شهرها

اسالم کجاست | سفر به بهشت روی زمین

در معرفی اسالم می‌توان گفت که این شهر زیباترین و سرسبزترین شهر گیلان است که با وجود نزدیکی به دریا، هوای آن شرجی نیست. طبیعت هر آن چیزی که در چنته داشته را خرج این شهر رویایی و بی‌نظیر کرده است. از سواحل پر درخت و جنگل‌های انبوه گرفته تا جاده‌ای حیرت‌انگیز و مه‌آلود که هوش از سرتان می‌برد.

از سوی دیگر اسالم شهر قصه‌های جلال آل احمد ایران زمین است. این نویسنده پر آوازه کشورمان برای چندین سال متمادی در این شهر زیبا سکونت داشت. علاوه بر این اسالم شهر فیلم‌های فاخر سینمای ایران مثل فیلم پر هزینه‌ی حضرت سلیمان است؛ از این شهر برای بازسازی صحنه‌های شهر اورشلیم استفاده کرده بودند. این منطقه‌ی زیبا هر آن چیزی که از طبیعت در ذهن دارید را پیش روی‌تان قرار می‌دهد.

اسالم کجاست

اما شاید مهم‌ترین دلیلی که سالیانه هزاران مسافر را به این شهر می‌کشاند، آب و هوای خنک و مطبوع آن باشد. این خنکی و مه‌آلود بودن هوا در وسط تابستان، اسالم را دوست داشتنی‌تر می‌کند و خاطرات دلنشینی از سفر به گیلان سرسبز را در ذهن باقی می‌گذارد. اگر مشتاق سفر به این منطقه شگفت‌انگیز هستید با ما همراه باشید تا به معرفی اسالم، شهر بهشتی ایران، بپردازیم.

اسالم کجاست؟

اسالم یکی از شهرهای زیبا و سرسبز گیلان است که در غرب این استان واقع شده است. این شهر از شمال به شهر تالش و از جنوب به جنگل گیسوم می‌رسد. اسالم از شرق به دریای خزر و از غرب به شهر خلخال محدود می‌شود. این شهر از توابع شهرستان تالش است و مردم محلی آن نیز به زبان تالشی صحبت می‌کنند. برای رسیدن به طبیعت بهشتی اسالم از تهران باید حدود ۴۵۰ کیلومتر رانندگی کنید تا پس از ۸ ساعت به این شهر زیبا برسید. خوب است بدانید که این شهر کوچک گیلان در جوار استان اردبیل قرار دارد و در سفر خود به این استان نیز می‌توانید از اسالم بکر و دوست‌داشتنی دیدن کنید. همچنین گذر رودی به نام ناورود، این شهر را به دو بخش تقسیم می‌کند که در نهایت به دریای خزر منتهی می‌شود.

معرفی اسالم

آب و هوای اسالم

آب و هوای اسالم به دلیل قرار گرفتن آن در ارتفاعات زیاد، سرد و پر بارش است. به طوری که حتی در وسط تابستان نیز به لباس گرم احتیاج خواهید داشت. در زمستان نیز برف و سرما به حدی است که جاده‌ اسالم را مسدود می‌کند‌. اما به طور کلی هوای معتدل و مطبوعی را از اواسط بهار تا اوایل پاییز در اسالم شاهد خواهیم بود.

آب و هوای اسالم

بهترین فصل سفر به اسالم

سفر به طبیعت اسالم در هر فصل از سال زیبا و دلنشین است. اگر می‌خواهید از هوای گرم و سوزان تابستان فرار کنید، به این نقطه از کشور پناهنده شوید تا از نسیم خنک کوهستانی آن لذت ببرید. علاوه بر  این سرسبزی و شکوفایی اسالم در فصل بهار و هزار رنگ شدن جنگل‌های آن در فصل پاییز، فرصت سفر به بهشت موعود را برای شما به ارمغان می‌آورد. این دو فصل زیبا با بارش‌های فراوان اوج لذت سفر را به گردشگران هدیه می‌دهند.

بهترین فصل سفر به اسالم

همچنین ارتفاع بالای این نقطه از گیلان قدم زدن در مه و ابر غلیظ را ممکن کرده است. اما بهترین فصل سفر به اسالم زمانی است که هوا معتدل باشد و جاده را مسدود نکرده باشند. چراکه اغلب اوقات جاده اسالم در زمستان‌ بسته است و اگر باز باشد هم لغزنده و ناایمن خواهد بود. در نتیجه سفر به این منطقه پر بارش در فصل سرما به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

جاذبه های دیدنی اسالم

دیدنی‌های اسالم

سفر به اسالم خاطرات گردش در دلِ جنگل‌های انبوه و جاده‌ای رویایی را برایتان رقم خواهد زد. در این شهر حیرت‌انگیز فرصت تماشای زندگی عشایری از نزدیک را خواهید داشت و در دشت‌های پر از گلِ آن می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری به یادگار بگیرید. هر گوشه و کنار اسالم چیزی برای شگفت‌زده کردن شما دارد، مثلا با وارد شدن به یکی از جاده‌های جنگلی و پر پیچ و خم این منطقه افق آبی دریا پیش رویتان سبز خواهد شد! اما پیش از سفر به این منطقه رویایی خوب است با جاده‌های فرعی و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید. در ادامه این بخش به چند مورد از جاهای دیدنی‌ اسالم اشاره می‌کنیم.

معرفی اسالم

جاده اسالم به خلخال

جاده‌ی رویایی اسالم به خلخال توسط جنگل‌ها، کوه‌ها، دشت‌ها و ییلاقات احاطه شده است. این مسیر شگفت‌انگیز بهترین جا برای همنشینی با طبیعت گیلان است. جاده‌ای ۷۰ کیلومتری که از شهر اسالم قد علم می‌کند تا در مسیری مارپیچ‌گونه به شهر خلخال برسد و به این ترتیب دو استان گیلان و اردبیل را به هم پیوند دهد. محل قرارگیری این جاده در نزدیکی دریای خزر و طبیعت گیلان سبب شده است که سرسبزی و طراوتی منحصربه‌فرد نصیب این جاده شود. از طرفی ارتفاع زیاد جاده سبب همجواری با کوهستان شده است و گردشگران را به بودن در دریایی از مه دعوت می‌کند.

جاده اسالم به خلخال

باران و مه میراث مادر گیلانی و سرما و خنکی کوهستان میراث پدری اردبیلی است که زیبایی این جاده را با کمک هم پدید آورده‌اند. اگر از اسالم وارد این جاده شوید با مسیری پر پیچ و خم روبه‌رو خواهید شد که توسط درختان جنگلی پوشیده شده است. پس از یک ساعت رانندگی جنگل‌ها جای خودشان را به دشت‌های سرسبز و پر از گل می‌دهند. در مسیر نیز می‌توانید عشایر و دام‌های‌شان که شامل گاو و گوسفند و بز است را تماشا کنید و به آرامشی ژرف برسید. منطقه ییلاقی متش اسالم نیز در مسیر این جاده رویایی قرار دارد که اقامت در این منطقه را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند.

جاده زیبای اسالم به خلخال

جنگل اسالم

جنگل اسالم نه فقط در گیلان بلکه در کل ایران بی‌نظیر و تک است. این جنگل یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین جنگل‌های کشور محسوب می‌شود که به طرزی هنرمندانه در حاشیه جاده اسالم به خلخال قرار گرفته و زیبایی این جاده رویایی را بیش از پیش کرده است. در این جاده نمی‌شود فقط رانندگی کرد، باید قدم به قدم توقف کنید و از زیبایی‌های طبیعت که در کنار هم چیده شده‌اند، لذت ببرید.

جنگل اسالم

در کنار جنگل‌های متراکم و انبوه اسالم ترمز کنید و در میان درختان به پیش بروید. شاید تا به حال جنگل‌های مختلفی را دیده باشید که کوچک و جمع‌و‌جور بودن آن‌ها، آن طور که باید و شاید جذب‌تان نکرده باشد. اما جنگل اسالم درست شبیه یک جنگل واقعی است. درختان سر به فلک کشیده‌ی آن فقط اجازه عبور باریکه‌های نور را می‌دهند و کل جنگل در رطوبت و طراوت غرق است. تنه زخیم درختان حکایت از سال‌های طولانی عمرشان می‌دهند؛ روزگاری که اهالی گیلان از کنار این جنگل‌ها می‌گذشتند تا به اردبیل سفر کنند. مسیر پیاده‌روی در این جنگل انبوه حدود ۲۰ ساعت طول می‌کشد و در طول مسیر چشمه‌های آب خروشانی وجود دارد‌. توجه داشته باشید که جنگل اسالم بکر و دست‌نخورده باقی مانده است، در نتیجه انتظار امکانات رفاهی در داخل جنگل را نداشته باشید. همچنین بهتر است این مسیر را با یک راهنمای کاربلد بپیمایید یا زیاد از جاده دور نشوید.

جنگل و ساحل گیسوم

جنگل گیسوم

جنگل پر دار و درخت گیسوم از بهترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است. از میان این جنگل انبوه جاده‌ای می‌گذرد که عبور از آن لذتی وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌کند. فاصله جنگل با ساحل و دریا به قدری کم است که  بلافاصله پس از عبور از جنگل به دریای پهناور خزر خواهید رسید. در جنگل و ساحل گیسوم کافه و رستوران‌های مختلفی وجود دارند که شما را به نوش جان کردن یک غذای حسابی دعوت می‌کنند. علاوه بر این کلبه‌های جنگلی و ویلاهای ساحلی برای اقامت چند روزه مسافران و گردشگران وجود دارند. اسب سواری، پاراگلایدر و قایق‌سواری نیز از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در میعادگاه جنگل و دریا انجام دهید. این منطقه مشهور و توریستی نزدیکترین ساحل به شهر اسالم است که در ۵ کیلومتری آن قرار دارد.

دشت شقایق

دشت شقایق

ییلاق کُرمون یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اسالم به سمت به خلخال است. در این ییلاق دشتی وسیع از گل‌های شقایق سرخ وجود دارد که زیبایی آن‌ها چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. همچنین رودی باریک از کنار این گل‌ها می‌گذرد که طراوت و سرسبزی دشت را در هر موقع از سال تضمین می‌کند. اگر هوس اتراق و اقامت در این ییلاق را کردید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

ییلاق اسبه هونی

ییلاق اسبه هونی یکی دیگر از زیباترین ییلاقات گیلان است که در دهستان خرجگیل اسالم قرار دارد. مه، ابر، چشمه‌ای با آب گوارا و مراتع سرسبز این منطقه را به بهشت گردشگری اسالم تبدیل کرده است. در ییلاقات اسبه هونی عشایر را خواهید دید که در خانه‌های موقتی‌شان مشغول کار و زندگی هستند و محصولات دامی تازه و با کیفیت تولید می‌کنند. در این منطقه می‌توانید در خانه‌ای کاملا روستایی که با گردسوز و چراغ نفتی گرم می‌شود، چند روزی را سپری کنید و خاطرات سفری به یاد ماندنی و متفاوت را به خاطر بسپارید.

خانه جلال آل احمد

خانه جلال آل احمد اسالم

یکی از جاذبه‌های تاریخی اسالم خانه نویسنده و متفکر بزرگ ایرانی، جلال آل احمد است. این نویسنده مشهور سال‌های پایانی عمرش را در این دیار سپری کرده و از طبیعت این منطقه نیز برای خلق برخی از آثارش بهره گرفته است. در سفر به اسالم می‌توانید از خانه آل احمد و سیمین دانشور بازدید کرده و خود را به یک ضیافت ادبی دعوت کنید.

روستای ناو

روستای ناو

در ۳۰ کیلومتری شهر اسالم و در جاده قدیمی اسالم به خلخال، روستایی به نام ناو قرار گرفته است که در حاشیه آن رودخانه‌ای با همین نام جریان دارد. روستایی با درختان چند صد ساله و خانه‌هایی با بافت قدیمی و سنتی گیلانی که برای اقامت گردشگران نیز کاربرد دارند. اگر دلتان می‌خواهد در دهکده‌ای سرسبز به دور از هر گونه آلودگی چند روزی را به استراحت و تفریح بپردازید، ناو بهترین گزینه است. چراکه به واسطه فاصله زیاد از دریا هوای خنکی دارد و همچنین به دلیل دوری از ارتفاعات اردبیل شدت سرما ناراحت‌کننده نخواهد بود. در این روستا قدم بزنید و از آبشار ۳۰ متری آن دیدن کنید تا یک بار دیگر طبیعت اسالم روی شگفت‌انگیز خود را نمایان کند. جالب است بدانید که در خانه‌های روستایی این روستا هنوز هم تنورهای خانگی وجود دارند و می‌توانید نان محلی و دیگر محصولات روستاییان را خریداری کنید.

تالاب الالان

در منطقه نجف ویشه اسالم روستایی با نام الالان وجود دارد که از دریا حدود ۲۰۰ متر فاصله دارد. این روستا در ۷ کیلومتری شهر اسالم واقع شده و دارای ۷۲ هکتار جنگل است. ارتفاع اغلب درختان جنگل الالان به بالای ۲۰ متر نیز می‌رسد! همچنین درختان میوه مختلفی در این منطقه وجود دارد که شامل خرمالو، ازگیل، انار جنگلی و انواع تمشک است. جانوارن این منطقه نیز شامل مار آبی، لاکپشت برکه‌ای، خفاش، گربه جنگلی، شغال و پرندگان مختلفی می‌شوند که محل اصلی جوجه‌آوری‌ این پرندگان آبزی تالاب الالان است. اگر از دوستدارن حیوانات هستید به این تالاب سر بزنید و چند ساعتی در حاشیه آن اتراق کنید.

راه‌های دسترسی به اسالم

دسترسی به اسالم

برای رسیدن به طبیعت اسالم گیلان باید به سمت شمال کشور حرکت کنید. اگر مبدا سفر را تهران فرض کنیم، باید از سمت کرج و قزوین به جاده‌ی رشت بروید. پس از رودبار و منجیل وارد جاده‌ی فومن شده و با عبور از صومعه‌سرا و پونل به سمت آستارا حرکت کنید تا به شهر اسالم برسید. این مسیر حدود 450 کیلومتر است و ۸ ساعتی باید در راه باشید. از طرفی برای رسیدن به شهر مه‌آلود اسالم امکان استفاده از قطار و هواپیما وجود ندارد، چراکه هنوز ایستگاه راه‌آهن و فرودگاهی در این شهر ساخته نشده است. اما از پایانه‌های اتوبوس‌رانی می‌توانید اتوبوس تالش را سوار شده و تا اسالم بروید. اگر امکان استفاده از خودروی شخصی را داشته باشید نیز جاده رشت آستارا انتخاب مناسبی خواهد بود. از مسیر اردبیل، ارومیه و تبریز نیز می‌توانید به جاده‌ی رویایی اسالم خلخال بروید و از گردنه حیرت‌انگیز حیران نیز دیدن کنید.

سوغات و صنایع‌ دستی اسالم

سوغات اسالم

سفر به شهرهای گیلانی با خوردن خوراکی‌های خوشمزه و گشت و گذار در بازارهای صنایع دستی آن، حس و حال بی‌نظیری را در شما به وجود می‌آورد. اسالم نیز همانند دیگر شهرهای گیلانی دارای خوراکی‌هایی است که اغلب آن‌ها به دست عشایر منطقه تهیه می‌شوند. طعم عسل طبیعی، کره و لبنیات محلی و  نان سنتی اسالم را بچشید تا لذت سفر به جان‌تان بنشیند. از سوی دیگر اهالی هنرمند این ناحیه محصولات کم‌نظیری را تولید می‌کنند که شهرت آن‌ها فرامنطقه‌ای است. محبوب‌ترین صنایع دستی و سوغات اسالم، گلیم و سفال است و تولید چوب و کاغذ نیز در این منطقه رواج دارد. سفال‌های اسالم معمولا بدون لعاب هستند. اما نوعی ظرف با نام “گمج” در این شهر و استان گیلان ساخته می‌شود که لعاب سبز رنگی دارد و همرنگ طبیعیت زیبای شمال کشور است. گمج مانند یک قابلمه است که برای درست کردن یک خورشت خوشمزه گیلانی فوق‌العاده خواهد بود.

مراکز خرید اسالم

بازار روز اسالم

گشت و گذار در بازارهای رنگارنگ و سنتی از بهترین بخش‌های سفر به شمال کشور است. بازار قدیمی و سنتی اسالم نیز گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. روستاییان و اهالی شهر با حضور در این بازار هفتگی محصولات‌ کشاورزی و تولیدی خودشان را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کنند. این بازار در روز‌های شنبه دایر می‌شود و در کناره رود ناو قرار دارد. در یکشنبه بازار خلیف آباد نیز می‌توانید میوه‌های تازه چیده شده، برنج، سبزی، لباس محلی و ماهی‌های تازه را خریداری کنید.

علاوه بر این در کنار جاده اسالم به خلخال محلیان صنایع دستی رنگارنگی مثل پیراهن‌های گل‌دار زنانه، حصیر، سبد و کلاه را به فروش می‌رسانند. همچنین می‌توانید از زنبوردارانی که در حاشیه کوه‌ها مشغول به کار هستند، عسل طبیعی درجه یک بخرید و سفرتان را به یاد ماندنی کنید. گردشگرانی که به اسالم سفر می‌کنند باید این را بدانند که در این منطقه خبری از مجتمع‌ها و مراکز خرید پر زرق و برق نیست. تنها چیزی که می‌توانید در این ناحیه ببینید، طبیعتی بکر و بازارهای سنتی است که به اندازه کافی دلبری می‌کنند!

غذاهای محلی اسالم

غذاهای محلی اسالم

اسالم بهشت کباب‌خورها است. اگر از کباب خوردن خسته نمی‌شوید، به این منطقه بروید. چراکه گوشت تازه برای کباب شدن در هر گوشه و کنار آن یافت می‌شود. کافی است به یکی از رستوران‌های محلی آن بروید تا طعم واقعی گوشت تازه بره را تجربه کنید. بعد از کباب هم نوبت به آش دوغ محلی اسالم می‌رسد که سنگینی غذای اصلی را بشوید! پس از آن یک چایی ذغالی در هوای مه‌آلود می‌چسبد تا این سفر رویایی دلپذیرتر شود. میرزاقاسمی و آش رزین هم از دیگر غذاهای اصیلی است که می‌توانید در رستوران‌های این منطقه پیدا کنید.

رستوران‌های اسالم

شاید بهترین بخش سفر به شهرهای گیلانی، خوردن غذای محلی آن باشد. سفره رنگینی که اهالی این خطه برای گردشگران پهن می‌کنند را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان پیدا کرد‌. سبزی‌های محلی، رب انارهای جنگلی، برنج و گوشت و ماهی تازه اسالم، غذا خوردن در این منطقه را به فرصتی ناب برای مسافران تبدیل کرده است. این شهر چندین رستوران درجه یک با فضایی دلنشین دارد که در ادامه این بخش از معرفی اسالم به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رستوران محلی توبا

در رستوران توبا غذاهای محلی و خانگی سرو می‌شود. پرسنل آن همگی از زنان محلی هستند و انواع غذاهای گیلانی، کته کباب، چنجه و جوجه را سرو می‌کنند. این رستوران سنتی در خیابان امام خمینی، بین خیابان نور و کوچه حجت در شهر اسالم قرار دارد.

پلاکبابی مجید

در جاده رویایی اسالم به خلخال منطقه‌ای ییلاقی با نام اسبه هونی وجود دارد که یکی دیگر از رستوران‌های اسالم با نام پلاکبابی مجید در آن واقع شده است. در این رستوران می‌توانید کباب تازه محلی درجه یک بخورید و دلی از عزا دربیاورید.

رستوران عموشجاع

در جاده کمربندی اسالم و نرسیده به برنجکوبی مدرن صبا می‌توانید رستوران عموشجاع را پیدا کنید. در این رستوران انواع کباب، غذاهای محلی و حتی صبحانه برای گردشگران فراهم است.

اقامت در اسالم

اسالم زیبا

در سفر به اسالم که شهری زاده‌ی گیلان و اردبیل است، دلتان نمی‌خواهد به خانه برگردید. از لذت زندگی در یک خانه روستایی و خوردن بهترین غذاهای گیلانی گرفته تا دیدن آسمان پرستاره و شنیدن صدای پرندگان، همه و همه به شما می‌گویند که چند روز بیشتر در این بهشت موعود بمانید. اگر اهل ماجراجویی هستید در سایت اتاقک پیشنهاد های بینظری جهت اجاره کلبه‌ جنگلی در اسالم انتظار شما را می‌کشد. اگر صدای پای آب مست‌تان می‌کند، ویلایی در کنار رودخانه یا نزدیک ساحل گیسوم اجاره کنید. در روستاهای اسالم نیز می‌توانید انواع آپارتمان‌های مبله و سوئیت‌های ارزان و راحت را پیدا کنید. برای اینکه خیالتان از بابت جا راحت باشد، می‌توانید پیش از سفر از وبسایت‌های معتبر اجاره ویلا استفاده کنید. به این ترتیب به محض رسیدن به مقصد، جا و مکانی برای استراحت و تجدید قوا خواهید داشت.

4/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی جالب بود و با استفاده از راهنمایی شما توانستیم تصمیم بگیریم کجا بریم

  2. عالی بود سفر به اسالم بسیار دلنشین بود.رستوران توبا بهترین غذاهای خونگی روداره.معرفی شما بی نظیر بود ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *