جاهای دیدنی

بهترین پارک‌های تهران؛ در سفر به تهران به کدام پارک‌ها برویم؟

در این مدت تلاش کردیم بهترین شهرهای ایران، نقاط گردشگری و دیدنی‌های آن‌ها را معرفی کنیم. اگر نوشته‌های وبلاگ اتاقک را دنبال کرده باشید با این موارد به‌خوبی آشنا هستید. امروز می‌خواهیم سراغ شهر بزرگ و شلوغ تهران برویم و کمی درباره‌ی این شهر که کمتر به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌شود، حرف بزنیم. بیشتر مردم برای کارهای تجاری، خرید و مواردی از این دست به تهران سفر می‌کنند. ولی این شهر نیز دارای دیدنی‌های بی‌نظیری است که در نوشته‌ی «بهترین دیدنی‌های تهران» معرفی کرده‌ایم. اکنون می‌خواهیم برخی از بهترین پارک‌های تهران را نام ببریم.

پارک‌ها یا بوستان‌ها انتخاب بسیار خوبی برای استراحت، وقت‌گذرانی و قدم زدن در مکانی آرامش‌بخش هستند. اگر به تهران سفر کردید و خواستید مدتی را در محیطی دل‌چسب و زیبا استراحت کنید، پارک‌ها بهترین گزینه برای شما به شمار می‌روند. به همین دلیل در این نوشته چند مورد از بهترین پارک‌های تهران را برای‌تان آورده‌ایم. در ادامه مطلب با اتاقک همراه باشید.

پارک قیطریه

این پارک باصفا در شمال شهر تهران، محله قیطریه و منطقه 1 شهرداری تهران قرار گرفته است. بزرگ‌راه صدر، خیابان قیطریه، فرمانیه، میدان پیروز، بزرگ‌راه صدر، چیذر و شریعتی در پیرامون این پارک هستند

پارک قیطریه

این پارک در واقع یک باغ بوده که خواهر ناتنی ناصرالدین شاه قاجار آن را در اختیار داشته است. اگر دقت کنید این بوستان دارای هندسه‌ی نامنظمی است؛ دلیل این مورد به سرگذشت جالب پارک برمی‌گردد. در سال ۱۳۵۶ به کوشش شهردار وقت تهران، دکتر غلامرضا نیک‌پی که نوه دختری شاهزاده ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه بود، ساخت این پارک شکل گرفت و او با وقف قسمتی از زمین‌های موروثی خود و با خرید و تجمیع باقی‌مانده‌ی باغ که در دست ورثه صدیق‌الدوله، از نوادگان قاجار بود، باغ بزرگ قیطریه را به پارک تبدیل کرد.

این پارک دارای پوشش گیاهی ویژه و درختانی از جمله  نارون، کاج، سرو نقره‌ای، زبان گنجشک، اقاقیا، بلوط، گردو، داغداغان، افرا، توت، بید مجنون، چنار، صنوبر، ماگنولیا، سدروس، نوئل است، و بی‌شک باید در فهرست بهترین پارک‌های تهران قرار بگیرد.

پارک لاله

دومین مورد از بهترین پارک‌های تهران پارک لاله است. این پارک بزرگ که پیشتر با نام پارک فرح شناخته می‌شد، دارای گستره‌ی 35 هکتاری است و گیاهان و درختان گوناگونی از جمله چنار، اقاقیا و کاج را در اختیار دارد.

پارک لاله در محدوده 6 شهرداری تهران و محله امیرآباد قرار داشته و به خیابان‌های فاطمی، کارگر شمالی، حجاب و بلوار کشاورز دسترسی دارد. از ویژگی‌های این پارک می‌توان به وجود میزهای شطرنج، زمین بسکتبال و والیبال، کتاب‌خانه و مرکز تئاتر عروسکی اشاره کرد.

پارک لاله

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان یکی دیگر از بهترین پارک‌های تهران است که در بخش شمیران واقع شده است. این پارک 1100 هکتاری دارای ارتفاع زیادی است و به همین دلیل چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر تهران در اختیار دارد.

درختان بلندقامت و سربه‌فلک‌کشیده مانند سرو، چنار، بلوط، اقاقیا و افرا زیبایی دوچندانی به این پارک داده‌اند و آن را منحصربه‌فرد کرده‌اند. از امکانات ویژه‌ی این پارک می‌توان هتل، سفره‌خانه سنتی، بوفه، کافی‌شاپ، تالار، مسجد، نیمکت، سرویس بهداشتی، آلاچیق، کانکس پلیس، سطل‌های زباله و منقل‌های کباب‌پز را نام برد.

پارک آب و آتش تهران

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش را می‌توان یکی از زیباترین، پرآوازه‌ترین و بهترین پارک های تهران در نظر گرفت. این پارک زیبا دارای گستره‌ای برابر با 24 هزار متر مربع بوده و در خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه‌ی ژوبین قرار گرفته است.

از ویژگی‌ها و دیدنی‌های پارک آب و آتش می‌توان به پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آب‌نما، برج آتش، آمفی تئاتر، آلاچیق، محوطه‌ی دوچرخه‌سواری، اسکیت‌سواری و محیط سبز اشاره کرد.

پارک ساعی تهران

پارک ساعی

پارک ساعی پنجمین مورد از بهترین پارک های تهران است که با گستره‌ی 12 هکتاری در خیابان ولیعصر در منطقه‌ی 6 شهرداری قرار دارد. محل این پارک در سال ۱۳۲۴ به‌دست کریم ساعی درخت‌کاری شد و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی وقت قرار گرفت. سپس در سال 1342 بالاخره پارک سرسبز و باصفای ساعی ساخته شد.

این پارک دارای فضای بسیار چشم‌نوازی است و بناهایی را از جمله جوی، برکه، آبشار و زمین بازی در اختیار دارد. افزون‌بر این، بخش حیات وحش پارک نیز از جانورانی مانند خرگوش، قوچ، غاز، قو، مرغابی، سنجاب، طوطی وحشی و طاووس نگه‌داری می‌کند.

پارک شهر تهران

پارک شهر

پارک شهر کهن‌ترین مورد در فهرست بهترین پارک های تهران است. این پارک در منطقه‌ی 12 شهرداری و مرکز تهران، و نزدیک به خیابان‌های خیام و شهید فیاض‌بخش قرار گرفته است.

پارک شهر گستره‌ی کم‌وبیش 25 هکتاری است و امکاناتی مانند موزه صلح تهران، آکواریم پارک شهر تهران، استخر، ورزش‌گاه، کتاب‌خانه و سایت پرنده‌نگری را در اختیار دارد.

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه

یکی دیگر از بهترین پارک های تهران پارک جمشیدیه نام دارد. این پارک در منطقه 1 شهرداری تهران، شمال خیابان نیاوران قرار دارد و از شرق به خیابان جمشیدیه، از جنوب به باغ دولو، از غرب به جاده کُلک‌چال و از شمال به کوه کلک‌چال می‌رسد. در روزگار قاجار، خاندان دولو و فردی به نام «جمشید دولو قاجار» صاحبان این پارک بودند؛ سپس با اهدای آن و گذر زمان، پارک عمومی جمشیدیه احداث شده و از سال 1356 به یکی از دیدنی‌ها و پارک‌های زیبای تهران تبدیل شد.

از ویژگی‌های پارک جمشیدیه می‌توان دریاچه، آبشار مجاور و آ‌ب‌نماهای سنگی آن را نام برد. همچنین امکانات رفاهی از جمله رستوران، آب‌نما، مبلمان پارک (نیمکت، سطل زباله، آب‌خوری، پایه چراغ) و فضای سبز نیز در این پارک وجود دارد.

پارک ملت تهران

پارک ملت

اکنون نوبت به هشتمین مورد از بهترین پارک‌های تهران می‌رسد که پارک ملت نام دارد. این پارک، که پیشتر با نام پارک شاهنشاهی شناخته می‌شد، در سال 1345 و در امتداد خیابان ولی‌عصر ساخته شد. پارک ملت از باصفاترین پارک‌های تهران به شمار می‌رود و از شرق به خیابان ولی‌عصر، از جنوب به بزرگ‌راه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال نیز به ساختمان مرکزی صدا و سیما می‌رسد.

از نکته‌های جالب پارک ملت این است که به‌گفته‌ی رسانه‌ی همشهری، این پارک نخستین پارکی است که تهرانی‌ها به مردم سایر شهرهای ایران برای بازدید و خوش‌گذرانی پیشنهاد می‌کنند.

پارک شفق تهران

پارک شفق

پارک شفق یکی دیگر از بهترین پارک‌های تهران است که در دوره پیش از انقلاب به‌عنوان یک پادگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. بنیان‌گذار این پارک دکتر رضازاده شفق بود که آن را در یک باغ متعلق به مستوفی‌الممالک و با معماری کامران دیبا ساخت.

پارک شفق یادآور سبک ساخت پارک‌های فرانسوی است و وجود گذرگاه‌های ناهمسطح در کنار پله‌ها از ویژگی‌های بی‌نظیر آن محسوب می‌شود. این پارک زیبا در خیابان جمال‌الدین اسدآبادی، کوچه شهید قنبری قرار گرفته، از دو طرف به خیابان‌های مستوفی و سید جمال‌الدین اسدآبادی می‌رسد و در سال 1382 نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پارک هنرمندان تهران

پارک هنرمندان

برای آخرین مورد از بهترین پارک‌های تهران پارک هنرمندان را در نظر گرفته‌ایم. این پارک در مرکز شهر و خیابان ایران‌شهر واقع شده و دیرینه‌اش به دوره‌‌ی قاجار برمی‌گردد. این پارک در منطقه 6 شهرداری تهران توسط خیابان‌های بهشهر، عاصم ترابی و کوچه‌ی علیرضا برفروشان آن را احاطه شده است.

پارک هنرمندان کم‌وبیش به مسیرهای اصلی شهر تهران دسترسی دارد و به همین دلیل از موقعیت مهمی بهره برده است. در پارک هنرمندان می‌توانید به خانه هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر، کتاب‌خانه، بازارها و فروشگاه‌های فروش صنایع‌دستی، کافی‌شاپ، رستوران گیاهی، سرویس بهداشتی، زمین فوتبال، زمین بسکتبال، ساختمان مدیریت و… دسترسی داشته باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

پیشنهاد اتاقک: اجاره آپارتمان مبله در تهران

اگر بخواهید به تهران سفر کرده و از دیدنی‌های آن، به‌ویژه بهترین پارک‌های تهران دیدن کنید، بهتر است به فکر اجاره آپارتمان مبله در تهران باشید تا سفری آسان‌ و لذت‌بخش‌تر داشته باشید. شما در سایت اتاقک می‌توانید بهترین پیشنهادها را برای اجاره ویلا، خانه، سوئیت، اتاق و یا آپارتمان‌های مبله در سراسر شهرهای ایران ببینید.

در صفحه‌ی «اقامتگاه‌ های تهران» می‌توانید اقامت‌گاه‌های شهر تهران را ببینید و آن‌ها را براساس ویژگی‌ها، امکانات، قیمت و… بررسی و انتخاب کنید. همچنین «اقامت‌گاه‌های پاک تهران» نیز انتخاب خوبی برای این روزهای کرونایی خواهد بود.

با اتاقک سفر و اقامت خوبی داشته باشید!

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *