جاهای دیدنیشهرها

با دشت لار بیشتر آشنا شویم! | نگینی سبز در دل دماوند

در دوران دبستان هر وقت به ما می‌گفتند یک نقاشی با موضوع آزاد بکشید، نصف نقاشی‌ها راجع به طبیعت بود. من که همیشه یک چمنزار بزرگ می‌کشیدم. بالایش هم چند تا کوه پوشیده از برف که خورشید زرد رنگ با لبخندی محبت‌آمیز از بینشان پیدا بود. چند درخت میوه، گل‌های رنگارنگ و یک چشمه که از بینشان جاری می‌شد، نقاشی من را کامل می‌کردند. اگر می‌خواستم خیلی خلاقیت به خرج بدهم، تعدادی پرنده در آسمان یا گوسفندانی در حال چرا هم اضافه می‌کردم.

این تصویری که ما در بچگی داشتیم، طبیعت در زیباترین حالت ممکنش بود. در واقعیت هم چنین جاهایی پیدا می‌شوند. گوشه‌هایی بکر از طبیعت که می‌توانند برای یکی دو روز هم که شده، ما را از زندگی شهری و آپارتمانی دور کنند. یکی از این مکان‌های دیدنی در کشور ما، دشت لار است که امروز می‌خواهم به صورت مفصل راجع به آن صحبت کنم. بیایید با هم ببینیم دشت لار کجاست، چه آب‌وهوایی دارد و چگونه می‌توانیم به دشت لار برویم.

دشت لار کجاست؟

دشت لار کجاست
دشت لار در مرز بین استان تهران و مازندران قرار دارد – عکاس: محمد جهان بخشی

دشت لار از جاهای دیدنی دماوند و شمال واقع در کوهپایه‌های دماوند است که در مرز بین استان‌های تهران و مازندران قرار دارد. دقیق‌تر بخواهم بگویم، قسمت شمالی و شمال شرقی این دشت زیبا متعلق به استان مازندران و شهرستان آمل هستند. در حالی که بخش‌های جنوبی و جنوب غربی آن جزو استان تهران و شهرستان شمیران محسوب می‌شوند. این دشت بسیار وسیع از هر طرف به بخش‌های مختلفی از شمال کشور مثل شهرستان نور، کوه دماوند، پلور، افجه، لواسان بزرگ و گرمابدر منتهی می‌شود. همین موضوع باعث شده مسیرهای دسترسی متعددی به این دشت گسترده وجود داشته باشند که در ادامه بیشتر راجع به این مسیرها صحبت می‌کنم.

حالا که با موقعیت مکانی این دشت آشنا شدید، بیاید ببینیم اصلا این منطقه چه جور جایی هست. یک دشت وسیع را در نظر بگیرید که تا چشم کار می‌کند امتداد دارد. عشایر و دامدارانی را می‌بینید که در قسمت‌های مختلف دشت چادر زده‌اند و گوسفندان خود را برای چرا به گردش می‌برند. پس از عبور از کنار دام و چراگاه آن‌ها، به یک دشت گل شقایق می‌رسید که در زیبایی کم‌نظیر است. همچنین یک چشمه زلال از نزدیکی شما عبور می‌کند که آشامیدن آب از آن، زیر نور خورشید، صفای خاص خودش را دارد. دشت لار چنین حال و هوایی دارد و دورتادورش توسط ارتفاعات زیبای دماوند احاطه شده است.

لازم است اطلاع داشته باشید که ورود به این منطقه، مخصوصا با خودرو، همیشه آزاد نیست. هر ساله از 2۰ خرداد تا 2۰ شهریور می‌توانید با هماهنگی محیط‌بانی دشت لار با خودروی شخصی خود وارد این منطقه شوید. در سایر ایام سال، باید خودروی خود را خارج از محوطه پارک کرده و مسیر 2 کیلومتری رسیدن به دشت را پیاده‌روی کنید.

همچنین شکار، تیراندازی و کمپ زدن در دشت لار ممنوع است. این محدودیت‌ها در درازمدت به حفظ محیط‌زیست و بکر ماندن منطقه کمک می‌کنند. البته زمانی که به این منطقه بروید، می‌بینید که دام‌های عشایر به صورت بی‌رویه در حال چرا در دشت هستند. بهتر است برای این موضوع هم راه حلی پیدا شود تا همواره بتوانیم این پارک ملی زیبا و مناظر رویایی‌اش را حفظ کنیم.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای دشت لار

آب‌وهوای دشت لار
در نیمه اول سال، آب‌وهوایی بسیار خنک و دلپذیر در این منطقه تجربه خواهید کرد – عکاس: رضا بابایی

از آنجایی که این دشت در دامنه‌های قله دماوند قرار دارد، آب و هوای این منطقه کاملا ییلاقی است. یعنی در فصل‌های پاییز و زمستان، این منطقه بسیار سرد بوده و اطراف دشت پوشیده از برف می‌شود. اما همین آب‌وهوای کوهستانی باعث می‌شود که در نیمه اول سال شاهد هوایی بسیار خنک و دلپذیر در این منطقه باشیم. در فصل بهار، دشت شقایق‌های وحشی منظره‌ای فوق‌العاده خواهد داشت. این دشت حتی در فصل تابستان هم شب‌های خنکی دارد. البته ظهر به دلیل تابش مستقیم خورشید، نور آفتاب کمی شما را اذیت خواهد کرد.

از نظر تنوع گیاهی، انتظار دیدن انواع گیاهان دارویی را در این منطقه داشته باشید. از قارچ وحشی، گلپر، آویشن و شیرین بیان گرفته تا کاسنی، چای کوهی، بارهنگ، پیازک و کلی گیاه دارویی دیگر در این دشت پیدا می‌شوند. همچنین رویش گل‌هایی مثل شقایق قرمز، زنبق بنفش و مرغک در فصل بهار، زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند.

ضمنا اگر دوست دارید درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید؛ مقاله درباره دماوند را مطالعه کنید.

مسیر دسترسی به دشت لار

مسیر دسترسی به دشت لار
دوچرخه‌سواری در مسیر زیبای دشت لار – عکاس: محمد کشاورز

از آنجایی که این دشت به شهرهای زیادی نزدیک است، مسیرهای دسترسی متعددی هم برای آن وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به مبدا خود، یکی از مسیرهایی را که معرفی می‌کنم انتخاب کنید.

مسیر جاده آبعلی: این مسیر را به کسانی پیشنهاد می‌دهم که از شهر آمل و پلور به دشت لار می‌روند. در این مسیر ابتدا خودتان را به سه راهی پلور برسانید و از آنجا به سمت ورودی محیط‌بانی دلیجای بروید. زمانی که به این محوطه پارک مانند رسیدید، در قسمت ورودی شرقی، دشت زیبای لار دماوند را می‌بینید.

مسیر روستای گرمابدر: این مسیر برای افرادی که از سمت شمیرانات به دشت لار می‌روند، فوق‌العاده است. روستای گرمابدر در قسمت غربی پارک لار و نزدیکی فشم قرار دارد. این مسیر بین دامداران و عشایر بومی لار طرفداران زیادی دارد.

مسیر گردنه ایرا: و اما بهترین مسیر برای رسیدن به دشت سرسبز لار. مسیر گردنه ایرا برای افرادی خوب است که از سمت تهران و لواسان بزرگ به دشت لار می‌روند. در این مسیر باید از لواسان، برگ جهان و نیکنام ده بگذرید تا به روستای ایرا برسید. سپس از آنجا تا محیط‌بانی قوشخانه برانید که در قسمت جنوبی پارک دشت لار قرار دارد.

مسیر مخصوص کوهنوردان: دشت لار بین کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان، محبوبیت زیادی دارد. به همین خاطر خیلی‌ از این عزیزان مسیر دشت هویج را انتخاب می‌کنند تا حین رفتن به دشت لار، از مسیر زیبای آن هم لذت ببرند. در این مسیر باید اول به روستای افجه لواسان بروید تا در آنجا، پیاده‌روی و کوه‌نوردی خود را شروع کنید. با عبور از این مسیر فوق‌العاده زیبا و رد کردن گردنه افجه، در نهایت شما به دشت لار خواهید رسید. در مسیرتان از کنار رودخانه‌ای زلال و کوه کافر راه هم خواهید گذشت، که لذت مسیر را دوچندان می‌کنند.

بهترین زمان سفر به دشت لار

بهترین زمان سفر به دشت لار
در فصل بهار، زیباترین تصویر دشت لار را مشاهده خواهید کرد – عکاس: مهدی کلهر

انتخاب بهترین زمان برای رفتن به دشت لار، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر اهل پیاده‌روی نیستید و حتما می‌خواهید با ماشین به این دشت برسید، تنها انتخاب شما بازه بین خرداد تا شهریور خواهد بود. چون در ایام دیگر، اجازه عبور ماشین شخصی از محیط‌بانی صادر نمی‌شود.

ولی از نظر آب‌وهوایی، بهترین زمان بازدید از دشت لار، فصل بهار خواهد بود. بهار همیشه زیباترین تصویرها از طبیعت را به ما نشان می‌دهد و این موضوع راجع به دشت لار دماوند هم صدق می‌کند. در اردیبهشت و خرداد ماه، فرصت دیدن دشت شقایق رویایی این منطقه را خواهید داشت. همچنین آب‌وهوای کوهستانی این منطقه برای فصل‌های بهار و تابستان فوق‌العاده است. به طوری که حتی در گرم‌ترین ایام سال، شب‌های سردی را در دشت لار تجربه خواهید کرد. این خنک بودن هوا در فصل‌های پاییز و زمستان به سرمای استخوان سوز تبدیل می‌شود. به همین خاطر سفر به دشت لار در نیمه دوم سال پیشنهاد نمی‌شود.

ضمنا برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی دشت لار

دشت وسیع لار حدود 73 هکتار مساحت دارد و گشتن تمام قسمت‌های آن در یک روز، وقت و انرژی زیادی می‌خواهد. در این بخش می‌خواهم دیدنی‌ترین جاهای دشت لار را به شما معرفی کنم تا موقع بازدید بدانید به چه قسمت‌هایی باید حتما سر بزنید.

دشت شقایق

دشت شقایق
دشت شقایق لار را در فصل بهار مشاهده خواهید کرد – عکاس: مهیلا ه

شاید معروف‌ترین و زیباترین بخش دشت، گل‌های شقایق آن باشند. این گل‌های شقایق وحشی در اواسط اردیبهشت می‌رویند و تا پایان فصل بهار، زیبایی دشت لار را دوچندان می‌کنند. بی‌جهت نیست که به این منطقه دشت شقایق‌های وحشی می‌گویند. تصویر دشت رنگ‌ آمیزی شده با شقایق‌های قرمز از آن صحنه‌هاییست که دلتان نمی‌خواهد آن را از دست بدهید.

آبشار سفیدآب

اگر از عشایر حاضر در دشت راجع به آبشار سفیدآب سوال کنید، شما را به این قسمت باصفا هدایت می‌کنند. چون این آبشار یکی از قسمت‌های مورد علاقه دامداران و عشایر برای قشلاق کردن است. آبشار سفیدآب که به آبشار قو هم معروف است، در انتهای دره‌ای به همین اسم قرار دارد. سعی کنید به هیچ وجه مشاهده آبشار روان و آب‌وهوای فوق‌العاده این قسمت را از دست ندهید.

کوه‌نوردی در دشت لار

زمانی که این دشت را معرفی می‌کردم، به این موضوع هم اشاره کردم که دشت لار دماوند توسط کوه‌ها و قله‌های متعددی احاطه شده است. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، حتما دانستن این موضوع شما را به وجد می‌آورد. از کوه‌هایی که در اطراف این منطقه قرار دارند، می‌توانیم به گل زرد، زرشکی، کمردشت، نمک کوسر، آرو برابر، اسب کلک و دیو آسیاب اشاره کنیم. کوه‌نوردی در این ارتفاعات حتی از اسم‌هایشان هم جالب‌تر خواهد بود.

دریاچه و سد لار

دریاچه و سد لار
دریاچه لار جزو پارک ملی دشت لار محسوب نمی‌شود – عکاس: سهند کیا

در سال 1361 بود که برای تامین انرژی برق، سد لار تاسیس شد و دریاچه زیبای لار را به وجود آورد. اول از همه باید اشاره کنم که این سد جزو پارک ملی و منطقه حفاظت شده محسوب نمی‌شود. پس شما می‌توانید در هر زمانی برای تفریح، پیک‌نیک، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری یا هر سرگرمی دیگری به این منطقه سر بزنید. علاقه‌مندان به صید ماهی هم می‌توانند به تفریح مورد علاقه خود بپردازند، اما یک سری شروط وجود دارد. اول اینکه ماهی‌گیری در دریاچه لار فقط از اول خرداد تا آخر شهریور مجاز است. این مجوز را باید از طریق مراجعه به اداره محیط‌زیست قوشخانه، پلور یا دلیچای کسب کنید.

اقامت در دشت لار

اقامت در دشت لار
در خود دشت لار اقامتگاه‌های عشایری وجود دارند که به شما فرصت استراحت در این طبیعت دل‌انگیز را می‌دهند – عکاس: محمد جهانبخشی

با توجه به توصیفاتی که از این دشت کردم، احتمالا آماده باشید که چادر و وسایل کمپ خود را بردارید تا یک شب‌مانی خاطره‌انگیز در دشت لار داشته باشید. اما بی‌خودی شکم خودتان را صابون نزنید. دشت زیبای لار یک منطقه محافظت شده است که در آنجا به شما اجازه کمپ زدن نخواهند داد. در همان ابتدای ورود، محیط‌بانان از شما درخواست خواهند کرد که چادر و وسایل کمپ خود را تحویل دهید. به همین خاطر باید به فکر جایی در نزدیکی دشت لار برای اقامت باشید.

در خود دشت اقامتگاه‌های عشایری وجود دارند که به شما فرصت استراحت در این طبیعت دل‌انگیز را می‌دهند. اگر به دنبال جایی با امکانات بیشتر هستید، باید از شهرهای اطراف اقامتگاه مورد نظر خود را اجاره کنید. دماوند نزدیک‌ترین شهر به دشت آمل است که فقط 36 کیلومتر با آن فاصله دارد. برای اجاره ویلا دماوند می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید. همچنین شهر آمل با دشت لار حدود 1 ساعت و نیم فاصله دارد و شما می‌توانید با اجاره روزانه خانه و ویلا در آمل یا رزرو سوئیت، خیال خودتان را از نظر اقامت راحت کنید.

سخن پایانی

حالا که دید کاملی نسبت به دشت لار دارید، احتمالا تصمیم گرفته‌اید که از این منطقه زیبا و استثنایی دیدن کنید یا نه. بازدید از دشت می‌تواند خستگی و هیاهوی زندگی روزمره را از تنتان بیرون کند و حسی سرشار از آرامش به شما هدیه دهد. پس اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، دوستان و خانواده خود را خبر کنید تا با هم از دشت سرسبز لار دیدن کنید. برای اقامت و اسکان هم اصلا نگران نباشید، چون سایت اتاقک کار شما را برای رزرو ویلا و اجاره سوئیت راحت کرده است.

سوالات متداول

فاصله تهران تا دشت لار چقدر است؟

فاصله تهران تا دشت لار حدود 75 کیلومتر است و تقریبا یک تا دو ساعتی در مسیر خواهید بود.

مجوز ورود به دشت لار را چگونه کسب کنیم؟

برای ورود به دشت لار در ایامی غیر از بازه خرداد تا شهریور، به مجوز کتبی نیاز دارید. این مجوز را می‌توانید با مراجعه به اداره محیط‌زیست آمل کسب کنید.

فاصله آمل تا دشت لار چقدر است؟

دشت لار تا آمل حدود 1۰۰ کیلومتر فاصله دارد و طی کردن آن کم‌تر از 2 ساعت طول می‌کشد.

3.9/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. در مازندران مناطق و روستا ها و حتی طایفه های زیادی با نام لار وجود داره(لاریج(اهل لار) مثل یوشیج(اهل یوش) و لاریجانی(کسانی که اهل لار هستند). کلمه “لار” لغتی است به زبان طبری(مازندرانی) به معنای آزاد و بی بند از لحاظ جغرافیایی هم چنین معنی رو به عنوان دشت و مراتع شامل میشه. حتی اگه در شمال استان تهران هم چنین نامی وجود داشته باشه بخاطر مشترک بودن ویژگی فرهنگی و زبان مردم فیروزکوه و دماوند و لواسون و شمیرون با مردم مازندرانه.

  2. در مازندران مناطق و روستا ها و حتی طایفه های زیادی با نام لار وجود داره(لاریج(اهل لار) مثل یوشیج(اهل یوش) و لاریجانی(کسانی که اهل لار هستند). کلمه “لار” لغتی است به زبان طبری(مازندرانی) به معنای آزاد و بی بند از لحاظ جغرافیایی هم چنین معنی رو به عنوان دشت و مراتع شامل میشه. حتی اگه در شمال استان تهران هم چنین نامی وجود داشته باشه بخاطر مشترک بودن ویژگی فرهنگی و زبان مردم فیروزکوه و دماوند و لواسون و شمیرون با مردم مازندرانه و طبری بودن این ناحیه است.

  3. بنظر من یکی ازبی نظیرترین جاهای ایران هست هم ازلحاظ آب وهوا هم طبیعت من که خیلی وقته عاشق این منطقه هستم روزهای زیبایی رو گذروندم یادش بخیر امیدوارم سالهای سال حفظ بشه تا ایندگان هم اززیباییش لذت ببرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *