جاهای دیدنی

بازدید از جاذبه های گردشگری ماهدشت کرج

جاهای دیدنی ماهدشت کرج از دیرباز موردتوجه پایتخت‌نشینان بوده است و آب و هوای خوش آن گردشگران بسیاری را به خصوص در آخر هفته‌ها به این منطقه جذب می‌کند. در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماهدشت پرداخته‌ایم تا در سفر خود به راحتی بتوانید از آن‌ها بازدید کنید. با ما همراه باشید

جاهای دیدنی ماهدشت

ماهدشت، شهری تاریخی و خوش آب و هوا در جنوب غربی کرج است. این شهر از دیرباز یکی از تفرجگاه‌های اصلی تهرانی‌ها بوده است و هم‌اکنون نیز از اصلی‌ترین قطب‌‌های کشاورزی و صنعتی استان البرز به حساب می‌آید. قدمت ماهدشت و جاذبه‌های طبیعی آن باعث شده که گردشگران بسیاری به‌خصوص از غرب استان تهران برای گشت‌و‌گذار و تفریح این شهر زیبا را انتخاب کنند. اگر می‌خواهید عازم سفری متفاوت و جذاب در نزدیکی پایتخت شوید، در ادامه با ماه همراه باشید تا جاهای دیدنی ماهدشت را با هم مرور ‌کنیم.

نوشته های مشابه

جاهای دیدنی ماهدشت

جاذبه‌های طبیعی و تفریحی ماهدشت

دیدنی‌های ماهدشت در دو بخش طبیعی و تاریخی موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرند. سپری کردن چند ساعتی در گوشه و کنار این شهر با بازدید از شگفتی‌های طبیعی آن، روز پر انرژی و مفرحی را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد. در بخش اول از معرفی جاذبه‌های گردشگری ماهدشت، به دیدنی‌های طبیعی آن می‌پردازیم.

غار چاه دیو

در کیلومتر ۷ جاده کرج-ماهدشت روستایی به نام شوربلاغ قرار دارد. در جنوب غربی این روستا چاهی به عرض ۲۵ متر و ارتفاع ۷۰ متری قرار گرفته و به شکل غاری در دل زمین درآمده است. در دیواره چاه می‌توانید لانه پرندگان مختلف را ببینید. از سوی دیگر در انتهای چاه طبیعی و شگفت‌انگیز دیو، یک غار نمکی وجود دارد که محیطی مناسب را برای غارنوردی و سنگ‌نوردی به وجود آورده است. در این غار می‌توانید قندیل‌ها و بلورهای نمک را که بسیار چشم‌نواز هستند، مشاهده کنید. غار چاه دیو از جنس نمک، آهک و خاک رس است و در بالای کوه کم‌ارتفاعی قرار دارد.

چاه دیو ماهدشت کرج

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

باشگاه اسب‌سواری

باشگاه سوارکاری زیتون از بهترین امکانات تفریحی ماهدشت محسوب می‌شود. برای بازدید و تجربه اسب‌سواری در ماهدشت به سمت خیابان سرداران بروید و پس از آن وارد خیابان چهارم شوید. این مجموعه، سوارکاری در سطوح مختلف مبتدی تا پیشرفته را آموزش می‌دهد و از دیگر خدمات آن می‌توان به تولید، پرورش، نگهداری و آموزش پرش با اسب اشاره کرد.

اسب سواری در کرج
عکس تزیينی‌ست.

زمین‌های کشاورزی

ماهدشت دارای ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از رودخانه‌ی طبیعی این منطقه آبیاری می‌شوند. محصولات تازه و مرغوبی در این منطقه رشد می‌کنند که می‌توانید در سفر یکی دو روزه خود به روستاهای خوش آب و هوای اطراف آن، از این محصولات ارگانیک خریداری کنید. در این بازدید می‌توانید از مزارع روستاها بازدید و عکس‌های زیبایی بگیرید.

زمین های کشاورزی کرج
عکس تزیینی‌ست.

رودخانه شور

در نزدیکی ماهدشت، رودخانه‌ای با نام شور یا ابهررود جاری است. این رود از کوه‌های جنوب غربی آوج در استان قزوین سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به رودخانه‌ی کرج می‌پیوندد. در این رودخانه ماهی گورخری زندگی می‌کند و پرندگان مختلف نیز از آب آن تغدیه می‌کنند. با عبور این رود از باتلاق نمک‌زار در محدوده اشتهارد، شوری آب رودخانه افزایش می‌یابد، در پل عاصف‌الدوله در نزدیکی پلیس‌راه ماهدشت به شوری آن افزوده می‌شود و در نهایت از این مسیر به حوضه آبریز دریاچه قم می‌رسد. از طرف دیگر، طبیعت کوه‌های اطراف که به کوه‌های شور قلعه مشهور هستند نیز با وجود زمین‌های کشاورزی و باغات فراوان بسیار تماشایی و دل‌انگیز هستند.

رودخانه شور کرج

چشمه شاهدشت

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ماهدشت، چشمه طبیعی شاهدشت است. این چشمه در ۳۵ کیلومتری شهر کرج قرار دارد. در چشمه شاهدشت املاح معدنی همچون سولفات سدیم و یُد وجود دارد و برای درمان بیماری‌های پوستی، دستگاه تنفسی، گوارش و گواتر مفید است.

چشمه شاهدشت کرج

پارک افرا ماهدشت

پارک افرا در نزدیکی میدان امام خمینی ماهدشت واقع شده و دارای فضایی سرسبز و زیبا برای پیاده‌روی و خوردن یک عصرانه به همراه خانواده است. مجموعه ورزشی نشاط نیز که امکانات خوبی برای انواع رشته‌های ورزشی دارد، در حوالی همین پارک قرار گرفته است.

پارک افرا ماهدشت کرج

جاذبه‌های تاریخی ماهدشت

در سالیان دور ماهدشت همواره موردتوجه پادشاهان قرار داشته و محلی برای تفریح و استراحت خاندان سلطنتی بوده است. موقعیت استراتژیک ماهدشت نیز به عنوان شهری در نزدیکی پایتخت، کرج، قزوین و شهریار موجب اهمیت بسیار این شهر در ادوار گذشته تا به حال شده است. این شهر تاریخی آثار ارزشمندی را در دل خود حفظ کرده که بقایای آن را می‌توانید با سفر به این منطقه مشاهده کنید. در ادامه به معرفی دیدنی‌های تاریخی ماهدشت می‌پردازیم.

ساختمان شهرداری ماهدشت

در زمان پهلوی روستای مردآباد (شهر ماهدشت) متعلق به تاج‌الملوک همسر دوم رضاشاه بود. او که به آب و هوا و طبیعت این روستا علاقه‌مند شده بود، شروع به آبادانی این منطقه کرد و کاخی بزرگ و مجلل ساخت و نام روستا را از مردآباد به شاهدشت تغییر داد. در حال حاضر کاخ مذکور به ساختمان شهرداری ماهدشت و پارک شهر تبدیل شده است‌. این منطقه در سال‌های اخیر و با قرار گرفتن در استان البرز به شهر ماهدشت تغییر نام داده است.

تپه تاریخی ماهدشت

تپه تاریخی شهر (Mahdasht historical hill) یا تپه مردآباد از مهم‌ترین دیدنی‌های ماهدشت است. قدمت این تپه‌ی تاریخی به هزاره پنجم تا هزار سوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. برای بازدید از این اثر تاریخی و بهره‌مندی از آب و هوای خوش اطراف تپه به غرب ماهدشت بروید و تاریخ چند هزارساله شهر را به تماشا بنشینید. سفالینه‌های به دست آمده از تپه‌ی مردآباد به رنگ قرمز، نخودی و خاکستری با نقش و نگارهای هندسی و کنده‌کاری‌شده هستند. این آثار مربوط به دوره‌های پارت‌ها، ساسانیان و قرون چهارم تا نهم هجری قمری است. وسعت و آثار باستانی تپه نشان‌دهنده این است که در گذشته مراکز باستانی دیگری نیز در اطراف آن وجود داشته که در طی سالیان محو و نابود شده‌اند.

تپه های باستانی ماهدشت

تپه امامزاده قاسم

امامزاده قاسم از جاذبه‌های مذهبی ماهدشت به حساب می‌آید و از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. برای بازدید از این امامزاده باید به خیابان نصر و سپس به خیابان سردارآباد ماهدشت بروید. در نزدیکی این مقبره مقدس تپه‌ای باستانی وجود دارد که سفال‌های کشف شده از آن متعلق به قرون اولیه‌ دوره اسلامی است. گمانه‌زنی‌های تاریخی حکایت از آن دارد که این تپه در سال‌های دور یک کارگاه تولید سفال بوده و کوره‌ی کشف شده در آن نیز این حدس و گمان را تقویت می‌کند.

تپه های باستانی کرج

امامزاده احمد و محمود

یکی دیگر از دیدنی‌های ماهدشت امامزاده احمد و محمود است که بنای آن بر روی تپه‌ای به ارتفاع ۳ متر قرار دارد. به واسطه ارتفاع تپه این امامزاده از فاصله‌های دور نیز قابل رویت است، قدمت این تپه به سده ۷ تا ۹ هجری قمری می‌رسد.

دیدنی های ماهدتشت کرج

تپه‌های راشته غربی و شرقی ماهدشت

راشته یکی از روستاهای ماهدشت بوده که در حال حاضر به یکی از محله‌های جنوب شهر تبدیل شده است. این محله از شرق با صفادشت، ملارد و شهریار استان تهران و از غرب با اشتهارد و بوئین زهرا استان قزوین همسایه است. ۲ تپه باستانی شرقی و غربی راشته که متعلق به سده ۵ تا ۹ هجری قمری هستند، در این منطقه قرار دارند که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده‌اند.

تپه‌های تاریخی کرج

تپه و قلعه حیدرآباد

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی که نشان از اهمیت شهر ماهدشت در روزگاران قدیم می‌دهد، قلعه حیدرآباد است. این قلعه باستانی در روستای حسین‌آباد ماهدشت قرار دارد و بقایای آن قابل بازدید هستند. دو ستون از مجموع چهار ستون قلعه و بخشی از حصار و بنای آن سالم باقی مانده و قابل رویت است.

قدمت این قلعه‌ به دوران صفویان و قاجاریان می‌رسد. معماری بنا به قلعه‌های روستایی در زمان قاجاریه شباهت دارد و سفال‌های کشف شده از درون آن نیز به دوره صفویه بر می‌گردد. همچنین قدمت تپه اطراف قلعه نیز به قرن نه هجری قمری باز می‌گردد و بر فراز آن می‌توانید روستایی (حسین آباد) را ببینید که از سالیان دور زندگی در آن جاری بوده است.

4.3/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *