شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنی

آشنایی با جاهای گردشگری و دیدنی سیاهکل

معرفی شهر سیاهکل

اگر به دنبال یک منطقه بکر و حیرت‌انگیز و صد البته دست نخورده برای سفر به قسمت شمالی ایران هستید، شهر سیاهکل را در برنامه سفری خود جای دهید. سیاهکل شهری زیبا در استان گیلان است که در بیشتر اوقات با سی کل هم شناخته می‌شود و می‌توان گفت به وسیله جنگل‌ها و چشمه‌ها محاصره شده است. هر گوشه‌ای از این شهر زیبایی خاص خودش را دارد. در قسمتی از سیاهکل رودخانه‌ای از میان خانه‌ها و خیابان‌ها می‌گذرد. بازار محلی، صفابخش سفر به شهر سیاهکل است. چشم‌انداز کوه‌ها و جنگل‌های اطراف شهر از داخل شهر پیداست و منظره‌ای بی‌نظیر دارد. اگر کنجکاوی اعماق وجودتان را برای این مکان دست نخورده فرا گرفته است با ما تا آخر این مقاله گردشگری اتاقک همراه باشید تا سفری کوتاه به این منطقه جذاب و دیدنی داشته باشیم.

جاذبه گردشگری جاده سیاهکل به دیلمان

جاذبه گردشگری جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان جاده‌ای سرسبز و یکی از جاذبه‌های گردشگری سیاهکل است. زیبایی‌های این مسیر در وصف نمی‌گنجد. آبشارها، دره‌های عمیق، کوه‌های سرسبز با درختانی بلند، آب‌و‌هوایی دلپذیر، صدای دارکوب‌‌ها و پرواز پرندگان از جذابیت‌های دلنشین این راه جنگلی است. در هر نقطه از جاده جاذبه‌ای بکر از طبیعت نهفته است که نوید سفری شیرین را می‌دهد. آبشار لونک در جنگل های سیاهکل، از جاهای دیدنی این مسیر است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در سیاهکل و نزدیک به جاده سیاهکل به دیلمان در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

جاذبه توریستی دیلمان

جاذبه توریستی دیلمان

ییلاق دیلمان که از توابع سیاهکل است، از منطقه‌های زیبا و کم‌نظیر گردشگری است که در بالاترین نقطه از ارتفاعات گیلان قرار دارد. دشتی وسیع و سبز‌رنگ که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. دیلمان از مکان‌های شناخته شده در بین گردشگران است و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سیاهکل است. زیبایی طبیعت دیلمان تمام نشدنی است. غار باستانی، دشت شقایق، کلبه‌های چوبی، قله درفک و منطقه شکار ممنوع از جاذبه‌های دیدنی دیلمان هستند. این مکان برای دام‌داران به‌دلیل چرای دام‌ها جزو مکان‌های ایده‌آل به شمار می‌رود. شایان ذکر است که دیلمان از رشت با 88 کیلومتر و از سیاهکل با 25 کیلومتر فاصله قرار گرفته است. سفر به این مکان زیبا در هر فصلی زیبایی‌های خاص و شگفت‌انگیز خود را داراست.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آدرس دیلمان: ایران، استان گیلان، 25 کیلومتری سیاهکل

جاذبه توریستی و تفریحی کاروانسرای  تی‌ تی

جاذبه توریستی و تفریحی کاروانسرای  تی‌ تی

تی‌تی کاروانسرای بنایی تاریخی از دوران صفویه که به دستور تی تی خانم، عمه یکی از پادشاهان صفوی در دل طبیعت بکر سیاهکل ساخته شده است. برای رسیدن به این مکان سرسبز و دیدنی باید از سمت جاده سیاهکل – دیلمان بروید. در زبان گیلکی تی‌ تی به معنای شکوفه است. کاروانسرایی از سنگ در دل جنگل‌های سیاهکل نشا‌‌ن‌دهنده اهمیت این شهر در گذشته‌های دور است. تی تی کاروانسرا از جاذبه‌های تاریخی و زیبایی سیاهکل است.  کاروانسرای تی تی قدمتی به درازای 600 سال دارد که با مصالحی همچون آجر و ملات گچ بنا شده است.

آدرس کاروانسرای تی تی: ایران، استان گیلان، جاده سیاهکل دیلمان، مسیر کاروانسرا

استخر پاشوران، پارکی در شهر

استخر پاشوران

در ورودی شهر سیاهکل و در کنار تمامی جاذبه‌های طبیعی استخری زیبا و کوچک ساخته شده است که مکان مناسبی برای پیاده‌روی، گردش و استراحت است. قایق‌سواری در طول استخر با منظره مجسمه‌های حیوانات و درختان زیبای چنار و اقاقیا آرام‌بخش و دلچسب است. استخر پاشوران را باید یکی از دیدنی‌های سیاهکل دانست که در میان ساکنان این منطقه بسیار محبوب است. وجود درختان بسیار سرسبز و زیبا، دریاچه مصنوعی، وجود مجسمه‌های جذاب در اطراف و داخل استخر زیبایی و این پارک چندین برابر کرده است. از امکانات این پارک سرسبز می‌توان به فضای بازی برای کودکان، قایق سواری در دریاچه، وسایل ورزشی اشاره کرد.

آدرس استخر پاشوران: ایران، استان گیلان، ورودی لاهیجان به طرف سیاهکل، خیابان امام خمینی

حمام میربلوک، تماشاگه تاریخ

حمام میربلوک

برخی از جاذبه‌های تاریخی مانند ماشین‌ زمان گردشگران را به سفری در تاریخ می‌برد. یکی از جاذبه‌های گردشگری سیاهکل که می‌تواند ما را به تاریخ ببرد، حمام میربلوک است. این جاذبه باستانی قدمتی به اندازه 500 سال دارد که در زیر خروارها خاک و گل‌ولای مدفون شده است. حمام میربلوک در زمان قاجار و توسط میرزا علی اکبر میربلوک بازسازی می‌شود. بازدید از بنای تاریخی حمام میربلوک مانند سفر به دوران ایلخانی و آشنایی با معماری آن زمان است. بنایی که به لحاظ قرارگیری در کوهستان با آب‌و‌هوایی سرد مناسب همین منطقه ساخته شده است. نورگیرهای حمام که به جای شیشه از مرمر ساخته شده‌اند از ویژگی‌های خاص معماری این حمام هستند. همچنین این مرمت‌های مختلف سبب شده است تا حمام بتواند استقامت و پایداری خود را حفظ کند.

آدرس حمام تاریخی میربلوک: ایران، استان گیلان، 50 کیلومتری سیاهکل، ابتدای دیلمان، جنب کوچه میراث فرهنگی، نرسیده به میدان اصلی شهر

آبشار باباولی

آبشار باباولی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سیاهکل است. این آبشار در پنج کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر قرار دارد. این منطقه سرزمین قوم باستانی دیلم است و چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی دارد. این آبشار فصلی است و بر اثر آب شدن و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف آن به جریان می‌افتد. آبشار باباولی با ارتفاع ۲۰ متر یکی از دیدنی‌های سیاهکل به شمار می‌رود که گردشگران زیادی به سوی خود جذب می‌کند. تفاوت آبشار باباولی با دیگر آبشارهای استان گیلان در این است که این آبشار در اعماق و درون جنگل قرار نگرفته است و بر فراز صخره‌ها واقع شده که منظره‌ای بسیار چشمگیر و دلنوازی را به تصویر می‌کشد.

آدرس آبشار باباولی: ایران، استان گیلان، 5 کیلومتری روستای دیلمان

قلعه گرماور

قلعه گرماور
عکس از سایت: یو اسپیس

یکی دیگر از دیدنی‌های تاریخی سیاهکل، قلعه گرماور است. این مکان به دلیل وجود طبیعت شگرف و بناهای تاریخی بسیار مورد توجه و محبوبیت قرار گرفته است. این قلعه بر بلندی کوهی قرار گرفته و با توجه به موقعیت قلعه احتمال هدف از ساخت آن دفاع از منطقه بوده است. در اطراف قلعه گرماور آثار بسیاری از جمله قطعات سفالینه‌های پیش از اسلام و دوران اسلام کشف شده است. بنای اصلی قلعه تخریب شده و تنها برج دیده‌بانی بر فراز کوهی بلند دیده می‌شود. این قلعه را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری سیاهکل می‌دانند که تاریخ این منطقه را بیان می‌کند. بهتر است برای بازدید از این قلعه شگفت‌انگیز همراه با خودروی شخصی خود بروید چراکه هیچ وسیله نقلیه عمومی در این منطقه وجود ندارد.

آدرس قلعه گرماور: ایران، استان گیلان، دیلمان، 60 کیلومتری سیاهکل

آبشار لونکآبشار لونک

آبشار لونک یکی از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی سیاهکل است که در 25 کیلومتری شهر سیاهکل و در منطقه جنگلی نزدیک جاده سیاهکل به دیلمان واقع شده است. این آبشار از چشمه‌های کوچکی که در دشت‌های اطراف قرار دارند و همچنین از ذوب شدن برف کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد و از بالای صخره به صورت دو آبشار که عرض آن‌ها در مجموع به 20 متر و ارتفاع آن‌ها نیز به 6 متر می‌رسد، سرازیر و در نهایت به رودخانه شیم می‌ریزد. آبشار لونک در یک منطقه خوش آب‌وهوا و در میان درختان سربه‌فلک کشیده قرار گرفته و هم‌جواری آن با جنگل‌های انبوه و درختان سربه‌فلک کشیده‌ای همچون راش، توسکا، خرمندی، ممرز و همچنین رودخانه بسیار زیبا با آب خنک بر قابلیت‌های تفرجگاهی آن افزوده است. این آبشار در بهار و پاییز بسیار پر آب است و مناظر اطراف آن نیز سرسبز و دیدنی است بنابراین در این دو فصل برای ثبت یک خاطره خوش، راه‌اندازی بساط پیک‌نیک و سپری کردن لحظاتی به‌یادماندنی مقصدی بسیار مناسب به شمار می‌رود.

آدرس آبشار لونک: ایران، استان گیلان، دیلمان، 22 کیلومتری جنوب سیاهکل

قلعه کوتول شاهقلعه کوتول شاه

قلعه کوتول شاه یکی از آثار تاریخی و دیدنی به جای مانده از دوران تیموریان است که در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل و در روستای موشا واقع شده است. این قلعه در واقع دژی مستحکم است که بر فراز کوهی به ارتفاع 30 متری واقع شده و توسط کوتول شاه یکی از حکمرانان مقتدر و معروف گیلان ساخته شده است. معماری این قلعه به شکل بیضی طراحی و ساخته شده که قطر بزرگ قلعه به 26 متر و قطر کوچک آن نیز به بیش از 9 متر می‌رسد. در بخش جنوبی قلعه کوتول شاه که درواقع بخش ورودی این قلعه را تشکیل می‌دهد دیده‌بانی دو طبقه با راه‌پله‌های مرتبط به هم به چشم می‌خورد. در داخل قلعه نیز فضاهای مختلفی وجود دارد که ازجمله می‌توان به آب انبار واقع در ضلع شرقی و طاق که درست در مقابل آن و در ضلع غربی واقع شده، اشاره کرد. این قلعه در موقعیتی متناسب با محیط قرار گرفته است، از این رو وقتی در داخل آن هستید تمام منطقه را می‌توانید در زیر پایتان احساس کنید.

آدرس قلعه کوتول شاه: ایران، استان گیلان، شهرستان سیاهکل، روستای موشا

قله درفکقله درفک

درفک یا دالفک نام قله‌ای در رشته کوه البرز مرکزی و یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که در منطقه عمارلو و ما بین دو شهرستان سیاهکل و رودبار واقع شده است. این قله یکی آتشفشان خاموش است که قسمت‌های مختلف آن در اثر زلزله تخریب شده بود و هم‌اکنون زیستگاه جانوران و گیاهان متعددی است. قله درفک یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های کشور است و به علت قرار گرفتن در ارتفاع 2700 متری از سطح زمین به بام گیلان مشهور است. درباره نام‌گذاری این قله نیز روایت‌های مختلفی آمده است برخی از افراد معتقدند نام قله دُرفَک یا دالفک از واژه دال به معنی عقاب و فک به معنی آشیانه پرندگان، برگرفته شده و برخی نیز نام آن را برگرفته از قوم دِربیک که در گذشته در حاشیه دریای کاسپی ساکن بودند، می‌دانند. در قسمت شمالی این رشته‌کوه بخش ییلاقی درفک قرار دارد که با پوشش گیاهی سرسبز و دیدنی و آب‌وهوایی روح‌بخش میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است. علاوه بر این روی این قله، غار یخی درفک قرار دارد که داخل این غار بر اثر بارش برف یخچال‌های طبیعی به‌وجود آمده است و اهالی منطقه نیز از یخ‌های این غار برای سیراب کردن احشام استفاده می‌کنند.

آدرس قله درفک: ایران، استان گیلان، 27 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل

پناهگاه سنگی گیلارکشپناهگاه سنگی گیلارکش

پناهگاه سنگی گیلارکش یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی سیاهکل است که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. این پناهگاه در ارتفاع 1700 متری از سطح زمین و روی دیواره‌ی صخره‌ای واقع شده و در طول دوره‌های مختلف، از آن توسط افراد بومی به‌عنوان سرپناه استفاده می‌شد. پناهگاه سنگی گیلارکش در نزدیکی رودخانه گیلارکش واقع شده و آب این پناهگاه نیز از همین رودخانه تامین می‌شود. عرض دهانه اصلی پناهگاه به یک و نیم متر و ارتفاع آن نیز به حدود دو متر می‌رسد. این پناهگاه که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به علت قرار گرفتن در منطقه کوهستانی بازدید از آن نیازمند تجهیزات کوهنوردی است.

آدرس پناهگاه سنگی گیلارکش: ایران، استان گیلان، شهرستان سیاهکل، روستای گیلارکش

خانه عضدی

خانه عضدی

خانه عضدی، مشهور به خانه سرهنگ عضدی یکی از بناهای تاریخی به‌جای مانده از دوران قاجار است که در سیاهکل واقع شده است. این خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده در زمینی به مساحت 212 مترمربع قرار گرفته و از دو طبقه تشکیل شده است. معماری خانه عضدی به سبک معماری سنتی گیلان طراحی شده و دارای 13 اتاق است که به صورت قرینه ساخته شده‌اند. گچ‌بری‌های زیبای نمای بیرونی این خانه، آینه‌کاری‌های فضای داخلی و سقف شیروانی آن با پوشش سفال از جذابیت‌های شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد این بنا است که در نوع خود دیدنی است.

آدرس خانه عضدی: ایران، استان گیلان، سیاهکل

 چشمه آب معدنی لاریخانی چشمه آب معدنی لاریخانی

چشمه لاریخانی یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی سیاهکل است که در انتهای جنگل‌های لاریخانی قرار دارد. این چشمه دارای آبی گوارا و معدنی است و برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و رماتیسم مفصلی بسیار مفید است. چشمه لاریخانی به منبع آب منتقل می‌شود و استفاده آن برای عموم مردم آزاد است. در مجاورت این چشمه نیز دشت‌هایی سرسبز و زیبا قرار دارند که برای برپایی کمپ و گذراندن اوقات خوش مقصد مناسبی به شمار می‌روند.

آدرس چشمه آب معدنی لاریخانی: ایران، استان گیلان، سیاهکل

امامزاده مصطفی

امامزاده مصطفی

آرامگاه امام‌زاده مصطفی سیکاش یکی از اماکن زیارتی و دیدنی سیاهکل است که در 16 کیلومتری سیاهکل و در روستای سیکاش واقع شده است. مسیر منتهی به امامزاده بالغ بر پنج کیلومتر خاکی است و در دو طرف مسیر این جاده نیز درختان زیبا و سربه‌فلک کشیده‌ای قرار گرفته‌اند که در نوع خود دیدنی است اما به علت خاکی بودن جاده لازم است در شرایط آب‌وهوایی نامناسب در هنگام عبور از این مسیر دقت کافی را داشته باشید. آرامگاه امام‌زاده مصطفی در دل جنگل‌های سیاهکل واقع شده است و بسیاری از مسافران و گردشگران در سفر به سیاهکل علاوه بر زیارت از این آرامگاه، در فضای سرسبز اطراف آن نیز بساط پیک‌نیک بر پا می‌کنند.

آدرس امامزاده مصطفی: ایران، استان گیلان، 16 کیلومتری سیاهکل، روستای سیکاش

سخن پایانی

شهرستان‌های گیلان فاصله چندان دوری از هم ندارند و به‌راحتی می‌توانید در عرض چند ساعت از شهرستان‌ها و روستاهای اطراف دیدن کنید. سیاهکل جزو شهرستان‌های خوش آب‌وهوا و بکر استان گیلان است که حتما باید یک بار به این منطقه سفر کنید تا با اعماق وجودتان شاهد زیبایی منحصربه‌فرد آن باشید. همچنین باید بگوییم که برای سفر کردن به شهر سیاهکل زیبا و دیدنی نگران اقامت خود نباشید. برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم. برای اجاره ویلا در سیاهکل و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.3/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *