شهرها

ماهدشت کجاست؟ | مهم‌ترین تفرجگاه خاندان پهلوی در نزدیکی تهران

ماهدشت یکی از شهرهای جنوبی استان البرز و از شهرهای اقماری در مجموعه شهری کرج محسوب می‌شود. این شهر به خاطر طبیعت و آب و هوای مطبوعی داشته، مورد توجه خاندان پهلوی بوده و یکی از تفرجگاه‌های آن‌ها محسوب می‌شده است. این شهر در 15 کیلومتری خروجی اتوبان کرج قرار دارد و اگر جاده بدون ترافیک باشد یک ساعته مسیر تهران کرج را طی می‌کنید و به این شهر خوش‌ ‌آب و هوا می‌رسید. از دیگر دلایلی که هر ساله هزاران مسافر جذب این شهر میشوند, جاذبه‌های دیدنی ماهدشت است که قدمتی تاریخی دارند. در ادامه به معرفی کامل ماهدشت پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

ماهدشت کجاست؟

معرفی ماهدشت کرج

نام قدیم این شهر، مردآباد بوده، بعدها به شاهدشت تغییر کرد. هنگامی که این شهر به جزو استان البرز قرار شد به ماهدشت تغییر نام داد. این شهر در بخش جنوبی استان البرز قرار دارد و یکی از شهرهای بخش مرکزی کرج محسوب می‌شود و فاصله ماهدشت تا کرج تقریباً 15 کیلومتر است. درصورتی که ترافیک وجود نداشته باشد، یک ساعت از تهران تا ماهدشت راه دارید.

ماهدشت با 27000 هکتار زمین کشاورزی یکی از قطب‌های کشاورزی استان البرز و کرج محسوب می‌شود. این شهر در چند سال اخیر از نظر صنعتی و تفریحی مورد توجه ساکنین استان‌های هم‌جوار قرار گرفته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این منطقه انجام شده است. ماهدشت از سمت شمال با مهرشهر و کیانمهر، از سمت شرق با محمد شهر و عباس‌آباد، از غرب با اشتهارد و از سمت جنوب با صفادشت همسایه است. جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری‌ها 63 هزار نفر و مساحت آن 61167 است.

درباره ماهدشت کرج

ماهدشت از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است زیرا در مسیر اصلی ترانزیت تهران-کرج-اشتهارد قرار گرفته و به بخش‌های غربی کشور مانند کرمانشاه، قزوین، همدان و کردستان دسترسی دارد. همچنین از طریق شهریار به استان مرکزی متصل می‌شود. نزدیکی این شهر به فرودگاه بین المللی پیام و همچنین منطقه اقتصادی ویژه مزیت آن را چند برابر می‌کند.

آب و هوای ماهدشت

ارتفاعات البرز بیشترین نقش را در شکل‌گیری اقلیم‌ این استان دارد؛ به طوری که در فصل‌های سرد سال تحت تأثیر سیستم‌های شمالی، شمال غربی و مخصوصاً جنوب غربی است. بارندگی‌های این منطقه از ماه‌های آبان و آذر شروع شده و تا اواسط اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. ماهدشت از شهرهای استان البرز محسوب می‌شود و آب و هوای این شهر نیز به مانند دیگر شهرهای استان البرز است. ماهدشت آب و هوای نیمه کوهستانی دارد.

آب و هوای ماهدشت کرج

ماهدشت زمستان‌های سرد داشته و در بیشتر روزهای فصل زمستان باران یا برف می‌بارد. سرمای هوا در پاییز ماهدشت قابل تحمل است و باران‌های ماهدشت از پاییز شروع می‌شود و ماهدشت هوای مطبوعی در پاییز تجربه می‌کند. فصل بهار بهترین فصل از لحاظ آب و هوای برای ماهدشت است. هوای مطبوع و خنک، گاهی همراه با باران‌های بهاری است. از اواخر بهار، دمای هوا افزایش محسوب می‌کند و روزهای بلند آفتابی تابستان شروع می‌شود. با این‌حال، تابستان‌های ماهدشت نسبت به شهرهای اطراف خنک‌تر است.

بهترین فصل سفر به ماهدشت

تعیین بهترین زمان و بهترین فصل برای سفر کار ساده‌ای نیست. اگر از سرما فراری هستید، زمستان فصل مناسبی برای سفر به ماهدشت محسوب نمی‌شود. اما اگر از بارش برف لذت می‌برد، قطعا این فصل می‌تواند تجربه عالی برای شما در ماهدشت باشد. بهار و پاییز از نظر آب و هوا بهترین فصل سفر به ماهدشت محسوب می‌شود. هوا در این فصول مطبوع و خبری از گرمای تابستان نیست. در فصل تابستان اما می‌توانید با اجاره روزانه ویلا و خانه در ماهدشت، تجربه بی‌نظیری برای خود رقم بزنید.

ماهدشت کرج کجاست

دیدنی‌­­های ماهدشت

تصور بسیاری از گردشگران این است که باید ویلای در ماهدشت اجاره کرده و بعد به این شهر سفر کرد. اکثر ویلاها و باغ‌های ماهدشت را می‌شناسند و تصور دارند که تنها برای شنا در ویلاهای استخردار ماهدشت یا گشت در باغ‌ها باید به ماهدشت سفر کنند. اما ماهدشت جاهای دیدنی متعددی دارد. در سفرتان می‌تواند از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی ماهدشت بازدید کنید. در ادامه مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر زیبا را معرفی کرده‌ایم.

چشمه شاهدشت

نام چشمه از نام قدیم ماهدشت گرفته شده است. چشمه شاهدشت در 35 کیلومتری کرج قرار دارد. این چشمه جزو چشمه‌های معدنی ایران به حساب می‌آید. آب چشمه ماهدشت دارای سولفات سدیم و به همین دلیل سرد است. همچنین در آب چشمه املاح دیگری وجود دارد که برای بیماران تنفسی و گواتر مناسب است.

چشمه های ماهدشت کرج

 تپه مردآباد (ماهدشت)

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ماهدشت، تپه مردآباد است. این اثر تاریخی که در داخل شهر قرار دارد، ثبت ملی شده است. تپه مردآباد به تخمین کارشناسان باستانی‌شناسی مربوط به هزاره 5 تا 3 قبل از میلاد است. از این تپه سفالینه‌های تاریخی کشف شده است. سفالینه‌های تپه مردآباد به رنگ قرمز، نخودی و خاکستری و نقوش هندسی، کنده‌کاری شده و برجسته دارد.

تپه مردآباد کرج

قلعه حیدرآباد

یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه تپه و قلعه حیدرآباد است. قلعه حیدرآباد در روستای حسین آباد کرج قرار دارد و در سال 1381 به ثبت ملی رسیده است. قدمت این اثر تاریخی به دوره پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران تاریخی پس از اسلام می‌رسد و برای علاقه‌مندان به تاریخ جذابیت زیادی دارد.

تپه امامزاده قاسم

یکی دیگر از آثار تاریخی ماهدشت، تپه تاریخی امازاده قاسم است. نام تپه از امامزاده‌ای نزدیکی آن گرفته شده است. تپه امامزاده قاسم در سال 1380 شناسایی شد و بعد از مدتی به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. با توجه به سفال‌هایی که در تپه امامزاده قاسم پیدا شده، قدمت این اثر را به اوایل دوره اسلامی بازمی‌گردانند.

تپه امامزاده قاسم کرج

امامزاده احمد و محمود

یکی دیگر از آثار تاریخی در ماهدشت، امامزاد احمد و محمود است. این امامزاده در تپه‌ای به ارتفاع 3 متر قرار دارد و از فاصله دور می‌توان آن را مشاهده کرد. سبک معماری این امامزاده به بناهای دوران صفوی نزدیک است و کارشناسان قدمت آن را به دوران صفوی نسبت می‌دهند.

امامزاده احمد و محمود کرج

غار چاه دیو

این غار در کیلومتر 7 جاده کرج-ماهدشت و در روستای شوربلاغ روی کوه‌های جنوبی روستا قرار دارد. ابعاد دهانه‌ای چاه  20 در 25 متر و عمق آن در حدود 70 متر است. جنس دیواره غار چاه‌دیو از بلور نمک و خاک رس و دیواره‌های شمالی این چاه کاملا از سنگ ژیپس و سنگ‌های رسوبی تشکیل شده‌اند. در دیواره شمالی چاه یک یا دو دهانه غار وجود دارد که از داخل آن آب نمک غلیط به چاه چکه می‌کند. آب نمک جاری باعث تشکیل قندیل‌ها و تشکیلات نمکی در اطراف چاه شده است. در دیواره‌های چاه لانه پرندگان نیز دیده می‌شود که بر جذابیت چاه می‌افزاید.

جاذبه های گردشگری ماهدشت

رودخانه شور (ابهر رود)

یکی از رودخانه‌های استان البرز، رودخانه شور است. سرچشمه این رودخانه در کوه‌های جنوب غربی آوج در استان قزوین قرار دارد. رودخانه بعد از گذشتن از دشت‌های ابهر، قزوین، شمال اشتهارد وارد استان البرز می‌شود و با گذر از بخش جنوبی ساوجبلاغ در نزدیکی ماهدشت به رودخانه کرج می‌ریزد. در این رودخانه به صورت پراکنده ماهی گورخری دارد و در اطراف رودخانه پرنده‌هایی مانند پرستو، سلیم طوقی، ایگرت سفید و عقاب استپی دیده می‌شود.

ابهر رود ماهدشت کرج

دسترسی به ماهدشت

برای رفتن به ماهدشت از تهران دو مسیر جاده‌ای وجود دارد که با توجه به محل زندگی‌تان می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید. برای اولین مسیر باید وارد اتوبان تهران-کرج شده و با گذر از محمد شهر طبق تابلوهای راهنما به سمت ماهدشت حرکت کنید. برای مسیر دوم باید ابتدا به ملارد و سپس صفادشت رفته و بعد طبق تابلوهای راهنمایی به سمت ماهدشت برانید. فاصله کرج تا مرکز شهر ماهدشت تقریباً 20 کیلومتر است که با بیست دقیقه رانندگی البته در شرایطی که ترافیک نباشد، به ماهدشت می‌رسید. اگر از سمت قزوین به ماهدشت سفر می‌کنید باید از اتوبان قزوین کرج استفاده کنید.

دسترسی به ماهدشت کرج

سوغاتی‌ها و صنایع ‌دستی ماهدشت

از مهم‌ترین بخش‌های سفر آشنایی با صنایع دستی و سوغات شهرها است. در ماهدشت می‌توانید صنایع دستی متنوع را ببینید و به عنوان سوغات تهیه کنید. از مهم‌ترین صنایع دستی ماهدشت می‌توان به ساخت ظروف سفالی، منبت‌کاری، شیشه‌گر، گلیم بافی، قالی بافی و رودوزی اشاره کرد. نقشه‌های گلیم‌ها و قالی‌های ماهدشت از طبیعت این شهر الهام گرفته شده و بسیاری از آنها هنوز ثبت نشده‌اند و تنها در حافظه بافندگان حفظ شده‌اند.

سوغات ماهدشت کرج

از سوغاتی‌های خوشمزه ماهدشت نمی‌تواند گذر کرد. مهم‌ترین سوغاتی‌های ماهدشت متعلق به باغ‌های میوه این شهر است. گوجه سبز در فصل بهار یکی از محبوب‌ترین سوغاتی ماهدشت به حساب می‌آید. از دیگر سوغاتی‌های ماهدشت می‌توان به عناب و لبنیات این شهر اشاره کرد.

مراکز خرید ماهدشت

یکی از تفریحات گردشگران در سفر، خرید کردن است. ماهدشت به مانند بسیاری از شهرهای ایران، مراکز خرید متنوعی دارد. گردشگران می‌توانند برای خرید سوغاتی یا صنایع دستی ماهدشت به این مراکز رجوع کنند. یکی از مراکز خریدی ماهدشت مرکز خرید پروما است که علاوه بر وسعت زیادی که دارد، صنف‌های زیادی در آن فعالیت می‌کنند. همچنین بازارهای روز ماهدشت را نیز می‌توانید برای خرید در نظر بگیرید.

مراکز خرید ماهدشت کرج

غذاهای محلی ماهدشت

ماهدشت به مانند تمام شهرهای ایران، غذاهای محلی خوشمزه‌ای نیز دارد. غذاهای محلی ماهدشت علاوه‌بر طعم خوبی که دارند برای سلامتی نیز مفید هستند. در این غذاها از مواد اولیه محلی و سبزی‌های تازه کوهی استفاده می‌شود که بر کیفیت غذا تاثیر دو چندان دارد. از مهم‌ترین غذاهای محلی ماهدشت می‌توان به مورجو خورشت، حلیم گوشت، یوان آش، ترشی آش و خوراک لوبیا پیله اشاره کرد. همچنین در فصل بهار مردم ماهدشت، دمپختک‌های با سبزی‌های کوهی درست می‌کنند که طعم بی‌نظیری دارند.

غذاهای محلی ماهدشت کرج

رستوران‌های ماهدشت

تجربه امتحان کردن غذهای محلی برای بسیاری از گردشگران جالب و هیجان‌انگیز است. در ماهدشت نیز گردشگران تمایل دارند که برخی از غذاهای محلی این شهر را تست کنند. این شهر رستوران‌ها و کافه‌های متعددی دارد که غذاهای محلی و باکیفیتی به مسافران ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین رستوران‌های ماهدشت می‌توان به رستوران‌های دیزی‌سرا گروسی، رستوران تخت جمشید، رستوران پارسا، طباخی شیرازی، سفره‌خانه داش رضا، کباب ساطوری بناب و غذای آریا اشاره کرد.

اقامت در ماهدشت

ماهدشت به دلیل موقیعت مناسب بسیاری برای سرمایه‌گذاران و البته گردشگران جذاب بوده است. به همین دلیل، در سال‌های اخیر ویلا‌ها و خانه باغ‌های متعددی در این شهر ساخته شد. با توجه به اینکه در ماهدشت هتلی وجود ندارد، گردشگران می‌توانند برای اقامت در ماهدشت به سراغ ویلاهاو سوئیت‌ها بروند. اگر قصد سفر به این شهر و اقامت در آن را دارید، سایت اتاقک می‌تواند در این زمینه راهنمای شما باشد.

4.6/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *