شهرها

سیاهکل کجاست؟ خطه‌ای سرسبز و دیدنی در استان گیلان

استان گیلان یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق خطه شمالی کشور است که به علت واقع شدن در میان دریای خزر و رشته کوه‌های البرز از مناظر و طبیعتی بکر و کم نظیری برخوردار است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. سیاهکل نیز یکی از شهرهای شمالی کشور است که به‌واسطه برخورداری از مواهب و منابع طبیعی و قابلیت‌های بی‌شمار گردشگری همچون نگینی درخشان در شرق استان گیلان می‌درخشد. این شهر علی‌رغم اینکه فاصله زیادی تا دریا دارد؛ اما از کم‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری و زیباترین مناطق چشم‌نواز برخوردار است و برای یک سفر چند روزه شما مقصد مناسبی به‌شمارمی‌رود. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید بدانید سیاهکل کجاست، تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه ما باشید تا شما را با این شهر زیبا آشنا کنیم.

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل کجاست
عکاس: محمدحسین باقری

سیاهکل یکی از شهرهای استان گیلان به مرکزیت شهر سیاهکل است که در فاصله 44 کیلومتری مرکز گیلان یعنی شهر رشت واقع شده است. این شهرستان از غرب به رشت، از شرق به شهرستان‌های رودسر و لنگرود، از جنوب شرقی به املش، از شمال به لاهیجان و آستانه اشرفیه و از جنوب به مازندران منتهی می‌شود. جمعیت شهرستان سیاهکل طبق آخرین سرشماری در سال 1395 بالغ‌بر 46 هزار نفر بوده و مساحت آن نیز به بیش از هزار کیلومترمربع می‌رسد.

تاریخچه، سیاهکل

سیاهکل دوره تاریخی پر فرازونشیبی را گذرانده است. این منطقه در گذشته قشلاق دیلمان بوده و اهالی منطقه دیلمان در فصول سرد سال برای قشلاق به سیاهکل می‌آمدند؛ اما در حدود 150 سال پیش با کوچ بدون بازگشت مردمان دیلمان، یکجانشینی و سکونت به طور ثابت در سیاهکل آغاز شد. به همین دلیل این شهر قدمتی در حدود 150 سال دارد. شهر سیاهکل درواقع روستایی بود که با محوریت فاضل خان محله شکل گرفته بود و با در برگرفتن سه روستای برفجان، کلسر و کدوبنک سیاهکل امروزی به وجود آمده است.

نام این شهر در گذشته سی کل بوده و امروزه نیز بیشتر مردم محلی به آن سی کل می‌گویند. سی به معنی کوهی که شیب تند دارد و کل نیز به معنی آبادی است و ترکیب آن‌ها آبادی کنار کوه را می‌سازد.

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر سیاهکل

شهرستان سیاهکل نیز همانند دیگر مناطق ایران دارای آداب‌ورسوم و آئین‌های خاصی است که از قدیم‌الایام نسل‌به‌نسل و سینه‌به‌سینه حفظ شده و هم‌اکنون نیز کم و بیش در بیشتر مناطق این شهر این رسوم قدیمی و کهن برگزار می‌شوند. برخی از مراسمات ازجمله ایام محرم، اعیاد مذهبی و غیره مشابه دیگر شهرهای ایران انجام می‌گیرد؛ اما برخی مراسمات دیگر هستند که مخصوص شهرستان سیاهکل است. ازجمله برخی از مراسمات و آئین‌های شهر سیاهکل که بیشتر آن‌ها قبل از عید نوروز انجام می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مراسم عروس گوله: در این مراسم که از اواسط اسفند تا سیزدهم فروردین برگزار می‌شود یک گروه کوچک پنج الی شش‌نفره خانه به خانه می‌گردند و با رقص و پایکوبی و خواندن شعر محلی از خانه‌ها انعام می‌گیرند. نوع شعر و آهنگی که در این مراسم خوانده می‌شود در نواحی مختلف استان گیلان متفاوت است.

مراسم فیچین دیچین: مراسم فیچین دیچین یا به اصطلاح خانه تکانی یکی دیگر از مراسمات اهالی این منطقه در عید نوروز است. فیچین در زبان محلی به معنی جمع‌کردن و دیچین نیز به معنی پهن کردن است. در این مراسم چند روز مانده به عید نوروز اهالی این منطقه خانه‌تکانی می‌کنند و با پختن انواع شیرینی محلی به استقبال نوروز می‌روند. مراسم گول گول چهارشنبه، مراسم نوروز خوانی یا درویش خوان، مراسم دستمال گندتن، آئین پازن و آئین عید مبارک نیز از دیگر مراسمات محلی مردم سیاهکل است که در ایام نوروز برگزار می‌شود.

شهرها و روستاهای سیاهکل

شهرها و روستاهای سیاهکل
عکاس: پارس حساب

شهرستان سیاهکل یکی از شهرهای استان سرسبز و زیبای گیلان است. این شهرستان دارای دو بخش دیلمان و مرکزی بوده و از پنج دهستان به نام‌های توتکی، خرارود، مالفجان، پیرکوه و دیلمان و دو شهر سیاهکل و دیلمان تشکیل شده است. شهرستان سیاهکل همچنین دارای 247 روستا و آبادی هست که نام برخی از روستاهای این شهرستان در زیر آمده است:

  • بنه زمین
  • پیرکوه سفلی
  • پیرکوه علیا
  • پیشکلیجان بالا
  • پیشکلیجان پایین
  • پینوند
  • جاران
  • جلیسه
  • چاکرود
  • چمچال
  • کلاک

اقتصاد شهر سیاهکل

شهر سیاهکل یکی از شهرهای ییلاقی شمال کشور است و به دلیل داشتن زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، مراتع سرسبز و پر رونق و آب‌وهوای معتدل و مرطوب، فضا و شرایط بسیار مناسبی برای دامداری و کشاورزی دارد؛ بنابراین اقتصاد این شهر بر پایه دامداری و کشاورزی است. آب لازم برای کشاورزی و کشت محصولات در این شهر نیز از چشمه‌های کوهستان‌های اطراف تأمین می‌شود. میوه‌جات، عسل و محصولات جالیزی از عمده‌ترین تولیدات این شهرستان هستند. علاوه بر این پرورش کرم ابریشم، تولید صنایع دستی به‌ویژه سفال‌های تزئینی و دوخت لباس‌های محلی و همچنین گردشگری نیز بخشی دیگر از اقتصاد این شهر را تشکیل می‌دهند.

آب‌وهوای شهر سیاهکل

آب‌وهوای شهر سیاهکل
عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

شهرستان سیاهکل از لحاظ ژئومرفولوژی از دو ناحیه عمده جغرافیایی جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده است. بخش جلگه‌ای در ارتفاع 100 متری از سطح دریا واقع شده است و دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوبی است و بارش باران در بیشتر روزهای سال طراوت و دلپذیری خاصی به این منطقه بخشیده است. بخش کوهستانی نیز در ارتفاع 500 تا 2000 متری از سطح دریا و در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز واقع شده است و به سبب همین موقعیت جغرافیایی دارای تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد همراه با بارش فراوان برف است؛ اما به‌طورکلی آب‌وهوای این شهر همانند دیگر شهرهای شمالی ایران مرطوب و پر باران است و میزان بارندگی سالانه در آن به 1000 تا 1400 میلی‌متر می‌رسد.

بهترین زمان سفر به شهر سیاهکل

سیاهکل شهری برای تمام فصول است و طبیعت بی‌نظیرش در هر چهار فصل زیباست. در فصل بهار آب‌وهوای این شهر مطبوع و دلپذیر است و جنگل‌ها و دشت‌های آن سرسبز و غرق در گل‌های متنوع است. در فصل تابستان گرما و رطوبت هوا در این شهر به‌ویژه در ناحیه جلگه‌ای بالا می‌رود. اگر تحمل هوای شرجی را دارید آبتنی در فصل گرم سال در دریای خزر لذت وصف نشدنی دارد؛ اما مناطق کوهستانی سیاهکل در فصل تابستان دارای آب‌وهوای خنک است و برای رفتن به ییلاق گزینه مناسبی به شمار می‌رود. در فصل پاییز نیز قدم زدن در زیر باران و تماشای درختان رنگارنگ آن لذت فراوانی به همراه دارد و روح و جانتان را سرزنده خواهد کرد. در فصل زمستان نیز درختان این شهر جامع سفید بر تن می‌کنند که در نوع خود دیدنی است؛ اما اگر فصل زمستان را برای سفر به این شهر انتخاب کردید حتماً لباس گرم و تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید. به‌طورکلی بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی سیاهکل فصل بهار و اواخر تابستان تا میانه پاییز است که آب‌وهوای این شهر بسیار مطبوع و دلپذیر است.

جاهای دیدنی شهر سیاهکل

شهرهای شمالی ایران به لطف طبیعت بکر و دیدنی، آب‌وهوای خوش و جاذبه‌های گردشگری متنوع همیشه جزء اولین مقصدهای سفر به شمار می‌روند. سیاهکل نیز که یکی از شهرهای سرسبز و بکر شمال است جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است. از این‌رو در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های دیدنی این شهر خواهیم پرداخت تا برنامه‌ریزی راحت‌تری برای سفرتان داشته باشید و از لحظه‌لحظه آن لذت ببرید.

قلعه گرماور

قلعه گرماور
عکس از سایت: درسیاهکل

قلعه گرماور یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی سیاهکل است در یک کیلومتری غرب روستای گرماور واقع شده است. از این قلعه که در دوران پیش از اسلام جهت اهداف نظامی و دفاعی ساخته شده بود، اکنون یک برج دیده بانی باقی مانده است که در نوع خود دیدنی است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به سیاهکل از این قلعه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، بازدید کنید.

آدرس قلعه گرماور: ایران، استان گیلان، دیلمان 60 کیلومتری سیاهکل، روستای گرماور

آبشار لونک

آبشار لونک
عکاس: احمد کریمی

آبشار لونک یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی شمال ایران است که در 25 کیلومتری شهر سیاهکل و در جنگل های سیاهکل، کنار جاده سیاهکل به دیلمان واقع شده است. این آبشار به‌صورت دوقلو است که از بالای صخره‌ای کم ارتفاع به سمت پایین سرازیر شده و در نهایت به رودخانه شیم می‌ریزد. در اطراف این آبشار امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است علاوه بر این در کنار این آبشار پله‌هایی نیز تعبیه شده است که گردشگران را به پارک جنگلی سرسبز و زیبا هدایت می‌کند. میزان آب آبشار لونک در فصول مختلف سال متفاوت است؛ اما اگر قصد دیدن یک آبشار پرآب را دارید فصل بهار و پاییز را برای تماشای آبشار لونک انتخاب کنید.

آدرس آبشار لونک: ایران، استان گیلان، دیلمان، 22 کیلومتری جنوب سیاهکل

آبشار باباولی

آبشار باباولی
عکس از سایت: خبرگزاری مهر

آبشار باباولی یکی دیگر از آبشارهای زیبا و دیدنی سیاهکل است که در روستای باباولی واقع شده است. این آبشار از نوع آبشارهای فصلی است که از ذوب شدن برف کوه‌های اطراف به جریان می‌افتد. آبشار باباولی در ارتفاع 20 متری از سطح زمین واقع شده است و برعکس دیگر آبشارها که ما بین درختان و جنگل‌های سرسبز قرار گرفته‌اند، این آبشار در بین صخره‌ها و سنگ‌ها قرار دارد و دارای چشم‌انداز طبیعی و تاریخی بسیار زیبا و تماشایی است.

آدرس آبشار باباولی: ایران، استان گیلان، 5 کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر، سیاهکل، روستای باباولی

حمام میربلوک

حمام میربلوک
عکس از سایت: درسیاهکل

در لابه‌لای طبیعت سرسبز شمال و در 50 کیلومتری شهر سیاهکل حمام تاریخی دیلمان مشهور به حمام میربلوک واقع شده است. این حمام تاریخی به جای مانده از 500 سال پیش در دوران ایلخانی ساخته شده است و معماری آن دوره را به رخ گردشگران می‌کشد. حمام میربلوک علی‌رغم داشتن معماری ساده بسیار مستحکم و پایدار است و دارای دیوارهای ساخته شده از آجر، طاق‌های گنبدی شکل و حوض‌های 8 ضلعی است. یکی از ویژگی‌های بارز معماری این حمام، نورگیرهای ساخته شده از مرمر شفاف است که هم مانع ورود از آفتاب و هم مانع از دیده شدن می‌شود.

آدرس حمام میر فلک: ایران، استان گیلان، 50 کیلومتری سیاهکل، ابتدای دیلمان، جنب کوچه میراث فرهنگی

قلعه کوتول شاه

قلعه کوتول شاه
عکاس: آرمان عسگرپور

اگر علاقه‌مند به بازدید از اماکن تاریخی مرموز و ترسناک و در عین حال زیبا هستید پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به سیاهکل حتماً از قلعه کوتول شاه بازدید کنید. این قلعه توسط کوتول شاه یکی از حکمرانان مقتدر و معروف گیلان ساخته شده بود و قدمت آن به دوران تیموریان بازمی‌گردد. قلعه کوتول شاه بر روی یک تپه 30 متری قرار گرفته است و شکلی شبیه بیضی دارد که طول قطر بزرگ قلعه به 26 متر و قطر کوچک آن نیز به بیش از 9 متر می‌رسد.

آدرس قلعه کوتول شاه: ایران، استان گیلان، شهرستان سیاهکل، روستای موشا

خانه عضدی

خانه عضدی
عکس از سایت: درسیاهکل

خانه عضدی، مشهور به خانه سرهنگ عضدی یکی از اماکن تاریخی و ملی ایران است که قدمتی برابر با اواخر دوران قاجار دارد. این خانه در دو طبقه به سبک معماری سنتی گیلان طراحی شده و دارای 13 اتاق است که به‌صورت قرینه ساخته شده‌اند. آینه‌کاری‌های فضای داخلی، گچ‌بری‌های زیبای نمای بیرونی و سقف شیروانی این خانه با پوشش سفال از ویژگی‌های بارز این خانه به شمار می‌رود.

آدرس خانه عضدی: ایران، استان گیلان، سیاهکل

چشمه آب معدنی لاریخانی

چشمه آب معدنی لاریخانی
عکس از سایت: ویلا رابط

در انتهای جنگل‌های لاریخانی و در یال کوه منتهی به دیلمان چشمه آب معدنی لاریخانی قرار گرفته است که دارای آبی گوارا و قابل شربی می‌باشد. این چشمه به درون منبعی منتقل می‌شود و دسترسی آن برای عموم آزاد است. در مجاورت این چشمه نیز دشت‌هایی سرسبز قرار دارند که برای گردشگران جهت برپایی کمپ مقصد مناسبی به شمار می‌روند.

آدرس چشمه آب معدنی لاریخانی: ایران، استان گیلان، سیاهکل

سوغات و صنایع دستی شهر سیاهکل

سوغات و صنایع دستی شهر سیاهکل
عکس از سایت: کیکر

سیاهکل شهری پر از زیبایی و شگفتی است؛ اما جذابیت این شهر تنها به جاذبه‌های دیدنی آن محدود نمی‌شود. می‌توانید پس از تماشای جاذبه‌های دیدنی و گشت‌وگذار در اماکن طبیعی و تاریخی آن سری نیز به بازارهای این شهر زده و با خرید سوغاتی حال و هوای این شهر را با خوب به یادگار ببرید. ازجمله سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به برنج، مرکبات، گردو، فندق، انواع ترشی و مربا، میوه‌های جنگلی، نان‌های محلی، لبنیات، کلوچه، عسل و انواع شیرینی‌های محلی اشاره کرد. علاوه‌بر سوغاتی‌های خوراکی صنایع دستی این شهر نیز بسیار متنوع هستند و جلوه چشم‌نوازی دارند و به دلیل ماندگاری بالا برای خرید سوغاتی بهترین گزینه به‌شمارمی‌روند. ازجمله صنایع دستی سیاهکل می‌توان به سفال، سرامیک، فرش دستباف، دستباف‌های پشمی، محصولات حصیری، لباس‌های محلی، خراطی، معرق کاری، قلاب بافی، گلیم، سراجی سنتی و تذهیب اشاره کرد که همگی به دست هنرمندان این منطقه ساخته می‌شوند و بازتابی از روح و تمدن ایران هستند.

غذاهای محلی شهر سیاهکل

غذاهای محلی شهر سیاهکل
عکس از سایت: آف دکور

شرایط آب‌وهوا، موقعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی و جانوری متنوع استان گیلان تنوع غذایی بسیار بالایی را برای این منطقه به همراه آورده است. سیاهکل نیز که یکی از شهرهای این استان است از نظر غذایی دارای فرهنگ بکر و اصیلی است. بُلوش خورش، بادمجان شکم پر، میرزا قاسمی، ماهی شکم پر و غیره ازجمله غذاهای محلی سیاهکل هستند که در سفرتان به این شهر می‌توانید با چشیدن طعم هر یک از آن‌ها لذت سفرتان را دو چندان کنید.

 رستوران‌های شهر سیاهکل

شهرهای شمالی ایران با مناطق بکر و سرسبزی که دارند از اقصی نقاط جهان گردشگران بسیاری را میزبانی می‌کنند. اگر به این شهرهای شمالی سری زده باشید حتماً با غذاهای خوشمزه‌ای که در این منطقه سرو می‌شود نیز آشنا هستید. غذاهایی که عطر و بویشان هر فردی را برای یک‌بار امتحان کردن وسوسه می‌کند. سیاهکل نیز که یکی از زیباترین شهرهای شمال است دارای غذاهای محلی خوشمزه و متنوعی می‌باشد که شهره عام خاص است. در صورتی‌که در سیاهکل قصد خوردن غذاهای محلی این شهر را دارید می‌توانید سری به رستوران‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد بزنید و از غذاهای خوشمزه و خوش‌طعم آن‌ها میل کنید.

کافه رستوران الف

کافه رستوران الف
عکاس: حسین عبادیان

کافه رستوران الف با بیش از 5 سال سابقه کار، یکی از رستوران‌های معروف سیاهکل است که در سه وعده صبحانه، نهار و شام آماده ارائه خدمات به مشتریان است. این رستوران دارای فضایی بسیار زیبا و مدرن با میز و صندلی‌های متعدد است و انواع غذاهای محلی و ایرانی ازجمله انواع کباب‌ها، فسنجون، مرغ با سس ویژه، ماهی، همراه با بهترین نوع برنج ایرانی و همچنین زیتون پرورده با قیمت و کیفیت عالی در این رستوران سرو می‌شود.

آدرس کافه رستوران الف: ایران، استان گیلان، شهرستان سیاهکل، روبه روی مجموعه تفریحی استخر پاسور.

باغ رستوران افرا

باغ رستوران افرا
عکاس: صفر جعفری

باغ رستوران افرا در کمربندی لاهیجان به سیاهکل واقع شده است. این رستوران دارای دو طبقه است که در یک باغ بسیار زیبا و بزرگ قرار گرفته است. علاوه‌بر فضای داخلی در بیرون این رستوران نیز میز و صندلی متعدد قرار گرفته است که در شب با روشن شدن چراغ‌های باغ فضایی زیبایی به وجود می‌آید. در این رستوران انواع غذاهای محلی و خانگی در ظروف سرامیکی و سفالی سرو می‌شود.

آدرس باغ رستوران افرا: ایران، استان گیلان، کمربندی لاهیجان به سیاهکل، بعد از کلشتاجان

رستوران آشپزخانه بگیر و ببر

رستوران آشپزخانه بگیر و ببر
عکس از سایت: بلد و نشان

رستوران آشپزخانه بگیر و ببر یکی از رستوران‌های شیک و ساده با محیطی دنج و صمیمی در سیاهکل است که در خیابان شهدا واقع شده است. در این رستوران انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی و محلی ازجمله چلو جوجه، چلو کوبیده، قیمه نثار، زرشک‌پلو با مرغ و غیره با کیفیت و قیمت عالی سرو می‌شود.

آدرس رستوران آشپزخانه بگیر و ببر: ایران، استان گیلان، شهرستان سیاهکل، خیابان شهدا، نرسیده به میدان نهضت

رستوران آذرچهر

رستوران آذرچهر
عکاس: الی

رستوران آذرچهر در شهر سیاهکل به سمت جاده دیلمان واقع شده است و یکی از رستوران‌های شناخته شده این شهر به‌شمار‌می‌رود. این رستوران دارای فضای داخلی بسیار زیبا و دنج با سقف‌ها و ستون‌های چوبی است و وجود تابلوها و گل‌های طبیعی در گوشه کنار این رستوران بر زیبایی آن افزوده است. علاوه بر فضای داخلی این رستوران دارای تراس زیبا رو به حیاط است که لذت چشیدن غذا در فضای باز را برایتان مهیا می‌کند. در این رستوران انواع مختلفی از غذاهای خوشمزه ایرانی ازجمله کباب، زرشک‌پلو، اناربیج، میرزاقاسمی و غیره را می‌توانید میل کنید. همچنین در طبقه پایین این رستوران نیز نمایشگاه ظروف سفالی قرار گرفته است که می‌توانید علاوه بر بازدید به‌عنوان سوغاتی نیز از آن‌ها خریداری کنید.

آدرس رستوران آذرچهر: ایران، استان گیلان، سیاهکل، بعد از بلوار آل بویه، کیلومتر 1 جاده دیلمان

رستوران تی تی کاروانسرا

رستوران تی تی کاروانسرا
عکاس: موسی کریمی

اگر عاشق ماهی هستید و در سفرتان به سیاهکل هوس ماهی کردید و خواستید طعم لذیذ ماهی‌های شمالی را زیر دندانتان حس کنید، حتماً سری به رستوران تی تی کاروانسرا بزنید. این رستوران در جاده دیلمان به سیاهکل نرسیده به کاروانسرای تی تی واقع شده است و دارای فضای داخلی بسیار دنج همراه با تخت‌های سنتی است. همچنین این رستوران دارای فضای بیرونی بسیار بزرگ پر از آلاچیق‌های سنتی زیبا است که در کنار رودخانه و در میان فضا و درختان سرسبز قرار گرفته‌اند.

آدرس رستوران تی تی کاروانسرا: ایران، گیلان، شهرستان سیاهکل، جاده سیاهکل به دیلمان

مراکز خرید شهر سیاهکل

مراکز خرید شهر سیاهکل
عکس از سایت: بلد و نشان

یکی از جدایی‌ناپذیرترین بخش‌های سفر خرید کردن و آوردن ارمغانی از سفر برای خود یا عزیزان است خصوصاً اگر مقصد سفرتان شهرهای زیبای شمالی باشد که در آن صورت لذت سفرتان دوچندان می‌شود. شهرستان سیاهکل نیز به‌عنوان یکی از شهرهای توریستی و گردشگر پذیر شمال کشور در کنار جاذبه‌های دیدنی دارای بازارها و مراکز خرید متنوعی است. ازجمله بازارهای سیاهکل می‌توان به بازارچه شاهد یا گالش بازار واقع در میدان شهدا، بازار روز سیاهکل و بازارهای هفتگی سیاهکل اشاره کرد.

بازارهای هفتگی در شهر سیاهکل در روزهای دوشنبه و پنجشنبه در خیابان جنب کانال برپا می‌شود. در این بازار هفتگی انواع محصولات از صنایع‌دستی گرفته تا انواع خوراکی‌های متنوع از قبیل ترشیجات، میوه، عسل، ماهی، برنج و غیره باکیفیت و همچنین با قیمت پایین توسط دست‌فروشان و کسبه بازار به فروش می‌رسد. علاوه بر این در دیگر روستاهای این شهرستان نیز بازارهای هفتگی در بیشتر روزهای هفته برگزار می‌شود. شنبه‌ها و سه‌شنبه بازار‌های سیاهکل در روستای پاشاکی و چهارشنبه‌بازارهای سیاهکل نیز در روستای آباد که در 16 کیلومتری سیاهکل واقع شده است، برپا می‌شود.

اقامت در شهر سیاهکل

اگر قصد دارید در سفرتان به سیاهکل چند شبی را در این شهر گذرانده و از جاذبه‌های دیدنی آن لذت ببرید یافتن اقامتگاه مناسب باید یکی از اولویت‌های مهم شما قبل از سفر به این شهر باشد تا با آرامش و بدون دغدغه اقامتگاه به گشت‌وگذار پرداخته و سفری لذت بخشی را تجربه کنید. خوشبختانه سیاهکل به دلیل داشتن جاذبه‌های دیدنی متنوع پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است همین گردشگر پذیر بودن سیاهکل باعث شده است تا اقامتگاه‌های متنوع و متعددی نیز جهت میزبانی از مسافران و گردشگران در این شهر فراهم شود. برای اقامت در سیاهکل گزینه‌های متعددی از ویلاها و سوئیت‌ها گرفته تا کلبه‌های جنگلی و اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد که می‌توانید بر اساس نیاز و سلیقه‌تان هرکدام را که خواستید انتخاب کنید. برای رزرو اقامتگاه کافی است به سایت اتاقک مراجعه کرده و از میان لیست اقامتگاه‌ها، اقامتگاه مورد نیاز خود را از لحاظ هزینه، موقعیت مکانی محل اقامت، تعداد اتاق‌ها و غیره انتخاب و رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به شهر سیاهکل

راه‌های دسترسی به شهر سیاهکل
عکاس: حسین علی رحیمی پنابندری

فاصله سیاهکل تا تهران 334 کیلومتر است. برای سفر با خودروی شخصی از تهران تا سیاهکل ابتدا تهران را به مقصد کرج ترک کرده و سپس وارد جاده کرج- قزوین شوید این مسیر تقریباً 40 کیلومتر است و حدود 1 ساعت طول می‌کشد. پس از رسیدن به قزوین از شهرهای منجیل، کوهین و رودبار گذر کرده و سپس نرسیده به رشت مسیرتان را به سمت جاده سروان، سنگر و سیاهکل در پیش بگیرید. با توجه به اینکه سیاهکل فاقد فرودگاه، ترمینال و راه‌آهن است بنابراین برای سفر با اتوبوس، قطار یا هواپیما ابتدا باید در هر کجای ایران که هستید خود را به رشت برسانید و از رشت به سیاهکل بروید.

فاصله سیاهکل تا بعضی از شهرهای مهم چقدر است؟

  • فاصله سیاهکل تا تهران 334 کیلومتر
  • فاصله سیاهکل تا رشت 44 کیلومتر
  • فاصله سیاهکل تا لاهیجان 20 کیلومتر
  • فاصله سیاهکل تا آمل 268 کیلومتر

نکاتی که در سفر به سیاهکل لازم است بدانید.

  • در فصل پاییز و زمستان جاده‌های منتهی به سیاهکل لغزنده است و آب‌وهوای این شهر نیز بسیار سرد است؛ بنابراین اگر فصل سرد سال را برای سفر به این شهر انتخاب کردید حتماً لباس گرم و وسایل و تجهیزات مورد نیاز ازجمله زنجیر چرخ را با خودتان به همراه ببرید.
  • باران وصله‌ای جدایی‌ناپذیر در این شهر است و با آسمان سیاهکل پیوند خورده است؛ بنابراین در سفرتان به این شهر در نیمه اول سال علاوه بر لباس بهاره حتماً یک بارانی نیز به همراه داشته باشید.
  • در هنگام طبیعت‌گردی در سیاهکل از کفش کتونی یا کفش مناسب پیاده‌روی استفاده کنید.
  • در ایام تعطیلات عید نوروز و تعطیلات تابستانی تعداد مسافران در این شهر زیاد می‌شود و پیدا کردن اقامتگاه برایتان سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین بهتر است زمان‌هایی که خلوت است و اوج سفر نیست را برای رفتن به این شهر انتخاب کنید.

سؤالات متداول درباره شهر سیاهکل

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل شهری کوهستانی- جنگلی در مرکز استان گیلان است که از غرب به رشت، از شرق به شهرستان‌های رودسر و لنگرود، از جنوب شرقی به املش، از شمال به لاهیجان و آستانه اشرفیه و از جنوب به مازندران منتهی می‌شود.

بهترین زمان سفر به سیاهکل کی است؟

فصل بهار و اواخر تابستان تا میانه پاییز

معروف‌ترین جاهای دیدنی سیاهکل کدام‌اند؟

قلعه گرماور، آبشار لونک، آبشار باباولی، حمام میربلوک، قلعه کوتول شاه، خانه عضدی، چشمه آب معدنی لاریخانی

معروف‌ترین رستوران‌های سیاهکل کدام‌اند؟

کافه رستوران الف، باغ رستوران افرا، رستوران آشپزخانه بگیر و ببر، رستوران آذرچهر

چطور به سیاهکل برویم؟

فاصله تهران تا سیاهکل 334 کیلومتر است برای حرکت از تهران ابتدا باید از اتوبان تهران-کرج وارد اتوبان قزوین- رشت شده و قبل از رسیدن به شهر رشت از طریق جاده سراوان، سنگر و سیاهکل به سمت این شهر زیبا حرکت کنید. برای سفر با قطار، هواپیما و اتوبوس نیز باید ابتدا به رشت بروید و از آنجا به سمت سیاهکل حرکت کنید.

4.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *