جاهای دیدنیتجربه سفر

پل معلق بابلسر کجاست؟ | پلی که از پل سفید اهواز زرنگ‌تر بود

این داستان در مورد دو عضو شر یک خانواده، یعنی پل سفید اهواز و پل معلق بابلسر است. مثل بسیاری از داستان‌هایی که زندگی شخصیت‌ها را از بدو تولد روایت نمی‌کنند و اگر 2 شخصیت یا بیشتر داشته باشند همیشه یکی از شخصیت‌هایشان اصلی حساب می‌شود، این داستان هم بیشتر در مورد پل معلق بابلسر است که از زمان تمام شدن ساختش روایت می‌شود و به رقابت و چشم‌وهم‌چشمی آن با برادرش یعنی پل سفید اهواز اختصاص دارد.

پل سفید اهواز فرزند بزرگ‌تر خانواده بود و قرار بود اولین پل ماشین‌روی ایران باشد، اما به قول دایی جان ناپلئون «کار کار انگلیسی‌ها است» و آن‌ها نگذاشتند که این پل در موعد مقرر یعنی سال 1313 به اتمام برسد. پل معلق بابلسر از این غفلت استفاده کرد و در همین سال، به اتمام رسید و نام خود را به عنوان نخستین پل ماشین روی ایران ثبت کرد. البته این اتفاق چیزی از محبت خانواده ایران به پل سفید اهواز کم نکرد؛ اما معمولاً عنوان‌ها دهان‌پرکن هستند و پل معلق بابلسر علاوه بر زیبایی‌اش، با این عنوان هم دلبری می‌کند.

ادامه داستان در زمان حال می‌گذرد و نمی‌خواهیم با روایت این که مهندسان آلمانی و سوئدی چگونه این پل را در زمان پهلوی اول ساختند سرتان را درد بیاوریم؛ چون قرار است بگوییم که چرا باید به دیدن این پل بروید، کی بروید و وقتی رفتید چگونه خوش بگذرانید.

پل معلق بابلسر کجاست؟

نمایی زیبا از غروب پل معلق بابلسر از روبرو
پلی که شرق و غرب بابلسر را به یکدیگر پیوند می‌دهد – عکاس: محیط طریقتی

احتمالاً در جواب این سؤال می‌گویید «خسته نباشید، از اسمش معلوم است کجاست!». اما اگر تابحال پایتان را در مصر نگذاشته باشید، وقتی وارد فرودگاه قاهره می‌شوید با خودتان نمی‌گویید که «خب از اسم اهرام ثلاثه مصر می‌توانم حدس بزنم کجاست. یک‌راست می‌روم آنجا». به همین دلیل با دانستن اسم پل معلق بابلسر هم یک‌راست به آنجا نمی‌رسید.

این پل به دلیل این که روی بابل‌رود (یکی از عریض‌ترین رودهای ایران) احداث شده شهرت پیدا کرده است. آدرس دقیقش را اگر بخواهید، باید بگوییم این پل تقریباً در مرکز شهر واقع شده و 2 بخش شرقی و غربی بابلسر و همین‌طور خیابان پاسداران را به یکدیگر متصل می‌کند. فاصله آن تا نزدیک‌ترین ساحل یعنی ساحل سنگی بابلسر هم حدود 3 کیلومتر است.

البته وقتی به بابلسر سفر کردید و خواستید این پل را از نزدیک ببینید، یادتان باشد که 2 پل دیگر هم روی بابل‌رود احداث شده که یکی از آن‌ها به پل کابلی معروف است و همان‌طور که از نامش حدس می‌زنید، با استفاده از کابل‌های فولادی ساخته شده است. دیگری هم به پل فلزی دوم شهرت دارد که به ساحل نزدیک است و بر عکس پل معلق، شاهراه‌های ارتباطی مازندران (مسیر ارتباطی غرب و شرق استان) را به یکدیگر متصل نمی‌کند.

این پل فولادی 80 متر طول، 8 متر عرض و 16 متر ارتفاع دارد و چون هیچ‌کدام از پایه‌های آن در آب نیست، به آن پل معلق می‌گویند.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب و هوای پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر در زمستان وب رفی که در اطرافش نشسته است
آب و هوای اطراف این پل در پاییز و زمستان سرد است – عکاس: رضاعلی تینی

انصافاً این یک مورد از نامش قابل حدس است. آب و هوای پل معلق بابلسر، مثل شهر بابلسر است. بابلسر هم یک شهر ساحلی است و به همین دلیل، از اواسط بهار تا اواخر تابستان آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد. از اوایل پاییز تا آخر زمستان هم کم‌کم سرد می‌شود و از اوایل تا اواسط بهار هم هوایی معتدل دارد.

مسیر دسترسی به پل معلق بابلسر

نمایی از آسمان ابری بابلسر و پل معلق در غروب
بهترین و راحت‌ترین مسیر دسترسی به این پل خودروی شخصی است – عکاس: MeSSrro

اگر مقاله همه چیز درباره بابلسر را بخوانید، با تمامی مسیرهای دسترسی به بابلسر به‌خوبی آشنا می‌شوید. اگر بخواهیم مسیرهای دسترسی به پل معلق بابلسر را به‌صورت خلاصه توضیح بدهیم، باید بگوییم که بهترین وسیله دسترسی به این پل، خودروی شخصی و راحت‌ترین مسیر هم جاده هراز و رد کردن شهرهای آمل، محمودآباد و سرخ‌رود است. به بابلسر هم که رسیدید، سراغ میدان شهربانی یا خلیج‌فارس را بگیرید.

اگر هم با اتوبوس خودتان را به بابلسر رساندید، باید سوار خطی‌هایی شوید که احتمالاً بلوار امام خمینی را صاف می‌گیرند و می‌آیند بالا و بعد در میدان شهربانی به سمت غرب و پل معلق می‌پیچند.

در سفر با قطار هم باید در ایستگاه قائم‌شهر یا ساری پیاده شوید و با تاکسی خودتان را به بابلسر برسانید؛ اگر هم هواپیما را به عنوان وسیله سفر انتخاب کردید، تنها راه شما رساندن خودتان به فرودگاه ساری است و بعد از آن هم باید با تاکسی به بابلسر بروید.

بهترین زمان سفر به پل معلق بابلسر

نمایی از ورودی پل معلق بابلسر در روز
بهترین زمان بازدید از این پل اوایل بهار و پاییز است – عکاس: سینا شیرخانی

شاید با خواندن بخش آب و هوای پل معلق بابلسر تصور کنید که بهترین زمان بازدید از این پل اوایل تا اواسط بهار است  که البته درست هم تصور کرده‌اید؛ اما می‌خواهیم یک رازی را هم با شما درمیان بگذاریم که کمتر کسی آن را فاش می‌کند. پیاده‌روی در حاشیه بابل‌رود و این پل در پاییز حال و هوایی رؤیایی دارد و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما می‌سازد.

تصور هم نکنید که برای این کار حتماً باید یاری در کنارتان باشد. اگر در پاییز و زمستان از کار و زندگی خسته شدید، وارد سایت اتاقک شوید، صفحه اجاره ویلا و سوئیت در بابلسر را باز کنید، یک اقامتگاه نقلی رزرو کنید و بعد با قدم زدن در کنار پل معلق، فکرتان را باز کنید و با روحیه بهتر سراغ کار و زندگی‌تان بروید.

جاهای تفریحی نزدیک پل معلق بابلسر

اینجا هم باید شما را به یکی از مقالات دیگر اتاقک با نام «جاهای دیدنی بابلسر» ارجاع بدهیم؛ چون هر جایی که در این مقاله لیست شده از جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک پل معلق بابلسر هم محسوب می‌شود. با این حال، در ادامه نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به پل معلق بابلسر را معرفی می‌کنیم:

بابل‌رود

نمای رودخانه بابلرود از بالا و در غروب
رودخانه ماجراجوی مازندران – عکاس: علیرضا نجفی

این رود ماجراجو که از رشته‌کوه البرز سرچشمه می‌گیرد، از زیر پل معلق بابلسر عبور می‌کند و عامل زیبایی و جذابیت این پل شده است. مسیر این رود از سوادکوه و شهر بابل می‌گذرد و در انتها هم دریای خزر را سیراب می‌کند.

بابل‌رود حدود 109 کیلومتر طول دارد و در هر کدام از شهرهایی که نام بردیم، در کنار این رود می‌توانید به تفریحات آبی مختلف مثل قایق‌سواری، ماهیگیری و … بپردازید. اگر هم خسته‌تر از این حرف‌ها هستید، می‌توانید در اسکله‌های مجاور این رود بنشینید و از هوای پاک، صدای پرندگان و تماشای عبور قایق‌ها و جنب‌وجوش زندگی شهری لذت ببرید.

آدرس: استان مازندران، شهر بابلسر

برج ساعت بابلسر

نمای از پایین به بالای برج ساعت بابلسر در روز
یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی بابلسر – عکاس: شاهین شریف‌زاد

یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های تاریخی نزدیک پل معلق بابلسر، همین برج ساعت است. این برج هم در زمان پهلوی اول ساخته شده و یکی از نمادهای شهر بابلسر محسوب می‌شود که در سال 1368 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

برج ساعت به دستور شیخ سید صالح صالحی ساخته شده که بزرگ‌خاندان صالحی، یکی از خانواده‌های مشهور بابلسر بوده است. این برج در حال حاضر در داخل هتلی با نام مشابه قرار دارد و برای دیدن آن باید به بخش غربی پل معلق بروید و داخل خیابان فلسطین به سمت شمال (راست) بپیچید.

آدرس: استان مازندران، شهر بابلسر، خیابان فلسطین

بازارچه سنتی (بازار روز بابلسر)

ماهی‌فروشان بازار روز بابلسر
ماهی، عضو جدانشدنی بازارهای روز شمال – عکاس: محسن خاصه

اگر از حال و هوای بازارهای سنتی خوشتان می‌آید و می‌خواهید سوغاتی محلی تهیه کنید، شانستان زده است؛ چون بازار روز بابلسر در نزدیکی پل معلق قرار دارد و برای رفتن به آن باید از پل معلق به سمت شرق بروید، میدان خلیج‌فارس را رد کنید و وقتی به میدان شهربانی رسیدید به سمت شمال (چپ) بپیچید.

در این بازار می‌توانید انواع خوراکی‌ها و محصولات محلی مثل ترشی، آلوچه، لواشک و ماهی را پیدا کنید.

آدرس: استان مازندران، شهر بابلسر، خیابان طالقانی، میدان ساعت، خیابان رجایی

ساحل بابلسر

ساحل بابلسر در غروب آفتاب
سفر به شهر ساحلی بدون دیدن ساحل لطفی ندارد – عکاس: مرتضی سرجی

مگر می‌شود تا یک شهری ساحلی بروید و به ساحلش سر نزنید؟ ساحل اصلی بابلسر فاصله چندانی تا پل معلق بابلسر ندارد و همان‌طور که گفتیم، می‌توانید با پیاده‌روی هم مسیر پل معلق تا دریا را طی کنید. در فصول پر مسافر، در نزدیکی این ساحل یک جشنواره مجسمه‌های شنی برگزار می‌شود که می‌تواند هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

آدرس: استان مازندران، شمال شهر بابلسر

فعالیت‌هایی که می‌توان در پل معلق بابلسر انجام داد

نمایی از یکی از قایق‌های شناور روی بابلرود
قایق‌سواری، یکی از محبوب‌ترین تفریحات اطراف پل معلق – عکاس: سیدعلی مجد

بهترین و به‌صرفه‌ترین فعالیتی که می‌توانید در کنار پل معلق بابلسر انجام دهید، قدم زدن در خیابان‌های فلسطین و طالقانی است که در کنار بابل‌رود کشیده شده‌اند و پل معلق آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. اگر اهل پیاده‌روی حرفه‌ای باشید، می‌توانید خودتان را نیم‌ساعته به ساحل سنگی بابلسر برسانید و تنی هم به آب بزنید و در طول مسیر قاب‌های زیبایی را از کافه‌ها و قایق‌های کنار بابل‌رود ثبت کنید.

اگر هم هیجان بیشتری می‌خواهید، می‌توانید سوار قایق‌های تفریحی متعددی شوید که شما را روی بابل‌رود می‌گردانند و نزدیک پل معلق اسکله دارند. البته خودتان هم می‌توانید از اسکله‌های دیگر قایق پدالی کرایه کنید.

اگر هم دوست دارید از تماشای یک قاب ثابت رو به دریا لذت ببرید، کافه‌های اطراف رود را انتخاب کنید.

اقامت در نزدیکی پل معلق بابلسر

برای دسترسی بهتر به پل معلق بابلسر می‌توانید در هتل‌های اطراف این پل یا سایر نقاط شهر اتاق رزرو کنید، اما اقامت در هتل محدودیت‌های خاص خودش را دارد و ممکن است هزینه بالایی داشته باشد.

اگر می‌خواهید اقامتگاهی رزرو کنید که با سلیقه و بودجه شما هماهنگ باشد و در آن آزادی بیشتری داشته باشید، می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید. در صفحه اجاره ویلا شمال این سایت می‌توانید اقامتگاه‌های بابلسر و سایر شهرهای شمالی را ببینید و آن‌ها را بر اساس نوع (ویلا، آپارتمان؛ کلبه جنگلی و …) و هزینه رزرو دسته‌بندی کنید. برای مشاهده امکانات هر اقامتگاه هم باید روی کارت آن کلیک کنید.

سخن آخر

اینجا دیگر به انتهای داستان پل معلق بابلسر می‌رسیم، داستانی که در آن در مورد موقعیت جغرافیایی، آب  و هوا، مسیرهای دسترسی، بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی نزدیک و تفریحات پل معلق بابلسر صحبت کردیم و با خواندن آن وسوسه شدیم که اوایل پاییز یا بهار اطراف پل معلق پرسه بزنیم و خاطره بسازیم.

در آخر هم یاد گرفتیم که چگونه نسبت به اجاره ویلا و سوئیت مطابق با سلیقه و جیبمان اقدام کنیم.

سؤالات متداول درباره پل معلق بابلسر

پل معلق بابلسر کجاست؟

استان مازندران، شهر بابلسر، میدان خلیج‌فارس، خیابان پاسداران

پل کابلی بابلسر کجاست؟

این پل در نزدیکی پل معلق تاریخی واقع شده و خیابان طالقانی و فلسطین را به یکدیگر متصل می‌کند.

نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به پل معلق بابلسر کدامند؟

برج قدیمی ساعت، ساحل بابلسر، بازار سنتی بابلسر، بابل‌رود

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *