جاهای دیدنیدریاچه‌هاشهرها

ملاقات با دریاچه کیو | خودجوش‌ترین دریاچه ایران

تا به حال کسی را دیده‌اید که وقتی برای اولین بار نامش را می‌شنوید، احساس می کنید چقدر این نام به او می‌آید و انگار اصلاً نمی‌توانید او را با هیچ نام دیگری تصور کنید؟ این موضوع در مورد نام شهرها و القابشان هم صدق می‌کند و نمونه حاضر و آماده آن، دریاچه کیو خرم‌آباد عزیز است. در گویش محلی به خرم‌آباد، خورمووه یعنی محل فرورفتن خورشید می‌گویند و دلیل این نام‌گذاری، محاصره خرم‌آباد توسط کوه‌هاست. این شهر همان جایی است که خورشید دلش می‌خواهد خودش را قایم کند.

همه ما خرم‌آباد را با قلعه فلک الافلاک، آبشارها و جنگل‌هایش می‌شناسیم؛ اما من این بار می‌خواهم شما را به یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر، یعنی دریاچه کیو در دل خرم‌آباد ببرم. دریاچه‌ای که مثل یک آدم خودجوش خودش کارهایش را انجام می‌دهد، به‌موقع پر آب می‌شود، گاهی به فراخور زمان، رنگش را عوض می‌کند و گاهی احساس می‌کند که به او بی‌مهری شده و بهتر است خشک شود. بدانید و آگاه باشید اگر به خرم‌آباد رفتید و از دریاچه کیو دیدن نکردید، سفرتان را نیمه‌کاره به پایان رساندید.

برای اینکه این اتفاق نیافتد، در این مقاله همه چیز درباره دریاچه کیو، مثل بهترین زمان سفر به دریاچه کیو، مسیر دسترسی، جاهای تفریحی نزدیک و … را موبه‌مو بررسی می‌کنیم تا در سفر به خرم‌آباد و بازدید از دریاچه کیو، خدای‌نکرده چیزی از قلم نیافتد.

دریاچه کیو کجاست؟

دریاچه کیو کجاست
دریاچه کیو در شمال غربی خرم‌آباد و بلوار جام جم قرار دارد. – عکاس: مهرداد رباتمیلی

شاید اگر به شما بگویم دریاچه کیو کجاست، باورتان نشود و فکر کنید مثل همه دریاچه‌های دیگر، این دریاچه هم در حومه شهر قرار دارد. ولی باید بگویم دریاچه کیو یک دریاچه طبیعی در دل مرکز استان لرستان است و یکی از جاهای دیدنی خرم آباد محسوب می‌شود. دریاچه کیو، یکی از سرراست‌ترین آدرس‌ها را دارد و برای رسیدن به آن کافی است راهی لرستان، خرم‌آباد، شمال غربی خرم‌آباد و بلوار جام جم شوید.

آدرس دریاچه کیو خرم‌آباد: لرستان، خرم‌آباد، شمال غربی خرم‌آباد، بلوار جام جم

حالا که متوجه شدیم دریاچه کیو کجاست، به فهرست زیر نگاه کنید تا قبل از اینکه به دیدن دریاچه بروید، کمی با آن آشنا باشید:

  • اسم دریاچه که در گویش محلی به آن کیاوو می‌گویند، به معنی رنگ آبی تیره و کبود است. دلیل این نام‌گذاری هم آب زلال دریاچه و عمق آن است.
  • دریاچه کیو در زمان اوج پرآبی، به تیره‌ترین رنگ خود یعنی همان آبی کبود می‌رسد.
  • عمق دریاچه در قسمت‌های مختلف متفاوت است و بین 3 تا 7 متر تغییر می‌کند.
  • وسعت دریاچه کیو 7 هکتار است.
  • همان‌طور که گفتم، دریاچه کیو یک دریاچه طبیعی است و چشمه‌های کف دریاچه، سرچشمه‌های مخمل کوه و چشمه گلستان منبع تأمین آب دریاچه هستند.
  • فاصله دریاچه کیو با تهران حدود 484 کیلومتر است.

آب و هوای دریاچه کیو

آب و هوای دریاچه کیو
آب‌وهوای دریاچه کیو شبیه آب‌وهوای شهر خرم‌آباد است. – عکاس: اما افشار

دریاچه کیو در شهر خرم‌آباد قرار دارد و به همین خاطر آب‌وهوای آن شبیه خرم‌آباد است. در بهار آب‌وهوای دریاچه در بهترین حالت خود قرار دارد، طوری که خنکی هوا باعث می‌شود اگر شب‌ها به دریاچه بروید، دلتان یک لباس گرم بخواهد. در تابستان هوای دریاچه مطبوع است و خبری از گرمای طاقت‌فرسا نیست. با این حال بهتر است اگر گرما را دوست ندارید، ظهر به بعد سراغ دریاچه بروید. در پاییز و زمستان هم آب‌وهوای دریاچه سرد و بارندگی‌ها زیاد است.

مسیر دسترسی به دریاچه کیو

حالا که برای ملاقات با دریاچه کیو آماده شدید، وقت آن رسیده است که ببینیم مسیر دسترسی به دریاچه کیو چیست؟ اگر از تهران عازم این دریاچه هستید می‌توانید از مسیرهای زیر، خودتان را به آن برسانید:

مسیر دسترسی به دریاچه کیو با خودروی شخصی

مسیر دسترسی به دریاچه کیو با خودروی شخصی
بررسی مسیرهای دسترسی به دریاچه کیو با خودروی شخصی

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به دریاچه کیو بروید، سه مسیر پیش روی شما است:

  • مسیر اول: وارد آزادراه تهران-ساوه شوید. مسیر ساوه را تا سلفچگان و بعد آزادراه اراک-خرم‌آباد ادامه دهید. به خرم‌آباد که رسیدید به سمت شمال غربی این شهر حرکت کنید.
  • مسیر دوم: به سمت آزادراه تهران- قم حرکت کنید و بعد در مسیر بزرگراه اراک-خرم‌آباد به رانندگی ادامه دهید. در خرم‌آباد به سمت بلوار جام جم حرکت کنید تا به دریاچه کیو برسید.
  • مسیر سوم: این مسیر طولانی‌ترین مسیر دسترسی به دریاچه کیو است، چراکه باید حدود 523 کیلومتر رانندگی کنید تا به دریاچه برسید. در این مسیر شما بعد از آزادراه تهران-قم، مسیر بزرگراه دورود-خرم‌آباد را پیش می‌گیرید و از دورود وارد خرم‌آباد می‌شوید.

مسیر دسترسی به دریاچه کیو با اتوبوس

مسیر دسترسی به دریاچه کیو با اتوبوس
اتوبوس‌های تهران به سمت خرم‌آباد از پایانه‌های خزانه (جنوب)، بیهقی و … به سمت ترمینال خرم‌آباد حرکت می‌کنند.

اتوبوس‌های تهران به خرم‌آباد از پایانه‌های بیهقی، جنوب (خزانه) و … به سمت این شهر حرکت می‌کنند. شما برای رسیدن به دریاچه با اتوبوس، کافی است بلیط اتوبوس تهران-خرم‌آباد را از پایانه‌ها یا سایت‌های معتبر تهیه کنید و به دیدار دریاچه بروید. در پایانه خرم‌آباد هم می‌توانید به کمک سرویس‌های تاکسی آنلاین یا تاکسی‌های سطح شهر، به‌راحتی خودتان را به دریاچه کیو برسانید.

مسیر دسترسی به دریاچه کیو با قطار

اگر از طرفداران سفر با قطار هستید، باید بگویم متأسفانه مسیر ریلی مستقیم به خرم‌آباد وجود ندارد و برای رسیدن به دریاچه کیو با قطار، باید بلیط قطار تهران-دورود را بخرید. فاصله دورود تا خرم‌آباد حدود 87 کیلومتر است و می‌توانید از آنجا با اتوبوس یا سرویس تاکسی آنلاین به دریاچه کیو بروید.

مسیر دسترسی به دریاچه کیو با هواپیما

مسیر دسترسی به دریاچه کیو با هواپیما
مدت‌زمان سفر هوایی از تهران به خرم‌آباد کمتر از نیم ساعت است.

یکی دیگر از گزینه‌های شما برای سفر به خرم‌آباد و ملاقات دریاچه کیو، مسیر هوایی است. مبدأ شما در این مسیر فرودگاه مهرآباد تهران و مقصد فرودگاه خرم‌آباد است. فاصله هوایی تهران تا خرم‌آباد 370 کیلومتر و مدت پرواز بسیار کوتاه و کمتر ازنیم ساعت است.

بهترین زمان سفر به دریاچه کیو

بهترین زمان سفر به دریاچه کیو
بهترین زمان سفر به دریاچه کیو، بهار و تابستان است. – عکاس: رضا طرحانی

دریاچه کیو، دریاچه‌ای است که آب آن از چشمه‌های طبیعی کف دریاچه و کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد. به همین خاطر برای اینکه پرآب شود، باید منتظر آب شدن برف‌ها باشد. البته بارندگی‌های پاییز تا حدودی آب دریاچه را پر می‌کند ولی در مقایسه با بهار و تابستان، خشک به نظر می‌رسد؛ بنابراین بهترین زمان سفر به دریاچه کیو و تماشای آن در پرآب‌ترین حالت، بهار و تابستان است. اگرچه این دریاچه و محیط اطراف آن به‌قدری زیباست که نمی‌توان پاییز و زمستانش را نادیده گرفت، مخصوصاً اگر شانس یارتان باشد و دریاچه در پاییز هم آب داشته باشد.

جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه کیو

وقتی به خرم‌آباد و دریاچه کیو سفر می‌کنید، حتماً از جاهای تفریحی و دیدنی زیر که در نزدیکی دریاچه کیو هستند، دیدن کنید:

پارک زیبا کنار

پارک زیباکنار
پارک زیبا کنار، یکی از زیباترین پارک‌های خرم‌آباد – عکاس: kanaz

در نزدیکی دریاچه کیو، دریاچه‌ای وجود دارد که آب آن از دریاچه کیو تأمین می‌شود، یعنی آب دریاچه وارد زمینی به شکل ماهی می‌شود و به همین خاطر به آن دریاچه ماهی هم میگویند. دریاچه ماهی در منطقه‌ای سرسبز و زیبا به نام زیباکنار قرار دارد، منطقه‌ای که نام آن برازنده همسایگی با دریاچه کیو است.

آدرس پارک زیباکنار: لرستان، خرم‌آباد، بلوار زیبا کنار

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک افلاک تقریباً در مرکز شهر خرم‌آباد و خیابان امام خمینی قرار دارد. – عکاس: امیر مسعود روحی

وقتی از دریاچه کیو که یکی از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر در خرم‌آباد است دیدن کردید، پیشنهاد می‌کنم با خودروی شخصی یا سرویس‌های تاکسی آنلاین، مسافتی 11 تا 15 دقیقه‌ای را طی کنید و حتماً از قلعه فلک الافلاک دیدن کنید. قلعه فلک افلاک تقریباً در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. تماشای این قلعه چشم‌نواز، لذت سفر به خرم‌آباد و بازدید از دریاچه کیو را تکمیل می‌کند.

آدرس قلعه فلک الافلاک: لرستان، خرم‌آباد، سبزه‌میدان، خیابان امام خمینی

گرداب سنگی

گرداب سنگی خرم آباد
قدمت گرداب سنگی خرم‌آباد به دوران ساسانیان می‌رسد. – عکاس: رضا کرمی

فاصله گرداب سنگی خرم‌آباد تا دریاچه کیو حدود 3.8 کیلومتر است. این گرداب سنگی هم مثل قلعه فلک افلاک یادگاری دوران ساسانیان است و در مرکز شهر قرار دارد. گرداب سنگی در سال 1355 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. بنای گرداب سنگی از سنگ و ساروج ساخته شده و به شکل دایره است. تماشای این گرداب یکی دیگر از لذت‌های سفر به خرم‌آباد و بازدید از دریاچه کیو است.

آدرس گرداب سنگی: لرستان، خرم‌آباد، خیابان هفده شهریور

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه کیو انجام داد

دریاچه کیو یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است که نه‌تنها گردشگران و مسافران، بلکه مردم شهر هم زیاد سراغش را می‌گیرند. همین موضوع باعث شده است که در این دریاچه و اطراف آن، امکانات رفاهی مثل کافه، رستوران، دکه‌های خوراکی مختلف، سرویس بهداشتی و … وجود داشته باشد. فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه کیو انجام داد و از آن‌ها لذت برد شامل موارد زیر می‌شود:

قایق‌سواری

قایق سواری در دریاچه کیو
برای قایق‌سواری در دریاچه کیو می‌توانید هم از قایق موتوری و هم قایق پدالی استفاده کنید. – عکاس: مجید عطرو

 یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین تفریح‌ها در دریاچه کیو، قایق‌سواری است. این تفریح لذت‌بخش آن‌هم با چشم‌انداز و هوای مطبوع خرم‌آباد، به یکی از خاطرات لذت‌بخش شما در بازدید از دریاچه کیو تبدیل می‌شود. شما می‌توانید برای قایق‌سواری در دریاچه کیو هم از قایق موتوری و هم قایق پدالی استفاده کنید.

جت اسکی

جت اسکی در دریاچه کیو
جت اسکی، یکی از هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها در دریاچه کیو – عکاس: رهام مرادی فرد

علاقه‌مندان به تفریحات آبی هیجان‌انگیز و سرعتی، می‌توانند موقع بازدید از دریاچه کیو، سراغ جت اسکی بروند. تفریحی که طرفدارانش را حسابی هیجان‌زده می‌کند.

شاتل سواری

یک گزینه دیگر در تفریحات آبی دریاچه کیو، شاتل سواری است. تفریحی که حسابی لذت‌بخش است و تا مدت‌ها شما را سرحال نگه می‌دارد.

شهر بازی

شهر بازی دریاچه کیو
شهربازی و چرخ‌وفلک سواری یکی از فعالیت‌هایی است که می‌توان در دریاچه کیو انجام داد. – عکاس: رضا طرحانی

 در محدوده دریاچه کیو، یک شهربازی با امکاناتی مثل چرخ‌وفلک، استخر توپ، ترامپولین و … وجود دارد. این شهر بازی گزینه خوبی برای سرگرمی کودکان است.

پیک‌نیک

پیک نیک در دریاچه کیو
پیک‌نیک، فعالیتی محبوب و رایگان در دریاچه کیو

 یکی از تفریح‌های محبوب و البته رایگان در دریاچه، پیک‌نیک در فضای اطراف آن است. در اطراف دریاچه کیو، پارک بزرگی با فضای سبز بی‌نظیر به نام پارک کیو وجود دارد. هوای این پارک به خاطر وجود درختان و دریاچه، حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم خنک‌تر از قسمت‌های دیگر شهر است.

پیاده‌روی

پیاده روی در دریاچه کیو
پیاده‌روی، تفریحی آرامش‌بخش در دریاچه کیو – عکاس: عباس رضایی

پیاده‌روی در مسیر اختصاصی اطراف دریاچه، یکی از تفریح‌های رایگان و لذت‌بخش در دریاچه کیو است که طرفداران پر و پا قرصی دارد.

تماشای دریاچه کیو در شب

دریاچه کیو در شب
دریاچه کیو در شب، منظره‌ای خیره‌کننده دارد. – عکاس: کیانا مدنی

 دریاچه کیو در شب، شکل دیگری از زیبایی‌هایش را به رخ ملاقات‌کنندگانش می‌کشد. چراغ‌های شهر و بوستان اطراف که روشن شده است، سایه ماه روی آب، صدای آرام حرکت موج‌های ریز دریاچه و … باعث می‌شود که تماشای دریاچه کیو در شب، یکی از تفریحات آرامش‌بخش در این دریاچه باشد. البته اگر می‌خواهید از این تفریح لذت ببرید، وسط هفته به دریاچه بروید.

اقامت در دریاچه کیو

اقامت در دریاچه کیو
بررسی روش‌های اقامت در دریاچه کیو

برای اقامت در دریاچه کیو 2 راه دارید.

  • راه اول این است که اگر در آب‌وهوای مساعد و با امکانات لازم برای کمپینگ به دریاچه می‌روید، در اطراف دریاچه و پارک کیو کمپ کنید. البته باید بگویم دریاچه کیو یک دریاچه درون‌شهری است، پس انتظار کمپینگ‌هایی مشابه مناطق بکر و کم سروصدا را نداشته باشید.
  • راه دوم اجاره ویلا و سوئیت در خرم‌آباد است. برای این کار می‌توانید قبل از سفر و سر فرصت، انواع اقامتگاه‌های خرم‌آباد را در سایت اتاقک بررسی کنید. هر کدام که باب میلتان بود رزرو کنید و با خیال راحت راهی این شهر زیبا شوید و به ملاقات دریاچه کیو بروید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه کیو بدانید

نکات لازم در سفر به دریاچه کیو
عکاس: kamaz
  • در زمان اوج سفر به خرم‌آباد یعنی بهار و تابستان، حتماً اقامتگاه خود را قبل از سفر رزرو کنید.
  • اگر قصد دارید با خودروی شخصی به خرم‌آباد بروید، از وضیعت سلامت خودرو مطمئن شوید.
  • حواستان باشد که اگر با قطار به خرم‌آباد بروید، مقصد شما دورود است. از درود تا دریاچه کیو هم تقریباً 87 کیلومتر فاصله است.
  • در سفر هوایی به خرم‌آباد، زمانی را برای تأخیر در پرواز لحاظ کنید. البته امیدوارم این اتفاق نیافتد!
  • برای بازدید از دریاچه کیو نیازی نیست هزینه ورودی پرداخت کنید، ولی برای استفاده از تفریحات مختلف آن باید بلیط بخرید.
  • دریاچه کیو مقصد محبوبی است و به همین خاطر در ایام تعطیل و آخر هفته‌ها شلوغ است. پس اگر با خودروی شخصی به دریاچه رفتید، حواستان به جای پارک باشد.
  • توصیه می‌کنم در بازدید از دریاچه کیو، به‌خصوص در فصل تابستان، پماد دفع‌کننده حشرات داشته باشید، چون در این فصل پشه‌های زیادی هم به ملاقات دریاچه می‌آیند!

سخن آخر

در این مقاله به دریاچه کیو در خرم‌آباد سر زدیم. دریاچه‌ای که در بهار و تابستان در بهترین حالت خود قرار دارد. در دریاچه کیو عکس‌های قشنگی گرفتیم، قایق پدالی سوار شدیم، خوراکی‌های خوشمزه خوردیم و بعد به اقامتگاهمان که از اتاقک رزرو کرده بودیم برگشتیم.

دریاچه کیو دل ما را برد و روز دوم سفر هم به ملاقاتش رفتیم؛ اما این بار کوتاه‌تر تا بتوانیم از جاهای دیدنی نزدیک به آن مثل قلعه فلک الافلاک، گرداب سنگی و … هم دیدن کنیم.

در راه برگشت هم پیش خودمان فکر می‌کردیم کاش همه شهرهای ایران، یک دریاچه طبیعی مثل دریاچه کیو در دل شهر داشتند تا می‌توانستیم هر موقع که دوست داشتیم سراغشان برویم.

سؤالات متداول درباره دریاچه کیو

دریاچه کیو کجاست؟

آدرس دریاچه کیو خرم‌آباد: لرستان، خرم‌آباد، شمال غربی خرم‌آباد، بلوار جام جم

دور دریاچه کیو چند متر است؟

مساحت دریاچه کیو 7 هکتار است.

دریاچه کیو در پاییز چه شکلی است؟

آب دریاچه کیو از چشمه‌های بالادستی تأمین می‌شود، به همین خاطر با سرد شدن هوا و شروع بارش برف، آب دریاچه کم‌عمق می‌شود و بیشتر مواقع دریاچه کیو در پاییز خشک است.

4.3/5 - (74 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. این دریاچه ازابتدا وجودنداشته وطبیعی نیست،چشمه ای بوده که بصورت دریاچه دراوردن

  2. با سلام خدمت دوستان ، لازم به ذکر است که استان لرستان چند شهر داره که لک زبان هستند شهرهایی مانند ، نورآباد ، الشتر ،کوهدشت ،فیروز آباد و نصف خرم آباد و بخش زیادی از شهرستان بروجرد به واسطه حضور طایفه بیرانوند در این شهر
    لازم به ذکر که لک زبانهای این استان به راحتی میتوانن با زبان مردم ایلام و کرمانشاه صحبت کنن
    ، اما لری زبان نیست ، گویش حساب میشه،
    اما زبان لکی به دلیل داشتن الفبا زبان حساب میشه، همچون کردی و عربی، جالب اینه که کردهای کردستان به اهالی کرمانشاه و ایلام نمیگن
    کرد، میگن لک زبان،
    جالب اینه که در شهر بغداد جمعیت زیادی از لک زبانها از قدیم حضور داشتن ، و در آخر کافیه یه سرچ کوچیک توی گوگل بزنید جمعیت لک زبانهای جهان متوجه میشید که حوضه گسترش جمعیت لکها، در جهان تا کجا رفته، و در آخر تمدن کاسیک که موزه لور فرانسه، اشیا این قوم نگهداری میشن،خواستگاهش شهر نورآباد دلفان هستش که در زمان جنگ جهانی اول برا اولین بار اشیا عصر مفرخ در این شهر کشف شد

  3. آیا میدانید بیش از ۶۰ درصد جمعیت کل استان لرستان لک و یا لک تبار هستند
    لک تباران به گویش لری تکلم دارند ولی نژاد و ریشه تباریشان لک است

    ئاواخته‌م سَربَرزی کُل وه‌لاتی ئیرانَ
    آرزویم سربلندی کُل سرزمین ایران است

    1. چند سال پیش ما به لرستان سفر کردیم به دریاچه کیو هم رفتیم اصلا زلال و تمیز نبود خیلی کثیف و لجنزار بود

  4. دریاچه کیو واقعا دیدنی وقشنگه و چون در داخل شهره اقامت اطراف دریاچه راحته

    1. سلام، ممنون از پیامتون، بله واقعا گوشه گوشه لرستان پر از جاهای زیبا و چشم نواز است.

        1. سلام لرستان یا شهر زیبای خرم آباد . جای بنام لکستان وجود ندارد لر زبان و لک زبان. که لک زبانها بجای لرستان اصطلاحی بنام لکستان بکار میبرند

      1. سلام لرستان یعنی لر زبان و چون لک زبان هم داریم لک زبانها این اصطلاح لکستان روبه کارکیبرند

      2. لک ها هم لر هستن جایی به اسم لکستان وجود نداره اینجا لرستان هست مرکز این استان خرم آباد هست که زبان شون لکی نیست و دریاچه کیو هم واقعه شده در خرم آباد اصلا جایی به اسم لکستان توی نقشه ایران وجود نداره

        1. بیش از نیمی از جمعیت لرستان لک و یا لک تبار هستند . خرم آباد بزرگترین شهر لک نشین ایران است

        2. با سلام خدمت دوستان ، لازم به ذکر است که استان لرستان چند شهر داره که لک زبان هستند شهرهایی مانند ، نورآباد ، الشتر ،کوهدشت ،فیروز آباد و نصف خرم آباد و بخش زیادی از شهرستان بروجرد به واسطه حضور طایفه بیرانوند در این شهر
          لازم به ذکر که لک زبانهای این استان به راحتی میتوانن با زبان مردم ایلام و کرمانشاه صحبت کنن
          ، اما لری زبان نیست ، گویش حساب میشه،
          اما زبان لکی به دلیل داشتن الفبا زبان حساب میشه، همچون کردی و عربی، جالب اینه که کردهای کردستان به اهالی کرمانشاه و ایلام نمیگن
          کرد، میگن لک زبان،
          جالب اینه که در شهر بغداد جمعیت زیادی از لک زبانها از قدیم حضور داشتن ، و در آخر کافیه یه سرچ کوچیک توی گوگل بزنید جمعیت لک زبانهای جهان متوجه میشید که حوضه گسترش جمعیت لکها، در جهان تا کجا رفته، و در آخر تمدن کاسیک که موزه لور فرانسه، اشیا این قوم نگهداری میشن،خواستگاهش شهر نورآباد دلفان هستش که در زمان جنگ جهانی اول برا اولین بار اشیا عصر مفرخ در این شهر کشف شد

        3. شاید لرها لک باشن ولی لکها هرگز لر نیستند.همچنین قرار نیست نام ها و جغرافیاهاهمه سیاسی باشند بسیاری نام ها ریشه فرهنگی دارن مثل هورامان.لکستان یک نام قدیمی و با پشتوانه است که به جغرافیای قوم لک گفتند

      1. لکستان یک حوزه فرهنگی و تاریخی و در واقع یک تمدن است . بخش عظیمی از لرستان و کرمانشاه ، کل استان ایلام ، بخش عظیمی از غرب و جنوب غرب همدان ، استان های دیاله و خانقین و کوت در عراق همه از نژاد لک هستند و در دوره‌هائی صاحب تمدن بودن . زبان لکی با بیش از سی‌هزار واژه به عنوان کهن‌ترین و غنی ترین زبان‌های ایرانی ثبت ملی شده است ، شاخصه‌ی اصلی یک قوم زبان است در اینجا لکی زبان است ولی لری گویشی از زبان فارسی است که تلفیقی از زبان لکی و فارسی است و هیچ استقلال واژگانی از خود ندارد .

        نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است
        میان تبارها تبارم تک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *