تجربه سفرآبشار هاجاهای دیدنی

همه‌چیز درباره آبشار لونک | دوقلوهای افسانه‌ای

آبشارها اوج تردستی و جادوی طبیعت هستند که هرکجا باشند آدم ناخودآگاه توجهش به سمتشان جلب می‌شود. کافی است به سفرهایی که رفتیم فکر کنیم، وقتی حتی کوچک‌ترین آبشارهای جاری در دل کوه باعث می‌شدند همدیگر را صدا بزنیم و بگوییم «این سمت را ببین! آن آبشاری که در دل کوه است چقدر زیباست!». به جاده چالوس و آبشارهای بعد از سیاه‌بیشه فکر کنید که همیشه تعدادی ماشین قبل یا بعد از آن‌ها کنار زده‌اند تا از آب آبشار بنوشند، کمی خستگی در کنند و سفرشان را ادامه دهند.

اگر این بار قصد سفر به گیلان دارید و دلتان بازدید از یک آبشار جدید می‌خواهد، بیایید به سیاهکل و آبشار لونک برویم. اگر این مقاله را تا آخر بخوانید با ریز و بم بازدید از این آبشار مثل مسیر دسترسی، بهترین زمان سفر و … آشنا می‌شوید و بعد کافی است برنامه سفر را بچینید.

آبشار لونک کجاست؟

تصویری زیبا و حیرت‌انگیز از آبشار لونک
آبشار لونک در جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان قرار دارد. – عکاس: حمید قنبری

آبشار لونک در استان گیلان، سیاهکل و جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان قرار دارد. جمله ساده و خبری قبل فقط به ما موقعیت این آبشار را می‌گوید که در کجای ایران جا خوش کرده است، ولی اگر واقعاً نیت کرده باشید به این آبشار سری بزنید، حتماً دلتان می‌خواهد اطلاعاتی مثل موارد زیر را هم داشته باشید:

  • فاصله این آبشار تا شهر سیاهکل حدود 25 کیلومتر است.
  • در جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان آبشارهای مختلفی و جود دارد و آبشار لونک یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست.
  • آبشار لونک یک آبشار دوقلو است که عرض آن‌ها در پرآب‌ترین حالت روی‌هم 20 متر و ارتفاعشان 6 متر است.
  • آبشار لونک مثل گوشواره‌ای نقره‌ای است که از صخره‌ها آویزان شده است و آن قطرات آبی که موقع سرازیر شدن آب آبشار در هوا پخش می‌شوند، مرواریدهای پرسروصدای آن هستند.
  • بهترین و وفادارترین همسایه‌های آبشار درختان راش، توسکا و ممرز در جنگلی به همین نام و بالادست آبشار هستند.

آب‌وهوای آبشار لونک

آبشار لونک در بهار و پاییز در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد.
آب‌وهوای آبشار لونک از بهار تا اوایل پاییز خنک و از اواسط پاییز تا آخر زمستان سرد است. – عکاس: عمر هاکانی

همان‌طور که در بخش قبل گفتم، این آبشار یکی از جاهای دیدنی سیاهکل و در جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان قرار دارد. به صورت کلی سیاهکل 3 منطقه جغرافیایی جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی دارد. آبشار لونک در منطقه کوه‌پایه‌ای این شهر قرار دارد و به همین خاطر وقتی وارد جاده جنگلی سیاهکل می‌شود، به‌مرورزمان با افزایش ارتفاع آب‌وهوا خنک و خنک‌تر می‌شود. آب‌وهوای آبشار و طبیعت آن در بهار و تابستان وصف‌نشدنی است و باید خودتان از نزدیک ببینید. آب‌وهوای آبشار لونک در اوایل پاییز خنکی دل‌چسبی دارد، به‌خصوص که آبشار در یکی از پرآب‌ترین حالت‌های خودش قرار دارد. در زمستان آب‌وهوای آبشار سرد است و طبیعت اطرافش هم مشغول میزبانی از دانه‌های برف هستند.

مسیر دسترسی به آبشار لونک

روش‌های رسیدن به آبشار لونک
بررسی روش دسترسی به آبشار لونک – عکاس: علی محمودی

برای رسیدن به آبشار لونک باید راهی گیلان شویم. اگر با خودروی شخصی می‌روید بهترین و کوتاه‌ترین مسیر آزادراه قزوین-رشت است. فقط حواستان باشد نرسیده به رشت از خروجی سروان وارد مسیر سیاهکل شوید. فاصله سیاهکل با تهران حدود 344 کیلومتر است. اگر هم بخواهید از رشت به سیاهکل بروید مسیری 44 کیلومتری پیش روی شماست.

بهترین زمان سفر به آبشار لونک

زیبایی آبشار لونک در فصل بهار توصیف‌نشدنی است.
آبشار لونک در بهار و پاییز در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد. – عکاس: احمد کریمی

بهترین زمان سفر به آبشار لونک را شما انتخاب می‌کنید. چه طوری؟ الآن بهتان می‌گویم. کافی است ببینید دوست دارید در کدام‌یک از حالت‌های زیر به ملاقات آبشار لونک بروید:

  • آبشار لونک و طبیعت اطراف آن در بهار به‌خصوص از اواسط فروردین به بعد که دیگر گیاهان کاملاً از خواب زمستانی بیدار شده‌اند و سرسبز هستند، بی‌نظیر است. در این فصل آبشار هم حسابی پر آب است و با انرژی زیاد میزبان شماست.
  • در تابستان آب‌وهوای آبشار خنک است و درختان هم همچنان با سرسبزی به قوت خود باقی هستند. فقط در این فصل آبشار به‌اندازه بهار پر آب نیست.
  • پاییز که می‌شود، درختان و جنگل لونک لباس‌های سبزشان را در می‌آورند و رخت رنگارنگ پاییزی را به تن می‌کنند. آبشار هم از این تغیر لباس هیجان‌زده می‌شود و دوباره مثل بهار حسابی پر آب می‌شود.
  • زمستان دیگر فصل استراحت طبیعت است. آبشار کم‌رمق شده و طبیعت لباس خوابش را پوشیده است. با این حال اگر دوست داشته باشید در زمان خلوتی به تماشای آبشار بروید و از فضای بکر آن لذت ببرید، اوایل زمستان انتخاب بهتری است، فقط باید خیلی مراقب باشید چون آبشار دیگر یخ زده است و جاده هم خیلی لغزنده است.
اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به آبشار لونک

پارک جنگلی لونک در بالادست آبشار لونک
پارک جنگلی لونک یکی از نزدیک‌ترین جاهای تفریحی به آبشار است. – عکاس: حسین علی رحیمی

فاصله آبشار لونک تا جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان چندان زیاد نیست و با یک پیاده‌روی نه‌چندان طولانی می‌توانید از آن دیدن کنید. این آبشار در دل جنگلی به همین نام قرار دارد و به همین خاطر بعید است شما تا آبشار لونک بروید و از جنگل لونک دیدن نکنید. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی متعددی مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی و … هم وجود دارد که مکمل سفر شما به سیاهکل و بازدید از آبشار لونک است.

سایر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار لونک عبارت‌اند از:

جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان

تصویری خیره‌کننده و بی‌رقیب از جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان
جاده سیاهکل به دیلمان، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. – عکاس: عمر هاکان

یکی از زیباترین جاهای دیدنی سیاهکل، جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان است که ازقضا مسیر اصلی رسیدن به آبشار هم است. پیشنهاد می‌کنم در بهار و پاییز حتماً از این جاده جنگلی دیدن کنید. کسانی که قبلاً تجربه سفر به سیاهکل و جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان را داشته‌اند، حتماً حرف من را تائید می‌کنند که این جاده، یکی از رؤیایی‌ترین جاده‌های ایران است.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی به دستور یک خانم ساخته شده است.
قدمت کاروانسرای تی تی به دوران صفویه می‌رسد. – عکاس: حدیث عضدو

برای عشاق تاریخ و بازدید از بناهای قدیمی یک خبر خوب دارم. شما می‌توانید در سفرتان به سیاهکل و بازدید از آبشار لونک، به یکی از کاروانسراهای قدیمی ایران که در زمان صفویه ساخته شده است بروید. نام این کاروانسرای زیبا تی تی است و باید بگویم یک بانو دستور ساخت آن را داده است. این کاروانسرا در زمان صفویه محل استراحت کاروان‌هایی بود که از دیلمان به لاهیجان می‌رفتند. کاروانسرای تی تی را می‌توانید در 10 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان پیدا کنید.

جنگل لاریخانی

جنگل پوشیده در مه لاریخانی در حوالی آبشار لونک
جنگل لاریخانی یکی از زیباترین جاهای نزدیک به آبشار – عکاس: رها شیرازی

جنگل لاریخانی یکی از جنگل‌های سیاهکل است که به خاطر وجود چشمه آب‌معدنی‌اش شهرت زیادی دارد. جنگل لاریخانی در 8 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد و اگر می‌خواهید سراغ چشمه آب‌معدنی‌اش بروید باید خودتان را تا آخرین نقطه جنگل برسانید. آب این چشمه خواص زیادی دارد و بین مسافران و گردشگران حسابی محبوب است.

روستای لونک

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی در نزدیکی آبشار لونک، روستای لونک است. این روستا دقیقاً شبیه آن چیزی است که از روستا در ذهن دارید. خانه‌هایی که با چوب و مصالح طبیعی ساخته شده است و هیچ رد پایی از تکنولوژی در آن دیده نمی‌شود. قدم زدن در این روستا لذت خاصی دارد و پیشنهاد می‌کنم اگر فرصت دارید حتماً از آن دیدن کنید. فقط باید بگویم در این روستا امکانات خاصی وجود ندارد پس اگر وسایل یا خوراکی نیاز دارید، همراهتان داشته باشید. برای رسیدن به روستای لونک هم باید حدود نیم ساعت در مسیر کوهستانی بالای آبشار حرکت کنید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار لونک انجام داد

تماشای زیبایی‌های آبشار لونک زبان آدمی را بند می‌آورد.
عکاسی و پیک‌نیک از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در این آبشار است. – عکاس: محمد

همان‌طور که گفتم این آبشار در منطقه جنگلی لونک قرار گرفته است. در این منطقه جنگلی که به کمک پله‌هایی که اطراف آبشار ساخته شده است به آن می‌رسید، امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، آلاچیق، منقل، غرفه صنایع‌دستی و خوراکی وجود دارد. باوجود این امکانات یکی از بهترین فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار لونک انجام داد، پیک‌نیک است. تازه باید بگویم آبشار لونک و طبیعت اطرافش مقصد خیلی از زوج‌های جوان برای گرفتن عکس‌های فرمالیته است. جنگل نوردی، عکاسی، قدم زدن کنار رودخانه شمرود که آبشار در نهایت به آن می‌رسد و لذت بردن از تماشای آبشار هم از دیگر فعالیت‌ها و تفریح‌های محبوب در این منطقه است.

اقامت در نزدیکی آبشار لونک

کمپینگ در جنگل بالادست آبشار لونک
بررسی روش‌های اقامت در حوالی این آبشار زیبا – عکاس: بهار آذری

اگر دوست دارید یک شب را در منطقه جنگلی لونک و اطراف آبشار بمانید، می‌توانید در جنگل لونک کمپ کنید. برای عشاق این مدل اقامت، جنگل لونک جایی است که صدای آبشار لالایی آن‌هاست و نوای پرندگان، شروع روز جدید را خبر می‌دهد.

کسانی هم که کمپینگ را دوست ندارند یا وسایلشان کامل نیست، نگران نشوند. شما می‌توانید به‌راحتی و قبل از سفر با اجاره ویلا و سوئیت سیاهکل خیالتان را برای رزرو اقامتگاه راحت کنید. با این کار دیگر نیازی نیست بخشی از زمان سفر را به دنبال اقامتگاه بگردید. تازه می‌توانید در رشت یا لاهیجان هم اقامت داشته باشید و یکی از روزهای سفر را به بازدید از آبشار لونک اختصاص دهید. برای اجاره ویلا در این شهرها یا اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار لونک بدانید

  • اگر قصد اقامت دارید، اقامتگاهتان را به‌خصوص در فصل تابستان، قبل از سفر رزرو کنید.
  • جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان در اواخر پاییز و زمستان لغزنده و خطرناک است. پس حتماً قبل از سفر وضعیت آب‌وهوا را چک کنید.
  • برای بازدید از آبشار در نیمه دوم سال و به‌خصوص زمستان، مطمئن شوید که از آخرین بارش برف حداقل 2 هفته گذشته باشد.
  • سلامت خودرو را از همه جنبه‌ها قبل از سفر بررسی کنید.
  • آب‌معدنی، خوراکی، داروهای ضروری، مدارک شناسایی و پول نقد همراه داشته باشید.
  • حتماً یک کیسه‌زباله با خودتان ببرید تا بعد از بازدید از آبشار، هیچ ردپایی از شما به‌جا نماند.
  • اگر در منطقه جنگلی لونک آتش برپا کردید، قبل از ترک محل پیک‌نیک مطمئن شوید که خاموش شده باشد.

سخن آخر

گوشه گوشه طبیعت ایران پر از جاهای دیدنی است. جاهایی که هنوز خیلی از آن‌ها ناشناخته و بکر است. آبشار لونک یکی از همین جاهای بکر است که می‌توانید در یکی از سفرهای آینده خود، به‌جای مقصدهای همیشگی سراغش بروید. ما هم در گروه اتاقک خیالتان را برای اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک راحت کرده‌ایم، طوری که فاصله شما تا اقامتگاه موردنظرتان فقط چند کلیک باشد.

 مهم‌ترین نکته که باید در انتها بگویم، یک خواهش است و آن اینکه لطفاً موقع بازدید از آبشار لونک و دیگر مقصدهای طبیعت‌گردی، مراقب طبیعت آن باشید و بگذارید این مناطق همین‌طوری دست‌نخورده به نسل‌های بعدی برسد.

سؤالات متداول درباره آبشار لونک

آبشار لونک کجاست؟

آبشار لونک در کنار جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان در استان گیلان قرار دارد. فاصله آبشار لونک تا شهر سیاهکل تقریباً 25 کیلومتر است.

پارک جنگلی لونک سیاهکل کجاست؟

پارک جنگلی لونک سیاهکل در نزدیکی آبشار لونک است و امکانات رفاهی مختلف مثل سرویس بهداشتی، آلاچیق و غرفه‌های متنوع هم در آن وجود دارد.

فاصله رشت تا لونک چقدر است؟

فاصله رشت تا سیاهکل حدود 44 کیلومتر است و آبشار لونک هم در فاصله 25 کیلومتری از شهر سیاهکل قرار دارد.

روستای لونک کجاست؟

از آبشار لونک حدود نیم ساعت به سمت بالای آبشار حرکت کنید، به روستای لونک می‌رسید.

4/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *