جاهای دیدنیجنگل‌ها

همه چیز درباره جنگل گیسوم | راهی به سوی اعماق جنگل و دریا

گیسوم، نام یک روستا و منطقه ساحلی – جنگلی در مسیر شهرستان تالش به رشت است. روستای گیسوم در میان انبوهی از جنگل‌های سبز واقع شده که به وسیله یک جاده بسیار زیبا به ساحل زیبای گیسوم متصل می‌شود. جنگل گیسوم مساحتی بالغ بر 80 هکتار دارد. این جنگل با 70 گونه مختلف گیاهی یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های جنگل‌های ایران محسوب می‌شود. جنگل گیسوم امروزه تبدیل به یک پارک جنگلی شده است و در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این مقاله از اتاقک، قصد داریم بیشتر درباره جنگل گیسوم و زیبایی‌های آن برایتان بگوییم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جنگل گیسوم کجاست؟

پارک جنگلی گیسوم
گیسوم، بکر و بسیار دوست داشتنی است – عکاس: قلم دوست

گیسوم یکی از روستاهای زیبا و از جاهای دیدنی اسالم محسوب می‌شود. این جنگل زیبا و بکر در فاصله 90 کیلومتر جاده رشت به آستارا و در 15 کیلومتری جنوب شهر تالش قرار دارد. گیسوم از توابع بخش پره‌سر شهرستان تالش است. گیسوم با داشتن جنگلی بکر و وسیع تنها به‌عنوان یک روستای جنگلی شناخته نمی‌شود؛ بلکه اگر جاده جنگلی گیسوم را ادامه ‌دهید در انتها به محیطی ساحلی هم می‌رسید.

جنگل بکر و زیبای گیسوم به همراه ساحل، امکانات و تفریحات بسیارش، برای تمام گردشگران جذاب است. سفر به این روستای زیبا می‌تواند تجربه‌ای جدید از گردش در شمال کشور را برایتان به ارمغان بیاورد.

جنگل گیسوم یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است.

نحوه دسترسی به جنگل گیسوم

نحوه دسترسی به جنگل گیسوم
برای دیدن گیسوم باید به سمت رشت و بعد هم به آستارا بروید – عکاس: وحید جعفری

برای رفتن به روستای گیسوم، باید به سمت شهر رشت و محور رشت به آستارا حرکت کنید. سپس مسیر خود را تا جاده اسالم به خلخال ادامه دهید. بعد از طی کردن مسیری به طول تقریبی 23 کیلومتر، به روستا و جاده جنگلی گیسوم خواهید رسید.

امکانات رفاهی پارک جنگلی گیسوم

امکانات رفاهی پارک جنگلی گیسوم
منطقه ساحلی جنگلی گیسوم از زیباترین تفرجگاه‌های شمال است – عکاس: علی

ازآنجاکه منطقه جنگلی گیسوم، مقصدی توریستی محسوب می‌شود؛ شهرداری تالش سعی کرده است با فراهم کردن امکانات مناسب از قبیل پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، نانوایی، رستوران، آلاچیق و سکوهای چادر، پیست دوچرخه‌سواری و همچنین امکانات تفریحی مختلف همانند شهربازی، اسب‌سواری، پاراگلایدر و غیره پاسخگوی گردشگران و مسافران باشد. با این امکانات اقامت و سپری کردن چندین روز در جنگل گیسوم، تجربه‌ای متفاوت است و محیطی مناسب را برای خلق خاطرات بی‌نظیر فراهم می‌کند. علاوه‌بر امکانات تفریحی و اقامتی پارک جنگلی، امکان طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در قلب جنگل زیبای گیسوم نیز فراهم است. اگر صبر و حوصله بالایی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم که در جنگل گیسوم به تماشای پرندگان زیبایی بپردازید که در جنگل زندگی می‌کنند. در جنگل گیسوم با کمی گشت‌وگذار نیز می‌توانید بچه خرگوش‌هایی زیبا را مشاهده کنید که در حال بازی در جنگل هستند.

دلتان یک وعده‌غذایی جذاب و متفاوت می‌خواهد؟ در جنگل گیسوم مراکز پرورش ماهی قزل‌آلا وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها ماهی تهیه کنید و از ماهی کبابی عالی با بلال و سیب‌زمینی آتشی لذت ببرید. همچنین اگر امکان پخت غذا را در کمپ خود ندارید، می‌توانید از رستوران‌های داخل جنگل گیسوم استفاده کنید. این رستوران‌ها انواع غذاهای شمالی، ایرانی، فرنگی و فست‌فودها را ارائه می‌کنند.

حیات وحش پارک جنگلی گیسوم

حیات وحش پارک جنگلی گیسوم
برای اقامت در شب در جنگل گیسوم نیاز به تجهیزات کافی دارید – عکاس: محمدرضا عبدی پور

حضور بیش از 70 گونه جانوری مختلف، از گیسوم منطقه‌ای ارزشمند ساخته است. تماشای این پرنده‌ها یکی دیگر از جذابیت‌های پارک جنگلی گیسوم محسوب می‌شود. البته باید بدانید که در گیسوم جانورانی مانند گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، روباه، گراز و جوجه‌تیغی هم زندگی می‌کنند. این حیوانات معمولا به انسان‌ها نزدیک نمی‌شوند. بااین‌حال اگر قصد کمپ زدن دارید و یا می‌خواهید شب در جنگل بمانید، بهتر است نکات مهم اقامت در جنگل را بدانید. یکی از این نکات مهم این است که نباید زباله‌هایتان یا باقی‌مانده غذا را بیرون چادر بگذارید.

چرا که این موارد حیوانات گرسنه را به سمت خود می‌کشند. علاوه‌بر این حیوانات، موجودات دیگری از جمله خرگوش، پرندگان وحشی و غیره از گونه‌های جانوری‌ دیگری هستند که در جنگل گیسوم زندگی می‌کنند. در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که در جنگل گیسوم بااحتیاط قدم بردارید. به دلیل امکان مواجهه با حیوانات وحشی مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ و غیره از طبیعت‌گردی به‌صورت انفرادی خودداری کنید.

اقامت و امکانات اقامتی در جنگل گیسوم

اقامت و امکانات اقامتی در جنگل گیسوم
اطراف گیسوم اقامتگاه‌های بسیار خوبی را پیدا می‌کنید – عکاس: امین عظیمی

در اطراف گیسوم اقامتگاه‌ها و ویلاهای بسیاری هستند که با امکانات متنوع، می‌توانند اقامتی عالی را برایتان رقم بزنند. اگر قصد رزرو ویلا در اطراف گیسوم را دارید و یا می‌خواهید اقامتگاه بگیرید، حتما سایت اتاقک را ببنید.

علاوه‌بر اقامتگاه‌های اطراف گیسوم در صورت همراه داشتن وسایل کمپینگ مانند چادر و پتو مسافرتی، وسایل آشپزی، چراغ و وسایل برپایی آتش و غیره می‌توانید با یافتن منطقه‌ای مناسب و امن از پارک جنگلی گیسوم اقدام به برپایی کمپ کنید. بااین‌حال اگر امکانات کافی ندارید و یا گروهی که با آن‌ها سفر می‌کنید تجربه کافی ندارند، حتماً ویلا رزرو کنید تا با تاریک شدن هوا مجبور به مواجهه با رویدادهای سخت نباشید.

زمان مناسب سفر به گیسوم

فصل مناسب سفر به گیسوم
پاییز هزار رنگ گیسوم، جلوه‌ای متفاوت از این جنگل است – عکاس: مهرداد رباط میلی

بهترین فصل سفر به گیسوم بهار و تابستان است. در اوایل فصل تابستان جنگل گیسوم زندگی دوباره‌ای را آغاز و جلوه باشکوهی پیدا می‌کند. به دلیل پوشش انبوه گیاهی گیسوم در فصل تابستان، این منطقه بسیار خنک بوده و از گرمای آزاردهنده تابستان در این جنگل خبری نیست. به همین دلیل بدون نیاز به هیچ سیستم خنک‌کننده‌ای می‌توانید از تعطیلات تابستانه خود لذت ببرید. پاییز هزار رنگ گیسوم نیز شهرت دارد و می‌تواند جلوه‌ای متفاوت از این جنگل را برایتان به نمایش بگذارد. همچنین سفر به جنگل گیسوم در فصل زمستان طرف‌داران کم؛ اما مخصوص به خود را دارد.

دمای هوای گیسوم به‌شدت در زمستان کاهش می‌یابد و انبوه سبز درختان جای خود را به برف سفید می‌دهند. گیسوم در زمستان کاملا سفیدپوش می‌شود و جلوه‌ای بسیار متنوع از جنگل را به نمایش می‌گذارد. در فصل زمستان برپایی کمپ توصیه نمی‌شود. در کنار این موضوع، از به همراه داشتن لوازم ایمنی و مورد نیاز؛ مانند زنجیر چرخ، لباس گرم و غیره در سفرهای زمستانه به گیسوم اطمینان کسب کنید.

تفریحات و جاذبه‌های گردشگری اطراف جنگل گیسوم

تفریحات و جاذبه‌های گردشگری اطراف گیسوم
در اطراف گیسوم می‌توانید جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی دیگری را نیز پیدا کنید – عکاس: احمد کریمی

همانطور که گفته شد گیسوم در مجاورت محور جاده‌ای رشت به آستارا قرار دارد؛ ازاین‌رو دسترسی مسافران و گردشگران برای رسیدن به اماکن گردشگری بسیار زیاد خواهد بود. توصیه ما به مسافرین گیسوم بازدید از باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، پارک ملت، بقعه دانا علی، تالاب استیل، گردنه حیران و آبشار لاتون آستارا هست که در اطراف روستای گیسوم قرار دارند. همچنین بازدید از جاده اسالم خلخال و آبشار ویسادار را هم خوب است در برنامه‌هایتان جای دهید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک سعی کردیم جنگل گیسوم را از به طور کامل بررسی و تحلیل کنیم. این جنگل زیبا و انبوه از بهترین و سرسبزترین جنگل‌های ایران است. اگر قصد اقامت و گذراندن چندین شب در گیسوم و اطراف آن را دارید، اتاقک با ویلاهای زیبا و متنوع کنارتان خواهد بود. کافی است در سایت، ویلاها و اقامتگاه‌ها را ببینید و متناسب با سلیقه، بودجه، تعداد نفرات و مواردی ازاین قبیل اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سفری بدون دغدغه را آغاز کنید.

4/5 - (21 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. انقدر کثیفه محیطشو بهش نرسیدن که محاله برید و مریض نشید افتصاحه به معنای واقعی کلمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *