شهرهاجاهای دیدنی

پارک آب و آتش | ترکیبی از زیبایی، هنر و تفریح در قلب تهران

جاذبه‌های دیدنی تهران کدام‌اند؟ وقتی از مقصد‌های دیدنی تهران حرف می‌زنیم، اولین جاهایی که به ذهن شما می‌آید کدام است؟ جایی سرسبز با امکانات تفریحی مهیج؟ یا جایی مرتفع با نمای زیبایی از تهران؟ بله؛ درست است، پارک آب و آتش تهران دقیقاً همان‌جایی است که شما می‌خواهید. پارکی که در همجواری پل طبیعت، بوستان بنادر و بوستان نوروز قرار گرفته و با امکاناتی کامل و مدرن یک روز به‌یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اگر دوست دارید پارک زیبای آب و آتش تهران را بهتر بشناسید و می‌خواهید در یک روز آفتابی از زیبایی‌های طبیعت و آبنمای شگفت‌انگیز این پارک لذت ببرید با ما تا آخر این مقاله از اتاقک همراه باشید که می‌خواهیم شما را به دیدن پارک آب و آتش دعوت کنیم.

پارک آب و آتش کجاست؟

پارک آب و آتش کجاست
پارک آب و آتش در اول بزرگراه حقانی واقع شده است – عکاس: shahin sharifzad

پارک زیبای آب و آتش جزء پارک‌هایی با طراحی به‌روز در تهران است که از قصه تاسیس آن چیزی نگذشته و افتتاح آن به سال 1388 برمی‌گردد. این پارک که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود، در خیابان آفریقا و نرسیده به چهارراه جهان کودک واقع شده است. همجواری این پارک با پل طبیعت و سایر بوستان‌های تهران در شهرتش به عنوان یکی از پرطرفدارترین پارک‌های تهران بی تاثیر نبوده است. این پارک مساحتی بالغ بر ۲۴۰۰۰ مترمربع دارد و داخل آن پر از مجسمه‌ها و نمادهای زیبایی هست که یه صورت هنرمندانه کار شده‌اند.

مشخص است که برای دیزاین و طراحی هر قسمت از این پارک فکر شده و از ایده‌های جوان‌های خوش ذوق استفاده شده است. از طراحی نیمکت‌ها و مجسمه‌های منحصربه‌فردش گرفته تا طراحی خاص درختان و باغچه‌ها و پرده‌های فلزی که هر کدوم نماد یکی از اتفاقات مذهبی هستند.

آدرس پارک آب و آتش: تهران، اول بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین، بوستان آب و آتش.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی پارک آب و آتش

حالا که با مسیر دسترسی به پارک آب و آتش آشنا شدیم، وقتش رسیده که از بخش‌های مختلف این پارک نیز دیدن کنیم. در این پارک تفریحات جذاب و دیدنی‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. مثلاً می‌توانید در آمفی تئاتر پارک، به تماشای نمایش‌های هنری بنشینید. یا می‌توانید از برج‌های آتش و فواره‌های آب که در شب‌ها روشن می‌شوند، عکس‌های زیبا بگیرید. علاوه بر این می‌توانید از پرده‌های فولادین و فانوس دریایی که در پارک قرار دارند، نیز بازدید کنید.

پل طبیعت

پل طبیعت
پل طبیعت یکی از نمادهای پایتخت است – عکاس: Ali Serajian

پل طبیعت بزرگ‌ترین پل روگذر عابر پیاده در تهران است که دو پارک اصلی تهران یعنی پارک طالقانی و پارک آب‌و‌آتش را به هم وصل می‌کند. این پل در منطقه عباس‌آباد قرار گرفته و با معماری مدرن و نورپردازی‌های زیبا و رنگارنگ، چشم‌انداز زیبایی از پایتخت را نشان می‌دهد. پل طبیعت یکی از نمادهای شهر تهران است و در طراحی آن از پل‌های قدیم ایران از جمله پل خواجو اصفهان الهام گرفته شده است.

این پل در سال 1393 پس از طی چهارده سال از زمان ساخت آن افتتاح شده و در ساخت آن بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی رعایت شده تا این پل چند صد سال عمر کند. در سفر به پایتخت و بازدید از پارک آب و آتش پیشنهاد می‌کنیم، حتماً از پل طبیعت هم دیدن کنید.

آسمان نمای گنبد

آسمان نمای گنبد
گنبد مینا در پارک آب و آتش، مکانی برای علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی و نجوم – عکاس: Fahime Ghts

یکی‌ از جاهای دیدنی و معروف این پارک، افلاک نمای گنبد یا گنبد مینا است. این گنبد بزرگ‌ترین آسمان نمای خاورمیانه است که ظرفیتی بالغ‌بر 150 نفر دارد و مساحت آن نیز به 1800 متر می‌رسد. افلاک نمای گنبد مینا یک ساختمان دایره‌ای با سقف شیشه‌ای است که در آن فیلم های دوبعدی و سه بعدی جذاب و منحصربه‌فردی به نمایش گذاشته می شود. می‌توانید در این مجموعه به تماشای فضا، کهکشان راه شیری، ستارگان، سیارات و نحوه شکل‌گیری آن‌ها بپردازید. این افلاک‌نما با برنامه‌های رصد آسمان در شب و بازدیدهای علمی-تفریحی، اوقات جذابی را برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم آورده است.

پل ابریشم

پل ابریشم
پل ابریشم از پل‌های کابلی بوستان آب و آتش است که گنبد مینا و پارک نوروز را به هم وصل می‌کند – عکاس: Ali Hafizi

پل ابریشم یک پل کابلی که است از بوستان نوروز تا بوستان بنادر امتداد یافته است و از آن می‌توانید منظره‌ای زیبا از شهر تهران را مشاهده کنید. این پل با طراحی مدرن و ایمن، یک تجربه هیجان‌انگیز را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

برج‌های آتش

چهار برج در سمت شرق این پارک قرار دارند و هر شب با شعله‌ور کردن آتش، یک نمایش بصری زیبا را ایجاد می‌کنند. این برج‌ها با داشتن ارتفاع 6 متری و قابلیت تنظیم شدت و زمان آتش، یکی از جاذبه‌های برجسته پارک آب و آتش به شمار می‌روند.

فواره‌های آب

فواره‌های آب
نمایی از برج‌های آتشین و فواره‌های آب – عکاس: Dennis

در پارک و آب و آتش یک آبنمای موزیکال در محیطی مدور قرار دارد که از 240 نقطه مختلف آب را تا ارتفاع 10 متری به صورت هماهنگ و با موسیقی در آسمان پرتاب می‌کند. این فواره‌ها با داشتن رنگ‌های مختلف و نورپردازی‌های زیبا، یکی از جاذبه‌های دیدنی پارک آب و آتش هستند .فواره‌های آب در کنار برج‌های آتشین قرار گرفته‌اند که قرار گرفتن آب و آتش در کنار هم پارادوکس زیبایی را به وجود آورده است. اصلا نام این پارک هم از همین فواره‌های آب و آتش که در کنار هم قرار گرفته‌اند، الهام گرفته شده است.

پرده‌های فولادین

پرده‌های فولادین
پرده‌های فولادین این پارک تصاویری از زندگی حضرت ابراهیم را نشان می‌دهند – عکاس: Ali Hafizi

پرده‌های فولادین یکی از جاذبه‌های دیدنی و فرهنگی پارک آب وآتش هستند که در آن تصاویری از زندگی حضرت ابراهیم (ع) به نمایش گذاشته شده است. این پرده‌ها از جنس فولاد ساخته شده‌اند و دارای طرح‌های هنری و مذهبی هستند و در شب با نورپردازی زیبایی روشن می‌شوند. پرده‌های فولادین در سال 1391 به پارک آب و آتش اضافه شده و در بخش شمالی این پارک و در کنار فانوس دریایی قرار دارد.

دریاچه مصنوعی خزر

دریاچه مصنوعی خزر
دریاچه مصنوعی خزر به عنوان یک پارک اکو در پارک آب و آتش تهران شناخته می‌شود.

دریاچه مصنوعی خزر یکی از جاذبه‌های دیدنی پارک زیبای آب و آتش است که در بوستان نوروز قرار گرفته است. این دریاچه به‌عنوان یک اکو پارک در منطقه شناخته می‌شود و شامل سه بخش است که در کنار هم تصویری کوچکی از دریای خزر را تشکیل می‌دهند. دریاچه مصنوعی خزر بیش از ۱۲ هزار مترمربع وسعت دارد و در حاشیه آن فضاهای سرسبز و گردشگری از جمله مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و امکانات متنوع و مختلف قرار دارد.

میدان مشاهیر

میدان مشاهیر، میدان مستطیل شکلی است که در انتهای پارک زیبای آب و آتش و در مقابل ورودی اصلی این پارک (بلوار آفریقا) قرار گرفته است. دور تا دور این میدان با مجسمه‌هایی از مشاهیر ایرانی و جهانی مانند سعدی، مولانا، حافظ، شهریار، نلسون ماندلا، گاندی، و غیره تزئین شده است. می‌توانید در حین گشت‌وگذار در این پارک از مجسمه‌های زیبا و معنادار میدان مشاهیر نیز دیدن کنید و عکس‌های خاطره‌انگیزی بگیرید.

امکانات و تفریحات پارک آب و آتش

امکانات و تفریحات پارک آب و آتش
در پارک آب و آتش همه نوع امکاناتی برای تفریح و خوشگذرانی فراهم است – عکاس: Morteza Barjasteh

پارک آب وآتش با داشتن فضای سبز، معماری مدرن، امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، جاذبه‌های بصری و علمی، از بهترین مقصدها برای گردشگری، خوش‌گذرانی و شب‌گردی است. اصلا نگران اینکه حوصله‌تان سر خواهد رفت نباشید، چون این پارک مملو از امکانات بوده و قطعا هیچ‌کس دست‌خالی از آن بر‌نمی‌گردد. برخی از امکانات رفاهی و تفریحی پارک آب و آتش تهران عبارت‌اند از:

مسیر دوچرخه‌سواری و اسکیت‌برد: در این پارک یک مسیر طولانی و پهن وجود دارد که در آن می‌توانید با دوچرخه‌سواری یا اسکیت‌برد از فضای سبز پارک لذت ببرید. این مسیر با داشتن نورپردازی‌ها و موسیقی‌های شاد، یک فضای شاداب و پرانرژی را برای ورزشکاران ایجاد کرده است .

استراحتگاه و آلاچیق: در گوشه وکنار این پارک آلاچیق‌هایی با فضای آرام و دل‌انگیز وجود دارد که در آن می‌توانید با خانواده یا دوستان خود بساط پیک‌نیک به پا کنید و از دیدن درختان سایه‌رو، چمن‌های سبز و آبنماها حسابی لذت ببرید.

کافه‌ها و رستوران‌ها: در پارک زیبای آب و آتش انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و فودکورت‌ها وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید از غذاها و نوشیدنی‌های متنوع و خوشمزه بهره‌مند شوید. این کافه‌ها و رستوران‌ها با داشتن منوهای مختلف، دکوراسیون‌های جذاب، موسیقی‌های زنده و قیمت‌های مناسب، یک گزینه مناسب برای شکم‌گردی و خوش‌گذرانی هستند .

علاوه بر این، در این پارک امکانات دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس بهداشتی؛
  • انواع وسایل ورزشی؛
  • خودپرداز؛
  • آمفی تئاتر؛
  • پارکینگ؛
  • سینما 7 بعدی؛
  • هایپرمارکت؛
  • غرفه صنایع دستی و گیاهان زینتی؛
  • نمازخانه.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک پارک آب و آتش

در نزدیکی پارک زیبای آب و آتش جاذبه‌های دیگری هم قرار دارد که بد نیست از آن‌ها نیز دیدن کنید تا سفرتان به تهران تکمیل شود. از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به پارک آب و آتش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستان نوروز؛
  • بوستان بنادر؛
  • پارک پل ابریشم؛
  • بوستان منظومه شمسی.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

ساعات بازدید از پارک آب و آتش تهران

ساعات بازدید از پارک آب و آتش تهران
پارک دیدنی آب و آتش به صورت 24 ساعته باز است – عکاس: AROUND THE WORLD

پارک زیبای آب و آتش به صورت شبانه‌روزی باز است و همه روزه و در تمام ساعات شبانه‌روز می‌توانید از آن دیدن کنید. اما بخش‌های تفریحی و خدماتی این پارک ساعات کار محدودتری دارند که برای اطلاع دقیق‌تر می‌توانید با شماره 982188194574 تماس بگیرید.

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش

مسیر دسترسی به پارک آب و آتش
بررسی گزینه‌های دسترسی به پارک آب و آتش – عکاس: Javad Gholamrezaei (Jvd)

پارک آب و آتش در موقعیت مناسبی از شهر تهران قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار راحت است. این پارک ورودی‌های مختلفی دارد مثلا می‌توانید از سمت بوستان طالقانی با گذشتن از پل طبیعت یا از بوستان بنادر با گذشتن از پل ابریشم به این پارک بروید. همچنین این پارک از خیابان جهان کودک، خیابان شهیدی و همچنین خیابان آفریقا نیز ورودی‌هایی دارد.

اگر تصمیمتان را برای رفتن به این پارک گرفته‌اید من هم معطلتان نمی‌کنم، این شما و این هم راه‌های مختلف دسترسی به پارک آب و آتش تهران:

دسترسی با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک، ایستگاه شماره یک مترو حقانی است که در کنار بزرگراه شهید حقانی قرار گرفته است. از این ایستگاه تا پارک تقریباً 15 دقیقه پیاده‌روی در کنار بزرگراه شهید حقانی به سمت غرب در پیش دارید. البته می‌توانید این مسیر را با تاکسی به سمت میدان ونک بروید. علاوه‌براین می‌توانید پس از پیاده شدن از مترو و خروج از ایستگاه به‌سمت پارک طالقانی بروید و با از گذر از روی پل طبیعت به بوستان آب و آتش برسید.

دسترسی با اتوبوس

برای رسیدن به پارک آب و آتش با اتوبوس، شما می‌توانید از اتوبوس‌های خط ونک که از بزرگراه رسالت عبور می‌کنند یا مقصد نهایی آن‌ها پایانه حقانی است، استفاده کنید. اگر از میدان ونک سوار اتوبوس شده‌ا‌ید باید در ایستگاه آخر از اتوبوس پیاده شوید. از رسالت و سید خندان هم باید در نخستین ایستگاه یا همان ایستگاه آب و آتش پیاده شده و باقی مسیر را پیاده‌روی کنید.

دسترسی با خودروی شخصی

برای رسیدن به پارک دیدنی آب و آتش با خودروی شخصی، شما می‌توانید دو راه را انتخاب کنید:

راه اول: در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به‌ طرف شمال بروید و پس از خروجی از بزرگراه همت، خودروی خود را پارک کرده و از خیابان شهیدی وارد پارک آب و آتش شوید.

راه دوم: در بزرگراه حقانی به‌سمت غرب حرکت کنید و بعد از چهارراه جهان کودک، وارد خیابان علامه شهیدی (دیدار سابق) شوید. خیابان شهیدی در ضلع غربی این پارک قرار گرفته که بعد از چهار راه جهان کوچک و نرسیده به پل عابر پیاده می‌توانید آن را ببینید.

نکاتی که لازم است قبل از بازدید از پارک آب و آتش بدانید!

نکاتی که لازم است قبل از بازدید از پارک آب و آتش بدانید
برای رفتن به این پارک بهتر است اواسط هفته یک برنامه بچینید چرا که آخر هفته‌ها شلوغ است – عکاس: Paniz Hamrah

بازدید از پارک آب و آتش تهران می‌تواند یک تجربه دلنشین و خاطره‌انگیز باشد. اما برای لذت بیشتر از این پارک زیبا، برخی نکات مهم را باید در نظر داشت. برخی از این نکات عبارتند از:

  • این پارک ۲۴ ساعته و هر روز هفته باز است. اما چون آخرهفته‌ها و تعطیات رسمی شلوغی و ترافیک زیادی در این منطقه وجود دارد، بهتر است برای بازدید از این پارک اواسط هفته برنامه بچینید.
  • پارک زیبای آب و آتش دارای ورودی‌های مختلفی است که می‌توانید از آن‌ها وارد شوید. اما اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به این پارک بروید، پس بهتر است از ورودی اصلی پارک که در خیابان آفریقا و در انتهای کوچه ژوبین واقع شده است، استفاده کنید؛ چون این ورودی دارای پارکینگ بزرگی است و می‌توانید ماشین خود را در آن جا پارک کنید.
  • در این پارک استفاده از قلیان، روشن‌ کردن آتش در فضای پارک و آلاچیق‌ها و همچنین آوردن حیوانات خانگی ممنوع است.
  • در این پارک بخشی مخصوص برای دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری احداث شده است. به همین دلیل در محوطه پارک اجازه اسکیت و دوچرخه‌سواری ندارید.

سخن آخر

در این مقاله تصمیم گرفتیم به یکی از سرسبزترین و هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی تهران یعنی پارک آب و آتش برویم. جایی که در میان دود و غبار تهران گم نشده است و هنوز هم می‌توان در میان طبیعت آن کمی نفس کشید. پارکی که علاوه بر فضای سبز جاذبه‌های دیدنی زیادی در گوشه و کنار خود دارد و اگر اهل هیجان باشید می‌توانید سری به سینما و آمفی تئاتر آن نیز یزنید. اگر می‌خواهید به تهران بیایید و از پارک آب و آتش دیدن کنید، اما دغدغه اقامتگاه دارید نیازی به تعویق انداختن برنامه سفرتان نیست میتوانید به سایت اتاقک بروید و با اجاره ویلا و سوئیت در تهران خیالتان را از بایت اقامتگاه راحت کنید.

سوالات متداول

پارک آب و آتش تهران کجاست؟

پارک آب و آتش در مجموعه اراضی عباس آباد، اول بزرگراه حقانی و در انتهای کوچه ژوبین قرار گرفته است.

در پارک پارک آب و آتش تهران چه دیدنی‌ها و امکانات تفریحی وجود دارد؟

برج میلاد، پل طبیعت، آسمان نمای گنبد (گنبد مینا)، پیست اسکی، امکانات ورزشی، فواره‌های آب و آتش، میدان مشاهیر، دریاچه مصنوعی، پرده‌های فولادین، پل ایریشم و مجسمه‌های پارک پارک آب و آتش.

معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک پارک پارک آب و آتش تهران کدام‌اند؟

پارک نوروز، بوستان بنادر، پارک پل ابریشم و بوستان منظومه شمسی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک پارک آب و آتش هستند.

2.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *