جاهای دیدنی

معرفی پارک گفتگو تهران | بوستان بین‌المللی در غرب پایتخت

از سال ۱۳۹۴ که ساکن شهر تهران شدم، فهمیدم باید آدرس تک‌تک پارک‌ها و جاذبه‌های طبیعت‌گردی اطراف تهران را یاد بگیرم! می‌پرسید چرا؟ چون گاهی باید از هوای آلوده و شلوغی شهر به یک جای امن، تمیز و آرامش‌بخش پناه برد، اما سفر به شهرهای دیگر همیشه ممکن نیست!

برای همین روزهای جمعه همراه بچه‌های دانشگاه راهی یکی از پارک‌ها و جاهای دیدنی تهران می‌شدیم، تا چندساعتی بگردیم، عکاسی کنیم، بدمینتون بازی کنیم. پارک گفتگو تهران یکی از این لوکیشن‌ها برای تفریح آخر هفته بود! یک پارک بزرگ با درخت‌های متنوع که بهترین فضا برای دوچرخه‌سواری و عکاسی را دارد.

پارک گفتگو کجاست؟

در منطقه دو تهران و درست بین بزرگراه‌های حکیم و چمران به مساحت بیش از ۱۴۴ هزار مترمربع بوستان گفتگو قرار گرفته است. این بوستان از سمت شرق با بزرگراه شهید چمران، از سمت شمال با بزرگراه شهید حکیم، از جنوب با خیابان جواد فاضل و از شرق به گیشا منتهی می‌شود؛ بنابراین پارک گفتگو بخش مهم و بزرگی را در غرب تهران احاطه کرده و شما برای گشت‌وگذار کامل در این بوستان باید حداقل چند ساعت زمان بگذارید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

طراحی پارک گفتگو

طراحی پارک گفتگو
نمایی از دریاچه پارک زیبای گفتگو

سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای کاهش آلودگی و تولید اکسیژن بیشتر تصمیم گرفت که در منطقه دو بوستانی با وسعت ۱۴۴۵۸۰ مترمربع را طراحی کند؛ بنابراین با الگوبرداری از باغ‌های قرینه ایرانی و سبک باغ‌های ایتالیا و انگلیس طراحی پارک گفتگو را انجام دادند و بیشترین بخش پارک را فضای سبز آن تشکیل می‌دهد.

البته زمین‌های بازی، فضایی برای پیاده‌روی، پیست برای اسکیت، مسیر دوچرخه‌سواری، کتاب‌خانه، بخش بازی کودکان و … را برای پارک زیبای گفتگو طراحی کردند؛ بنابراین شما با هر سلیقه‌ای که داشته باشید، بدون شک در این پارک یک بخش جذاب برای شما وجود دارد.

در این پارک سه باغ با گونه‌های گیاهی متنوع به سبک ایتالیایی، انگلیسی و ایرانی طراحی شده است که فضایی زیبا و جذاب برای عکاسی و بازدید دارد.

باغ ایرانی

این بخش از پارک همان‌طور که از اسم آن پیداست، براساس باغ‌های ایرانی قدیمی طراحی شده است.

بیشتر باغ‌های ایرانی از قدیم به شکل قرینه و با درخت‌های همیشه بهار و سبز ساخته می‌شدند. باغ ایرانی پارک نیز از این قاعده مستثنی نیست! این باغ با گل‌گاری و درخت‌کاری به سبک ایرانی، حوض، آب‌نما و یک کوشک با معماری قاجاری طراحی شده و فضای آن یادآور باغ‌های ایرانی قدیمی در شهرهای مختلف است.

باغ ایتالیایی

باغ‌های ایتالیایی بیشتر با درختچه، مجسمه‌های سنگی، گل‌کاری و طراحی به شکل دوران رنسانس ساخته می‌شوند. بخش باغ ایتالیایی پارک گفتگو با الهام از این سبک طراحی شده‌ و شامل مجسمه حضرت مریم که هدیه فرانکو شیروکی هنرمند ایتالیایی است، گل‌کاری، درختچه‌های دائمی، آب‌نما به شکل پله‌ای و آبشار و … می‌شود.

این بخش از پارک برای عکاسی پرتره و قدم زدن عصرگاهی با دوستانتان مکانی ایده‌آل است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما از این بخش پارک دیدن کنید.

باغ انگلیسی

باغ‌های انگلیسی برعکس باغ‌های ایرانی قرینه نیستند و استفاده از پرچین در این باغ‌ها بسیار مرسوم است. در باغ انگلیسی پارک گفتگو درختچه‌ها، درختان، گل‌کاری، پرچین‌های کوتاه و فضاسازی با ترکیبی از سبک فرانسوی و انگلیسی ساخته شدند.

باغ انگلیسی پارک گفتگو برای کسانی که نقاشی می‌کنند، ایده‌های جالبی دارد؛ بنابراین می‌توانید با دفتر طراحی و مداد راهی این قسمت از پارک شوید و چندساعتی را در دنیای نقاشی از طبیعت بگذرانید.

بخشهای مختلف پارک گفتگو

بخش‌های مختلف بوستان گفتگو
نمایی از کتابخانه بوستان گفتگو تهران

اما پارک گفتگو با این مساحت چه جاذبه‌ها و امکاناتی برای تفریح دارد؟ بوستان گفتگو با طراحی و دیزاین ایرانی و اروپایی شامل بخش‌های مختلفی برای تفریح، عکاسی، ورزش و پیک‌نیک خانوادگی می‌شود. در ادامه بخش‌هایی از این بوستان را با هم بررسی می‌کنیم.

زمین بازی کودکان

حدود ۴۹۰ مترمربع از پارک گفتگو را بخش زمین بازی کودکان تشکیل می‌دهد که در آن وسایل بازی مانند سرسره، تاب و … برای کودکان طراحی شده است؛ بنابراین اگر خانواده‌ای به پارک گفتگو بروید نگران سرگرمی برای بچه‌های خود نباشید، چون زمین بازی کودکان فضای استانداردی دارد.

مسیر دوچرخهسواری

حدود چهار کیلومتر در اطراف پارک گفتگو تهران مسیر دوچرخه‌سواری وجود دارد و برای کسانی که عاشق دوچرخه‌سواری هستند، یک لوکیشن ایده‌آل است؛ بنابراین اگر از دوچرخه‌سواری در یک عصر بهاری لذت می‌برید، به شما پیشنهاد می‌کنم با دوچرخه به بوستان گفتگو بروید و چند ساعتی را در این مسیر سرسبز دوچرخه‌سواری کنید.

زمین اسکیت

بدون شک زمین اسکیت پارک گفتگو پاتوقی عالی برای جوانانی است که عاشق اسکیت بازی هستند، چون با بیش از سه هزار مترمربع مساحت یک فضای بزرگ و استاندارد برای اسیکت بازی دارد. شما در این بخش از پارک همیشه شاهد افرادی هستید که در حال هنرنمایی با اسکیت هستند.

کتابخانه

این کتابخانه منبعی غنی از کتاب‌های حوزه گردشگری، فضای سبز و بوستان‌هاست! بنابراین این‌جا فقط یک پارک ساده برای تفریح و سرگرمی به شمار نمی‌رود، بلکه دانشجویان و کارشناسان فضای سبز می‌توانند در این کتابخانه از منابع فارسی و انگلیسی استفاده کنند و ساعت‌های زیادی برای تحقیق به کتاب‌خانه پارک گفتگو بروند.

خانه اسباب بازی

این‌جا فقط برای کودکان نیست! چون همیشه بازی با اسباب‌بازی‌ها و وسایل فکری برای بزرگسالان جذاب است و این قسمت از پارک زیبای گفتگو با اسباب‌بازی‌های رنگی و جذاب توجه هر شخصی را برای بازی جلب می‌کند؛ بنابراین حتی اگر فرزندی ندارید، باید از خانه اسباب ‌بازی پارک گفتگو دیدن کنید، چون بدون شک لذت می‌برید.

این پارک علاوه‌بر بخش‌هایی که معرفی کردم، شامل مسیرپیاده‌روی، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نگارستان با عمارتی باشکوه قاجاری، فضایی برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری، مسجد و … می‌شود.

این پارک با توجه به فضای وسیع و امکاناتی که دارد، برای تفریح و ورزش سلیقه‌های متفاوت مناسب است. ضمن اینکه به دلیل وجود درخت‌ها و فضای سبز، اکسیژن و هوای مطبوعی دارد.

پوشش گیاهی پارک گفتگو تهران

پوشش گیاهی بوستان گفتگو تهران
نمایی از بوستان گفتگو تهران

در قسمت طراحی پارک زیبای گفتگو توضیح دادم که این بوستان را برای کاهش آلودگی ساختند؛ بنابراین عجیب نیست اگر بدانید بیشتر از هفت هکتار را فضای سبز و درختان تشکیل می‌دهند! پوشش گیاهی این پارک شامل درختان توت، سرو، کاج، اقاقیا، چنار، ماگنولیا، صنوبر، میخک، سدروس و … می‌شود که فضای دلنشین و سبزی به پارک دادند. همچنین از درختچه‌های سنجد، ارغوان، سوداغ و گل‌هایی مانند گل یخ، گل شرابی و … برای طراحی و زیباسازی پارک گفتگو استفاده کردند.

نکته: هر سال در فصل بهار و اردیبهشتماه در پارک گفتگو تهران نمایشگاه گل و گیاه برگزار میشود که مملو از انواع گیاهان و گلهای زینتی است که برای گردش و عکاسی فضای جذابی دارد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

مسیرهای دسترسی به پارک گفتگو تهران

در شلوغی و ترافیک تهران همیشه بهترین راه استفاده از خطوط مترو و بی‌آرتی است! البته در روزهای تعطیل که بیشتر تهرانی‌ها راهی شمال می‌شوند، خیابان‌ها برای رانندگی خلوت است و شما می‌توانید با خودرو شخصی راهی جاهای دیدنی تهران شوید.

مسیر دسترسی به پارک گفتگو با مترو: برای دسترسی به پارک با مترو باید از خط ۶ یا ۷ مترو به ایستگاه تربیت مدرس بروید. از این ایستگاه با تاکسی حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا به ورودی پارک گفتگو برسید.

مسیر دسترسی به پارک گفتگو با خودروی شخصی: مسیر دسترسی به این پارک با خودرو شخصی تقریبا راحت است، چون فقط کافی است از هر جای تهران که هستید به سمت بزرگراه حکیم یا چمران بروید تا به پارک برسید. البته از سمت گیشا نیز مسیر دسترسی به این پارک وجود دارد.

سخن آخر

برای ما که در تهران زندگی می‌کنیم و مدام در خیابان‌های تهران درگیر شلوغی و هوای آلوده هستیم، تفریح به سفرهای خارج از شهر یا کافه‌گردی محدود می‌شود. درحالی‌که تهران مملو از پارک‌های بزرگ و زییا برای گردش است و شما می‌توانید آخر هفته را به همراه خانواده و دوستان خود راهی یکی از بوستان‌های تهران شوید. همچنین برای ورزش و دوچرخه‌سواری در بوستان‌های تهران فضاهای مناسبی طراحی شده است؛ بنابراین برای تفریح از بوستان‌های تهران غافل نشوید. در ضمن نگران اجاره سوئیت و ویلا خود هم نباشید. در سایت اتاقک انواع اقامتگاه‌های مختلف وجود دارد و می‌توانید متناسب با سلیقه خود یکی را گزینش کنید.

سوالات متداول

پارک گفتگو تهران کجاست؟

پارک گفتگو تهران در بزرگراه شهید حکیم، محله کوی نصر واقع شده است.

مسیر دسترسی به پارک گفتگو به چه صورت است؟

برای دسترسی به پارک گفتگو با مترو باید از خط ۶ یا ۷ مترو به ایستگاه تربیت مدرس بروید، از این ایستگاه با تاکسی حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا به ورودی پارک گفتگو برسید. برای دسترسی به این پارک با خودروی شخصی نیز باید از هر جای تهران که هستید به سمت بزرگراه حکیم یا چمران بروید تا به پارک برسید. البته از سمت گیشا نیز مسیر دسترسی به پارک گفتگو وجود دارد.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *