تجربه سفرجاهای دیدنیچه جوری سفر برم؟شهرها

زیباترین جاده ‌های ایران از شمال تا جنوب | 10 مسیر رؤیایی

اگر از آن‌هایی هستید که هدفتان از سفر فقط رسیدن به مقصد است، همین الان بهترین فرصت را برای بستن این صفحه دارید؛ چون فقط 2 خط بیشتر نخوانده‌اید و هر چقدر بیشتر بخوانید، ممکن است آلوده شوید و دیگر از گاز دادن و سبقت‌گرفتن در جاده و ثبت رکوردهای پیاپی در زودتر رسیدن به مقاصد مشهور لذت نبرید.

این مقاله زیباترین جاده‌ های ایران را به شما معرفی می‌کند و هدف آن ستایش لذت بردن از مسیر است؛ یعنی برای آن‌هایی نوشته شده که شب قبل از سفر با حوصله یک سبد برای خوراکی‌های توراهی می‌بندند تا بهانه‌ای برای توقف‌های گاه‌وبی‌گاه در طول مسیر داشته باشند و هر جا آبشار، دشت، مه و شگفتی خاصی ببینند می‌زنند کنار و شروع به عکاسی می‌کنند.

در ادامه با 10 مورد از محبوب‌ترین جاده‌های ایران آشنا می‌شوید:

1. جاده چالوس؛ دلربایی که هرگز نمی‌میرد

نمایی زیبا از جاده چالوس و پیچ و خم‌های آن در شب
پیچ‌وخم‌های سحر انگیز! – عکاس: علی کاشانی‌زاده

درست است  که در حال حاضر تهرانی‌ها بیشتر مسیر اتوبان همت و بعد هم آزادراه تهران شمال را در پیش می‌گیرند و به جای پیچ‌وخم‌های زیبای جاده چالوس، فقط سطح بتنی و تاریک تونل‌های تمام‌نشدنی را می‌بینند و تا به خودشان می‌آیند وارد سیاه‌بیشه می‌شوند؛ اما حیف است تصور کنید جاده چالوس که یکی از زیباترین جاده‌ های ایران است، دیگر به پایان عمر خودش رسیده و تردد از آن منطقی نیست.

هنوز هم سفر به شمال از جاده چالوس صفای خودش را دارد و آن‌هایی که می‌خواهند چشم‌هایشان در طول مسیر از زیبایی جنگل، کوه و مه سیراب شود هنوز هم این جاده را برای رسیدن به شمال انتخاب می‌کنند و اصول فلسفه‌ای دارند که می‌گوید: «زیبایی، زیادش خوب است!»

این جاده 90 ساله یکی از شاهکارهای راه‌سازی جهان محسوب می‌شود؛ چون با امکانات آن زمان تنها در طول 2 سال ساخته شده و چیزی که به شگفتی آن می‌افزاید، وجود تونل‌های متعددی است که بیشتر آن‌ها با بیل و کلنگ احداث شده‌اند.

این مسیر 163 کیلومتری همه چیز دارد و هر کسی با هر ذائقه‌ای در سفر را راضی می‌کند. آن‌هایی که اهل شکم گردی هستند کلی گزینه پیش رو دارند و آن‌هایی که اهل اتراق در طبیعت و لذت بردن از آب‌وهوا هستند هم از این جاده دست‌خالی برنمی‌گردند.

جاده 59 ایران جاذبه‌های متعددی مثل سد امیرکبیر، باغ لاله‌های گچسر، غار یخ مراد، روستای یوش (خانه نیما یوشیج)، روستای ییلاقی سیاه‌بیشه، آبشار نوجان و خور و … دارد که این جاذبه‌ها خود جاده چالوس را هم به یک مقصد گردشگری مهم تبدیل کرده‌اند.

برای دیدن این جاذبه‌ها و سایر جاذبه‌های دیدنی شمال، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا شمال اقدام کنید.

2. جاده عباس‌آباد به کلاردشت؛ رؤیا دیدن در دل جنگل

نمایی از جاده عباس آباد به کلاردشت در روز
طاق جنگلی و رؤیایی جاده عباس‌آباد – عکاس: سعید سعادتی

شمال کشور پر از جاده‌های زیبایی است که بیشتر آن‌ها می‌توانند کاندیدای حضور در این فهرست باشند؛ اما ما جاده عباس‌آباد به کلاردشت را به عنوان یکی از نمایندگان آن‌ها انتخاب کردیم. یک جاده زیبای جنگلی که کوهستان و ییلاق را به ساحل وصل می‌کند و در فصول گرم سال، تفاوت آب و هوای مبدأ و مقصد آن بسیار زیاد است.

این جاده شمالی هم از نظر زیبایی دست کمی از جاده چالوس ندارد و اطراف آن تا چشم کار می‌کند درخت وجود دارد، درختانی که به جنگل‌های هیرکانی تعلق دارند و در مجاورت آن‌ها به جز رستوران‌های متعدد و خوراکی‌فروشی‌های جذاب، ارتفاعات ییلاقی مازیچال، دریاچه عباس‌آباد و پارک ملی خشکه‌داران دیده می‌شوند. این جاده را حتی می‌توان به عنوان کاندیدای رتبه نخست زیباترین جاده ‌های ایران در نظر گرفت!

این جاده 40 کیلومتری در تمامی فصول سال جذابیت‌های خود را دارد؛ اما در هوای بارانی و برفی بهتر است برای عبور از آن احتیاط کنید و مهم‌تر از همه این که هنگام عبور از این جاده سعی کنید به صدای طبیعت گوش کنید و اگر جایی را برای نشستن در طبیعت پارک کردید، آن را همان‌طور که بوده رها کنید.

اجاره ویلا کلاردشت با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

3. جاده چابهار به بریس؛ سفر به مریخ از جنوب ایران

نمایی از کوه‌های مریخی مجاور جاده چابهار به بریس
نمای کوه‌های مینیاتوری از شیشه ماشین – عکاس: یاسیر بیلاج

از شمال ایران یک‌راست می‌رویم جنوب؛ چون حیف است جاده شگفت‌انگیز چابهار به بریس را به رتبه‌های بعدی بفرستیم. برای دسترسی به این جاده ساحلی زیبا، باید از چابهار به سمت شرق کشور یعنی شهر بریس بروید. وقتی وارد این جاده می‌شوید، در دست راست ساحل دریای عمان را می‌بینید که آبی بیکران اقیانوس هند را قرض گرفته و تماشای آن حین رانندگی، تجربه‌ای کاملاً متفاوت با آن چیزی است که هنگام رانندگی در جاده ساحلی شمال می‌بینید.

اگر فیلم اینترستلار را تماشا کرده باشید، آنچه در ادامه راه می‌بینید برایتان آشنا خواهد بود. منظورمان همان کوه‌های مینیاتوری است که با نام کوه‌های مریخی هم شهرت دارند و تماشای آن‌ها دست کمی از تجربه سفر به فضا ندارد. به جز تلاقی زیبای دریا و کویر، جاده چابهار به بریس همسایه‌های جذاب دیگری مثل تالاب لیپار و جنگل حرا دارد که وقت گذاشتن برای دیدن هر کدام ارزشش را دارد. مخصوصاً جنگل حرا که در فصل مهاجرت تنوع جانوری بالایی دارد.

مسلماً بهترین زمان سفر به این مناطق فصول سرد سال است؛ اما اگر تحمل دمای حدود 30 درجه را دارید، در فصول گرم هم می‌توانید به جاده چابهار به بریس بروید. در هر زمانی‌که خواستید به چابهار سفر کنید، برای اجاره اقامتگاه می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت چابهار در سایت اتاقک شوید.

4. جاده شاهرود به گرگان؛ خواهرخوانده جاده چالوس

نمایی از جاده شاهرود به گرگان در روز
پیچ‌وخم‌هایی که ما را یاد جاده چالوس می‌اندازد – عکاس: مهدی گرانمایه

آنهایی که تجربه پیمودن مسیر شاهرود به گرگان را دارند، همگی اتفاق‌نظر دارند که این جاده شباهت زیادی با جاده چالوس دارد، با این تفاوت که جنگلی‌تر است و در مجاورت آن بیشتر درختان توسکا، بلوط و اورس را می‌بینید.

مثل جاده چالوس، تعداد شگفتی‌هایی که در  نزدیکی جاده شاهرود به گرگان وجود دارد اصلاً کم نیست و از میان آن‌ها می‌توان به کوه شاهوار، شاه کوه، ییلاق جهان‌نما، دره مرگ بکش، توسکستان، آبشار لوه، روستای زیارت و پارک‌های جنگلی ناهارخوران و النگ دره اشاره کرد که 2 مورد آخر از نمایندگان زیبای جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شوند.

این جاده در فصل بهار به دلیل سرسبزی طبیعت اطراف آن بسیار زیبا و دیدنی است و همین موضوع هم آن را در فهرست زیباترین جاده ‌های ایران قرار داده است؛ اما رانندگی در آن در فصل پاییز لذت دیگری دارد و رنگارنگ شدن جنگل‌های هیرکانی اطراف، زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

به دلیل عبور این جاده 130 کیلومتری از دل جنگل‌های توسکستان، آن را با نام جاده توسکستان نیز می‌شناسند.

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

5. جاده شیراز به کازرون؛ لذت دیدن لاله‌های واژگون

نمایی از دشت‌های اطراف جاده شیراز به کازرون، از زیباترین جاده های ایران
دشت برم، یکی از دلبری‌های جاده شیراز به کازرون – عکاس: هادی کریمی

از زیباترین جاده‌ های ایران که نه کوهستانی است و نه کویری، همین جاده شیراز به کازرون است که مسیر مسطحی دارد و همسایگی با دشت‌های متعدد باعث شده تا هنگام رانندگی در آن (البته در فصول بهار و پاییز) فقط سرسبزی ببینید. از میان این دشت‌های زیبا می‌توان به دشت برم و دشت ارژن اشاره کرد که دشت ارژن یک منطقه حفاظت شده است و به لاله‌های واژگونش شهرت دارد.

البته این دشت‌ها تنها جاذبه طبیعی جاده شیراز به کازرون نیستند و از دیگر جاذبه‌های این مسیر می‌توان آبشار ارژن، تالاب ارژن، دریاچه پریشان و منطقه حفاظت شده میان کتل را نام برد. میان کتل از معدود زیستگاه‌های گوزن ایرانی است و همین موضوع باعث شده تا به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در یونسکو ثبت شود.

بهترین زمان سفر به جاده شیراز-کازرون فصل بهار است، چون در این فصل دریاچه‌ها و آبشارها آب بیشتری دارند و هوا هم خنک‌تر است. همچنین این جاده مثل بسیاری از زیباترین جاده‌ های ایران، بیشتر از 100 کیلومتر طول دارد.

برای اجاره سوئیت در شیراز هم نگران نباشید، اتاقک خیال شما را ار این بابت راحت می‌کند.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

6. جاده سیاهکل به دیلمان؛ در دل جنگل‌های گیلان

نمایی از کامیونی که از دل جنگل و جاده سیاهکل به دیلمان می‌گذرد
زیبایی‌های این جاده تمامی ندارد – عکاس: علی کاشانی‌زاده

در جستجوی زیباترین جاده‌ های ایران باید یک بار دیگر به شمال کشور سفر کنیم و به غرب آن یعنی استان گیلان برویم. جاده سیاهکل به دیلمان یکی از مسیرهای فرعی استان گیلان است که از میان جاذبه‌های طبیعی همه چیز را دارد؛ یعنی در اطراف آن می‌توانید کوه، چشمه، جنگل (هیرکانی)، آبشار و دشت ببینید.

این جاده از دل جنگل‌های مشهور و زیبای سیاهکل می‌گذرد و به همین دلیل هم بسیاری آن را در فهرست زیباترین جاده ‌های ایران قرار داده‌اند. جاده سیاهکل به دیلمان همسایه تعدادی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان یعنی آبشار لونک، کاروانسرای تی تی، استخر پاشوران، قلعه کوتول و جنگل و چشمه لاریخانی است.

بهترین زمان سفر به این جاده فصل بهار و پاییز است؛ چون در فصول گرم ممکن است گرمای هوا در این جاده آزاردهنده باشد و در فصول سرد هم تردد از آن سخت می‌شود. برای اجاره روزانه خانه و ویلا در دیلمان یعنی مقصد این جاده، می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید.

7. جاده اردبیل-آستارا؛ همه سرگشتگی و حیرانی

نمایی از گردنه حیران در روز
جنگل‌های زیبای هیرکانی را بچسبیم یا از گردنه حیران، حیران شویم؟ – عکاس: ابوالفضل فتحی

بین جاده چالوس، عباس‌آباد و این جاده رقابت سنگینی برای تصاحب مقاوم اول فهرست زیباترین جاده ‌های ایران وجود دارد و بسیاری به دلیل وجود گردنه حیران، جاده اردبیل به آستارا را شایسته این عنوان می‌دانند. بخش بزرگی از این جاده از مجاورت مرز ایران و آذربایجان می‌گذرد و رسیدن پیامک‌های متعدد رومنیگ هنگام نزدیک شدن به گردنه حیران، این نکته را تأیید می‌کند. از خوش‌شانسی ما این قسمت از کشور در زمان قاجار به روسیه بخشیده نشده و شانس این را داریم که میزبان گردنه حیران باشیم.

بخش بزرگی از این جاده از مجاورت جنگل‌های ارزشمند هیرکانی عبور می‌کند که به پارک ملی هیرکان (منطقه حفاظت شده) در نزدیکی آستارا هم ختم می‌شود و اگر در فصول گرم سال به این منطقه سفر کنید، شانس دیدن زیبایی‌های جنگل فندقلو را هم خواهید داشت که یکی از زیباترین بخش‌های جنگل هیرکانی محسوب می‌شود. به‌تازگی هم در نزدیکی گردنه حیران تله‌کابینی احداث شده که با کمک آن می‌توانید از ارتفاع هم به گردنه حیران و زیبایی‌های جاده اردبیل-آستارا دید داشته باشید.

این جاده حدود 80 کیلومتر طول دارد و در فصول گرم پیمودن آن حدود یک ساعت طول می‌کشد. در فصل پاییز جاده اردبیل-آستارا مثل تابلوی نقاشی پر از رنگ می‌شود و می‌تواند برای عاشقان پاییز بسیار جذاب باشد. به دلیل بارش‌های متعدد و لغزندگی، در فصل زمستان این جاده معمولاً بسته است.

8. جاده هجیج به اورامانات؛ از ماسولۀ غرب به بهشت

نمایی از دره‌های مجاور جاده هجیج به اورامانات
دشت‌ها، روستاهای قدیمی و شقایق‌ها همسایه این جاده هستند – عکاس: مهیار ثروتی

حیف بود که در فهرست زیباترین جاده ‌های ایران نماینده‌ای از غرب کشور نداشته باشیم. جاده هجیج به اورامانات استان‌های کرمانشاه و کردستان را به یکدیگر مرتبط می‌کند که گردشگران غیرحرفه‌ای زیبایی‌های آن را کمتر دیده‌اند. به جز خود روستای هجیج که شباهت زیادی به ماسوله دارد و اورامانات که شبیه به بهشت است؛ جاده‌ای که این 2 منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند هم جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد.

این جاده از دل رشته‌کوه‌های زاگرس و کوه‌های کردستان می‌گذرد و در جای‌جای آن به جز جاذبه‌های تاریخی، روستاهای کوهپایه‌ای هم دیده می‌شود که خانه‌های اکثر آن‌ها مثل ماسوله روی یکدیگر بنا شده‌اند. دشت‌های شقایق، گردنه ژالانه و مزار پیر شالیار از جمله جاذبه‌های جاده هجیج به اورامانات هستند.

مثل بسیاری از جاده‌های زیبای ایران، بهترین زمان سفر به این جاده هم فصول گرم‌تر سال است.

9. جاده اسالم به خلخال؛ جنگل و دشت یکجا

نمایی از یک روز پاییزی در جاده اسالم به خلخال
این جاده حتی در فصول گرم سال هم آب و هوای خنکی دارد – عکاس: فرید مهروی

یکی دیگر از زیباترین جاده ‌های ایران جاده اسالم به خلخال است که استان اردبیل را به گیلان متصل می‌کند و مثل جاده اردبیل به آستارا، سراسر زیبایی است. آنچه این 2 جاده را از یکدیگر متمایز می‌کند، پیچ‌های ملایم‌تر و مسیر کوتاه‌تر 70 کیلومتری است که باعث می‌شود جاده اسالم به خلخال کمی متفاوت باشد.

گردنه الماس، روستای ناو، دریاچه نئور، آبشار نره گر و ییلاق سوباتان از جمله دیدنی‌های اطراف این جاده هستند که با کمی پیاده‌روی یا رانندگی در جاده‌های فرعی می‌توانید به آن‌ها برسید.

این جاده حتی در فصول گرم سال هم آب و هوای خنکی دارد و پیش از رفتن به آن حتماً لباس گرم بردارید. از دیگر جاذبه‌های این جاده، مناظر جنگلی در بخش شمالی (در نزدیکی اسالم) و چشم‌انداز دشت‌های سرسبز در بخش جنوبی (استان اردبیل) است.

10. جاده سمیرم به یاسوج؛ در جوار دنا

نمایی از دشت‌های اطراف جاده سمیرم به یاسوج
یک جاده دیگر در دل مناطق حفاظت‌شده – عکاس: علیرضا جواهری

جاده سمیرم به یاسوج یکی دیگر از زیباترین جاده ‌های ایران است که از دل مناطق حفاظت شده طبیعی ایران می‌گذرد و 3 استان اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را به یکدیگر متصل می‌کند. این جاده هم مثل بسیاری از جاده‌های موجود در این فهرست، هم منظره کوهستان و هم جنگل را به چشمان شما هدیه می‌دهد.

آبشار و دره بی‌بی سیدان، روستای خفر، مناطق آب ملخ و تخت سلیمان و ایلان دره از جمله زیبایی‌های مجاور جاده سمیرم به یاسوج هستند که برای دیدن آن‌ها باید فصل بهار را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مقاله، 10 مورد از زیباترین جاده ‌های ایران را به شما معرفی کردیم که در سرتاسر کشور پراکنده شده‌اند. استان‌های گلستان، گیلان، مازندران، سمنان، اردبیل، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و … همگی در این فهرست حداقل یک نماینده داشتند و با پیمودن جاده‌های معرفی‌شده در این مقاله می‌توانید زیبایی‌های این استان‌ها که شامل کوه، جنگل، دشت و دریا می‌شود را ببینید و به زیباترین مناطق ایران سفر کنید.

مثل همیشه برای اجاره ویلا و سوئیت در شهر موردنظرتان هم می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول زیباترین جاده‌ های ایران

زیباترین جاده‌های ایران کدامند؟

جاده چالوس، جاده کلاردشت به عباس‌آباد، جاده اسالم به خلخال، جاده اردبیل به آستارا، جاده سمیرم به یاسوج

علت شهرت جاده اسالم به خلخال چیست؟

هوای همیشه خنک و امکان دیدن جنگل و دشت در ابتدا و انتهای مسیر

چرا جاده چالوس در فهرست زیباترین جاده‌ های ایران قرار دارد؟

دیدنی‌های متعدد و خاطراتی که از 90 سال پیش تاکنون ایرانی‌ها با آن ساخته‌اند.

4.6/5 - (60 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫33 دیدگاه ها

  1. واقعا جاده کلاردشت به عباس آباد یکی از زیبا ترین و جوش آب و هوا ترین جاده های جنگلی ایران است که بهشت کلاردشت را به شهر ساحلی عباس آباد متصل میکند

  2. از جاده بندرعباس تا گناوه دیدن فرمایید کیف می کنید از گرما خستگی بیابان بی آبی بی امکانات

  3. سلام جاده بافت به رابر و دلفارد به طول ۱۶۵ کیلومتر در استان کرمان بسیار زیباست که از میان رشته کوههای جبالبارز می گذرد من اکثر این جاده ها که اشاره کردید رفته ام باور کنید این جاده به اندازه آنها زیباست

    1. باسلام برای حفظ محیط زیست لطفا جایی را به مردم معرفی نکنید سفر رفتن این نیست که بری بخوری بریزی وبرگردی .

  4. سلام جاده بافت به رابر و دلفارد به طول ۱۶۵ کیلومتر در استان کرمان بسیار زیباست که میان رشته کوههای جبالبارز می گذرد من اکثر این جاده ها که اشاره کردید رفته ام باور کنید این جاده که اشاره کردم به اندازه آنها زیباست

  5. جاده بهشهر به عباس آباد هم خیلی زیباست اگه مسیرتان به سمت بهشهر افتاد حتمآ از مجموع تفریحی گردشگری عباس آباد دیدن کنید
    جاده ای کوتاه در دل جنگل و در انتهای آن به برکه ای میرسید که زیبایی آن را چندین برابر میکند
    واقعا زیباست

  6. ازجاده دیدنی وزیبای پونل به خلخال قافل نشوید ودر ۳۰کیلومتری این جاده از روستای ارده دیدن کنید (بهشت گمشده)

  7. جاده عباس آباد به کلاردشت زمانی زیبایی داشت که انهمه تجاوز رستوران داران والونک های اجاره ای و تخریب محیط زیست و تخلیه زباله شهری که دره های آنرا آلوده ولبریز کرده وجود نداشت،تابستان امسال با خاطرات گذشته آن از این جاده به کلاردشت رفتم،متاسفانه بعلت اشغال فضاهای خالی توسط فرصت طلبان اجاره ای ویا انباشت زباله جایی برای اتراق ونشستن در این جاده 40کیلومتری پیدا نکردم وسرگردان مجبور به بازگشت شدم،باید تاسف خورد بحال مردمی که چنین بیرحمانه با طبیعت،انهم طبیعتی زیبا وکم نظیری که غریبه ها با شگفتی بدنبال آن هستند رفتار میکنند

      1. یک جاده دیگربه این جاده هااضافه کنید،که درآینده نزدیک قراراست آسفالت شود.جاده رودخانه زاینده رود.

  8. تنها جاده ای که زیباست اردبیل به آستاراست حس می کنی در جاده های اروپا رانندگی می کنی البته خودش هم چون مرز هست جاده اروپایی محسوب میشه

  9. گرچه همه جاده ها زیباهستند وهرجاده ای زیبایی خاص خودرادارد اما جاده چالوس همه زیبایی هارا یکجا دارد تونل کوه جنگل ابشارهرچندخیلی کوجک و…..

    1. باید خدمتتون عرض کنم همه این جاده ها که گفتید زیبا هستند ولی حتماً به سر به جاده کلیبر به قلعه بابک و جنگل ارسباران بزنید که مطمئنا شگفت زده خواهید شد

  10. گرچه همه جاده ها زیباهستند وهرجاده ای زیبایی خاص خودرادارد اما جاده چالوس همه زیبایی هارا یکجا دارد تونل کوه جنگل ابشارهرچندخیلی کوجک و…..

  11. جاده قائم شهرسوادکوه به فیروزکوه تهران یکی ازبهترین جاده های زیبا ودلنوازورویایی وپرازمناظر جنگلی وکوهستانی که درکنارشالیزار و جنگل هیرکانی ورودخانه وراه اهن تهران شمال مانندماری پرپیچ وخم دردل جنگل وکوهستان سرسبز که باتونل ها وپلهای زیبا ورسک وسه خط طلا کشیده شده واقعا بی نظیره وهررهگذری رومحوزیبایی هاوشاهکار بی نظیرش میکند

  12. درود جناب تاجیک. میتونم سوال کنم که شما با اینهمه تحقیقاتتون چطور از جاده فومن به ماسوله دیدن نکردید، یا اگر کردید چرا اشاره ای به این جاده زیبای بکر و رویایی نداشتید؟ جاده ای که ابتدایش دشتی یه زیبایی دشت جاده شیراز به کازرون دارد با این فرق که جای لاله های واژگون، شالیهای زیبای برنج که عطر آن کل فضای محیط و جاده رو دربرگرفته، ودر ادامه جنگل و رودخانه و کوه در هم آمیخته و پیچ و خم‌های آن دست کمی از پیچهای چالوس و عباس آباد و دیلمان که ندارد هیچ، بلکه خود یک زیبایی وصف ناپذیری دارد که چشم هر ببینده را خیره و هر گردشگری را به وجد می آورد ، که چه زیبا کشیده است این نقاش پرتوانای زیبای طبیعت.باکمال احترام امیدوارم که تجدید نظر بفرمایید. مطمئناً قابل قبول بسیار دیگه ای از همشهریان عزیز و هموطنانم خواهد بود. جاوید باد ایران عزیز ما

    1. موافقم جاده پتسوله هم بسیار زیباست.وقتی در این جاده رانندگی میکنید اگر به محیط اطراف دقت داشته باشید حس زیبا و شاعرانه و عاشقاته ای بشما دست خواهد داد.بنطر من بسته به حال و هوایی که انسان در آن لحطه دارد از طبیعت پیرانون خود لدت برده و له اندازه حسی که دارد طبیعت برایس خاطره انگیز خواهد شد. همه ایران سرای من است

    2. موافقم جاده پتسوله هم بسیار زیباست.وقتی در این جاده رانندگی میکنید اگر به محیط اطراف دقت داشته باشید حس زیبا و شاعرانه و عاشقاته ای بشما دست خواهد داد.بنطر من بسته به حال و هوایی که انسان در آن لحطه دارد از طبیعت پیرانون خود لدت برده و له اندازه حسی که دارد طبیعت برایس خاطره انگیز خواهد شد. همه ایران سرای من است

  13. درود جناب تاجیک. میتونم سوال کنم که شما با اینهمه تحقیقاتتون چطور از جاده فومن به ماسوله دیدن نکردید، یا اگر کردید چرا اشاره ای به این جاده زیبای بکر و رویایی نداشتید؟ جاده ای که ابتدایش دشتی یه زیبایی دشت جاده شیراز به کازرون دارد با این فرق که جای لاله های واژگون، شالیهای زیبای برنج که عطر آن کل فضای محیط و جاده رو دربرگرفته، ودر ادامه جنگل و رودخانه و کوه در هم آمیخته و پیچ و خم‌های آن دست کمی از پیچهای چالوس و عباس آباد و دیلمان که ندارد هیچ، بلکه خود یک زیبایی وصف ناپذیری دارد که چشم هر ببینده را خیره و هر گردشگری را به وجد می آورد ، که چه زیبا کشیده است این نقاش پرتوانای زیبای طبیعت.باکمال احترام امیدوارم که تجدید نظر بفرمایید. مطمئناً قابل قبول بسیار دیگه ای از همشهریان عزیز و هموطنانم خواهد بود. جاوید باد ایران عزیز ما

    1. درود بر شما. ممنون که وقت گذاشتید و مقاله ما رو خوندید. قطعا این 10 مورد شامل تمام جاده های زیبای ایران نمیشن و در هر گوشه ای از کشورمون یه جاده زیبا وجود داره. قطعا در آپدیت های بعدی این مورد رو لحاظ می کنیم. چون خودم هم این جاده ای که شما فرمودید رو رفتم و به نظرم واقعا قشنگه.

  14. اصلا زیبا نبود جاده بسیار خراب و پر از زباله هیچ جا برای توقف نبود.در جایی ایستادیموروی کمی زباله فرشی گذاشتیم وغذا خوردیم اصلا از این جاده خاطره خوبی ندارم مردم ما به محیط زیست اهمیت نمیدهندوهر جا زباله بطری وظروف یه بار مصرف را رها میکنند.من خودم فرهنگی هستم وخجالت میکشم ما به دانش آموزانمان چه یاد دادیم چرا چرا رعایت نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *