توسکا، ممرز، خرمندی و … به وجود آمده‌اند که می‌توانند یکی از بهترین تجربه‌های جنگل نوردی شما را خلق کنند. آب‌وهوای جنگل‌های غربی سیاهکل هم تقریباً مشابه جنگل های سیاهکل به دیلمان است.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به جنگل های سیاهکل

نمایی حیرت‌انگیز و چشم‌نواز از جنگل های سیاهکل
جنگل های سیاهکل در همه فصل‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند. – عکاس: شکیبا نبوته

بهترین زمان سفر به جنگل ‌های سیاهکل برای هرکس متفاوت است. یک نفر دلش می‌خواهد در اوج طراوت و سرسبزی جنگل‌ های سیاهکل به دیدارشان برود پس بهار را انتخاب می‌کند. یک نفر دیگر دلش می‌خواهد در سفرهای تابستانی‌اش، سری به جنگل های سیاهکل آن‌هم در ارتفاعات بزند تا از خنکی منطقه لذت ببرد. برای مسافری دیگر تماشای جنگل های سیاهکل در لباس هزار رنگ پاییزی‌شان دل‌چسب است و دیگری زمستان و تماشای سفیدپوش شدن جنگل‌ها برایش لذت‌بخش است. بنابراین ببینید که شما دلتان می‌خواهد جنگل های سیاهکل را در چه حالتی ببینید و بعد برای سفر برنامه‌ریزی کنید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

مسیر دسترسی به جنگل های سیاهکل

جاده جنگلی منتهی به جنگل های سیاهکل فراموش نشدنی است.
بررسی مسیر دسترسی به جنگل های سیاهکل – عکاس: یلدا کورد

خب برسیم به بخش جذاب این مقاله یعنی مسیر دسترسی به جنگل های سیاهکل. جنگل های سیاهکل در شهر سیاهکل گیلان قرار دارند. همین جمله خودش مسیر دسترسی را لو می‌دهد و به ما می‌گوید اگر می‌خواهیم از تهران راهی جنگل‌های سیاهکل شویم، بهترین مسیر دسترسی بزرگراه تهران-کرج، آزادراه کرج-قزوین و بعد آزادراه قزوین-رشت است. نرسیده به رشت باید از جاده سراوان راه سیاهکل را در پیش بگیرید. به‌صورت میانگین فاصله شهر سیاهکل با تهران 344 کیلومتر و با رشت 44 کیلومتر است.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به جنگل های سیاهکل

در حوالی جنگل های سیاهکل در جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان، جاهای تفریحی جذاب و دیدنی متفاوتی وجود دارد که در ادامه به 4 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنم تا برنامه سفرتان به جنگل های سیاهکل را دقیق‌تر بچینید.

جنگل لاریخانی

تصویری زیبا و کم رقیب از جنگل دالخانی در سیاهکل
جنگل دالخانی در 8 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد. – عکاس: مهرداد زارعی

معروف‌ترین جنگل های سیاهکل در حدفاصل جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارند. یکی از این جنگل‌ها، جنگل لاریخانی است که شهرت اصلی آن به خاطر چشمه آب‌معدنی لاریخانی است. این چشمه در آخرین نقطه جنگل لاریخانی قرار دارد. چشمه‌های آب‌معدنی به‌جز این‌که یک جاذبه طبیعی محبوب هستند، خواص درمانی زیادی دارند و به همین خاطر مسافران زیادی سراغشان را می‌گیرند.

آدرس جنگل لاریخانی: گیلان، سیاهکل، 8 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان

آبشار لونک

آبشار زیبای لونک در سیاهکل
آبشار دوقلو لونک در نزدیکی جنگل های سیاهکل – عکاس: محمد صادق اسکندر جوی

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی سیاهکل است که بیشتر مسافران به این شهر سراغش می‌روند. آبشار لونک یک آبشار دوقلو است و خبر خوب این است که در اطراف آبشار، پله‌هایی ساخته ‌شده است که شما را به دل جنگل های سیاهکل و پارک جنگلی می‌رساند.

آدرس آبشار لونک: گیلان، 22 کیلومتری جنوب سیاهکل

کاروانسرا تی تی

کاروانسرای سرای تی تی به دستور یک خانم ساخته شده است.
قدمت کاروانسرای تی تی به دوران صفوی می‌رسد.

اگر دوست دارید در سفر به هر شهری از بناهای تاریخی هم دیدن کنید، می‌توانید در سفر به جنگل‌های سیاهکل و شهر سیاهکل، سراغ کاروانسرای تی تی بروید. فاصله این کاروانسرا با شهر سیاهکل 4 کیلومتر است. در گذشته کاروانسرا تی تی برای کاروان‌هایی که از دیلمان به لاهیجان می‌رفتند ساخته شده بود و باید بگویم یک خانم بانی ساخت این بنا آن‌هم در زمان صفوی بوده است.

آدرس کاروانسرای تی تی: گیلان، 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان

آبشار باباولی

تصویری حیرت‌انگیز از آبشار زیبای بابا ولی
آبشار بابا ولی در 5 کیلومتری جاده دیلمان-آسیابر و در روستای باباولی قرار دارد.

یکی از زیباترین آبشارهای گیلان، آبشار باباولی است. این آبشار در جاده دیلمان به آسیابر و روستایی به همین نام قرار دارد. جذابیت تماشای آبشار باباولی این است که این آبشار، یک آبشار فصلی است و به جای اینکه راه خودش را از بین درختان پیدا کند، تصمیم گرفته است مستقیم از صخره‌ها سرازیر شود و بین کوه‌ها جا خوش کند.

آدرس آبشار باباولی: گیلان، 5 کیلومتری جاده دیلمان-آسیابر، روستای باباولی

منطقه شکارممنوع دیلمان

منطقه شکار ممنوع دیلمان، زیستگاه گونه‌های مهم گیاهی و جانوری است.
منطقه شکار ممنوع دیلمان یکی دیگر از جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به جنگل های سیاهکل – عکاس: پوریا محمدزاد

منطقه شکارممنوع دیلمان یک منطقه حفاظت‌شده و جنگلی است. این منطقه خودش جزو یکی از جنگل های سیاهکل محسوب می‌شود و گونه‌های گیاهی مهمی مثل ممرز، افرا، پلت، توسکا، صنوبر، راش، تمشک و … در آن وجود دارد. همچنین این منطقه محل زندگی ژانویه مثل خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گربه جنگلی، سمور و… هم است.

آدرس منطقه شکارممنوع دیلمان: گیلان، 10 کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل

فعالیت‌هایی که می‌توان در جنگل های سیاهکل انجام داد

جنگل‌نوردی و قدم زدن کنار رودخانه، تفریحی لذت بخش در جنگل های سیاهکل است.
از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در جنگل های سیاهکل، طبیعت گردی و پیک‌نیک کنار رودخانه است. – عکاس: سعید اکبری

جنگل های سیاهکل مثل همه جنگل‌های دیگر ایران یک فرصت ناب برای ملاقات با طبیعت هستند. محبوب‌ترین فعالیت‌ها در جنگل های سیاهکل، قدم زدن در دل جنگل‌ها و لابه‌لای درختان، گوش سپردن به صدای پرندگان که گویا مشوقان اصلی هنرمندان هستند، عکاسی، کمپینگ کنار رودخانه‌ها و شارژ کردن باطری روح خسته‌تان است.

اقامت در جنگل های سیاهکل

بیشتر جنگل های سیاهکل در جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان قرار دارند. اکثر مسافران، بازدید از جنگل های سیاهکل را در برنامه سفرشان به رشت یا لاهیجان قرار می‌دهند. به همین خاطر معمولاً بعد از بازدید از جنگل های سیاهکل و خلق خاطره‌های بی‌نظیر به اقامتگاهشان در رشت یا لاهیجان برمی‌گردند؛ اما پیشنهاد ویژه من اجاره ویلا و سوئیت سیاهکل از اتاقک است.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل های سیاهکل بدانید

  • جنگل های سیاهکل سرمایه ملی هستند و همه ما وظیفه داریم موقع بازدید از آن‌ها، جواب خوبی‌شان را با خوبی بدهیم و مراقبشان باشیم.
  • در جنگل های سیاهکل، فقط در مناطق مشخص‌شده آتش روشن کنید و حتماً قبل از ترک جنگل از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان در پاییز و زمستان لغزنده و کمی خطرناک است. اگر در این بازه به سیاهکل رفتید، مراقب باشید و مطمئن شوید از آخرین بارش برف حداقل 2 هفته گذشته باشد.
  • در نیمه دوم سال حتماً زنجیر چرخ داشته باشید.
  • داروهای ضروری و مدارک شناسایی همراهتان باشد.
  • کفش و لباس مناسب بپوشید تا بتوانید مسیر بیشتری را در دل جنگل پیمایش کنید.

سخن آخر

جنگل نوردی یکی از محبوب‌ترین تفریح‌ها در سفر به‌خصوص سفر به شهرهای شمالی است. در این مقاله باهم به جنگل های سیاهکل گیلان سر زدیم و از همان ابتدای مسیر آهنگ رعنا را در ذهنمان پخش کردیم. برای رسیدن به جنگل های سیاهکل به دل آزادراه قزوین-رشت زدیم و حواسمان بود نرسیده به رشت وارد خروجی سراوان شویم. راستی مهم‌ترین کار ما قبل از سفر به جنگل های سیاهکل، اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک بود، چون می‌دانستیم قرار است در این جنگل‌ها حسابی بهمان خوش بگذرد و اصلاً دوست نداشتیم نگران این باشیم که شب‌ها قرار است کجا بمانیم.

سؤالات متداول

جنگل های سیاهکل کجاست؟

جنگل های سیاهکل در شهر سیاهکل در استان گیلان و جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان قرار دارند.

جنگل لاریخانی کجاست؟

جنگل لاریخانی در 8 کیلومتری جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان است.

فاصله سیاهکل با دریا چقدر است؟

از شهر سیاهکل تا دریا، مسیری حدوداً 45 کیلومتری پیش روی شماست.

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. ما هفته پیش رفتیم سیاهکل دیلمان هوا عالی انگار نه انگار تابستونه وای خدای من عظمتتو شکر🥰🥰
    یه منطقه ییلاقی به اسم اسپیلی خیلی رویایی و بینظیر بود ..حتما برید بچه ها
    یه جایی بود به خاطر ارتفاع
    زیاد بهش میگفتن شاه نشین ..واااای خدا بهشت بود بچه ها…
    روستای شاه شهیدان عالی ..از سمت این روستا
    تابلو دوراهی زده به رودبار رشت برای برگشت به تهران…این جاده انگار از دل بهشت رد میشه ..عاااااخ بینظیر و رویایی
    حتما برید بچه ها🥰🥰🥰🥰

    1. بچه ها نمیتونن برن آخه گواهینامه ندارن مگه این که پدر و مادرشون ببرنشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *