شهرها

کرج کجاست | رنگارنگ‌ترین مقصد گردشگری ایران

کرج مرکز استان البرز و یکی از کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود. این شهر به دلیل طبیعت بی‌نظیر و ییلاق‌های متنوعی که دارد، در میان گردشگران از محبوبیت زیادی برخودار است. در این مطلب از اتاقک به معرفی کرج پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا راهنمای سفری به این شهر ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

کرج کجاست؟

یک میدان که دور تا دور اندرخت است و وسط آن پارکی برای بازی است، خیابان های اطراف و ساختمان ها

کرج، مرکز استان البرز و یکی از شهرهای خوش آب و هوا در نزدیکی پایتخت است. کرج در کوهپایه‌های رشته کوه البرز قرار دارد و وسعت این شهر در حدود 60 کیلومتر مربع است. این شهر در حاشیه غربی رودخانه کرج و در قسمت‌های جنوبی کوه‌های البرز قرار دارد. کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیک بودن به پایتخت جزو شهرهای مهاجرپذیر ایران به حساب می‌آید و این شهر بعد از تهران مهاجرپذیرترین شهر ایران نامیده می‌شود.

آب‌‌وهوای کرج

یک روز برفی در کرج
عکس از ویکی‌پدیا

کرج تحت تاثیر ارتفاعات البرز اقلیم نیمه کوهستانی دارد. در روزهای پاییز و زمستان کرج هوای ابری، بارانی و برفی را تجربه می‌کند. اغلب روزهای زمستان در کرج برفی و بارانی است و هوای به شدت سرد می‌شود. بارش‌های کرج از ماه‌های آبان و آذر شروع و اغلب تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داد. اما در روزهای بهار دمای هوا افزایش می‌یابد و خنکی مطبوعی را تجربه می‌کند. تابستان در کرج هوای گرم و خشک می‌شود و اغلب روزهای تابستان کرج، آفتابی و صاف است. البته هوای کرج به نسبت هوای تهران خنک‌تر می‌باشد و همین امر باعث شده که ییلاق مناسبی برای شهرنشینان اطراف باشد.

بهترین فصل سفر به کرج

درختان رنگارنگ در کنار رودخانه ای که روان است
عکس از علیرضا جواهری

براساس آب و هوا بهترین فصل سفر به کرج، اوایل بهار و تابستان است. در این فصول هوا آفتابی و خنکی مطبوعی دارد. اما اگر از ما می‌شنوید، کرج در تمام فصول زیبا و دیدنی‌ست. اغلب پایتخت‌نشینان برای دیدن فصل پاییز و بارش برگ‌های رنگارنگ درختان به کرج و شهرهای اطرافش سفر می‌کنند. برای روزهای سرد و بارانی یا برفی زمستان، کرج نزدیک‌ترین مقصد برای تهرانی‌هاست که زمستان را از نزدیک ببینند.

اجاره سوئیت کرج بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

در کرج ویلاهای بسیاری وجود دارد که در میان ارتفاعات البرز یا در حاشیه دره چالوس ساخته شده‌اند و مناسب سفر به کرج هستند. قابل ذکر است که اگر قصد سفر به کرج و اقامت در این شهر را دارید با اجاره روزانه خانه در کرج به راحتی این امکان برای شما فراهم میشود که در فصل دلخواه خود سفر کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی کرج

کرج به دلیل اقلیم و موقعیت جغرافیایی که دارد، مقصد مناسبی برای طبیعتگردان است. جاذبه های گردشگری کرج اغلب به طبیعت زیبایی این شهر ارتباط دارد و بخش عمده‌ای از گردشگران کرج نیز طبیعت‌دوستان هستند. در ادامه به مهم‌ترین دیدنی‌‌های کرج پرداخته می‌شود.

جاده چالوس

جاده ای پر پیچ و خم در دل کوهستان
عکس از کجارو

یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرج، جاده چالوس است. جاده چالوس در حقیقت مهم‌ترین راه ارتباطی بین تهران و شهرهای شمالی است. این جاده در ارتفاعات البرز مرکزی ساخته شده و تهران را از طریق کرج به چالوس و دیگر شهرهای شمال وصل می‌کند. در میان جاده چالوس جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد، از جمله آبشارها، چشمه‌ها و کوه‌های متعدد. همچنین در جاده چالوس کافه‌ها، رستوران‌ها و استراحتگاه‌‌های فراوانی وجود دارد که به زیبایی جاده چالوس افزوده است. جاده چالوس یکی از مهم‌ترین مکان‌های نوستالژی ایرانیان محسوب می‌شود و این جاده در تمامی فصول زیبا و دیدنی‌ست.

روستای برغان

روستاهای اطراف کرج از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شوند. یکی از این روستاها، روستای برغان است. روستای برغان به باغ‌های میوه و چنارهای چندصدساله‌ش مشهور است. اغلب ما برغان را با آلوهایش می‌شناسیم. آلوهای برغان جزو خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین آلوهای ایران هستند. در فصل بهار و پاییز، کوچه باغ‌های برغان بسیار دیدنی می‌شوند. از دیدنی‌های طبیعی روستای برغان که بگذریم به دیدنی‌های تاریخی روستا می‌رسیم که شامل تکیه، مسجد جامع و پل تاریخی می‌شود.

پارک چمران

محوطه پارکی با چمن کاری و گل کاری های طراحی شده، الاچیق های زیبا بری نشستن و مردمی  در حال تردد
عکس از ویکی‌پدیا

پارک‌های کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر بسیار دیدنی و زیبا هستند. اکثر پارک‌های کرج در طبیعت کرج احداث و  از درختان سبز و تنومند پوشیده شده‌اند. یکی از مهم‌ترین پارک‌های جنگلی کرج، پارک چمران است. پارک چمران کرج با درختان سبز و رودخانه‌ای در میان آن، پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف شهر است. پارک چمران همچنین در میان گردشگران نیز شهرت دارد و مهم‌ترین فستیوال‌ها و جشنواره‌های کرج در این پارک برگزار می‌شود. از مهم‌ترین جشنواره‌ها که در پارک چمران جشن گرفته می‌شود، جشن گل لاله است که هر سال در فصل بهار این جشنواره برگزار می‌گردد.

از بخش‌های مهم پارک چمران کرج می‌توان به باغ گل، باغ پرندگان، کافه و رستوران، فرش گل، پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری، سینما چهار بعدی، پارک بانوان اشاره کرد.

باغ فاتح کرج

یکی از تفرجگاه‌های طبیعی شهر کرج، باغ فاتح است. در باغ فاتح کرج می‌توانید از امکانات ورزشی مختلفی استفاده و در فضای دلپذیر باغ پیاده‌روی کنید. باغ فاتح کرج به علت دارا بودن زمین تنیس بزرگ، به پارک تنیس کرج در بین شهروندان شناخته می‌شود. همچنین در این باغ فضای بزرگی برای بازی بچه‌ها در نظر گرفته شده و امکاناتی نظیر کتاب، بوفه، کافه و رستوران مختلف دارد.

روستای شهرستانک

نمایی از بالای یک شهرشتان و طبیعت اطراف و درختان که برگ های زرد و نارنجی و سبز دارند

یکی دیگر از روستاهای کرج، شهرستانک است. شهرستانک علاوه بر طبیعت زیبا، تاریخچه غنی نیز دارد. این روستا ییلاق مهمی برای شاهان و شاهزادگان قاجار بوده است. به همین دلیل در این روستا کاخ‌ها و ویلاهای متعددی دیده می‌شود که معماری قاجاری را به همراه دارد. روستای شهرستانک باغ‌های میوه بسیاری دارد و درختان میوه در فصل تابستان به رنگ‌های مختلف درمی‌آیند و فضای فوق‌العاده زیبا ایجاد می‌کنند.

سد امیرکبیر کرج

سدی در بین دو کوه و قایقی در حال حرکت در آب داخل سد
عکس از ویکی‌پدیا

سد امیرکبیر کرج، از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شود. این سد از مهم‌ترین منابع ذخیره آب استان تهران و البرز به شمار می‌رود و البته اطراف سد جزو محبوب‌ترین تفرجگاه‌های کرج است. فصل بهار و تابستان، بهترین زمان برای دیدن مناظره حاشیه سد کرج است.

پل دخترسلیمانیه کرج

پل دختر سلیمانیه یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر کرج است. این پل از دوران صفوی در این شهر باقی مانده و جزو آثار ملی ایران نیز به حساب می‌آید.

باغ پرندگان کرج

یک ط.طی رنگی روی یک شاخه درخت

باغ پرندگان کرج یکی از مکان پربازدید این شهر محسوب می‌شود. باغ پرندگان کرج دارای ۱۰ هزار متر مربع مساحت است. این باغ در چند طبقه ساخته شده و جزو مجهزترین باغ‌های پرندگان ایران محسوب می‌شود. در این باغ از پرندگان متعددی از جمله پرندگان در حال انقراض، پرندگان آبزی، کنار آبزی، شکاری، طوطی و کبوترها نگهداری می‌گردد.

پارک جنگلی جهان‌نما

پلی آجری  بر روی یک رودخانه و درختان سرسبز در اطراف آن

پارک جنگلی جهان‌نما، یکی از قدیمی‌ترین پارک های جنگلی شهر کرج محسوب می‌شود. این پارک با قدمتی ۵۰ ساله دارای یک دریاچه مصنوعی و تعداد زیادی درختان کهنسال می‌باشد که آنجا را به یکی از زیباترین تفرجگاه‌های درون شهری کرج تبدیل کرده است.

بام کرج

یکی از دیدنی‌ها شهرهای ایران، دیدن شهرها از ارتفاعات است. بام کرج یکی از بهترین مکان برای دیدن کرج از ارتفاعات است. این مکان در کوهپایه‌های عظیمیه قرار دارد و شهر در این قسمت به نظر زیرپای شماست. در بام کرج، رستوران‌ها و کافه‌های متعددی دیده می‌شود.

مراکز خرید کرج

ساختمانی نسبتا بلند با نمایی سنگ و شیشه در بر یک خیابان
عکس از ویکی‌پدیا

مراکز خرید کرج بسیار متنوع هستند. اغلب این مراکز مدرن و به تازگی ساخته شده‌اند. از مهم‌ترین مراکز خرید کرج می‌توان به مرکز خرید پارسیان، مرکز خرید مهستان، مرکز خرید مبنا، مرکز خرید البرز و غیره اشاره کرد. در این مراکز خرید انواع محصولات و کالاها عرضه می‌شود و افراد به راحتی می‌توانند از میان کالاها، انتخاب و خرید کنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی کرج را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی کرج

گیلاس هایی تازه روی شاخه درخت

در زمان سفر خود به کرج، از خرید سوغاتی غافل نباشید. در کرج صنایع دستی متعددی وجود دارد که امروزه این صنایع دستی به سوغات شهر تبدیل شده است. از مهم‌ترین صنایع دستی کرج می‌توان به کارهای چوبی مانند منبت‌کاری و معرق کاری هنرمندان کرج اشاره کنیم. همچین برای سوغات می‌توانید به سراغ خوراکی‌های کرج بروید. از مهم‌ترین خوراکی‌های کرج میوه‌های فصل است مانند گوجه سبز، گیلاس، آلو و زردآلو. عناب نیز یکی از محصولات باکیفیت باغ‌های میوه کرج است که در تمامی مغازه‌ها به صورت تازه و خشک به فروش می‌رسد.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات کرج را مطالعه کنید.

غذاهای محلی کرج

رودی جاری در میان درختانیکه برگ هایشان ریخته
عکس از ویکی‌پدیا

در سفر خود به کرج حتما غذاهای محلی این شهر را نیز امتحان کنید. مردم کرج به دلیل اقلیم کوهستانی در روزهای بارانی و برفی به سراغ آش‌ها می‌روند. آش‌های کرج در اغلب مغازه‌ها نیز به فروش می‌رسد. از مهم‌ترین آش‌های کرج می‌توان به حلیم و یوان آش اشاره کرد.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در کرج

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در کرج یا حتی ویلا، سوئیت و باغ می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *