جاهای دیدنیشهرها

معرفی پل طبیعت تهران | جایی برای عشق ورزیدن به پایتخت

درست است که بسیاری از ساکنان باسابقه پایتخت، تهران قدیم را بیشتر دوست دارند و معتقدند که باید بافت سنتی این شهر را بیشتر احیا کرد؛ اما تهران مدرن هم جاذبه های زیبا و دیدنی کم ندارد و هر چند سال یک‌بار یک جاذبه جدید و عجیب به آن اضافه می‌شود. نمونه‌اش همین پل طبیعت تهران که 10 سالگی آن نزدیک است و یکی از جدیدترین نمادهای پایتخت محسوب می‌شود.

البته تهران مدرن فقط برای هم‌وطنان خودمان جذاب نیست، بلکه بسیاری از توریست‌های خارجی هم آن را دوست دارند. به عنوان مثال سال‌ها پیش که در بخش پذیرش یکی از هتل‌های قدیمی تهران کار می‌کردم، با یک توریست فنلاندی جوان آشنا شدم که دیدن تهران را هم به عنوان بخشی از سفرش به خاورمیانه انتخاب کرده بود. شهرهای تونس، عراق، آذربایجان، ارمنستان و اصفهان و شیراز خودمان را گشته بود و شهادت داد که تهران مدرن‌ترین شهری است که تاکنون در خاورمیانه دیده است.

بعد از آوردن شواهد داخلی و خارجی، وقت آن رسیده است که با پل طبیعت تهران بیشتر آشنا شویم؛ یکی از محبوب‌ترین نمادهای تهران مدرن که در سفر به پایتخت نباید دیدنش را از دست بدهید.

پل طبیعت تهران کجاست؟

پل طبیعت تهران کجاست
پل طبیعت روی بخشی از اتوبان مدرس تهران کشیده شده است. – عکاس: احمد شوکت

پل طبیعت یکی از جاهای دیدنی تهران است که روی بخشی از اتوبان مدرس تهران کشیده شده است. اگر نقشه تهران را با دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این پل روی یکی از معدود لکه‌های سبزرنگ این نقشه کشیده شده است؛ یعنی بخشی از اتوبان مدرس که بین تقاطع‌های آن با اتوبان‌های حقانی و همت قرار دارد. زمانی که به پل طبیعت بروید، می‌توانید هر 2 تقاطع را در شمال و جنوب پل ببینید.

پل طبیعت تهران بزرگ‌ترین پل غیر خودرویی ایران است که حدود 40 متر از زمین ارتفاع دارد. طول این پل 300 متر است در نقاط مختلف بین 6 تا 13 متر عرض دارد. این پل 2 پارک بزرگ تهران یعنی پارک آب‌وآتش و بوستان جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند و به همین دلیل به آن پل طبیعت می‌گویند.

آدرس پل طبیعت

استان تهران، تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب‌وآتش

ساعت کاری پل طبیعت تهران

6:30 صبح تا 12:30 شب

هزینه بازدید از پل طبیعت

بازدید از این پل نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

برای دسترسی بهتر به پل طبیعت تهران و تماشای جاهای دیدنی این شهر، می‌توانید به صفحه اجاره روزانه خانه در تهران مراجعه و اقامتگاه موردنظر خود را اجاره کنید.

طراح پل طبیعت تهران

لیلا عراقیان طراح جوانی است که در سال 1387 در مسابقه طراحی پل طبیعت برنده شد و به همراه همکارش علیرضا بهزادی پل طبیعت را طراحی کرد. لیلا عراقیان هنگام طراحی پل طبیعت 25 سال داشت و به جز پل طبیعت، در طراحی استادیوم بی سی پلیس شهر ونکوور کانادا نقش داشته است. عراقیان لیسانس مهندسی معماری خود را از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا گرفته است.

معماری پل طبیعت

معماری پل طبیعت تهران
ستون‌های این پل به شکل درخت طراحی شده‌اند. – عکاس: امیر

پل طبیعت یک پل سازه فلزی محسوب می‌شود که در ساخت آن 14 هزار متر فولاد به کار رفته است. لیلا عراقیان و همکاران او در شرکت سازه‌های پارچه ای دیبا، پل طبیعت را با الهام از پل خواجو طراح کرده اند. ستون‌های این پل به شکل درخت طراحی شده‌اند و زمانی که از دور به این پل نگاه می‌کنید، شبیه به چند درخت با شاخه‌های درهم‌تنیده به نظر می‌رسد. مشابه این پل در پارک‌های ملی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک و مالزی هم وجود دارد.

ویژگی‌های پل طبیعت تهران با برخی از چیزهایی که با شنیدن نام «پل» به ذهنمان می‌رسد تضاد دارد. مثلاً این پل چندین ورودی دارد و برخلاف بیشتر پل‌ها که محلی برای عبور هستند، محلی برای ماندن و نشستن هم محسوب می‌شود؛ چون در طول آن چندین کافه، رستوران و نیمکت‌هایی برای نشستن وجود دارد.

ایده پل طبیعت تهران از کجا آمد؟

لیلا عراقیان در مصاحبه‌ای گفته است که پیش از برگزاری مسابقه طراحی پل طبیعت، در حال گشت‌وگذار در یکی از محله‌های قدیمی تهران بوده است که پلی قدیمی می‌بیند. در نزدیکی پل یک مبل قدیمی پیدا می‌کند و آن را با خود می‌کشد و روی پل قرار می‌دهد. بعد روی آن می‌نشیند و به این موضوع فکر می‌کند که چرا پل‌ها باید همیشه محل گذر باشند؟

بعد از شروع مسابقه طراحی، عراقیان پل طبیعت را با الهام از همین ایده و به عنوان مکانی برای تفریح و گذراندن وقت طراحی می‌کند.

تاریخچه پل طبیعت تهران

تاریخچه پل طبیعت تهران
ساخت این پل 4 سال طول کشید. – عکاس: حمید رحمتی

بعد از برگزاری مسابقه و انتخاب طرح، ساخت پل طبیعت تهران در سال 1389 شروع می‌شود. ساخت این پل 4 سال طول کشید و در سال 1393 به صورت رسمی افتتاح شد. در طراحی و ساخت این پل زیبا، چند نکته مهم لحاظ شده است:

  • سازگاری و شباهت به محیط اطراف
  • داشتن چشم‌انداز خوب به شاهراه‌های اصلی تهران و فضای شهری
  • انتخاب نقاط بدون درخت برای برپایی ستون‌ها
  • المان‌های جدایی‌ناپذیر و به‌هم‌پیوسته
  • طراحی قوس‌دار برای پنهان کردن ابتدا و انتهای پل و برانگیختن حس کنجکاوی رهگذران

دسترسی به پل طبیعت با مترو، اتوبوس و خودروی شخصی

دسترسی به پل طبیعت با مترو و اتوبوس
ایستگاه مترو حقانی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پل طبیعت تهران است. – عکاس: فرزاد زرین‌کوب

مسلماً دسترسی به یکی از نمادهای جدید شهر تهران باید راحت باشد. میدان ونک یکی از مشهورترین میدان‌های تهران است که به‌راحتی از هر نقطه تهران می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. از این میدان تا پل طبیعت تهران تنها 20 دقیقه پیاده راه است. در ادامه نحوه دسترسی به پل طبیعت با مترو، اتوبوس و خودروی شخصی را شرح می‌دهیم:

دسترسی با مترو

برای دسترسی به پل طبیعت با مترو، باید در ایستگاه متروی حقانی (خط 1 متروی تهران) پیاده شوید. این ایستگاه در نزدیکی پارک جنگلی طالقانی قرار دارد و از آنجا با 20 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان به پل طبیعت برسانید.

دسترسی با بی‌آرتی

برای دسترسی با بی‌آرتی، باید سوار اتوبوس‌های خط میدان راه‌آهن-تجریش شوید. میدان ونک نزدیک‌ترین ایستگاه بی‌آرتی به پل طبیعت و پارک آب‌وآتش است.

دسترسی با تاکسی

در ضلع غربی میدان ونک یک پایانه تاکسی‌رانی بزرگ قرار دارد که از اکثر نقاط مهم پایتخت می‌توانید خودتان را با تاکسی‌خطی به آنجا برسانید.

دسترسی با خودروی شخصی

پل طبیعت تهران در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا قرار ندارد؛ اما در ساعات طرح باید این محدوده را دور بزنید تا بتوانید خودتان را به پل طبیعت برسانید. همچنین در بیشتر ساعات روزهای عادی در محدوده اطراف این پل ترافیک سنگینی وجود دارد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که روزهای تعطیل را برای دسترسی به پل طبیعت با خودروی شخصی انتخاب کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی اطراف پل طبیعت تهران

جاهای دیدنی اطراف پل طبیعت تهران
باغ کتاب؛ یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف پل طبیعت تهران – عکاس:محمد امیری

همان‌طور که گفتیم پل طبیعت تهران 2 بوستان آب‌وآتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. به جز این پارک‌ها، می‌توانیم جاذبه‌های زیر را هم در فهرست جاهای دیدنی اطراف پل طبیعت قرار بدهیم:

  • باغ کتاب تهران و جمعه‌بازار (باغ هنر)
  • کتابخانه ملی ایران
  • بلوار میرداماد
  • میدان ونک
  • کافه‌های مرکز خرید گاندی
  • خیابان جردن (آفریقا یا نلسون ماندلا)
  • پارک ملت

در طبقات پل طبیعت چه خبر است؟

طبقات پل طبیعت تهران
پل طبیعت تهران در 3 طبقه احداث شده است. – عکاس: میلاد

پل طبیعت تهران در 3 طبقه ساخته شده است. این طبقات در نقاط مختلف به یکدیگر راه دارند و در ادامه به شما می‌گوییم که در هر طبقه چه امکاناتی وجود دارد:

طبقه اول

طبقه اول پل طبیعت مخصوص افرادی است که برای شکم گردی به دیدن این جاذبه می‌آیند. در این طبقه یک فودکورت، چند رستوران و کافه قرار دارد.

طبقه دوم

این طبقه بیشتر به درد پیاده‌روی و معاشرت می‌خورد. در سرتاسر آن نیمکت‌های چوبی بزرگی قرار داده شده است و می‌توانید روی آن‌ها خستگی در کنید و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید. ضمناً در فصل تابستان برای فرار از گرما و آفتاب سوزان می‌توانید به این طبقه پناه ببرید.

طبقه سوم

طبقه سوم محبوب‌ترین بخش پل طبیعت است که بیشتر عکس‌ها در آنجا گرفته می‌شود. مسیر دسترسی به این طبقه از تونل زیبای عشاق (با طاق‌های درختی) شروع و جاذبه‌های دیگری مثل فانوس دریایی و سکوهای تماشا دارد.

تفریحاتی که می‌توان در پل طبیعت تهران انجام داد

اگر فقط قصد دارید که از پل طبیعت بازدید کنید و نمی‌خواهید برای پارک‌ها و جاذبه‌های اطراف وقت بگذارید، گزینه‌های زیر را برای تفریح پیش روی خود خواهید داشت:

شکم گردی

شکم گردی در پل طبیعت تهران
در طبقه اول پل یک فودکورت بزرگ قرار دارد. – عکاس: حمیدرضا

همان‌طور که گفتیم طبقه اول پل طبیعت تهران مخصوص شکم گردی است. در این طبقه یک فودکورت با ظرفیت 300 نفر قرار دارد که انواع غذاهای ایرانی و فرنگی در آن سرو می‌شود. همچنین رستوران مشهور ملل و چندین کافه و فست فود دیگر نیز در این طیقه وجود دارند.

پیاده‌روی

پیاده روی در پل طبیعت تهران
اگر خیلی با شلوغی میانه خوبی ندارید، طبقه دوم پل را برای پیاده‌روی انتخاب کنید. – عکاس: احمدرضا

اگر اهل پیاده‌روی باشید، می‌توانید چند مسیر پیاده‌روی برای خود طراحی کنید که بخش بزرگی از آن‌ها از پل طبیعت می‌گذرد. به شخصه توصیه می‌کنم که اول خودتان را با وسایل حمل‌ونقل عمومی به میدان ونک برسانید، بعد از آنجا پیاده وارد پارک آب‌وآتش شوید، از طریق پل طبیعت خودتان را به پارک طالقانی برسانید و بعد از متروی حقانی خودتان به سمت منزل بروید.

اگر خیلی با شلوغی میانه خوبی ندارید، طبقه دوم پل را برای پیاده‌روی انتخاب کنید و اگر دوست دارید از مناظر اطراف و طبیعت لذت ببرید، سراغ طبقه اول بروید.

عکاسی

عکاسی در پل طبیعت تهران
برای عکاسی در بعضی از نقاط پل باید زرنگ باشید. – عکاس: همایون کشمیری

بعید است به بخشی از پل طبیعت که دقیقاً روی بزرگراه مدرس قرار دارد برسید و کسی را مشغول عکاسی نبینید. از این نقطه چشم‌انداز خوبی به شمال و جنوب تهران دارید که عکس‌های خوبی از آن در می‌آید. برای عکاسی در بعضی از نقاط پل باید زرنگ باشید؛ وگرنه باید منتظر بمانید که عکس گرفتن بقیه تمام شود.

تماشای مناظر

تماشای مناظر اطراف پل طبیعت تهران
در پل طبیعت می‌توانید از تماشای تهران در ارتفاع 40 متری لذت ببرید. – عکاس: معصومه حسینی

در گذشته تعداد جاهایی که چشم‌انداز خوبی به شهر تهران داشتند محدود بود و پایتخت‌نشین‌ها برای دیدن شهرشان از بالا، باید به جاهایی مثل بام تهران یا دربند و درکه می‌رفتند. پل طبیعت این امکان را به شما می‌دهد که در یکی از شلوغ‌ترین نقاط تهران چشم‌انداز خوبی به پایتخت داشته باشید و از تماشای آن در ارتفاع 40 متری لذت ببرید.

نکاتی که باید پیش از رفتن به پل طبیعت تهران بدانید

نکاتی که باید پیش از رفتن به پل طبیعت بدانید
قیمت غذا در پل طبیعت گران است. – عکاس: پیام لاهه مطلق
  • در خیابان شهیدی (یک خیابان قبل از پارک آب‌وآتش در مسیر حقانی شرق به غرب) 2 پارکینگ عمومی قرار دارد. اگر این 2 پارکینگ پر بودند، می‌توانید در فرعی‌های این خیابان جای پارک پیدا کنید یا به پارکینگ بوستان جنگلی طالقانی بروید.
  • قیمت غذا و نوشیدنی در کافه‌ها و رستوران‌های پل طبیعت تهران و اطراف آن گران است.
  • حواستان به ساعت بازدید از پل طبیعت باشد؛ چون بازدید از آن 24 ساعته نیست.
  • پل طبیعت تهران در شب هم زیبایی زیادی دارد؛ چون چراغ‌های رنگی آن روشن می‌شوند.
  • در تهران پل‌های مشابه دیگری مثل پل آسمان (رابط پارک نهج‌البلاغه و پردیسان) هم وجود دارد؛ اما حقیقت این است که زیبایی پل طبیعت بیشتر است.
  • این پل در ایام نوروز، تعطیلات و اواخر هفته شلوغ است.

سخن آخر

در این مقاله پل طبیعت تهران را به شما معرفی کردیم، پلی زیبا و عظیم که 2 پارک آب‌وآتش و بوستان جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. در مورد تاریخچه، معماری، امکانات و تفریحات آن به شما صحبت کریم و گفتیم که چگونه به این جاذبه دیدنی پایتخت بروید. برای اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی این پل هم می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول در مورد پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران کجاست؟

استان تهران، تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب‌وآتش

ساعت کاری پل طبیعت چگونه است؟

6:30 صبح تا 12:30 شب

دسترسی به پل طبیعت با مترو چگونه است؟

برای دسترسی به این پل با مترو، باید در ایستگاه حقانی (خط 1) پیاده شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *