تجربه سفرجاهای دیدنی

ییلاق سوباتان | ییلاقی که شما را به مهمانی ابرها و شقایق‌ها دعوت‌ می‌کند

چند وقت پیش وقتی از سرکار برمی‌گشتم، مثل همیشه هندزفری‌ام را گذاشتم و یکی از اپیزودهای پادکست موردعلاقه‌ام را پخش کردم. در این اپیزود می‌گفت ما تهرانی‌ها در یک توده سیال خاکستری‌رنگ گم شده‌ایم. صدای غالب تهران، صدای حرکت قطارهای مترو، صدای همهمه مردم، صدای بلندگوها و غیره است. چشمانمان هم چیزی جز مناظر تیره‌رنگ اتوبان‌ها، ساختمان‌ها، برج‌ها، ماشین‌ها و مواردی ازاین‌قبیل را نمی‌بیند. به نظرم راست می‌گفت. ما اهالی پایتخت یا ساکنین شهرهای بزرگ، صدای رودخانه، صدای پرندگان و اصلاً سکوت را فراموش کرده‌ایم. کافی است تا چند نوازنده در خیابان ببینیم، یا یک روز خلوت به خیابان ولیعصر برویم و صدای جوی آب را بشنویم، همین‌ها باعث می‌شود آن روز برایمان یک روز خاطره‌انگیز شود.

این موضوع تا مدت‌ها ذهنم را درگیر کرده بود تا اینکه تصمیم گرفتم چند روزی از تهران فرار کنم. بعد از کمی تحقیق به این نتیجه رسیدم، در زندگی من زمان سفر به یک منطقه ییلاقی رسیده است. پس باروبندیل را بستم و راهی روستا و ییلاق سوباتان شدم. حالا می‌خواهم تجربه سفرم به این ییلاق زیبا را با شما به اشتراک بگذارم.

ییلاق سوباتان کجاست؟

ییلاق سوباتان کجاست
ییلاق سوباتان از توابع شهرستان تالش در استان گیلان است – عکاس: ناشناس / travel guid

روستای سوباتان یکی از توابع کرگان‌رود در شهرستان تالش در استان گیلان است. احتمالاً با همین یک خط متوجه شدید که وقتی این روستا در استان گیلان قرار دارد، دیگر جای هیچ شکی در مورد زیبایی‌های آن باقی نخواهد ماند. روستای سوباتان در شمال غربی استان گیلان قرار دارد و اگر می‌خواهید به مناطق ییلاقی آن بروید، باید حدود 1900 تا 2500 متر از سطح دریا فاصله بگیرید. فاصله سوباتان با شهر لیسار، 22 کیلومتر و با شهرستان تالش 36 کیلومتر است.

ییلاق سوباتان نه‌تنها خودش زیبا است؛ بلکه همسایه‌های قشنگی هم دارد. این روستا از غرب با ییلاق‌های اردبیل، از شرق با جنگل‌های سرسبز لیسار، از شمال با ییلاق خطبه سرا و از جنوب هم با ییلاق آسبومار جوکندان همسایه است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

تاریخچه ییلاق سوباتان

تاریخچه ییلاق سوباتان
قدمت این روستا به هزاران سال قبل باز‌می‌گردد – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

از تاریخچه روستای سوباتان اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ ولی گورستان‌های مختلفی که در این منطقه وجود دارد به ما می‌گوید که قدمت سکونت در این منطقه به هزاران سال پیش برمی‌گردد. بعد از کشف 2 گور سنگی بزرگ در محله نومندی‌ها و گوری دره هم این ادعا تأیید شد. البته جای تعجب هم نیست که در ایام قدیم، این منطقه به دلیل وجود منابع آبی و خاک حاصلخیز، انتخاب مناسبی برای سکونت بوده باشد.

در مورد ریشه نام سوباتان هم 2 روایت وجود دارد. روایت اول این است که سوباتان کلمه‌ای ترکی است که از دو بخش سو به معنی «آب» و باتان به معنی «فرورفتن» تشکیل شده است. علت آن‌هم به‌خاطر چشمهٔ آبی بوده که بعد از جوشیدن از دل زمین، دوباره در خاک فرومی‌رفته است. روایت دوم را هم در بخش اقتصاد اهالی سوباتان می‌گویم.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

فرهنگ و آداب‌ورسوم روستای سوباتان

فرهنگ و آداب‌ورسوم روستای سوباتان
فرهنگ رایج این منطقه فرهنگ تالشی است – عکاس: Mohamad Reza Shahpasand

اهالی مردم سوباتان مسلمان هستند و به زبان تالشی صحبت می‌کنند. ازآنجایی‌که سوباتان از توابع شهرستان تالش است، فرهنگ رایج اهالی این منطقه فرهنگ تالشی است. لباس‌های محلی با رنگ و مدل‌های خاصشان، غذاهای محلی با عطروبوی متفاوتشان و مراسم خاصی که برای بزرگداشت و یادبود عزیزانشان برگزار می‌کنند، همگی بخشی از فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص اهالی سوباتان را نشان می‌دهد. ازآنجایی‌که اکثر ساکنین این منطقه عشایر هستند، فرهنگ خاص آن‌ها هم نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ روستای سوباتان دارد.

روستاهای سوباتان

روستاهای سوباتان
دهستان خطبه سرا، روستای لیسار محله بالا و لیسار محله پایین و غیره از روستاهای سوباتان هستند.

سوباتان یکی از ییلاقات شمال است و به همین خاطر بیشتر ساکنین آن، عشایر اهل لیسار هستند که در نیمه اول سال تا اوایل پاییز در آن زندگی می‌کنند. روستای ورزان، بخش کرگانرود، دهستان لیسار، روستای لیسار محله بالا و لیسار محله پایین، روستای تمشه لانه، دهستان خطبه سرا و روستای چوپان محله، چند مورد از روستاها و بخش‌های اطراف روستای سوباتان هستند.

اقتصاد ییلاق سوباتان

اقتصاد ییلاق سوباتان
بخشی از اقتصاد ساکنان این منطقه کشت گلپر است – عکاس: shabnam keshtkar

در بخش‌های قبل وعده دادم که در این قسمت، روایت دوم در مورد ریشه نام سوباتان را می‌گویم. روایت دوم این است که سوباتان در زبان تالشی از 2 بخش «سو» به معنی گلپر و «وتون» به معنی روییدن تشکیل شده است؛ دلیل آن‌هم روییدن گلپر در این منطقه است.

نام سووتون در گذر زمان تغییر کرد و حالا به سوباتان تبدیل شده است. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، عطر گلپر که در هوا پخش شده است را به‌وضوح احساس می‌کنید. همین موضوع باعث شده که بخشی از اقتصاد ساکنین این روستا کشت گلپر باشد؛ البته در این منطقه هم مثل سایر مناطق ییلاقی دامپروری، گله‌داری، پروش اسب و کشاورزی رایج است.

آب‌وهوای ییلاق سوباتان

آب‌وهوای ییلاق سوباتان
این منطقه از بهار تا پاییز خنک و در زمستان سرد است – عکاس: ahmad karimi

روستای سوباتان منطقه‌ای ییلاقی در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا است. همین موضوع باعث شده که آب‌وهوای این منطقه هیچ‌وقت رنگ گرمای آزاردهنده را به خود نگیرد. از اوایل بهار تا اوایل پاییز هوای سوباتان خنک و مطبوع است. در مقابل هرچه هوا سردتر می‌شود و به زمستان نزدیک می‌شویم، آب‌وهوای سوباتان سردتر می‌شود تا جایی که سکونت را سخت می‌کند.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان
بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان، اردیبهشت تا اواخر تابستان – عکاس: ابوالفضل صادقیان

باتوجه‌به آب‌وهوای ییلاق سوباتان که در بخش قبل گفتم، بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان از اردیبهشت تا اواخر تابستان است. در این بازه هوا مطبوع، خنک، دلپذیر و خلاصه همه‌چیزتمام است، درست مثل گل طلایی در فوتبال! ازآنجایی‌که در این منطقه بارش باران و برف سنگین است، پاییز و زمستان فصل مناسبی برای سفر به این منطقه ییلاقی نیست.

اگر قصد سفر به این ییلاق تمام‌عیار را دارید و به دنبال یک اقامتگاه دنج و عالی هستید، می‌توانید از قسمت رزرو ویلا اتاقک اقدام کنید.

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان

دیگر وقت آن رسیده است که جاهای دیدنی ییلاق سوباتان را معرفی کنم. جاهایی که وقتی از آن‌ها دیدن می‌کنید، زبانتان از دیدن حجم زیادی از زیبایی بند می‌آید.

دریاچه نئور

دریاچه نئور
دریاچه یخچالی باقی‌مانده از دوران باستان – عکاس: سما شنیت

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوباتان دریاچه نئور است. این دریاچه یک دریاچه معمولی نیست؛ بلکه دریاچه‌ای مرتفع و یخچالی است که از دوران باستان باقی‌مانده است. اگر دلتان می‌خواهد با خودتان خلوت کنید، بهترین تفریح در این دریاچه قدم‌زدن روی سبزه‌زارهای اطراف دریاچه است. اگر هم به ماهیگیری علاقه دارید یا می‌خواهید یک‌بار این تفریح را امتحان کنید، دریاچه نئور برای اولین تجربه انتخاب مناسبی است. در این دریاچه قزل‌آلاهای رنگین‌کمانی زندگی می‌کنند و اگر شانس بیاورید می‌توانید آن‌ها را صید کنید.

دریاچه نئور در نقطه مرزی استان گیلان و اردبیل قرار دارد و به دلیل ارتفاع 2500 متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین دریاچه این منطقه به‌حساب می‌آید. اگر طرف‌دار کمپ زدن هستید به دشت‌های اطراف دریاچه بروید؛ البته در بهار و تعطیلات تابستانی اطراف این دریاچه شلوغ است، پس نگذارید سر حوصله و ظهر راه بیافتید!

آبشار ورزان

آبشار ورزان
آبشار ورزان، فرصت تماشای شکوه طبیعت – عکاس: معصومه شیخ مرادی

آبشارها یکی از دلایل محبوبیت هر منطقه‌ای هستند. در فاصله 4 کیلومتری سوباتان هم یک آبشار دیدنی به نام آبشار ورزان وجود دارد. آب این آبشار از رودخانه ورزان و چشمه‌های بالادستی ییلاق سرچشمه می‌گیرد. تصور کنید رودخانه ورزان با آن شکوهش تازه یکی از زیرمجموعه‌های رودخانه لیسار است و در طول مسیرش، موقع عبور از صخره‌هایی بلندقامت، آبشار ورزان را تشکیل می‌دهد. تماشای این آبشار، تماشای یک صحنه خارق‌العاده از طبیعت است.

غار گنج خانه

غار گنج خانه
غار گنج خانه، غاری با گنجی دست‌نیافتنی و طلسم‌شده

غارها جاهای عجیبی هستند. وقتی وارد آن‌ها می‌شوید احساس می‌کنید صخره‌های کوه با شما صحبت می‌کنند و اگر ذهن خیال‌پردازی داشته باشید، می‌توانید یک شب سرد و بارانی را تصور کنید که عده‌ای با سودای پیداکردن گنج به این غار آمده‌اند. باید بگویم در مورد این غار، خیال‌پردازی شما خیلی هم دور از واقعیت نیست؛ چون اهالی محلی اعتقاد دارند در این غار یک گنج دست نیافتی وجود دارد که به‌خاطر طلسم و جادو، کسی نتوانسته به آن دست پیدا کند. به همین خاطر هم به این غار، غار گنج‌خانه می‌گویند.

اگر غارنورد هستید از غار گنج‌خانه در شمال شرقی سوباتان غافل نشوید. این غار به‌دلیل دهانه باریکی که دارد و قرارگرفتنش در ارتفاعات، برای افراد مبتدی و طبیعت‌گردان مناسب نیست. از طرفی پیداکردن غار کمی سخت است و بهتر است با یک راهنما به آنجا بروید و با خیال راحت از هوای بی‌نظیر و تماشای شقایق‌ها لذت ببرید.

ییلاق شکر دشت

ییلاق شکر دشت
شیرین‌ترین ییلاق ایران – عکاس: سجاد درمانی

اسم این ییلاق کافی است تا آدم دلش بخواهد در سفر به سوباتان از آن دیدن کند. فاصله ییلاق شکر دشت با سوباتان نزدیک 7 کیلومتر است و بعضی‌ها به آن شکر دشت سوباتان هم می‌گویند. این‌که چرا به این ییلاق می‌گویند شکر دشت نمی‌دانم؛ اما به نظر من دلیلش، شیرین‌شدن روح بعد از تماشای دشت شقایق است. قرارگرفتن این ییلاق در منطقه‌ای کوهستانی، تصاویر بی‌نظیری مثل دریایی از ابر خلق کرده که شیرینی تماشای ییلاق را دوچندان می‌کند.

چمنزار بیده پشت

چمنزار بیده پشت
منطقه محبوب بومی‌ها برای اسب‌سواری – عکاس: محمدرضا ساجدی

وقتی برای سفر به ییلاق سوباتان برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است خودتان را برای تماشای مناظر بی‌رقیبی آماده کنید. یکی از این مناظر دیدنی، چمنزار بیده پشت است. چمنزاری که تاچشم کار می‌کند فقط سرسبزی می‌بینید. این چمنزار یکی از مناطق محبوب و بومی برای اسب‌سواری است.

در چمنزار بیده پشت احساس می‌کنید ناگهان دستی شما را به کارتون هایدی می‌برد. به همان دشتی که هایدی آن‌قدر دلش برای آن تنگ بود که بیمار شد. وقتی از این چمنزار دیدن می‌کنید اسب‌های وحشی و گله‌های گوسفند هم شما را همراهی می‌کنند. همراهانی متفاوت و دوست‌داشتنی که قدم‌زدن با آن‌ها، لذتی عجیب به همراه دارد.

پارک جنگلی آلچالق

پارک جنگلی آلچالق
پارک جنگلی آلچالیق، تعریفی جدید برای یک پارک جنگلی – عکاس: سامان مردور

پارک‌های جنگلی برای ساکنین شهرهای بزرگ، یک جاذبه طبیعی و گردشگری محسوب می‌شوند که آخر هفته‌ها به آن می‌روند؛ اما وقتی به پارک جنگلی آلچالق در سوباتان بروید به مفهوم تازه‌ای از تعریف پارک جنگلی دست پیدا می‌کنید. این پارک جنگلی یکی از جاهای دیدنی ییلاق سوباتان در شرق این منطقه است.

وقتی در این پارک قدم می‌زنید از لابه‌لای بوته‌هایی با ارتفاع کم رد می‌شوید، ریه‌هایتان را از هوای خوب پر می‌کنید، روحتان را جلا می‌دهید و چشمانتان را به تماشای درخت‌های آلوچه، سیب و چمنزارهای رؤیایی مهمان می‌کنید.

چشمه‌های آب طبیعی

چشمه‌های آب طبیعی
چشمه‌های آب طبیعی، یکی از مقاصد اصلی گردشگران

چشمه‌های آب طبیعی یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی ییلاق سوباتان هستند. این چشمه‌ها سرشار از آب‌معدنی با خواص درمانی بالا هستند که بسیاری از مسافران را به خود جذب می‌کنند. چشمه سید بلاغی، نومندان بلاغی، کلیه سویی، ساری بلاغ، ورزان بلاغی، نظیری بلاغی و غیره چند مورد از چشمه‌های آب طبیعی سوباتان هستند.

گورستان 7000 ساله گوری دره

گورستان 7000 ساله گوری دره
گورستانی که قدمت سوباتان را لو داد!

وقتی در مورد قدمت ییلاق سوباتان گفتم، به این موضوع اشاره کردم که گورهای کشف‌شده در این منطقه، از سابقه سکونت ۷۰۰۰ساله در این منطقه به ما می‌گویند. در سفر به ییلاق سوباتان، می‌توانید از این گورستان هم دیدن کنید. برای علاقه‌مندان به تاریخ و تصور زندگی در هزاران سال پیش، بازدید از این گورستان ارزشمند خواهد بود. انواع قبرهای چهار چینه، کلان سنگی و غیره ازجمله مواردی هستند که موقع بازدید از این گورستان توجه‌تان را جلب می‌کنند.

سوغات و صنایع‌دستی ییلاق سوباتان

سوغات و صنایع‌دستی ییلاق سوباتان
فرآورده‌های دامی مثل ماست محلی، کره محلی و غیره اصلی‌ترین سوغاتی‌های سوباتان هستند.

ساکنین اصلی ییلاق سوباتان عشایر هستند. فرهنگ زندگی عشایر هم به شکلی است که آن‌ها بخشی از نیازهای زندگی مثل دوخت لباس محلی، کلاه، شال، دستکش و غیره یا تهیه محصولات لبنی و فرآورده‌های دامی را خودشان تأمین می‌کنند.

همین موضوع باعث شده است که اصلی‌ترین سوغات خوراکی این روستا پنیر محلی، ماست محلی، کره و غیره باشد. اگر هم می‌خواهید یک سوغاتی بدون تاریخ انقضا بخرید می‌توانید سراغ صنایع‌دستی مثل کلاه، شال‌گردن، دستکش، لباس‌های پشمی و غیره بروید. راستی یادتان نرود حتماً از سوباتان گلپر، پونه و بومادران هم بخرید.

غذاهای محلی ییلاق سوباتان

غذاهای محلی ییلاق سوباتان
پندیر ویسوج یکی از غذاهای محلی سوباتان است.

یکی از لذت‌های سفر به هر شهری، امتحان کردن غذاهای محلی است. وقتی به سوباتان می‌روید، باید رژیم را کنار بگذارید و خودتان را برای نوش‌جان کردن غذاهای محلی با مواد تازه آماده کنید.

پندیر ویسوج یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی سوباتان است. این غذا از جوشاندن پنیر تازه در روغن درست می‌شود و معمولاً آن را با برنج سرو می‌کنند.  از دیگر غذاهای محلی سوباتان هم می‌توانم به قورتماج، جزلق، قورما، سوجا نون، سوجا دیله، سیرجینه و گوزلی بریان یا همان بره بریان اشاره‌کنم.

رستوران‌های سوباتان

در سفر به روستای سوباتان می‌توانید در رستوران‌های زیر که در این روستا یا در نزدیکی آن هستند، انواع غذاهای محلی یا سنتی ایرانی را نوش‌جان کنید.

رستوران بازار محلی

در بازارچه سنتی یا محلی سوباتان چند غرفه کوچک وجود دارد که در آن‌ها کباب آن‌هم با گوشت تازه سرو می‌شود. میز و صندلی‌های چوبی این غرفه‌ها، بوی کباب تازه، ماست یا دوغ محلی با سبزی‌خوردن، یک تجربه متفاوت رستوران گردی را برای شما رقم می‌زنند.

آدرس رستوران بازار محلی: استان گیلان، سوباتان، رستوران بازار محلی

رستوران آق اولر

رستوران آق اولر
در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه پیدا می‌شود.

در سفر به سوباتان، اگر می‌خواهید برای صرف وعده ناهار یا شام به یک رستوران با بافت شهری بروید، رستوران آق اولر در تالش انتخاب مناسبی است. در این رستوران انواع کباب، مرغ، جوجه‌کباب و غیره سرو می‌شود.

آدرس رستوران آق اولر: استان گیلان، تالش، بلوار نیایش، رستوران آق اولر

رستوران خوشپزان

لیسار یکی از همسایه‌های سوباتان است و می‌توانید برای صرف غذا به یکی از رستوران‌های آن بروید. رستوران خوشپزان در لیسار غذاهای سنتی ایرانی و غذاهای محلی مثل میرزاقاسمی و کته کبابی را سرو می‌کند.

آدرس رستوران خوشپزان: استان گیلان، لیسار، بلوار امام‌رضا، رستوران خوشپزان

مراکز خرید سوباتان

مراکز خرید سوباتان
سفر به سوباتان و لذت خرید از بازار محلی

در سوباتان یک بازار محلی وجود دارد که در آن می‌توانید گوشت تازه، مواد خوراکی، میوه تازه، سبزی‌های محلی، گیاهان دارویی، نان تازه محلی گلپر، بومادران و غیره را تهیه کنید.

 بافت روستایی سوباتان، دلیل اصلی محبوبیت آن بین گردشگران است. به همین خاطر در این روستا خبری از مراکز خرید لوکس یا پاساژ نیست؛ ولی ازآنجایی‌که فاصله این روستا با تالش حدود 40 کیلومتر است، می‌توانید برای گشت‌وگذار و خرید، سراغ مراکز خرید تالش بروید.

اقامت در سوباتان

اقامت در سوباتان
اقامت در سوباتان یعنی خوابیدن با سکوت و بیدار شدن با صدای پرنده‌ها – عکاس: محمدرضا ساجدی

رفتن به سوباتان یک طرف اقامت در سوباتان هم یک طرف! اقامت در سوباتان یکی از بخش‌های لذت‌بخش سفر است. اقامت در این منطقه ییلاقی رویای خوابیدن در سکوت و بدون صدای بوق ماشین‌ها، آمبولانس، سروصدای همسایه‌ها و رویای بیدارشدن بدون نیاز به چک‌کردن ساعت، عجله برای دیر نرسیدن سرکار، شنیدن صدای ماشین‌های خریدار آهن‌آلات و غیره را به واقعیت تبدیل می‌کند.

اگر تجهیزات لازم برای کمپینگ دارید می‌توانید در این منطقه ییلاقی کمپ کنید. اگر هم تجهیزات ندارید نگران نشوید، می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید. در اتاقک انواع اقامتگاه‌ها با امکانات و قیمت‌های مختلف وجود دارد و می‌توانید برای اجاره ویلا شمال از سایت اتاقک کمک بگیرید.

راه‌های دسترسی به ییلاق سوباتان

راه‌های دسترسی به ییلاق سوباتان
جاده تالش- اق اولر و مسیر روستای بودالالو 2 راه دسترسی به سوباتان از تهران و اردبیل هستند.

حالا که در مورد همه اطلاعات لازم برای سفر به سوباتان خواندید، وقت آن است که ببینیم از کدام مسیر می‌توانید به این روستای دیدنی سفر کنید. برای سفر به ییلاق سوباتان مسیرهای زیر پیش‌روی شما است:

  • برای سفر به سوباتان از تهران، باید اول به رشت بروید و بعد به سمت تالش حرکت کنید. برای رسیدن به رشت کافی است وارد اتوبان تهران- کرج شوید و از آنجا مسیر آزادراه قزوین- رشت را در پیش بگیرید. بعد، از دوراهی زنجان- رشت وارد جاده اختصاصی رشت شوید و به سمت تالش حرکت کنید. برای رفتن از تالش به سوباتان، باید از جاده اق اولر عبور کنید و 40 کیلومتر راه در پیش دارید. این راه در بیشتر مسیر آسفالت است؛ ولی بخش‌هایی از آن جاده خاکی است.
  • مسیر دیگر از اردبیل شروع می‌شود. اگر از تهران حرکت می‌کنید، می‌توانید هم با خودروی شخصی هم با اتوبوس راهی اردبیل شوید؛ البته به شرطی که اتوبوس تهران-اردبیل از جاده سرچم عبور کند. اگر با اتوبوس رفتید در روستای بودالالو پیاده شوید و بعد با کمک وانت‌های محلی به سوباتان بروید. اگر هم با خودروی شخصی هستید، در جاده سرچم از سه‌راهی دریاچه نئور که همان روستای بودالالو است خارج شوید. بعد به سمت شرق و روستای عباس‌آباد و بعد دریاچه نئور حرکت کنید. از این دریاچه تا ییلاق سوباتان، 18 کیلومتر راه است و جاده خاکی است.
اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که در سفر به ییلاق سوباتان لازم است بدانید

  • در زمان اوج سفر به سوباتان، اقامتگاه خود را از چند هفته زودتر رزرو کنید.
  • اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، سلامت خودرو را کاملاً بررسی کنید. این موضوع در سفر به سوباتان بسیار مهم است؛ چراکه در بخش‌هایی از مسیر، جاده خاکی است.
  • مدارک خودرو و مدارک شناسایی را فراموش نکنید.
  • سوباتان یک منطقه روستایی است و ممکن است بخش‌هایی از آن برق نداشته باشد؛ پس بهتر است پاوربانک همراهتان باشد.
  • داروهایی که مرتب مصرف می‌کنید، پماد دفع حشرات، جعبه کمک‌های اولیه، کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب همراه داشته باشید.
  • با گرم‌تر شدن هوا و به‌خصوص در خرداد، تعداد مسافران به مقصد سوباتان بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید ترافیک مسیر یا شلوغی جمعیت اذیتتان نکند، برنامه سفر را به تعطیلات موکول نکنید.
  • با اینکه می‌دانم چه‌قدر عکس‌گرفتن با حیوانات محلی و گوسفندها می‌تواند جذاب باشد؛ اما توصیه می‌کنم خیلی به آن‌ها نزدیک نشوید. گله‌های گوسفند در این منطقه سگ‌های نگهبان وفاداری دارند که تاب‌وتحمل نزدیک‌شدن هیچ غریبه‌ای به گوسفندانشان را ندارند.
  • در سوباتان همیشه احتمال بارندگی وجود دارد، پس در وسایل سفر یک بارانی هم کنار بگذارید تا غافلگیر نشوید.
  • در بیشتر مناطق ییلاق سوباتان موبایل آنتن نمی‌دهد. حواستان به این موضوع باشد و به عزیزانتان بگویید تا نگران نشوند.
  • در سفر به سوباتان بهتر است پول نقد همراه داشته باشید، چون به دلیل آنتن‌دهی ضعیف در این منطقه، معمولاً دستگاه‌های کارت‌خوان کار نمی‌کنند.
  • در سال‌های اخیر این ییلاق به یکی از توریستی‌ترین ییلاق‌های ایران تبدیل شده است. برای اینکه طبیعت این منطقه دست‌نخورده باقی بماند، لطفاً مراقب آن باشید.

سخن آخر

سفر کردن خیلی لذت‌بخش است به‌خصوص اگر جمعتان جمع باشد. ییلاق سوباتان در شهرستان تالش جای هیچ حرفی برای سخن باقی نمی‌گذارد. پس هرچه زودتر عجله کنید تا به این ییلاق تمام‌عیار استان گیلان برسید. بی‌شک لحظاتی خوش و ماندگار را کنار خانواده و دوستانتان خواهید داشت. اگر تجربه‌ای از رفتن به ییلاق سوباتان هم داشتید برایمان از خاطرات خوبتان بگویید. منتظر نظرات خوبتان هستیم.

سوالات متداول درباره ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان کجاست؟

ییلاق سوباتان در استان گیلان قرار دارد و از توابع شهرستان تالش است.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان کی است؟

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی سوباتان کدام‌اند؟

دریاچه نئور، آبشار ورزان، ییلاق شکر دشت، گورستان 7000 ساله، چمنزار بیده پشت، چشمه‌های آب طبیعی، پارک جنگلی آلچالق

معروف‌ترین رستوران‌های سوباتان کدام‌اند؟

رستوران بازارچه محلی و سنتی سوباتان، رستوران آق اولر در تالش، رستوران خوشپزان در لیسار

چطور به ییلاق سوباتان برویم؟

برای سفر به ییلاق سوباتان، باید اول به رشت بعد تالش بروید. از تالش و جاده آق اولر حدود 40 کیلومتر تا سوباتان فاصله است.

4.4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام، همه تالش ولی زبانشون رو باد برده ترکی حرف میزنن ،توهین نشه به آذری های عزیز،متاسفانه امکانات نداره راه خاکی خراب،تلفن آنتن نمیده باید به جاهای خاص بری آنتن بیاد.متاسفانه به این ییلاق رسیدگی نمیشه،هر سال هم در قسمت ورزان سه چهار تا خونه آتیش میزنن

    1. سلام، از خوندن پیامتون عمیقا ناراحت شدم، امیدوارم به زودی رسیدگی های لازم برای این بهشت ایران در نظر گرفته شه

  2. گردنه ی حیران جاییکه بادیدنش
    حیرت زده میشوی وذهنت فقط
    به زیباییها حیران معطوف میشود
    درحالی که ازپیچ وخم جاده نفس
    راحبس کرده وراه رابه دشواری ادامه
    داده بازمبهوت می‌مانی به وسط های راه که میرسی تله کابین رامشاهدمیکنی
    که بسیارجای بکرودیدنی رانظاره میکنی
    که همه این اتفاقات روحت راجلا می دهدواگررویت رابه شرق برگردانی نیمی
    ازکشوررادرآنورفنسهاخواهی دیدکه در
    مسیر راه دیده ای دست اجنویاست
    باقسمتی ازجنگلهای بکرهیر کانی که
    حیف شده است که افسوس دارد.

  3. گردنه ی حیران جاییکه بادیدنش
    حیرت زده میشویدوذهنتون فقط
    به زیباییها حیران معطوف میشود
    ودرحالی که ازپیچ وخم جاده نفس
    راخیس کرده وراه رابه دشواری ادامه
    داده بازمبهوت می‌مانی به وسط های راه که میرسی تله کابین رامشاهدمیکنی
    که بسیارجای بکرودیدنی رانظاره میکنی
    که همه این اتفاقات روحت راجلا می دهدواگررویت رابه شرق برگردانی نیمی
    ازکشوررادرآنورفنسهاخواهی دیدکه در
    مسیر راه دیده ای دست اجنویاست
    باقسمتی ازجنگلهای بکرهی کانی که
    حیف شده است که افسوس دارد.

  4. ازشکردشت کمی بروسمت شمال به منطقه ییلاقی آسب ومارمیرسی منطقه بکروباصفاوقدیمی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *