جاهای دیدنی

جاهای دیدنی دماوند | سفر به بام ایران

درباره دماوند

شهر دماوند در استان تهران قرار دارد. این شهر به همراه همه آثارش در فهرست آثار ملی ثبت شده است. شهرستان دماوند از منطقه‌های نمونه گردشگری ایران است. آب‌و‌هوای کوهستانی این شهر برای روزهای گرم سال بسیار مناسب است. درختان گردو و سیب منظره‌ای تماشایی را در تمام فصل‌ها به شهر دماوند هدیه می‌دهند. در پاییز هزار رنگ طبیعت این شهر بسیار چشم‌نواز است. سفر به شهر کهن دماوند سفر به دنیای چشمه‌، رودها و باغ‌های میوه است. در این مطلب از جاذبه های گردشگری دماوند و جاهای دیدنی دماوند می‌گوییم و برای اجاره ویلا در دماوند ارزان و روزانه برایتان پیشنهاد‌های ویژه‌ای داریم.

برای آشنایی بیشتر مقاله دماوند کجاست؟ را مطالعه کنید.

دماوند ، مکان مناسب جهت مهمانی و جشن تولد اطراف تهران

نمای بالای شهر دماوند و کوه برفی پشت آن

خیلی از ما دوست داریم جشن‌های خانوادگی و مهمانی‌های دوستانه‌مان را در فضایی بیرون از شهر با حال و هوایی متفاوت برگزار کنیم. اگر در تهران زندگی می‌کنید و قصد برپایی جشن و مهمانی اطراف تهران را دارید می‌توانید با اجاره روزانه ویلا برای مهمانی اطراف تهران از سایت اتاقک مکانی مناسب را رزرو و خودتان را برای جشن آماده کنید.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چشمه اعلا یکی از جاهای دیدنی دماوند

چشمه اعلا که از آب شدن برف کوه بوجود آمده

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

چشمه اعلا از معروف‌ترین جاهای دیدنی دماوند است. آب چشمه از بارش برف و باران تأمین می‌شود. اطراف چشمه امکانات رفاهی زیادی دارد. سکوهایی برای استراحت، چای‌خانه و رستوران برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده است. درختان آلبالو، سیب، گیلاس و قیسی محیطی زیبا را در اطراف چشمه خلق کرده‌اند.

پیست آبعلی یکی از جاذبه های گردشگری دماوند

پیست آبعلی و تعداد زیادی اسکی باز
عکس از جام جم آنلاین

شهر آبعلی از توابع شهر دماوند است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر پیست اسکی آبعلی است. این پیست در دامنه کوهی قرار دارد که به دلیل هموار بودن برای اسکی بسیار مناسب است. پیست آبعلی قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است. پارکینگ، رستوران،‌ تله‌ اسکی و تله‌ کابین از امکانات رفاهی و تفریحی پیست آبعلی‌اند. سد لتیان، رودخانه جاجرود و آبشار کمرد در نزدیکی این پیست قرار دارند.

دریاچه تار

دریاچه تار در میان کوهستان
عکس از سایت tabnak

دریاچه تار یکی دیگر از جاهای دیدنی دماوند است. دریاچه تار مانند دریچه‌ای رو به بهشت است. افسانه‌هایی در مورد این دریاچه وجود دارد که شب‌ها موجودات عجیبی در اطرافش در رفت و آمدند، البته این موضوع حقیقت ندارد و فقط یک افسانه است. ماهیگیری و قایق‌سواری از تفریح‌های اطراف دریاچه‌اند. آب دریاچه از برف‌های کوه سیاه‌چال و شاه‌نشین تأمین می‌شود.

آیا دوست دارید در یک سفر مجازی و جذاب به دماوند همراهمان باشید؟ در سفرنامه دماوند این حس لذت‌بخش را می‌توانید تجربه کنید و بیشتر این شهر منحصربه‌فرد را بشناسید.

برج شیخ شبلی

یاد بود شیخ شبلی امیر دماوند
عکس از سایت tarood

در سال ۲۴۷ هجری قمری شیخ شبلی در شهر سامرا متولد شد. بعدها شیخ شبلی از طرف حاکمان وقت به‌عنوان امیر دماوند منصوب شد. محبوبیت ایشان در بین مردم دماوند بسیار زیاد بود و پس از مرگش بنایی را به‌عنوان یادبود برای او ساختند. برج شیخ شبلی اثری هنرمندانه از معماری ایرانی متعلق به دوره سلجوقیان است. بنای این برج هشت ضلعی است که در هر ضلعِ آن هواگیرهایی قرار دارد. برج شیخ شبلی از آثار ملی ثبت شده شهر دماوند است.

قله دماوند، ایستاده بر فراز ایران

دریاچه رو بروی قله دماوند

شاید معرفی کوهی به عظمت کوه دماوند به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی های شهرستان دماوند کار درستی نباشد. جمعه چند جهت جذب چند شهرستان متصل است. اما خوب یکی از این شهرستان‌ها هم دماوند است. قله دماوند به عنوان نشانه ای از استواری با ارتفاع ۵۶۱۰ متر در خطه شمالی کشورمان پابر جاست. دیدن این کوه از دور برای همه ما آسان است اما هر سال کوهنوردان زیادی برای صعود به قله آن آماده می شوند. مسیر های زیادی برای دسترسی به قله دماوند و برای راحتی کوهنوردان در نظر گرفته شده؛ تعداد زیادی پناهگاه هم در طول مسیر آماده پذیرایی از کوهنوردان است. کوه دماوند و قله پر از برفش مثل دیده بانی بزرگ از تمام شهرهای شمالی ایران نگهبانی می کند.

دشت لار پهنه‌ای سبز و زنده دل

دشت لار در کنار کوه دماوند و پر از لاله سرخ

دشت لار از دیگر جاهای دیدنی دماوند است که از کوهپایه های کوه دماوند هم محسوب می شود. فضایی تقریباً تخت به وسعت حدودی ۷۳ هزار هکتار را تصور کنید که با گونه های مختلفی از گل و گیاهان وحشی پوشیده شده است. در فصل رویش گل ها یعنی بهار و تابستان این دشت مثل مزرعه بزرگی است که وزش باد، مثل یک دست مهربان تمام این گل ها را نوازش می کند.

حیوانات مختلفی مثل روباه، عقاب طلایی، گراز، خرس قهوه ای، بز کوهی، کبک، خفاش، افعی و… در این منطقه زندگی می‌کنند. امروزه برای محافظت از این حیوانات دشت لار به عنوان منطقه حفاظت شده از طرف محیط زیست به شمار می رود. برای رسیدن به این دشت از چند مسیر می توانید استفاده کنید. ساده ترین راه استفاده از جاده تهران به سمت آمل و سپس از فرعی پلور می باشد. در این دشت مسیر های مخصوص کوهنورد های که قصد عزیمت به قله دماوند دارند هم مشخص شده؛ حتی یکی از پناهگاه هایی که برای کوهنوردان ساخته شده را هم در طی این راه خواهید دید.

اما دیدنی ترین جاذبه این دشت،گلهای شقایق آن است. اگر در ماه های اردیبهشت و خرداد بهین دشت سر بزنید سرخی گلهای شقایق را بر پهنای سرسبزی دشت لار خواهید دید. انگار این دشت ملافه ای سبز رنگ با نگین های سرخ از جنس  گل شقایق، در پای کوه دماوند کشیده شده است!

چشمه و آبشار تیزآب

آبشار تیزآب در حال فروریختن از صخره ها

وجود آب به حالت های مختلف از جمله رودخانه، چشمه و آبشار در شهرهای مختلف شمال ایران دلیل اصلی سرسبزی آن است. شهرستان دماوند هم یکی از آن مناطق سرسبز ایران است که انواع و اقسام آبشارها و چشمه ها را در دل خود نگه داشته. در ۹ کیلومتری شمال دماوند، چشمه‌ای به نام تیزآب از دل کوه می جوشد. آب این چشمه گازدار است؛ به همین دلیل هم تیزآب نام‌گذاری شده است.

۵۰۰ متر از این چشمه دور شوید آبشار تیزآب را خواهید دید. این آبشار ۱۰ متر ارتفاع دارد و برای دسترسی به آن باید از تنگه‌ای باریک عبور کنید. در فصل زمستان زمانی که این آبشار یخ می بندد، نوعی از یخچال طبیعی در این منطقه ایجاد می شود. درخت‌های کهنسالی را در طی مسیرتان به سمت این چشمه و آبشار خواهید دید. قطع این درختان در تمام عمرشان به کمک آب چشمه تیزآب سیراب شده‌اند.

بسیاری از مردم معتقدند آب این چشمه خاصیت درمانی و گوارشی دارد. پس پیشنهاد می کنم زمانی که به این چشمه رسیدید، حتماً یک جرعه از آن را نوش جان کنید. اگر در ارتفاعات این منطقه بایستید و به دوردست ها نگاه کنید، گنبد و گلدسته امامزاده هاشم در جاده هراز را می توانید ببینید. هنگام برگشتن از این منطقه، جمع آوری زباله ها و خاموش کردن آتش را فراموش نکنید. آسیب نزدن به طبیعت و محافظت از آن وظیفه همه گردشگران است.

آبشار گروبار با 20 متر ارتفاع!

آبشار گروبار با 20 متر ارتفاع!

گروبار نام یکی دیگر از آبشار های معروف شهرستان دماوند است که در مسیر تنگه گروبار قرار دارد. آب این آبشار به رودخانه تار می ریزد در نهایت به دریاچه تار ختم می‌شود. درخت‌های تنومند و کهنسال با سن و سال چند صد ساله در اطراف این آبشار خواهید دید. تنه این درخت ها حدود ۱۴ متر قطر دارند! آبشار گروبار حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد.

وجود یک گورستان قدیمی و بازمانده هایی از سنگ های آسیاب و بازار قدیمی در این محدوده نشان دهنده اهمیت آن برای مردم است. از قدیم گفته‌اند در کجا آب باشد، آبادی هم هست. در منطقه دره گروبار دماوند هم همین مسئله صادق است. پس از سالیان سال پیش تاکنون، این محدوده محلی برای زندگی نسل های مختلف بوده است. کوهستانهای اطراف این دره هم از دیگر استراحتگاههای کوهنوردانی است که قصد صعود به قله دماوند را دارند.

غار رود افشان، رسیدن به یک قدمی خفاش‌ها

غار رود افشان

غار رود افشان یکی دیگر است جاهای دیدنی دماوند است که در ارتفاعات شمال شرقی روستای رود افشان قرار دارد. ورود به یک غار تاریک و نم دار، شاید برای هر کسی جالب نباشد. اما بازدید از قندیل های آهکی که بر دیوارهای این غار ساخته شده‌اند، چیزی نیست که همه جا در دسترس باشد! با چه چیزی غار رود افشان را به یک غار های منحصر به فرد ایران تبدیل کرده است؟ دهانه ورودی غار ارتفاعی حدود بیست متر و طولی حدود ۲۹ متر دارد! اگر تصورتان از باران دریچه کوچک به اندازه در ورودی یک خانه بود، با شنیدن این اعداد باید تصورتان را تا چندین برابر بزرگتر کنید.

تعدادی ایوان و بازمانده هایی از سفال های قدیمی در این غار پیدا شده که نشان دهنده سکونت انسان ها در آن است. وارد غار که می‌شوید به جز صدای قطره های آب، صدای دیگری نمی شنوید و این ممکن است حس ترس و تنهایی را به شما منتقل کند! سنگ‌های تشکیل دهنده دیواره ها و کف این غار را قبلاً هرگز جای دیگری ندیده اید.

اگر تا انتهای غار پیش بروید، خفاش هایی که در گوشه و کناری خوابیده اند را خواهی دید. از آنجایی که این خفاش ها در فصل سرما به خواب زمستانی می روند، بهتر است که در زمان غیر از زمستان برای بازدید از غار رودافشان اقدام کنید.

طبق روال همیشه باید این را به شما یادآوری کنیم که برای نگهداری از این غار حفاظت از آن تمام تلاشتان را بکنید. روی دیواره های غار چیزی ننویسید یا سنگ های آن را جدا و تخریب نکنید. پوشیدن کفش کوهنوردی و لباس گرم قرار داشتن چراغ قوه، ابتدایی ترین کارهایی است که برای غارنوردی باید انجام دهید.

روستای مشا، هوایی دلچسب در دو قدمی تهران

روستای مشا

شهرستان دماوند روستا های بسیاری را در دل خود جا داده که یکی از آنها روستای مشا است. این روستا که در ۶ کیلومتری شمال غربی دماوند قرار دارد تقریباً ۷۹ کیلومتر با تهران فاصله دارد. اگر وارد جاده هراز شوید بعد از آبعلی و قبل از تونل امامزاده هاشم به این روستای خوش آب و هوا می‌رسید. چشمه اعلا و امامزاده دو برادر از جاذبه های معروف این روستا هستند که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست.

حمام تاریخی محله درویش

سقف گنبدی شگل حمام تاریخی محله درویش

سبک زندگی مردم عبور زمان و به مرور تغییر شکل های زیادی داده است. در گذشته خانه های کمی به حمام مجهز بودند! شاید این برای ما عجیب باشد اما در گذشته اکثر مردم از حمام های عمومی استفاده می کردند. فقط پادشاهان و قشر های مرفه حمام شخصی در خانه یا کاخ خود داشتند. یکی از حمام های قدیمی که از دوران صفویه در شهرستان دماوند به جا مانده، همین حمام محله درویش است. عمر این بنا را به چند صد سال تخمین می زنند.

فضای داخلی این حمام که با کاشی های سفید پوشانده شده، سه سکوی نشیمن، گرمخانه و بخشی برای حمام سنتی دارد. جالب است بدانید این حمام به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده عبدالله و خلیل الله

بقعه امامزاده عبدالله و خلیل الله

در اکثر روستاهای شهرهای شمالی ایران، یک امامزاده وجود دارد که همه اهالی به آن معتقدند. امامزاده عبدالله و خلیل الله هم یکی از از همین موارد است. در قرن های ششم و هفتم هجری و در زمان حکومت صفویه و قاجاریه این امامزاده ساخته شده و تا به امروز پابرجاست. طبیعیست بنایی که چنین قدرتی دارد، با مصالحی مثل سنگ و آجر ساخته و تزیین شده باشد. در فضای داخلی این امامزاده آثار قدیمی مربوط به دوره های صفویه و قاجاریه پیدا شده؛ مثلاً یک صندوق چوبی منبت کاری شده که از دوره صفویه به جا مانده است. در این امامزاده امکانات رفاهی خوبی برای راحتی زائرین و مسافران قرار داده شده است.

دژ گل خندان یا هفت دختر

دژ گل خندان یا هفت دختر

دژ گل خندان یا دژ ساسانی هفت دختر، از دیگر آثار تاریخی شهرستان دماوند است که در روستایی به همین نام قرار دارد. بر اساس کاوش هایی که روی این سازه انجام شده، قدمت آن به قرن ۱۴ هجری قمری و دوره ساسانیان بر می گردد. از این قلعه در کتاب های زیادی از جمله دیلمستان نام برده شده است. دیوار بزرگی به عنوان حصار دور تا دور این دژ را در بر گرفته بود که امروزه قسمت‌هایی از آن به جا مانده است. ارتفاع این دیوار به ۹ متر می رسید و به همین دلیل هم نقش بزرگی در حفاظت از این قلعه داشت.

این دژ بر ارتفاعات تپه ای در روستا ساخته شده که منظره ای رو به محل تلاقی رودخانه بومهن و رودهن دارد. برای بازدید از این اثر تاریخی باید خود را به روستای گلخندان برسانید. این روستا در ۸ کیلومتری جاده رودهن قرار دارد.

دریاچه های تار و هویر

یکی دیگر از جاهای دیدنی دماوند، دریاچه‌های تار و هویر است. این دریاچه‌ها در نزدیکی روستایی به نام هویر قرار دارند. روستای هویر یکی از زیباترین روستاهای دماوند است که امروزه به مهم‌ترین مقصد طبیعت‌گردان تبدیل شده است. دو دریاچه تار و هور به فاصله 500 متری از یکدیگر قرار دارند و علت تشکیل آن‌ها لغزش زمین بوده است. سطح اب دریاچه‌ها در طول سال متغییر می‌باشد و آب دریاچه‌های تار و هویر از کوه‌های قره‌داغ، سیاهچال و شاه‌نشین تامین می‌شود. در کف دریاچه تار نیز چشمه‌های آب زیرزمینی وجود دارد که مقداری از آب آن ناشی از همین چشمه‌ها است. بهترین فصل بازدید از این دریاچه‌ها، فصل بهار و تابستان می‌باشد که هوا خنک و مطبوع است.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.4/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *