تجربه سفر

دیزین کجاست؟ | مهم‌ترین مقصد بین‌المللی اسکی در خاورمیانه

هرآنچکه از دیزین باید دانست

بسیاری از ما تابستان را فصل ورزش، سفر و خوشگذرانی می‌دانیم اما اگر از علاقه‌مندان به زمستان و ورزش‌های زمستانی منطقه دیزین در نزدیکی تهران با امکانات زیادی در زمینه ورزش‌های زمستانی در انتظار شماست. پیست‌های مختلف اسکی و ورزش‌های زمستانی که می‌تواند مورد استفاده افراد مبتدی و حرفه‌ای قرار گیرد. پیست بین المللی دیزین دارای شهرت جهانی بوده و هر ساله توریست‌های زیادی از سراسر جهان برای اسکی به این پیست می‌آیند و مسابقات بین المللی اسکی نیز در این محل برگزار می‌شود.

دیزین کجاست
عکس از گوگل

دیزین کجاست؟

منطقه دیزین یا به عبارتی پیست دیزین در استان البرز و 70 کیلومتری شهر کرج قرار دارد. چندین مسیر برای رسیدن به دیزین وجود دارد که بهترین آن جاده چالوس است. هنگامی که قصد عزیمت به شمال از جاده چالوس را دارید، احتمالاً تابلوهای مربوط به پیست اسکی دیزین را دیده‌اید. در این مسیر بعد از هتل گچسر از مسیر ولایت‌رود رفته و به دیزین برسید.

این مسیر از تهران و بدون ترافیک 2 ساعت و نیم طی می‌شود. یک مسیر دیگر از تهران به دیزین، مسیر فشم در لشکرک است. از اتوبان بابایی وارد جاده لشکرک شده و دوراهی قوشک را به سمت فشم بروید تا به دیزین برسید. محور شمشک به دیزین در اینجا قرار دارد و در فصل زمستان به علت سردی و برودت هوا بسته است. همان طور که گفته شد مهم‌ترین مشخصه دیزین پیست اسکی آن می‌باشد که با وجود قدمت 40‌ساله هنوز هم فدراسیون جهانی آن را تائید می‌کند. در تهران پیست‌های اسکی دیگری نیز وجود دارد اما هیچ یک به پای دیزین نمی‌رسند.

منطقه دیزین با آب‌وهوای زمستانی فوق العاده (20- سانتی گراد) و روزهای تابستانی خنک و مطبوع به همراه امکانات و دسترسی مناسب، به یک دهکده توریستی بی‌نظیر تابستانی و زمستانی در خاورمیانه تبدیل شده است که همین امر سبب شده سالیانه گردشگران بسیاری به این منطقه بیایند.

پیست اسکی دیزین
منبع ایرنا

 

تاریخچه پیست دیزین

پیست اسکی بین المللی دیزین در سال‌های 1341 و 1342 توسط آقای کاظم گیلان‌پور قهرمان و مربی اسکی ساخته شداز مهمترین و اصلی ترین دیدنی های دیزین است. اقای گیلان‌پور در ساخت این پیست از گروهی از افراد خارجی که به دنبال اکتشاف معدن در این منطقه بودند، کمک گرفت. این منطقه با داشتن ویژگی‌های طبیعی منحصر‌به‌فرد برای اسکی مناسب تشخیص داده شد. به همین منظور در سال 1343 اولین تله‌اسکی سیار در این پیست نصب شد تا اعضای تیم ملی برای تمرین خارج از فصل به این محل بروند.

ساخت امکانات مختلف در دیزین از سال 1344 آغاز شد و به تدریج امکاناتی از جمله ساخت جاده، نصب تله‌سیژ، اولین تله‌‌کابین ایران (تله‌کابین شاله)، نصب تله‌اسکی مبتدی در این منطقه ایجاد شد. در سال 1385 نیز با ورود بخش خصوصی به این منطقه و سرمایه‌گذاری مناسب، توسعه این منطقه آغاز شد.

پیست اسکی دیزین

ورزش اسکی یکی از ورزش‌های مفرح و جذاب زمستانی است. این ورزش علاقه‌مندان زیادی دارد. اگر دوست دارید به همراه دوستان و خانواده به این ورزش بپردازید، می‌توانید به پیست اسکی دیزین بروید. البته به جز اسکی امکانات تفریحی دیگری نیز وجود دارد که در دسترس افراد قرار می‌گیرند. کلیه امکانات و تجهیزات اسکی نیز قابل اجاره در محل هست.

تله‌کابین‌های پیست اسکی دیزین

یکی از امکانات محبوب پیست دیزین، بالابر‌های این منطقه است. امکانات بالابر دیزین به چهار تله‌کابین و دو تله‌سیژ تقسیم می‌شود.

تله کابین‌های شاله، قله، دره و چمن شما را به بالای قله می‌برند. تله‌کابین دره‌ نسبت به تله‌کابین‌های دیگر، مسیر بیشتری را رفته و به ارتفاع 510 متری می‌رسد. تله کابین چمن هم از رستوران شورع شده و تا ارتفاع 380 متری بالا می‌رود. اگر جرات بیشتری دارید می‌توانید از تله‌سیژ برای رفتن به بالای قله استفاده کنید. تله‌سیژ‌های قله و چمن در منطقه دیزین قرار دارند. تله‌سیژ نوعی بالابر است که کابین نداشته و برای بالارفتن باید روی نیمکت نشست.

تله سیژ دیزین
اجاره سوئیت و خانه در دیزین

 

پست‌های اسکی دیزین

در دیزین پیست‌های متنوعی ساخته شده که علاقمندان با توجه به توانایی خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. دیزین 23 پیست اسکی دارد و دارای دوبل‌مایر، سی‌چال، پشت ویل، هفت تله‌اسکی بشقابی، مبتدی، و یک تله اسکی چکشی است.

پیست مبتدی نیز برای افراد مبتدی ساخته شده و دارای طول و شیب کمتری می‌باشد. در این قسمت به افراد مبتدی آموزش اسکی نیز داده می‌شود. پیست‌های دیگر برای انجام ورزش‌های جذاب و سرگرم کننده زمستانی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. زمان اسکی در این منطقه که بیشترین زمان را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد، از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت است.

در داخل مجموعه اسکی دیزین کلاس‌های آموزشی اسکی نیز وجود دارد. این کلاس‌ها در دو رشته آلپاین و اسنوبرد به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند. در اسنوبرد پا روی یک تکه چوب پهن فیکس شده و روی برف حرکت می‌کند. اما آلپاین یکی از رشته‌های اسکی است که دو تخته و دو چوب دستی دارد و گران‌تر از اسنوبرد می‌باشد. علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و یخ‌نوردی نیز به دیزین می‌روند. مسیر کوهنوردی آنها از گردنه دیزین به سمت قله سی‌چال و مسیر برگشت به سمت آهار برگ است.

پیست تابستانی دیزین

فعالیت و ورزش در دیزین به فصل زمستان محدود نشده و در سال 1372 با تشخیص فدراسیون جهانی اسکی و همکاری متخصصان این ورزش اولین پیست اسکی روی چمن در این منطقه ساخته شد. این پیست 650 متر طول دارد و همه ساله در این منطقه مسابقات اسکی روی چمن جهانی برگزار می‌شود. در کنار اسکی روی چمن، فعالیت‌های مانند دوچرخه‌سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان، کایت‌سواری و.. نیز در تابستان انجام می‌شود. بازدید از باغ گل و گونه‌های نادر در این منطقه کوهستانی نیز در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد.

اسکی روی چمن دیزین
منبع ویکی‌پدیا

سوغات و صنایع دستی دیزین

سوغات و صنایع دستی دیزین به اندازه پیست‌ها و رستوران‌های پر زرق و برق آن مشهور نیست. اما در سفرتان به این منطقه می‌تواند روی خرید سوغات دیزین نیز حساب باز کنید. در زمان برداشت میوه‌های آبدار باغ‌های روستاهای اطراف دیزین می‌توانید به عنوان سوغات از باغداران میوه‌های آبدار و تازه تهیه کنید. همچنین اگر اهل خرید صنایع دستی هستید، در بازارهای محلی می‌توانید به سراغ خرید گلیم، شال پشمی، جاجیم و نمد این منطقه بروید.

 اقامت در دیزین

به دلیل محیط تفریحی و گردشی این منطقه سالانه افراد بسیاری که به دیزین میایند به دنبال اقامتگاه های مناسبی جهت استراحت هستند. از این رو اگر شماهم جزو اون دسته از افراد هستین و قصد اجاره ویلا در دیزین را دارین حتما قبل از رسیدن به مقصد اقدام به  رزرو اقامتگاه خود کنید .

برای اقامت در دیزین امکانات رفاهی متعددی وجود دارد. دو هتل، 19 کلبه و 5 رستوران در این منطقه دیده می‌شود. در صورت تمایل برای اقامت در هتل، هتل جهانگردی دیزین و هتل گاجره در این منطقه حضور دارند. رستوران شاله نیز در ارتفاع ۲ هزار و ۹۰۰ متری و رستوران چمن در ارتفاع ۲ هزار و ۶۰۰ متری کوه قرار دارند.

در نزدیکی هتل‌ها امکاناتی نظیر زمین تنیس و پاراگلایدر نیز دیده می‌شود. پمپ بنزین نیز در 20 کیلومتری منطقه دیزین قرار داشته و خیال شما را بابت بنزین ماشین راحت می‌کند. در مسیر رفتن به دیزین نیز رستوران‌های و مراکز اقامتی متعددی وجود دارد که برای خوردن غذا می‌توانید به آنجا بروید. مسیر دیزین نیز بسیار زیبا و تماشایی است. گذر از منطقه میگون، فشم و رودخانه زیبای این منطقه برای تفریح مناسب می‌باشد.

اقامت در دیزین
منبع لست‌سکند

هزینه‌های دیزین

منطقه دیزین یکی از مناطق گران قیمت برای سفر و خوشگذرانی است. برای ورود به این منطقه باید در حدود 150 هزار تومان ورودیه بر ای هر نفر پرداخت کنید که این مقدار در روزهای شنبه تا سه شنبه کمتر است. علاوه بر آن هزینه رستوران، کرایه وسایل اسکی، لباس اسکی و ورودی پیست را باید اضافه کرد. البته سفر به دیزین تجربه‌ای متفاوت است که شاید به هزینه آن بیارزد.

فصل مناسب رفتن به دیزین

در تمام مدت فعالیت پیست اسکی یعنی از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت می‌توان برای استفاده از پیست اسکی به دیزین رفت. اما همان طور که گفته شد پیست چمن نیز در فصل تابستان برای علاقه‌مندان دایر است. کلاس‌های آموزش اسکی و هوای بسیار خنک و معتدل در فصل تابستان نیز دیزین را به دهکده چهار فصل توریستی تبدیل کرده است.

.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

.

3.4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *