شهرهاغذاهای محلی

غذاهای محلی خرم آباد کدام‌اند؟ | سفره‌ای خوش رنگ‌ولعاب و ملس

خرم‌آباد، شهری زیبا و تاریخی با جذابیت‌های فراوان است. یکی از این جاذبه‌ها، غذاهای محلی این خطه کوهستانی و خوش آب‌وهواست که گویای روحیه پاک و صفای وجود مردمانش است. غذاهای محلی این شهر به نوعی پیشینه تاریخی آن را نشان می‌دهند و در آن می‌توان سه ویژگی ظرافت، شجاعت و سادگی را به خوبی مشاهده کرد.

غذاهای محلی خرم آباد، بسیار متنوع و خوشمزه هستند و باعث می‌شود تا مدت‌ها طعم لذیذشان در دهان‌تان باقی بماند. در طبخ آن‌ها، عموما از مواد مغذی استفاده می‌شود تا مردمانش قوای جسمانی خوبی داشته باشند و توانایی یک زندگی ایده‌آل، در یک شهر کوهستانی را داشته باشند. حتی آن‌هایی که بدغذا هستند، نمی‌توانند در برابر طعم خوش غذاهای محلی خرم آباد مقاومت کنند و با اشتهای زیاد، خود را مهمان خوردن غذاهای سنتی این شهر پر از زیبایی می‌کنند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک می‌خواهیم شما را با غذاهای محلی خرم آباد، بیشتر آشنا کنیم.

سُغدو یا دلمه سیراب شیردان؛ دلمه‌ای عجیب، اما پرخاصیت

سُغدو یا دلمه سیراب شیردان
‌سغدو برای عاشقان کله پاچه طعم متفاوتی را به ارمغان می‌آورد.

غذاهای محلی خرم آباد، تنوع بسیار زیادی دارند و حتی برای سبک و سلیقه‌های متفاوت هم غذاهای متنوع با طعم‌های خاص طبخ می‌شود. یکی از این غذاهای خوشمزه و لذیذ، سُغدو یا دلمه سیراب شیردان است. کسانی که عاشق کله‌پاچه هستند، با خوردن سغدو می‌توانند طعم جدیدتر و خوشمزه‌تری از کله‌پاچه را تجربه کنند.

هنرمندان اصلی این غذا سیراب و شیردان هستند، البته داخل آن را، با موادی چون آلو، برنج و گردو پر می‌کنند. برای طعم‌دهی این غذا هم می‌توان از سبزیجات معطری نظیر ترخون، مرزه، نعناع، جعفری و پیازچه استفاده کرد. پس از این‌که مواد به خوبی مخلوط شدند، باید داخل سیراب و شیردان را با این مواد پر کرده و سپس با نخ دوخت، تا هنگام طبخ مواد از داخل دلمه‌های سیراب و شیردان خارج نشوند.

برای اجاره سوئیت در خرم آباد می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

ابگوشت دو گوله دودار؛ غذایی لذیذ در فصل زمستان

ابگوشت دو گوله دودار
آبگوشت دو گوله دودار، از غذاهای محلی خرم آباد در فصل زمستان بسیار دلچسب و گرمابخش است.

آبگوشت دو گوله دودار از جمله غذاهای خوشمزه و لذیذی است که در دیگر نقاط ایران هم سرو می‌شود. این غذای سنتی با نام‌های دیگری چون آبگوشت دوغ‌دار شناخته شده و در آن علاوه‌بر گوشت، از مواد غذایی دیگری چون نخود، لوبیا سفید، بادمجان و کشک هم استفاده می‌شود. ادویه‌جاتی چون نعنا، سیر، زردچوبه، نمک و فلفل هم تکمیل‌کننده طعم بی‌نظیر آن هستند.

طعم متفاوت این غذا بسیار لذیذ و دلنشین است و ترکیب این مواد خوش‌طعم و خوش‌عطر به شما آبگوشتی می‌دهد که محال است دوست نداشته باشید. برای سرو غذا هم باید تمام مواد را با یکدیگر بکوبید و همراه با یک کاسه آبگوشت، نان و پیاز نوش‌جان کنید. ابگوشت دو گوله دودار در فصل زمستان حسابی می‌چسبد و با داغی آن سرما را از بند بند وجودتان بیرون می‌کنید.

آش گوشت خرم‌آباد؛ غذایی مخصوص مهمانی‌ها

آش گوشت خرم‌آباد
آش گوشت خرم‌آباد یا زیربرنجی معمولا در مجالس و مهمانی‌ها سرو می‌شود.

اسم بعضی از غذاها پر رمزوراز است و برای این‌که پی به مواد اولیه آن ببریم نیاز به اندکی تفکر خواهیم داشت. آش گوشت خرم‌آباد هم از این نوع غذاهاست. وقتی نام آن را می‌شنویم به خودمان وعده خوردن یک کاسه آش داغ داده‌ایم، اما در کمال ناباوری روی میز یک بشقاب چلو گوشت ظاهر می‌شود.

این غذای محلی با نام زیر برنجی هم شناخته شده و بیشتر در مجالس رسمی و مهمانی‌ها سرو می‌شود. آش گوشت به سبک سنتی در سینی‌های بزرگ و گرد از جنس استیل یا روی به‌نام مجمع سرو می‌شود. هر سینی مخصوص سه نفر است. طریقه سرو هم به این صورت است که مقداری برنج در کف سینی کشیده، روی آن را گوشت قرار می‌دهند و سپس روی گوشت‌ها را با برنج می‌پوشانند.

خورشت قلیه ترش؛ طعمی ملس و متفاوت

خورشت قلیه ترش
خورشت قلیه ترش، از غذاهای محلی خرم آباد طعم ملس و بسیار دلنشینی دارد.

خورشت قلیه ترش یا همان کلیه ترش از دیگر خوشمزه‌های ملس و ترش‌مزه خرم‌آباد است. در این غذا ترکیب جالبی از گوشت و سیب‌زمینی داریم  که با رب انار پخته می‌شوند. اصل این خورشت با گوشت تهیه می‌شود، اما به جای آن می‌توانید از گوشت مرغ هم استفاده کنید. رب انار در این غذا باعث می‌شود تا هضم آسانی داشته باشد و عطر دلنشینش اشتهای افراد بدغذا را هم باز ‌کند.

شامی کوو؛ با طعم‌ها و طبخ‌های متفاوت

شامی کوو
شامی کوو از غذاهای محلی خرم آباد طعمی شبیه به فسنجان دارد.

این غذای محلی خرم آباد نوعی شامی است، اما با مزه‌ها و طبخ‌های متفاوت! برای تهیه شامی کوو، نیاز به مواد اولیه‌ای چون گوشت، تخم‌مرغ، گردو و رب انار داریم؛ بنابراین طعم آن شباهت زیادی به فسنجان دارد. سبزیجات معطری نظیر جعفری، گشنیز، ترخون، نعنا و ریحان هم از دیگر طعم‌دهنده‌هایی هستند که شامی را خوشمزه‌تر می‌کنند.

اصل این غذا نسبتا ترش‌مزه یا ملس است، البته برای کسانی که اهل غذاهای شیرین هستند، می‌توان در آن از رب انار شیرین یا شکر استفاده کرد. شامی کوو را می‌توان به دو صورت آبدار یا خشک تهیه کرد. اگر شامی کوو آبدار باشد، در آب آن نان تلیت کرده و سرو می‌کنند و برای حالت خشک، باید آن را با برنج سرو کرد.

چزنک رغو؛ میان وعده‌ای خوشمزه

چزنک رغو
چزنک رغو از ترکیب نان فطیر و روغن حیوانی تهیه می‌شود.

چزنک رغو از غذاهای محلی خرم آباد شاید در وعده غذایی استفاده نشود، اما به دلیل طعم بی‌نظیر و خواص فراوانش محال است یک‌بار آن را بخوری و عاشقش نشوی! این نان خوشمزه خرم‌آبادی، از ترکیب نان فطیر و روغن حیوانی تهیه می‌شود و در دسته غذاهای مفید و مغذی خرم‌آباد قرار گرفته است.

برای تهیه آن هم باید خمیر نرم را روی ساج یا تاوه گرم ‌کنند تا برشته شود. بعد آن را  پشت‌ورو  کرده تا هر دو طرف برشته شود. در آخر هم، باید روی نان داغ، روغن حیوانی ریخته و با شکر یا شیره انگور آماده ‌کنند. این نان سنتی را می‌توان به عنوان یک میان‌وعده و یا حتی یک وعده غذایی کامل استفاده کرد. بهتر است این نان را داغ داغ نوش‌جان کنید، زیرا نان سرد شده، روغن و شیره را به خود نمی‌گیرد و از دهن می‌افتد.

کوفته نخودچی؛ متفاوت‌تر از دیگر کوفته‌ها

کوفته نخودچی
کوفته نخودچی طعمی متفاوت و بسیار لذیذ دارد.

این کوفته خوشمزه یکی از غذاهای محلی خرم آباد است که طعم متفاوتی به عاشقان غذاهای سنتی هدیه می‌دهد. طعم متفاوت آن هم برگرفته از مواد اولیه‌ای است که در این غذا، استفاده می‌شود. در این کوفته از موادی مانند گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز، روغن، زعفران، شکر، تخم‌گشنیز، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده شده و با سس مخصوص سرو می‌شود.

آش شله ماش؛ مناسب روزهای سرد زمستان

آش شله ماش
‌در آش شله ماش از حبوباتی نظیر ماش، لوبیا و عدس استفاده می‌شود.

غذاهای محلی خرم آباد را بیشتر با کباب‌هایش می‌شناسیم، اما بی‌انصافی است اگر از خوردن آش‌های این شهر آباد و خرم ساده بگذریم. آش شله ماش، یکی دیگر از غذاهای خوشمزه خرم‌آباد است و همان‌طور که از نامش پیداست، ماش حرف اول این غذا را می‌زند. البته در پخت آن حبوبات دیگری نظیر لوبیا و عدس هم استفاده می‌شود. کشک و زعفران هم طعم متفاوتی به این آش خوشمزه خرم‌آبادی می دهند.

خورشت سیب درختی؛ آرامش‌بخش و مقوی

خورشت سیب درختی
خورشت سیب درختی برای آرامش اعصاب بسیار مفید و مقوی است.

خورشت سیب غذایی خوش‌عطر، خوش رنگ‌ولعاب و مقوی هست. در این خورشت خوشمزه از مواد مفیدی نظیر گوشت، سیب درختی، شیره انگور و نشاسته ذرت استفاده می‌شود. گوشت قرمز در خورشت سیب، منجر به تقویت قوای جسمانی افراد شده و عطر سیب درختی و شیرینی دلچسبش برای آرامش اعصاب، خالی از لطف نیست.

جگروز؛ جگر پرده پیچ به روش اصیل لری

جگروز
جگروز یکی از غذاهای محلی خرم آباد است که از جگر گوسفند یا گاو تهیه می‌شود.

از دیگر خوشمزه‌ها و غذاهای محلی خرم آباد، غذایی خوش‌طعم و مقوی به نام جگروز است. برای تهیه این غذا، باید جگر گاو یا گوسفند را بعد از آماده کردن به سیخ کشید و روی آتش کباب کرد. برای تهیه آن، باید جگر را در داخل لایه‌ای نازک از بافت چربی که از پرده دیافراگم حیوان تهیه می‌شود قرار داده و چربی را هم‌چون پرده‌ای به دور آن پیچید. مواد اولیه‌ دیگری مانند لیمو، نمک و گوجه گیلاسی در طبخ آن استفاده می‌شود که البته برای بهتر شدن طعمش می‌توانید در کنارش گوجه را کباب کرده و میل کنید.

سخن آخر

حالا که با غذاهای محلی خرم آباد آشنا شدید، شاید هوس سفر به این شهر زیبا و تاریخی را در سر بپرورانید. برای این‌که بتوانید لحظاتی خوش و به‌یاد ماندنی را در خرم‌آباد سپری کنید و از طعم خوش غذاهای محلی آن لذت ببرید، بهتر است قبل از حرکت اقامتگاه مورد نظرتان را مطابق با بودجه و نیاز خود از سایت اتاقک، به صورت آنلاین رزرو کنید و سفری آسوده خاطر داشته باشید. اتاقک لحظات خوشی را برای شما آرزومند است.

4.5/5 - (19 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *