شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنی

معرفی جاهای دیدنی دورود | مهد طبیعت ایران

خطه لرستان و شهر دورود به پایتخت طبیعت ایران معروف است. شهری که به هر طرف که چشم بیندازید، طبیعت را در زیباترین حالتش می‌بینید، درست مثل کسی که همیشه بهترین لباسش را پوشیده است. واقعاً دورود به همان اندازه که در مورد زیبایی‌هایش گفته می‌شود، خیره‌کننده است. اگر تابه‌حال به این شهر زیبای لرستان سفر نکردید، آماده باشید که قرار است در این مقاله با یک فهرست کامل از جاهای دیدنی دورود روبرو شوید. توصیه می‌کنم حتماً قبل از سفر به این شهر دل‌فریب، این فهرست را بخوانید تا بتوانید برای سفر به لرستان و شهر دورود بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید.

دورود کجاست؟

دورود

شهر سرسبز دورود در 87 کیلومتری خرم‌آباد و شرق استان لرستان قرار دارد. این شهر به دلیل اینکه در دامنه کوه زاگرس قرار گرفته است آب‌و‌هوایی معتدل دارد. بارش باران‌ و‌ برف هم در این منطقه آن را به شهری با طراوت با مناظر طبیعی خیره‌کننده تبدیل کرده است.

شهر دورود یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران است. وجود تپه‌هایی متعلق به دوران آهن و سنگ در این شهر هم گواه این قدمت تاریخی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به شهر دورود و تماشای آن در زیباترین حالتش، فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید. خب دیگر برویم سراغ اصل مطلب یعنی معرفی جاهای دیدنی دورود.

اگر دوست دارید درباره این شهر بیشتر بدانید؛ مقاله درود کجاست را مطالعه کنید.

دریاچه گهر، گوهر اشترانکوه

دریاچه گهر

دریاچه کوهستانی گهر در منطقه‌ حفاظت‌شده اشترانکوه در نزدیکی شهر دورود قرار دارد و به نگین اشترانکوه معروف است. راه دسترسی به این دریاچه سخت است و به پیاده‌روی‌ طولانی نیاز دارد. همین موضوع باعث شده است که این دریاچه از آسیب‌های مختلف نجات پیدا کند و تقریباً بکر بماند. دریاچه گهر از 2 بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است که آب آن از چشمه‌های کوهستانی تأمین می‌شود. به دلیل زلال بودن آب دریاچه در عمق ۴ متری، می‌توان ماهی‌های داخل آب را مشاهده کرد. ماهیگیری، قایق‌سواری، اسکی روی آب و کوهنوردی از تفریحات این دریاچه و محیط اطراف آن به‌ شمار می‌روند.

آدرس دریاچه گهر دورود: لرستان، دورود، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، دریاچه گهر

برای اجاره روزانه خانه و سوئیت در دورود به سایت اتاقک مراجعه کنید.

آبشار بیشه، گل سرسبد آبشارهای ایران

آبشار بیشه

آبشار بیشه یک جاذبه طبیعی بی‌نظیر است که در ۳۰ کیلومتری شهر دورود و بخش پاپی قرار دارد. این آبشار از چندین چشمه در ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد، از ارتفاعی ۴۸ متری به زمین سرازیر می‌شود و با گذشتن از مسیری ۱۰ متری به رودخانه سزار می‌پیوندد. آبشار بیشه ۲۰ متر عرض دارد و یکی از معروف‌ترین آبشارهای استان لرستان است که در فهرست میراث طبیعی ایران هم ثبت شده است. البته در حال حاضر با تقسیم‌بندی‌های جدید جغرافیایی، آبشار بیشه در دسته جاهای دیدنی خرم‌آباد قرار دارد، ولی فاصله آن تا دورود کمتر از فاصله آن تا خرم‌آباد است.

آدرس آبشار بیشه: لرستان، دورود، پاپی، آبشار بیشه

کوه قارون، باوقار و خیره‌کننده

کوه قارون

کوه قارون در قسمت جنوبی شهر دورود قرار دارد و ارتفاع آن ۲۹۵۰ متر است. صعود به این قله از طریق ایستگاه راه‌آهن قارون یا راه آسفالتی روستای پیر عبدالله امکان‌پذیر است. از این کوه همیشه استفاده نظامی می‌شد، اما این روزها به دلیل طبیعت سرسبز، رودها و چشمه‌های اطراف آن گردشگران و کوهنوردان زیادی برای ورزش و تفریح به این منطقه سفر می‌کنند. بهترین زمان برای صعود به این قله فصل بهار و تابستان است که می‌توان با ماشین تا نزدیکی دامنه رفت و تا رسیدن به نوک قله حدود سه ساعت پیاده‌روی و کوهنوردی کرد.

آدرس کوه قارون: لرستان، دورود، روستای پیر عبدالله، کوه قارون

رود سزار، یار وفادار قطارها

روز سزار که محل تلاقی 2 تا از سرشاخه‌های رود دز به نام‌های تیره و ماربره از شمال و شرق است، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دورود است. قصه این رود زیبا از مناطق کوهستانی بی‌نظیر دورود، ازنا، الیگودرز و اشترینان شروع می‌شود و با همراهی همیشگی خط آهن جنوب ایران مسیر خودش را به سمت جنوب کشور ادامه می‌دهد. تماشای این رودخانه خروشان آن‌هم در دل کوهپایه‌های زاگرس، بدون شک به یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر شما به دورود تبدیل می‌شود.

آدرس روز سزار: لرستان، دورود، مسیر خط آهن سراسری به سمت جنوب، رود سزار

تفرجگاه باباهور، زیباترین مکان تفریحی شهر

خوش به حال اهالی دورود که در شهر زیبایشان، تفرجگاهی به نام باباهور دارند که یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های تفریحی ایران به حساب می‌آید. متأسفانه تا چند سال پیش، به این مکان تفریحی توجه زیادی نمی‌شد، اما در سال‌های اخیر تلاش شده تا به این تفرجگاه رسیدگی بیشتری شوید و پروژه‌های مختلفی مثل هتل، شهربازی و … در آن احداث شود. درختان بلوط و بلندای تفرجگاه باباهور یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این تفرجگاه است.

آدرس تفرجگاه باباهور: لرستان، دورود، حسین‌آباد، تفرجگاه باباهور

آبشار دره اسپر، یکی دیگر از آبشارهای دیدنی سرزمین آبشارها

یکی دیگر از لقب‌های دورود که واقعاً برازنده آن است، سرزمین آبشارهای خروشان است. در شهر دورود آبشارهای متعددی وجود دارد که هرکدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. آبشار دره اسپر که به آبشار ازنادر هم معروف است در روستای دره اسپر دورود قرار دارد. این آبشار زیبا از دل کوه می‌جوشد و به منطقه کوهستانی اطرافش جلوه‌ای خاص بخشیده است. همچنین این آبشار مادر چشمه‌های فصلی مختلفی است که در پایین کوه و لابه‌لای درختان انبوه به وجود می‌آیند.

آدرس آبشار دره اسپر: لرستان، دورود، روستای دره اسپر، آبشار دره اسپر

دشت لاله‌های واژگون رزستان، دل‌فریب و کم رقیب

در ادامه معرفی جاهای دیدنی دورود، وقت آن است که یک دشت زیبا و بی‌نظیر یعنی دشت لاله‌های واژگون رزستان را معرفی کنم. در شهرهای دیگر ایران هم دشت‌های لاله واژگون وجود دارد، اما دشت لاله واژگون رزستان که در پایتخت طبیعت ایران یعنی دورود قرار دارد، از زیبایی‌های بی‌نظیری برخوردار است. کلمات برای توصیف این دشت وقتی در نیمه دوم فروردین تا اوایل اردیبهشت پر از لاله‌های واژگون می‌شود ناتوان‌اند. پس خودتان دست‌به‌کار شوید و برای تماشای این دشت در این بازه زمانی برنامه‌ریزی کنید.

آدرس دشت لاله‌های واژگون رزستان: لرستان، دورود، دشت لاله‌های واژگون رزستان

کوه پریز، شگفت‌انگیز و مرموز

فهرست جاهای دیدنی دورود، فهرستی طولانی است و در این بخش می‌خواهم یکی از خارق‌العاده‌ترین جاهای دیدنی دورود یعنی کوه پریز را معرفی کنم. کوه پریز که 3070 متر ارتفاع دارد در جنوب شهر دورود قرار دارد. قله کر و دختر یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کوه پریز است اما مهم‌ترین جاذبه‌ی آن که کمی هم عجیب‌وغریب است چاه ساز دهل است. از داخل این چاه صداهایی شبیه صدای ساز دهل به گوش می‌رسد که به‌احتمال‌زیاد به خاطر وجود آبشارها یا ورود و خروج هوا با فشار متفاوت است. به‌هرحال این چاه همان‌جایی است که جادوی طبیعت را می‌توانید ببینید که چه خوش می‌درخشد و نوازندگی هم می‌کند.

آدرس کوه پریز: لرستان، دورود، 10 کیلومتری جنوب شرقی دورود، کوه پریز

آبشار وقت ساعت، آبشاری برازنده نامش

همان‌طور که گفتم، شهر دورود به سرزمین آبشارهای خروشان معروف است، پس جای تعجب نیست که آبشارها سهم زیادی در جاهای دیدنی دورود داشته باشند. یکی دیگر از آبشارهای زیبا و عجیب دورود، آبشار وقت ساعت در کوه پریز و غار وقت ساعت است. ارتفاع این آبشار زیبا 15 متر و عمق آن حدود 50 متر است. نام آبشار وقت ساعت کاملاً برازنده رفتارش است، چون‌که جریان آب در این آبشار تقریباً در همه روزهای سال ولی با بازه‌های زمانی متفاوت قطع می‌شود.

 برای مثال در پاییز به مدت 40 دقیقه جریان آب قطع می‌شود، بعد حدود 10 دقیقه آب جریان پیدا می‌کند. دوباره 45 دقیقه این جریان متوقف‌شده و مجدد به مدت 10 دقیقه ولی با حجم متفاوت، آب جریان پیدا می‌کند. نکته جالب این است که در طول خاموشی و قطعی جریان آبشار، صداهای عجیبی در غار شنیده می‌شود.

آدرس آبشار وقت ساعت: لرستان، دورود، 10 کیلومتری جنوب شرقی دورود، کوه پریز، غار وقت ساعت، آبشار وقت ساعت

تنگه عزیزآباد، تکه‌ای از بهشت که می‌توان روی زمین پیدایش کرد

تنگه عزیزآباد یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی دورود است که بسیاری معتقدند مثل تکه‌ای از بهشت می‌ماند. در یک سمت این تنگه آبشارهای مختلف از ارتفاع‌های متفاوت سرازیر می‌شوند و سر که برگردانید چشمه‌ها، درختان و گونه‌های گیاهی زیبا و چشم‌نواز را می‌بینید. طبیعت زیبای این تنگه و بیشه‌های اطرافش در بهار دیدنی است، پس حتماً خودتان بروید و این تکه بهشتی روی زمین را از نزدیک ببینید.

آدرس تنگه عزیزآباد: لرستان، دورود، روستای عزیزآباد، تنگه عزیزآباد

غار منو، بلندبالا و دیدنی

دورود یک شهر ایدئال برای عشاق کوه‌نوردی و غار نوردی است. اگر به این قصد می‌خواهید به دورود بروید، توصیه می‌کنم حتماً از غار منو دیدن کنید. این غار زیبا خودش را در ارتفاع 300 تا 400 متری از زمین و با سری بالا و دهانه‌ای رو به آسمان پنهان کرده است. در این غار زیبا مناظر حیرت‌انگیزی از استلاگمیت‌ها و استلاکتیت‌های آهکی در انتظار شماست. فقط حواستان باشد که حتماً با تجهیزات لازم از غار منو دیدن کنید.

آدرس غار منو: لرستان، دورود، جنوب شرقی روستای گورکش، غار منو

آبشار آبگرم، همسایه تالاب فصلی ازگن

در این قسمت می‌خواهم یک تیر و دو نشان بزنم و 2 تا از جاهای دیدنی دورود که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند را معرفی کنم. اولی آبشار آبگرم است که در نزدیکی منطقه چم چید قرار دارد و بعضی‌ها به آن آبشار چم چید هم می‌گویند. این آبشار زیبا یک آبشار پلکانی است که از کوه بشر سرچشمه می‌گیرد و درنهایت به رود سزار می‌رسد. تماشای این آبشار زیبا و طبیعت فوق‌العاده آن یکی از بخش‌های جذاب سفر به دورود است.

در همسایگی آبشار آبگرم یا آبشار چم چید، تالابی فصلی وجود دارد که به تالاب ازگن معروف است. آب این تالاب از بارش‌های فصلی تأمین می‌شود و بهترین زمان بازدید از آن 2 ماه اول سال است.

آدرس آبشار آبگرم: لرستان، دورود، 23 کیلومتری جنوب غربی دورود، آبشار آبگرم

سخن آخر

در این مقاله با جاهای دیدنی دورود آشنا شدید. مطمئنم شما هم با خواندن این مقاله از وجود این‌همه جاذبه طبیعی بی‌نظیر در دورود تعجب کردید و دلتان می‌خواهد حتماً به این شهر سفر کنید. تازه بعد از سفر به این شهر و تماشای همه این جاهای دیدنی از نزدیک است که باور می‌کنید لقب پایتخت طبیعت ایران برازنده این شهر است. در انتها این را هم بگویم که نگران اجاره اقامتگاه در این شهر نباشید. شما می‌توانید به‌راحتی با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک، مهم‌ترین دغدغه سفر یعنی اینکه کجا اقامت داشته باشید را برطرف کنید.

سؤالات متداول

معروف‌ ترین جاهای دیدنی دورود کدامند؟

دریاچه گهر، تفرجگاه باباهور، آبشار بیشه، آبشار آبگرم، تالاب ازگن، کوه پریز، آبشار وقت ساعت، تنگه عزیزآباد، آبشار دره اسپر و دشت لاله‌های واژگون رزستان از معروف‌ترین جاهای دیدنی دورود است.

آبشار وقت ساعت دورود کجاست؟

آدرس آبشار وقت ساعت: لرستان، دورود، 10 کیلومتری جنوب شرقی دورود، کوه پریز، غار وقت ساعت، آبشار وقت ساعت

دریاچه گهر کجاست؟

آدرس دریاچه گهر دورود: لرستان، دورود، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، دریاچه گهر

4.2/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *